Inhumare versus incinerare

Inhumare versus incinerare Mareste imaginea.

Pentru ca ne-am instrainat de Biserica nu mai vedem nicio diferenta majora intre incinerare si inhumare. Ne spunem ca de vreme ce trupul a ajuns sa fie lipsit de viata nu mai conteaza daca il reducem la cenusa sau daca il depunem in pamant. Mai mult, ne spunem ca e mai ieftin sa fii incinerat, rudele economisesc timp si ramai in memoria prietenilor viu, niciodata cu un chip in descompunere. Nu mai vorbim de faptul ca uneori se poate intampla ca incinerarea sa fie dorinta celui decedat si in astfel de cazuri ea trebuie implinita, ca semn al dragostei pe care i-o purtam.

Nu ne mai intereseaza invatatura Bisericii si cerem ca ea sa se adapteze noilor cerinte.

Cerem ca ea sa priveasca incinerarea asa cum priveste inhumarea. Preotul sa fie un prestator de servicii si nu un pastrator si propovaduitor al adevarului revelat. Dorim ca la piciorul Sfintei Mese din Sfantul Altar sa nu se mai aseze parti din osemintele sfintilor, ci putina cenusa sfanta. Si daca tot luptam pentru a pune un semn de egalitate intre inhumare si incinerare sa stergem din Scriptura cuvintele "se seamana trup intru stricaciune, inviaza intru nestricaciune" (I Cor. XV, 42).

Biserica binecuvinteaza inhumarea si nu incinerarea pentru ca vede in cel decedat un adormit. Ii numeste pe cei trecuti in viata de dincolo "adormiti”, termen care are intelesul de stare din care te poti trezi. Ea nu vorbeste de trecere intr-o stare de nefiinta, ci de trecere dintr-un mod de existenta in alt mod de existenta. Cand Mantuitorul ajunge in casa lui Iair, a carui fiica, de numai 12 ani, de abia murise, spune: "Nu plangeti; n-a murit, ci doarme” (Luca: 8,52). Din acest motiv ea nu poate binecuvanta incinerarea. Daca ar face acest lucru ar insemna sa fie de acord sa il arda pe acela despre care are sentimentul ca doarme.

Punerea in mormant este expresia iubirii si a pretuirii fata de cel decedat. In cultura seculara se evita cat se poate de mult contactul vizual cu cel decedat. Dorinta de a fi inhumat sau incinerat sta in stransa legatura cu atitudinea noastra fata de moarte. Daca dorim sa uitam de ea, este firesc sa eliminam orice legatura cu ea sau care aminteste de ea si sa preferam incinerarea. Cu ajutorul ei, moartea trece sub tacere.

Biserica cere sa fim inhumati din respect fata de trupul omenesc, chemat impreuna cu sufletul sa fie partas vietii dumnezeiesti. Pierdem din vedere ca trupul acesta omenesc este atat de important pentru Dumnezeu, incat Fiul Sau Si l-a facut propriu pentru vesnicie. Respectul pe care Biserica il are fata de trup chiar si dupa trecerea la cele vesnice se poate observa si din faptul ca este privegheat trei zile si trei nopti si asezat la slujba de inmormantare in mijlocul bisericii, nu in pridvor sau in afara ei.

Ar fi minunat daca am intelege ca "porunca dumnezeiasca de a nu ucide are referinta si fata de trup. Nimic din ce este omul n-avem voie sa ucidem. Precum n-avem voie sa ucidem sufletul, asa n-avem voie sa distrugem trupul, ci sa lasam legea naturala sa-si urmeze cursul ei dupa plecarea sufletului" dupa cum afirma parintele Dumitru Staniloae.

Au aparut o multime de articole pe tema ca Biserica Ortodoxa este invechita, obtuza, de vreme ce nu e capabila sa iasa din tiparele Traditiei si sa oficieze slujba celui incinerat. Acestora le vestesc ca Biserica nu isi impune credinta si ritualurile ei celor straini de ea. Si nici nu este datoare sa transforme o optiune dupa bunul plac intr-un act bisericesc.

Adrian Cocosila

Citeste si: Inhumarea in Biserica Ortodoxa Romana - Hotarari ale Sfantului Sinod

.

