![]() |
Spovedanie pentru prima data
Deschid acest thread pentru ca nu stiu de unde as putea primi un raspuns mai potrivit la intrebarea mea.
Nu am fost niciodata sa ma spovedesc pana acum.Nu am simtit ca am ce sa marturisesc pana in ultima vreme.Imi doresc tare mult sa ajung sa vorbesc/sa ma spovedesc unui preot care m-a ajutat cu cativa ani in urma,iar de atunci nu am mai vorbit.Si faptul ca il cunosc m-a facut sa evit spovedania.Acum, ca sunt decisa,nu stiu daca la sfanta Liturghie ma poate spovedi.Cu alte cuvinte nu stiu cand ( in ce zi..)sau daca exista un anumit timp cand ne spovedim. Intrebarea mea este daca,duminica,la sfanta Liturghie,(inainte sau dupa aceasta) as putea sa il rog sa ma spovedeasca? Daca mai sunt si alte lucruri pe care ar trebui sa le stiu astept raspunsuri in acest thread. Va multumesc anticipat si Dumnezeu fie cu noi.:) |
În general nu se spovedește Duminica din rațiuni ce țin de felul în care trebuie întâmpinată Sfânta Liturghie însă cel mai bine e să îl întrebi pe el când te poate spovedi și îți va spune când să vii.
http://rafailnoica.wordpress.com/cat...ovedanie-1994/ La linkul de mai sus găsești un cuvânt al părintelui Rafail Noica despre duhovnicie și spovedanie care cred că ți-ar putea fi de folos. Domnul să îți ajute în ceea ce vrei să faci! |
Citat:
|
Nu numai Duminica vin oamenii la Biserica. Explicații despre spovedania in ziua Duminicii am auzit la pr. Cristian Galeriu care explica că la momentul euharistiei nu abați atenția dinspre slavoslovie spre iertarea păcatelor...ca să folosesc o metaforă grosolană și nu prea bine aleasă e ca și cum te-ai apuca să te speli și să te dichisești la o agapă praznicală
|
Va multumesc pentru raspunsuri. Am sperat ca duminica va fi o zi buna pentru ca aceasta va fi singura zi in care voi ajunge la biserica, cel putin pentru urmatoarea perioada de timp. Stiam ca preotul sta si discuta cu oamneii daca acestia ii cer dupa terminarea sfintei Liturghii.Il voi intreba duminca dupa terminarea slujbei cum crede ca este mai bine.
O alta intrebare ar fi despre plata.Multi spun ca se plateste simbolic.Nu as vrea sa fac vreun gest care sa nu trebuiasca facut(sa ofensez..nici preotul ,nici Casa Domnului) din lipsa mea de cunostere. Va multumesc inca o data pentru raspunsurile date. |
Ma gandesc ca esti la inceput si ti-as zice sa citesti din articolele astea, te vor lamuri mai bine si daca vei mai avea si alte framantari sa te mai uiti pe site
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/tin...irea-pacatelor Si faza cu banii depinde de biserica sau duhovnic de exemplu duhovnicul meu nu cere bani dar daca unde te duci tu este vreun loc unde sa ii pui, pune si tu :P |
1. Nu văd de ce nu poți ajunge decât duminica la biserică. Dar e bine și așa.
2. Întreabă-l pe preot când crede dumnealui că e cel mai bine să te spovedești. 3. Dacă un preot pretinde bani pentru spovedanie, mai bine îl lași în plata Domnului și te duci la altul. |
Draga Alina,bine ai venit pe forum .Din experienta mea iti pot spune aproape sigur ,ca te poti marturisi dupa Sfanta Liturghie de Duminica....(chiar sotul meu a facut-o duminica trecuta ,la Manastirea Agapia,fara nici o problema).....din cate stiu eu de la noi din biserica ,nu se plateste "acest serviciu",insa cei care doresc totusi sa o faca, pun un banut(cat il lasa inima)in cutia milei.....eu asa fac...de ani buni...Doamne Ajuta!!!!! sa-ti dea Bunul Dumnezeu,putere si curaj sa poti pasi pe acest "drum al mantuirii".....Amin...
|
Va multumesc mult pentru rasapunsuri.Nu ma asteptam sa mi se raspunda si sa gasesc atat de repede o rezolvare pentru problema aceasta mai ales ca ma framanta de multa vreme.
