Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Romano-Catolica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5029)
-   -   Absenta oricarei baze patristice si/sau biblice pentru arderea "ereticilor" pe rug (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16592)

Theodore_of_Mopsuestia 24.06.2013 17:18:12

Absenta oricarei baze patristice si/sau biblice pentru arderea "ereticilor" pe rug
 
Nu imi place sa dau referinte exacte, mai ales cind e vorba de Biblie, o carte pe care se presupune ca oricare dintre colegi o are, asa ca voi ctia din memorie: - cind Isus nu este primit de unii spre gazduire, o parte din apostoli, maniati, ii cer sa le permita sa faca sa cada "foc din Cer" (probabil o tehnica Kabbalistica secreta, cunoscuta doar initiatilor) peste acei oameni si casele lor. Isus, raspunzind, i-a certat si a zis "Nu stiti ce duh vorbeste prin voi! Caci Fiul Omului nu a venit sa piarda suflete, ci sa le mintuiasca".
Pe de alta parte, ideea de a ucide "apostati" si "eretici", in voga in Evul Mediu timpuriu si mijlociu, e in contrast vadit cu modul de a fi si actiona al Intmeietorului credintei crestine.
Eu, acum, privesc lucrurile independent, si cu detasare. Oricum, oricine ar privi astfel, fie el neopagin, fie el ateu, fie un credincios crestin dezbarat de subiectivism super-obedient (rara avis, acest din urma gen :) ) ar fi socat de incoerenta unei atitudini gen "nu conteaza ce zice Unul din Teime; lasa ca stie Biserica mai bine" .Am mai zis pe alte topice de necesitatea deprinderii deducerii limbajului fpatelor si atitudinilor. Ei bine, traducind in limbaj real faptele si atitudinile BC dinainte de Vatican II, exact aceasta e "traducerea".
Pe de alta parte, sunt absolut dezirabile si de laudat anumite regulamente procedurale ale sfintei inchizitii, mai ales in ziua de azi, cind justitia burgheza practic este biruitoare in intreaga lume: "At the beginning of the trial, defendants were invited to name those who had "mortal hatred" against them. If the accusers were among those named, the defendant was set free and the charges dismissed; the accusers would face life imprisonment. This option was meant to keep the inquisition from becoming involved in local grudges. Early legal consultations on conducting inquisition stress that it is better that the guilty go free than that the innocent be punished. Gregory IX urged Conrad of Marburg: "ut puniatur sic temeritas perversorum quod innocentiae puritas non laedatur" — i.e., "not to punish the wicked so as to hurt the innocent".[7]" Stim cu totii ca asa o grija pentru eliminarea unei eventuale uri subiective locale in cadrul proceselor din Romania neoburgheza e un vis frumos...

AlinB 24.06.2013 19:13:03

Ai incercat asta si pe forumul catolic?:)

Theodore_of_Mopsuestia 24.06.2013 20:49:47

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 524169)
Ai incercat asta si pe forumul catolic?:)

Nu. :) Insa, ai sa fii surprins: pozitii gen "ce bine era cind ii ardeam pe ailalti" sunt rarisime, din cite stiu, din fericire. Cel putin in spatiul catolic rominesc. S-ar putea sa ma insel, dar asta e impresia mea de factura, sa zicem, statistica neprofesionista. :)

AlinB 24.06.2013 23:28:01

Pana la atitudinea aia extrema, fii sigur ca mai e loc de suficienta sminteala.
Si chiar putine fiind, dupa atata timp, faptul ca inca mai exista e nitel infricosator, nu crezi?

Apropo, avem si pe aici ceva de genul, a se vedea istoricul.

Theodore_of_Mopsuestia 24.06.2013 23:50:34

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 524238)
Pana la atitudinea aia extrema, fii sigur ca mai e loc de suficienta sminteala.
Si chiar putine fiind, dupa atata timp, faptul ca inca mai exista e nitel infricosator, nu crezi?

Apropo, avem si pe aici ceva de genul, a se vedea istoricul.

Stiu, asa e. Cind se va intoarce cineva anume din exilul auto-impus, o sa mai vedem atari pozitii reiterate.
Pe mine ma ingrozeste si ce spui tu, dar si pozitia de pune Biserica desupra...propriului Intemeietor al religiei crestine, Intemeietor de sorginte divina. Daca iei un ateu de buna cfredinta, gen Dumitru73 sau FlaviusM, si ii zici si demonstrezi ca exista "credinciosi" cu pozitia mai sus explicitata, chiar si niste oameni de treaba ca ei, pentru care insa conceptul de divinitate e cel mult filosofic, se vor indigna sincer si manifest. Insa acei "credinciosi" care vad in orice basina politica a unui Papa, y compris instigarea la crima in masa pe motive confesionale, influenta Sf. Spirit, vor pleca capu' si vor ridica curu' la rugaciune ca de, deciziile stapinului sunt intotdeauna juste. Ok, scuze de limbaj, dar, in comparatie cu a sustine oroarea exterminarii, fie si cu masca judiciara, a unor oameni pe motive de credinta/filosofie, limbajul meu e, vorba lui Frank Herbert, " o nota minora in simfonia durerii"...
P. S. Si inainte de "apostazia" mea, si acum sunt de acord cu pedeapsa capitala, inclusiv prin ardere pe rug/"descompus in factori primi" cu ajutorul patrupedelor sau rotii/invleit cu piele de capra, prospat jupuita si netabacita/etc/etc, inclusiv publica. Insa acestea pentru chestii de genul: pedofilie, viol, trafic de organe, de fiinte vii, droguri, arme, membership in asociatii politic-teroriste si/sau mafiote, propovaduirea si efectuarea asupra cuiva a avortului si/sau infanticidului, modificarea genetica a hranei in sens negativ pentru oameni si animale, distrugerea mediului, falimentari/privatizari/altele de genul ilegale/frauduloase, etc., etc. Uciderea unui om pentru motive de credinta defineste institutuia ce a propovaduit si /sau pus in aplicare acesata ca fiind nu divino-umana, ci cel mult diabolico-umana, daca nu pur diabolica. Iti amintesti ce scria Cervantes, chipurile din gura lui don Quijote, despre oamenii Bisericii de atunci si de acolo?...

DragosP 25.06.2013 06:41:40

Citat:

În prealabil postat de Theodore_of_Mopsuestia (Post 524244)
P. S. Si inainte de "apostazia" mea, si acum sunt de acord cu pedeapsa capitala, inclusiv prin ardere pe rug/"descompus in factori primi" cu ajutorul patrupedelor sau rotii/invleit cu piele de capra, prospat jupuita si netabacita/etc/etc, inclusiv publica. Insa acestea pentru chestii de genul: pedofilie, viol, trafic de organe, de fiinte vii, droguri, arme, membership in asociatii politic-teroriste si/sau mafiote, propovaduirea si efectuarea asupra cuiva a avortului si/sau infanticidului, modificarea genetica a hranei in sens negativ pentru oameni si animale, distrugerea mediului, falimentari/privatizari/altele de genul ilegale/frauduloase, etc., etc. Uciderea unui om pentru motive de credinta defineste institutuia ce a propovaduit si /sau pus in aplicare acesata ca fiind nu divino-umana, ci cel mult diabolico-umana, daca nu pur diabolica. Iti amintesti ce scria Cervantes, chipurile din gura lui don Quijote, despre oamenii Bisericii de atunci si de acolo?...

Dacă te opreai aici poate erai mai credibil.

Theodore_of_Mopsuestia 25.06.2013 09:34:03

Nu vad ce nu e credibil in ce am scris. Da, sunt lucruri care efectiv ameninta specia, precum cele enumerate. Dar a condamna si ucide oameni doar pentru ca si-au schimbat credinta, sau pur si simplu au renuntat la ea este o crima politica, nimic mai mult, in nici un caz lupta duhovniceasca.
Si scriind astea tocmai ca am vrtu sa arat ca poti fi independent in credinta si gindire, si totusi sa ai un punct de vedere clar si decis intr-o astfel de problema. O problema de sanitate sociala, mai mult: de viata si moarte. Viata si moarte pentru care este un Singur Administrator complet indrituit.
Schimbarea unei credinte tine, pina la urma, de dinamica opiniilor si trairilor intime mintii si sufletului cuiva. Cine este omul, sa judece delicata uzina a gindurilor din semenul sau?
A, daca virgula credinta cuiva, nou-dobindita sau veche in istoria sa personala, implica aberatii de genul atacului asupra familiei sau vietii, sau practici urmarind supunerea vointei unui individ sau unei comunitati prin procedee de colaborare cu fortele intunecate, sau distrugerea naturii, sau lupta desantata, cu cadavre pe parcurs, pentru putere si avere, atunci da, e de "intors foaia".

DragosP 25.06.2013 09:35:55

Dacă cine hotărăște că e "de întors foaia" în sensul afirmațiilor tale este un om sau o grupare de oameni, e grav.

Theodore_of_Mopsuestia 25.06.2013 09:53:59

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 524281)
Dacă cine hotărăște că e "de întors foaia" în sensul afirmațiilor tale este un om sau o grupare de oameni, e grav.

Poate nu stii, dar da o goagla: sunt oameni, sa le zic asa, care sustin...incriminarea conceptiei/graviditatii/sarcinii/nasterii/all the stuff... Alti posedati sustin avortul post-partum. Nu, nu e minciuna sau banc sinistru. Ti se pare ca fiintele acelea sunt normale? Eu nu zic "ardere pe rug". Zic "detentie in balamuc (pe viata daca se poate), securitate maxima, "no possibility of parole", si interzicerea oricarui drept dupa o eventuala iesire". De acord? Uite, am dat un exemplu de cum privesc eu lucrurile.
Si sa fim seriosi, cind e vorba de sanitate sociala, tot "o grupare decide". Altfel, ar fi haos. Insa nu trebuie cu nici un chip sa fie credinta o problema de stat. Altfel, Statul si institutia religioasa, (Biserica, Moschee, etc.) devin ei niste ucigasi ordinari. Cum era in vestul Europei acum citeva secole, deloc multe, si acum in unele tari din Asia.

DragosP 25.06.2013 10:26:33

Suntem foarte serioși.
Dar când a fost vorba de "sanitate socială" Dumnezeu a intervenit El în mod direct.
Acum avem tot ce ne trebuie dpdv duhovnicesc astfel încât nu mai este necesară erijarea vreunui grup de demenți în "salvatorii lumii".

Daniel_Ortodox 25.06.2013 11:05:45

Doamne ajută.

Vă pierdeți timpul. Atît de prețiosul timp pentru mîntuire.

"Vă rătăciți neștiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu." Matei 22, 29

Bucurii.

catalin2 25.06.2013 18:15:51

Chiar pe site-uriel catolice (newadvent) in articolul despre inchizitie scrie ca toti sfintii au fost in primul mileniu impotriva pedepselor fizice contra ereticilor. Ereticul Pelagius a fost omorat pentru erezia sa si la omorarea sa au consimtit si doi episcopi (era tot in vest). Sfantul Ambrozie a criticat aspru omorarea lui Pelagius, spnand ca cei doi episcopi ar trebui sa fie exclusi. Dar chiar si dupa Schisma, pana la fondarea Inchizitie, cardinalii din vest se impotriveau omorarii ereticilor si evreilor, aparandu-i de multe ori.

Theodore_of_Mopsuestia 25.06.2013 18:51:50

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 524383)
Chiar pe site-uriel catolice (newadvent) in articolul despre inchizitie scrie ca toti sfintii au fost in primul mileniu impotriva pedepselor fizice contra ereticilor. Ereticul Pelagius a fost omorat pentru erezia sa si la omorarea sa au consimtit si doi episcopi (era tot in vest). Sfantul Ambrozie a criticat aspru omorarea lui Pelagius, spnand ca cei doi episcopi ar trebui sa fie exclusi. Dar chiar si dupa Schisma, pana la fondarea Inchizitie, cardinalii din vest se impotriveau omorarii ereticilor si evreilor, aparandu-i de multe ori.

Foarte just si corect!

Theodore_of_Mopsuestia 25.09.2014 12:12:19

Arderea pe rug e manelism teologic: "sa moara dusmanii, haoleu...".
 