09 Ianuarie 2013

Vizualizari: 11655

Voteaza:

Inhumare versus incinerare 5.00 / 5 din 6 voturi. 25 review utilizatori.

Comentarii (25)

  • Ana ParvuPostat la 2013-01-12 00:49

    Buna ziua, tot pentru dna Bigan indraznesc... desigur, nu am spus totul in prima interventie si nici nu avem cum epuiza subiectul. Cred ca esential ar fi de tras un semnal de alarma ca aceste practici sugereaza subtil ca TU (omul) esti dumnezeu, tu poti accesa energia, poti face diverse lucruri cu ea, etc, cand, de fapt, Dumnezeu este Dumnezeu. Noi trebuie sa invatam a ne lasa in mana Lui. Noi suntem cei mici, iar El cel mare! Nicio ”energie” de pe lumea asta nu se compara cu energia pe care ne-o da Dumnezeu, cand Il cautam pe El si nu incercam a ne substitui Lui, a deveni noi "dumnezei". Fara suparare, nu stiu daca un preot are obligatia sa urmareasca discutia noastra si sa raspunda. Daca doriti sa aflati parerea unui preot, mergeti dv sa il gasiti! Cu drag, ana

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-01-11 07:55

    Stimata d-na (d-le) V. VALI, cred ca n-ati citit articolul sau daca l-ati citit, n-ati inteles DE CE anume INCINERAREA este o practica pagana. Cu siguranta ca D-zeu ne va primii pe toti la EL si, la momentul hotarat de acesta, ne vom intalni cu EL si vom fii judecati faptele noastre din viata pamanteasca si nu strict ptr. faptul ca am vrut sa fim incinerati sau inhumati! Da, aveti dreptate: "incinerarea are rolul ei" dar n-are nicio legatura cu Hristos, a carui Cale trebuie s-o urmam noi - crestinii. Hindusii.....sunt o religie pagana, ca si toate celelalte care n-au nimic comun cu Biserica & Invierea lui Hristos. In Japonia este legiferata incinerarea, asta nu-nseamna ca ei nu vor ajunge la dreapta judecata! Nu-i o garantie faptul ca daca esti inhumat, ajungi in Rai sau in iad, cum sugerati. Cat despre Sfintii care-au fost arsi de vii.....deja intrati in alt subiect! Acei Sfinti nu si-au dorit "incinerarea" ci, au primit aceste pedepse lumesti din dragoste ptr. Hristos, iar in schimb, au fost rasplatiti cu cununa muceniciei in Hristos. (daca stiti ce e asta) Asadar, mai pe scurt....trupurile noastre, ca si totul, cat vedem noi cu ochii, sunt creatia, zidirea lui D-zeu iar moartea trupeasca este doar despartirea trupului de suflet: trupul se-ntoarce-n tarana din care-a fost luat, iar sufletul la D-zeu, pana la "sfarsitul veacului acestuia" cand vom invia in Hristos. Cred ca vi se par povesti ce spun eu dar, incercati si cititi Sf. Scriptura! D-zeu sa v-ajute sa hotarati "ceea ce e mai bine ptr. dvs."!

  • Camelia Cornelia BiganPostat la 2013-01-10 09:52

    Va multumesc foarte mult pentru sfaturi, de aceea am si scris pe acest site, sperand ca voi obtine o parere avizata, a unui preot, care sa ma lumineze. Astept in continuare.

  • Ana ParvuPostat la 2013-01-10 07:32

    Buna ziua, doresc sa ii raspund dnei Bigan, in calitate de fost adept al unei astfel de practici. Stimata doamna, aceste practici (reiki, ”tehnica radianta” etc) sunt declarate de catre instructorii respectivi ca fiind ne-ofensive. Adica ele, spun ei, nu au ce sa strice, nu au ce rau sa faca. Dv, asa cum v-a sfatuit si dna dinaintea mea, ar trebui sa cautati nu doar sfatul celor care au interes sa promoveze practicile respective ci si pe cel al unei autoritati din afara sistemului respectiv, de ex, al unui preot ortodox... In ceeace ma priveste, va spun ca foarte greu mi-am revenit si inca nu total dupa sucirea mintii pe care aceste practici o produc. Aparent ele sunt inofensive, dar in realitate duc sufletul nostru si mintea noastra pe un drum gresit, as indrazni sa spun demonic. Sunt o inselare. Va rog sa nu va suparati, v-am spus din suflet acest lucru, intrucat ani de zile din viata mea mi-am pierdut timpul cu tot felul de rataciri si, dupa cum spunea parintele Arsenie Papacioc, nu avem nimic mai pretios decat timpul... Dumnezeu sa va binecuvanteze si sa aveti pace! Cu drag, Ana

  • v vali Postat la 2013-01-10 06:34

    Ce se ntampla cu cei care mor arsi? Lor nu li se mai fac slujbe? Catolici care cer sa fie incinerati nu ajung in fata Domnului? Hindusii nu ajung in fata Dumnezeirii daca sunt arsi? Si cum ramane cu sfintii care au murit arsi de vii pentru credinta? Ei n-au ajuns in Rai? Numai ortodoxia crede ca daca esti bagat in pamant ajungi in Rai. E drept, inhumarea poata fi privita sub mai multe aspecte. Daca ar fi sa analizam obiectiv fiecare din ritualurile de inhumare am intelege de ce se procedeaza astfel. Insa si incinerarea are rolul ei si trebuie acceptata ca atare. Dumnezeu primeste la sanul sau pe toti cei care merita, incinerati sau inhumati, fara deosebire de rasa, culoare sau credinta. Toti suntem, ai Lui si meritam, in numele Lui, sa alegem ce e mai bine pentru noi.

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-01-10 03:10

    D-na CAMELIA C. BIGAN...iertati-ma ca "ma bag in seama"...imi permit oarecum, sa va sfatuiesc: cititi Sf. Scriiptura si acolo veti gasi (atat in vechiul cat si in noul testament) ca aceste practici, sunt INCHINARE LA IDOLI, ceea ce incalca prima si cea mai mare porunca din decalog. "REIKI" e un fel de yoga....cu alte cuvinte. Sa nu mai vorbesc de "terapia ceaiului" pe care cu totii stim, o practicau si adeptii sectei Bivolaru....fereasca D-zeu! Stimata d-na, cititi cu mare atentie Evangheia dupa Matei, unde Mantuitorul ne vorbeste si de acesti hristosi mincinosi, care iaca....sunt intre noi si-ncearca sa ne insele! Ptr. a va gasii linistea si puterea spirituala, sfatuiti-va cu duhovnicul dvs. mergeti la Biserica, impartasiti-va cu Sf. Taine si cititi Sf. Scriptura. Va asigur ca toate aceste indoieli va vor parasi! Va cer (inca odata) iertare ca mi-am permis sa-mi spun parerea sau mai mult....v-am sfatuit!!!

  • Camelia Cornelia BiganPostat la 2013-01-10 01:31

    Parinte, mi-a placut foarte mult articolul pe care l-ati scris despre incinerare, de aceea as dori sa va cer sfatul intr-o situatie pentru care nu gasesc raspuns de mai mult timp. La un moment dat am aflat despre reiki si, deoarece este un sistem care poate aduce doar beneficii am dorit sa il practic, numai ca am auzit si voci despre energiile captate prin acest sistem. Va rog, daca sunteti in masura, sa imi oferiti un sfat privind practicarea reiki. Va multumesc!

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-01-09 17:14

    Preoti "raspopiti"???? Nu exista asa ceva!!! Chiar daca sunt caterisiti, inseamna ca sunt opriti de catre INSTITUTIA BOR sa savarseasca Sf. Liturghii. Nicidecum, sub nicio forma nu se poate lua unui preot HARUL dumnezeiesc, pe care l-a primit prin Sf. Taina a Hirotoniei! Nimeni nu poate anula HARUL DOMNULUI, prin hotarari pur ADMINISTRATIVE! Noi, ptr. ca suntem slabi in credinta si ne smintim usor....credem pe oricine apare pe la tv. cu tot felul de "argumente" lumesti. E clar ca nu putem batjocorii TEMPLUL DUHULUI SFANT!!!

  • FULEA DanPostat la 2013-01-09 15:01

    Pe aceasta cale multumesc autorului pentru lamuririle date. Poate ca ar fi bine sa existe un indreptar cu lamuririle necesare mirenilor si legate de sitautiile uzuale dar si de cele limita (cum ar fi la inhumare copiilor nebotezati, a sinucigasilor, a celor incinerati, etc) si care sa fie cat mai accesibile. Tot cu aceasta ocazie autorul ar fi bine daca ar putea sa abordeze si unele situatii limita cum ar fi cazul celor decedati in incendii si carbonizati in mare masura, a celor decedati dar asupra carora planeaza suspiciunea suicidului sau a situatiei in care ulterior inhumarii se dovedeste ca a fost vorba de o sinucidere, a celor decedati in explozii sau accidente aviatice si pentru care nu mai raman decat ramasite umane partiale.

  • Nicu Dan Florin PetrescuPostat la 2013-01-09 06:55

    Domnilor,daca credinta dvs. ar fi macar cat un bob de mustar..nu a-ti crea sminteala prin comentarile dvs. Nu dvs. sunteti indreptatiti a-l judeca pe cel decedat..Intelepcinea poporului roman spune ca despre cel decedat sa se vorbeasca numai de bine..Cel in masura sa judece este numai Domnul Dumnezeul si Creatorul nostru..daca s-a gresit de preot,decedat sau apropiatii acestuia..judecata va fi pe masura.

  • DUMITRU ALBUPostat la 2013-01-09 05:58

    Puteti sa dati cu pietre (vorbe rele) in mine, dar eu tot imi spun parerea. Nici nu e de mirare ca lucruri straine Bisericii, se intampla tot mai des in Romania. Cu asa zis credinciosi (caldicei) care nu traiesc credinta decat ca sa obtina foloase, care nu mai cunosc notiunea de frate (spiritual), mult mai importanta decat cea de rudenie, care sunt pasivi de cate ori se aduce atingere imaginii Biserici, Romania, ca tara crestina milenara, va deveni incet, incet, tara pagana, daca majoritatea va continua in acelas mod. Spune undeva Ioan Botezatorul: "Faceţi, dar, roade vrednice de pocăinţă şi nu începeţi a zice în voi înşivă: Avem tată pe Avraam, căci vă spun că Dumnezeu poate şi din pietrele acestea să ridice fii lui Avraam", cu alte cuvinte IL avem pe Dumnezeu Fiul protector si suntem asigurati. Pur si simplu multi romani fac negot cu Iisus Hristos, gandindu-se ca daca "se pun bine" cu preotul (cine citeste sa inteleaga), toate problemele se rezolva, inclusiv cea a mantuirii. Ce se uita este ca preotul mediaza, nu salveaza. Salvarea vine din efortul conjugat al crestinului, Bisericii si al lui Iisus Hristos.

  • eugen badarauPostat la 2013-01-09 05:07

    A gresi este ceva omenesc! Asa si unii preoti pot cadea in pacat prin greseala (greselile) lor (voluntara/e sau involuntara/e). Obs. Sunt si unii asa-zisi preoti raspopiti care au pacalit Biserica si au primit Harul Dumnezeiesc insa cand s-a dovedit ca nbu-l merita li s-a luat prin Anatema, deci nu mai au dreptul ca sa imbraca Haina preoteasca si nici sa practice in Locasul Domnului. Este foarte simplu! Sunt si unii enoriasi care ajung sa vina la Biserica numai cand au nevoie (ei sau familia lor) si acestia sunt foarte usor de a fi pacaliti de Raspopiti (care slujesc la Dumnezei falsi sau mai rau la Necuratul). Mentiune: Preotii care din diferite cauze (lacomie - dupa bani, induplecarea - facuta de familia Adormitului, etc) gresesc (pacatuiesc - doar sunt oameni si ei) cand isi dau seama ca au gresit fata de Biserica pe care o slujesc, au de suferit foarte mult sufleteste (in primul rand) si nu v-asi dori sa treceti si dvs prin ce trec acestia. RĂSPOPÍ, răspopesc, vb. IV. Tranz. A lua cuiva calitatea de preot; a caterisi. – Răs- + popi. Sursa: DEX '98 (1998) Caterisí (caterisésc, caterisít), vb. – A răspopi. Ngr. ϰαθαιρῶ, aorist ϰαθαίρησα „a degrada” (Tiktin; DAR; Gáldi 162). Sursa: DER (1958-1966) CATERISÍ vb. (BIS.) a răspopi, (pop.) a despopi, a despreoți. (A ~ un preot.) Sursa: Sinonime (2002) A CATERISÍ ~ésc tranz. bis. A scoate din funcția de preot; a răspopi. /<ngr. kathero Sursa: NODEX (2002)

