Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Intrebari utilizatori (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5063)
-   -   Inhumare versus incinerare (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15978)

ixlucian 09.01.2013 14:01:06

Incinerare vs. inhumare
 
Sunt intr-o pozitie neutra fata de incinerare.
Dar sa analizam putin cateva aspecte:
-credinciosii arsi mai inainte, martirii, din care s-a ales cenusa, ce vor face fara trupurile lor?
-cei care au murit in explozii, nu neaparat combustibile, ce vor face, avand corpurile pulverizate?
-orice parte a corpului uman se descompune si este procesata mai departe de microorganisme, atomii [materia] intrand in ciclul natural al elementelor. Vreti sa spuneti ca veti gasi corpurile intregi, sau cel putin oasele si dintii, atator oameni care au murit?
-nu se specifica nicaieri in Sfanta Scriptura, Noul Testament, o regula sau lege pentru corpurile celor decedati.

Acestea fiind zise, cine vrea sa se incinereze, nu are decat. Iar cine nu vrea, de ce sa mai faca din tantar armasar, comentand in necunostinta de cauza...

Florin-Ionut 09.01.2013 15:21:22

Oasele celor de demult nu mai există, s-au transformat în pămînt de mii de ani. Și pămîntul a fost folosit și procesat de plante, de animale, de oameni... Îl pune asta în dificultate de Dumnezeu să le recupereze? Nicidecum.

Puternic este Dumnezeu să învieze trupurile și din cenușa și fumul răspîndite în cele patru vînturi. Ce e așa de greu de crezut? Nimic nu e desființat, materia și energia își schimbă uneori starea de a fi, din ceva în altceva.

crissta 09.01.2013 15:23:27

tu esti cel care comentezi in necunostinta de cauza. Daca zici ca ai citit Sf .Scriptura cum de nu sti ca a zis Dumnezeu...Pamant esti si in pamant te vei intoarce...- apoi,la invierea cea de obste cu ce trup vor invia cei incinerati.. vezi tu,e o mare diferenta intre *incinerat* si ars.Cei care au murit arsi erau mucenici,ei l-au marturisit pe Hristos prin mucenicia lor,iar Dumnezeu va avea grija ca ei sa aiba ce le trebuie la inviere. Iar cei care fara sa vrea au murit arsi aceia nu au cerut ei in mod expres sa fie arsi ,deci nu are legatura cu ceea ce reclami tu. desigur ca e alegerea fiecaruia cum vrea sa *doarma*somnul cel de veci,dar,tot asa nici mantuirea nu e obligatorie ,pentru ca Mantuitorul ne-a lasat liberul arbitru.... Doamne ajuta!

Ekaterina 09.01.2013 15:41:53

Daca esti sincer interesat de un raspuns, vei gasi multe puncte de vedere interesante in topicurile de mai jos. Dupa cum vei vedea, subiectul a fost intens dezbatut.

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ht=incinerarea

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...?t=1628&page=2

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ht=incinerarea

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ht=incinerarea

DragosP 09.01.2013 15:52:45

Citat:

În prealabil postat de Ekaterina (Post 494291)
Daca esti sincer interesat de un raspuns,

Eu nu cred că e, dar mersi pentru link-uri.

Ekaterina 09.01.2013 16:15:57

Am gasit pe site un articol foarte bun si lamuritor.
http://www.crestinortodox.ro/editori...re-138875.html

ioanna 09.01.2013 16:28:45

Citat:

În prealabil postat de ixlucian (Post 494260)
Acestea fiind zise, cine vrea sa se incinereze, nu are decat. Iar cine nu vrea, de ce sa mai faca din tantar armasar, comentand in necunostinta de cauza...