Frate Ioan Cezar, ai observat oroarea? Maicile convertite de Sf. Maxim Confesorul au fost arse pe rug?! Pai, Cataline, cum era ca doar "papistasii" si calvinii au practicat sportul asta, bro? Ca tu esti cu negarea obstinata a evidentelor, doar ca sa iasa BO bine ca imagine, fie ea si imagine din trecut.
Cel putin Mihnea spune barbateste ca sustine aberatia criminala a arderii pe rug, nu o da eunuceste la intors, doar de dragul Bisericii sale.
Si da, maniheii erau si ei arsi, inclusiv in ortodoxul Rasarit.
Daca Biserica Vazuta era de origine divina, nu ar fi cazut in capcana sociologica a spiralei violentei, cind fostii oprimati mai bestializeaza, pardon rafineaza, un pic tehnicile folosite asupra lor inainte. Mi se confirma, a mia oara, suspiciunea mea ca Biserica a fost creata de societati secrete si condusa copios de ele.
Mihnea, preotii si episcopii sanctificati de voi pentru ca au fost ucisi de reformati sau de masoni, pe vremea Contrareformei, respectiv dupa 1789, ar fi trebuit sa stie ca isi asuma si ororile organizatiei in are au intrat. "Cu ce masori, ti se va masura" zice Domnul. Dupa ce omori "eretici" doar pentru ca cred altfel, secole de-a rindul, nu te mira daca adversarii tai cid te prind la cotitura isi dau drumul la "demonii" din ei. Au meritat-o sau nu, a fel cum "ereticii" au meritat-o sau nu.

catalin2 25.09.2014 12:48:00

Citat:

În prealabil postat de Theodore_of_Mopsuestia (Post 567989)
Frate Ioan Cezar, ai observat oroarea? Maicile convertite de Sf. Maxim Confesorul au fost arse pe rug?! Pai, Cataline, cum era ca doar "papistasii" si calvinii au practicat sportul asta, bro? Ca tu esti cu negarea obstinata a evidentelor, doar ca sa iasa BO bine ca imagine, fie ea si imagine din trecut.
Cel putin Mihnea spune barbateste ca sustine aberatia criminala a arderii pe rug, nu o da eunuceste la intors, doar de dragul Bisericii sale.
Si da, maniheii erau si ei arsi, inclusiv in ortodoxul Rasarit.
Daca Biserica Vazuta era de origine divina, nu ar fi cazut in capcana sociologica a spiralei violentei, cind fostii oprimati mai bestializeaza, pardon rafineaza, un pic tehnicile folosite asupra lor inainte. Mi se confirma, a mia oara, suspiciunea mea ca Biserica a fost creata de societati secrete si condusa copios de ele.

Eu nu neg nimic, singura problema e ca nu stiu daca ai inteles care e Biserica si ce rol ar fi avut in aceste lucruri. Tu amintesti deseori de eretici care i-au persecutat pe ortodocsi. Si romanii i-au persecutat, cu ingaduinta lui Dumnezeu, asta nu inseamna ca Biserica era implicata. Iconoclastii i-au persecutat pe ortodocsi, ce legatura are cu Biserica?
Alti eretici erau persecutati de regimul de atunci, de multe ori din cauza politica (adunau prozeliti si se impotriveau conducerii). Biserica nu era acelasi lucru cu statul. Cezaro-papismul a fost o idee din vest. Stim acum de fapt adevarul, de multe ori chiar conducatorii Biserici erau persecutati de conducerea Imperiului. De cine a fost persecutat sfantul Maxim Marturisitorul?
Citeste te rog chiar mesajul de mai sus, in care spuneam acum un an care a fost pozitia sfintilor in cazul lui Pelagius.
P.S. Si aminteam chiar de site-ul catolic newadvent unde, la articolul despre inchizitie, se recunoaste ca toti sfintii sin Biserica din primul mileniu au fost impotriva pedepsirii ereticilor (nu doar omorarea, dar si vreo atingere fizica).

Mihnea Dragomir 25.09.2014 13:14:06

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 567993)
Cezaro-papismul a fost o idee din vest.

Sunteti hazliu.

Citat:

De cine a fost persecutat sfantul Maxim Marturisitorul?
Sfantul Maxim Confesorul, martir si invatator la Bisericii Catolice, a fost persecutat de patriarhul ortodox al Constantinopolului, care nu mai asculta de Sfantul Parinte Martin, Papa al Romei. Exact ca patriarhii ortodocsi de astazi ai Constantinopolului.

Cel mai hazliu lucru este ca ortodocsii de azi insisi ii considera eretici pe MAJORITATEA patriarhilor Constantinopolului de pana la 1054. In schimb, dupa schisma lui Cerularie de la 1054, nu ar mai fi existat niciun patriarh heterodox. Ca sa vezi, potriveala! Sa ne mai miram ca, dimpotriva, papii de dinainte erau dreptcredinciosi, numarand si multi martiri, marturisitori si teologi, pe cand toti papii de dupa ar fi eretici ? Acest mod de a scrie istoria, singur ar fi suficient ca sa arate falsitatea istoriografiei ortodoxe si completa ei lipsa de obiectivitate si aderenta la adevarul istoric.

DragosP 25.09.2014 13:33:53

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 567998)
Sunteti hazliu.

He, he.
Citat:

Sfantul Maxim Confesorul, martir si invatator la Bisericii Catolice, a fost persecutat de patriarhul ortodox al Constantinopolului, care nu mai asculta de Sfantul Parinte Martin, Papa al Romei. Exact ca patriarhii ortodocsi de astazi ai Constantinopolului.
:24:
Mai sus ziceai de "hazliu". Păi 'mneatale ești de-a dreptu' haios!
:24:

Ioan_Cezar 25.09.2014 13:37:33

Sfântul Maxim l-a iubit mult pe Papa Martin. S-au iubit mult acești oameni sfinți, în Hristos.
S-au corectat și îmbunătățit unul pe altul, spre lauda lui Hristos. Spre Slava Lui!

Claudiu_FT 25.09.2014 13:49:49

La subiect
 
Ma exaspereaza la culme, cand se deviaza de la subiect si nu se da nici un raspuns.

Domnule Mhnea, are Inchizitia baze Scripturistice/Patristice sau nu?

A fost sau o greseala si o crima a BC Inchizitia?

"Vorbirea voastra sa fie Da, Nu. Tot ce e mai mult de atat vine de la cel rau." Ceva de genul era citatul.

Va provoc sa imi raspundeti intr-o propozitie!

Doamne ajuta!

Dalian 25.09.2014 14:53:58

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 567998)
In schimb, dupa schisma lui Cerularie de la 1054, nu ar mai fi existat niciun patriarh heterodox. Ca sa vezi, potriveala!
Acest mod de a scrie istoria, singur ar fi suficient ca sa arate falsitatea istoriografiei ortodoxe si completa ei lipsa de obiectivitate si aderenta la adevarul istoric.

Ii astept pe toti sfetnicii mei, cei care indemnau la bunatate si admiratie fata de papistasul peste masura de obraznic, sa ia ei cuvantul si sa arate cum ar trebui pus la respect un individ care debiteaza atatea magarii la adresa ortodoxiei.

Sau v-ati obisnuit cu bataia, cu denigrarile si cu batjocurile si acum nu mai simtiti nimic?
Aveti dreptul sa taceti cand e vorba de voi. Acum astept sa vad cum reactionati!

catalin2 25.09.2014 15:04:29

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 567998)
Sunteti hazliu.

