![]() |
Acatistul Cuviosului Părintelui nostru Paisie Aghioritul
http://wAcatistul Cuviosului Părintelui nostru
Paisie Aghioritulww.biserica-mihai-viteazul.ro/ro/index/rugaciu/ac-cuv.paisie.htm |
Acatistul Cuviosului Părintelui nostru Paisie Aghioritul
Dupa obisnuitul inceput, se zic:
CONDACELE SI ICOASELE Condacul 1: Să-l lăudăm toți credincioșii într-un glas, pe cel trimis de Dumnezeu în aceste vremuri de cernere, spre mângâierea și îndrumarea noastră, pe cel ce s-a nevoit în chip bineplăcut Stăpânului, arzând de dragoste pentru întreaga lume, pe Paisie mult minunatul, care inima și-a pus pentru noi și pentru mântuirea noastră, și să-i cântăm cu mulțumire zicând: Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Icosul 1: Dumnezeu a rânduit ca să te naști, Părinte, în binecuvântatul pământ al Capadociei, cel ce a odrăslit mulțime nenumărată de sfinți. Cărora și tu te-ai adăugat, întru deplină vrednicie, luminând alături de ei și neobosit povățuindu-ne spre pocăință. Pentru care te și lăudăm, cu întreagă bucurie, așa: Bucură-te, că te-ai făcut urmaș ales al tuturor sfinților capadocieni; Bucură-te, că acelora te-ai asemănat întru totul, ca un de-Dumnezeu-purtător; Bucură-te, floare preafrumoasă și mult înmiresmată, care ai răsărit spre luminarea noastră; Bucură-te, izvor de har dumnezeiesc, care răcorești lumea întreagă; Bucură-te, hrană preadulce care saturi sufletele cele înfometate de dreaptă învățătură; Bucură-te, vasule care ai adunat toate neputințele, scârbele și durerile noastre; Bucură-te, stâlp de foc, care ești reazem neclintit pentru cei ce vor să câștige mântuirea; Bucură-te, stea care luminezi pe cerul Bisericii, călăuzindu-ne spre veșnicele lăcașuri; Bucură-te, că te-ai dovedit a fi o binecuvântare a lui Dumnezeu și un semn al negrăitei Lui milostiviri; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 2-lea: Ales ai fost din pântecele maicii tale, Cuvioase, ca să te dăruiești lui Dumnezeu cu totul și astfel să ajungi vas ales al Lui, spre mântuirea și povățuirea tuturor celor ce au nădăjduit în tine. Pentru o binecuvântare ca aceasta Îi cântăm cu toții, Celui ce a lucrat prin tine minuni și îndurări mari, cântarea: Aliluia! Icosul al 2-lea: Semnul harului lui Dumnezeu ce se odihnea asupra ta, Părinte, a fost botezul pe care l-ai primit din mâinile Sfântului lui Dumnezeu, Arsenie. Că acesta văzând cu duhul darurile tale cele multe, încă din fragedă pruncie te-a binecuvântat spre a-i fi lui urmaș și a-i purta numele. Te fericim, așadar, cu nevrednicie, zicând: Bucură-te, că te-ai învrednicit a fi botezat de Sfântul Arsenie Capadocianul; Bucură-te, că el a proorocit cele ce aveau să fie cu tine; Bucură-te, că s-a bucurat duhul lui văzând așa rod ales ieșind din turma cea păstorită de el; Bucură-te, că pentru aceasta ți-a purtat de grijă neîncetat, câtă vreme a fost în viața aceasta pământească; Bucură-te, că nici după ce s-a mutat în cereștile locașuri nu te-a lăsat, ci mai vârtos a mijlocit pentru tine; Bucură-te, că și tu l-ai cinstit după cuviință, socotindu-l cu evlavie ca fiind Părintele tău în Hristos; Bucură-te, că te-ai ostenit fără zăbavă spre preaslăvirea lui, adunând mărturii despre viața sa cea minunată; Bucură-te, că Sfântul lui Dumnezeu te-a binecuvântat să descoperi moaștele lui cele slăvite, care s-au făcut pricină de nenumărate vindecări; Bucură-te, că trupul lui cel cinstit cu mare dragoste l-ai așezat în obștea întemeiată de tine la Suroti; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 3-lea: După ce părinții tăi au ajuns în pământul Koniței, Cuvioase, mutându-se în Grecia din pricina prigoanei turcilor celor tirani, ai început a urca cu jertfelnicie pe scara dumnezeiască a desăvârșirii. Că încă din copilărie te-ai dovedit a fi o lumină pentru toți cei din jur, care văzând darurile tale cele alese, slăveau pe Dumnezeu, zicând: Aliluia! Icosul al 3-lea: Povățuit de pilda părinților tăi, te-ai nevoit de mic cu râvnă aprinsă spre dragostea lui Hristos, arătând fapte de om desăvârșit. Că urmând mamei tale celei binecuvântate, îndată ai început să postești cu asprime și să te rogi neîncetat, pustnic fiind cu trăirea, însă copil cu vârsta. Minunându-ne noi de bărbăția sufletului tău, îți cântăm cu bucurie, așa: Bucură-te, că încă tânăr fiind, te-ai lepădat cu totul de poftele trecătoare ale acestei lumi; Bucură-te, că prin post desăvârșit ți-ai păzit nestricată cununa fecioriei; Bucură-te, că vârsta nu te-a oprit a te deprinde cu rugăciunea neîncetată în singurătate; Bucură-te, că în loc să te desfeți cu jocuri copilărești, te desfătai petrecând mereu cu Hristos și cu sfinții Săi; Bucură-te, că pentru aceasta fugeai de prietenia celor care te îndepărtau de la dragostea ta cea înflăcărată; Bucură-te, că nu doar în lucrurile din afară te-ai nevoit, ci și sufletul ți l-ai împodobit cu toată virtutea; Bucură-te, că ai urmat bunătății și smereniei mamei tale celei binecuvântate; Bucură-te, că ea ți-a fost nesmintită pildă de dragoste și de jertfire deplină de sine; Bucură-te, că ne uimim cu toții de vitejia cu care ai început a purta lupta cea bună; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 4-lea: În război fiind chemat pentru a-ți apăra țara de cei fără de Dumnezeu, Părinte, ai strălucit prin vitejia ta cea fără margini. Că întru totul lepădându-te de iubirea de sine, căutai mereu să fii acolo unde era primejdia mai mare, pentru a-i scăpa pe cei ce luptau împreună cu tine. Iar ei văzând aceasta, Îi mulțumeau lui Dumnezeu pentru așa un sprijin, zicând cu toții: Aliluia! Icosul al 4-lea: Ai folosit războiul, Cuvioase, ca prilej de sfințire, că neîncetat ai sporit în dragoste mai presus de patimă, punându-ți sufletul pentru prietenii tăi. Și astfel ai câștigat cununi nepieritoare de la Cel ce se face răsplată însutită a toată jertfa, de la Hristos Dumnezeu. Aceasta înțelegând-o și noi, ne grăbim a-ți aduce, spre laudă, unele ca acestea: Bucură-te, că în luptă ai fost chip minunat de întreagă jertfire de sine; Bucură-te, că ți-ai disprețuit până la capăt viața aceasta pământească, câștigând-o astfel pe cea cerească; Bucură-te, că nu ai lepădat chipul evlaviei nici în vâltoarea cea cumplită a primejdiilor; Bucură-te, că prin mărimea ta de suflet te-ai făcut lumină spre sfințire și celor din jur; Bucură-te, că ajutai cu timp și fără timp pe toți cei ce se aflau în nevoi și-n necazuri; Bucură-te, că ai biruit desăvârșit frica cea omenească înarmându-te cu bărbăție de fier; Bucură-te, că războindu-te împotriva dușmanilor țării, în ascuns luptai și împotriva vrăjmașilor sufletului tău; Bucură-te, că deși vroiai să mori tu în locul prietenilor tăi, Dumnezeu te-a păzit ca pe un preaiubit al Său; Bucură-te, că și nouă ne arăți, prin tăria cea minunată a sufletului tău, calea spre desăvârșire; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! |
Acatistul Cuviosului Părintelui nostru Paisie Aghioritul
Condacul al 5-lea:
Cu râvnă aprinsă ai lepădat lumea, Părinte, și te-ai închinat lui Hristos în întregime, alăturându-te obștii monahilor, care pururea se luptă pentru a-și birui firea. Și în scurtă vreme te-ai făcut înger în trup, întru toate îmbrăcându-te în Cel Căruia și noi Îi cântăm cu umilință: Aliluia! Icosul al 5-lea: Te-ai retras în pustia cea minunată a Sinaiului pentru a-I sluji Stăpânului Hristos, Cuvioase, și biruind poftele lumii, ai ajuns bărbat desăvârșit, strălucind în toată virtutea și arzând de dragoste adevărată pentru Dumnezeu, Care prin tine a pogorât asupra noastră mila Sa cea bogată. Pentru aceasta și noi, cu slabe puteri, îți mulțumim zicând: Bucură-te, bărbat îngeresc, că toate poftele lumii le-ai socotit deșertăciune; Bucură-te, că vreme de trei ani te-ai nevoit în pustia cea aspră a Sinaiului; Bucură-te, că neștiut de nimeni ai trăit într-o peșteră ascunsă, îndurând arșița și gerul; Bucură-te, că acolo ai luptat până la sânge împotriva a toată patima; Bucură-te, că prin smerenia ta cea adâncă, ai biruit desăvârșit pe dracii cei vicleni; Bucură-te, că te-ai curățat de toată stricăciunea păcatului, ajungând lumină a lui Hristos; Bucură-te, că ai început a te ruga cu lacrimi fierbinți pentru întreaga lume; Bucură-te, că văzând jertfa ta cea peste putere, Dumnezeu te-a umplut de daruri mai presus de fire; Bucură-te, că în peștera ta cea strâmtă te-ai învrednicit de nenumărate descoperiri ale harului dumnezeiesc; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 6-lea: După ce în Sinai te-ai luptat în bun chip, Părinte, ai fost chemat de Maica Domnului în Grădina ei cea pământească, în Sfântul Munte Athos, cel ce este floarea și lumina Ortodoxiei. Și înainte-văzând tu că acela va fi locul desăvârșirii tale, i-ai mulțumit Preasfintei Împărătese pentru acoperământul ei cel minunat, cu care pururea păzește întreaga lume de răutatea necazurilor; iar Fiului ei I-ai cântat, cu bucurie, dulcea cântare: Aliluia! Icosul al 6-lea: Ajungând în Sfântul Munte și fiind purtat în multe locuri de harul lui Dumnezeu, ai urcat mereu pe scara sfințeniei, Cuvioase, culegând de peste tot, ca o albină înțeleaptă, nectarul duhovnicesc cel mai dulce. Iar mai apoi ai ajuns fiu al Părintelui Tihon, stareț purtător-de-Duh și plin de toată virtutea, pe care l-ai urmat în deplină ascultare. Pentru aceasta îți cântăm și noi, cu glasuri neputincioase, așa: Bucură-te, că Dumnezeu ți-a rânduit preaslăvirea în Muntele cel binecuvântat al Athosului; Bucură-te, că pentru aceasta El te-a dat în grija Preacuratei Maicii Sale, care te-a ocrotit ca pe un fiu al ei; Bucură-te, că umbrit de Duhul Sfânt ai colindat întregul Munte, căutând Părinți cu viață sfântă; Bucură-te, că te-ai minunat de rugăciunile neîncetate ale lor, prin care Dumnezeu trimite mila Sa asupra lumii; Bucură-te, că te-ai nevoit să le scrii și viața, spre slava lui Dumnezeu și folosul oamenilor; Bucură-te, că apoi ai ajuns ucenic al Cuviosului Părinte Tihon, cel desăvârșit în sfințenie; Bucură-te, că pe acesta l-ai slujit cu dragoste nețărmurită, în toate încredințându-te povățuirii lui celei înțelepte; Bucură-te, că pentru ascultarea ta cea până la capăt, Dumnezeu ți-a dăruit și ție harul ce se sălășluia în Părintele tău; Bucură-te, că după moartea sa, Cuviosul Tihon ți-a descoperit că se va ruga mereu pentru tine; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 7-lea: Întru deplină dragoste desăvârșindu-te, te-ai făcut unealtă a lui Dumnezeu, Carele a început a lucra prin tine cu putere multă. Că te-a făcut un mângâietor al tuturor celor necăjiți și un