Cine vrea sa se incinereze n-are decat, vorba ta, pana la urma are libertatea sa o faca, insa mi se par nedrepte presiunile care se fac asupra Bisericii ca aceasta sa-si reevalueze pozitia fata de incinerare, sa se spuna ca Biserica "umileste" omul, cum s-a spus in cazul regretatului regizor, cand se stie de 2000 de ani ca inhumarea e practica crestina, nu alta. Daca pe viitor la noi se vor legaliza casatoriile homosexuale, cum s-a intamplat in unele tari, Biserica nu e obligata sa-i cunune, incalcandu-si principiile.N-au decat sa se casatoreasca, dar sa nu se astepte la slujba religioasa. Valabil si in cazul incinerarii.

Citat:

nu se specifica nicaieri in Sfanta Scriptura, Noul Testament, o regula sau lege pentru corpurile celor decedati.
Iisus a fost inhumat, trupul sau fiind pregatit cu grija pentru inhumare, nu a fost incinerat. Ce exemplu mai edificator ca acesta poate dori un crestin? Nu e moral sa mutilez un trup, sa-l distrug. Desigur, daca esti hindus ai alta filosofie despre trup, dar noi suntem crestini. Trupul se descompune in pamant, nu il distrugi tu, schimband ciclul natural si relatiile trofice din natura. Si larvele trebuie sa traiasca,nu-i asa? :)

MariaElena 09.01.2013 17:24:51

Citat:

În prealabil postat de Ekaterina (Post 494302)
Am gasit pe site un articol foarte bun si lamuritor.
http://www.crestinortodox.ro/editori...re-138875.html



E articolul de azi scris de Adrian Cocosila. Cine a initiat topicul a dat numele articolului.

MariaElena 09.01.2013 17:30:15

Românii nu prea citesc...
 
<<Hotărârea nr. 4529 din 5 iulie 2012 a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
în legătură cu practica necreștină a incinerării morților
Din mărturiile scripturistice, patristice, istorice și arheologice reiese că Biserica a practicat
de la început până astăzi înhumarea (înmormântarea). Ea corespunde învățăturii Bisericii
despre trup și datoriile față de el, trup care trebuie să fie redat pământului din care a fost luat.
Biserica Ortodoxă Română a avut și are o atitudine clară și ferm exprimată față de cei
care s-au incinerat sau se vor incinera, consacrată prin hotărârea sinodală din anul 1928 și
reconfirmată prin hotărârea sinodală din anul 1933, asupra cărora nu s-a mai revenit în nici
un fel, întrucât acestea exprimă punctul de vedere oficial al Bisericii noastre, fiind de datoria
oricărui slujitor al Bisericii Ortodoxe Române să respecte aceste hotărâri, iar din punct de
vedere pastoral, să lămurească și să determine pe credincioși să respecte tradiția bimilenară a
înhumării creștinilor.
Abuzând de lipsa de informare corectă a credincioșilor și de acceptarea facilă și fără
discernământ de către aceștia a practicii incinerării morților, îngăduită de unele biserici
creștine din Occident și din America, unii preoți caterisiți sau depuși din treaptă, doritori de
câștig și în totală separare de Biserică, săvârșesc slujba de prohodire a celor decedați chiar în incinta crematoriului.>>
http://www.patriarhia.ro/_layouts/im...ncinerarii.pdf


Deci: tot scandalul mediatic putea fi evitat, daca se dorea asta, daca oamenii s-ar fi informat.

MariaElena 09.01.2013 17:41:35

Conceptia Biserici Crestine
 
Citat:

În prealabil postat de ixlucian (Post 494260)
Sunt intr-o pozitie neutra fata de incinerare.
Dar sa analizam putin cateva aspecte:
-credinciosii arsi mai inainte, martirii, din care s-a ales cenusa, ce vor face fara trupurile lor?
-cei care au murit in explozii, nu neaparat combustibile, ce vor face, avand corpurile pulverizate?
-orice parte a corpului uman se descompune si este procesata mai departe de microorganisme, atomii [materia] intrand in ciclul natural al elementelor. Vreti sa spuneti ca veti gasi corpurile intregi, sau cel putin oasele si dintii, atator oameni care au murit?
-nu se specifica nicaieri in Sfanta Scriptura, Noul Testament, o regula sau lege pentru corpurile celor decedati.

Acestea fiind zise, cine vrea sa se incinereze, nu are decat. Iar cine nu vrea, de ce sa mai faca din tantar armasar, comentand in necunostinta de cauza...



Daca ati fi cautat putin mai cu sarguinta, gaseati in Sfanta Scriptura:

<<Moartea este încetarea vietii pământesti a trupului, adică despărtirea sufletului nemuritor de trupul cel muritor, cum lămurit citim în Sfânta Scriptură, că trupul ca pulberea să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu, Care l-a dat; (Ecclesiastul XII, 7), ca să-si primească răsplata pentru faptele sale.>>
http://www.sfaturiortodoxe.ro/invata...ta-vesnica.htm

<<nceptia Bisericii Crestine

In Biserica Crestina, de la inceputurile ei, la Ierusalim, si pana in zilele noastre, singura ingrijire a trupurilor mortilor a fost practica inmormantarii. Aceasta practica au mostenit-o crestinii, de la evrei. Dupa marturia Vechiului Testament, mortii trebuiau inhumati (Fac. II, 7; XV, 15; L, 26; II Sam. XXI, 10; XII, 14; Regi II, 34 etc.). Este adevarat ca in Vechiul Testament se amintesc si unele cazuri de ardere, cum este, de exemplu, cea in care prietenii lui Saul au ars trupul mortului sa nu fie batjocorit de filisteni, dar acestea sunt exceptii de la regula generala. Ingroparea era socotita ca o datorie (II Sam. XXI, 10; Ez. XXXIX, 14), ca semn al iubirii (Fac. XXXV, 29) si al pietatii fata de cel mort (II Sam. II, 5).

Daca facem referire la Noul Testament, vom observa ca nici arheologia crestina si nici istoria nu ne arata vreun caz de incinerare in comunitatile apostolice si stravechi crestine. Aceasta se poate explica prin faptul ca trebuie sa fi existat o lege formala sau anumite dispozitii care prevedeau inhumarea mortilor crestini si nu arderea lor.

Moartea, in acceptia crestina, nu este nimicirea totala a omului. Prin moarte, trupul se preface in tarana, adica in elementul material din care a fost luat, dar sufletul nemuritor nu este atins de moarte. Insusi trupul, care se descompune, este pastrat pentru inviere. Trupul omului mort este vrednic de cinstire nu numai pentru ceea ce va fi, dar si pentru ceea ce a fost. Aceste ramasite omenesti, sfintite prin Botez si prin Sf. Euharistiei si celelalte Sfinte Taine, au fost templul Duhului Sfant.

Pozitia BOR

Biserica Ortodoxa Romana (BOR) considera ca orice practica in afara inhumarii este necrestina, sustinand ca prin Hotararile Sinodale din 1928 si 1934 se interzice asistenta religioasa in cazul incinerarii, dispozitii care se respecta si in zilele noastre.>>

http://www.ziare.com/social/religie/...titori-1210710

Dumitru73 09.01.2013 18:05:27

respect și înțeleg decizia BOR.
respect și decizia regizorului și a familiei.
nu înțeleg reacția celor care au reacționat în stradă.

Mihnea Dragomir 09.01.2013 22:36:53

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 494327)
nu înțeleg reacția celor care au reacționat în stradă.

Sunt fariseii zilelor noastre.

AlinB 09.01.2013 23:15:01

Citat:

În prealabil postat de ixlucian (Post 494260)
Sunt intr-o pozitie neutra fata de incinerare.
Dar sa analizam putin cateva aspecte:
-credinciosii arsi mai inainte, martirii, din care s-a ales cenusa, ce vor face fara trupurile lor?
-cei care au murit in explozii, nu neaparat combustibile, ce vor face, avand corpurile pulverizate?
-orice parte a corpului uman se descompune si este procesata mai departe de microorganisme, atomii [materia] intrand in ciclul natural al elementelor. Vreti sa spuneti ca veti gasi corpurile intregi, sau cel putin oasele si dintii, atator oameni care au murit?
-nu se specifica nicaieri in Sfanta Scriptura, Noul Testament, o regula sau lege pentru corpurile celor decedati.

Acestea fiind zise, cine vrea sa se incinereze, nu are decat. Iar cine nu vrea, de ce sa mai faca din tantar armasar, comentand in necunostinta de cauza...

Da si nu.

Incinerearea in sine nu e un lucru rau, cum spunea cineva pe alt topic, in Japonia crestinii ortodocsi sunt incinerati (din motive administrative) si nu este o problema duhovniceasca.

Dar aici la noi, problema este alta - cei care opteaza pentru asa ceva din timpul vietii sunt necredinciosii - la mijloc este in mod sigur o filosofie gresita despre trup, care nu are nimic de a face cu crestinismul.

Deci pentru ce sa li se asigure o slujba ca pentru cei credinciosi?

ioanna 10.01.2013 00:15:56

Nu pot sa cred ca exista oameni atat de naivi incat sa afirme ca BOR refuza incinerarea din ratiuni financiare (isi pierd "spagile" cum acuza cineva anterior). Daca incinerarea ar fi fost o practica crestina, cu siguranta s-ar fi facut, iar bani tot ai fi dat.

Dumitru73 10.01.2013 07:20:22

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 494408)
Sunt fariseii zilelor noastre.

s-a întâmplat exact ce a încercat Sergiu să evite: circ.

ixlucian 10.01.2013 09:47:08

Vad ca iarasi s-a deturnat discutia...
In fine, citatele din Sfanta Scriptura pe care le-a adus cineva sunt destul de irelevante. Bineinteles ca se spune clar ca "din pulbere de pamant ai fost luat si in pulbere de pamant te vei intoarce", dar nu se indica modul in care se va face aceasta.
Deci, ca regula generala:
- oamenii se inhumeaza, adica se pun sau nu in cosciug, iar apoi se introduc intr-o groapa in pamant. Domnul Iisus nu a fost ingropat ci "pus in mormant", chiar daca acela era modul lor de ingropare in cultura evreiasca. Ceea ce nu ne da noua dreptul sa ne facem cripte si cavouri...
- daca noi inca mai avem spatiu pentru ingropare, unii nu dispun de asa ceva... sa nu ii judecam pentru ca apeleaza la aceste metode mai putin crestine [cred ca unul din motivele pentru care crestinii nu apelau la incinerare era similaritatea cu riturile pagane in care se sacrificau oameni pe altar si se incinerau].
- nu cred ca acea comparatie cu oficierea casatoriilor dintre homosexuali este cat de cat pe aproape:
- in Sfanta Scriptura este clar scris ca sodomia/homosexualitatea este un pacat
- despre modurile de inmormantare se vede clar ca nu sunt legi stabilite

AlinB 10.01.2013 13:45:48

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 494454)
Nu pot sa cred ca exista oameni atat de naivi incat sa afirme ca BOR refuza incinerarea din ratiuni financiare (isi pierd "spagile" cum acuza cineva anterior). Daca incinerarea ar fi fost o practica crestina, cu siguranta s-ar fi facut, iar bani tot ai fi dat.

Cei fara Dumnezeu pierd usor uzul ratiunii.

Valabil si pentru ce spunea Mihnea, o data ce ai pierdut ratiunea, orice ti se serverste frumos ambalat drept virtute, inghiti pe nemestecate.

AlinB 10.01.2013 14:03:28

Citat:

În prealabil postat de ixlucian (Post 494501)
Vad ca iarasi s-a deturnat discutia...
In fine, citatele din Sfanta Scriptura pe care le-a adus cineva sunt destul de irelevante.

Sa inteleg datorita faptului ca in Sf. Scriptura nu scrie nimic expres despre fumat, voi la "adunare" aveti "coltul fumatorului" pentru pauzele de rugaciune?

Marius22 10.01.2013 14:50:54

Redau mai jos cuvintele Parintelui Dimitrie Staniloae, tiparite in urma cu peste 70 de ani in Telegraful Roman:

"Pe fata celui disparut raman imprimate caracterele sufletului si dupa ce a murit. Cand privesti la ea, nu poti sa nu ai impresia ca cel mort traieste, ca fata lui continui sa aiba un sens, sa exprime un caracter, un ansamblu de sentimente, aceleasi pe care le-a exprimat cat era viu. Cum sa arunc in foc aceste sensuri, cum sa ard o fata care continua sa-mi exprime ceea ce mi-a exprimat o viata intreaga? Cum sa dau focului o imagine scumpa, un vas in care a palpitat un suflet ce mi-a fost drag si respectat? Pretuiesti o haina veche, un obiect de care te-ai servit odata tu sau cei apropiati; cum sa nu pretuiesti trupul care a cuprins tot sufletul si toata viata celui scump?

Nu este mai bine apoi pentru sufletul meu sa ramana cu impresia ca cel mort a plecat numai, decat sa-mi produc pe cale silita senzatia distrugerii lui? Nu corespunde mai bine credintei crestine aceasta impresie de plecare a celui raposat, decat senzatia dura de distrugere?

Cand este ars in fata mea si mi se da la urma un pumn de cenusa, mi-am produs tocmai aceasta senzatie de definitiva distrugere, pe cand, daca i-am acoperit fata cu giulgiul pamantului, raman in adancurile sufletului cu un sentiment ca numai cel mort a plecat intr-o alta lume, in care continua sa traiasca, ca numai el doarme; doarme in relatie cu noi, caci cu o fata interioara este intors spre o alta viata mai frumoasa.

Porunca dumnezeiasca de a nu ucide are apoi referinta si fata de trup. Nimic din ce este omul n-avem voie sa ucidem, ci sa lasam sa sfarseasca prin aceeasi voie dumnezeiasca - pe cale naturala - prin care s-a si creat. Precum n-avem voie sa ucidem sufletul, asa n-avem voie sa distrugem trupul, ci sa lasam legea naturala sa-si urmeze cursul ei dupa plecarea sufletului.

Arderea este actul in care se manifesta cel mai mare dispret al omului pentru ceva. Tocmai de aceea el nu arde nimic, decat doar maracinii. Mai arde lemne ca sa se incalzeasca, potrivit tot unei legi a firii. Deci o ardere cu un folos pozitiv. Dar pentru ce sa arzi trupul omenesc? Trebuie sa-l dispretuim atat de grozav? Sau aduce aceasta un folos intretinerii noastre? Sau este aceasta potrivit cu legea fireasca a vietii?

In arderea trupului se manifesta pur si simplu instinctul pacatos si absurd de a destrama credinta crestina.*Ea arata o totala necredinta in Dumnezeu si in demnitatea omului, facut dupa chipul lui Dumnezeu. Ea descopera un suflet pustiu de orice credinta, gasind in cenusa si in praf simbolul cel mai nimerit al pustiului din el. Caci actele noastre au si functia de a simboliza credintele noastre. Cine respecta trupul, chiar mort, isi simbolizeaza prin aceasta credinta in vesnicia lui, iar cine lasa sa i se arda trupul arata ca nu crede in nimic." ("Incinerare", Telegraful Roman)

Dumitru73 10.01.2013 17:17:06

Citat:

În prealabil postat de ixlucian (Post 494501)
- despre modurile de inmormantare se vede clar ca nu sunt legi stabilite

nu cred că este nevoie de o lege.
dar am înțeles că este un proiect de lege care spune că înmormântarea poate fi religioasă sau laică.

