Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Dogmatica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5074)
-   -   Despre ereziarhi, erezii si combaterea acestora la Sfintele Sinoade Ecumenice (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15803)

tot-Laurentiu 30.11.2012 22:31:48

Despre ereziarhi, erezii si combaterea acestora la Sfintele Sinoade Ecumenice
 
Un batran cu numele Chiriac traia in lavra Calamon din apropierea sfantului rau Iordan. Si era batranul imbunatatit in fapte dumnezeiesti. La el a venit un frate strain din tinutul Dara, cu numele Teofan, ca sa-l intrebe pe batran despre gandul curviei. Batranul a inceput sa-l sfatuiasca cu felurite cuvinte de intelepciune si viata curata. Folosindu-se mult fratele din cuvintele batranului, i-a spus:

- Eu, avva, am partasanie in tara mea cu nestorienii. Din aceasta pricina nu mai pot ramane cu ei si vreu sa locuiesc impreuna cu tine.

Cand a auzit batranul de numele lui Nestorie s-a intristat de pierderea fratelui si l-a sfatuit si l-a indemnat sa se desparta de aceasta erezie vatamatoare si sa vina la sfanta sobornica si apostolica Biserica. Si i-a spus:

- Nu este alta mantuire decat numai in a cugeta drept si a crede ca Sfanta Fecioara Maria este cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu.

- Intr-adevar, avvo, a raspuns fratele, toti ereticii asa spun: daca nu esti cu noi, nu te mantui. Sarmanul de mine nu stiu ce sa fac. Roaga-te deci Domnului ca Domnul sa ma incredinteze, prin fapta, care este credinta cea adevarata.

Batranul a primit cu bucurie cuvantul fratelui si i-a spus:

- Sezi in chilia mea si am nadejde in Dumnezeu ca bunatatea lui iti va descoperi adevarul!

Lasadu-l pe fratele in pestera s-a dus la tarmul Marii Moarte si s-a rugat pentru el. Si iata cam pe la ceasul trei dupa amiaza in ziua urmatoare, vede fratele pe cineva infricosator la vedere, stand in fata lui si-i spune:

- Vino si vezi adevarul!

Si luandu-l, la dus intr-un loc intunecos, cu miros urat si cu foc si-i arata in mijlocul focului pe Nestorie si Teodor, pe Eutihie si Apolinarie, pe Evagrie si pe Didim pe Dioscor si pe Sever, pe Arie si pe Origen si pe alti cativa.

- Iata, ii spune acela ce i s-a aratat, acesta-i locul pregatit ereticilor si celor ce urasc pe Sfanta Nascatoare de Dumnezeu si celor ce urmeaza invataturile lor. Daca iti place locul, ramai in credinta ta! Dar daca nu vrei sa incerci chinul acesta, vino la Biserica cea sfanta si sobornica, asa cum ti-a spus batranul. Caci iti spun: chiar daca ai savarsi toate virtutile, ajungi in locul acesta daca n-ai dreapta credinta.

La cuvantul acesta fratele si-a venit in sine. Cand a venit batranul, i-a povestit toate cele intamplate asa cum le-a vazut si a trecut la sfanta sobornica si apostolica Biserica. Si a ramas impreuna cu batranul in Calamon. Dupa ce a stat multi ani cu el, a adormit in pace.

tot-Laurentiu 01.12.2012 01:25:05

Arie (c.250-336) a fost un eretic de la începutul secolului al IV-lea, teolog și preot, care învăța că Fiul lui Dumnezeu nu a fost din veșnicie, ci că Fiul a fost o ființă creată și subordonată lui Dumnezeu Tatăl. Această învățătură a fost considerată de Biserică erezie, cunoscută sub numele de arianism, și condamnată de Sinodul I Ecumenic de la Niceea în anul 325. Controversa teologică a continuat însă câțiva zeci de ani, fiind susținută chiar de către unii împărați (cum a fost, de exemplu, Constanțiu al II-lea, fiul și urmașul lui Constantin cel Mare). Doar după moartea fulgerătoare a lui Arie în anul 336, controversele au mai scăzut în intensitate.
Vezi mai multe aici despre arianism.

Macedonie I de Constantinopol a fost un teolog eretic, episcop al Constantinopolului la jumătatea secolului al IV-lea. A fost de orientare ariană și, cu sprijinul împăratului Constanțiu al II-lea, partidul semi-arienilor a putut să-l instaleze ca episcop al Constantinopolului în două perioade: de la 342 la 349 și de la 351 la 360.
si aici despre macedonianism

Apolinarie "cel Tânăr" (mort în 390) a fost episcop de Laodiceea în Siria, teolog condamnat ca eretic de Biserică.
Învățătura sa despre Iisus Hristos de la un anumit moment a luat numele de Apolinarism‎ și a fost condamnată ca erezie de Biserica creștină la sinoadele de la Alexandria (în anul 362) și Constantinopol (381).
Vezi mai multe aici.

Teodor din Mopsuestia sau Teodor din Antiohia - dupa locul unde s-a nascut si a fost preot -(cca. 350-428), teolog și scriitor bisericesc, unul din marii reprezentanți ai Școlii teologice din Antiohia, dar condamnat impreuna cu Diodor de Tars si Ibas din Edessa la Sinodul V Ecumenic ca precursor al nestorianismului.

Nestorie, ucenic al lui Teodor, a continuat poziția discipolului său după moartea acestuia.
Nestorie a fost condamnat de către Conciliul din Efes (431),
Vezi mai multe aici.

Aetius și Eunomiu sunt recunoscuți ca fondatori ai neoarianismului.
Vezi mai multe aici.

Eutihie - un dușman înverșunat al nestorianismului, el a căzut în cealaltă extremă, ajungând la o formă de monofizitism numită ulterior eutihianism
Vezi mai multe aici.

Dioscor și Sever sunt eretici monofiziți.
Vezi mai multe aici.

Evagrie Ponticul s-a nascut pe la 345-346, la Ibora - in Pont.
Evagrie era invatat, stapanind cu maiestrie cultura profana si crestina, puternic influentat de ideile origeniste, adversar neinduplecat al tuturor ereticilor vremii sale, inzestrat cu un deosebit dar al vorbirii si, in plus, impunandu-se prin frumusetea chipului si prin eleganta.
A plecat in Egipt, unde a salasluit aproape 16 ani si unde a fost ucenicul Sf. Macarie Egipteanul. A refuzat tot timpul oferta unui scaun episcopal.

Sustine teoria preexistentei sufletelor si doctrina apocatastasei - asemenea lui Origen - ceea ce a adus condamnarea lui la Sinodul V ecumenic.
A fost condamnat ca origenist la Sinoadele V, VI si VII ecumenice.

A murit pe la 399-400.
Vezi mai multe aici.

Didim din Alexandria sau Didim cel orb (313-398), teolog alexandrin, conducator al scolii catehetice din Alexandria, isi pierde vederea la varsta de 4 ani. A fost unul dintre ultimii mari conducatori si dascali ai scolii alexandrine. L-a aparat pe Origen si lucrarea lui De principiis, subliniind ortodoxia lor. De aceea si el va fi condamnat la sinodul al V-lea ecumenic de la Constantinopol (553) ca sustinator al credintei in preexistenta sufletului si in apocatastaza. Principala sa lucrare, Despre Sf. Treime, s-a pastrat in intregime si este lipsita de elemente origeniste. Doctrina trinitara propusa de Didim este ortodoxa, facand uz de expresii teologice cheie, cum ar fi o fire si trei ipostase, retinand deofiintimea si unitatea Persoanelor.
In antropologie el este origenist, intrucat afirma ca, desi sufletul este creat de catre Dumnezeu, el a preexistat trupului in care a fost pus ca intr-o inchisoare.

Cea mai buna lucrare a antichitatii crestine referitoare la Sfantul Duh apatine lui Didim din Alexandria sau Didim cel orb (+398). Cunoscand invatatura pnevmatomahilor dintr-o lucrare eretica din care citeaza de mai multe ori in tratatul Despre Sfantul Duh si in cartea a II-a a lucrarii Despre Sfanta Treime, prima scrisa inainte de anul 381 iar a doua dupa anul 381, Didim a combatut cu argumente precise pe pnevmatomahi, oferindu-ne in acelasi timp informatii pretioase despre fundamentarea eologica a doctrinei lor.

Origene a fost ucenic al lui Clement Alexandrinul.
A fost condamnat la Sinodul al V-lea Ecumenic.
Cele mai cunoscute erezii ale lui Origen sunt preexistența sufletelor și apocatastaza care au fost preluate si de alti discipoli ai lui Origen.

Apocatastaza este o erezie de origine gnostică, aflata printre altele și la baza ereziei papiste a "Purgatoriului". Ea se prezinta sub forma ideii ratacite ca la sfarsitul veacurilor se vor mântui toti pacatosii, ereticii șamd, ba chiar și diavolii.

Dar mai sunt si alte erezii ale lui Origen cum ar fi subordinațianismul (erezie antitrinitară), erezii privitoare la originea, destinul si mantuirea omului, la ingeri, la invierea din morti, durata pedepselor din iad etc

Scrierile lui Origen a avut o mare influenta asupra multor teologi din vremea sa si nu numai.
Multi au preluat ideile lui Origen din scrierile sale, din pacate cu tot cu invataturile sale gresite.
De aceea Sfintii Parinti au considerat scrierile lui Origen extrem de periculoase si au fost anatemizate (atat omul cat si scrierile sale) la Soborul V Ecumenic iar mai apoi anatema a fost intarita de Sinoadele Ecumenice VI și VII.
Vezi mai multe aici

catalin2 01.12.2012 13:49:48

Tot din Limonariu, capitolul 48: http://www.crestinortodox.ro/carti-o...-48-80861.html

MINUNILE SFINTEI NASCATOARE DE DUMNEZEU PRIN CARE COSMIANA SOTIA PATRICIANULUI GHERMAN, A FOST TRASA DE LA EREZIA SEVERIANA LA ADEVARATA CREDINTA IN HRISTOS

Ne povestea avva Anastasie preotul si paznicul odoareleor sfintei Biserici a Invierii Domnului nostru Iisus Hristos, ca a venit Cosmiana, femeia patricianului Gherman si a voit ca in una din noptile sfintei Duminici sa se inchine singura sfantului si de viata facatorului Mormant al Domnului nostru Iisus Hristos, adevaratul Dumnezeu. Cand a vrut sa se atinga de mormant a intampinat-o Stapana noastra, Sfanta Nascatoare de Dumnezeu, fata catre fata, impreuna cu alte femei si i-a spus:

- Pentru ca nu esti de-a noastra, sa nu intri aici!

Ea apartinea ereziei lui Sever, acefalul. Cosmiana se ruga mult, ca sa-i dea voie sa intre. Sfanta Nascatoare de Dumnezeu insa, i-a raspuns zicandu-i:

- Crede-ma femeie, ca n-ai sa intri aici pana nu te vei impartasi cu noi in aceasta credinta.

Prin aceste cuvinte a cunoscut ca este impiedicata sa intre, pentru ca este eretica si ca daca nu trece la Sfanta sobornica si apostolica Biserica a lui Hristos, Dumnezeul nostru, n-are sa intre. A trimis indata dupa diacon. Cand acesta a venit cu sfantul potir, ea s-a impartasit cu Sfantul Trup si Sange al Marelui Dumnezeu si Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Si astfel a fost invrednicita sa se inchine sfantului si de viata facatorului mormant al Domnului nostru Iisus Hristos.

sophia 01.12.2012 14:28:33

Ce e aia erezia lui Sever si acefal? (in contextul acela)

Si nu inteleg povestea asta.
Iisus nu alunga pe nimeni. A intalnit oameni din multe semintii si nu a spus niciodata nu te ajut, ca nu esti de-al meu. Adica ii stia si ca sunt de alta credinta si totusi ii ajuta. Ei credeau, dar nu stiu sa fi fost impartasiti precum crestinii. Credeau in el si atat.

Cum sa alungi un om care vrea sa se roage?

Eu nu inteleg si am tot intrebat: existau crestini inainte de Iisus? Cum ii cunostea El pe cei care nu erau de-ai Lui? Dupa Ioan, au fost invatati alti preoti sa boteze? Asa inteleg.

Si pe urma se duceau oamenii pe rand si se botezau si impartaseau. Dar erau totusi putini, treptat s-au inmultit.

Sunt multe intrebari si nelamuriri pentru noi ce nu am trait in vremea aceea.
Daca veniti cu citate din astea, voi ati inteles totul? Daca da, explicati-ne si noua cu s-a facut totul.

Si femeia aceea a chemat diaconul si s-a impartasit. Dar s-a botezat inainte?

AlinB 03.12.2012 00:31:42

Ai raspunsul aici, unde de altfel ai reluat intrebarea.

antiecumenism 03.12.2012 18:10:23

Din Limonariu


VEDENIA MINUNATA A DUCELUI PALESTINEI PRIN CARE SI EL A FOST CONVINS SA RENUNTE LA EREZIE SI SA VINA LA BISERICA LUI HRISTOS

"Preotul Anastasie ne povesteste si aceasta intamplare. Cand Chivemer a ajuns duce al Palestinei, inainte de toate a venit sa se inchine in biserica Sfintei Invieri a lui Hristos Dumnezeu. Pe cand se apropia a vazut un berbec pornindu-se cu furie impotriva lui voind sa-l impunga. Cuprins de manie si frica, ducele s-a dat inapoi. Azaria, pazitorul Sfintei cruci si ceilalti insotitori l-au intrebat:
- Ce este stapane, ce ai? Pentru ce nu intri?
- Pentru ce ati adus berbecul asta aici? i-i intreba el.Mirati, ei s-au uitat in Sfantul Mormant si pentru ca n-au vazut nimic, i-au spus sa intre. Asta s-a intamplat de mai multe ori. El vedea berbecul pe cand ceilati nu vedeau nimic. Atunci pazitorul Sfintei Cruci ii spune:
-Crede-ma stapane, trebuie sa ai ceva pe sufletul tau, care te impiedica sa te inchini Sfantului si de viata facatorului Mormant al Mantuitorului nostru. Ai face bine sa te marturisesti lui Dumnezeu. Este iubitor de oameni si ti-a aratat aceasta minune pentru ca vrea sa te miluiasca.
Ducele ii spune cu lacrimi:
- Sunt vinovat in fata lui Dumnezeu cu multe si mari pacate.Si arancandu-se cu fata la pamant, a plans multa vreme, marturisindu-se lui Dumnezeu. S-a ridicat de jos si a voit sa intre din nou, dar n-a putut caci berbecul il oprea tot cu atat tarie. Atunci pazitorul sfintei Crucii ii spune:
- Negresit altceva este ceea ce te impedica.
- Oare nu sunt oprit sa intru, a spus el, pentru ca nu am partasie cu Sfanta Biserica cea sobornica si apostolica, ci cu erezia lui Sever?
Si a cerut de la pazitorul Sfintei Cruci sa fie impartasit cu sfintele si de viata facatoarele Taine ale lui Hristos Dumnezeul nostru. Apoi i-au adus sfantul potir si s-a impartasit. Asa a putut sa intre si s-a inchinat fara sa mai vada ceva.”




-Sa nu acceptam si sa lepadam ecumenismul care este “erezia tuturor ereziilor” (Pr. Arsenie Boca); “cea mai mare erezie a secolului nostru” (Pr. Gheorge Calciu Dumitreasa) -ca sa nu ajungem si noi in iad ca alti eretici:Nestorie si Teodor, Eutihie si Apolinarie, Evagrie si Didim, Dioscor si Sever, Arie si Origen si altii asa cum scrie in Limonariu.


Arhim. Haralambie Vasilopoulos – DATORIA ORTODOCȘILOR pentru demascarea ecumenismului satanist

tot-Laurentiu 03.12.2012 18:57:10

Sf Kosma Etolianul:
 

Frații mei creștini, patruzeci și cinci de ani din viața mea i-am petrecut studiind. Am citit și despre preoți, despre necredincioși, eretici și atei. Am cercetat adâncurile înțelepciunii. Toate credințele sunt mincinoase, deșarte, toate sunt ale diavolului. Am înțeles că lucru adevărat, ceresc, dumnezeiesc, desăvârșit și pentru mine și pentru voi este acesta: numai credința creștinilor ortodocși este bună și sfântă, adică să credem și să ne botezăm în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

Aceasta vă spun acum la sfârșit: să vă bucurați și să vă veseliți de mii de ori că v-ați învrednicit să fiți creștini ortodocși și să plângeți și să vă tânguiți pentru necredincioși și eretici care umblă în întuneric și sunt în mâinile diavolului.

EzioAuditore 14.12.2012 01:03:39

Aurul in foc se caleste. Iar crestinul prin ispite, dobandeste. De la un prunc ce prin lapte creste la un 33 de ani ai lu Hristos, cu carne se hraneste.

Mantuirea : "Nu cel ce imi zice Mie doamne in ziua aceea va intra in imparatie, ci cel ce face voia Tatalui"

tot-Laurentiu 17.01.2013 00:53:13

O cartea foarte buna pe care o recomand:

http://www.razbointrucuvant.ro/wp-co...menintare1.jpg

EzioAuditore 18.01.2013 23:43:54

Citat:

În prealabil postat de tot-Laurentiu (Post 485294)
- Eu, avva, am partasanie in tara mea cu nestorienii. Din aceasta pricina nu mai pot ramane cu ei si vreu sa locuiesc impreuna cu tine.

Cand a auzit batranul de numele lui Nestorie s-a intristat de pierderea fratelui si l-a sfatuit si l-a indemnat sa se desparta de aceasta erezie vatamatoare si sa vina la sfanta sobornica si apostolica Biserica.

Nu vi se pare ca acest fragment se afla in contradictie?

tot-Laurentiu 23.01.2013 13:57:34

Câteva dintre ereziile mai cunoscute
 
Adopționism

Aftartodochetism

Bogomilism

Dochestism

Donatism

Gnosticism

Maniheism

Marcionism

Mesalianism

Monarhianism

Monotelism

Montanism

Sabelianism

Schismă

Typos-ul lui Constans al II-lea

Aici despre alți eretici

Călăuză în Credința Ortodoxă (Arhim. Ilie Cleopa)

Minuni și false minuni - Autor: Mihail Urzică

tot-Laurentiu 13.03.2013 22:35:19

Rectificare
 
Semiarianism / Semiarienii - unii dintre aceștia nu considerau că Fiul este o simplă creatură, dar nici că poate fi considerat de aceeași Ființă cu Tatăl.

tot-Laurentiu 16.03.2013 18:42:26

SFÂNTUL PATAPIE: CUM TU, O ERETICĂ, TE APROPII DE MINE?
Câteva minuni contemporane ale Cuviosului Patapie


http://acvila30.ro/wp-content/upload...8_patapios.jpg

I. O mare minune: întoarcerea femeii „catolice” (monahul Nicodim Bilalis, „Slujba Cuviosului Părintelui nostru Patapie, făcătorul de minuni, o scurtă biografie și o scurtă istorisire a minunilor”, pp. 19-20, ediția a II-a, Atena, 1986)
Anul acesta de Paște (1986), în Sfântul Munte, am vorbit cu evlaviosul stareț vecin, pe nume Martinian (de la Coliba „Toți Sfinții”, în Kapsala, Sfânta Mănăstire Pantocrator) și cuvântul a ajuns la tema despre minunile contemporane. Prilejul a fost continua minune a credinței noastre ortodoxe a Sfintei Lumini de la Preasfântul și Izvorâtorul de viață Mormânt. Atunci, starețul Martinian ne-a povestit și următoarea minune recentă a Cuviosului Patapie, pe care o expunem după istorisirea lui.

Starețul avea o rudă emigrantă în Germania de Vest, de unde cu câțiva ani în urmă s-a întors pensionar. Ruda sa se numește Gheorghios Z. (Însuși starețul preferă ca numele să fie anonim). Și în Germania s-a căsătorit cu o nemțoaică „catolică”, fără ca ea să se fi botezat înainte cu Botezul Ortodox. Au făcut, desigur, nunta într-o biserică ortodoxă și cei doi copii ai lor i-au botezat cu Botezul ortodox, dar soția a rămas „catolică”, chiar dacă mergeau la slujbe în bisericile ortodoxe.
După ce s-au întors în Grecia (sunt locuitori în Nea Smyrna, parohia „Sfântul Sostene”), în vara anului 1985 s-au dus pentru petrecerea vacanței de vară în Loutraki (Corint) și acolo s-au dus într-o zi la Mănăstirea Cuviosului Patapie, ca să se închine Cuviosului.
În Sfânta Peșteră a intrat primul soțul, care s-a și închinat Sfintelor Moaște. Dar, în timp ce intra și soția „catolică” și se apropia să se închine, a căzut jos leșinată. Soțul a prins-o imediat în brațe și, cu ajutorul altor închinători, a scos-o afară și a ajutat-o să-și revină. După ce și-a revenit, au întrebat-o ce i s-a întâmplat de a leșinat. Și ea a răspuns cu uimire:
- „Bine, nu ați văzut, nu ați auzit? Sfântul m-a împins și mi-a zis: Cum tu, o eretică, te apropii de mine?”.
Și din acel moment, ea singură a cerut să se boteze ortodoxă, după cum s-a și botezat în urma catehizării ei în propria parohie.
De acum, ca ortodoxă, vizitează cu evlavie Sfânta Peșteră a Cuviosului și se închină Sfintelor Moaște cu dragoste și recunoștință. Pentru că, după ce a primit Botezul ortodox, se simte alt om! „Când mă rog”, ne-a spus într-o convorbire telefonică, „Îl simt pe Dumnezeu ca al meu, Tatăl meu, pe cînd înainte nu simțeam nimic. Acum aprind candela la iconostas, fac prescuri, mă împărtășesc, citesc Viețile Sfinților și sufletul meu Îl simte pe Dumnezeu aproape de el.
Iată, cum să v-o spun? E ceva foarte diferit de cum era înainte, o siguranță că sunt lângă Dumnezeu. Și lucrul acesta îl datorez Sfântului Patapie, căruia îi mulțumesc.”


tot-Laurentiu 05.04.2013 15:09:45

Biserica Secretă. Scurt parcurs al mișcării
 
Se vorbește adesea despre o tendință din ce în ce mai accentuată de scindare în interiorul ortodoxiei, legată îndeosebi de opoziția tradiționalism ecumenism. Scopul acestui articol nu îl constituie cauzele acestei dispute simptomatice pentru o comunitate religioasă aflată în situația de a supraviețui unei societăți secularizate, supusă unor permanente mutații sociale și economice, ci consecințele învederate ale maximei alienări, prin a căror observare dorim să tragem un semnal de alarmă.

O mișcare pseudoreligioasă care revendică ortodoxia, în virtutea descoperirii divine a adevărului suprem al cărui deținător unic se pretinde a fi liderul ei charismatic este și Biserica Ortodoxă Secretă. Gruparea a fost fondată de Constantin Dogaru, originar din Mălușteni, Vaslui, dar locuind în Tecuci. Absolvent al Facultății de Mecanică din Galați, el a fost angajat ca maistru, predând mai întâi discipline tehnice la Liceul Industrial Nr. 1 din orașul de domiciliu (1978-1984) și apoi matematica la Școala Gimnazială din Cosmești (15 sept.-16 nov. 1999). Pornind de la sesizarea unor eleve referitoare la comportamentul inadecvat al acestuia, care, în loc să se ocupe de predarea disciplinei pentru care fusese angajat, distribuia broșuri cu conținut religios, alcătuite de el, și aborda discuții pe teme de sexualitate, Consiliul de administrație al școlii demarează o anchetă, propunând desfacerea disciplinară a contractului de muncă. Constantin Dogaru alege să demisioneze, dar își continuă opera de prozelitism, încercând să-i convingă pe cât mai mulți că este subiectul unor teofanii, mariofanii și mai ales anghelofanii și că este însărcinat cu o misiune specială de Înalt Comunicator și de profet al trezirii naționale în pragul Apocalipsei. Țara Sfântă România, așa cum o numește el, are rolul principal într-o viitoare organizare a lumii, fiind un Nou Ierusalim (care se va întinde din România în tot mapamondul).

Arogându-și titulatura de preot și arhiereu, inginerul, care în trecut ucenicise și pe la gurul Gregorian Bivolaru, susține o ferventă activitate, hirotonind bărbați și femei, alcătuind scrieri cu caracter liturgic și profetic despre care pretinde că vin în completarea Revelației și pe care le distribuie adepților, dar și altor persoane, reușind astfel să atragă pe unii călugări, preoți și credincioși naivi și fără o cultură teologică serioasă.

Lui Dogaru i s-au asociat și alți preoți excluși din BOR, conduși de Ion Preoteasa, fost preot la biserica românească din Los Angeles, caterisit pentru fraudă, comportament violent față de soția sa, viață imorală și parazitară. Gruparea lui Preoteasa se numește Biserica Creștinilor Ortodocși Tradiționali și a Vlahilor de Pretutindeni, susținută în secret de Moscova sau Valahii de pretutindeni. Se pare că mentorul acesteia a exercitat o influență nefastă asupra lui Dogaru, cei doi asociindu-se încă din 2002, când Preoteasa îl hirotonește în cadrul unei liturghii oficiate în bucătăria unui apartament din București. După un an, inginerul nu mai recunoaște autoritatea vlădicii Ion, însă nu întrerupe legătura cu acesta și cu gruparea sa, prevedere bine-gândită, ținând cont că Preoteasa va fi hirotonit la 30 iulie 2004, prin aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse din Catacombe (Biserica Autonomă din Ucraina sau a Rușilor Albi) a PF. Patriarh Tihon, pe baza pregătirilor teologice și pentru meritele deosebite, din punct de vedere duhovnicesc, și pentru exemplul de viață monahicească. Biserica Ortodoxă Rusă din Catacombe, una din cele trei biserici așa-zise ortodoxe din Ucraina, este văzută ca necanonică, nerecunoscută și nici in comuniune cu vreuna dintre bisericile ortodoxe autocefale surori. Constantin Dogaru reușește să-și facă rapid adepți în principalele orașe ale țării, un puternic centru fiind la Tecuci, jud. Galați, unde își are reședința, apoi la Constanța, Tulcea, Pitești, București, Drobeta- Turnu- Severin, Timișoara, la Adjud unde a hirotonit arhieriță pe Reta Miron (vânzătoare în Piața Centrală) și pe Olimpia Cojocaru (croitoreasă), în Vrancea unde, atrăgându-l pe fostul preot Dumitru Poiană de la Parohia Ruginești, provoacă o adevărată răzmeriță a credincioșilor ortodocși, hotărâți să elibereze cu forța biserica de prozeliți. Printre acoliții săi se numără și prof. Ștefan Dumitru din București, un adevărat ideolog al mișcării, Nicolae Negrilă, cel care coordonează activitatea Editurii Sfânta Ortodoxie din Craiova, Dimoftache Ulise din Tecuci, fost soldat, bolnav psihic. La Brașov îl slujesc arhierițele Silvia Gheorghe și Doina Hosu, iar la Vaslui a reușit s-o convingă pe Mihaela Manu, reporter la un ziar local. Grupul din București este condus de Ana-MariaVoinea, patroana fundației și a ziarului Har. Majoritatea indivizilor cooptați se dovedesc persoane cu tulburări emoționale, chiar psihice, aflați într-o perioadă de criză profundă a vieții lor, depersonalizați sau cochetând cu ocultismul și practicile yoga, cum este cazul lui Nicolae Craioveanu, lector Anatecor specialist în terapiile cu biocâmp. Este de remarcat această proliferare îngrijorătoare a ideilor unui individ cu grave tulburări de comportament și cu un accentuat delir psihotic, dovedit de multe ori și prin acte de violență.

Mișcarea dogaristă nu este nouă în peisajul noilor mișcări religioase din România postdecembristă. Ea își are originile în mai vechi practici de exacerbare a misticismului religios devenite celebre în perioada interbelică pe care Constantin Dogaru le revendică drept argumente ale tradiției pe care se bazează și precedente ale comunicărilor sale. Este vorba de Petrache Lupu, ciobanul gângav de la Maglavit, socotit chiar în mediile teologice ale vremii profet și vizionar cel care l-a văzut pe moșu dumnezeu, adică s-a întâlnit, așa cum a crezut el, cu Dumnezeu-Tatăl (!) sub o salcie plângătoare și Acesta i-a descoperit lui cele viitoare. Un nume des invocat este și cel al Vasilicăi Gurău, alias măicuța Veronica de la Vladimirești, convinsă că s-a întâlnit cu Maica Domnului în lanul de porumb și aceasta i-a spus să ridice o mănăstire de fecioare neprihănite. După o perioadă apoteotică, înainte de venirea comuniștilor la putere, măicuțele de la Vladimirești sunt cuprinse de un adevărat duh al răzvrătirii, căci fură părticele din moaștele Sfântului Dimitrie Basarabov, nu se supun chiriarhului locului, nici măcar patriarhului Justinian, iar în 1958 mănăstirea e tranformată ăn I.A.S. Veronica, stareța, e condamnată, dar, după ce iese din închisoare, obține un apartament în București și-o vilă la Poiana Țapului, își petrece concediile în străinătate și se mărită cu Gigel Văsâi, un fiu duhovnicesc mai tânăr cu 25 de ani decât ea. După 89, revendică cu succes locul, redevenind stareță, însă e suspectată în continuare de tarele ezoterismului.

Fenomenul Pucioasa și Turma Sfântului Ilie sunt alte două mișcări asumate ca predecesoare de Dogaru și de secta acestuia, toate având în comun înclinațiile mistic-orientale, vizionarismul patologic și liderii pnevmatofori. În primul caz, accenul cade pe chemarea divină a ridicării Noului Ierusalim românesc, centru spiritual al lumii, de către soții Zidaru, după o vedenie a maicii Virginica. Apocalipsa propovăduită de pucioșii neprihăniți va constitui o linie majoră a ideologiei (fantasmagoriei) dogariste. Mișcarea și adepții ei au fost anatemizați de Sfântul Sinod al B.O.R. în 1993. În celălalt caz, al Turmei Sfântului Ilie, aberațiile sunt și mai mari: îl îndumnezeiesc pe Sfântul Ilie, cred în reîncarnarea succesivă a Sfintei Treimi în el, apoi în Ioan Botezătorul, în Inochentie de la Balta și în Alexie de la Buzău, susțin că Maica Domnului e moldoveancă, interpretează Scriptura după bunul plac, exacerbează castitatea, îndemnând la căsătorie albă (consideră că organul sexual e semnul lui antihrist), încurajează violența și chiar crima. Și ei au fost anatemizați de Sfântul Sinod în 1994.

Mergând pe această filiație, mișcarea dogaristă poate fi considerată neogherasimistă. Prin anii 50, un oarecare Vasile Bârsan din Bicaz rastălmăcește simbolul de credință, oprindu-de la: Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață făcătorul. cerului și al pământului!. De aceea gruparea se numea Domnul de viață. Ucenicii lui Bârsan credeau că el este Duhul Sfânt și că după moartea sa se va reîncarna, așa că, atunci când dau peste monahul Nil Dorobanțu sau peste ierodiaconul Gherasim de la mănăstirea Cocoșu, văd în ei pe vechiul lor maestru, persoană divină; doar că la mănăstirea menționată mai erau alți doi călugări, Arsenie și Nichifor, ceea ce i-a convins pe ucenici că au de-a face cu Însăși Sfânta Treime. Gherasimiștii, în mod similar turmiștilor, presupune idolatrizarea umanului. Ierodiaconului i se atribuiau calități divine, adresându-i-se acatistul Domnului nostru Iisus Hristos cu numele său adăugat sau cu apelative specifice Fiului lui Dumnezeu: Preaînalt Stăpân, Mare Arhiereu, Mântuitorul nostru ș.a, rătăcire de neimaginat.

Inspirat de acești predecesori, de practicile yoga și de cărțile lui George Văsâi, soțul maicii Veronica, gruparea lui Constantin Dogaru se rupe de specificul ortodox al bisericii străbune, devenind o mișcare eretică, de tip sectar.


tot-Laurentiu 10.04.2013 10:51:52

Alexandros Papadiamántis apără dreapta credință în fața lui Makrákis
 
Doctrina lui Apóstolos Makrákis* deforma identitatea și integritatea Bisericii. Papadiamántis scrie un articol prin care înfierează atitudinea lui Makrákis, care a reclamat doi preoți pentru că aceștia s-au adresat credincioșilor spunându-le că sunt liberi să asculte pe Makrákis, dar să știe că acesta fusese excomunicat de Sfântul Sinod ca eretic și nesupus. Și în continuare scrie: Domnul Makrákis a căzut din Biserica Ortodoxă. O știe și el însuși, dar se preface că nu știe Erezia nu ține doar de spațiu și timp, nu vine doar din America sau din Anglia; erezia stă în părere și în cuget iar domnul Makrákis, care cutreieră orașele și satele tâlcuind după propria-i fantezie Sfintele Scripturi, fără nici o autoritate, fără permisiune și fără aprobare bisericească tâlcuiește ce îi șoptesc la ureche demonii arhoni, cei mai vicleni și mai îndărătnici dintre demoni! Care mitropolit, care Sinod ar putea vreodată să îl recunoască pe domnul Makrákis ca ortodox, dacă el nu se înfățișează cu simplitate și curăție, cu smerenie, fără sofisme și fără gânduri ascunse, dacă nu imploră iertarea Bisericii și nu spune am păcătuit, dacă nu leapădă învățătura despre trihotomia omului și orice altă erezie, și nu spune că se căiește sincer? Ca de la egal la egal, el îndrăznește să poarte tratative cu Biserica, sau încă mai obraznic, ca pe o slujnică vrea să folosească Biserica dialecticianul repede-schimbător, prea rătăcitul orator, care se consideră vrednic ca Biserica să mărturisească că a greșit, că l-a excomunicat pe nedrept. Nu socotește că se cuvine ca el să mărturisească Bisericii că a greșit! Ce cădere peste măsură de mare! În ce prăpastie![20].

Și când acoliții lui Makrákis s-au împotrivit, Papadiamántis i-a dezarmat cu argumentele sale, care nu erau speculative, ci bisericești: Ce mă provocați să discutăm dacă sunteți sau nu eretici? Biserica v-a afurisit. Asupra a ceea ce s-a judecat nu mai încape loc de discuție[21].

* Apóstolos Makrákis (1831-1905), intelectual grec, care a inițiat o mișcare schismatică în Biserica Greciei. Susținea că are misiunea dumnezeiască de a îmbunătăți starea Bisericii și a societății elene și că este un martor înviat al primilor ani ai creștinismului. Miezul învățăturii lui este că Hristos este Arhiereu, Învățător și Împărat. Învăța că omul este trihotomic, alcătuit din trup, suflet și duh. Susținea că Sfintele Scripturi învață caracterul trihotomic al omului, și refuza recursul la gândirea patristică asupra acestei teme, susținând că Părinții nu erau unanimi în această privință. Avea o viziune occidentală, protestantă și pietistă. (n.tr.)


tot-Laurentiu 11.04.2014 00:40:59

Anatemele împotriva lui Origen ale Sinodului al V-lea Ecumenic[1]

1. -"Dacă cineva crede în fabuloasa preexistentă a sufletelor și în acea condamnabilă restaurare (apocatastasia), adică restabilirea tuturor lucrurilor așa cum era la început, să fie anatema". -Sinodul din Costantinopol, din 543.-

2. - "Dacă cineva învață că la început creațiunea ființelor raționale nu cuprindea decît spirite fără trupuri și cu totul
nemateriale neavînd nici număr, nici numiri, încît ele erau identice prin egalitatea substanței, a puterii și a lucrării, precum și prin unirea lor cu Dumnezeu - Logosul și cunoștința lor despre acest Logos, dar că îndepărtându-se de Dumnezeu, s-au dedat la lucruri rele, după înclinările fiecăruia, și că ele au luat trupuri mai mult sau mai puțin perfecte și au primit numiri, astfel, că între puterile superioare se află o diferență de numiri după cum se află și o diferență de trupuri și pentru aceasta unele s-au numit heruvimii, altele serafimi și arhangheli și puteri și demoni și tronuri și îngeri și au luat nașteri atîtea orînduiri și numiri cerești, să fie anatema", -s. Cp. 2.

3. -"Dacă cineva învață că soarele, luna și stelele fac parte din aceste ființe raționale, și că ele n-au devenit ceea ce sunt, decât numai pentru că s-au dedat la rău, să fie anatema", -s. Cp. 3.

4. -"Dacă cineva învață că ființele raționale, în care iubirea dumnezeiască s-a răcit, ele au intrat în trupuri grosolane cum sunt ale noastre și au fost numite oameni, pe când acelea care au atins cea din unnă treaptă a răutății, au avut parte de trupuri reci și întunecate, și s-au făcut și se numesc demoni și spirite rele (metempsihoză) să fie anatema", -s. Cp. 4.

5. -"DaCă cineva învață că după cum din rânduiala îngerilor și ale arhanghelilor s-au născut suflete, dintre care au ieșit demonii sau oamenii, tot așa și oamenii acum pot deveni din nou îngeri și demoni, și toată ordinea ierarhiilor cerești poate să circule îh sus sau în jos sau deopotrivă în sus și în jos, să fie anatema". -S. Cp. 5.