Sunt hazliu, dar si informat, in acelasi timp. Chiar pe site catolic scrie: http://www.ercis.ro/biblioteca/micdi...t=Cezaropapism
"Termen introdus în sec. al XVIII-lea pentru a indica regimul politico-ecleziastic sau sistemul de relații caracterizat de dominația statului (care mărturisește deschis religia creștină) asupra Bisericii, întrucât monarhul, atribuindu-și o misiune religioasă și o supremație asupra organizării ecleziastice, pune sub controlul său funcțiile spirituale ale Bisericii de a învăța, de a sfinți și de a păstori." Nu stiu daca e inventat de protestanti sau de catolici (cu scopul de a arata tarele bizantine si ortodoxe si pentru a justifica statutul Papei de sef de stat si al BC).
De fapt cezaro-papism a existat si exista doar in BC, unde papa este si conducatorul statului si conducatorul BC. Probabil cei din secolul XVIII nu aveau prea multe cunostinte si nu stiau ca imparatul nu a fost niciodata si pe post de patriarh sau in locul patriarhului, ceea ce ar presupune cezaro-papismul.
Am gasit un articol interesant, care il va ajuta si pe Theodor sa isi lamureasca neclaritatile pe care el are. Pentru ca prezinta si diferentele intre mentalitatea catolica si cea ortodoxa. http://www.crestinortodox.ro/editori...xia-70010.html
Imparatii au persecutat si au schimbat Patriarhi (sa nu uitam ca si pe sfantul Ioan Gura de Aur), au incercat sa controleze oameni din ierarhie si sa-si impuna parerile, dar nu au controlat sau condus niciodata Biserica.
Citez: "Imparatii au putut invinge, manevra si stapani, temporar, oameni; dar n-au reusit niciodata sa invinga sau sa dicteze Bisericii ori Ortodoxiei, ci de cate ori au incercat-o, ei au fost cei invinsi."
"Eroarea in teoria amintita pleaca, asemenea tuturor erorilor de judecata asupra Bizantului si Ortodoxiei, din aplicare masurilor faurite pe teritoriul occidental, asupra realitatilor rasaritene. In Occidentul Catolic, am vazut, "Biserica" se confunda cu clerul si cu Papa."
Citatul urmator e pentru Theodor, raspunde perfect intrebarilor lui:
"Catolicismul a obisnuit pe toata lumea, inclusiv pe istorici, cu ideea ca exista o "turma" docila, pe care o "educa", o "formeaza" si dispune de ea o casta preoteasca in varful careia se afla Papa de la Roma. Biserica a ajuns sa se confunde cu clerul, ca apoi sa se confunde cu un singur membru al lui: Papa. Adevarul, marturisirea, conducerea, apararea Bisericii tin de acest cler si de acest Papa.
Dar la Bizant, in cuprinsul Bisericii Ortodoxe "turma" aceasta decide, in ultima instanta, daca "oamenii" au facut binele sau nu. Fie ca aceasta "turma" este a calugarilor, a preotilor modesti, sau a episcopilor care nu adera la poruncile Patriarhului Ecumenic, cand se opune nu o face in numele ei, ci in numele a ceva care este si peste ea, si peste cei ce o conduc: in numele "Ortodoxiei".
Atunci cand, la alegerea lui Anastasie, turma se aduna in hipodrom si cere violent "Un imparat ortodox", gestul este simbolic. Nu avem de-a face cu un spirit individualist, de sicana, sau de revolta contra clerului superior, contra Patriarhului. Ci avem de-a face cu convingerea tipic ortodoxa ca atunci cand cei care au fost pusi sa apere dreapta credinta isi parasesc sarcina, "turma" nu este obligata sa-i creada infailibili si sa-i urmeze, ca pe Papa, ci trebuie sa prinda cu mainile ei steagul tradat al Ortodoxiei si sa-l apere pana la victoria finala, pana ce se vor intoarce iar, cei in drept, la dreapta credinta. Si atunci "turma" este bucuroasa sa-si vada din nou pastorii ei firesti. Caci niciodata ideea ierarhiei nu a palit in constiinta ortodoxa. Dar peste Ierarhie, spre deosebire de Romano-Catolicism, a primat Ortodoxia."

Ioan_Cezar 25.09.2014 17:08:29

Filmul "Becket", pe care l-am recomandat de atâtea ori pe forum (și nu am primit nici un feedback, niciodată până azi, semn că probabil nu s-a obosit nimeni să vizioneze capodopera aceasta) surprinde tocmai lupta dintre două tendințe ale istoriei vremii:
a) cezaro-papismul
b) papa-cezarismul
Vizionați acest film și veți descoperi multe din ițele problemei și din culisele "misterelor".

Pe de altă parte, pentru înțelegerea a ce a fost Inchiziția, măcar pt. o înțelegere parțială, este de ajutor și filmul (de nu e vreme pentru citirea romanului lui Umberto Eco) "Numele Trandafirului".

Cred că noi astăzi privim rupți de realitatea acelor vremuri un eveniment sau altul. O bună hermeneutică presupune, ca un fel de călătorie în timp, intrarea în realitatea epocii respective. A pune în Patul lui Procust al cugetului nostru problemele unor societăți apuse, nu poate duce decât la nepotrivire, neînțelegere, cu toate durerile inevitabile pe care le resimțim. Puțină imaginație reproductivă, așadar! Puțin efort de a construi niște "extrascenice" - se impun. Textul singur nu aduce nici un folos dacă mintea e trândavă iar dorința de a impune păreri și preconcepții e încă și mai mare.
Ferestrele istoriei, de care pomenește Pelerinul, ne așteaptă să le deschidem. Fie și brutal, sfâșiind pânzele groase ale păianjenilor uitării, care le acoperă de veacuri...

https://www.google.ro/search?q=becke...EqL4ywOUqoDYAQ
https://www.google.ro/search?q=numel...evid=539451601

Mihnea Dragomir 25.09.2014 19:07:09

Citat:

În prealabil postat de Claudiu_FT (Post 568002)
Domnule Mhnea, are Inchizitia baze Scripturistice/Patristice sau nu?

Ce inseamna, pentru dv, "baze Scripturistice/Patristice" ? Adica, daca scrie in Biblie sau scriu Sfintii Parinti ai Bisericii Nedespartite despre Inchizitie ? In acest caz, raspunsul evident este negativ. La fel ar fi raspunsul la intrebarea "are Scaunul de Constantinopol baze scripturistice ?"


Daca, insa, prin "baze scripturistice ale Inchizitiei" intelegeti "este Inchizitia non-contradictorie cu Biblia", atunci raspunsul este afirmativ. Nicaieri in Biblie nu am intalnit ideea ca Statul nu ar trebui sa sanctioneze lucruri teribile, precum erezia publica ori vrajitoria. Dimpotriva. Ideea ca oamenii ar fi liberi sa propage minciuna, ca manipularea fortelor raului ar fi legitima este de extractie moderna si in niciun caz biblica, patristica, catolica. Sau crestina in general. Ca dovada sta faptul ca erezia si vrajitoria au fost incriminate (si aspru reprimate) in toate statele crestine, inclusiv ortodoxe ori protestante. Despre arderile ortodoxe pe rug s-a vorbit mai sus. Insusi Constantin cel Mare, cel numit de ortodocsi "sfant" si "intocmai cu apostolii" a dat legi prin care acesti infractori sa fie condamnati. Si le-a mai si aplicat. Cel mai celebru proces legat de vrajitorie a fost cazul "vrajitoarele din Salem", care a fost protestant. Desi, desigur, ar fi putut fi catolic. Iata un lucru in care protestantii nu gresesc: in incriminarea vrajitoriei.

Ideea aceasta ca, in Cetate, adevarul are drepturi egale cu minciuna, ca binele este permis ca si raul, este orice, numai biblica ori patristica nu e. Este cum vreti dv: iluminista, enciclopedista, masonica ori altcumva, dar in niciun caz o idee catolica. Daca imi aratati un Papa sau un Sinod Ecumenic care sa sustina ca ereticii si vrajitorii ar trebui sa aiba liber pe strazi, mananc documentul si ma convertesc, imediat, la religia dv.

Citat:

A fost sau o greseala si o crima a BC Inchizitia?
In niciun caz. Erori judiciare, ori politizare a justitiei prin folosirea Sfantului Oficiu contra unor inamici personali de catre persoane sus-puse vor fi fost, ca in orice sistem de drept. Cel mai trist caz este acela al Sfintei Ioana d'Arc, care era nevinovata, dupa cum s-a dovedit la revizuirea recenta a procesului (caz care, dealtfel, nu ar a face cu Inchizitia). Dar, de aici si pana la a considera ca "Inchizitia a fost o greseala si o crima" e o cale lunga.
Dimpotriva, parerea multor istorici, la care subscriu pe deplin, a fost ca Inchizitia a marcat un mare pas inainte in sistemul de drept.

Theodore_of_Mopsuestia 25.09.2014 20:38:48

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 568026)
Ce inseamna, pentru dv, "baze Scripturistice/Patristice" ? Adica, daca scrie in Biblie sau scriu Sfintii Parinti ai Bisericii Nedespartite despre Inchizitie ? In acest caz, raspunsul evident este negativ. La fel ar fi raspunsul la intrebarea "are Scaunul de Constantinopol baze scripturistice ?"


Daca, insa, prin "baze scripturistice ale Inchizitiei" intelegeti "este Inchizitia non-contradictorie cu Biblia", atunci raspunsul este afirmativ. Nicaieri in Biblie nu am intalnit ideea ca Statul nu ar trebui sa sanctioneze lucruri teribile, precum erezia publica ori vrajitoria. Dimpotriva. Ideea ca oamenii ar fi liberi sa propage minciuna, ca manipularea fortelor raului ar fi legitima este de extractie moderna si in niciun caz biblica, patristica, catolica. Sau crestina in general. Ca dovada sta faptul ca erezia si vrajitoria au fost incriminate (si aspru reprimate) in toate statele crestine, inclusiv ortodoxe ori protestante. Despre arderile ortodoxe pe rug s-a vorbit mai sus. Insusi Constantin cel Mare, cel numit de ortodocsi "sfant" si "intocmai cu apostolii" a dat legi prin care acesti infractori sa fie condamnati. Si le-a mai si aplicat. Cel mai celebru proces legat de vrajitorie a fost cazul "vrajitoarele din Salem", care a fost protestant. Desi, desigur, ar fi putut fi catolic. Iata un lucru in care protestantii nu gresesc: in incriminarea vrajitoriei.

Ideea aceasta ca, in Cetate, adevarul are drepturi egale cu minciuna, ca binele este permis ca si raul, este orice, numai biblica ori patristica nu e. Este cum vreti dv: iluminista, enciclopedista, masonica ori altcumva, dar in niciun caz o idee catolica. Daca imi aratati un Papa sau un Sinod Ecumenic care sa sustina ca ereticii si vrajitorii ar trebui sa aiba liber pe strazi, mananc documentul si ma convertesc, imediat, la religia dv.



In niciun caz. Erori judiciare, ori politizare a justitiei prin folosirea Sfantului Oficiu contra unor inamici personali de catre persoane sus-puse vor fi fost, ca in orice sistem de drept. Cel mai trist caz este acela al Sfintei Ioana d'Arc, care era nevinovata, dupa cum s-a dovedit la revizuirea recenta a procesului (caz care, dealtfel, nu ar a face cu Inchizitia). Dar, de aici si pana la a considera ca "Inchizitia a fost o greseala si o crima" e o cale lunga.
Dimpotriva, parerea multor istorici, la care subscriu pe deplin, a fost ca Inchizitia a marcat un mare pas inainte in sistemul de drept.

Haide, Mihnea, nu stiu de ce, in ciuda excelentelor tale postari pe alte topice si a politetii tale greu de gasit pe plaiuri balcanice, devii tot mai subiectiv si agresiv. Deci, sa rezumam: "binele" e, desigur, religia proprie, care are dreptul (?) sa trimita adversarii proprii la...foc mic. Un subioectivism desantat si criminal. Citeste linkul lui Ioan Cezar, despre Sf. Maxim Confesorul: sunt inca socat de faptul ca maicile convertite de sfant au fost arse pe rug, in Rasaritul bizantin.
Cind citesc rinduri ca mai sus, desi admir barbatia sinceritatii credintei tale, mai ales pe un subiect atit de delicat, ma intristez. Cu pedepsirea vrajitoriei orice om normal e de acord. Insa cu erezia e alta poveste. Stii ce inseamna heresis? Nu crima, viol, vrajitorie, infanticid, avort, incest, pedofilie. Nu. Inseamna opinie. Si, pentru ceva atit de groaznic precum opinie+propovaduire, trebuie ucisi oameni. Mda. Daca asta e calea Invatatorului, eu sunt termita.
Mehmet Ali Agca, mai esti in viata? (Sper ca v-ati prins ca intrebarea e retorica).
Dalian, in continuare nu sunt de acord cu stilul tau de insulte gratuite, dar iti datorez niste scuze. Mihnea, pe care il apreciez mult de altfel, nu era asa, dar cam sare peste cal; s-a radicalizat in ultima vreme.
Catalin, tu ai mai multa dreptate, si decit Mihnea si decat Dalian. Asa e; invataturile BC sunt la fel de patristice precum "Mein Kampf". Si multumesc pentru citate si linkuri.
Daca stau bine sa ma gindesc, bazilica San Pietro ar fi o biserica ortodoxa, sau o moschee, sau o sinagoga frumoasa. Sau, de ce nu? un frumos muzeu al unei religii in sfarsit apuse.
P. S. Deci credinta ta spune ca un gunoi uman ca papa Borgia a fost un Papa excelent, in timp ce un tip ca Huss a meritat-o. Tot nu am gasit in Evanghelii unde scrie ca Petru a fost incestuos si criminal, ca asa-zisul sau succesor.

tabitha 26.09.2014 06:27:04

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 568014)
Filmul "Becket", pe care l-am recomandat de atâtea ori pe forum (și nu am primit nici un feedback, niciodată până azi, semn că probabil nu s-a obosit nimeni să vizioneze capodopera aceasta) surprinde tocmai lupta dintre două tendințe ale istoriei vremii:
a) cezaro-papismul
b) papa-cezarismul
Vizionați acest film și veți descoperi multe din ițele problemei și din culisele "misterelor".

Un film mult mai bun pe registrul ăsta - a câștigat și niste Oscaruri la vremea aceea 1967 - este "A Man for All Seasons" - recomandat de mine pe forum de vreo câteva ori, și tot fara feed-back, so far. :) Povestea lordului cancelar Sir Thomas More - astăzi sfânt al BC - care s-a împotrivit regelui Henric al VIII-lea, ce își dorea cu ardoare divorțul și o nouă căsătorie... fapt încheiat până la urmă precum se știe cu lichidarea opozanților, ruperea de Roma și apariția bisericii anglicane.

tabitha 26.09.2014 06:57:27

Citat:

În prealabil postat de Dalian (Post 568006)
Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir
In schimb, dupa schisma lui Cerularie de la 1054, nu ar mai fi existat niciun patriarh heterodox. Ca sa vezi, potriveala!
Acest mod de a scrie istoria, singur ar fi suficient ca sa arate falsitatea istoriografiei ortodoxe si completa ei lipsa de obiectivitate si aderenta la adevarul istoric.

Ii astept pe toti sfetnicii mei, cei care indemnau la bunatate si admiratie fata de papistasul peste masura de obraznic, sa ia ei cuvantul si sa arate cum ar trebui pus la respect un individ care debiteaza atatea magarii la adresa ortodoxiei.

Sau v-ati obisnuit cu bataia, cu denigrarile si cu batjocurile si acum nu mai simtiti nimic?
Aveti dreptul sa taceti cand e vorba de voi. Acum astept sa vad cum reactionati!

Politică și iar politică ! Plus ambiții personale. Sau poate e o tautologie. :)

Mai jos este prezentarea de pe wikipedia a Patriarhului Mihail I Cerularie, sub care a avut loc ruptura Bisericii de la 1054 -
să înțeleg că este perspectiva catolică? sau istorică? oare avem și una ortodoxă, mai bună ??

Citat:

Mihail Cerularie și Marea Schismă

În anii în care Mihail I Cerularie a devenit patriarh, apăruseră mari disensiuni între Biserica Ortodoxă a Constantinopolului și Biserica Romano-Catolică. Pe lângă unele interpretări dogmatice diferite, apăruseră dispute referitoare la jurisdicția în Balcani, sudul Italiei și Sicilia. În plus, cererea papilor de la Roma de a avea o autoritate mai mare asupra celorlalți patriarhi nu era acceptată de către aceștia, care îl considerau pe episcopul de la Roma doar ca pe un primus inter pares („primul între egali”). De asemenea, Mihail I Cerularie a intrat în dispută cu papa Leon al IX-lea pe tema practicilor diferite dintre cele două Biserici (cea Romană și cea Constantinopolitană), în special utilizarea azimei (pâine nedospită) la Euharistie.

Conflictul dintre cele două Biserici s-a adâncit și mai mult atunci când Biserica de la Roma a reușit să impună folosirea limbii latine la slujbele religioase printre creștinii normanzi din Sicilia. Mihail Cerularie a reacționat la rândul său, obligând bisericile latinilor din Constantinopol să treacă la practicile religioase care erau uzitate în Biserica Răsăriteană. În corespondența care a urmat pe această temă între capii celor două Biserici, papa Leon al IX-lea a evitat să-l numească pe Mihail Cerularie "Patriarh Ecumenic", iar Mihail i s-a adresat papei Leon cu titulatura de "Frate" în loc de "Tată". Deși mai târziu Mihail a încercat să medieze aceste probleme, Leon nu a vrut să facă nici o concesie.

În primăvara anului 1054, Leon al IX-lea a trimis o delegație papală în frunte cu cardinalul Humbert de Silva Candida la Constantinopol pentru a se confrunta în mod oficial cu patriarhul Mihail. Sosind la Constantinopol în aprilie 1054, delegații papei s-au simțit jigniți de primirea care li s-a făcut și au părăsit brusc palatul patriarhal, lăsând doar o scrisoare a papei către Mihail, scrisoare al cărei conținut l-a umplut de mânie pe acesta. Apoi, Mihail a găsit sigiliile scrisorii ca fiind falsificate și acest fapt l-a motivat să nu mai ia în considerare nici scrisoarea, nici delegația papală[4].

Refuzul patriarhului Mihail de a mai discuta cu delegația papală a dus la măsuri extreme. La 16 iulie 1054, cardinalul Humbert a depus o scrisoare de excomunicare pe altarul bisericii Sfânta Sofia din Constantinopol, scrisoare care el o pregătise deja, iar două zile mai târziu delegația papală a plecat în grabă la Roma. Dar cum Papa Leon al IX-lea murise deja pe 16 aprilie, scrisoarea de excomunicare nu era o bulă papală propriu-zisă, deoarece nu era semnată de către un papă. Ca măsură de represalii, patriarhul Mihail Cerularie i-a excomunicat pe cardinalul Humbert și pe papă și a ordonat eliminarea numelui papei din diptice, marcând astfel începutul Marii Schisme.

Dalian 26.09.2014 10:12:27

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 568073)
Mai jos este prezentarea de pe wikipedia a Patriarhului Mihail I Cerularie, sub care a avut loc ruptura Bisericii de la 1054 -
să înțeleg că este perspectiva catolică? sau istorică? oare avem și una ortodoxă, mai bună ??