Dumnezeu fie cu voi si sper ca lucrurile vor decurge cu bine. |
Daca imi permiteti indrazneala unui sfat: este important ca preotul sa fie avertizat din vreme ca estevorba de o spovada generala a unei persoane adulte care nu s-a spovedit de la primirea Botezului. In felul acesta, el va sti cum sa procedeze, inclusiv cat timp sa aloce acestui lucru. Eu, cand m-am spovedit prima data, a durat cam o ora, iar preotul, auzind ca e vorba de o spovada generala a unui convertit recent, mi-a rezervat timp in afara programului obisnuit de spovada. Acum, cand ma spovedesc dureaza cam 2 minute.
|
Citat:
Spovedania este una din obligatiile pricipale ale preotului, iar pentru asta nu poate cere nimic (decat ajutor de la Iisus Hristos), insa daca vei voi sa-i oferi ceva poate va refuza ca sa ramana cat mai curat. Eu i-am spus preotului(in 29.07) dupa terminarea Liturghiei de la Biserica Albastra ca as vrea sa ma impartasesc, iar el de indata mi-a facut o spovada ca sa ma impartaseasca impacat cu constiinta lui. E important(cum spunea si Mihnea Dragomir) sa-i spui preotului ca e o... prima spovada, dar si ca ajungi cu greu la biserica; poate ca acum stii ca ai pe suflet ceva murdar si vrei sa cureti, dar preotul va cauta(sper) sa curete tot sufletul tau; ajuta-l s-o faca. Doamne ajuta! |
Duhovnicul meu, de exemplu, spovedeste oricand, pe oricine are nevoie. Este un om deseobit si niciodata nu a spus: "n-am timp" sau "astazi este duminica si nu spovedesc". Cred ca un preot care-si cunoaste misiunea cu adevarat, nu emite astfel de cerinte. Felicitari pentru decizia de a merge la spovedanie, este un pas foarte important.
|
spovedanie facuta corect?
fratilor crestini am si eu o mare indoiala in legatura cu sf spovedanie??din pacate nu m-am mai spovedit de anul trecut de la Pasti din mai multe notive ,poate nu n-am considerat nici vrednica sa fac acest lucru..in fine...anul acesta fiind un an greu ptr mine din mai multe puncte de vedere am aflat si de cateva probl de sanatate ,am avut probl cu sotul in fam ..si acum fiindca este postul Craciunului am hotarat sa tin pot atat cat pot(miercurea si vinerea-cand am putut) si am decis sa ma duc la duhovnic sa ma marturisesc ptr ca de Impartasit nu poate fi vorba din pricina nenumaratelor pacate...eu frecventez Biserica din orasul meu duminicile cand nu lucrez si de sarbatori de asemenea..dar nu ma pot spovedi la parintele de acolo deoarece ma vede ca pe o fiica si mi-e rusina de pacatele mele asa ca de cativa ani tot am schimbat duhovnicii 3 la numar..azi am fost la o manastire ,am scris pe o foita acasa toate pacatele si m-am dus ,la prima manstrie duhovnicul plecase..asa ca am incercat la o alat manastire la care preotul inca spovedea ,dupa ce m-a intrebat de ce vin la el?de ce nu m-am dus la parintele meu?? a acceptat sa ma spovedeasca doar ca din rusine nu am scos foita din geanta si lundu-ma cu vorba ,m-am garbit ptr k am auzit alti credinciosi care spuneau k parintele se grabeste am uitat de un pacate -grav zic eu pacatul onaniei...mi-am adus aminte de el dupa ce parintele a terminat spovedania si nu i-am mai putut spune....???am plecat de la manastire mahnita,trista ,furioasa ca nu-mi voi gasi linistea sufleteasca niciodata.......simt ca in loc sa mi se duca povara pacatelor mele dupa umeri aceasta m-a ingreunat mai tare.....ce pot sa fac??imi este de vre-un folos spovedania mea????..oricum de impartasit nu ma pot impartasi asa mi-a zis si parintele ,dar vroiam sa ma simt mai 'usoara' sufleteste...i-am cerut canon si mi-a zis ca sa-mi pun ordine in viata asta este canonul..sa ma duc la alt duhovnic si s afac alta spovedanie???sa astept pana la anul in poastul sfintelor Pasti si sa ma spovedesc cum trebuie???ce sa fac??imi putei da un sfat ptr ca sunt tare suparata si ingandurata???
va multumesc si Doamne ajuta!! |
Nu mai schimba duhovnicii. Tocmai acela care te cunoaște e cel mai bun, pentru că te poate ajuta să ieși din cercul păcatelor. Toți avem păcate și tuturor ne este rușine când ne ducem la duhovnic; dar rușinea asta ne și ajută să ne îndreptăm. Pentru că atunci când suntem pe cale să repetăm păcatul ne amintim de rușinea pe care va trebui s-o suportăm la mărturisire.
În general, de oameni ne ascundem păcatele, vrem ca toți să aibă o părere bună despre noi. Când ajungem la duhovnic ne confruntăm cu adevărul despre noi, și nu ne place. Dar să ne smerim, să acceptăm că așa suntem, păcătoși, și să ne pocăim, hotărându-ne să nu mai repetăm. Mai bine ne rușinăm acum, în fața martorului lui Hristos pe pământ, decât la Judecată, când toate cele ascunse ale noastre se vor da pe față și le va vedea toată lumea. Cât privește spovedania pe care ai făcut-o, sigur că îți este de folos, că păcatele mărturisite îți sunt iertate, dar trebuie și să asculți ce ți-a dat preotul de canon: să-ți pui ordine în viață. Iar păcatul pe care nu l-ai mărturisit caută să-l mărturisești duhovnicului pe care ți-l alegi definitiv. Și nu deznădăjdui, ești pe calea cea bună dacă te frământă păcatele tale, și vei putea să scapi de ele dacă o ții așa, și vei ajunge să primești și dezlegare pentru împărtășanie. Așa să-ți ajute Dumnezeu! |
Multumesc ptr vorbele de incurajare!!!aveam nevoie de ele!! de mult imi doresc sa-mi pun ordine in vaiat ca sa primesc si dezlegare ptr sfanta impartasanie dar ispitele sunt prea mari si ajung mereu de unde am plecat....din pacate ptr mine si ptr mantuirea mea!!incerc din rasputeri sa ajung la biserica cat mai des sa tin post cat de cat pot ....am sa incerc sa merg de acum inainte si la slujbele tinute de preotii de la manastirea la care m-am spovedit si sa merg de acum inainte la duhovnicul acesta care pe langa faptulu k m-a primit la spovedit mi-a spus sa ma rog si ptr el!!...si asa este in fata oamenilor sunt o persoana buna dar in 'particular' am destule pacate la care trebuie sa reflectez si care ma framanta zi de zi si mai ales acum cand speram ca dupa spovedanie sa ma simt mai 'usoara'....sper ca Dumnezeu sa ma ajute si sa-mi dea puterea sa depasesc toate lucrurile acestea urate si la urmatoarea spovedanie sa primesc si dezlegare!!!Domane ajuta-ne pe toti!!
|
Citat:
am un prieten de familie, care este paroh la bis. sf. Visarion din București. îmi spunea că are unul care se spovedeste în fiecare săptămână. si stă cam 2 ore de fiecare dată ... când îl vede ... |
cred ca asta trebuia sa fac si eu ...sa-mi gasesc duhovnicul si sa-l atentionez ca va fi o spovedanie generala .....acum cu ajutorul Bunului Dumnezeu sper sa ma 'tin' de acest duhovnic mult timp de acum inainte si voi astepta Postul Sfintelor Pasti ptr o spovedanie generala in care sa nu-mi mai fie rusine sa-mi scot foita cu pacate din geanta..
|
Intotdeauna sa incepi cu ce ai mai greu pe suflet si apoi te vei simti usurata. Daca nu ai voie sa te impartasesti inseamna ca esti "legata" de preotul care nu te-a dezlegat si e bine sa ramai la el...
|
nu stiam ca poti fi 'legata' de un preot.....??asta ce inseamna ??nu vreau sa par impertinenta dar am fost la 3 preoti(de-a lungul timpului) si nici unul nu m-a lasat sa ma impartasesc..asta inseamna ca trebuie s ama duc la primul preot care nu m-a lasat s ama impartasesc sa-i cer dezlegare??sau pot sa ma duc in continuare la ultimul preot la care am fost si sa continui cu el si sa nu-l mai schimb??
|
Citat:
dacă nici al 3lea nu ți-a dat dezlegare, poți să continui cu el. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Pe de alta parte, este bine sa va impartasiti cel putin o data pe an. Cum se impaca aceste doua lucruri ? Foarte simplu, spovedindu-va inainte. Este foarte recomandabil (dar nu obligatoriu) ca acest lucru sa se faca in perioada pascala, care e un timp al anului cu un caracter penitential deosebit. In concluzie, nu mai lasati sa treaca mai mult de un an fara sa primiti Preasfantul Trup si Sange. Citat:
Citat:
Adeseori, dusmanul lui Dumnezeu si al oamenilor incearca sa ne abata de la spovada: el stie mai bine decat noi ca acesta este medicament pentru suflet, care ne reda noua viata. Daca vede, totusi, ca insistam sa mergem pe calea lui Cristos, el schimba imediat tactica, trimitandu-ne ideea ca spovada nu este de niciun folos, ori strecurand in inima noastra viermele indoielii. Pentru ca o spovada sa fie buna (= valida) este necesar ca penitentul sa marturiseasca toate pacatele de care isi aminteste LA MOMENTUL SPOVEZII. In cazul in care DUPA spovada ne amintim de un pacat de moarte de care uitasem, este recomandabil (dar nu obligatoriu) sa il marturisim la spovada urmatoare. In cazul special al dv, cand spovada nu a fost urmata de absolvire, conditia de mai sus devine, din recomandabila, obligatorie. Prin urmare, este absolut necesar ca la spovada viitoare, inainte de a primi absolvirea, sa amintiti de el, precum si de alte eventuale pacate pe care acum le-ati uitat, dar vi le veti reaminti pana atunci. Citat:
In speranta ca foloseste; cu iubire in Domnul, M.D. |
Citat:
Doamne Ajuta!! |
In primul rand vreau sa ma multumesc ptr amabilitatea de care ati dat dovada cand mi-ati citit si analizat intrebarile pe fiecare in parte si ptr raspunsurile dvs!!ma bucur ca spovada mea nu e in zadar si ca Dumnezeu este alaturi de mine si k nu m-am deznadajduit cand nu l-am gasit pe primul parinte la care intentionam sa ma spovedesc !!Doar ca necuratul imi da aceste trairi si imi induce strea ca daca spovada nu a fost de folos ptr ca nu mi-am marturisit pacatele toate,dar pur si simplu mi s-au sters din minte atunci....!Stiam ca nu ma pot impartasi din pricina pacatelor mele dar sper din tot sufletul ca anul ce va veni sa o pot face ptr ca de 3 ani nu am reusit sa ma impartasesc, de spovedit m-am spovedit ai acum 3 ani si anul trecut dar nu ma pot lasa de acest pacat pe care il tot fac constant(este vorba de pacatul precurviei).....de mult mi-am dorit sa gasesc un duhovnic la care sa ma pot spovedi ,impartasi asa cum se cuvine si duhovnicul acesta de la manastire a fost destul de intelegator cu mine acceptand sa ma spovedesca si de acum inclo imi doresc numai la el sa ajung ptr lucrul acesta ptr ca nu este bine sa schimbi atatia preoti.
Multumesc din suflet inca o data!!Numai bine tuturor si Sarbatori Fericite!! |
Citat:
Vei scapa de acest pacat-al malahiei din cate am inteles (fiindca Domnul te va ajuta), chiar daca acum iti vine greu sa crezi. Vei trai lucruri minunate. Ajuta daca faci canonul de spovedanie inainte de a merge la parinte ( se gaseste in toate cartile de rugaciuni). Duhovnicii din manastiri dau binecuvantare un pic mai greu pentru Impartasanie, sa nu te deznadajduiesti. Poti sa te spovedesti si sa te impartasesti oricand, vreau sa spun ca nu trebuie sa astepti pana in Postul Pastilor; desigur ca depinde si de duhovnic, dar mergi la el cat de repede poti. Domnul si Maica Lui si ingerii deja fac ospat mare in Cer pentru tine. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
O posbila intrebare
De unde am siguranta si argumentul ca, spovedindu-ma la preot sunt iertat de Dumnezeu?
Dati-mi un argument teologic bazat pe Scrierile Sfinte. |
Citat:
"Mărturisiți-vă deci unul altuia păcatele și vă rugați unul pentru altul, ca să vă vindecați, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului. " (Iacov 5:16) "Deci fiind îndreptați din credință, avem pace cu Dumnezeu, prin Domnul nostru Iisus Hristos " (Romani 5:1) |
Citat:
27. si nu fi necredincios, ci credincios!" (IN 20:27b) Numai vointa ta de a te curata(spovada) lipseste ca Dumnezeu sa te ierte, fiindca El te iubeste chiar daca tu nu ai incredere(credinta) in El, ba chiar si impotriva vointei pacatosului(daca e ateu). |
Clarificare
Citat:
Poate preotul, un muritor, pacatos ca si mine sa ma absolve de pacat? A luat el locul lui Dumnezeu? Caci in Scripturi insusi Mantuitorul a fost acuzat ca ierta pacatele si ca aceasta e o hula impotriva lui Dumnezeu. Acum Iisus a transferat-o preotilor calcand in picioare orice regula divina? inseamna ca si ei hulesc... |
Citat:
Deci, daca preotul ne absolva pacatele inseamna ca suntem in mod sigur iertati, fiindca Isus a spus acest lucru. Si invers, daca preotul nu ne absolva, inseamna ca pacatele inca atarna asupra sufletului nostru. Verbis Domini. |
Citat:
22. Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt; 23. Cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți ține, vor fi ținute. Matei 16. 18-19 18. Și Eu îți zic ție, că tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica Mea și porțile iadului nu o vor birui. 19. Și îți voi da cheile împărăției cerurilor și orice vei lega pe pământ va fi legat și în ceruri, și orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri. Faptele Apostolilor 19.19 18. Și mulți dintre cei ce crezuseră veneau ca să se mărturisească și să spună faptele lor. |
Citat:
Partea cea mai importantă a rugăciunii de dezlegare a păcatelor conține următoarea frază: "“Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul și cu îndurările iubirii Sale de oameni, să te ierte pe tine fiule/fiica (N) și să-ți lase ție toate păcatele”, de unde reiese clar faptul că nu preotul este cel care iartă, ci agentul/mijlocitorul acestei iertări. Iată și un exemplu biblic foarte potrivit cu tema liturgică a acestor zile : "În zilele acelea, a venit Ioan Botezătorul și propovăduia în pustia Iudeii, spunând: Pocăiți-vă că s-a apropiat împărăția cerurilor. El este acela despre care a zis proorocul Isaia: "Glasul celui ce strigă în pustie: Pregătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui". Iar Ioan avea îmbrăcămintea lui din păr de cămilă, și cingătoare de piele împrejurul mijlocului, iar hrana era lăcuste și miere sălbatică. Atunci a ieșit la el Ierusalimul și toată Iudeea și toată împrejurimea Iordanului. Și erau botezați de către el în râul Iordan, mărturisindu-și păcatele. " (acestă practică este întărită și la Marcu 1:5) Asemenea Înaintemergătorului, preotul este cel care pregătește calea Domnului și face drepte cărările Lui spre inima ta. De unul singur îți va fi mai greu, ca să nu spun imposibil. Fiindcă în Biblie găsim scris că "dacă doi dintre voi se vor învoi pe pământ în privința unui lucru pe care îl vor cere, se va da lor de către Tatăl Meu, Care este în ceruri. " (Matei 18:19). În cazul nostru, cei doi, preotul și penitentul, se învoiesc să ceară de la Dumnezeu iertarea păcatelor penitentului. Și o va primi negreșit, ne-o garantează Însuși Hristos negru pe alb! |
Clarificare
Citat:
28. Si pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învătători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurilce limbilor. 29. Oare toti sunt apostoli? Oare toti sunt prooroci? Oare toți învătători? Oare toti au putere să săvârsească minuni? 30. Oare toti au darurile vindecărilor? Oare toti vorbesc în limbi? Oare toti pot să tălmăcească? Apostolii sunt o clasa speciala de slujitori ai Bisericii...cu rol special. Ei sunt mesagerii Evangheliei lui Hristos asemanator misionarilor de azi. Apostolul nu este preot. II. Care pacate sunt iertate de apostoli/preoti? Toate pacatele sau doar o anume categorie? 35. Tot asa si Tatăl Meu cel ceresc vă va face vouă, dacă nu veti ierta - fiecare fratelui său - din inimile voastre. Iertarea sociala Om-Om de pe a doua tabla a Legii morale. Greselile de pe prima tabla sunt marturisite direct lui Dumnezeu pentru a fi iertate III. In al treilea rand, iata cateva texte care ne ajuta in iertarea pacatelor. 7. Întru El avem răscumpărarea prin sângele Lui si iertarea păcatelor, după bogăția harului Lui, (Eseni, cap.1) 43. Despre Acesta mărturisesc toti proorocii, că tot cel ce crede în El va primi iertarea păcatelor, prin numele Lui. (Fapte, cap.10) 9. Dacă mărturisim păcatele noastre, El este credincios si drept, ca să ne ierte păcatele si să ne curătească pe noi de toată nedreptatea. (1Ioan, cap.1) 4. Ioan boteza în pustie, propovăduind botezul pocăintei întru iertarea păcatelor. (Marcu, cap.1) Iata cateva conditii care duc la iertarea pacatelor noastre : credinta, pocainta si marturisirea. Insa, cel care le iarta este Iisus. Iar cel caruia trebuie sai marturisim pacatele este tot Iisus. Deci, cine iarta pacatele? Iisus sau apostolii.preotii? Ce pacate sunt iertate? |
Citat:
"Asemenea Înaintemergătorului, preotul este cel care pregătește calea Domnului și face drepte cărările Lui spre inima ta. De unul singur îți va fi mai greu, ca să nu spun imposibil. Fiindcă în Biblie găsim scris că "dacă doi dintre voi se vor învoi pe pământ în privința unui lucru pe care îl vor cere, se va da lor de către Tatăl Meu, Care este în ceruri. " (Matei 18:19). În cazul nostru, cei doi, preotul și penitentul, se învoiesc să ceară de la Dumnezeu iertarea păcatelor penitentului. Și o va primi negreșit, ne-o garantează Însuși Hristos negru pe alb" |
Puterea de a ierta pacatele
Citat:
Puterea de a ierta pacatele Puterea data de Hristos Apostolilor de a ierta pacatele oamenilor nu apare ca o harisma personala care ar fi disparut cu viata lor pamanteasca, ci ca o institutie permanenta si ca o expresie concreta a puterii Duhului Sfant cu care Hristos insusi a investit pe Apostolii Sai dupa inviere. Caci odata cu instituirea preotiei sacramentale: "Precum M-a trimis pe Mine Tatal va trimit si Eu pe voi... Luati Duh Sfant" (In. 20, 21-22), are loc si instituirea Tainei Spovedaniei, aratata ca lucrare a celor investiti cu puterea Duhului Sfant si trimisi in lume: "Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, tinute vor fi" (In. 20, 23). Deci, puterea episcopului si a preotului, ca savarsitori ai Tainei Spovedaniei, de a ierta pacatele, vine de sus, de la Hristos insusi si este permanent in acestia prin insasi Taina Hirotoniei. Dar pe aceasta putere dumnezeiasca de a ierta pacatele celor care si le marturisesc in fata lor, cu cainta adanca, episcopul si preotul o cer si de sus pentru Penitentul ce se afla in fata lor pentru iertare de pacate. Formula sau epicleza Tainei Spovedaniei arata atat pe savarsitorul Tainei cat si felul si originea puterii iertarii pacatelor: "Domnul si Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul si cu indurarile iubirii Sale de oameni, sa te ierte pe tine fiule (N) si sa-ti lase tie toate pacatele. Si eu nevrednicul preot si duhovnic, cu puterea ce-mi este data, te iert si te dezleg de toate pacatele tale, in numele Tatalui si al Fiului si ai Sfantului Duh, Amin". Este o formula rugatoare conforma cu spiritul chenotic al Bisericii Ortodoxe, total deosebita de formula imprecatorie romano-catolica: "Ego te absolvo a peccatis tuis in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti". In epicleza ortodoxa Tainei Spovedaniei nu se vede deci niciun fel de substituire a episcopului si preotului lui Hristos insusi, savarsitorul real si principal dar nevazut al Tainei. Preotul se sterge, de fapt, in fata lui Hristos, punand in fata constiintei penitentului pe Hristos insusi, in fata caruia niciun om nu se poate simti umilit si la care gaseste intelegere si iubire iertatoare a neputintelor omenesti, El insusi rugandu-se Tatalui pentru iertarea celor care L-au rastignit pe Cruce. Episcopul si preotul sunt organele vazute ale Arhiereului si Preotului nevazut Hristos, care i-a investit pe acestia cu puterea Duhului Sfant sa lucreze cele sfinte, Tainele, ca mijloace obiective de impartasire a harului dumnezeiesc, in Biserica Sa, care este o comunitate concreta sacramentala a oamenilor cu Dumnezeu. Lucrand insusi Hristos prin ei, puterea episcopului si preotului in iertarea pacatelor este relativ nelimitata (Mt. 18, 18; In. 20, 23; Mt. 18, 19). Nu exista nicio discriminare de persoana, de greseala sau de cantitatea pacatelor. Pentru tot felul de pacate, Apostolii au primit puterea iertarii sau legarii acestora si, prin ei, Biserica intreaga mai departe in timp, prin episcopii si preotii ei. Puterea nelimitata a iertarii pacatelor in Biserica este inclusa in insasi trimiterea Apostolilor in lume, investiti cu puterea Duhului Sfant: "Precum M-a trimis pe Mine Tatal si Eu va trimit pe voi... Luati Duh Sfant" (In. 20, 21, 22). Comentand acest text, Sf. Ioan Hrisostom noteaza: "Tatal a dat Fiului toata judecata; eu va incredintez in intregime prin Fiul, Apostolilor si preotilor". Sf. Ap. Pavel reprimeste la Corint, in Biserica, in urma pocaintei sale sincere, pe incestuosul pe care el il excomunicase mai inainte (II Cor. 2, 7-10 si I Cor. 5, 1-5), dupa exemplul Mantuitorului care a iertat pe femeia prinsa in adulter (In. 8, 11) si a reintegrat in iubirea Sa si in cenaclul Apostolilor pe Petru (In. 21,15-19). In Taina Spovedaniei, episcopul sau preotul asculta cu atentie mLrturisirea pacatelor facute de catre penitent, ajutandu-1 prin intrebari si indemnuri pentru ca marturisirea lui sa fie cat mai corrlpleta si explicita. Duhovnicul nu va manifesta absenta sufleteasca, plictiseala sau graba, ci o foarte mare intelegere umana care sa creeze si sa sustina starea de cainta in sufletul penitentului. Cu alte cuvinte, preotul duhovnic trebuie sa coboare in adancul de taina al penitentului, stiind ca nu este singur, ci Hristos impreuna cu el coboara in sufletul penitentului. Iar acesta din urma traieste aceasta coborare a duhovnicului in fiinta si viata lui ca o coborare datatoare de putere. Puterea episcopului si preotului, savarsitori ai Tainelor Spovedaniei, este experiata de penitent ca o putere spirituala, esential diferita de puterea civila judiciara. Iar sentinta sau judecata pe care o da duhovnicul la Spovedanie este o judecata de har, de milostivire, urmarind ca scop principal iertarea pacatosului si restabilirea lui in comunitatea fratilor sai in Hristos, ca un madular sanatos. Excomunicarea si scoaterea membrului bolnav din comunitatea Bisericii pentru pacatul apostaziei sau ereziei, sau a altui pacat similar acestora, nu sunt executate de un singur preot, ci de episcop si foarte adesea de un sinod de episcopi, de Biserica intreaga prin episcopii ei (Mt. 18, 17). Scopul mai indepartat al excomunicarii este tot vindecarea celui bolnav si indreptarea lui. Episcopul si preotul pot sa si amane un timp dezlegarea penitentului de pacatele grele savarsite, dand acestuia un anumit canon sau epitimii. Dar prin acestea nu se urmareste pedepsirea, ci vindecarea penitentului de anumite pacate grave. Duhovnicul apare acum fata de penitent ca judecator si medic iscusit care apreciaza natura si ponderea gravitatii pacatelor marturisite, fara sa inceteze a fl in continuare un prieten intelegator al acestuia. Lucrarea de Judecator este o simpla lucrare de apreciere pusa in slujba celei de ntedic. Necesitatea preotului apare pe primul plan in aceasta faza, tindea penitentul nu-si poate fixa el singur mijloacele de vindecare si nici nu i le poate da un alt semen al sau cu suficienta autoritate si putere, pentru a-l face sa le implineasca. Marinescu , citeste mai departe aici : http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ele-69059.html |
Citat:
Harul si calitatea de a fi apostol s-a transmis. De unde stim asta ? Din Biblie, din Faptele Apostolilor, din locul in care ii vedem pe Petru si pe ceilalti desemnand un apostol nou: pe Matia. Citat:
Citat:
Citat:
|
Posibil raspuns
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 10:45:15. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.