De ce nu avem instrumente muzicale in biserica?

De ce nu avem instrumente muzicale in biserica? Mareste imaginea.

De ce nu avem instrumente muzicale in biserica?
 
Insotirea rugaciunii cu cantarea este mentionata inca din vremea Mantuitorului. Sfantul Evanghelist Matei ne spune ca dupa Cina cea de Taina, inainte de a fi prins si trimis la moarte, Hristos a cantat laude (psalmi) impreuna cu ucenicii Sai: "Si dupa ce au cantat laude, au iesit la Muntele Maslinilor." (Matei 26, 30)

Apostolul Pavel ii indeamna pe efeseni (Ef. 5. 19-20), pe romani (Rom. 15. 9) si pe coloseni (Col. 3, 16) sa cante psalmi, sa laude pe Dumnezeu, multumind totdeauna pentru toate. Daca ne rezumam doar la aceste trimiteri din Noul Testament, pentru ca sunt si altele, putem afirma fara retineri ca Mantuitorul, impreuna cu Apostolii, au lasat omenirii crestine exemplul rugaciunii cantate.

Instrumentele muzicale in Vechiul Testament

Din Vechiul Testament aflam ca Regele David si toti fiii lui Israel cantau inaintea Domnului folosind diferite instrumente muzicale: chimvalul, organonul, flautul, alauta, chitare cu sapte corzi, etc: "Cantau din tot felul de instrumente muzicale de lemn de chiparos, din harpe, din psaltire, din timpane, din fluiere si din chimvale."  (II Regi 6. 5)

In Vechiul Testament, rugaciunea catre Dumnezeu imbraca forma "strigarii cu glas tare": "Si strigau unul catre altul, zicand: "Sfant, sfant, sfant este Domnul Savaot, plin este tot pamantul de marirea lui. Din pricina acestor strigate, portile se zguduiau din tatanile lor, iar templul s-a umplut de fum" (Isaia 6. 3-4). Se poate sa fi existat acest mod de rugaciune si pentru faptul ca Dumnezeu nu Se intrupase. El era privit ca fiind prezent dincolo de lume.

In cultul crestin, instrumentele muzicale nu au fost admise !

Din momentul in care Fiul lui Dumnezeu Se intrupeaza, crestinul este chemat sa se roage in umilinta si in smerenie. Vorbirea curata, cantata sau necantata, este icoana Lui.

Cantarea din slujbele ortodoxe este exclusiv vocala. Un raspuns privind eliminarea instrumentele din sustinerea cantarii, ar fi acela ca, in Biserica, omul nu trebuie sa fie spectator. Dupa cum omul intrat in biserica nu trebuie sa ramana in fata unei icoane la stadiul de admiratie - “ce frumoasa este" -, ci trebuie sa mearga mai departe, sa o sarute, sa aiba o relatie personala cu persoana zugravita, la fel trebuie sa se intample si cu cantarea. Credinciosul nu trebuie sa ramana pasiv in cantare, sa fie doar ascultator. Stiu ca nu este usor sa canti atunci cand stii ca nu ai voce, dar te poti lasa purtat de cei ce au calitati vocale.

Credinciosii sunt chemati sa ia exemplu in cantarea lor de la cei trei tineri, despre care se vorbeste in cartea profetului Daniel, capitolul 3. "Atunci cei trei, ca dintr-un singur glas, L-au laudat, L-au preamarit si L-au binecuvantat pe Dumnezeu in cuptor" (Cantarea celor trei tineri 1,27). Cel ce nu se poate incadra in cantarea generala nu trebuie sa se abtina de la cantat. Trebuie doar sa cante in surdina, incat sa nu tulbure pe ceilalti cu vocea sa. Mai paziti sunt in biserica de ratacirea gandurilor cei care canta decat cei care numai asculta cantarile.

Canonul 75 al Sinodului VI ecumenic, prevede: "Voim ca cei ce vin in Biserica spre a canta, sa nu intrebuinteze nici strigate necuviincioase, nici sa sileasca firea spre racnire si nici sa zica ceva ce Bisericii nu convine. Ci cu mare atentie si umilinta sa aduca lui Dumnezeu, privitorul celor ascunse, astfel de cantari".

Un alt raspuns privind lipsa instrumentului din Biserica Ortodoxa, ar fi acela ca omul nu invata un text oarecare in cantare, ci adevaruri de credinta, care il pot feri de ratacire in lume.

Iata ce minunat s-a vorbit despre cantare in acest sens: "Muzica este mierea aceea cu care poti sa iei si cele mai amare doctorii, cu care poti sa iei si lucrurile care ar fi mai greu de inteles, invataturile care ar fi mai uscate pentru multi daca ar fi fara de cantare, iar cantarea te face sa-ti aduci aminte de cuvinte" (Maria Alexandru - lector la Universitatea "Aristotel“ din Tesalonic).

Dumnezeu a sadit in firea noastra posibilitatea si puterea de a canta. Astfel, omul nu are nevoie de un instrument pentru a-L lauda pe Dumnezeu. Vocea e un dar de la Dumnezeu, iar acest dar trebuie dezvoltat si nu inlocuit. Apostolul Pavel le vorbeste efesenilor despre cantarile duhovnicesti "Vorbiti intre voi in psalmi si in laude si in cantari duhovnicesti, laudand si cantand Domnului in inimile voastre..." (Efeseni 5, 19-20), text care ne descopera ca trebuie sa se psalmodieze cu inima, deci textul si intonatia trebuie trecute prin inima, nu numai prin glas. Sfintii Parinti au afirmat in acest sens ca muzica nu trebuie sa fie complicata, ca ea nu are nevoie de rafinament artistic. Ea isi indeplineste misiunea daca glasul celui ce canta este in concordanta cu inima.

Cei care pledeaza pentru prezenta instrumentului in biserica, trebuie sa stie ca dupa cum nu orice pictura cu subiect religios poate fi sfintita, tot astfel nici orice muzica nu poate defini Ortodoxia.

Orga in Biserica Catolica

Daca in Biserica Catolica intalnim orga, trebuie spus ca ea a aparut tarziu. Prima orga a fost facuta cadou de catre imparatul bizantin Constantin Copronim lui Pepin cel Scurt, in anul 757. Orga era un instrument folosit la curtea imperiala bizantina, dar nu in biserica. Mai tarziu, Carol ce Mare recomanda generalizarea orgii in cultul apusean.

Cantarea gregoriana, cantare specific apuseana, a fost la inceput tot vocala. Dar dupa cum Biserica Catolica a ajuns sa nu mai faca diferenta dintre tablou si icoana, caci sfintii sunt reprezentati intr-un uman netransfigurat, tot asa nu le-a fost greu sa indrepte cantarea liturgica spre o cantare apropiata de cea laica.

In concluzie, schimbarea lumii in bine se va face nu cand ceea ce se petrece in lume se va prelungi si in biserica, ci invers.

Adrian Cocosila

14 Iunie 2012

Vizualizari: 19158

Voteaza:

De ce nu avem instrumente muzicale in biserica? 0 / 5 din 0 voturi. 19 review utilizatori.

Comentarii (19)

  • Catalin Ionut FloreaPostat la 2010-07-09 19:49

    Domnule Costel Popescu,daca numele Erghevita va spune ceva, va rog frumos sa ma contactati floreactln@yahoo.com, prof. istorie Florea Catalin Ionut la Scoala Peretu, jud. TR, cu parintii din Orbeasca de Jos, Jud. Teleorman tel 0766222015 , in legatura cu probleme de istorie locala.

  • Mihai NegoescuPostat la 2010-06-20 20:10

    Sunt de acord cu ll aa. Muzica a fost creata de Dumnezeu, inclusiv instrumentele(Ezechiel 28:13). E adevarat ca diavolul care era insarcinat cu lauda atunci cand a fost creat, a pervertit muzica...dar ea este totusi inventia lui Dumnezeu, iar daca ea poate fi folosita pt a aduce slava diavolului sau omului, cu atat mai mult trebuie folosita pt. motivul pt care a fost creata: pt. a-I aduce slava Lui Dumnezeu! Iar in ce priveste faptul ca asa era doar in Vechiul Testament, ar insemna ca o mare parte din Psalmi nu ne-ar mai folosi la nimic, lucru contrazis in 2Timotei3:16 unde se spune ca TOATA Scriptura e insuflata de Dumnezeu si DE FOLOS! Fiti binecuvantati!

  • Tudor StefanPostat la 2010-06-18 15:44

    Comentariu la comentariu sau... dreptul la replică? Pentru dl. Lupu Radu. Sigur, textele biblice trebuiesc interpretate de iniţiaţi (preoţi). Acum, hai să ne dăm şi noi cu părerea, acolo, nu? Desigur că o astfel de interpretare poate foarte uşor să ducă la concluzii greşite. Şi "păcatul" unei interpretări greşite este cu atât mai mare cu cât se produce la un nivel superior şi poate leza prin nuanţe chiar dacă, desigur, nu există intenţia defăimătoare. Şi acum să ne gândim că poate în copilărie Domnul Iisus Hristos s-a jucat cu copiii de-a scunsa şi deci, s-a ascuns şi El, cel puţin în joacă. În cazul în care apostolii şi cu Mântuitorul nostru nu s-ar fi ascuns, atunci actul de trădare a lui Iuda este pur simbolic? Adică fără o corespondenţă în fapte? Păi ce ar mai fi putut vinde Iuda? Doamne, iartă-ne, că păcătuim de cum ne trezim cu gândul, cu fapta, cu voie sau fără de voie şi de multe ori păcătuim chiar şi în timpul somnului, ale cărui vise sunt "vămi" ale sufletului nostru. Doamne, îndreaptă cărările mele şi iartă-mi rătăcirile.

  • lupu raduPostat la 2010-06-12 13:09

    O remarca la comentariul domnului Tudor Stefan. La cina cea de taina, Mantuitorul nu S-a ascuns. El nu S-a ascuns niciodata in intreaga Sa activitate mantuitoare. MUzica instrumentala are darul sa te emotioneze artistic, cultural, pe cand cantarile bisericesti iti inalta sufletul in rugaciune spre Dumnezeu. Este o diferenta intre muzica cu instrumente de pe scenele lumii si cantarile din altarele bisericilor.

  • Tudor StefanPostat la 2010-06-08 22:44

    Trebuie să recunosc faptul că pentru mine cântarea bisericească reprezintă un motiv de poticnire. Am ascultat concerte de orgă scrise pentru a fi interpretate în biserică şi mi-au atins sufletul. Am ascultat cântări psaltice de o inegalabilă frumuseţe prin calităţile vocale ale interpretului. Am ascultat muzică psaltică în timpul unei Sfinte Liturghii după care i-am spus preotului paroh că dacă aşa s-ar cânta în rai, acesta s-ar depopula în două zile. Şi aici aş menţiona, cu tot riscul de a fi ridicol, o stare trăită în timpul somnului, probabil în vis, în care acordurile muzicale erau dumnezeieşti de frumoase, evident nu era o cântare vocală, nici nu-mi pot imagina ce a putut produce un spectru muzical atât de complex şi care m-a speriat la un moment dat prin faptul că am realizat că aş fi în stare să fac orice pentru a asculta iar şi iar această muzică evident moment în care am renunţat la a mai dori să o ascult deoarece de undeva din străfundul fiinţei mele refuzam această formă de dependenţă. Cu toţii ştim că muzica poate ajuta în vindecarea unor boli. Asta înseamnă că Dumnezeu ne-a creat spre a putea fi vindecaţi prin anumite vibraţii. Din ce am mai citit şi eu despre cântarea bisericească se pare că iniţial corul se afla în altar "încărca" la frecvenţe foarte înalte preotul care întorcându-se pentru a binecuvânta, vindeca pe cei care participau la slujbă. Întotdeauna am avut impresia că ştiinţa şi religia se vor întâlni odată. Am citit un articol interesant despre aspectele spirituale ale cercetării în domeniul particulelor subatomice care, pentru a putea fi generate şi studiate, se folosesc accelaratoare din ce în ce mai puternice. Oamenii de ştiinţă caută "particula lui Dumnezeu". Orice ar înţelege ei prin asta, cred că ar fi o particulă ce are de a face cu actul creator, o particulă fără de care nu ar putea exista universul aşa cum îl ştim astăzi. E clar că suntem sensibili la diferite frecvenţe. Problema e cum sunt generate. Şi aici îmi pun întrebarea dacă nu cumva Gheorghe Zamfir cântă la nai melodii religioase ... din INIMĂ ... ? Mergînd pe ideia că dacă înainte de a fi arestat Mântuitorul a cântat psalmi împreună cu apostolii fără a folosi vreun instrument (când e clar că în momentul în care te ascunzi nu cari cu tine instrumente muzicale) atunci nici noi să nu cântăm folosind instrumente, ar însemna, pur şi simplu că un bun creştin nu trebuie să cânte la nici un instrument muzical. Ori asta cred că e o exagerare. Sigur că sunt voci care nu pot fi egalate de instrumente muzicale aşa cum există şi instrumente muzicale care nu pot fi înlocuite vocal. Aici cred că problema trebuie axată pe trăirile proprii. Desigur că fiind obişnuit cu un anumit tip de muzică în biserică o asociezi divinului. Astfel un catolic va simţi apropierea de Dumnezeu în prezenţa unei melodii cântate la orgă, de exemplu, un ortodox la o melodie psaltică şi nu numai, căci muzica psaltică nu se cântă în toate bisericile ortodoxe ea întâlnindu-se mai mult în mânăstirile athonite. Există ortodoxi care nu înţeleg muzica psaltică pentru care este o tânguială de sorginte orientală mai apropiată poate de cântări musulmane. Şi iată că ne apropiem de "ecumenism al cântărilor bisericeşti". Sigur că fiecare dintre noi este unic şi îşi poate alege "cântarea" care i se potriveşte lui, care-i atinge sufletul şi-l înalţă la Dumnezeu. La Slujba de Înviere am cântat împreună cu toată lumea "Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând..." iar când strana a început să cânte acelaşi text psaltic ... a cîntat singură... Într-un târziu, mai mult sau mai puţin timid, au început şi oamenii să cînte pe noua linie melodică, dar fără tragere de inimă ci mai mult pentru că aşa îi plăcea mai mult preotului paroh pentru care... totă stima de altfel. Spunea cineva mai sus că la Oastea Domnului şi la Penticostali se cântă altfel, mai participativ, mai energic. Îndrăznesc să spun mai revendicativ, mai imperativ, mai disperat ca toate slujbele de acest fel în care accentul cade pe Doamne, tu ne-ai promis nouă, oamenilor ceva ... deci fă ceea ce ai promis că aşa vrem noi. Sigur că aici forţez puţin nota şi rog să fiu iertat de cei pentru care acest mod de abordare este singurul pe care îl acceptă. Cred totuşi că muzica religioasă e bine să ducă la introspecţie, la iubire de Dumnezeu. Căci cel care cântă din inimă nu poate decât să şi iubească din inimă. Ca şi rugăciunea inimii care se spune la un moment dat din inimă şi dintr-un prea plin de iubire. Ce minunat e Dumnezeu când te apropi de El prin iubire! Doamne indreptează cărările mele!

  • eugen badarauPostat la 2010-06-08 12:54

    Lui rosu costel : Unul din examenele pe care le sustin cei care doresc sa intre in randul preotilor ortodocsi este proba de aptitudini muzicale, in care trebuie sa interpreteze "live" ce i se cere de Juriu. Daca "nu are ureche muzicala" nu are nicio sansa sa intre in Facultatea de Teologie si implicit nu poare sa ajunga Preot. Poate sa ajunga cel mult ... calugar (dar cu "opreliste" la cantarea vocala a celorlalti, daca ii deranjeaza prea tare - dar este ajutat sa-si corecteze acest defect). Dar faptul ca sunteti mai atras de muzica catolica decat cea ortodoxa ma face sa cred ca o sa va schimbati credinta cat de curand. Dar s-ar putea sa ma insel ! Exemplul cel mai recent al trecerii de la ortodoxism la catolicism, este al ... fratelui Patriarhului BOR, care a anuntat ca trece la catolicism. Padure fara uscaturi nu este !

  • Carmen CPostat la 2010-06-08 09:34

    Muzica psaltica bizantina este de o mare frumusete si puritate si intr-adevar un instrument muzical nu-si prea gaseste locul in aceasta dimensiune sonora. Cu toate acestea, nu sunt de acord ca ascultarea muzicii in biserica te aduce intr-o stare de pasivitate (sau de spectator inert) si, mai mult, nu sunt adepta ideii ca toti oamenii trebuie sa cante in biserica, mai ales ca muzica psaltica este suficient de complexa incat sa nu fie chiar la indemana tuturor dpdv interpretare. Sunt unii oameni care nu pot scoate nici macar un sunet corect si chiar deranjeaza, mai mult, multi dintre ei nici nu-si dau seama, pentru ca nu sunt gesturi intentionate, ba din contra. Insa cu oricata darzenie m-as concentra la slujba, nu pot ignora paleta de sunete emise de crestinul ravnitor de langa mine. Sunt de parere ca in biserica ortodoxa ar trebui sa cante doar persoanele avizate si poate doar anumite momente (mai simple - gen raspunsuri etc) sa fie facute cu participarea vocala a tuturor, altfel de multe ori iese o caricatura sonora oricata profunzime ar avea cuvintele...o mutilare grotesca a bogatiei spirituale bizantine, pe care suntem atat de binecuvantati sa o mostenim.

  • Virgil PodariuPostat la 2010-06-08 08:39

    Chiar si in biserica vrajmasul incearca sa iti distraga atentia prin ganduri care iti vin in minte. Daca muzica ar avea si pasaje doar instrumentale acestea ar fi prielnice pentru a distrage mintea de la rugaciune.

  • ellia marcelloPostat la 2010-06-07 23:45

    Nu vreau sa intru in detalii biblice ,doar vreau sa zic ca Biserica Ortodoxa Romana are un TEZAUR in cea ce priveste muzica in biserica . Este OCTOIHUL celor 8 glasuri care se canta pe psaltica in sudul Romaniei si moldova ,iar in transilvania si in Ardeal mai mult pe versiunea Cuntanu.Vreau sa zic ca momentan sunt in Italia si mai merg la biserica catolica ....dar este departe de ce avem noi ,chiar daca ne mai foim unii dintre noi si suntem cu mai putina rabdare in bisericile noastre .Imi place si mie muzica clasica cea care se canta la orga in biserica dar NU CREAZA atmosfera de rugaciune ca si rugaciunea pusa pe muzica ,cantata de oameni ,mai profesionisti cu conservator sau alte studii muzicale sau oamenii participanti la slujba .Poate a fost cineva la Manastirea Nicula de Sf Marie mare ......(adormirea Maicii Domnului 15 august )....eeeee acolo pe langa slujbele frumoase unul dintre momentele de rezistenta este acela cand o mare de oameni canta '' O Maicuta sfanta ....''...este extraordinar si nu sunt oameni cu studii muzicale dar cea ce canta fara acompaniament muzical ,iti face pielea de gaina si simti ca plutesti ......vorba unui parinte profesor ,profesor de muzica ,care imi zicea ca a fost in suita de preoti care participa an de an la intalniri ecumenice in Germania ,unde erau invitati printre altele sa faca vecernia sau un Te Deum .......si li se zice cam ceva de genu.''...nu stiu ce faceti voi ortodocsii din Romania ,dar de cate ori faceti voi slujba ni se face pielea de gaina ne imburam ....se ridica parul pe noi .....'' si erau clerici din biserici crestine sa nu uitam asta ....Am vazut comentarii cum ca se canta ca la opereta .....acuma depinde si de cultura muzicala a fiecaruia dintre noi ,pt ca si preotii,diaconii studiaza la conservatorul de muzica si au calitati vocale speciale ,pe care ramane sa le mai si apreciem .Ar trebui sa ne bucuram de ce avem si sa incercam cantam cu totii rugaciunile de la slujbe ......iar care nu prea avem voce nici o problema .....sti cum zic cei care canta frumos ?...''Daca imi place mai mult cum cant decat cea ce cant ,marturisesc ca am savarsit un pacat ''...Doamne ajuta !

  • Postat la 2010-06-07 18:49

    inainte de a-mi expune parerea, mentionez ca provin din familie cu profunde radacini ortodoxe...bunicul, unchii mei, verii mei, si eu, am fost si sintem cintareti si dascali, unii, preoti. Am iubit cintarea bisericeasca, de mic copil, care m-a insotit inca din leagan. Dar, tot din copilarie, am descoperit instrumentele muzicale, a caror fidelutilizator, sint si azi. pot spune ca multe din cintarile si raspunsurile liturgice ca, si mai ales, pricesnele, sint de o deosebita frumusete si patrundere, acompaniate si instrumental...deci, eu nu vad ca ar avea nici un fundament, explicatiile mentionate in acest articol, in primul rind, biblic. Apoi, daca vorbim de spectator, 90% din enoriasii bisericilor, sint spectatori. Priviti cita participare activa este la cultele neoprotestante sau la Oastea Domnului...cred ca Biserica Ortodoxa, ar trebui sa lese orgoliul la o parte si sa coboare in mijlocul multimii, fara covor rosu, cai cu zurgalai, sau televiziune anuntata...

