![]() |
Sufar de depresie.Cer ajutor
Viorel.Sufar de depresie si nu stiu cum sa scap de ea.Doresc sa intalnesc(sa cunosc)oamenii,asa cum se spune la biserica,cu suflet mare,care sa ma indrume.Multumesc!Numai cine a avut sau are asa ceva ,stie cat de groaznica este.Tuturor celor care cititi aceste randuri,faceti tot posibilul sa nu fiti tristi,s-ar putea sa ajungeti ca mine
|
Buna, Viorel.
De ce esti asa trist? Ce ai patit? Nu stiu daca am avut vreodata depresie, dar mai trec cateodata prin perioade proaste, de intristare... un bun remediu este sa iti ocupi timpul cu folos, sa iti faci datoria acolo unde esti - la serviciu, la scoala, in familie. E foarte importanta munca, dar si iesirile in aer liber cu prietenii. Eu una mi-am dat seama ca intristarea asta vine de la lene si de la grijile multe si facute aiurea. Incearca sa iti faci un program zilnic, sa stii la cat trebuie sa te trezesti, ce trebuie sa faci dupa aceea (nu uita de rugaciune), cum iti imparti timpul cu folos! Porgram de sculare si de culcare, program de rugaciune, program de masa, program de odihna, program de lectura... Tine-te, in acelasi timp, de Biserica, participa la Sfintele slujbe, la Sfantul Maslu, spovedeste-te si impartaseste-te! O idee simpla pe care am retinut-o de la praznicul Sfintei Cruci este aceasta: crucea e formata din doua brate. Cea verticala reprezinta relatia pe care trebuie sa o avem cu Hristos. Cea orizontala, relatia cu semenii. Una fara alta nu se poate. In functie de aceste doua coordonate isi poate duce sau nu un om cruce. Cand vei gasi si cand vom gasi raportarea corecta a noastra, ca indivizi, fata de aceste doua brate ale crucii, bine ne va fi! |
Uite o carte ce te-ar putea ajuta
http://carti.crestinortodox.ro/psiho...eprimarea.html S-a mai vorbit despre depresie si aici http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=10822 Poate gasesti ceva folositor in postarile membrilor. Mai poti citi pentru ajutor in aceasta problema si cartile: Deprimarea si tamaduirea ei in invatatura Bisericii, Arhimandritul Spiridonos Logotetis Depresia, ca patima si ca boala, Dr. Dmitri Avdeev |
Depresia sau deprimarea - Arhimandrit Spiridonos Logothetis
...credinta noastra il considera ca principal responsabil si intretinator al bolii pe diavol si puterile sale, iar deprimarea ca pe o actiune diavoleasca. Citim in Sfanta Scriptura despre depresia lui Saul, care provenea de la un duh viclean (I Regi 16,14-l5).
Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Cea mai daunatoare dintre actiunile diavolesti este covarsitoarea stare de urat", intelegand prin aceasta deprimarea, si continua: "pentru aceasta diavolul pe cel pe care-l stapaneste prin aceasta-l stapaneste" (Barrille, p. 380). Evanghelia este de acord ca diavolul este izvorul deprimarii si scrie: "diavolul intristarii... ia si usuca orice bucurie a sufletului" (Filocalia I, p. 50-51). Sfantul Casian intareste faptul ca exista un diavol al deprimarii si ne indeamna sa luptam impotriva lui zicand: "O importanta nevointa este de a ne impotrivi diavolului deprimarii" (Filocalia I, 74-76). Scrie si Sfantul Dorotei: "...Sigur acea deprimare a fost din cauza inrauririi diavolilor si ispita aceea a provenit din invidia lor" (RG. 88,1681). Scrie Sfantul Nil: "Vicleanul duh al deprimarii... insfaca sufletul" (RG. 79, 1453 D). Si Sfantul Antioh adauga: "Nelegiuitul diavol al deprimarii apuca si prinde sufletul" (RG. 89,1509a). Si ca sa nu ma intind prea mult, trebuie sa insist asupra faptului ca toti parintii ortodocsi sunt de acord in aceasta privinta. Insa Ortodoxia nu se opreste la aceste observatii, ci cerceteaza cum primeste omul influenta pricinuitorului bolii, a diavolului, si cum reactioneaza la aceasta expunere. Asa, spre exemplu, o alta cauza a deprimarii care il aduce pe om sub influenta diavolului este si sentimentul de vinovatie sau mustrarea constiintei, care apare din pricina greselilor si a pacatelor savarsite si din lipsa unei corecte actiuni care sa le indeparteze, a caintei si a Spovedaniei. Asa persista depresia in mod intens si conduce chiar si la sinucidere. O pilda cunoscuta ni se prezinta in Noul Testament, unde Iuda, din pricina ca se lasase coplesit de sentimentele de vinovatie, s-a lasat impins pana la sinucidere, in timp ce exista pocainta, pe care insa nu a dorit-o (Matei 27, 3-5). O alta pilda graitoare despre depresie ca urmare a sentimentului de vinovatie o gasim in Vechiul Testament prin primul ucigas si fratricid de pe pamant, Cain. Cain nu s-a sinucis, dar a trait o viata chinuita de o infricosatoare stare de deprimare. (Facere 3,1-l6). |
Depresia sau deprimarea - cauze (Arhimandrit Spiridonos Logothetis)
Sfantul Ioan Scararul vorbeste despre deprimare ca urmare a simtamantului de vinovatie: "Exista deprimarea care izvoraste din ingreunarea constiintei, cauzata de multimea pacatelor; omul traieste intr-o mahnire de nesuportat, deoarece s-a umplut intru totul cu multimea relelor sufletesti. Mai ales din cauza acestei greutati are sentimentul ca se scufunda in adancul disperarii" (RG. 88,1032-l033).Insa nu numai sentimentul vinovatiei si mustrarile constiintei sunt cele care provoaca deprimarea. Exista si alte cauze. De cea mai mare importanta este egoismul omului, adica mandria lui si ingamfarea, precum spune Sfantul Ioan Scararul: "Exista si deprimarea care ni se intampla noua, oamenilor, din cauza mandriei si a egoismului".
O alta cauza foarte serioasa a deprimarii este viata comoda, viata traita pentru placeri. Oricat ar parea de exagerat la prima vedere, invatatura ortodoxa a Bisericii postitoare si nevoitoare staruie si spune prin gura de aur a Sfantului Ioan: "Viata traita in senzualitate si placeri il duce pe om la deprimare. Cu atat mai mult cu cat aceasta viata de placere naste deprimarea ca tristete, cu akedie, cu boli si, in afara de asta, de multe ori fara sa existe vreo cauza. (RG. 62, 604). Acelasi sfant ne vorbeste de o alta cauza a deprimarii: lipsa unei ocupatii, lipsa preocuparilor, lenea cu alte cuvinte, zicand: "Dar ce ? Crezi ca nu patimesc deprimarea aceia care traiesc o viata fara de lucrare? Gresesti. "Ca pilda sustine ca bogatia si puterea sunt si ele pricini ale deprimarii. În mod special frica pe care o au bogatii de a nu-si pierde bogatia, si puternicii de a nu-si pierde puterea si scaunul. Sfanta Scriptura face legatura intre bogatie si insomnie, care au ca o consecinta evidenta deprimarea, zicand: "Privegherea celui bogat topeste trupul lui si grija lui strica somnul. Grija privegherii goneste atipirea si ca o boala grea alunga somnul" (Isus Sirah 31,1,2). O alta pricina care naste deprimarea este lacomia omului si nesatiul de a dobandi alte si alte bunuri. Si ori patimesc deprimare ca nu le pot strange, ori patimesc cand, odata stranse, apare indestularea sau saturarea si constatarea ca sufletul nu s-a saturat de vreme ce grabnic se obisnuieste cu bunatatile. Si sfarsesc in ceea ce am spus la inceput din Vechiul Testament: "Desertaciunea desertaciunilor, totul este desertaciune" (Ecclesiast 1, 2). Este graitoare intamplarea pe care am auzit-o intr-o cuvantare si pe care gasesc potrivit sa o adaug in acest loc. Un luxos iaht a ancorat intr-o dupa-amiaza intr-un micut port din Grecia. Cei care sedeau la cafeneaua din port s-au minunat de bogatia lui. Pe prora lui statea scris: Melancolia. Oamenii au asteptat sa iasa calatorii, insa n-a iesit nimeni. A ramas cinci zile iahtul in port. Doar de doua ori a iesit un om trist, dupa cum isi tragea pasii, si a mers pana la primul magazin, a cumparat cina aproape nezicand nimic si s-a intors pe vasul sau cu acelasi mers deznadajduit. Frumosul si luxosul sau iaht de care poate se plictisise nu a putut sa-l scoata din deprimarea care-l chinuia. Pilduitor, alte cauze ale deprimarii sunt invidia si gelozia. Omul care e gelos si invidios pe aproapele sau pentru bunurile materiale sau duhovnicesti ale acestuia este nefericit. Traieste mereu in tristete. Si nu va iesi niciodata din aceasta fara sa iasa mai intai din celelalte doua. Si chiar dupa aceasta poate cadea iarasi in invidie si gelozie. Sfantul Ioan Gura de Aur zice: "Nimic nu e mai rau decat invidia si gelozia". "Nimic nu e mai rau decat sa fie muscat, ars sau topit de invidie omul ca altul traieste in belsug" (RG. 59, 23). Si in alta parte zice: "O, invidie... care esti cui ascutit in inima. Caci ce cui se-nfige atat de mult si strapunge inima ca invidia ?". Zice si Marele Vasile: "De ce te mahnesti, omule, tu, cel ce ai invidia inlauntrul tau?" O alta cauza a deprimarii pe care o cunoaste Ortodoxia sunt patimile omului, numite in mod curent vicii: alcoolismul, jocurile de noroc, neinfranarea sexuala, lacomia pantecelui, iubirea banilor, setea de glorie (iubirea de slava) si, in ultimii ani, drogurile. Aici inseram textul Cuviosului Nil, cel care frumos scrie: "Nu poate exista deprimare atunci cand patimile nu exista... Acela care izgoneste patimile izgoneste si deprimarea. Pe cel pe care nu l-a biruit placerea lumeasca, pe acesta nu-l biruieste nici deprimarea. Deoarece acela care scapa de placerea patimilor nu poate fi stapanit de deprimare" (RG. 79,1456). In sfarsit, cad prada deprimarii din cauza impartirii, imprastierii sau a scindarii interioare oamenii neincetat extrovertiti, oamenii tulburati din exterior, de imagini, impresii, calatorii, cunostinte, privelisti, ocupatii etc. Despre acestia graieste Cuviosul Nil Ascetul ca "parasesc locul unde locuiesc, il schimba repede, nu si deprimarea inimii lor... Cu nimic nu o micsoreaza. Ba dimpotriva, o hranesc si o cresc, o intaresc si-i dau multe forme" (RG. 79, 189-l92). "Nu vor iesi spre bine cunoscand din toate si traind nestatornic... Si schimband si locuinta din loc in loc, din pat in pat, semanand cu iepurii" (RG. 79, 224). Intocmai cu cei care au patima flecarelii (barfirii) interioare si a gandurilor rele, despre care spune Sfantul Pimen: "Cred ca tac in timp ce inima lor ii osandeste pe ceilalti. Acestia nu tac, ci neincetat palavragesc in adancul lor" (Pateric, p. 88). Altfel spus, e vorba de cei care nu au comuniune cu ceilalti oameni si traiesc in singuratate, doar cu propriul sine si cu cele ale sinelui. Deci putem spune ca de deprimare sufera toti cei care nu au credinta si nadejde in Dumnezeu. |
Urmarile deprimarii - Arhimandrit Spiridonos Logothetis
Urmarile deprimarii sunt infricosatoare. Sa vedem observatiile si constatarile Bisericii Ortodoxe despre acestea. Scrie Sfantul Casian: "Duhul deprimarii intuneca sufletul si de cum ramane asupra vreunuia, nu-l lasa sa gandeasca drept, ci stramb, si il impiedica prin orice faptura... De asemenea, nu-l lasa sa studieze si sa-i invete pe altii. Si numai e om rabdator si bland, ci cuprins de nervozitate. Simte ura pentru fiecare fapta buna. Si sfarseste in... disperare. Omul se indeparteaza de orice buna intalnire si urmareste singuratatea si nu accepta sfaturi nici chiar de la prietenii adevarati... De vreme ce deprimarea preia sub controlul ei intregul suflet, il umple de amaraciune si nepasare. Si il indeamna pe om sa-i evite pe ceilalti oameni pe motiv ca acestia sunt cauzele ravasirii. Si nu-l lasa pe om sa recunoasca faptul ca nu din exterior, ci dinlauntrul sau isi trage radacinile boala".
Si continua Sfantul Casian: "Urmarile deprimarii vin de la duhul viclean si acestea sunt dezamagirea, ura, contrazicerea, deznadejdea, nelinistea in rugaciune. Sa ne luptam deci impotriva acestui duh al deprimarii pentru a-l indeparta din inima noastra" (Filocalia gr., voi. I, 74-76). Despre urmarile deprimarii vorbeste Cuviosul Nil, zicand: "Cand deprimarea biruieste sufletul omului, paralizeaza vioiciunea si rabdarea lui si-l intuneca. Deprimarea este o piedica in calea oricarei izbanzi" (RG. 79,1453D). Sa vedem si descrierea unui sfant care a cunoscut in viata sa deprimarea. Este avva Doro-thei, care continua aici o istorisire a sa: "In timp ce eram inca acolo... am suferit pentru prima data de o deprimare insuportabila si simteam o enorma sila si stramtorare ca si cum as fi inceput sa-mi dau sufletul. Desigur, acea deprimare a fost din cauza lucrarii diavolilor si acea ispita venea din invidia diavolilor. Ma simteam foarte ingreunat, intunecat, nemangaiat, neavand nici o odihna, ci de peste tot simteam intristare, simteam ca ma sufoc. Din fericire, a venit repede harul lui Dumnezeu in sufletul meu, pentru ca traiam ceva ce nimeni nu poate suporta" (RG. 88,1581). De urmarile deprimarii tine si akedia. Despre aceasta vorbeste iar Sfantul Casian cand zice: "Duhul akediei este legat si lucreaza indeaproape cu duhul deprimarii. Este infricosator si greu acest diavol si lucreaza in om slabiciune si mo-leseala si ingrozire si il umple de scarba pentru locul unde locuieste si pentru casnicii si fratii sai si pentru orice lucrare; pana si pentru citirea Sfintei Scripturi. Aduce in mintea omului gandul de fuga si peregrinare... Alaturi de toate astea ii starneste o foame imensa... Il face nestatornic, visator, lenes si nelucrator... Acest senti-ment foarte greu de suportat il cunostea foarte bine Sfantul Apostol Pavel, ca un doctor intelept, si dorea sa-l scoata cu radacini cu tot din sufletul tuturor. Si ne-a aratat cauzele din care ia nastere, zicand urmatoarele: "Fratilor, va poruncesc in numele Domnului nostru Iisus Hristos sa va feriti de orice frate care umbla fara de randuiala si nu dupa predania pe care ati primit-o de la noi. Caci voi insiva stiti cum trebuie sa va asemanati noua, caci noi n-am umblat fara randuiala intre voi, nici n-am mancat de la cineva paine in dar, ci cu munca si cu truda am lucrat noaptea si ziua ca sa nu impovaram pe cineva dintre voi. Nu doar ca n-avem putere, ci ca sa ne dam pe noi insine pilda voua, spre a ne urma. Caci si cand ne aflam la voi, v-am dat porunca aceasta: daca cineva nu vrea sa lucreze, acela nici sa nu manance. Pentru ca auzim ca unii de la voi umbla fara randuiala, nelucrand nimic, ci iscodind" (II Tesaloniceni 3, 6-11). invatatorul neamurilor, propovaduitorul Evangheliei, lucra ziua si noaptea, cu silinta si osteneala, pentru a nu ingreuna pe careva. Deci ce trebuie sa facem noi atunci cand vine si ne cucereste akedia (sila) de orice lucrare?... Apoi ne arata limpede paguba care ne vine din ake-die. Deoarece din nelucrare (datorita akediei) ia nastere curiozitatea, si din curiozitate neoranduiala, si din neoranduiala toate relele... Si aceasta o spun Sfintii Parinti, ca acel care se indeletniceste cu lucrarea de multe ori se lupta cu un singur diavol si il biruieste pe acesta. insa cel care sufera de akedie si ramane nelucrator (fara sa se indeletniceasca cu vreo lucrare) este luat in stapanire de mii de diavoli" (Filocalia gr. vol. I, 76-78). Sfantul Ioan Scararul scrie despre akedie, care are aproape aceleasi simptome cu deprimarea: "Akedia este paralizarea sufletului si slabirea mintii, trandavia si nepasarea pentru orice lupta, ura fata de orice munca. Cel care (monah) sufera de akedie ii fericeste pe oamenii din lume, il condamna pe Dumnezeu ca nu este milostiv si iubitor de oameni, are oboseala in vremea rugaciunii... Akedia creeaza de multe ori, indeosebi dimineata, dureri de cap, febra, ingrozire, tulburari de stomac" (RG. 88, 860). In sfarsit, cea mai grava si infricosatoare urmare a deprimarii este moartea. Si moartea sufletului, dar si moartea trupului prin sinucidere. Spune Apostolul Pavel: "intristarea lumii (lumeasca) aduce moartea" (II Corinteni 7,10). Inainte de a trece mai departe, trebuie sa subliniez cat de corecte sunt observatiile invataturilor ortodoxe despre aceasta boala, deprimarea: ele sunt valabile de 1500-2000 de ani si pana astazi, precum se arata si din aceste putine texte. Diagnosticul exact al simptomelor, precum s-a vazut, nu difera mult de cel al medicinii moderne, caci cu cat citim din insemnarile medicale contemporane legate de aceasta tema nu gasim nimic in plus. |
Leacurile deprimarii - Arhimandrit Spiridonos Logothetis
Credinta ortodoxa nu face insa doar constatari, asa cum nici doctorii buni nu pun doar diagnosticul, ci trec mai departe la practica terapeutica (a vindecarii). Asa si Biserica: intrebuinteaza leacuri si vindeca deprimarea.
Deprimarea, precum am spus mai inainte, este considerata de catre Ortodoxie ca o boala foarte grava. insa nu incurabila. Si aceasta deoarece Marele Doctor al sufletelor si al trupurilor noastre, Dumnezeu, a daruit si bucuria. Bucuria vine din urmatoarele: Insusi Iisus ofera obositilor si dezamagitilor acestei vieti odihna si vindecarea ca pe un dar pentru toti cei care I-au cerut-o apropiindu-se de EL "Veniti la Mine toti cei osteniti si impovarati si Eu va voi odihni pe voi" (Matei 11, 28). Si nu se opreste aici. Daruieste leacuri specifice acestei boli suflete sti. Daruieste pacea de care au atata nevoie cei deprimati: "Pacea Mea o dau voua, nu precum da lumea va dau Eu. Sa nu se tulbure inima voastra, nici sa se infricoseze" (Ioan 14, 27). Daruieste dragoste, ca tamaduire a fricii, zicand: "in iubire nu este frica" (I Ioan 4,18). Si comuniunea persoanelor, exprimare a dragostei. Spune Sfantul Ioan Casian: "Pentru vindecarea deprimarii, Ziditorul tuturor si Doctorul sufletelor, Dumnezeu, singurul care cunoaste bine ranile sufletului, ne indeamna nu sa rupem legaturile cu oamenii, ci sa taiem relele gasite in interior. Deprimarea se vindeca prin cercetarea oamenilor evlaviosi" (Filocalia gr. vol. I, pp. 74-76). Daruieste bucuria. Insusi Hristos daruieste bucuria Sa ca pe ceva negrait. "Bucuria Mea sa fie in voi si bucuria voastra sa fie deplina" (Ioan 15,11). Daruieste credinta, zicand fiecarui deprimat si infricosat: "Nu te teme, crede numai" (Marcu 5, 26). Daruieste nadejdea, sfatuind prin gura Sfantului Apostol Pavel: "Bucurati-va in nadejde" si in alta parte: "Sa nu va intristati, ca ceilalti, care nu au nadejde" (I Tesaloniceni, 13). Daruieste rugaciunea si din rugaciune incredintarea de ajutorul dumnezeiesc, zicand si promitand: "Toate cate veti cere, rugandu-va cu credinta, veti primi" (Matei 21, 22). Daruieste viata virtuoasa. Zice Sfantul Ioan Gura de Aur: "Exista o singura cale de a scapa omul din aceasta boala, deprimarea: vietuirea in virtute" (RG. 2,604). Daruieste Duhul Sfant cu roadele Lui, care sunt: "dragostea, bucuria, pacea, indelunga rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinta, blandetea, infranarea, curatia" (Galateni 5, 22-23), acelea care ii lipsesc celui deprimat. Deprimarea, spune Sfantul Casian, se vindeca cu rugaciune, cu nadejdea la Dumnezeu, cu citirea cuvantului lui Dumnezeu si cu buna intovarasire" (Filocalia gr. vol. I, pp. 74-76). Daruieste harul, mila si iertarea pacatelor ca leacuri contra sentimentului de vinovatie si izbavirea de greutatea coplesitoare a constiintei vinovate tuturor celor care cu pocainta se apropie de Dumnezeu si de Tainele Sale in Biserica: Taina Spovedaniei (a marturisirii) urmareste iertarea pacatelor si impacarea omului vinovat cu Dumnezeu; Taina Sfintei impartasanii spre "lasarea pacatelor si viata de veci", in unirea rastignitului Dumnezeu – plinatatea vietii si a sanatatii in comuniunea oamenilor singuri cu aproapele, cu toti fratii, membri ai Bisericii; Taina Sfantului Maslu, spre lasarea pacatelor si minunata vindecare a fiecarei boli si, bineinteles, si a deprimarii. Pocainta si credinta prin care bolnavul participa la Taine sunt izbavitoare. Este cunoscuta replica Domnului Iisus Hristos, Cel care o rostea dupa fiecare minunata vindecare: "Credinta ta te-a mantuit" (Matei 9, 22). Daruieste pocainta, unul dintre cele mai puternice leacuri in vindecarea deprimarii. Toti deprimatii care au experimentat pocainta, adica intoarcerea adevarata, s-au vindecat cu desavarsire si chiar degraba. Daruieste invatatura conform careia cunoas-terea de sine sau, dupa Dumnezeu, osandirea de sine sau plangerea de sine, asociata cu smerenia si amintirea de Dumnezeu, dezleaga deprimarea si daruiesc pace si alinare, precum spune Sfantul Isihie: "Atunci cand ne intristeaza multe ganduri irationale, vom gasi usurare si bucurie cand ne plangem si ne osandim pe noi insine cu sinceritate si usurinta sau cand le des-coperim Domnului la fel cum le-am spune oamenilor. Si cu siguranta vom gasi odihna in oricare situatie" (Filocalia, vol. I, p. 203). Si incuviinteaza Sfantul Grigorie Palama ca "plangerea de sine... umple sufletul de o fericita bucurie" (Filocalia gr. voi. IV, p. 109). Daruieste Biserica si viata bisericeasca nu doar ca simplu medicament, ci ca pe cel mai actual si desavarsit loc de vindecare, pentru toate suferintele sufletesti si mai ales pentru deprimare. Daruieste dumnezeiescul cult ca un balsam impotriva deprimarii. Sfanta Liturghie, toate sfintele slujbe si randuieli sunt ocazii ale adevaratei bucurii si sarbatori a nefericitelor suflete. Sunt prilejuri de alinare si vindecare prin harul dumnezeiesc care se imparte ca dar bolnavilor iubitori de slujbe. Daruieste vindecatorii, care sunt parintii duhovnicesti. Acestia au fost daruiti de Dumnezeu, au fost binecuvantati de Acesta ca sa vindece pe cei suferinzi de suferintele sufletesti. Numai ca acestia nu sunt foarte multi si este nevoie sa fie cautati de catre bolnav. In sfarsit, daruieste minunea. Minunea vindecarii care vine pe negandite ca har dumnezeiesc, ca dar al lui Dumnezeu atunci cand toate leacurile materiale sau spirituale nu pot lecui deprimarea. Si bine va face omul sa astepte minunea lui Dumnezeu. Sa il vindece Dumnezeu miraculos ca si pe multi alti suferinzi, orbi, paralitici, surzi, muti. Scrie Sfantul Isihie catre Teodul: "Atunci cand suntem in stare de deprimare, de disperare si deznadajduire, trebuie sa facem ceea ce a facut si David, adica sa incepem rugaciunea noastra catre Dumnezeu si sa descoperim deprimarea noastra Domnului. Trebuie sa ne marturisim lui Dumnezeu deoarece poate cu intelepciune sa randuiasca starea noastra si sa usureze povara noastra si sa ne izbaveasca din coplesitoarea deprimare" (Filocalia, voi. I, Ed. Gradina Maicii Domnului, p. 203). Asa are Biserica noastra leacuri din belsug pentru a vindeca oamenii deprimati, care singuri renunta la medicamente si se restabilesc deplin. |
Duhovnicul si medicul, eventual.
Doamne ajuta! P.S. Deprimarea e una, tristetea e alta, depresia ca entitate nosografica/clinica e iarasi alta, iar deznadejdea e cu totul altceva decat toate celelalte la un loc (aflam cum e cu deznadejdea, adica cu pierderea nadejdii in Dumnezeu prin retragerea pedagogica a harului, de la Parintele Sofronie Zaharov, de la Sfantul Siluan si de la alti cuviosi si sfinti). |
Citat:
Deci, renuntarea la medicamente "după capul tău" nu cred că este tocmai benefică. Se prea poate să fie o ameliorare temporară, dar sunt anumite boli psihice care nu se vindecă pe deplin, decât poate printr-o minune. Dar câti oare dintre noi sunt în stare a se ruga cu adevărat pentru o minune ?! Singura care vindecă depresia este iubirea.. |
Am trecut si eu prin asa ceva. E groaznic, ai dreptate. E mai mult decat groaznic. Boala se agravase pentru ca nu luasem tratament si pentru ca nimeni nu stia ce am...
Eu am facut asa: 1. Am inceput sa ma rog Sfintilor Nectarie si Nicolae, zilnic sa le citesc acatistele, unul dimineata si unul seara. 2. Am mers la un psihiatru (de fapt cumva am ajuns acolo dupa rugaciune prin cineva) care mi-a prescris niste antidepresive, cand deja eram destul de grav. Am inceput sa le iau. Usor, usor in fiecare luna am vazut un progres. Dupa 6 luni de zile parca nu ma mai inecam. Dupa 1 an de zile parca eram pe o linie de plutire, in mare, dar prins de o scandura. Dupa 2 ani de zile am fost bine iar dupa 3 am scapat de medicamente. Chestia asta ramane in tine foarte usor, o mai vezi, dar nu te mai afecteaza. 3. La 2 luni dupa ce am inceput rugaciunea i-am visat si pe Sf. Nicolae: era sotia mea in fata unei icoane si se ruga lui si eu o certam ca e nebuna ca vorbeste cu sfantul ca si cum ar fi viu. Asta era o mustrare pentru necredinta mea. Icoana respectiva care o vedeam in vis am cumparat-o peste vreo 2 luni de zile. Apoi l-am visat pe Sf. Nectarie: eram in masina si ascultam acatistul lui iar deodata rugaciunea mea se transforma in ceva urat - asta era deznadejdea si supararea si injuraturile mele din boala.... Asta a fost la inceputul bolii, dupa asta usor usor s-au indreptat lucrurile. 4. Ce am mai facut eu in paralel: Daca eram suparat stateam pe net (youtube) cu orele si ma uitam la chestii comice: cazaturi, filme distractive, orice care sa ma scoata din aceasta stare. Eu iti zic ca este un remediu temporar ff tare si ar tbui sa faci si tu asta, sa lupti cumva cu chestiile temporare. 5. Daca vezi ca esti mahnita baga-ti in cap ff tare urmatorul lucru: Mahnirea NU este reala si nu exista motive reale si fizice pentru ea. Este doar o stare a corpului care iti produce asta. Trebuie doar sa iti revii si sa faci ceva pe moment sa iesi din asta. Filme pe net, plimbare, vorbesti cu prietenii, o bere, orice, dar nu sta singur in asta pt ca e o cadere prea mare pe care omul nu o poate duce. 6. Plimbarile ajuta ENORM si miscarea fizica. La fel si contactul social. Orice numai sa nu stai singura pt ca atunci vei fi... SINGURA CU MAHNIREA. Am citit intr-un alt loc cum o sotie s-a rugat Sf Nectarie pentru sotul ei care de ani de zile nu scapa de o depresie si cum in 4 luni de zile de rugaciune a scapat de tot de boala. Sa mai stii asa: depresia ESTE O BOALA FIZICA si are nevoie de tratament fizic. Exista depresii usoare si grele. Daca nu iei tratament corpul se poate deregla si mai tare si atunci dai in ceva urat de tot. Depresia se vindeca in spital si nu cu vorbe. Corpul se vindeca cu tratament si nu cu vorbe. Dumnezeu ajuta asa: sa gasesti calea de vindecare, sa mergi pe ea, sa te tina cand esti cazut si cand nu mai poti sa te ridici de jos: TOATA CALEA ASTA ESTE O CRUCE PE CARE TREBUIE SA O RIDICI SI SA O DUCI. 7. Din ce am vazut eu DEPRESIA ESTE RODUL PACATELOR GRELE. Unde am vazut depresie am vazut si pacate grele facute de cineva din familie si pe care le-a purtat altcineva. Si am vazut asta in mai multe locuri. Boala asta daca a venit in urma unor pacate grele trebuie vindecata asa: FACUTA POCAINTA SI MILOSTENIE MULTA Pentru pacatele respective pentru ca Dumnezeu sa le ierte. Boala nu va disparea pana nu vei indrepta pacatele si consecintele lor. 8. M-am rugat lui Dumnezeu sa-mi arate de ce am primit boala asta. Si am visat de cateva ori acelasi lucru iar eu ca idiotul nu prea l-am inteles atunci pe loc, dar mai tarziu l-am inteles. Boala asta este pentru pacat si NEPOCAINTA. La mine asa a fost. Daca nu intelegi de ce a venit boala atunci vei suferit mult pana vei ispasi pacatele prin boala si nu prin pocainta. In viata pacatele se ispasesc prin pocainta sau suferinta. Tu alegi sau preotul care uita sa te povatuiasca corect despre pocainta.... Te sfatuiesc asa: 1. Sa incepi rugaciunea si sa te duci la Sf Nectarie la Radu Voda in fiecare saptamana. 2. Sa te spovedesti curat si tu si toata familia si sa vezi ce ai gresit si trebuie sa indrepti; POCAINTA ESTE VINDECAREA. 3. Sa te duci la doctori sa vezi exact ce zic ei - nu cumva sa lasi asta deoparte. 4. Biserica, biserica, biserica. Maslu. Tine minte asa: daca esti ortodox, asupra ta actioneaza mai intai legea lui Dumnezeu si legile duhovnicesti. AM TRECUT PRIN ASTA, ESTE CUMPLIT, DOAR DUMNEZEU TE POATE SCOATE DIN PUTUL ASTA IN CARE ESTI. |
Citat:
Eu intalnesc cazuri de depresie in fiecare zi si, ca doctor, prescriu antidepresive cu lopata. Dar nu am intalnit in viata mea un crestin practicant, un convertit, un om caruia i-a miscat Dumnezeu inima care sa sufere de depresie. Nici majora, nici minora, de niciun fel. Cum sa fii trist ? Oare nu ai auzit ce s-a intamplat ? Oamenii, pe care Dumnezeu ii facuse ca sa fie fericiti, impreuna cu El, timp de o vesnicie, ajunsesera intr-o situatie fara iesire, cand nu mai reusea nimeni sa ajunga la Dumnezeu, indiferent cat era de drept. Si atunci, Dumnezeu S-a facut om si i-a rascumparat pe toti. El insusi, devenit om, a platit pentru un pacat infinit de mare, un pret infinit de mare. Si atunci, cum poti fi trist gandidu-te ca, zilnic, mii si mii de oameni se mantuiesc si ajung sa se bucure o vesnicie intreaga de lumina cea neinserata ? In fata tronului Lui, Viorel, este deja adunata o multime mare, pe care nimeni nu ar putea sa o numere. Singurul lucru din lume care ar trebui sa te faca nu doar trist, ci negru de suparare este pacatul. Acela este lucrul care te desparte de Parintele tau. Din fericire, El, cunoscandu-te asa de bine, ti-a lasat o cale prin care sa reinnozi firul de legatura cu El, rupt prin pacat. Reinnoada legatura cu El, Viorel, prin Sfanta Taina a reconcilierii. Pe urma, sa nu-l mai parasesti niciodata, fiindca un crestin nu este niciodata singur, deci niciodata trist. Cu fratietate crestina, M.D. |
Deznadejdea este de la necurat, spunea un parinte. Deznadejdea ne arata clar ca nu stim sa luptam cu gandurile pe care necuratul ni le vara in cap, iar noi ne comportam ca si cum ar fi gandurile noastre.
O lectura atenta a unor carti despre ganduri ne confirma cele spuse anterior. Noi trebuie sa deosebim gandurrile care ne vin de la Dumnezeu de cele care ne vin de la necurat. Tot ce provoaca tulburare exagerata vine de la necurat. Mandria ne impiedica sa percepem realitatea in mod adecvat si atunci pozitia de victime ni se pare cea mai convenabila... Insa cata bucurie îi facem necuratului gandind astfel! Prin ispite ne mantuim. Avem ispite si noi si cei din jurul nostru. Mandria este mama tuturor relelor. Sa lovim taurul mandriei din noi intre coarne. Sa ne mustram singuri cu tarie si sa ne rugam sa ne ierte Dumnezeu, caci in mod sigur am gresit cu fapte, cu vorba sau cu gandul! Cand avem o nemultumire sa cautam o rugaciune care sa ne ajute sa ne smerim, nu sa ne fereasca Dumnezeu de toate ispitele. Sa nu cumva sa credem ca noua ni se cuvin cele bune si aici si in vesnicie! (A se vedea pilda cu bogatul si Lazar.) Sa vedem ce folos duhovnicesc putem trage din fiecare ispita si ce lectie de viata am putea invata din aceasta. Sa spunem insistent: ,,Doamne Iisuse Hristoase, iarta-ma pentru tot ce-am gresit cu vorba, cu fapta si cu gandul! Doamne, Iisuse Hristoase, ajuta-ma sa-mi vad toate pacatele mele, ca sa nu ajung in chinurile vesnice! Doamne, Iisuse Hristose, bucuria mea, ajuta-ma sa-mi marturisesc toate pacatele, ca Tu sa-ți poti face salas si in inima mea! Inima care a simtit bucuria care vine de la Duhul Sfant face diferenta intre mahnirea exagerata trimisa de diavoli menita sa provoace deznadejde si caldura si dulceata binefacatoare a bucuriei venite direct de la Dumnezeu. Fratilor, sa cautam mai intai Împaratia cerurilor ( in inimile noastre) si apoi toate celelalte ni se vor adauga noua. Daca nu gasim aceasta imparatie in inimile noastre, inseamna ca acolo exista o alta imparatie ( a celui viclean) pe care trebuie s-o izgonim. Razboiul nevazut nu e doar treaba pustnicilor, ci a oricarui crestin care cauta mantuirea. Daca toti am izgoni imparatia necuratului din inimile noastre, nu am sti ce este depresia. Aceste cugetari ii apartin duhovnicului meu. |
Deznadejdea este de la necurat, spunea un parinte. Deznadejdea ne arata clar ca nu stim sa luptam cu gandurile pe care necuratul ni le vara in cap, iar noi ne comportam ca si cum ar fi gandurile noastre.
O lectura atenta a unor carti despre ganduri ne confirma cele spuse anterior. Noi trebuie sa deosebim gandurrile care ne vin de la Dumnezeu de cele care ne vin de la necurat. Tot ce provoaca tulburare exagerata vine de la necurat. Mandria ne impiedica sa percepem realitatea in mod adecvat si atunci pozitia de victime ni se pare cea mai convenabila... Insa cata bucurie îi facem necuratului gandind astfel! Prin ispite ne mantuim. Avem ispite si noi si cei din jurul nostru. Mandria este mama tuturor relelor. Sa lovim taurul mandriei din noi intre coarne. Sa ne mustram singuri cu tarie si sa ne rugam sa ne ierte Dumnezeu, caci in mod sigur am gresit cu fapte, cu vorba sau cu gandul! Cand avem o nemultumire sa cautam o rugaciune care sa ne ajute sa ne smerim, nu sa ne rugam sa ne fereasca Dumnezeu de toate ispitele. Sa intelegem ficare cuvintel al rugaciunii ,,Tatal nostru" https://luminapentrucandeladinsuflet...tru-rugaciune/ Sa nu cumva sa credem ca noua ni se cuvin cele bune si aici si in vesnicie! (A se vedea pilda cu bogatul si Lazar.) Sa vedem ce folos duhovnicesc putem trage din fiecare ispita si ce lectie de viata am putea invata din aceasta. Sa spunem insistent: ,,Doamne Iisuse Hristoase, iarta-ma pentru tot ce-am gresit cu vorba, cu fapta si cu gandul! Doamne, Iisuse Hristoase, ajuta-ma sa-mi vad toate pacatele mele, ca sa nu ajung in chinurile vesnice! Doamne, Iisuse Hristose, bucuria mea, ajuta-ma sa-mi marturisesc toate pacatele, ca Tu sa-ți poti face salas si in inima mea! Inima care a simtit bucuria care vine de la Duhul Sfant face diferenta intre mahnirea exagerata trimisa de diavoli menita sa provoace deznadejde si caldura si dulceata binefacatoare a bucuriei venite direct de la Dumnezeu. Fratilor, sa cautam mai intai Împaratia cerurilor ( in inimile noastre) si apoi toate celelalte ni se vor adauga noua. Daca nu gasim aceasta imparatie in inimile noastre, inseamna ca acolo exista o alta imparatie ( a celui viclean) pe care trebuie s-o izgonim. Razboiul nevazut nu e doar treaba pustnicilor, ci a oricarui crestin care cauta mantuirea. Daca toti am izgoni imparatia necuratului din inimile noastre, nu am sti ce este depresia. Aceste cugetari ii apartin duhovnicului meu. |
Iertare! Cand editez, se posteaza din nou, nu stiu de ce.
|
Nu sunt de acord cu afirmatiile unora cum ca depresia ar fi o boala fizica care necesita tratament fizic. Depresia este o boala a sufletului necredincios, impovarat de pacate, de griji lumesti iar insanatosirea vine odata cu apropierea de Dumnezeu si curatirea de pacate.
Intr-o stare depresiva de continua tristete, apatie, nemultumire, deprimare, delasare etc. m-am prezentat la duhovnic si recunosc ca si acum am destule zile mai putin bune sau deloc bune, dar macar nu mai sunt toate asa. Dar cine e vesel tot timpul?! Doar sfintii in rai! Nu am fost niciodata adepta medicamentelor sau a mersului la doctori pentru orice fleac. Nici la psiholog nu am ajuns vreodata, desi am fost sfatuita de cateva persoane ca mi-ar fi de folos. Chiar de curand am vorbit cu parintele despre asta. S-a uitat atent la mine si mi-a zis asa: "in halul in care erai, daca mergeai la psiholog ajungeai la spitalul de nebuni". Se vor oripila psihologii, cu siguranta, dar ii dau dreptate parintelui. De ce ii dau dreptate?! In primul rand deoarece pacatele care iti apasa pe suflet niciun psiholog si niciun medicament nu ti le va ridica. In biserica insa pacatele, oricat ar fi ele de grave, iti sunt iertate si odata cu iertarea vine si harul care alina durerile, vindeca neputintele si depresiile aducand in suflet liniste asa cum bine spune o rugaciune: "Cel ce tamaduiesti cu linistirea, Hristoase Dumnezeule ...". Mai mult, nu o data m-am gasit in situatia de a descoperi diverse lucruri despre mine in anevoiosul si durerosul proces de cunoastere de sine inceput in biserica si tot de atatea ori am recunoscut singura ca nu stiu ce m-as fi facut daca n-as fi avut ajutorul lui Dumnezeu si al parintelui duhovnic. As fi ajuns la nebuni, cu siguranta. Dar spovedania, canonul, participarea la slujbele bisericii si taina sfantului maslu m-au ajutat sa fiu mai bine, fara sedinte la psiholog si fara niciun medicament. Am o colega de serviciu si prietena totodata care e la cealalta extrema. Ea e adepta medicamentelor si a vizitelor la psihologi / psihiatrii si ma uit la ea cum tot schimba retete fara folos si cati bani cheltuieste. Ne stim bine una pe cealalta; nu m-a convins de rostul si eficienta variantei pe care a ales-o, dar se pare ca nici eu n-am convins-o pe ea. Asta si din cauza ca nici eu nu respect ca la carte reteta de la doctorul sufletesc astfel ca rezultate exista, dar nu in masura sa-i impresioneze pe cei din jur si sa-i determine sa recurga la acelasi tratament iar prietena mea pare ca isi doreste o rezolvare imediata si fara efort. Iar medicamentele cam asta fac - te amortesc, iti dau o stare de bine lipsit de temei si indata ce nu le mai iei ... Nu mai vorbesc si de reactiile adverse sau de efectele contrare pe care le dau, daca formula aleasa de doctor nu e cea potrivita. Nu vreau sa spun prin asta ca nu sunt si situatii in care medicatia n-ar fi indicata, cum ar fi cazul psihozelor de exemplu. Gasesc potrivite si incurajatoare cuvintele parintelui Arsenie Papacioc: "Cum să luptăm împotriva duhului tristeții? Să fiți veseli. Dragă, eu știi ce vă spun, cu toată siguranța: ori și oricare ar fi motivul unei întristări sau al unei mâhniri, este numai de la draci! N-avem motive. Dacă îți creează starea aceasta de agitație, de tristețe, își face cuib satana și-și clocește ouăle; nu mai poți iubi, nu mai poți vedea cu perspicacitate nițel în viitor, cu rațiunea care ți-a dat-o Dumnezeu, nu mai poți, pentru că tu ești trist. Adică nu ești în stare de nimic e o stare drăcească foarte greu de suportat. Când sunteți triști, gândiți-vă la lucrul ăsta: Stai, că este ceva drac aici! Și nu acceptați. Ce să facem să scăpăm de împietrirea inimii? Astea sunt lucruri care nu depind de un ajutor din afară. Astea depind de tine. Eu v-am dat o soluție. Nu să vă mângâiați cu faptul că le auziți. V-am dat un sfat: să fiți veseli. Cum să fiu vesel poate să spună cineva când nu pot să fiu? Dacă ești vesel, inima se desface și ea, este receptivă. Pentru că inima este adâncul cel mai adânc, cel mai profund din toate organele noastre pe care le avem. Inima este făcută de Dumnezeu ca să poată sta și El în ea, nu este ca orice organ. Inima asta, pe care o avem noi și bate și punem mâna pe ea, este un simbol al inimii. Inima este dincolo de ea. Are o profunzime dincolo de conștiință. Poartă în adâncul și în profunzimea ei acel punct extraordinar, pe care l-a făcut Dumnezeu chip și asemănare, acolo unde spune Mântuitorul: vom veni cu Tatăl și locaș la el Ne vom face. Asta este chipul și asemănarea, nu picioarele și ochii și urechile. Mintea este un subordonat al inimii. La inima asta cum ajungem? Este foarte ușor. Bagă-ți mintea acolo și zi: Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!Deci, dacă ai o stare de veselie, de descongestionare, de dispoziție, inima se desface și ea. Ce înseamnă asta: Eu sunt amărât? Cum ești amărât, când Hristos a înviat, când suntem înțelegători în ceea ce privește crucea pe care trebuie să o ducem și noi. Un om care crede în Hristos este vesel, e plin de nădejde, că Hristos nu-l lasă cu nici un chip. Și această stare continuă de veselie pe unde trăiești, este și o stare de rugăciune și o trăire creștină și de inimă prezentă la Dumnezeu. Pentru că ăsta este secretul: să ai inima prezentă. Pentru că Dumnezeu nu are nevoie de cunoștințele tale, știe ce vrei. Are nevoie de cererea ta, de atenția ta. Vezi, niște părinți, mamă și tată, când văd pe copilul lor că-și pune toată nădejdea în ei, mor de dragul lui și nu știu ce să-i mai dea. Există la Psalmul 130: Doamne, n-am umblat la cele înalte, nici la cele mai minunate decât mine, dar sunt ca un copil înțărcat, care se uită cu jind la sânul maicii sale. Pentru că-i înțărcat și nu mai vine laptele, care e un aliment complet, adică harul lui Dumnezeu. Eu asta fac: să curgă harul lui Dumnezeu, dar să fiu cu gura căscată. Hristos este Dumnezeu, a luat chip de om, de vierme, ca noi, nemulțumiți și nesătui și în tot felul răi. Ce cinste pe neamul omenesc! N-a venit să spună altceva decât ceea ce a spus pentru mântuirea noastră. Nu te teme turmă mică, îndrăzniți, Eu am biruit lumea! Și noi putem să biruim lumea, nu cu puterea noastră, ci cu puterea Lui. Vă dați seama câtă putere avem noi. Dracul e un tolerat, nu este o putere. Nu trebuie să țineți cont că vă schimbă gândurile. Luptă din răsputeri, dar luptă ca un hoț, fără putere. Noi, prin Botez, am primit haruri deosebite, avem și înger păzitor. De ce nu dați atenție mai multă la îngerul păzitor? Știți, frățiile voastre, ce spune într-un loc: Este cu neputință să nu mori dacă vezi un înger în adevărata lui lumină! Îngerul este cu noi, ne păzește. Hristos s-a întrupat în chip de om (de vierme), în adâncul mizeriei omenești, nu ca să anihilize ființa omenească, ci s-o transfigureze. .................................................. .................................................. .................................................. ....................... Dracul joacă un rol de mântuire indirect. Suferințele îți aduc niște înțelepciuni adânci și te fac să te gândești serios la mântuirea ta. Dar, vă dați seama cine ne păzește pe noi? Îngerul păzitor îl face praf și țăndări pe drac, care nu mai are nici o misiune, este un apostat. Îngerul păzitor este în misiune. Lupta este între ei și câștigă acela de partea căruia suntem noi cu faptele noastre. Și nu ne-ar fi rușine să-l părăsim pe îngerul păzitor, să-i dăm câștig de cauză diavolului, dușmanul îngerului, dușmanul nostru, cu nepăsarea, ba și cu căderi directe? Și totuși, Dumnezeu, în mila Lui, ne-a dat putința să ne ridicăm prin spovedanie. Va să zică e o îngăduință continuă pentru salvarea fiilor Lui, oamenii. Așa că, pentru faptul că sunt împietrit cu inima, nu mai merit nimic. Inima trebuie să fie flexibilă continuu, nu piatră! Inimă caldă, fierbinte. Nu permiteți gândurilor rele să vă cuprindă. Dacă vin, goniți-le cu rugăciunea, fără meditații prea multe la rugăciune. Unul împingea în ușă și dracul împingea și el pe partea cealaltă să intre la el. Iar ăsta zicea: Doamne, miluiește!, cu jumătate de gură, superficial. În sfârșit, dracul deschidea mai mult ușa să intre la el. Dacă a văzut că intră dracul, a suspinat din adânc: âDoamne, nu mă lăsa!â, și îndată a dispărut dracul. Și plângea. Și a apărut Mântuitorul: Doamne, de ce nu m-ai ajutat?Când m-ai chemat cu adevărat, te-am ajutat! Melcul merge încet, dar merge cu casă cu tot. Te rogi încet, te rogi tainic, dar roagă-te din inimă, că altfel este numai spoială, nu rugăciune. Dacă slăbește credința ce putem face? Dacă ești într-o stare de recrudescență interioară, sigur slăbește credința. Să nu slăbească! Chiar și la sfinți se constată o viață de oscilație, o ridicare și o coborâre. Pentru că, te mai părăsește harul, ca să nu te mândrești, să nu spui: Ia uite eu unde am ajuns!â Te mai părăsește harul ca să te smerești. Dar nu trebuie să-ți pierzi credința. Tu trebuie să fii mereu prezent. Că nu rezolvi atât de mult prin rugăciunea care o faci, ci prin harul lui Dumnezeu, că tu vrei cu orice chip ajutorul lui Dumnezeu. Pentru că imediat vine satana să-ți folosească mintea; nu trebuie să vă speriați, el nu se astâmpără. Dumnezeu știe ce vrei tu, nu te speria deloc, tu continuă rugăciunea. Dacă ziceți: Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!, îl sperie pe dracul. Pentru că este puterea numelui pe care nu o poate suporta satana. Vezi? E lipsă de o trăire interioară și adevărată, nu rațională. Ar trebui să înțelegeți singuri lucrurile acestea!" |
O părere de la părintele Nicolae Steinhardt
Există o ciudată ispită - de dreapta, conform Părintelui Cleopa -aș numi-o
ispita credinței considerată ca panaceu totalitar al grijilor și înlocuitor general al virtuților omenești, care-i o împătrită ipostază a trufiei combinată cu naivitatea: a) convingerea că prin credință scăpăm de boli, că nu se poate să mai fim bolnavi; sau, dacă ne îmbolnăvim, că nu avem nevoie de medici și medicamente, de vreme ce ne putem oricînd tămădui prin rugăciuni. Convingerea aceasta care aduce întrucîtva cu observația făcută de Gide lui Maritain (să chemi pe Hristos la telefon), e tot una cu ispitirea lui Dumnezeu prin exigența unei minuni. Cel care o încearcă se pune în situația reclamantului care în loc de a se adresa tribunalului competent de gradul întîi ar trece de-a dreptul la calea extraordinară a recursului. E totodată lipsă de modestie; medicii și medicamentele sunt și ele de la Dumnezeu, iar credinciosul care se îmbolnăvește întocmai ca toată lumea se vindecă întocmai ca toată lumea, nu altfel - cu ajutorul medicilor și al medicamentelor (firește, dacă îi este dat să se tămăduiască). Dumnezeu desigur face minuni, dar cînd binevoiește - și istoria bisericii ne arată că nu sunt nici foarte dese și nici obținute prin somații. Sfîntul apostol Pavel a rămas cu vechea lui boală (de ochi?) și după dobîndirea harului: „Datu-mi-s-a mie un ghimpe în trup, un înger al satanei, să mă bată peste obraz". (Ce face, atunci, credinciosul? Se roagă pentru ca Dumnezeu să-1 ajute și să binecuvînteze tratamentul.) |
Cuvântul acesta, depresie, firește că e înțeles în fel și chip. Ca orice alt cuvânt.
O imagine foarte sumară și nu tocmai exactă asupra termenului găsim aici: http://ro.wikipedia.org/wiki/Depresie Consider că textul merită citit în întregime, fie și pentru a întrezări o mică parte din semnificația termenului. În ce mă privește, reiau mesajul de a face câteva distincții. Nu sunt același lucru, deși oamenii pot trăi câte ceva din fiecare: depresia / tristețea/ melancolia / epuizarea / descurajarea / deprimarea / deznădejdea / tulburarea de personalitate depresivă / simptomul depresiv în cadrul unei alte boli (sindrom) etc. Depresia, ca stare dinamică (debut, culminație, remisiune sau complicații eventual letale) și morbidă a unei persoane, este o condiție simultan fizică, psihică, spirituală. E afectat și corpul (inclusiv creierul, care este un organ ca oricare altul) și psihicul (toate funcțiile psihice sunt afectate, precum și funcționarea de ansamblu a sistemului psihic, inclusiv fenomenul de conștiință) și, evident, este tulburată viața spirituală. Depresia are rădăcini uneori puternice în bagajul genetic, arborele genealogic fiind relevant în acest sens. Cel mai adesea, însă, depresia se învață. Uneori e numită "sindrom de neajutorare dobândit". O înțelegem, așadar, și ca fenomen socio-cultural, ca modelare, chiar condiționare. Există și stări depresive reactive (la o anumită situație de viață față de care persoana nu are încă un mod adaptativ de a răspunde), independente de vreo înclinație moștenită de la înaintași. Un exemplu: stările de doliu, urmarea unor pierderi semnificative pentru persoană. Stările depresive însoțesc de obicei tulburările stării de sănătate, orice suferință fizică fiind acompaniată și de anumite manifestări din spectrul mai larg al depresiei. Nu însă, propriu-zis de boală. Depresia poate fi mascată chiar de stări opuse ca manifestare: exaltare, jubilație, euforie. Stările dispoziționale de tip maniacal sunt adeseori interfața depresiei. Nu întotdeauna depresia e un fenomen în totalitate negativ. Poate prilejui experiențe de creștere. Însă o depresie propriuzisă reprezintă mereu o pierdere, într-un plan sau altul - cine a trecut prin depresie nu mai e niciodată același om. Din păcate, această afecțiune lezează ireparabil funcțiile psihice, fie și "insesizabil", discret. Deteriorarea poate să nu fie spectaculoasă, însă e mereu semnificativă. Cele mai afectate sunt funcțiile cognitive (memoria, atenția, chiar gândirea și imaginația). Riscul cel mai de temut al depresiei este suicidul. De această posibilă complicație țin mereu seama psihologii și psihiatrii. Tratamentul depresiei este adeseori dificil, sinuos, îndelungat. Repet - dacă e vorba despre depresie, iar nu despre altceva asemănător. Cercetările din psihiatrie arată că tratamentul depresiei necesită obligatoriu combinarea medicație-psihoterapie. Aceasta dă mereu rezultate mai bune decât una dintre alternative, luată separat. Personal consider că depresia este și trufie. Însă pe cât de ușor pot afirma (acum) aceasta, pe atât de greu îmi este să traversez depresia, atunci când o experimentez. În primul rând deoarece trufia și mai apoi rodul ei - depresia: întunecă mintea, scade discernământul, tulbură voința etc. Pacientul depresiv are nevoie de ajutor specializat. Nimeni nu iese singur din mlaștina depresiei. Cei care cred contrariul, sunt doar pacienți necomplianți care, mai devreme sau mai târziu, plătesc cu viața sau cu o parte importantă din ea pentru semeție și ignoranță. În România tratamentul eficient al depresiei e un lux. Starea de ignoranță și autosuficiență caracteristică românilor se exprimă, printre altele, și în obiceiul sinucigaș arhicunoscut: consumul abuziv și statornic de alcool, ca așazis leac pentru depresie. Nimic mai dăunător, de fapt. Se dezvoltă complicația cea mai mizerabilă și mai răspândită a depresiei: alcoolismul. Deseori suferă de depresie, chiar majoră (psihotică) oameni credincioși. Mulți creștini sunt pacienți ai spitalelor sau clienți în cabinetul psihoterapeutului. Depresia, ca și moartea, nu face diferențe și nu cruță pe nimeni, la o adică. Tocmai creștinii, însă, beneficiază de ajutor specializat - pentru că se smeresc și cer ajutor. Pericolul cel mai mare în diagnosticarea și tratamentul depresiei este reducționismul. Unii reduc complexitatea stării la un factor, alții la altul. În realitate, depresia exprimă un sistem de factori corelați simultan - sociali, culturali, psihologici, biologici, spirituali. Smerenia este leacul depresiei, cred eu. Iar aceasta începe să se exprime concret prin solicitarea ajutorului specializat - duhovnic, medic, psiholog etc. Rugăciunea în sine, ruptă de viața de credință în ansamblul ei, nu este un "truc" pentru a trece de depresie. Viața îmbunătățită duhovnicește, în complexitatea ei, conține și leacul împotriva depresiei. Ferice de cei care îl cunosc din experiență și care îl pot împărtăși, la nevoie, celor care solicită ajutor. |
Citat:
Cu atât mai mult cu cât susțineți că au fost făcute de un preot. |
Citat:
Dar, personal, consider ca depresia este rodul necredintei. De aceea o si vedem, astazi, mai raspandita decat in orice epoca anterioara. Repet, eu, care am tratat si tratez sute de depresivi, nu am intalnit niciodata un depresiv care sa fie crestin practicant. Duhul acesta al depresiei este incompatibil cu entuziasmul caracteristic tuturor celor carora flama credintei le-a cuprins inima si aripa "nebuniei intru Cristos" le-a atins intraga viata, facandu-i sa fie nascuti din nou. Nu trebuie considerat drept contra-argument faptul ce vedem depresivi care merg la biserica. Exista o tendinta de a-L cauta pe Dumnezeu sadita in inima omului si cel mai tare Il cauta cei care sufera. Un depresiv poate fi, si este adesea, un om care il cauta pe Dumnezeu. Dar nu L-a gasit, inca. Transformarea in Cristos nu a avut loc, chiar daca merg la biserica, bat matanii si fac semnul sfintei cruci, uneori mai ceva decat ceilalti. Dar cum stim ca, intr-un om, transformarea in Cristos a avut loc ? Dupa roade ii vom cunoaste. Iar cele 12 roade ale Duhului Sfant sunt: iubirea, BUCURIA, PACEA, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, cumpătarea, credinta, castitatea. |
Citat:
|
Citat:
Dar fă-ți tratamentul, dacă tot ai ajuns în Bolniță. Oare, când erai în halul în care erai (așa cum zici că a spus părintele) Dumnezeu te-a tocmit să vorbești de rău pe psihologi și pe psihiatri? Fă-ți tratamentul sfânt al pocăinței și nimic altceva, că pentru asta te-a dus Dumnezeu în Biserica Lui! Pentru început, poate că ar trebui să te abții de la comentarii în domeniile unde nu ai căderea să emiți judecăți de valoare. Ar fi un prim semn de însănătoșire, cred. P.S. Cât despre faptul că scrii despre un preot că ar fi afirmat acel lucru, greșești pe mai multe planuri simultan: a) divulgi o opinie personală a preotului, fără a dovedi că ai consimțământul lui în prealabil; te arăți indiscretă, slobodă la gură în chestiuni care țin de taina relației duhovnicești; prin asta riști în primul rând să pierzi darul chemării în Biserică. b) pui pe părinte (cum dealtfel ai mai făcut și în alte postări pe alt topic) într-o postură negativă; aici în conflict cu specialiștii din domeniul laic al tulburărilor sufletești; prin aceasta aduci duh de dezbinare între laicat și Biserică, lucru deloc creștinesc, deloc folositor. c) lovești în imaginea psihologului și a psihiatrului folosindu-te ca argument (perfid?) de presupusa autoritate a părintelui în chestiuni care nu îl privesc, de fapt - deoarece preotul nu are menirea de a evalua terapia psihologică ci doar pe aceea de a păstori duhovnicește pe credincioși. d) arăți lipsă de cunoștințe și de discernământ în chestiuni pe care le abordează cu prudență cei mai buni terapeuți care sunt totodată și credincioși creștini sau chiar preoți - anume, în domeniul fin și complex al așazisei psihoterapii ortodoxe. Poate ar fi cazul să iei aminte și să-ți smerești puțin mintea și vorba. |
Citat:
Mă aflu exact la polul opus față de experiența ta: lucrez mai mereu cu oameni credincioși, oameni care se țin din copilărie de cele bisericești și care au diverse tulburări psihice - de la atacuri de panică la consum abuziv de substanțe, de la depresie cu tentative de suicid până la tulburări psihotice cronice, de la tulburări banale din sfera stresului până la tulburări structurate de personalitate, de la divorț la doliu etc. Majoritatea sunt creștini. De aici două concluzii posibile: a) ori diagnosticul de depresie este pus greșit sau nu e pus când ar trebui; b) ori depresia, cum spuneam, nu cruță pe nimeni (așa cum nici gripa, nici vărsatul de vânt, nici paralizia pleoapei ochiului stâng, nici Alzheimerul, diabetul ori moartea), indiferent de credincioșie. Sper că nu susții, cum îmi pare că am sesizat printre rânduri, că pacienții tăi nondepresivi sunt ... catolici, iar cei depresivi sunt neoprotestanți, musulmani, budiști și, evident, ortodocși!......:) |
Citat:
Cuvintele dvs., chiar de nu ati avut intentia asta, ma fac sa ma gandesc la un mare adevar - ca Dumnezeu este singurul doctor al sufletelor si al trupurilor noastre. Ce bine ca exista Dumnezeu si slujitorii lui, preotii, plini de har tamaduitor! |
Daca vrei sa fii depresiv, in fiecare minut poti sa fii. Te poti considera o victima pentru N motive mai mult sau mai putin importante. In plus, necuratul, care ne lupta prin patimile noastre, nu prin altceva, e foarte inventiv. In fiecare minut ne poate trimite ganduri nocive despre aproapele sau chiar despre Dumnezeu. Scopul final al lucrarii lui este acesta: sa ne vare in deznadejde.
Un crestin trebuie sa lupte sa nu ajunga in aceasta stare, sa aiba trezvie si sa citeasca pentru a deosebi gandurile care-i vin de la Dumnezeu de cele care vin de la vrajmasul. Daca nu face acest lucru, desigur poate sa apeleze la metode care nu-i cer nici post, nici rugaciune si, mai ales, nu-i cer smerenie! Cine e capabil sa se smereasca in fata lui Dumnezeu si sa-si recunosaca pacatele pe care le face zilnic cu vorba, cu fapta si mai ales cu gandul nu mai trebuie sa se umileasca in fata psihiatrilor si a psihologilor. |
Oare de unde aceste reacții radicale la adresa psihologilor și a psihiatrilor?
De unde ideea că în fața lor te umilești? Desigur, Dumnezeu este doctorul sufletelor și al trupurilor, iar Biserica și preoții ne ajută să fim sănătoși. Asta nu înseamnă că nu vom mai avea nevoie de medici, sau unii dintre noi chiar de psihologi și psihiatri. Dar dacă părintele duhovnic îți recomandă să urmezi și sfaturile, respectiv tratamentele unor specialiști în domeniul acesta mult controversat, veți zice că acest preot greșește? Sau n-o fi bun slujitor al lui Hristos... Doamne iartă-mă! Părerea mea este că nu știm noi căile prin care lucrează Domnul. Personal nu sunt pentru a merge la un medic etc. pentru orice fleac, dar nici să cădem în extrema cealaltă nu mi se pare sănătos. A se mai citi fragmentul din Părintele Nicolae Steinhardt... |
A SE UMILÍ mă ~ésc intranz. 1) A se pune în mod voit într-o situație de inferioritate față de cineva (pentru a-și atinge anumite scopuri); a deveni umil; a se înjosi. 2) A adopta în mod voit o atitudine de inferioritate față de cineva sau de ceva. /<sl. umiliti
Sursa: NODEX (2002) Orice boala ne poate face sa devenim umili. Iar cand cerem ajutorul de la Dumnezeu sau de la un medic, automat o facem de pe pozitia celui care cere ajutor, nu de pe a celui care il da. |
Citat:
Slavă lui Dumnezeu, dacă așa stau lucrurile. Dar în ce constă tămăduirea de care sugerezi că ai avut parte (ai scris doar că erai într-un hal...)? Poți face vreo precizare lămuritoare? Fără indiscreții inutile, desigur; totuși zi-mi ceva limpede, ceva care să poată fi împărtășit altor creștini. (Îți reamintesc că nu constituie un păcat să mărturisim vindecarea pe care ne-a adus-o Dumnezeu, precum vedem că se întâmplă în Biserică și cum găsim chiar în Evanghelie, adeseori.) * Hristos este Doctorul. Cum înțelegi că lucrează El? Poți să expui, fie și succint? Crezi că Dumnezeu nu lucrează și prin oameni? De pildă prin medici, prin psihologi, prin aproapele? Bunul samarinean era Dumnezeu? Sau om? Dacă a fost om, de ce nu a trecut mai departe lăsînd pe Dumnezeu să se ocupe de cel rănit? Cel care face un gest de milostenie e Dumnezeu? E Înger? E Arhanghel? Sau e om dăruit cu iubirea de aproapele? * Preotul plin de har merge vreodată la doctor pentru ajutor? Dar la psiholog? Dar la psihiatru? Iar dacă mulți preoți solicită servicii medicale și psihologice/psihiatrice, ce înțelegi din asta? * Călugării apelează vreodată la medic? Dar la psiholog? Dar la psihiatru? Mânăstirile colaborează cu vreo clinică medicală? * Cunoști în Biserica Ortodoxă vreo interdicție de a solicita (sau de a oferi) ajutor medical? Dar ajutor psihologic? Dacă știi vreo opreliște, te rog precizează conținutul și sursa, să luăm și noi act de realitate. Cum ți se pare simpozionul internațional cu tema "Valențe terapeutice ale spiritualității ortodoxe și direcții principale în dezvoltarea psihologiei umane" prezentat aici: http://www.familiaortodoxa.ro/2013/0...atii-ortodoxe/ Dar ultima propoziție din textul următor? http://ziarullumina.ro/viata-biseric...r-defavorizati |
,,Să învieze și sufletul tău, roaba lui Dumnezeu M.! De la surioara ta K. am aflat trista poveste a vieții tale. [COLOR=#ff0000]Din inimă te compătimesc și după puterea mea ma rog pentru tine, să-ți dăruiască Domnul mila Sa. Copilașul meu! Numai la Domnul și întru Domnul îți poți găsi pacea sufletească. Sufletul tău chinuit, numai intru Domnul, întru pocăință și îndreptarea vieții își poate găsi bucuria. [/COLOR]
Păcatul cu otrava sa omoară sufletul omului. Și sufletul înviază datorită lucrării învioratoare a pocăinței. Dacă te vei pocăi, vei vedea prin propria ta experiență adevărul cuvintelor mele. Să se depărteze de la tine orice deznădejde! Domnul își întinde sfintele Sale mâini, ce sunt gata să te primească, ca pe orice alt păcătos, ce se căiește, în brațele Tatălui. Dacă Domnul nu îi respinge pe păcătoșii ce se căiesc, cum au fost vameșul, desfrânata, Pavel-apostolul, cuvioasa Maria Egipteanca și mulți alții, [COLOR=#ff0000]nu te va respinge nici preotul ortodox. Numai să te căiești, numai sa zici din inimă: „Am greșit, iartă-mă!”[/COLOR] De pocăința ta se vor bucura și Domnul, și îngerii, și oamenii lui Dumnezeu. Stăruința în păcat îi întristează. Așadar, apropie-te de Domnul cu smerenie și pocăință, leapădă atracția față de păcat, gustă din cupa pocăinței și vei vedea bunătatea lui Dumnezeu, căci se spune: “Gustați și vedeți că bun este Domnul”. Domnul să te ințelepțească. Chem asupra ta binecuvântarea lui Dumnezeu." Sursa: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2014/...de-si-sa-vina/ |
Citat:
Doar incerc sa-mi imaginez ce mina si ce discurs v-ati fi compus, daca m-as fi aratat interesata de serviciile dvs. Daa.., un om calm, respectuos, un bun crestin, un bun psiholog. In schimb, n-ati reusit decat sa-mi oferiti o imagine care nu inspira incredere. Retineti, va rog, un aspect. Un adevarat crestin ortodox practicant poate fi oricand si un bun psiholog, viceversa muult, mult mai greu sau deloc... |
Ți-am cerut să răspunzi la întrebări simple și clare. Întrebări pe care ți le poate pune orice creștin pentru a afla cine ești de fapt și ce faci aici pe forum.
Răspunde ca un creștin, dacă tot te dai ortodoxă! Arată-ne cine ești cu adevărat, nu te mai preface și nu mai vinde castraveți grădinarului. |
Citat:
Ignorati-ma, mai bine! Nu am pe nimeni in vizor, cu atat mai putin pe dvs. Seara buna! |
Păi, simpatic cum sunt pe cale să-ți devin, te mai întreb o dată: cum rămâne cu serviciile medicale, inclusiv psihologice, pentru creștini?
Ai afirmat că psihologii îi înnebunesc pe oameni și ai pus această vorbă în gura unui preot ortodox - afirmație foarte gravă. Insultă la adresa mea și a celorlalți psihologi, calomnie, dezinformarea semenilor etc. Apoi sugestia că spitalul de psihiatrie este un loc înjositor ("la nebuni", afirmi), iar nu un liman unde oamenii bolnavi pot primi ajutor specializat și eficient. * Au nevoie uneori creștinii de doctor, de psiholog, de psihiatru? Au voie doctorul, psihologul, psihiatrul să trateze pe creștinii care se îmbolnăvesc? A emis BOR sau altă Biserică Ortodoxă din lume vreo interdicție în acest sens? Când, cine, unde? - Dovada, sursa, documentul - să aflăm și noi! * Dumnezeu lucrează și prin oameni? Da sau nu! Iar dacă răspunsul e afirmativ, Dumnezeu lucrează asupra celor bolnavi exclusiv prin "preoții plini de har", cum ziceai? Nu și prin aproapele, care poate fi medicul, psihologul, psihiatrul? Relația de întrajutorare și iubirea creștină nu fac parte din relațiile concrete dintre oameni? Sunt doar un precept abstract? Sunt prerogativul absolut și izolat al Dumnezeirii? De unde ne livrezi această nouă învățătură? * Susții în continuare că un preot ortodox ți-a spus că "psihologul" înnebunește pe oameni? Susții aceasta? * Cunoști mulți oameni vindecați de depresie? Poți preciza cum și în relație cu cine au avut parte de tămăduire? Concret, argumentat limpede, fără dubii. * Cunoști mulți oameni "înnebuniți de psiholog"? Dovadă, argument, cifră clară, surse precise - studii, publicații oficiale, documente, statistici etc. * Sunt sau nu sunt permise în BOR intervenții medicale și psihologice/psihiatrice în ajutorul creștinilor, preoților, călugărilor care suferă de o boală sau alta? Afirmă-ți clar poziția, argumentează limpede, dovedește. De ce fugi cu lașitate de răspunderea propriilor afirmații? Așa face femeia creștină? Ai insultat mulțime de oameni care lucrează în slujba oamenilor, mulțime de credincioși creștini. Ai lansat imaginea păgubitoare că o clinică de sănătate mintală e un loc josnic, cu "nebuni", iar nu un lăcaș pentru tămăduirea celor suferinzi de boli care se tratează medical și psihologic. Acum e vremea să îți ceri scuze pentru modul cum ai vorbit și pentru conținutul dăunător al mesajelor tale repetate. Dacă ești om cu minim bun simț și vrei să te mai poți numi creștin, te rog să răspunzi cum se cuvine la întrebările mele. Onest, doar atât îți cer. |
Un răspuns la întrebarea din titlul topicului
Printre terapeuții ortodocși de astăzi se evidențiază și psihiatrul rus Dmitri Avdeev, unul dintre promotorii psihoterapiei ortodoxe.
De formație medic și psiholog și totodată om creștin, Avdeev este unul dintre reperele pe care s-ar cuveni să le avem în vedere când ne lansăm în păreri și judecăți de valoare (depreciative, chiar insultătoare) privind pe psihologi, psihiatri și respectiv pe oamenii care suferă de una sau alta dintre tulburările psihice, în speță depresia. Câteva cuvinte lămuritoare (selecție dintr-o carte tradusă și la noi, în prezent disponibilă la librăria Sophia) găsim aici: http://deveghepatriei.wordpress.com/...i-prin-suflet/ * Medicii, ca și oamenii de rând care sunt credincioși, privesc psihoterapia ortodoxă cu optimism, cu înțelegere, consideră că este necesară, iar cei care sunt necredincioși se uită în mod potrivnic, acuzându-i pe psihoterapeuți că nu sunt științifici. * În ce măsură psihoterapia poate fi însușită de un preot pentru a fi folosită în pastorație? Preotul are nevoie să cunoască nu doar noțiuni de psihoterapie ortodoxă, ci și de psihiatrie. Există o carte, care a apărut de curând și în traducere românească, "Depresia ca patimă și ca boală". Depinde ce cauzează această depresie. Iar aceasta determină tactica care trebuie folosită în vindecare. Într-un caz trebuie tratată depresia ca boală, care este un deficit în structurile creierului, cum sunt dopaminele, serotonina, noradrenalina, și în alt fel trebuie tratată depresia cauzată de patimi. Atunci ea este considerată păcat. Stabilind clar cauzele apariției depresiei, poți aplica și tactica potrivită cazului respectiv. Am spus că depresiile sunt diferite. Există o depresie care este condiționată biologic și alta care are la bază factori nevrotici. Nevroza este un conflict între ceea ce este dorit și realitate. Totul depinde aici de om. Cunoaștem sfinți care au stat toată viața în pat plini de răni și de bube și care erau bucuroși, erau plini de har, erau cu Hristos. Astăzi, dacă cineva are o mică zgârietură, vai!, îi chinuie pe toți din jurul lui. * Ce importanță au mediul familial și moștenirea genetică în declanșarea bolilor psihice? Când vorbim de marea psihiatrie, atunci genetica are un cuvânt greu de spus, o importanță mare. În cazul nevrozelor, este o problemă psihologică, duhovnicească. Există o manifestare a bolii, pe de o parte, și niște factori de mediu care pot duce la apariția bolii, pe de altă parte. Dacă omul trăiește în niște condiții normale din punct de vedere duhovnicesc și sufletesc și duce un mod de viață sănătos, nu va dezvolta această boală. * Ați întâlnit la cabinetul dumneavoastră oameni credincioși practicanți care suferă de boli psihice sau vă vizitează doar cei pentru care ortodoxia nu înseamnă nimic? De 17 ani, majoritatea celor cu care mă întâlnesc la consultații la cabinet sunt credincioși. Și ortodocșii se pot îmbolnăvi. * Psihoterapia ortodoxă ar trebui practicată de clerici sau de laici? Practica pastorală determină și o anumită influență psihoterapeutică, dar posibilitățile preotului sunt limitate. Este o colaborare între psihoterapeutul ortodox și preot. Asemeni relației între Hristos și Înaintemergătorul Său. Psihoterapeutul este ca Sfântul Ioan, care aduce oamenii la pocăință pregătindu-i pentru întâlnirea cu Hristos. * Cine este Dmitri Avdeev? Dmitri Avdeev Alexandrovici, medic psihiatru, psihoterapeut și specialist în psihologie medicală, a studiat psihoterapia și psihologia la institutul de cercetare psihoneurologică "V. M. Behterev" din Sankt Petersburg, la Academia de formare medicală post-universitară din Moscova, apoi în clinici din Germania și alte țări europene. Născut în 1964, în Rusia, dr. Avdeev este membru a diverse societăți și asociații profesionale și a participant la congrese naționale, europene și mondiale de psihoterapie și psihologie medicală. Este autorul a numeroase articole publicate în peste 200 de publicații, a 42 de cărți și broșuri editate în mai multe limbi. În limba română au apărut la Editura Sophia mai multe cărți: "De vorbă cu un psihiatru ortodox", "Când sufletul este bolnav", "Nervozitatea la adolescenți și la copii", "Probleme actuale ale psihoterapiei ortodoxe", "Depresia ca boală și ca patimă". Din 1991, a elaborat un model de psihiatrie ortodoxă. |
Citat:
|
Citat:
Hai sa schimbam subiectul. Cum ziceai, fratioare, ca se muta calul la sah ? |
Nu e bine sa intram pe forum ortodox in calitate de psihologi, juristi, medici etc. Am mai spus. Pe forum ortodox intram in calitate de crestini. Exista si forumuri ale specialistilor in diferite domenii.
Daca se intampla ca profesia noastra sa fie criticata, nu ne cad gradele daca rabdam pentru Hristos ceva. In fond, nu ne jigneste nimeni in mod direct. Daca eu la serviciu imi fac datoria si am constiinta impacata si in fata lui Dumnezeu, nu am de ce sa ma supar. Daca, insa, nu e asa, atunci caut sa profit de situatie pentru a-mi perfectiona spiritul autocritic care-mi permite sa fiu placut lui Dumnezeu si de folos oamenilor. Pe forum putem verfica daca stim sa comunicam crestineste. Sa mai lasam orgoliile la usa camerei in care avem calculatorul si sa venim aici chiar si cu un pseudonim, dar cu sufletul nostru de crestin. Cel din fata ecranului, chiar daca se afla pe alt continent, sa simta ca anumite randuri au fost scrise de un crestin. |
Citat:
Ce pot sa zic, si eu am avut parte de niste profesori mai "putin perfecti", dar daca incep sa zic ca toti invatatorii si profesorii sunt niste hoti incompetenti care idiotesc lumea, trebuie sa ma astept la o e-rosie aruncata peste fata, indiferent de public. |
Pe o nota mai artistica, o melodie corespunzatoare subiectului(mai ales ultima parte):
http://www.youtube.com/watch?v=MTQJhnA46UA |
Cred că la mijloc e o neînțelegere de fond abordată cam prea coleric de Ioan Cezar, pentru pentru un apărător al tuturor științelor, disciplinelor, metodelor sau ce-or mai fi, care utilizează ca prefix în denumirea lor derivate ale grecescului psyche.
Situația poate fi citită mult mai simplu și irenic: un duhovnic mulțumește lui Dumnezeu pentru că o persoană a ales întâi Biserica, fiind scutită de riscul de a se alege cu un diagnostic grăbit și exagerat din partea unui psihiatru, care apoi să-i atârne de gât ca o piatră de moară tot restul vieții. Cel mai probabil părintele duhovnic a întâlnit cazuri de persoane ștampilate medical cu patologii ireversibile în situații care puteau fi foarte bine vindecate prin mijloace exclusiv duhovnicești. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:09:04. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.