6. -"Dacă cineva învață că de se află două feluri de demoni dintre care una cuprinde sufletele oamenilor și alta spiritele adânc căzute; și că dintre toate ființele raționale nu se află decât un singur spirit, care ar fi rămas neclintit în iubirea și contemplarea dumnezeiască, și că. acest spirit a devenit Hristos și împăratul tuturor ființelor raționale, și că el a creat toate trupurile care existau în cer, pe pămînt și între cer și pămînt; și că lumea s-a făcut în sensul că ea are în sine însăși elementele care sînt mai vechi decît ea, și care dăinuiesc prin ele însele, adică uscatul, și umezeala, căldura și frigul cu chipul lor de a fi, și că ea a fost alcătuită prin mijlocirea acestor elemente, precum și că prea Sfânta Treime cea de o ființă n-a creat lumea, ci că lumea a fost creată de spiritul care se numește demiurg care este mai vechi decât lumea care-i dă ființa sa, să fie anatema". -S. Cp. 6.

7. -"Dacă cineva învață că Hristos despre care s-a zis că a apărut în lume ca un Dumnezeu, și că el a fost unit mai înainte de toate timpurile cu Dumnezeu - Logosul, în vremurile din urmă el s-a înjosit pînă la întrupare, și s-a milostivit după spusa ereticilor, de mult feluritele căderi ale spiritelor reunite într-o singură unitate din care și el făcea parte, și pentru a le reînălța, el a trecut prin toate treptele, și a avut diferite trupuri și diferite nume, și că el a devenit toate în toți: un înger între îngeri, o putere între puteri și s-a îmbrăcat, în diferitele trepte ale tuturor ființelor raționale, luând o formă corespunzătoare cu a fiecărei trepte, și la sfârșit el a luat trupul și sîngele omenesc,- și a devenit un om pentru oameni; Dacă cineva învață toate acestea, și nu mărturisește că Dumnezeu - Logosul s-a pogorât și s-a întrupat ca om, să fie anatema", -s. Cp. 7.

8. -"Dacă cineva zice că Dumnezeu-Logosul, care este de aceeași ființă cu Dumnezeu Tatăl și cu Sfântul Duh, care a luat trup și S-a făcut Om, unul din Sfânta Treime, este cu adevărat Hristos, ci acela învață că el nu este numit Hristos decât în chip impropriu, și din cauza lui "Nous", care s-a înjosit pe sine, întrucât el a fost unit cu Dumnezeu-Logosul; și că Logosul nu este Hristos decât prin unirea cu Nous, și că Nous nu este Dumnezeu, decât din pricina lui Logos, să fie anatema", -s. Cp. 8.

9. -"Dacă cineva zice că nu Lbgosul lui Dumnezeu s-a îmbrăcat cu un trup viu avînd suflet rațional și înțelegător, care s-a pogorât la iad și care iarăși s-a suit la cer; și pretinde că numai acel Nous numit de ei într-un chip nelegiuit ca Hristos adevărat, care a devenit astfel prin cunoștința Monadei, să fie anatema", -s. Cp. 9.

10. -"Dacă cineva zice că, după înviere, trupul Domnului este eretic, având forma unei sfere, și că trupurile celorlalți oameni înviați vor fi asemenea; și că după ce Hristos va fi lepădat adevăratului său trup, și după ce ceilalți oameni reînviați, de asemenea le vor fi lepădat, natura acestor trupuri va fi nimicită, să fie anatema", -s. Cp. io.

11. -"Dacă cineva zice că judecata viitoare, aduce nimicirea trupurilor și că sfârșitul fabulei lumii va fi o natură imaterială și că în viitor, nu va fi nimic material, ci numai spiritual pur, să fie anatema". -s. Cp. 11.

12. -"Dacă cineva zice: Puterile cerești toți oamenii, diavolul și spiritele cele rele se vor uni cu Logosul lui Dumnezeu, pe care îl numesc Hristos, care are formă dumnezeiască, care s-a înjosit pe sine, și că împărăția lui Hristos va avea un sfârșit, să fie anatema", -s. Cp. 12.

13. -"Dacă cineva zice că Hristos nu se deosebește cu nimic de celelalte ființe raționale, nici cu privire la substanță și nici la știință, și că el nu le întrece în putere și lucrare, și că toate vor fi puse la dreapta lui Dumnezeu ca și Hristos și că printre ele a fost și Hristos în fabuloasa preexistență a tuturor lucrurilor de care ei vorbesc, să fie anatema". -S. Cp. 13.

14. -"Dacă cineva zice că toate ființele raționale se vor reuni într-o singură unitate a ipostasurilor, a numerilor, trupurile fiind dispărute, și că cunoașterea lumii viitoare va aduce cu ea distrugerea lumii și lepădarea trupurilor ca și desființarea tuturor numelor, și în fine, o identitate a conștiinței și a ipostasului; și în plus că această pretinsă restaurare (apocatastasis), numai spiritele vor continua să existe, așa cum acestea erau în pretinsa preexistență, să fie anatema". -S. Cp. 14.

15. -"Dacă cineva zice că viața spiritelor va fi asemennea cu viața care exista la început, pe când spiritele încă nu erau înjosite și decăzute, în așa fel, că sfârșitul și începutul vor fi asemenea, și că sfârșitul va fi adevărata măsură a începutului, să fie anatema", -s. Cp. lS.-Sinodul din C-pol 543.

A se vedea "Pravila Bisericească" >> "Dogmele" >> începând cu punctul 676.



Ora este GMT +3. Ora este acum 22:06:46.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.