  • ion mirosanuPostat la 2013-01-09 04:53

    Este stiut din izvoare scrise ca o forma de pangarire a crestinilor , de catre pagani , a fost arderea trupurilor martirilor bisericii spre a nu-si mai gasi odihna si s-a aratat ca niciodata focul nu le-a ars trupuirile celor preacredinciosi si sfinti intru credinta in Isus murind in cele din urma doar prin vointa Domnului si de chiar mana omului . Oare de cate ori trebuie sa-l mai pedepseasca Dumnezeu pe om pentru felul in care manuie focul si devine unealta a necuratului ...

  • stefana sanduPostat la 2013-01-09 04:11

    Parerea mea ca enorias este ca atunci cand persoana inca in timpul vietii isi da acordul pentru a fi incinerat,renunta din start la tot ce inseamna slujba de inhumare,iar cand nu de da acordul,rudele in nici un caz nu trebuie sa ia o asemenea decizie,nu au nici un drept sa hotarasca pt altcineva chiar daca persoana a decedat,trebuie inmormantat crestineste.

  • ioan ionescuPostat la 2013-01-09 04:06

    Of Doamne cata necredinta la acei care savarsesc acest tip de incinerare. Atata valva s-a facut cu incinerarea lui Sergiu Nicolaescu, incat sora lui a ajuns pana acolo sa jigneasca Patriarhia Romana ca nu a dat dispensa sa aiba slujba cu preoti. Are peste 80 ani si inva este pagana.Ce mare pacat ca a fosst incinerat. Asa cum Sfanta Scriptura ca din pamant am fost facuti in pamant ne vom intoarce.

  • Mihaela NistorPostat la 2013-01-09 03:50

    Daca se numesc crestini ortodocsi de ce nu cunosc dogmele si de ce nu vor sa le respecte atunci cand este vorba de ei insisi?

  • constantin gheorghiesPostat la 2013-01-09 03:02

    Bun articolul d-lui Adrian Cocosila. Este bine argumentat cu exemplul fiicei lui Iair.Eu as mai completa si cu urmatorul fapt.Cand turcii au incendiat biserica in care se aflau moastele Sf. Parascheva de la Iasi, trupul acesteia a ramas neatins de foc, desi totul in jurul ei era scrum.

  • mara horiaPostat la 2013-01-09 02:45

    nici eu nu sunt de acord cu incinerarea, mi se pare un act al necredintei, va rog sa ma iertati daca gresesc.

  • Iustin Robertino MicuPostat la 2013-01-09 02:23

    Chiar daca deviez putin de la acest subiect, am si eu o intrebare: ce se intelege prin raspopit? Pentru ca din cate stiu eu, harul preotiei odata primit nu-ti mai poate fi luat...

  • vasile tanasePostat la 2013-01-09 02:22

    Sincer m-am bucurat foarte mult cand am constatat pozitia bisericii noastre ortodoxe fata de dorinta unora de a fi savarsita slujba inmormantarii pentru acei decedati, care si-au dorit inca din timpul vietii lor pamantesti ca trupul lor sa fie incinerat dupa moarte, sau dorinta rudelor defunctului privind incinerarea acestuia si, consider ca pastrarea dogmelor bisericii noastre drept credincioase nu este un subiect de negociere, mai ales ca ca asa cum stim cu totii credinta in dumnezeu Cel in treime inchinat si marit cat si in sfintele taine pastrate atat prin invatatura sfintelor scripturi cat si prin sfanta traditie este o optiune a fiecarui om si nu este o obligatie. Daca s-ar fi procedat altfel cred ca ar fi fost inceputul declinului privind pastrarea cu sfintenie a legamantului sfant de a nu aduga sau sterge o centime din cele mostenite, acesta alunecare de la adevarul invederat fiind de fapt ireversibila, asa cum recunosc toti cei care s-au abatut de la dreapta credinta incepand cu Arie si sfarsind cu ultima secta care numai crestina nu mai pot fi considerata. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa avem pastori de suflete drepti, cinstiti,curajosi,pastratori cu sfintenie a credintei ortodoxe paziti si insuflati de puterea Duhului Sfant . Amin .

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-01-09 02:15

    D-le Costel Popescu....mi se pare ca duceti la extreme acest subiect, care in ultima saptamana a devenit o "moda". Am fost in 2010 la cineva care a fost incinerat in acelasi loc (singurul la vremea aceea) si a avut NU un preot, ci 3 preoti (ortodocsi) i-au facut prohodul si s-au cantat Psalmi. Ma-ntreb: daca nu era vorba de notorietatea personajului S. Nicolaescu, se mai facea atata "circ"? "Tot raul spre bine" ptr. ca asta a fost o ocazie sa afle & sa-nvete tot crestinul ca, NU avem voie sa ardem LACASUL DUHULUI SFANT, este o BLASFEMIE! Totusi....noi mirenii - slabi in credinta, cei mai multi n-am stiut ce & cum e cu incinerarea, dar preotii ortodocsi, DE CE fac slujbe de inmormantare acestora (de foarte multi ani) daca stiu ca este un pacat capital? La ceremonia la care-am fost eu prezenta, preotii respectivi nu erau "raspopiti", pe unul din ei il cunosc personal! Bunul D-zeu sa ne invredniceasca sa ne-ntoarcem pe Cale!

  • Florica ParaschivescuPostat la 2013-01-09 02:12

    interesant articol si corect ; Dumnezeu a lasat porunca sa avem grija de suflet si trup " n-avem voie sa ucidem sufletul, asa n-avem voie sa distrugem trupul, ci sa lasam legea naturala sa-si urmeze cursul ei dupa plecarea sufletului"

  • flory cojoPostat la 2013-01-09 01:35

    Acest articol, dupa parerea mea, trebuia sa fi aparut vineri sau sambata.Nu toti oamenii acestei tari cunosc Invataturile Bisericii Ortodoxe si de aceea s-a creat aceasta confuzie regretabila(ingropat-incinerat).Esential in final este faptul ca a aparut acest articol.

  • Stefan Mihai MartinescuPostat la 2013-01-09 01:34

    Am mai auzit intr-o dezbatere televizata ca ar fi valabila slujba pentru cel incinerat, char daca este savarsita de catre un "raspopit" (asa ziceau ei Gelu Voican Voiculescu si Dan Ciachir) Poate am inteles eu gresit dar ei afirmau ca acel preot care slujeste pentru un incinerat si/ sau pentru sinucigas desi nu mai are voie pe cale institutionala sa slujeasca adica nu mai este recunoscut ca preot, acesta nu isi pierde harul si drept urmare poate sa faca slujbe. Acesti doi domni avansau opinia ca este doar o sanctiune institutionala. In acest sens ciudat atunci la ce bun opozitia BOR, daca exista harul care devanseaza interdictiile institutionale? Ar fi bine ca atitudinea BOR sa fie mai clara si exprimata ferm pentru ca noi, enoriasii ne simtim cumva derutati de tot felul de "formatori de opinie" care apar pe la tv si intoxica cu afirmatii care starnesc indoiala. Sa-mi fie iertat apelul dar cred ca este necesara o clarificare. Si oricum zilele acestea atacuri mai dure impotriva Bisericii neamului eu nu am vazut de multa vreme. Doamne ajuta!

  • costel popescu Postat la 2013-01-08 15:56

    Este foarte bine ca biserica nu acorda asistenta religioasa celor incinerati. Daca acestia ar fi beneficiat de slujba inmormantarii, nu vad de ce nu ar beneficia si homosexualii de taina casatoriei, copilul avortat de botez etc. In biserica ori avem adevarul intreg, ori nu-l avem deloc. Am insa si un semn de intrebare - Sfantul Sinod afirma ca celor incinerati fara voia lor li se va face slujba Trisaghionului, daca nu ma insel aceeasi slujba ca pentru sinucigasi. Daca e asa, asta inseamna ca cei incinerati nu pot fi pomeniti in cadrul Sfintei Liturghii, caci sinucigasii nu pot fi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE