![]() |
Tatal nostru varianta noua
Astazi profesorul meu de muzica a cantat o varianta frumoasa si nou la Tatal Nostru ,cred ca de Kiriac ..M-ar interesa si pe mine o partitura virtuala.
http://www.youtube.com/watch?v=M8Iwv7qhbdI |
Am primit pe mail o versiune divina de "Tatal Nostru".
E drept ca nu este ortodoxa, dar este cutremauratoare. O canta Andrea Bocelli impreuna cu un cor. ascultati: http://gloria.tv/?media=479543&language=3SsSaAhCEfb Am plans in hohote... |
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=IW-z6mhMwFw E drept, este fara orgi, claviaturi, plasme TV, orchestre , Bocelli. Mai ramanea sa vina si Brightman, dar na, probabil a cerut prea multi bani si astia(mormonii) n-au mai vrut sa-i dea, cine stie.... Citat:
concert care are ca laitmotiv rugaciunea "Tatal Nostru" si nu rugaciunea "Tatal Nostru". M-am uitat atent la decorul cladirii, in timp ce Bocelli canta pe acolo si: n-am vazut nici o icoana cu Hristos, n-am vazut nici o icoana cu Maica Domnului, n-am vazut nici Sfanta Cruce, n-am vazut nici o lumanare aprinsa. Tamaia ? Eh deja caut prea multe acolo unde nu exista decat pustiu si formalism. In schimb am vazut o sala de concert, in care s-a tinut un... concert.Atata tot. Misto sala de concerte, oare cat o costa ora de inchierere pt concerte ?:105: |
Iata o observatie cu adevarat de luat in seama. Nu pot sa nu spun ca uneori si eu privesc cam la fel catre conferintele lui Dan Puric. Omul in sine nu are nicio vina, iar ceea ce spune are un fundament extrem de solid in credinta ortodoxa. Doar ca... nu-i de-ajuns, din moment ce nu se intampla nimic. Cei ce platesc bilete ca sa-l vada si sa-l asculte, nu vor merge la biserica mai des decat mergeau, iar entuziasmul de "o seara" se stinge odata cu lasarea cortinei. Harul care lucreaza, fie ca vrem noi sa acceptam sau nu, este doar acolo, in "Sfânta Sobornicească și apostolească Biserică". El ne intelepteste si ne apropie cu adevarat de Dumnezeu.
|
1. Da, avem si noi aceasta cantare. O cant si eu la strana.
Am ascultat si versiunea pusa de oaie_cugetatoare. Nu-mi place. Este o muzica grea. In general am observat ca glasurile/versiunile care sa canta la manastiri (si unele biserici) din tara sunt mai grele, mai intunecate, mai putin armonioase. Nu stiu de ce. Si nu stiu de ce se canta astea. Pe mine nu ma ajung. Noi cantam la strana o versiunea mai usoara, mai lumeasca, mai melodioasa. Si totusi nu se compara (nu suntem nici profesionisti) cu ceea ce canta aici (Bocelli). 2. Da, catolicii (nu stiu alte confesiuni) folosesc mult instrumente, mai ales orga. Si au un alt stil de cantari. Mie imi place sa le ascult. Au ceva maiestuos, miscator. Mai intervine si vocea si sensibilitatea celui/celor care canta. De fapt asta conteaza cel mai mult - ceea ce ajunge la sufletul ascultatorului. Probabil ca daca Bocelli ar canta o melodie din muzica noastra de strana, tot asa divin ar suna, cu totul altfel decat o canta altii. Si ar place tuturor. Da, imi place muzica clasica, imi place si orga si alte instrumente. Imi place orice fel de muzica daca imi spune ceva si prin melodie si prin text. 3. Din cate am inteles din link (scrie dedesuptul video-ului) ca este dintr-un concert in memoria unor oameni care au murit intr-o anumita imprejurare. Nu stiu care, ce a fost acolo. Nu era intr-o biserica. 4. Refuzul asta cu orice pret a unei opere de arta, fie ea muzica, sau arhitectura, sau dans, sau pictura, numai pentru ca nu corespunde credintei tale mi se pare o mare ingustime a unei persoane. Am stat de multe ori si m-am gandit de ce in biserica noastra se foloseste strana, de ce se canta totusi rugaciuni si psalmi si nu se spun, daca tot sunt atatea reticente la muzica? Pe de o parte daca s-ar spune, ar participa toti, ar spune toti. Pe de alta parte s-a ales muzica poate ca sa ajunga la sufletul omului. Nu stiu sigur... Pana la urma comparam aici melodiile a doua cantari. De ce asta a lui Bocelli nu va place? De ce este mai frumoasa a noastra, ortodoxa? Puteti sa explicati? Daca el ar fi fost ortodox ati fi acceptat cantarea? Sau daca ar canta-o pe a noastra l-ati accepta? Sa nu se inteleaga gresit. Am auzit si cantari ortodoxe interpretate dumnezeieste. |
Citat:
Si ca sa fiu mai explicit, putem reflecta si ne putem intreba de cate ori continutul Rugaciunii Domnesti ne-a cutremurat si ne-a facut sa plangem si cat de usor am plans la o interpretare. Sau daca raspectiva interpretare ar fi facut aceeasi impresie si cu alte cuvinte? Oare simtim si reactionam la ceea ce trebuie sau ne asemanam intr-o anumita masura "privitoarelor la telenovele" care confunda dragostea, sacrificiul si profunzimea sentimentelor cu o interpretare lacrimogena si sentimentalista? Si oare muzica noastra bisericeasca traditionala nu este similara picturii icoanelor in stilul bizantin si nu au acestea rolul pedagogic,al rezonantei in "spectrul spiritual" spre deosebire de cele occidentale, realiste dar care ating mai degraba latura emotionala si sentimentalista? |
Citat:
Rugaciunea se canta cu inima si din inima, creatia artistica se canta cu instrumentele. Citat:
latimotiv rugaciunea. Citat:
Citat:
cantata exprima starea duhovniceasca a omului in acel moment.Adica in cadrul unui rugaciuni cantarea glasului reprezinta o expresie a cantarii inimii. Citat:
pe cand cantarea ortodoxa a rugaciunii reprezinte o starea duovniceasca a sufletului. Citat:
duhonicesc care este cantat. Citat:
mai mult le ajuta o slujba de pomenire decat manifestare artistica. Stii, sufletului are nevoie de Lumina Dumnezeiasca si nu de sunetele unor instrumente muzicale.Altfel este frectie la picior de lemn. Problema este ca la mormoni, nu cumva concert religios = "slujba ?" Daca da, sunt pierduti.Suna frumos cum canta, lipsa de substanta insa. Frumos arata, pacat ca e gol. Citat:
din momentul rugaciunii. In Ortodoxie, atunci cand se canta rugaciunea, aceasta inseamna lauda, slava lui Dumnezeu, dragoste si bucurie de viata vesnica . Exista o vorba romaneasca: "Ii vine sa cante de fericire". De altfel observ la multi o tendinta de a amesteca borcanele: creatie artistica ,care este o creatie omeneasca si rugaciunea cantata care este o forma de manifestare a prezentei Sfintei Treimi , in sufletul omului si atunci sufletul canta de bucurie, la fel ca si heruvimii in RAI. Citat:
Citat:
cu cantarea Rugaciunii Domnesti. Una este o creatie a omului , celalalta este o stare launtrica duhovniceasca. Dar hai sa-ti mai zic de ce nu se folosesc intrumente. Sa luam de pilda cantarile Dumnezeiestii Liturghii. Atunci cand se savarseste Sfanta Liturghie, la aceasta participa atat cei de pe pamant dar si cei din Rai, alaturi de sfintii mucenici, sfintii parinti, marturisitorii, heruvimii si serafimii si ceilalti ingeri. Adica cei de pe pamant sunt in comuniune cu cei din cer.Adica exista o parte vazuta a liturghiei si o parte nevazuta a liturghiei. Ei bine, asa cum cei din cer canta lauda si slava lui Dumnezeu, asa si cei de pe pamant trebuie s-o faca: doar cu inima si cu glasul vocii care izvoreste din glasul inimii, ca sa existe comuniune, deoarece "precum in Cer asa si pe pamant". Tinand cont de cele de mai sus, te invit sa citesti ce inseamna de fapt Sfanta Liturghie: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...hie-69152.html dar mai mult vreau sa citesti cu atentie ce spune la punctul c:"Liturghia Euharistica"(acela este punctul culminant al Liturghiei, are acolo loc Taina Mantuirii, Taina cea din veac ascunsa si de ingeri nestiuta, oare despre Cine o fi vorba ?:25: ). Dupa cele citite de mai sus, sa stii ca urmatorul link nu este o creatie artistica a omului avand ca laitmotiv ortodoxia ci Liturghia Dumnezeiasca cantata la nivel heruvimicesc(adica nu e un concert, este o stare duhovniceasca de existenta a sufletului): https://www.youtube.com/watch?v=IIuv7ieMWQw Citat:
fara fond... a lui Maiorescu ? ...pai se aplica si aici Citat:
sau nu ortodox), insa melodia aia pe care a cantat-o nu...:16: Citat:
creatie artistice omenesti ce au ca laitmotiv subiecte religioase si rugaciunile, corala ortodoxa. Stii, este ca si cum doi oameni s-ar uita la o reprezentare a lui Hristos: primul zice: aceasta este icoana Dumnezeului Meu, Iisus Hristos. al doilea: ce tablou frumos.Dar mai frumos este tabloul facut de pictorul X din perioada Y,hai sa facem concurs de pictura iar la sfarsit sa dam note, mie personal nu-mi place acest tablou, imi place celalalt. Cine nu face diferenta , va face confuzii, iar mai devreme sau mai tarziu acele confuzii se vor manifesta sub forma unui crez personal ascuns care este gresit.Sa stii ca Sarsaila asta intunecat poate sa trimite ispite si sub forme culturalo-artistice cu scopul de a te indeparta de la adevaratele valori astfel incat, liturghie ortodoxa si corala ortodoxa sa poata fi inlcouita cu concerte avand ca sursa de inspiratie rugaciunea. "Soparle" de genul asta, te fac sa crezi ca te apropii de Dumnezeu, cand de fapt de indeparteaza de Dumnezeu. Manipularea este foarte subtila aici.Mormonii aia au pastrat fondul dar au modificat modul de exprimare a fondului. Ori in cazul rugaciunii, modul de exprimare a fondului influenteaza fondul. Generalizand, putem spune ca in cadrul rugaciunii, forma de exprimare a mesajului poate schimba destinatia mesajului, implicit destinatarul. :16: A nu se intelege de aici ca daca n-ai ureche muzicala si nu poti sa faci corala sau in loc sa canti rugaciunea, o rostesti inseamna ca ai schimbat destinatarul. Nu! Ci forma de exprimare a mesajului vine din inima. Unde ti-e inima atunci cand te rogi, acolo se va indrepta si rugaciunea. Ori in cazul de fata, avem un concert si nu o rugaciune cantata sau rostita. Iar pentru rugaciunea rostita , Dumnezeu a dat anumite reguli, iar pentru rugaciunea cantata , Dumnezeu a dat anumite reguli. Cu alte cuvinte , prin aceste reguli, Dumnezeu a spus: asa da, altfel nu. |
Citat:
Aceasta o marturisesc cei ce s-au invrednicit de a auzi cantarea ingereasca din timpul Liturghiei si astfel noi avem reperul pentru a incerca sa cantam si noi asa. Si la noi se canta coral, cu solisti, e ca o slabiciune aceasta, insa trebuie apreciata pentru ca izvoraste si aceasta din dragostea de Dumnezeu. Omul se manifesta in multe feluri atunci cand iubeste pe Dumnezeu. Una este cantarea ce izovaraste din dragoste de Dumnezeu si alta este cantarea ce izvoraste din dragoste de oameni. Insa nici cantarea din dragoste de oameni nu trebuie respinsa , ci apreciata insa fiecareia dupa locul sau. Iata un exemplu de cantare care se apropie de cantarea ingereasca: https://www.youtube.com/watch?v=Q5YX2OupXtY |
Ion Minoiu - Cântarea bisericească: https://www.youtube.com/watch?v=h9MyM8KplUU
De la minutul 17:20 un părinte athonit explică ce înseamnă muzica bisericească. Conferința ne ajută să ne dăm seama cam pe unde se situează corala, cunțana... "Scopul cântării duhovnicești (bisericești) este de a ne scoate din lumea simțurilor, din lumea căzută în care trăim și de a ne transpune în niște realități duhovnicești transcendente. Nu tot ceea ce se prezintă sub numele de cântare bisericească, din păcate, este cântare dreptslăvitoare (intonație, mesajul cântării). Cântarea bisericească, iconografia, precum și multe din practicile Tradiției ortodoxe, au suferit trasformări bolnăvicioase care, de cele mai multe ori, au tendința, subtil, de a ne scoate de pe cale." (extras din conferință) |
Da, intr-adevar, interesanta discutia.
Marturisesc ca m-am straduit sa va inteleg, dar nu pot in intregime. Nu pot sa fac legaturile sau diferentele pe care le faceti voi. In mod normal ar trebui sa simtim rugaciunile de la slujba, continutul lor. Dar cati o fac? Cati percep slujbele asa cum ar trebui? Putini, f.putini. Ne ducem la biserica, asistam la slujbe, traim credinta. Dar slujbele fiecare le percepe cum poate. La asta contribuie mult forma in care sunt transmise rugaciunile. Conteaza mult si interpretarea. Asa se explica totusi faptul ca unii preoti fac asa slujbe frumoase, sensibile, care merg la suflet, iar altii nu. Revin la intrebarea mea: de ce totusi trebuie cantate rugaciunile si psalmii? De ce trebuie cantari in slujbele ortodoxe? Ce rol are muzica totusi, daca trebuie sa ne concentram numai pe rugaciune. Si cateva observatii acum: 1. Nu vad legatura intre muzica si icoane. Vad diferenta intre picturi si icoane. Dar vad diferenta si intre mai multi iconari de ex. Fiecare le face altfel si transmite altceva. Si sunt si percepute altfel. Am mai scris asta la capitolul despre icoane. Sunt unele urate si altele frumoase, care te misca, iti trezesc un sentiment. 2. Si rugaciunile si arta se fac cu sufletul si pentru suflet. Cred ca atlceva ai vrut sa spui oaie_cugetatoare. Arta se face de dragul artei si al frumosului, pe cand rugaciunile se fac si cu scopul de a exprima credinta. Arta fara suflet nu exista. N-are rost, daca nu transmite nimic, daca nu ajunge la suflet. Din pacate exista multe lucrari de arta, in toate formele (muzica, pictura, arta plastica, literatura etc.) care nu-si merita numele de arta, tocmai pentru ca le lipseste frumosul, sensul, sufletul. Vorbim de arta bisericeasca (exista si facultate pentru asa ceva). Cuprinde pictura (icoane, fresce in biserica), cantari, lucrari scrise. Se cheama arta! Scopul lor este mixt: credinta si frumos. 3. Daca la pictura si icoane inteleg diferenta, la muzica, sincer n-o percep. Nu stiu de ce spuneti ca una este facuta de om si alta vine de la Dumnezeu??? Spre deosebire de Biblie, restul toate sunt facute de om: si cantari si icoane si scrieri. 4. In mod normal n-ar trebui sa existe deloc muzica in credinta. Ar trebui sa se recite totul, sa se citeasca incat sa poata participa si unul afon la slujba. La noi exista si rugaciuni si scrieri care nu se canta deloc si altele care se canta. De curand am avut o discutie la biserica cei de la strana impreuna cu preotul. Era vorba de acea rugaciune de la sfarsitul slujbei "Sa se umple gurile noastre...". Noi pana mai de curand am recitat-o. A venit cineva la strana (doua persoane care proveneau din familie de preot), care ne-au spus ca aceasta rugaciune se canta, cu anumite exceptii. N-am inteles (nimeni) diferenta, de ce si cand se canta si cand nu. Am invatat si o cantam. Este placuta oamenilor, fiindca noi o cantam frumos. Dar tot asa au acceptat-o si recitata mai inainte. Mai exista si pricesne in biserica ortodoxa. Si colinde. Pe astea unde le incadram - arta sau lucrari bisericesti? 5. In situatia de fata e vorba totusi de o rugaciune "Tatal Nostru". Clar ceva duhovnicesc. Asta ar trebui sa ajunga la suflet. Cred ca muzica aici nu are (asa) importanta. Nu este diferenta. Tatal Nostru este o rugaciune, ceva duhovnicesc si de suflet. Conteaza insa foarte mult daca este cantata de Bocelii, sau de cineva afon. Nu e vorba de instrumente in discutie, ci de vocile omenesti. Poate va surprinde, dar eu am convingerea ca in biserica la noi conteaza mult felul in care sunt transmise rugaciunile, psalmii si cantarile. Se discuta foarte mult despre un cor sau altul. Vai ce frumos canta aia, sai ceilalti. Multi se duc la o biserica sau alta pentru cor, sau chiar pentru preot. Pentru mine personal conteaza foarte mult modul in care se prezinta lucrurile in biserica: daca se pune suflet, daca se canta frumos, sau fals. Nu in orice conditie ajunge la suflet mesajul. La mine nu. Si cred ca nici la altii. Altfel de ce ar trebui atatia compozitori si atatea variante de cantari (glasuri)? La ce ajuta? Chiar si preotii trebuie sa aibe voci frumoase (la admiterea la facultate) si fac curs de muzica. Oare de ce? 6. O intrebare pentru oaie_cugetatoare (cred ca la un punct vorbim de lucruri diferite). Cine este destinatarul rugaciunilor: noi, sau Dumnezeu? Ca nu inteleg ce spui tu acolo. Eu as spune ca exista o cale dinspre preot si strana spre credinciosi. Ei trebuie sa perceapa credinta. Stii la catolici am observat ca ei canta si recita cu totii la slujbe. Si ei stiu despre ce este vorba la slujba. Participa activ. La noi nu este asa. Exista o singura rugaciune pe care o spune toata lumea in biserica: Crezul. In rest spune sau canta preotul singur, sau strana. Ceilalti nu stiu cat participa. Asculta. Dar cat ajunge la ei? Da, eu de la strana pot vedea anumite reactii: se vede imediat cum ajunge la oameni. Sunt cantari la care oamenii aproape ca adorm, la altele ii vezi cum freamata si participa sufleteste. Deci este o diferenta. Depinde si de text si de muzica. 7. Exista si la noi in ortodoxie concerte cu diverse coruri, cu solisti (cantareti profesionisti) care canta muzica ortodoxa. Plin you-tube-ul de exemple. Chiar in biserici. Aia acolo in link nu sunt mormoni, nu stiu de ce tot insisti. Sunt catolici. Iar Bocelli canta rugaciunea Tatal Nostru. Tot asa precum o canta in alta versiune un coleg de la strana (cateodata, rar), cantaret de opera, in forma solistica. Exact poti sa-i pui unul langa altul. Daca Bocelli canta intr-o biserica, nu te deranja precis. Cred ca asta este problema. In incheiere: parintele Galeriu se ruga impreuna cu oamenii (individual chiar, si cu mine s-a rugat, ne-am rugat impreuna). Nu l-am auzit cantand niciodata. Cred ca nu mai putea din cauza varstei. Dar felul in care se ruga chiar ajungea la sufletul nostru. Fiindca aducea sufletul lui. Din suflet se ruga, duios. Nu pot sa descriu. Am auzit alti preoti (inclusiv cel de acum unde merg), care canta frumos si prin glasul lor ajung la suflet niste lucruri. Daca ar face-o fara muzica...nu stiu cum ar fi. Conteaza foarte mult modul de rugaciune, muzica aia pe care sunt puse. Ajuta sau dimpotriva opreste trairea. Si cred ca cel mai important pana la urma este sa traiesti credinta, indiferent de modul in care iti este transmisa. Daca pentru mine Sf. Fecioara este cea din icoana de la Sihastria, cu tot ceea ce exprima ea si nu altele (pentru mine urate), aia este si nu conteaza altceva, decat ca o percep asa cum trebuie. Daca eu percep mai bine o rugaciune pe o melodie decat pe alta, nu are importanta. Conteaza sa o percep si asa cum trebuie. Ma opresc aici. |
Sophia, ai ascultat conferinta data de ovidiu?
Din cate vad eu , nu. Incearca sa asculti macar de la min 17 cum spune Ovidiu. Ai acolo cateva raspunsuri la intrebarile tale. |
Citat:
Nu poti sa imiti tonalitatea unui inger care canta slava lui Dumnezeu. In pateric, cativa monahi au ascultat cum canta un inger slava lui Dumnezeu si acolo se spune ca s-a cutremurat pamantul. Citat:
si aici https://www.youtube.com/watch?v=-ZHf7tGrjh4 Citat:
Citat:
duhovniceasca a mirenilor. Daca tu te duci la slujba , in timp ce ai lasat laptele sa fiarba acasa, s-a dus si slujba s-a dus si laptele, intelegi ? Citat:
Si cateva observatii acum: Citat:
Diferenta dintre o pictura si o icoana se comporta la fel ca diferenta dintre un concert si rugaciunea cantata. Difera doar subiectul diferentierii, Citat:
Citat:
formele ei de manifestare. Citat:
reprezinta manifestarea credintei in arta. Citat:
apoi le luam separat si le combinam. Nope. Arta bisericeasca este frumosul izvorat din credinta.Reprezinta expresia artistica a sufletului aflat in comuniune cu Hristos. Citat:
si cantarile Dumnezeiestii Liturghi ale Sfantului Ioan Gura de Aur. Asta inseamna ca modul de a interpreta, tonalitatea,textul i-au fost insulfate de catre Duhul Sfant, Sfantului Ioan Gura de Aur. Si i-au fost insuflate ca noi aici pe pamant sa-l laudam si sa-l slavim pe Dumnezeu asa cum o fac cei din Rai. Nu a luat sfantul cu de la sine putere, cum sa scrie textul liturghiei, linia melodica, etc. Sfantului i se spune "Gura de Aur" deoarece este plin de Duh Sfant.Adica Duhul Sfant, prin intermediul sfantului le-a spus celor de pe pamant cum sa faca Liturghia, cum trebuie sa se interpreteze, cum trebuie sa fie respectata tonalitatea, etc. Citat:
Din punctul meu de vedere , l-as trece la lucrari bisericesti. Citat:
Ca daca este un concert, atunci nu-i problema.Daca se cere insa o rugaciune cantata ( si mai ales chiar o varianta a Rugaciuni Domnesti ) atunci este departe de a fi asa ceva. Citat:
unde ar presta, tot acelasi glas are.Aici nu este vorba de Bocelli. Citat:
duc sa asculte muzica , nu Cuvantul lui Dumnezeu, altii se duc sa dea acatiste sa moara capra veciunului, altii cu acatiste sa catige la loto, alti sa se intalneasca pentru a barfii pe dusmanii lor,iar altii cer chiar rest, de la cutia milei(chestie vazuta chiar de mine), iar altora le suna telefonul in timpul slujbei(atata sunt "patrunsi") si "dornici" de Cuvantul lui Dumnezeu. Tot astia apoi se plang ca Dumnezeu nu le asculta doleantele.Oare de ce ? Citat:
nu doreste, apoi incepe sa dea vina pe altcineva.Intotdeauna trebuie sa fie o alta cauza, altcineva sau altceva de vina, dar in nici un caz el. Citat:
Citat:
Citat:
numai preotul are voie sa le rosteasca.Acum se poate ca multi din mireni sa le cante in gand, pt ca n-au ureche muzicala. Citat:
Adica: in toate exista o oranduiala bine stabilita.Daca nu se respecta, atunci totul este degeaba. Ia imagineaza-ti cum ar fi daca n-ar conta cum se transmite Sfanta Traditie. pe motiv ca nu conteaza modul cum se transmite si ca poate oricine sa vina s-o modifice ba chiar si sa renunte.Ce ar urma apoi ? Liturghia ? Ridicarea canoanelor ? Deci, modul cum se transmite credinta are o importanta cruciala si decisiva privind relatia ta cu Dumnezeu. A considera indiferent modul cum iti iese transmisa credinta este o mare eroare si o sursa generatoare de erezii.Erezii care duc la sminteli, care duc la indepartarea de Dumnezeu, care duc la aparitia de secte. Citat:
problema, insa eu cred ca este.In Ortodoxie nu exista icoane frumoase si urate. In Ortodoxie, exista doar icoane, printre care si cele facatoare de minuni. Chestia cu frumosul/uratul este una subiectiva, iar imparteala intre icoane frumoase si icoane urate nu este invatatura ortodoxa.Nu, nu, nicidecum. Binele care nu este facut bine, nu este bine. Ridica-i pe oameni la nivelul Bisericii, nu cobora Biserica la nivelul oamenilor. |
Ascult acum conferinta pusa de Ovidiu. Am facut o pauza.
Am ascultat pana acum ceea ce a spus un calugar grec (a fost un soi de interviu prezentat pe la minutul 19-20). Exact ceea ce spune el spun si eu, dar in alta forma! 1. Importanta este rugaciunea (textul). Noi trebuie sa ne rugam. 2. Psaltul trebuie sa se roage si sa strapunga inima. Psaltul este foarte important. Poporul se roaga prin psalt. Si invers! Ei eu aici despre acea strapungere a inimii de catre psalt vorbesc. Pentru asta trebuie muzica. Calugarul grec citeaza apoi un psalt foarte bun din Tesalonic care spunea cam asa: "daca un psalt nu face poporul sa planga, atunci a esuat in misunea sa" Mai spunea si ca exista probleme la strana (si in manastiri) pentru ca nu trebuie sa se puna psatul in evidenta pe sine (solistic sau sa faca dupa gustul lui). Si in fine mai spune ca psalmodierea este 99% rugaciune si restul muzica. Asta as completa eu, din punct de vedere al importantei. Compozitia este totusi 50% text, 50% muzica. Este interesant si voi asculta si restul prelegerii. Ceea ce a pus dobrin7m ca exemplu de cum canta ingerii...Nu stiu. Poate ca ea sau altii asa isi imagineaza ingerii cantand. In forma asta. Eu revin la fraza de mai sus a calugarului si spun ca nu ma misca si nu ma duce la cer felul asta de cantare. Pentru mine ingerii canta altfel. Asta cu facutul poporului sa planga este problema pana la urma. Fiindca fiecare este miscat si dus la lacrimi (si rugaciune) de altceva. In manastiri nu este popor. Ei canta altfel. In bisericile de mir se canta altfel. Acolo este popor, needucat in multe privinte. Si ca sa-i strapunga inima si sa-l aduca la lacrimi trebuie altceva. Muzica de manastire este mai grea si nu o intelege oricine. Depinde si de glasuri (voci). La exemplul Mihaelei mai apare si problema ca ei canta in limba greaca. Nu stiu ce canta. Deci "usa" este total inchisa. Ori stii textul si te poti adapta la el si te rogi astfel. Ori este o muzica sublima, care sa tina loc si de text. Si te rogi tu in tine cu vorbele tale, pe muzica respectiva. Dar asa nici una , nici alta este greu. Cantarile slujbelor sunt o combinatie de muzica si text de rugaciune. Si amandoua concura la strapungerea inimii. Este o chestie de traire a fiecaruia. Noi ne straduim sa invatam acum si alte glasuri de cantari. Sunt foarte grele si pentru noi de invatat si cantat. Am auzit cantari ale Liturghiei ale unui alt compozitor (Muzicescu). Superbe si ele. Am vrea sa le invatam si pe astea. Si da, exista stiluri diferite. La manastiri se canta stilul bizantin. Rusii au alt stil (care mi se pare mai luminos si imi place mult). Nu stiu ei cum canta la manastiri. I-am auzit doar in biserica. Noi, romanii, cantam altfel in bisericile de mir. Imi pare rau ca am pus cantarea lui Bocelli care pentru voi este asa o porcarie. Imi pare tare rau. Nu credeam. Sunt socata ca voi asa ganditi si simtiti. Am vrut sa va pun ceva frumos, miscator. Dar asa reactii oribile sa aveti! Iar oaie_cugetatoare ar trebui sa asculte si el conferinta pusa de Ovidiu. Scrie numai aiurea. Imi face impresia ca este un alt user cu nume nou, care cumva se pricepe la toate si raneste oamenii. Nu stiu care, dar au fost unii care au plecat. Seamana ca stil si gandire cu cativa. Nu intru detaliu cu ceea ce a scris el aici. Un singur lucru am sa spun: Sfanta Traditie si slujbele bisericesti trebuie sa ajunga la oameni. Sa-i atraga. Pentru ei sunt. Nu (numai) pentru preoti si teologi. Si daca (asa cum spunea psaltul citat de calugarul grec) nu ajung la inima, nu ajung la om si nu se face o credinta si o rugaciune impreuna (preot, psalt, popor), atunci se pierde misiunea. Si atunci trebuie transmise cu grija, in asa fel incat sa ajunga la om. Nu e numai cum vrea preotul cutare. Biserica trebuie sa se coboare la oameni, caci pentru ei este. Nu sta singura pe un varf de munte. Biserica este de fapt poporul in credinta lui. Nu te duci la el, nu-l ajuti, l-ai pierdut. Da, poporul are si el partea lui. Sa nu uitam: Dumnezeu a venit la omeni prin Fiul Sau si nu invers. Nu s-a dus omenirea toata la cer. Iisus s-a dus la oameni si oamenii spre el. |
Citat:
Nu a inteles nimic din ce se canta acolo sau din rugaciunile care se rosteau dar, cu toate acestea, a simtit ca a ajuns in sfarsit "acasa" si ca Dumnezeu nu e nicidecum o idee abstracta sau o filosofie sofisticata ci chiar o Persoana pe care omul o poate gasi doar cu inima. Din acel moment, cautarile lui au luat sfarsit. Odata cu aceasta minunata descoperire, inima parintelui s-a indragostit iremediabil de Dumnezeu si a inceput acolo, in America, o misiune prin care si-a mantuit sufletul si a condus si pe altii din "tara tuturor posibilitatilor" in Patria cea Cereasca. Vedem ca inima noastra, daca exista deschidere, are aceasta capacitatea - de a simti si intelege cu mult mai mult decat am putea noi procesa vreodata cu mintea, ba chiar in absenta logicii si a intelegerii - inima simte si iubeste Iubirea! |
Un tinar monah s-a dus la gheronul sau cu nadejde mare pt a rezolva o problema care il macina mai nainte de a veni in minastire.
Intrat in chilie ii spuse: - parinte, sunt 12 ani de cind sunt in minastire si ma tot framinta o idee, un gind, o problema... Uite, chiar cu 8 ani inainte de a intra in monahism am observat, si inca observ in continuare, ca Biserica face mare risipa de oameni, de credinciosi, de fii ai nadejdii. - Fiule, raspunse batrinul, de atita timp te lupta vrajmasul si iti fura linistea si tu nu te-ai marturisit pina acum de acest gind? Ia ziiii... cum face biserica risipa de fii? - Aici, ca si prin mai multe parti, nimeni nu poarta grija si nimeni nu se preocupa de a aduna, de a stringe cit mai multi credinciosi in jur, de a-i conduce pe cit mai multi la mintuire. Ba eu am observat ca de la noi multi pleaca si nu se mai intorc. Apar altii si altii care si ei stau ce stau aproape de minastire si la o vreme pleaca si nu mai vin . Putini, f. putini sunt cei care odata intrati in biserica minastirii nu mai pleaca niciodata de la noi. - Si dece crezi tu ca se intimpla asta? - Pai dumneata nu vezi parinte ? Uite, la noi se citeste la utrenie o catisma din psaltire si pe asta mai nimeni nu o intelege, multi nici nu primesc in canon Psaltirea si astfel nu sunt obisnuiti cu limbajul ei, cu sensurile ei, cu tilcuirea ei. Si unde nu pui ca daca ar fi un psalm, doua ai mai zice , dar o catisma de opt, noua psalmi plictiseste. De aceea si multi se duc pe afara in timpul Psaltirei. Mai apoi, noi aici in minastire cintam pe glasurile mici mai des si in chip calugaresc, asa, ca prin Athos, Meteora, si oamenii nu sunt obisnuiti. Daca am face si noi liturghia numai in glasul 8, asanumit "al bucuriei" atunci acesta fiind mai vioi, mai saltaret, entuziasmeaza si cuprinde, coopteaza, mai bine pe credinciosi, le insufla asa, o energie divina mai usor de simtit. De asemenea parintii nostri cind slujesc slujbele nu ies la usa diaconeasca sa primeasca pomelnicele oamenilor, ei ii dau cu slujba inainte, si pomelnicele sunt aduse doar din cind in cind la altar de cite un monah, ori mireanul vre sa fie pomenit la altar atunci cind a sosit el nu la sfirsitul liturghiei sau altadata. Nu este bine asa. Prin alte parti ies parintii din minut in minut la usa diaconeasca si ii primeste pe enoriasi, ii binecuvinteaza, schimba 2-3 vorbe cu ei, le ia pomelnicul, ii mai incurajeaza daca ii vede abatuti..., ehe, asa mai omeneste, de ! Si inca... aici la noi este ca la armata. Adica, vin calugarii mai mereu si ii rinduieste pe oameni cum sa stea in biserica pe timpul slujbei, nu ii lasa sa vorbeasca intre ei, da la femei batice, nu ii lasa sa se plimbe pe la catapeteasma, pe la icoane, sa se inchine si sti dumneata cit de drag le este mirenilor sa ajunga la catapeteasma. Alea icoane sfintite la care sa se inchine, nuuuu...? Daca un mirean incepe in timpul liturghiei, adica patruns de traire,sa faca 20-30 de inchinaciuni si vine imediat un monah si ii si spune: gata frate, inceteaza, gimnastica se face acasa, nu ii sminti pe cei mai slabi. Parca ar fi vorba de sminteala. Vezi dumneata, nu stiu cum sa iti zic eu... cind vine dorul acela profund in tine in mijlocul liturghiei si normal ca evlavia te indeamna sa faci cruci mari pe piept, sa faci inchinaciuni...ce este nepotrivit in asta? Si uite, chiar duminica am vazut cum pe un mirea, un frate de al nostru, il sfatuia sa aibe grija cum pune si pe cine pune pe pomelnic deoarece nu toti oamenii sint vrednici de pomenire la altar. Pai facind asa, mai vine cineva pe aici pe la noi ? Se vor duce in locurile in care parintii inteleg ca toti suntem la fel de pacatosi, nici unul mai bun ca altul, si toti avem nevoie de ajutor de la Dumnezeu si de pomenire la altar. Cum sa ii refuzi pe pacatosi ca doar biserica este pt. pacatosi . Si fratele tot povestea ba de una, ba de alta insa fruntea batrinului cind se descretea de uimire cind se incrunta de suparare. In cele din urma acesta ii raspunse: - Fiule, niciodata sa nu mai porti grija caprioarelor din padure ca vor fi mincate de lup si se vor pierde din fauna si padurea va saraci de viata si frumusete. Lupul nu poate sa manince decit pe cele neintarite, adica slabe, pe cele nestatornicite, pe cele care nu asculta si nu stau la culcusul lor, pe cele care nu asculta de parintii lor, pe cele naravase si rasvratite... Si ii este mai bine padurii ca se intimpla astfel deoarece se cura de vietatile neputincioase din vrerea lor, raminind in desisuri numai cele ascultatoare, viguroase, atente la primejdiile de orice fel. Astfel padurea se intareste mereu si nu va pieri niciodata, ca de aceea se si cheama "seculara". Biserica are porunca de la intemeietorul ei cum sa traiasca, ce sa faca si ce sa invete si sa ceara de la nevoitori. Asta este intemeiat de mii de ani nu pe vorbe si pe pareri, pe parerile fiecaruia, ci pe legi sau pe canoane, pe rinduiala sau tipic, si mai ales pe dogme date de insusi intemeietorul ei prin sfinti si prin ierarhia bisericii. Nu cel ce intra in padure isi impune legea ci el o respecta pe a padurii ca daca nu ... il va minca lupul ! Nu purta tu grija aceasta ca nu tu esti rinduit sa o faci. Tu poarta-ti grija ta ca iti este destul ! Iar daca dupa multi ani de nevointa si de slujbe nu ai ajuns sa intelegi lucrurile simple ale credintei atunci este vremea sa te hotarasti ce vrei sa faci: mergi mai departe inainte sau te apuci de altceva! Fratele care venise cu multa nadejde la parinte si chiar cu credinta ca, desi pina acum nu s-a gindit nimeni la asta, totusi incet-incet biserica minastirii se poate schimba devenind asa, un fel de Moll care sa satisfaca toti clientii, a plecat ingindurat si speriat foarte ca nu cumva in cele din urma sa isi piarda chiar el mintuirea. |
Citat:
|
Citat:
Eu , in Grecia, cand am descoperit pe Dumnezeu si am inceput sa merg la Biserica, nu intelegeam nimic din greaca veche , limba in care se slujeste in Grecia. Insa, pentru mine, Liturghia era rugaciune, eu rugandu-ma in romaneste toata Liturghia, si pot spune ca pentru mine, acele clipe erau minunate. De fapt, muzica bisericeasca trebuie ascultata cautand si gasind in ea rugaciunea si nu altceva, gen: frumusetea melodiei, frumusetea glasurilor, jocul vocilor, rima, armonia. Intr-un cuvant nu arta trebuie cautata si apreciata aici ci rugaciunea. Din pacate multi transforma cantarea bisericeasca in arta in loc sa o transforme in rugaciune ceea ce ar trebui sa fie. PS. Pentru Sophia. Te asigur ca eu aici nu scriu nimic din imaginatie. PS2. La Ormilia sunt maicute care s-au invrednicit de a auzi glasul ingerilor. Nu intamplator maicutele de la Ormilia, canta in acest fel si nu alt gen de muzica bisericeasca. |
Citat:
|
Mănăstirea Ormilia este metoc al Mănăstirii Simonopetra din Sfântul Munte Athos. Părinții de la Simonopetra cântă îngerește. :)
|
M-am uitat peste cantarea lui Bocelli,este draguta dar nu m-a impresionat atat de mult.
Mie imi plac numai cantarile corale alea dramatice,manastiresti. Dar nu trebuie sa ne suparam,chestie de gusturi. Pe mine ma impresioneaza cantarile vechi. Desi imi place Bocelli dar nu intratat cat imi plac coralele. Nu-i cu suparare. |
Citat:
Foarte frumoasa! |
"A iesit preotul cu vohodul, cu Sfanta Evanghelie in maini, pe usa dinspre miazanoapte. El insa, nu merge singur, numai cu cele doua faclii aprinse inainte, ci ochii lui Amfilog vad, un om slab de post si rugaciune, cu haina de par de camila si incins cu curea, pe Ioan Botezatorul, care mergea ca un sfesnic, inaintea lui Hristos cel inchipuit de Sfanta Evanghelie. Vad cum Arhanghelii Mihail si Gavriil il tin unul de o mana si altul de cealalta si nenumarate lumini aprinse duse de sfintii ingeri, care vin impreuna cu preotul incet, in mijlocul Bisericii, se pleaca odata cu dansul, fac metanie pana la pamant cand acesta a binecuvantat si cu totii pornesc spre Sfantul Altar, tinand in cinste mare Sfanta Evanghelie, dupa cuvantul preotului, spus in taina in mijlocul Bisericii: "Stapane Doamne, Dumnezeul nostru, Cela ce ai asezat in ceruri cetele si ostile ingerilor si ale Arhanghelilor, spre serviciul maririi Tale, fa impreuna cu noi sa fie intrarea sfintilor ingeri, care servesc impreuna cu noi si impreuna maresc bunatatea Ta."
Iar dupa ce au ajuns in Sfantul Altar si a zis slujitorul lui Dumnezeu: " Ca Sfant esti Dumnezeul nostru si Tie slava inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor", a inceput sa se cante de mii de Heruvimi si Serafimi, cantarea cea ingereasca: "Sinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte , miluieste-ne pe noi." Descoperirea Sfintei Liturghii - tiparita cu binecuvantarea Prea sfintitului Par. Galaction - Episcopul Alexandriei si Teleormanului |
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:31:48. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.