povățuitor al celor întunecați de păcate. Îi mulțumim lui Dumnezeu, Părinte, pentru că te-a dăruit nouă pe tine spre mântuirea noastră, cântându-I cu toții: Aliluia! Icosul al 7-lea: “Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei să vadă faptele voastre cele bune și să-L slăvească pe Tatăl vostru cel din ceruri”, a zis Mântuitorul lumii cu glas nemincinos. Că și întru tine, Părinte, cuvântul Lui s-a împlinit cu întreagă putere. Iar pentru aceasta te lăudăm și noi, zicând: Bucură-te, cel ce ai învățat lumea prin cărți luminate de Duhul Sfânt; Bucură-te, cel ce prin cuvinte cu mult folos sufletesc ai risipit neștiința vremurilor noastre; Bucură-te, trâmbiță a Duhului, care ai vestit tuturor bucuria pocăinței; Bucură-te, proorocule minunat, care ne-ai arătat că trăim vremurile sfârșitului; Bucură-te, tămăduitorule milostiv al bolilor celor cu neputință de vindecat; Bucură-te, îngrijitorule preaales al celor cu sufletul apăsat de necazuri; Bucură-te, untdelemn dumnezeiesc, care ai curățat toate rănile noastre; Bucură-te, pace de sus, care ai împăcat nenumărate familii destrămate; Bucură-te, povățuitorule iscusit, că ai îndepărtat de la oameni toate cursele diavolului; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 8-lea: Văzând lupta cea înfricoșătoare pe care o duce vrăjmașul mântuirii împotriva familiei celei binecuvântate de Dumnezeu, te-ai încins cu arma cuvântului, învățându-i pe soți că pentru a putea câștiga liniștea caselor lor, trebuie să aibă răbdare și îndelungă-răbdare, și jertfire de sine cu dragoste. Îl slăvim pe Dumnezeu neîncetat, Cuvioase, pentru că te-a trimis să ne arăți calea cea dreaptă, cântând: Aliluia! Icosul al 8-lea: “Dați-mi mame creștine și vă voi da sfinți care să schimbe lumea”, a spus dumnezeiescul Gură de Aur. Iar tu, pătruns fiind de acest adevăr, te-ai ostenit cu timp și fără timp, prin rugăciuni și îndemnuri, să le arăți soților celor credincioși că pacea familiei este roadă a Duhului Sfânt, și că trebuie să lupte pentru ea cu străduință și înțelepciune. Pentru că te-ai nevoit ca să aduci vindecare familiilor noastre celor atât de crunt lovite de ispite, îți mulțumim cu toții, zicând: Bucură-te, mijlocitorule înaintea lui Dumnezeu pentru bunaînțelegere a celor căsătoriți; Bucură-te, că pe soții cei binecredincioși i-ai povățuit să trăiască în înfrânare și sfințenie; Bucură-te, că pe aceștia i-ai învățat să-și poarte neputințele unul altuia, cu dragoste și cu mărime de suflet; Bucură-te, că părinților le-ai arătat că prin rugăciune harul lui Dumnezeu se pogoară asupra întregii familii, aducând bucurie și pace; Bucură-te, că ai luptat împotriva tuturor păcatelor, văzând că prin ele vine destrămarea căsniciei; Bucură-te, că te-ai făcut mustrător aprig al înspăimântătoarei ucideri de prunci; Bucură-te, că mamelor celor credincioase le-ai spus că prin pilda vieții lor își pot face copiii sfinți; Bucură-te, că tinerilor le-ai arătat că prin ascultare câștigă milă de la Dumnezeu și viață liniștită; Bucură-te, că pe aceștia i-ai îndemnat să dobândească binecuvântarea părinților, prin care vine și binecuvântarea Duhului Sfânt; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! |
Acatistul Cuviosului Părintelui nostru Paisie Aghioritul
Condacul al 9-lea:
Pe cel ce în chip minunat a tămăduit bolile noastre cele trupești și sufletești, prin rugăciunile lui cele făcute din adâncul inimii, pe Paisie, mijlocitorul nostru, să-l lăudăm noi toți cu bucurie. Iar lui Dumnezeu, cel slăvit în Sfânta Treime, să-I cântăm cu mulțumire, zicând: Aliluia! Icosul al 9-lea: Vindecător a toată boala te-ai făcut, Părinte, prin darul de care te-a învrednicit Dumnezeu. Că arzând de dragoste și de milă pentru oamenii ce se chinuiau în dureri, te-ai rugat cu jertfire de sine pentru izbăvirea lor, învățându-i să mulțumească lui Dumnezeu pentru toate. Te fericim într-un glas, noi credincioșii, zicând: Bucură-te, armă preatare împotriva bolii celei înfricoșătoare a cancerului; Bucură-te, neobositule îngrijitor al celor ce se chinuiesc în dureri cumplite; Bucură-te, izvor de vindecare în care se răcoresc toți cei răniți sufletește; Bucură-te, izgonitorule de demoni, că ai zdrobit cu smerenia ta toată viclenia și asuprirea diavolului; Bucură-te, preamilostive părinte, că n-ai îndurat să-i vezi pe oameni sfârșindu-se sub greutatea chinurilor trupești și sufletești; Bucură-te, că pentru aceasta toate scârbele și bolile noastre le-ai luat asupra ta; Bucură-te, că te-ai rugat cu mărime de suflet ca Dumnezeu să-ți trimită ție neputințele noastre; Bucură-te, că ne-ai învățat că toate necazurile vin prin depărtarea de Dumnezeu și de poruncile Sale; Bucură-te, cel ce ne-ai arătat că negrăită este răsplata celor ce-și duc boala cu răbdare, aducând slavă lui Dumnezeu; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 10-lea: Domnul și Mântuitorul lumii a făgăduit mare răsplată celor ce se vor osteni în bun chip spre desăvârșirea altora. Iar tu, Cuvioase, deși călugăr simplu și neînvățat în cele lumești, ai fost înțelepțit de Însuși Duhul Domnului ca să povățuiești mii de oameni pe calea mântuirii. Iar pentru aceștia te rogi până acum lui Dumnezeu, Căruia și noi Îi cântăm cu bucurie: Aliluia! Icosul al 10-lea: Pentru întreaga ta virtute, Dumnezeu te-a împodobit cu daruri mai presus de fire, pe care tu le-ai folosit spre slava Lui și spre folosul oamenilor. Că te-ai făcut părintele a mulțimi nenumărate de credincioși, care luptați fiind de ispitele cele cumplite ale vremurilor noastre, căutau la tine ca la un liman dumnezeiesc. Iar pentru aceasta, te rugăm să ne primești și pe noi în rândul fiilor tăi duhovnicești, și să ne îngădui să-ți cântăm, cu mulțumire, așa: Bucură-te, că i-ai învățat pe oameni să lupte cu gândurile cele rele sădite în minte de vrăjmașul mântuirii noastre; Bucură-te, că strălucind de darul deosebirii duhurilor, fiilor tăi le arătai îndată dacă gândurile lor sunt de la Dumnezeu sau de la diavol; Bucură-te, că prin harul lui Dumnezeu cunoșteai adâncul inimilor oamenilor; Bucură-te, că având deplină înțelepciune, ai zădărnicit toate cursele cele meșteșugite ale celui viclean; Bucură-te, că pe mulți i-ai întors la pocăință adevărată prin dragostea ta cea nefățarnică; Bucură-te, că te-ai făcut mustrare înțeleaptă a celor îndărătnici și mândri; Bucură-te, că ai fost mângâiere blândă a celor deznădăjduiți și covârșiți de ispite; Bucură-te, că ai plâns neîncetat pentru toți cei ce vedeau în tine nemincinoasă nădejde de mântuire; Bucură-te, că la Judecată o să-I spui lui Dumnezeu, cu dulce bucurie: Iată, eu și fii pe care i-ai dat mie!; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 11-lea: Ajungând călugăr desăvârșit, Părinte, și plin fiind de harul lui Dumnezeu, te-ai făcut nădejde tare pentru sufletele nemângâiate ale celor ce vroiau să se închine lui Hristos în întregime. Iar pentru darurile tale, toți vedeau în tine un îndrumător luminat de Duhul Sfânt. Pentru aceasta Îl lăudăm pe Dumnezeu, Cel ce turma Sa nu a lipsit-o de păstori cu viață sfântă, zicând: Aliluia! Icosul al 11-lea: Ai întemeiat la Suroti o mănăstire de maici, unde fiicele tale cele mai sporite puteau să se dăruiască Mirelui Hristos cu dragoste deplină. Iar mai apoi le-ai povățuit spre desăvârșire, ca un părinte mult iubitor și îndelung răbdător, prin sfaturile tale cele preaminunate, care ne sunt și nouă îndrumare nemincinoasă. Te binecuvântăm cu toții pentru aceasta, zicând: Bucură-te, că ai ctitorit Mănăstirea Sfântului Ioan Teologul de la Suroti; Bucură-te, că aceasta s-a făcut liman de mântuire pentru sufletele cele însetate de Hristos; Bucură-te, că te-ai străduit cu timp și fără timp a le face pe maici mirese desăvârșite ale Domnului nostru; Bucură-te, că le-ai învățat călugăria cea adevărată, care înseamnă lepădare de lume și de poftele ei; Bucură-te, că neîncetat te-ai străduit să le aprinzi râvna spre nevoința cea binecuvântată; Bucură-te, că le-ai călăuzit spre mărturisirea cât mai deasă a păcatelor, prin carea se strică întru totul lucrările diavolului; Bucură-te, că povățuirile tale au căzut pe pământ roditor și au răcorit lumea întreagă; Bucură-te, că ai luptat cu putere împotriva duhului lumesc care vatămă cumplit viața de mănăstire; Bucură-te, că prin vitejia și dragostea ta te-ai făcut tuturor călugărilor pildă de biruință duhovnicească; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! Condacul al 12-lea: Mare a fost harul lui Dumnezeu care s-a revărsat peste tine, Cuvioase, și mari și milele Lui, că pentru multa ta jertfă, Cel Atotbun te-a învrednicit de descoperiri minunate și de bucurii mai presus de fire. Ne bucurăm și noi văzând răsplata pe care Dumnezeu o dă sfinților Săi, și rugându-L să ne facă și pe noi părtași ei, Îi cântăm: Aliluia! Icosul al 12-lea: Ai gustat, Părinte, încă de aici din bucuriile raiului, cele gătite de Mult-milostivul Dumnezeu tuturor celor ce slujesc Lui cu dragoste. Că deși au fost mari luptele pe care vrăjmașul cel viclean le-a dus cu tine, cu mult mai mari au fost mângâierile prin care Dumnezeu te-a întărit în virtute. Pentru aceasta, întru smerită laudă, îți cântăm: Bucură-te, lumină preadulce prin care Hristos strălucește lumii întregi; Bucură-te, flacără minunată, care ne aprinzi și pe noi de dragostea lui Dumnezeu; Bucură-te, că te-ai făcut sălaș deplin al harului celui dumnezeiesc; Bucură-te, că acesta a născut în tine toate roadele sfințeniei; Bucură-te, că Dumnezeu te-a copleșit cu darurile Sale cele mai presus de fire; Bucură-te, că ai gustat din lumina cea necreată și pururea fiitoare; Bucură-te, că ai trăit cu Sfinții ca și cu niște prieteni apropiați; Bucură-te, că Maica Preabună a Domnului nostru ți s-a arătat pentru a te întări în necazuri; Bucură-te, minune negrăită, că te-ai învrednicit a vorbi cu Însuși Hristos, Stăpânul și Dumnezeul nostru; Bucură-te, Cuvioase Părinte Paisie, luminătorule al vremurilor de pe urmă! |
Acatistul Cuviosului Părintelui nostru Paisie Aghioritul
Condacul al 13-lea:
“Mulți sfinți ar fi dorit să trăiască în vremea noastră, ca să se nevoiască”, grăit-ai, Părinte, luminat fiind de Duhul Sfânt. Că ne-ai vestit nouă, celor întunecați, că vremurile sunt spre plinire și că cei ce acum se luptă cu vitejie ca să-și câștige mântuirea, au plată de mucenic. Pentru aceasta, Îi mulțumim lui Dumnezeu, Cel ce cu milă și-a cercetat poporul, trimițând pe Sfântul Său spre luminarea noastră, și Îi cântăm Preabunului Stăpân, în glas de bucurie, cântarea: Aliluia! Acest Condac se zice de trei ori. Și iarăși Icosul 1: Dumnezeu a rânduit… și Condacul 1: Să-l lăudăm… Apoi această Rugăciune către Cuviosul Părintele nostru Paisie Aghioritul Iubite Părinte Paisie, tu, care ai urcat pe treptele sfințeniei și ai ajuns desăvârșit în virtute, și pentru aceasta ai câștigat îndrăzneală deplină către Milostivul Dumnezeu, roagă-L pe Acela Căruia I-ai slujit neîncetat în viață, să nu ne piardă pentru păcatele noastre cele multe, ci să ne întoarcă la pocăința cea binecuvântată. Tu, care cât ai fost pe pământ ai tămăduit cu atâta dragoste neputințele noastre nenumărate, boli trupești și sufletești, cu mult mai mult poți acum să ne ajuți și să ne izbăvești de toate greutățile. Deci miluiește-ne, Părinte, pentru dragostea ta cea nemăsurată, pentru bunătatea ta cea dumnezeiască, și nu ne lăsa pe noi, cei plini de atâtea păcate. Tu, care nu ai obosit a ne povățui spre mântuire și a ne purta neputințele câtă vreme ai fost aici cu noi, înțelepțește-ne și acum ca să putem birui ispitele pe care vicleanul diavol le țese neîncetat în jurul nostru, și cu care vrea să ne piardă sufletele pentru veșnicie. Luminează-ne ca să putem cunoaște voia lui Dumnezeu pentru noi, și roagă-te Stăpânului ca să ne dea putere să o împlinim cu mulțumire. Tu, care ne-ai fost o pildă nesmintită de vitejie și de jertfire de sine, întărește-ne și pe noi ca să putem să-ți urmăm în virtute, pentru a câștiga cununa cea nepieritoare, de care și tu te-ai învrednicit cu prisosință. Așa, Părinte, nu ne lepăda pe noi, cei ce neîncetat Îl mâniem pe Îndelung-răbdătorul nostru Dumnezeu, ci stai cu îndrăzneală înaintea tronului Aceluia, mijlocind pentru noi cu lacrimi, ca Dumnezeu să ne dea, pentru tine, scumpa mântuire. Și astfel, mulțumindu-ți din adâncul inimii pentru toate câte le-ai făcut pentru noi, și încă le mai faci, să-I mulțumim și Dumnezeului nostru preabun, cel închinat în Sfânta Treime, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin. |
Parintele Paisie Aghioritul nu e canonizat,eu sunt cam sceptica in ceea ce priveste citirea Acatistului unor sfinti necanonizati(am vazut ca si au si alti,precum Valeriu Gafencu si parintii Ilie Lacatus si Arsenie Boca),din cate stiu,nu sunt scrise cu aprobarea Bisericii.prefer sa ma rog unor astfel de sfinti asa cum simt eu,cu propriile cuvinte.
|
Citat:
La o conferinta am auzit ca in calendar avem mai multi sfinti pe care ii cinstim (cu acatiste) ce nu au fost insa canonizati oficial de Biserica. Un exemplu ar fi Sfintii Constantin si Elena. |
Citat:
Imnografia Bisericii este parte din patrimoniul ce revelează adevărul ei, a ceea ce găsiți prin catehisme sub expresia "izvoarele dreptei credințe", prin urmare tratează cu extremă responsabilitate textele care vor face parte din acest patrimoniu. Cei care se trezesc compunând acatiste de capul lor, anticipând cu ostentație integrarea liturgică a unor personalități-țintă a evlaviei populare, cred că habar n-au ce fac și la ce tip de alunecare sectară îi invită și pe alții. |
Citat:
Citat:
|
Foarte adevarat ce zice Mihailc!
Si eu am mult drag fata de parintele Paisie Aghioritul, pentru scrierile sale. Tocmai de aceea nu pot sa inteleg de ce nu ar fi o forma mai adevarata de cinstire, ca cei care il iubesc pe acest parinte, sa incerce sa invete ceva din scrierile parintelui, in sensul de a se stradui sa dobandeasca, sa aplice si sa traiasca si ei in viata lor acea finete, acea noblete si dragoste in Dumnezeu si de aproapele care abunda din scrierile sale (invatand ceva si schimband in bine propria viata; doar parintele si-a inchinat Lui Dumnezeu toata viata - oare nu ar fi pt el cea mai mare bucurie sa ne vada si pe noi apropiindu-ne de Dumnezeu)? |
Citat:
Anume, să confundăm dragostea, prețuirea noastră pentru un creștin foarte virtuos cu atributul de sfânt. Subiectivitatea noastră când facem o evaluare personală a unui creștin ar trebui să se oprească la pragul stabilit de conștiința sobornicească a Bisericii, consider. O conștiință căreia îi sunt integrate multe conștiințe duhovnicești... Cu alte cuvinte, în ruptul capului nu cred că putem spune despre un creștin "pentru mine este..." sau "pentru mine nu este..." atunci când Biserica a pronunțat hotărârea ei sobornicească (și a dat curs demersurilor de canonizare și "integrării liturgice", cum spunea Mihailc), respectiv încă nu a făcut-o. Conceptul și realitatea numită sfânt are sens doar în Biserică, iar nu doar în subiectivitatea noastră particulară. Și eu îl prețuiesc mult pe Părintele Paisie, asemenea pe Gheron Iosif și pe Părintele Sofronie. Probabil ai remarcat deja din postările mele. De asemenea, m-am bucurat să îi fac cunoscuți familiei mele, soției și copiilor. Dar nu îi considerăm sfinți, câtă vreme Biserica nu i-a așezat la locul lor în sinaxar. Îi prețuim mult, îi iubim și încercăm să ne folosim de tot ce am primit de la ei. Credem însă că i-am supăra pe ei înșiși dacă i-am numi sfinți înainte ca Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, înlăuntrul și prin harul Căreia toți acești creștini și-au jertfit "toate ale lor", să îi considere astfel. |
@cezar-ioan Multi crestini neaga sau pun sub semnul intrebarii sfintenie Voievodului Stefan cel Mare, desi chesiunea este destul de clara !
|
Citat:
|
Citat:
Iar roadele Parintelui Paisie sunt evidente, la fel si sfintenia lui. Cate minuni nu a mijlocit, pentru care pot da marturie chiar multi dintre noi! Sigur ca nefiind "oficial" canonizat, nu putem sa le aducem inchinare in biserica, dar cu siguranta nu se supara daca le vorbim in rugaciunea personala, ba dimpotriva. Nu mai retin la care parinte am citit (cred ca Antonie Bloom) ca putem sa-i rugam sa mijloceasca pentru noi chiar si pe cei adormiti pe care ii pretuim si care au avut viata imbunatatita, chiar daca nu sunt declarati sfinti (si nu ar avea cum sa fie, nefiind cunoscuti). Daca traim realitatea ca ei sunt vii, ne putem ruga lor chiar si fara actul de canonizare. |
Citat:
Așadar una e să le vorbim în rugăciune personală, particulară, și cu totul alta să le închinăm acatiste care sunt, de fapt, componente ale lucrării sobornicești a Bisericii. Un acatist care nu provine din germinația duhovnicească a soborului bisericesc e o făcătură, nu un act liturgic. Nici măcar la categoria kitch nu intră, ci de-a binelea în generoasa și mult răspândita categorie numită sminteală. Oamenii cu viață sfântă, canonizați sau nu, s-ar fi gândit oare să facă de capul lor nu știu ce lucruri bisericești fără a fi în acord cu rânduiala Bisericii locului? Oare Părintele Paisie, când veneau tinerele înfocate și i se plângeau de una și de alta, ce le spunea? Hai să facem noi un acatist pentru ăl de zici tu că e sfânt și gata, îți trece necazul prin el... Așa spunea Gheronul? Sau, poate, citirăm degeaba cărțile Cuviosului... |
M-am consultat astăzi cu un om pe care îl consider în măsură să spună un cuvânt pe această temă. El s-a abținut să comenteze, însă a spus totuși ceva. Anume, a pus o întrebare:
Acatistul este rodul obștii Părintelui, a celor care au conviețuit nemijlocit cu Părintele? Și a subliniat cuvântul "obște". Apoi a mai întrebat: N-ar fi bine să ne gândim măcar un pic și la Duhul Sfânt? Îl avem noi, eu, tu individual? Îl are obștea? Îl are Soborul? Duhul Sfânt nu are nici un amestec în această chestiune? Discernământul elaborării acatistului cui aparține? Numai mie, numai ție, numai unor persoane, oricare ar fi ele?... P.S. Sper să nu se înțeleagă că am o atitudine de respingere față de Cuviosul Paisie. Ferească Dumnezeu! (M-am referit doar la acatist, la inițiativa autorilor lui și la grabnica lui îmbrățișare.) Nădăjduiesc, chiar, să trăim bucuria canonizării Cuviosului, cât mai curînd. Ar fi o veste minunată și încă un dar de la Dumnezeu, prin Biserica Lui. |
Citat:
Cea mai mare dovada de smerenie este a socoti ca toti ceilalti sunt drepti aidoma sfintilor iar noi niste simpli pacatosi. Asta legat de vorbele Ekaterinei si raspunsul tau. Apoi printre criteriile de canonizare unul din cele mai importante este si evlavia poporului ca si marturiile oamenilor legat de minunile savarsite de Par. Paisie. Aidoma cum noi romanii consideram ca Par. Arsenie Boca trebuie canonizat considerandu-l sfant la fel se intampla in Grecia cu grecii si Par. Paisie Aghioratul. Cred ca nu noi putem decide la cine sa aiba evlavie oamenii si la cine nu, si nici nu putem judeca si condamna pe cei care au evlavie. As dori sa iti povestesc acum un exemplu din viata acestui cuvios, de alftel consemnata in cartea "Marii initiati ai Indiei si Par. Paisie". In Sfantul Munte urca mereu un om care imbolnavindu-se de cancer la plamani a venit deznadajduit la Parintele Paisie. Ei bine acest om, mergea mereu la parintele iar autorul cartii l-a intalnit odata urcand impreuna la chilia parintelui. Ulterior a aflat ca acest om nu mai avea plamanii si era o minune cum mai traia insa cu voia Domnului imposibilul devenise posibil. Daca intrebi pe toti oamenii care au trait o minune de vindecare sau de orice fel avuta in preajma cuviosului cu siguranta ca aceia vor spune "este un sfant". Vom putea noi vreodata sa ii contrazicem? De altfel monahii din Sfantul Munte care l-au cunoscut spun ca pr. Paisie Aghioratul era atat de iubit de sfinti si de Maica Domnului incat mereu veneau la el sa il imbratiseze si sa il mangaie. Iata un fragment din cartea Marturii despre Par. Paisie Aghioratul - Marturia IPS Ierotei Mitropolitul Nafpactului: "Staretul era constient de ceea ce este Biserica. Adica era constient ca ea este comuniunea cu sfintii intru Hristos. El a vazut pe ingerul care i-a adus hrana, l-a vazut pe ingerul sau pazitor care il slujea atunci cand avea nevoie. A vazut sfinti, cum ar fi Sfintii Trei Ierarhi, Sfanta Ecaterina, Sfantul Ioan Teologul, ceata Cuviosilor Parinti, Sfantul Isaac Sirul, Sfanta Eufimia, Sfantul Pantelimon, Sfantul Luchilian, Sfantul Arsenie si altii. Odata, i s-a aratat un sfant in lumina, idar cand l-a intrebat, acela i-a raspuns ca este Sfantul Vlasie din Sclavena. Alta data s-a invrednicit de o cercetare a Maicii Domnului in timpul noptii. Apoi a vazut-o pe Maica Domnului imbracata in alb. In repetate randuri a primit afectiunea ei materna, a vorbit cu ea si a primit hrana din preacuratele ei maini. Pe Maica Domnului o avea drept mama, iar pe Sfanta Eufimia sora. Odata a trait in chip simtit harul lui Dumnezeu. Acesta l-a intarit si l-a sprijinit duhovniceste timp de zece ani. Se nevoia cu rugaciunea inimii si adeseori mintea lui era rapita in contemplatie. A vazut lumina necreata, care, asa cum spunea el, era “mai puternica decat lumina soarelui. Acesta isi pierdea stralucirea in fata ei. Vedeam soarele, iar lumina lui mi se parea palida, lipsita de stralucire, asa cum este lumina atunci cand este luna plina. Am vazut mult timp acea lumina. Dupa aceea, cand ea a disparut si harul s-a micsorat, atunci nu am mai simtit nicio mangaiere sau bucurie“. Atat de inalta a fost acea traire binecuvantata, incat atunci cand a luat sfarsit si a trebuit sa manane, sa bea sau sa faca lucru de mana, se simtea ca “un animal”. S-a invrednicit sa-L vada si pe Hristos Insusi, inca de la varsta de cincisprezece ani. Despre o alta experienta dumnezeiasca povesteste el insusi: “Deodata peretele chiliei mele a disparut si L-am vazut pe Hristos in lumina, la o distanta de vreo sase metri“. A simtit Sfanta Impartasanie ca Trup al lui Hristos. Staretul Paisie avea toate insusirile proorocilor si ale marilor barbati cuviosi. Pe toate le vedea curat. A vazut sufletul batranului Filaret românul in clipa in care urca la cer ca “un copilas de doisprezece ani, intr-o lumina cereasca.” "Vindeca bolile sufletesti si trupesti ale oamenilor, facea minuni multe si mari si, povatuit de Duhul Sfant, pricinuia schimbari duhovnicesti in cel cu care vorbea. Pururea pomenitul Staret a facut, pentru dragostea lui Hristos, o asceza mare, jertfe peste masura firii omenesti. SI de aceea Dumnezeu l-a umplut de bogatele Sale daruri, caci el rasplateste din belsug pe fiii Sai marinimosi. Staretul si-a curatat partea rationala a sufletului sau, pentru care a primit de la Duhul Sfant intelepciunea si cunoastera ratiunilor lucrurilor. Pentru aceasta cuvantul sau atragea pe cei care il ascultau. De asemenea, el traia cele viitoare si ascunse, pentru care a primit darul credintei lucratoare in Dumnezeu si si-a sporit iubirea pentru aproapele, jertfindu-se zilnic pentru intreaga familie a lui Adam. Pentru aceasta a primit darul tamaduirilor." Te intrebai daca Duhul Sfant are vreun amestec in aceasta chestiune a acatistului. Insa privind la marturiile oamenilor la multele si minunatele daruri dumnezeiesti pe care le-a primit de la Dumnezeu, putem spune daca merita sau nu merita un acatist acest cuvios? |
As mai dori sa va povestesc ceva personal. In primul an al meu dupa indreptarea mea catre Dumnezeu, catre credinta, am cunoscut prin scrierile Parintelui, pe parintele Paisie. Si asa cum simteam Muntele Sfant pulsand de viata sfanta la fel simteam ocrotirea cuviosului al carui mormant se afla la nici 50 km departare de unde locuiam - la Man. Suroti. A fost o perioada de cateva luni imi amintesc, minunata, simteam o evlavie fata de cuvios cum nu mai simtisem, insa gandurile de indoiala: a fost un calugar si atat, nu e sfant, a indepartat usor usor simtirile ce le traiam.
|
Doamnă, mă iertați de precizare: eu sunt bărbat creștin, nu torc melodrame și sentimentalisme. Iar de puțul fără de fund al auto-înșelării psihismului sunt sătul, credeți-mă, sătul...
Faptul că sunt poet, adică dau frâu larg sentimentelor, bune sau rele, nu înseamnă că sunt și imbecil sentimental. Eu prin Biserică înțeleg altceva decât un loc unde ne deversăm frustrările și dorurile cărnii. Dezbaterea despre acatistul Cuviosului este, după mine, moartă din fașă. Aici nu se-întâlnesc idei omenești, ci patimi. Nu este, așadar, cazul să mai scriu vreun cuvânt pe acest topic delirant și schismatic. |
Citat:
|
Cine scrie un acatist inseamna ca are evlavie mare la sfantul respectiv. Scrie pentru ca asa doreste el sa-si manifeste sentimentele fata sfantul respectiv. Comunitatea din care face parte accepta sau respinge acatistul cu pricina, in functie de evlavia fata de cel in cauza.
Acatistul in primul rand rememoreaza, pe scurt, viata si minunile sfantului sau ale parintelui respectiv. Apoi ii cere sa mijloceasca pentru noi. E ca si un imn. Pe pamant, sfintii au fost smeriti, dar dupa ce trec dincolo accepta mici daruri din partea noastra, mici cantari de lauda, alaturi de rugaciuni de cerere. In acatiste, exista riscul ca sfantul sa fie considerat pe acelasi plan cu Dumnezeu. Am intalnit astfel de cazuri. Orice sfant poate fi doar un mijlocitor pentru noi. Exista sfinti care au doua-trei acatiste si preferam unul dintre ele care parca se lipeste de sufletul nostru. As compara scrierea unui acatist cu pictarea unei icoane. Cred ca, in ambele cazuri, autorul trebuie sa respecte o randuiala de viata aparte. Nu e gresit sa se scrie acatiste, asa cum nu gresit sa se picteze icoane. Modul de redactare poate fi comentat, insa, si adus la cunostinta autorului pentru a se face indreptarile cuvenite, daca e cazul. Putem opta pentru unul sau altul dintre acatiste. ,,Acatist: Gr.Akathistos - imn de multumire. Cantare de lauda, multumire si preamarire. Unul din acatistele cele mai cunoscute, este cel inchinat Maicii Domnului. Acest acatist are forma unui poem compus din 24 icoase si condace, fiecare icos fiind urmat de o litanie alcatuita din 12 stihuri, care se incheie cu invocatia : "Bucura-te, Mireasa, pururea fecioara!". Nu se cunoaste cu certitudine cine l-a scris, el fiind atribuit pe rand: patriarhului Serghie al Constantinopolului (610-638), apoi lui George Pisidul, lui Fotie, lui Gherman, patriarh de Constantinopol (dupa un manuscris al lui Sf. Gali (550-647) din sec. al IX-Iea si in cele din urma lui Roman Melodul." (Sursa: Dictionar religios) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ne putem ruga parintilor necanonizati?
Un articol de folos pe care l-am gasit pe site
http://www.crestinortodox.ro/editori...ti-138240.html "Sfintii sunt cinstiti inainte de canonizare ! Sfantul Simeon Noul Teolog se ruga des catre parintele sau duhovnic, anume Simeon Evlaviosul, in aceasta privinta, el alcatuind o slujba si zugravind o icoana. Sfantul Paisie de la Neamt a adormit in Domnul in ziua de 15 noiembrie 1794, fiind inmormantat in biserica mare a manastirii. La scurt timp dupa inmormantare, ucenicii sai i-au scris viata si i-au zugravit o icoana, pe care au asezat-o pe mormantul sau. Datorita si situatiei politice a vremii, canonizarea oficiala a venit abia in anul 1988, din partea Patriarhia Moscovei, si in data de 20 iunie 1992, din partea Bisericii Ortodoxe Romane, proclamarea oficiala avand loc in ziua de 15 noiembrie 1994. Slujbele sfintilor Ioan din Kronstadt si Xenia din Sankt Petersburg au fost intocmite cu multa vreme mai inainte de canonizarea lor. La randul sau, parintele Serafim Rose a alcatuit un acatist in cinstea parintelui sau, Sfantul Ioan Maximovici (+1966), cu multi ani mai inainte de canonizarea acestuia, petrecuta abia in anul 1994." |
Părintele Paisie Aghioritul pomenit la 19 ani de la trecerea la Domnul
"La Mănăstirea „Sfântul Ioan Evanghelistul“ din Suroti, de lângă Tesalonic, în noaptea dintre 11 și 12 iulie, au fost săvârșite slujba Privegherii, Sfânta Liturghie și o slujbă de pomenire a monahului Paisie Aghioritul. Pomenirea a fost săvârșită cu ocazia împlinirii a 19 ani de la mutarea din această viață a monahului Paisie, care a trăit cea mai mare parte din viața sa la Sfântul Munte Athos și este cunoscut în toată lumea ortodoxă pentru curăția vieții sale, pentru cuvintele de învățătură și sfaturile sale care au fost traduse în numeroase limbi.
Sfânta Liturghie a fost săvârșită de Înaltpreasfințitul Nikodimos, Mitropolitul Kassandriei, împreună cu Înaltpreasfințitul Athanasios, Mitropolit de Lemesos din Cipru, înconjurați de un sobor de slujitori, din care au făcut parte stareți veniți de la mai multe mănăstiri din Grecia. La finalul slujbei, a fost oficiat și un Parastas pentru monahul Paisie Aghioritul. Soborul de slujitori s-a deplasat în spatele bisericii mănăstirii, la mormântul monahului Paisie, unde a fost săvârșit un Trisaghion pentru cei adormiți. A urmat cuvântul de învățătură al IPS Mitropolit Nikodimos, care a cerut și IPS Mitropolit Athanasios o mărturie personală despre monahul Paisie Aghioritul, fostul său părinte duhovnicesc." (Sursa: Ziarul Lumina) |
A fost hotarata canonizarea Cuviosului Paisie Aghioritul
Avem binecuvantare sa citim Acatistul Sfantului Paisie Aghioritul.
Citez din Cuvantul Ortodox, link mai jos: "Patriarhia Ecumenica a anuntat ca, in sedinta Sfantului Sinod de pe 13 ianuarie 2015, a fost hotarata canonizarea Cuviosului Paisie Aghioritul, relateaza Romfea.gr. Acest lucru s-a produs sub conducerea Prea Fericirii Sale in cadrul reuniunii ordinare a Sfantului Sinod, astazi 13 ianuarie 2015, in urma unei cercetari amauntite a aspectelor legate de aceasta tema. Prin urmare, Sfantul Sinod a (a) decis in unanimitate inscrierea in Sinaxarul Bisericii Ortodoxe Grecesti a calugarului Paisie Aghioritul si (b) propune Preafericirii Sale, Patriarhului Ecumenic Bartolomeu, in urma votului unanim, numirea unui noi Ierarh, a Arhimandritul Irineu Avramidi care slujeste in Paris, ca Episcop Vicar in Mitropolia Frantei condusa de Prea Sfintia Sa, Mitropolitul Emanuil, cu titlul de Episcop de Riga. Patriarhia Ecumenica, 13 Ianuarie 2015 Reamintim ca Patriarhia Ecumenica a mai decis, recent, inscrierea in randul sfintilor a Cuviosului Porfirie Kavsokalivitul." http://www.cuvantul-ortodox.ro/recom...nizat-oficial/ |
Citat:
|
Citat:
Pai cam asa ajung oamenii in calendar, evlavie datorata vietii de sfintenie. Si intreaba Biserica spune ca omul ala e sfant iar clerul cerceteaza si il randuieste in randul sfintilor. Dar dupa o cercetare extrem de amanuntita pentru a nu lasa pe viitor prilej de sminteala. |
Eu cred că Sf. Paisie ar fi mai mulțumit dacă am lucra rugăciunea inimii, decât să-i citim acatisul.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:07:14. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.