Dumitru73 10.01.2013 17:18:31

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 494574)
Sa inteleg datorita faptului ca in Sf. Scriptura nu scrie nimic expres despre fumat, voi la "adunare" aveti "coltul fumatorului" pentru pauzele de rugaciune?

poate au și ceva iarbă :))

AlinB 10.01.2013 17:35:18

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 494618)
poate au și ceva iarbă :))

De ce nu?
Nici despre asta nu scrie nimic contra.
Mai mult, cica sunt studii care ar indica ca in doze moderate are doar efecte pozitive.
Ca si cafeaua, ceaiul, etc.

Dumitru73 10.01.2013 17:42:22

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 494625)
De ce nu?
Nici despre asta nu scrie nimic contra.
Mai mult, cica sunt studii care ar indica ca in doze moderate are doar efecte pozitive.
Ca si cafeaua, ceaiul, etc.

în America deja s-a legalizat consumul recreative, în 2 state.
iar consumul medical în mai multe.

celestial_pottery 10.01.2013 20:07:19

este evident ca, daca credem cu adevarat in Inviere, trupul trebuie cinstit (desigur, nu idolatrizat). Si pana la moarte, si in moarte, si dupa moarte. Sa nu uitam ca Maica Domnului, ca si Fiul Ei de altfel, au urcat la Cer cu trupurile.

andaluzia 10.01.2013 23:45:43

Canoanele Bisericii ortodoxe sunt foarte clare in ceea ce priveste incinerarea.
Nu putem oferi drept exemplu martirii care au fost arsi,pentru ca ei au murit pt Hristos si arderea trupului lor a fost facuta de cei care au persecutat biserica.
Sa nu amestecam lucrurile.
In alta ordine de idei nu suntem straini de dogma Bisericii Ortodoxe, si daca o imbratiam ne supunem sfintelor canoane,nu inteleg de ce se face atata galagie.Nu ne forteaza nimeni mana,este alegerea fiecaruia.Biserica nu este un club social in care doar pentru ca esti membru poti sa faci ce vrei.

MariaElena 11.01.2013 21:57:02

Ce spune parintele Dumitru Staniloaie
 
Citat:

În prealabil postat de ixlucian (Post 494501)
Vad ca iarasi s-a deturnat discutia...
In fine, citatele din Sfanta Scriptura pe care le-a adus cineva sunt destul de irelevante. Bineinteles ca se spune clar ca "din pulbere de pamant ai fost luat si in pulbere de pamant te vei intoarce", dar nu se indica modul in care se va face aceasta.
Deci, ca regula generala:
- oamenii se inhumeaza, adica se pun sau nu in cosciug, iar apoi se introduc intr-o groapa in pamant. Domnul Iisus nu a fost ingropat ci "pus in mormant", chiar daca acela era modul lor de ingropare in cultura evreiasca. Ceea ce nu ne da noua dreptul sa ne facem cripte si cavouri...
- daca noi inca mai avem spatiu pentru ingropare, unii nu dispun de asa ceva... sa nu ii judecam pentru ca apeleaza la aceste metode mai putin crestine [cred ca unul din motivele pentru care crestinii nu apelau la incinerare era similaritatea cu riturile pagane in care se sacrificau oameni pe altar si se incinerau].
- nu cred ca acea comparatie cu oficierea casatoriilor dintre homosexuali este cat de cat pe aproape:
- in Sfanta Scriptura este clar scris ca sodomia/homosexualitatea este un pacat
- despre modurile de inmormantare se vede clar ca nu sunt legi stabilite


<<Un text extraordinar a fost publicat recent pe www.doxologia.ro cu privire la opinia părintelui Dumitru Stăniloae (1903 – 1993) despre incinerare. Citiți-l pentru că este cu adevărat deosebit! Articolul a fost publicat în anul 1940!>> (Text lamuritor: Ion Coja)

<< „Să te lași incinerat, când Biserica osândește acest lucru și când nu-ți acordă, prin preoții ei legiuiți, asistența și rugăciunile ei, echivalează cu o nesocotire a Bisericii și deci și a creștinismului.”
(...)Un fost ministru și profesor universitar, Trancu-Iași, murind, a lăsat să fie incinerat, fiind întovărășit la crematoriu de numeroși foști și actuali miniștri, de profesori universitari și de o mare mulțime de intelectuali și de studenți. S-au ținut cu ocazia aceasta cuvântări, scoțându-se în relief personalitatea celui ce avea să fie peste câteva minute mistuit de flăcări, o companie de feciori români, îmbrăcați în haina militară pentru o altă misiune, cu mult mai sfântă, a dat onorul.
Câte suflete mai naive, impresionate de asemenea vorbe și de asemenea cinstiri, nu vor fi rămas cu hotărârea să urmeze și ele la moarte pilda unei asemenea „personalități”? Și, mai ales, ce vor fi zis în sufletul lor atâția oameni din popor despre credința domnilor noștri și ce concluzii vor fi tras pentru necesitatea lor de a mai crede?
Să te lași incinerat, când Biserica osândește acest lucru și când nu-ți acordă, prin preoții ei legiuiți, asistența și rugăciunile ei, echivalează cu o nesocotire a Bisericii și deci și a creștinismului.
Nici în Vechiul Testament, nici în cel Nou, nici în istoria creștinismului nu se practică și deci nu se aprobă incinerarea.Ea nu se conciliază cu considerația ce-o dă creștinismul trupului omenesc. Trupul este, în credința creștină, chipul sufletului și este creat de Dumnezeu printr-un act de atenție deosebită. El nu este o închisoare regretabilă a sufletului, ci organul prin care acesta se manifestă, imprimând asupra lui pecetea caracterului său. Trupul face atât de mult parte din ființa omului, încât viața veșnică, cea deplină, va fi tot în trupul pe care l-am avut. Trupul acesta omenesc se bucură de atâta cinstire în ochii lui Dumnezeu, încât Fiul Său Și l-a făcut trup propriu și stă cu el în vecii vecilor pe tronul dumnezeiesc.
Cum spune Berdiaev undeva, fața omenească îndeosebi este asemenea unei taine, o minunată fuziune de materie și spiritualitate. Când privești în ochii omului, vezi înțelesuri și sentimente, nu materie. Trupul este materie transfigurată și spiritualizată. Spiritul omenesc n-are altă posibilitate de a-și arăta splendorile sale, puterile creatoare, decât prin trup. Numai prin trup ne îmbogățim sufletul, chiar cu adevărul și cu harul dumnezeiesc, și numai prin trup comunicăm altora ideile și sentimentele noastre.
Creștinismul nu disprețuiește trupul, nu-l schimonosește și nu caută să-l omoare, ci se silește să-i descopere adevărata frumusețe, făcându-l organ al nobleței spirituale, al harului și îndumnezeirii.
Cu câtă venerație și duioșie înconjoară cei apropiați ai mortului trupul lui! Ce înălțime de suflet transpiră din această intimitate și curățenie de simțiri, în care se manifestă și mai departe legăturile între cel plecat și cei rămași!
S-ar putea obiecta: bine, înțelegem toată valoarea trupului și toate cinstirile ce i se dau atâta timp cât este sufletul în el Dar după ce este părăsit de suflet, de ce să-i mai dăm vreo considerație?
Pentru multe din motivele de ordin mai înalt religios pe care le-am amintit, dar și pentru următoarele:
Pe fața celui dispărut rămân imprimate caracterele sufletului și după ce a murit.Când privești la ea, nu poți să nu ai impresia că cel mort trăiește, că fața lui continui să aibă un sens, să exprime un caracter, un ansamblu de sentimente, aceleași pe care le-a exprimat cât era viu. Cum să arunc în foc aceste sensuri, cum să ard o față care continuă să-mi exprime ceea ce mi-a exprimat o viață întreagă? Cum să dau focului o imagine scumpă, un vas în care a palpitat un suflet ce mi-a fost drag și respectat? Prețuiești o haină veche, un obiect de care te-ai servit odată tu sau cei apropiați; cum să nu prețuiești trupul care a cuprins tot sufletul și toată viața celui scump?
Nu este mai bine apoi pentru sufletul meu să rămână cu impresia că cel mort a plecat numai, decât să-mi produc pe cale silită senzația distrugerii lui? Nu corespunde mai bine credinței creștine această impresie de plecare a celui răposat, decât senzația dură de distrugere?
Când este ars în fața mea și mi se dă la urmă un pumn de cenușă, mi-am produs tocmai această senzație de definitivă distrugere, pe când, dacă i-am acoperit fața cu giulgiul pământului, rămân în adâncurile sufletului cu un sentiment că numai cel mort a plecat într-o altă lume, în care continuă să trăiască, că numai el doarme; doarme în relație cu noi, căci cu o fața interioară este întors spre o altă viață mai frumoasă.
Porunca dumnezeiască de a nu ucide are apoi referință și față de trup. Nimic din ce este omul n-avem voie să ucidem, ci să lăsăm să sfârșească prin aceeași voie dumnezeiască - pe cale naturală - prin care s-a și creat. Precum n-avem voie să ucidem sufletul, așa n-avem voie să distrugem trupul, ci să lăsăm legea naturală să-și urmeze cursul ei după plecarea sufletului.
Arderea este actul în care se manifestă cel mai mare dispreț al omului pentru ceva. Tocmai de aceea el nu arde nimic, decât doar mărăcinii. Mai arde lemne ca să se încălzească, potrivit tot unei legi a firii. Deci o ardere cu un folos pozitiv. Dar pentru ce să arzi trupul omenesc? Trebuie să-l disprețuim atât de grozav? Sau aduce aceasta un folos întreținerii noastre? Sau este aceasta potrivit cu legea firească a vieții?
În arderea trupului se manifestă pur și simplu instinctul păcătos și absurd de a destrăma credința creștină. Ea arată o totală necredință în Dumnezeu și în demnitatea omului, făcut după chipul lui Dumnezeu. Ea descoperă un suflet pustiu de orice credință, găsind în cenușă și în praf simbolul cel mai nimerit al pustiului din el. Căci actele noastre au și funcția de a simboliza credințele noastre. Cine respectă trupul, chiar mort, își simbolizează prin aceasta credința în veșnicia lui, iar cine lasă să i se ardă trupul arată că nu crede în nimic.
Necredința desigur că este o chestiune care interesează Biserica. (...)
A fost și la căpătâiul lui Trancu-Iași, ca la alți incinerați, un „preot” care a citit rugăciuni. Noi știm că acel preot este depus de Sf. Sinod. Iar în baza legilor în vigoare statul trebuie să oprească un preot depus de a parodia slujbele bisericești. Este o ocrotire și un ajutor minim care trebuie acordat Bisericii. Statul recunoaște manifestarea numai a anumitor culte. Cărui cult aparține acel „preot”?
Încheind, ne exprimăm credința fermă că de aici înainte nu se vor mai întâmpla cazuri ca acestea. (...) Suntem siguri că într-o bună zi, nu prea depărtată, vom citi în Monitorul Oficial decretul de desființare a crematoriului, cuptor de trupuri omenești și loc de sfidare a credinței românești. Cine vrea să se ardă s-o facă acasă la el, cu ușile zăvorâte. Sufletul poporului nostru n-are nevoie de asemenea spectacole.>>
(Fragment din: Pr. Dumitru Stăniloae, „Incinerare”, Telegraful Român, an LXXXVIII, nr. 3, 14 ian. 1940, p.1)
http://www.ioncoja.ro/amestecate/par...ext-lamuritor/


Ora este GMT +3. Ora este acum 02:43:31.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.