Obraznicul papistas crede ca Patriarhul Cerularie a intrat in Schisma in 1054. Si cu el impreuna a intrat in schisma intreaga Biserica Ortodoxa. Conform ereticului papistas ortodoxia este in schisma, este o aschie, este cerularianism si mai este si sursa necredintei.

Dumneavoastra aveti o perspectiva mai buna sau aceeasi cu a nerusinatului schismatic pneumatomah?

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 492480)
Despre erezii si schisme precum schisma greco-cerulariana se discuta pe alte fire. Chiar nu realizati ca sursa necredintei este cerularianismul ? Ca sa ma refer numai la varianta lui BORista, din el au iesit si stilistii, si puciosii, si "ostasii Domnului", si cei care se inchina Desancei din Arad, etc. Nu au ei anvergura lutheranilor si calvinilor, e drept. Asta e din cauza ca sunt aschii dintr-o aschie, adica aschiile BOR-ului.


DragosP 26.09.2014 13:25:46

Dacă ne luăm strict după definiție, da, Biserica Ortodoxă este schismatică relativ la "biserica" catolică.
Invers e mai nasol, catolicii sunt eretici din punctul nostru de vedere.

Claudiu_FT 26.09.2014 13:47:29

BC
 
Nu m-a preocupat niciodata diferentele dogmatice dintre catolicism si ortodoxie: Papa, filioque etc.

Doua lucruri extrem de grave le-a avut (inca le are?):
- Inchizitia
- Indulgentele

Acestea le vad mai grave, pentru ca nu ii provoaca teologii la dispute, ci violeaza orice ratiune si constiinta.

Parerea mea e ca aceste doua devieri grave sunt principalul motiv al desacralizarii occidentale: protestantism, secularizare, ateism, filosofiile anti-hriste, neo-protestantism (o reactie in lant, parerea mea)

Ne bantuie suferinta celor din trecut:
- Inchizitia a condamnat oameni nevinovati, crime in cel mai pur ritual pagan.
- Indulgentele au aruncat in deznadejde pana si sufletele celor alesi.

Domnule Mihnea, nu ati fost in stare sa imi raspundeti intr-o propozitie. Mi-ati dovedit ca intelepciunea pentru dvs. inseamna vorba multa.

Doamne ajuta!

catalin2 26.09.2014 20:39:01

Citat:

În prealabil postat de Claudiu_FT (Post 568002)
Ma exaspereaza la culme, cand se deviaza de la subiect si nu se da nici un raspuns.
Domnule Mhnea, are Inchizitia baze Scripturistice/Patristice sau nu?
A fost sau o greseala si o crima a BC Inchizitia?
"Vorbirea voastra sa fie Da, Nu. Tot ce e mai mult de atat vine de la cel rau." Ceva de genul era citatul.
Va provoc sa imi raspundeti intr-o propozitie! Doamne ajuta!

Evident ca nu exista, am mentionat in mesajele mele ca insasi articolele catolice despre inchizitie spun ca toti sfintii au fost impotriva nu doar a omorarii ereticilor, dar si pedepsirii lor, altfel decat prin condamnarea de catre Sinod.
Mai intai au inceput cu pedepsirea paganilor, prin cruciade, apoi au trecut la eretici. Chiar si episcopii catolici pana la formarea inchizitiei erau categoric impotriva pedepsirii ereticilor si chiar ii salvau cand erau atacati. Dar daca papa a hortarat asa s-au supus.
Baza este doar legea Vechiului Testament, legea data evreilor.

Ioan_Cezar 27.09.2014 01:39:28

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 568072)
Un film mult mai bun pe registrul ăsta - a câștigat și niste Oscaruri la vremea aceea 1967 - este "A Man for All Seasons" - recomandat de mine pe forum de vreo câteva ori, și tot fara feed-back, so far. :) Povestea lordului cancelar Sir Thomas More - astăzi sfânt al BC - care s-a împotrivit regelui Henric al VIII-lea, ce își dorea cu ardoare divorțul și o nouă căsătorie... fapt încheiat până la urmă precum se știe cu lichidarea opozanților, ruperea de Roma și apariția bisericii anglicane.

Mulțumesc frumos, când o să-mi repar computerul (nu mai am sonor, nu știu de ce, am șters câte ceva și cred că am afectat partea audio) îl voi viziona. Mulțumesc, Mirela!

tabitha 27.09.2014 08:14:24

Citat:

În prealabil postat de Dalian (Post 568078)
Obraznicul papistas crede ca Patriarhul Cerularie a intrat in Schisma in 1054. Si cu el impreuna a intrat in schisma intreaga Biserica Ortodoxa. Conform ereticului papistas ortodoxia este in schisma, este o aschie, este cerularianism si mai este si sursa necredintei.

Dumneavoastra aveti o perspectiva mai buna sau aceeasi cu a nerusinatului schismatic pneumatomah?

Schisma tot schismă rămâne din orice parte ai privi-o.
E foarte trist că s-au exacerbat în asemenea măsură aspirațiile politice și personale ale potentaților vremii (nn. capii bisericești).
Și tot trist este că și creștinii de rând, în vremea de azi, își aruncă cu mai mult sau mai puțină ușurința invective partizane, și uită să întoarcă obrazul, acela al virtuții supreme care se trâmbițează inclusiv pe acest forum dar se pune atât de puțin în practică : smerenia. Și asta cică pentru a-și apăra credința ! Are ea oare nevoie de asemenea apărători? Întrebare retorică, evident.

Dalian 27.09.2014 21:15:51

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 568133)
Schisma tot schismă rămâne din orice parte ai privi-o.

Când privești din partea corecta, a Adevărului, vezi ca papistasii sunt in Schisma si in erezie fata de Biserica.
Ceea ce vad papistasii eretici si schismatici e irelevant pentru ca si așa e o minciuna de la cel rău.
Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 568133)
Și tot trist este că și creștinii de rând, în vremea de azi, își aruncă cu mai mult sau mai puțină ușurința invective partizane, și uită să întoarcă obrazul, acela al virtuții supreme care se trâmbițează inclusiv pe acest forum dar se pune atât de puțin în practică : smerenia.

N-ai sa vezi in veci smerenie la papistas. Dacă ar avea o cat de mica doza de smerenie ar veni înapoi în Biserica.

Iar noi, cu ereticii nu trebuie sa fim smeriti ci aspri si fermi, poate, poate se vor trezi si vor părăsi minciuna in care au fost prinși pentru a face voia lui satan

catalin2 28.09.2014 20:39:30

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 568073)
Politică și iar politică ! Plus ambiții personale. Sau poate e o tautologie. :)
Mai jos este prezentarea de pe wikipedia a Patriarhului Mihail I Cerularie, sub care a avut loc ruptura Bisericii de la 1054 -
să înțeleg că este perspectiva catolică? sau istorică? oare avem și una ortodoxă, mai bună ??

Daca ne uitam in josul paginii la surse vedem ca e Enciclopedia catolica, cea britanica si alte surse din vest.
Nu a fost politica. Oricum, sa nu uitam ca nu privim istoria doar din perspectiva lumeasca. Totul se intampla cu ingaduinta lui Dumnezeu. Cei din apus s-au rupt pentru ca adoptasera erezii si din mandrie nu au putut sa revina la adevar.
Istoria pe care o stiu eu este urmatoarea. In 1014 primul papa de origine germana (franco-germana) spune Crezul cu erezia care exista de mult timp la franci. Rasaritenii rup imediat legatura cu Roma si il sterg pe papa din diptice. De fapt atunci se produce Schisma. La 1054 a fost doar o incercare de impacare, la intitativa imparatului bizantin, care dorea ajutor in lupta contra musulmanilor. Papa trimite o legatie, condusa de un franc, bineinteles aparator al Filioque. Patriarhul ii primeste si chiar incep discutii despre Filioque, primatul papal si altele. Dar legatii voiau ca ortodocsii (ca ei aveau dreapta credinta) sa accepte neconditionat Filioque si primatul papal, in virtutea primatului papal, ce spune papa e adevarat si nu se discuta. Patriarhul nu i-a respins categoric, ci a spus ca va convoca un Sinod ca sa discute aceste lucruri. Adica la fel cum se facuse intotodeauna in Biserica, prin Sinod, nu primat.
Humbert s-a suparat ca patriarhul nu vrea sa accepte automat si a depus anatema. Asta e de fapt istoria, binainteles ca catolicii au schimbat si istoria, odata cu dogmele.

tabitha 29.09.2014 01:59:07

1 atașament(e)
Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 568210)
Humbert s-a suparat ca patriarhul nu vrea sa accepte automat si a depus anatema.

Dar nefiind semnată de un Papă, care mai era valabilitatea ei? Legatii papali nu aveau mandat pentru asa ceva.
Papa Leon al IX-lea murise în aprilie 1054, iar anatema a fost depusă în luna iulie a aceluiasi an.

În fine, anatemele au fost ridicate in sec. XX, dar scindarea Bisericii a rămas.
Si între timp am găsit și varianta ortodoxă a istoriei..

DragosP 29.09.2014 06:48:39

Anumite anateme au fost ridicate. În nici un caz nu toate.

tabitha 30.09.2014 05:56:24

Cine stie să spună ce anateme au fost ridicate, si care au fost lăsate!?

Mihnea Dragomir 30.09.2014 07:10:54

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 568309)
Cine stie să spună ce anateme au fost ridicate, si care au fost lăsate!?

De fapt, putin importa in cazul unei schisme. O anatema, ca masura medicinala, are sens numai cand bolnavul (aflat in stadiu avansat al bolii lui, de vreme ce o anatema e necesara) crede. Mai exact, el crede in faptul ca cel care pronunta anatema face obiectul mandatului lasat de Cristos privind legarea si dezlegarea.

De exemplu, faptul ca eu as putea fi anatemizat de mai marele Tibetului ma lasa rece. Imprejurarea ca acela a ridicat sau a mentinut vreo anatema asupra mea nu are, pentru mine, nici cea mai mica importanta. Dimpotriva, daca episcopul meu, a carui autoritate o recunosc, pronunta o anatema asupra mea, as privi lucrul acesta cu cea mai mare seriozitate si, cu mult cutremur, as cerceta unde am gresit.

In concluzie, ridicarea anatemelor ar face sens ca masura ulterioara reversiei schismei. Daca e act prealabil, nu e decat o masura diplomatica: persoanele anatemizate nu sunt frecventabile, pe cata vreme cu cei a caror anatema a fost ridicata te poti aseza la masa. La o masa a discutiilor, nu la o masa pe care e asezat Sfantul Potir.

Mihnea Dragomir 30.09.2014 07:15:41

Citat:

În prealabil postat de mirela.t (Post 568309)
Cine stie să spună ce anateme au fost ridicate, si care au fost lăsate!?

De fapt, putin importa in cazul unei schisme. O anatema, ca masura medicinala, are sens numai cand bolnavul (aflat in stadiu avansat al bolii lui, de vreme ce o anatema e necesara) crede. Mai exact, el crede in faptul ca cel care pronunta anatema face obiectul mandatului lasat de Cristos privind legarea si dezlegarea.

De exemplu, faptul ca eu as putea fi anatemizat de mai marele Tibetului ma lasa rece. Imprejurarea ca acela a ridicat sau a mentinut vreo anatema asupra mea nu are, pentru mine, nici cea mai mica importanta. Dimpotriva, daca episcopul meu, a carui autoritate o recunosc, pronunta o anatema asupra mea, as privi lucrul acesta cu cea mai mare seriozitate si, cu mult cutremur, as cerceta unde am gresit.

In concluzie, ridicarea anatemelor ar face sens ca masura ulterioara reversiei schismei. Daca e act prealabil, nu e decat o masura diplomatica: persoanele anatemizate nu sunt frecventabile, pe cata vreme cu cei a caror anatema a fost ridicata te poti aseza la masa. La o masa a discutiilor, nu la o masa pe care e asezat Sfantul Potir.

Apropo, am fost socat vazand, duminica trecuta, la o slujba catolica (intr-o provincie franciscana din Franta) un preot ortodox, prezentat ca "parintele Simion" imbracat in reverenda si cu epitrahil de gat, impartasindu-se. Inca si mai socat am fost vazand ca se apuca sa distribuie Sfintele si credinciosi catolici se aliniaza spre a primi. Cred ca e ceva in neregula aici. E mai mult decat relativism confesional. Este necredinta. Sau, cel putin, e scapare din vedere a faptul ca "Sfanta Impartasanie" inseamna "Sfanta Comuniune" si ea nu e act premergator unirii Bisericilor, ci marcare publica si triumfala a ei. Poti ridica anateme ca masura diplomatica. Dar scopul impartasirii trebuie sa fie altul. Sau, in fine, asa vad eu lucrurile.

tabitha 01.10.2014 04:30:07

Eu as înclina să cred că "părintele Simion" era greco-catolic, nu ortodox.
Poate catolicii aceia franciscani nu stiu să facă diferenta. :)


Ora este GMT +3. Ora este acum 06:05:19.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.