  • ramona vartolomeiPostat la 2010-06-07 17:20

    eu am fost crestina catolica,anul trecut m.am maritat cu un crestin ortodox si m,am dat pe religia ortodoxa...nu inteleg de ce e atat de mare concurenta asta intre catolici si ortodocsi..EXISTA UN SINGUR DUMNEZEU de ce preotii ortodocsi tind intotdeauna sa judece pe cei catolici,sa.i puna in inferioritate ,sa stiti ca niciodata nu am auzit un preot catolic sa zica ceva de ortodocsi,ba ckiar am fost indrumati sa fim uniti cu ortodocsi,oare conteaza atata de mult daca exista sau nu un instrument in biserica,important e sa cantam cu totii sa ne bucuram de prezenta lui DUMNEZEU,ca prin acele cantece greogoriene sau bizantine sa ne putem inalta suflete la DUMNEZEU,ca prin acele cantece sa aducem recunostinta DUMNEZEULUI NOSTRU UNIC SI ATOTPUTERNIC...nu.i asa?

  • Radu AlexandruPostat la 2010-06-07 15:44

    Lui ll aa: Muzica instrumentala este minunata si pana la un punct poate sluji in mod satisfacator sentimentul religios, dar intr-un mod nedeplin. Trebuie sa tinem seama de faptul ca muzica religiosa instrumentala tine totusi de Legea Veche, cea a Vechiului Testament. Poate nu intamplator Iubal, considerat "tatal tuturor celor ce canta din chitara si din cimpoi" (aceasta este prima mentiune din VT la instrumentele muzicale), a fost unul din urmasii lui Cain. Asadar, cantecul instrumental poate fi inteles ca o urmare a umanitatii cazute in pacat, prin care omul este nevoit sa apeleaze la lucruri exterioare lui. Putem spune ca muzica liturgica, in Noul Testament, este desavarsita in Hristos. De aceea,in Biserica, muzica vocala, este cea care slujeste sentimentului religios in chip deplin. Sa nu uitam ca muzica liturgica ortodoxa se vrea, si este, o jertfa adusa lui Dumnezeu dupa chipul "cantarii ingeresti". Din moment ce omul, prin el insusi, poate intoarce acest dar lui Dumnezeu, de ce ar mai recurge la instrumente (la lucruri adiacente). Doar din motive estetice? Oricum, ingerii im mod cert nu ii aduc slava lui Dumnezeu prin intermediul instrumentelor.

  • Gabi EstasPostat la 2010-06-07 15:42

    M.A., nu cumva slujba la catolici este mai scurta? si atunci dispare acea foiala, pt. ca daca nu vii cind incepe slujba , nu mai are sens sa vii? Apoi muzica cu instrumente, si un pic mai vesela de la catolici, cred eu ca suplineste acea "esenta tare" a slujbei ortodoxe, suplineste lipsa picturilor colorate de pe pereti,suplineste toaca, clopotele din timpul slujbei, cadelnita cu tamaie si altele si intr-un final trebuie sa se distinga si ei cu ceva fata de ortodoxi. Am participat , din aceleasi motive, la slujba catolica, dar sincer spun ca tare mi-e dor de ceea ce este al meu, al poporului meu, nu stiu daca fiecare simte la fel, dar mie mi-e dor de tara mea, asa cum este ea, cu bune si cu rele, si ma doare sufletul pentru ceea ce se petrece in aceste zile grele pentru poporul meu, cand tinerii sunt invrajbiti impotriva celor batrani( care pot fi parintii lor), cand bugetarii sunt invrajbiti cu nebugetari , si tot asa, dar vai de cel care seamana vrajba, parca asa spune la carte....ar trebui sa fim uniti, pentru ca atunci ciand doi se bat intre ei(chiar si la figurat), castiga al treilea.

  • Mircea Florin AndreescuPostat la 2010-06-07 14:42

    M.A. Am frecventat biserici catolice intr-o vreme cand, fiind plecat din tara, nu existau - acolo unde eram - biserici ortodoxe, si am fost puternic impresionat de ordinea,reculegera si perticiparea la liturghie a celor prezenti. Nici vorba sa se petreaca acel dute-vino, statul la taclale, sosiri si plecari in timpul liturghiei care au loc in TOATE bisericile ortodoxe, cel putin la noi in tara. Sunt de parere ca muzica de orga (creata de anumiti compozitori, cu vocatie religioasa vadita, ca de ex. - mai ales - J.S.Bach) ajuta imens la stabilirea atmosferei de reculegere si acompaniere emotionala indispensabila oricarei rugaciuni pornite din suflet. Nu sunt un partizan al pupatului icoanelor; acest gest, pe langa o dovada de afectiune (si nu neaparat de respect, cum ar vrea sa treaca fata cu pesonajul infatisat de icoana), in existenta zilnica este insotit de (si porneste din) o considerabila doza de senzualitate - cea starnita de contactul buzelor cu epiderma vie a unei fiinte dragi. Vrand-nevrand, back-groundul vietii laice ne insoteste si in biserica, unde ar trebui sa domneasca atmosfera de ascetica retinere atat de organica ortodoxiei.

  • eugen badarauPostat la 2010-06-07 13:31

    Domnule windorin : Pe undeva aveti dreptate, dar nu considerati ca "taina de a participare la slujba" nu trebuie sa fie ... "ascunsa" de muzica unui instrument muzical ? Doar in exemplele (gresite spun eu - alese de autorul acestui articol) se arata in "Sfanta Scriptura, dimpotriva, ca Dumnezeu si/sau Iisus, ne indeamna sa ... "cantam din/in interiorul nostru" ? Acest indemn eu consider ca este dat mai ales celor care se stiu (sau le spun cei din jur) ca ... sunt "afoni" si ca ceilalti sa nu fie "incurcati" cu "zgomotele vocale" ale lor (desi sunt "placuti auzului" lui Dumnezeu) sa cante in "surdina". Eu consider ca un om ... "afon" chiar daca nu are o voce muzicala nu este ... "gonit" de Dumnezeu, dimpotriva, el este mai ales printre cei dragi Lui, pentru ca, desi nu poate canta corect, el se straduiaste sa dea cinstirea pe care toti i-o inchina lui Dumnezeu. Cei care au voci placute oamenilor sa le asculte trebuie sa fie mandri ca au reusit sa faca un ... om "afon" sa-i interpreteze melodia (chiar daca o face gresit - de-ti vii sa o iei la goana de langa ei). Inseamna ca melodia interpretata de el va dainui timpului si ca Dumnezeu a fost multumit de interpretarea facuta de el. Repet, este o parere foarte subiectiva a mea, dar asa inteleg eu ca trebuie o "cantare bisericeasca" adevarata.

  • eugen badarauPostat la 2010-06-07 13:12

    Lui domnul Costel Popescu : Cantarea bisericeasca cand este facuta sa apropie oamenii credinciosi intre ei si de Dumnezeu este folositoare. Nu este folositoare cantarea pe teme religioase dar indeamna la ... "dezmat". Dovada ca aceste melodii nu rezista la trecerea timpului. Asta cu unele melodii cantate in Bisericele de alta confesiune. Muzica ortodoxa (botezata "bizantina") are un grad de apropiere de credinciosi mai mare decat unele melodii care apar in Biserici straine poporului romanesc care crede in Biserica Ortodoxa Romana. Binenteles, eu pot sa gresesc. Dar ADEVARUL ADEVARAT va arata in final cel care a avut dreptate. Sa alegeti in final ... ADEVARUL ADEVARAT !

  • ll aaPostat la 2010-06-07 12:08

    << Un raspuns privind eliminarea instrumentele din sustinerea cantarii, ar fi acela ca, in Biserica, omul nu trebuie sa fie spectator >>. Nu sunt de acord cu explicatiile date. Cantarea insotita de instrumente, din contra, te face mai atent, mai patruns de intelesul rugaciunii, mai implicat. Nu esti spectator, ci participant! Prin muzica spiritul omului se trezeste, nu adoarme. Nu sunt convinsa chiar deloc de cele spuse... sincer. Sa interzici muzica instrumentala pe astfel de considerente...

  • windorin Postat la 2010-06-07 11:13

    Cantarea cu instrumente accentueaza persoana umana in "priceperea" ei, cat si separatia fiecaruia, prin incapacitatea celorlalti de a participa la slujire, in timp ce cantarea psaltica de origine bizantina accentueaza taina persoanei umane, cat si unitatea tuturor in acelasi Duh, prin cantarea omofona, pe un singur glas, insotita de un asezat ison, la care toti pot participa.

  • costel popescu Postat la 2010-06-07 11:00

    Nu-mi place sa vad ca si in Biserica Ortodoxa se pune accent pe cor. Am intalnit biserici unde se canta ca si cand ai fi fost la opereta. Ele nu sunt potrivite pentru biserica ortodoxa si ofilesc orice concentrare la slujba.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE