![]() |
Atenția
Ca și "Personalitatea" ori, bunăoară, "Mântuirea", termenul "Atenție" ridică din capul locului o dilemă: cum vom vorbi în mod obiectiv, generalizînd și abstractizînd (sau mai degrabă în ordine inversă), despre un fenomen al cărui sens e roditor doar ca act concret, subiectiv, strict personal?
O dilemă asemănătoare avem de înfruntat și când vorbim despre "eu", "conștient", "subconștient", "păcat", "mândrie", "smerenie", "bucurie" ș.a.m.d. Toți termenii prin care noi dorim să desemnăm o manifestare sau alta a vieții sufletești se lovesc de aceeași piedică: vorbim "despre" când, de fapt, deja suntem conținuți înlăuntrul fenomenului dezbătut. Și uneori, numindu-l, el își ia, spontan, zborul... Spre continua împrospătare a conștiinței noastre.... Acest frumos obstacol face parte, cred, din darurile lui Dumnezeu pentru om! Am voit să propun acest subiect deoarece ieri, într-o discuție cu un bun prieten (Tudor), am fost întrebat: "Cum să fiu, concomitent, atent la: lumea din jur, lumea mea interioară și totodată la Dumnezeu? Că-mi e tare greu... Uneori sunt atent la lucruri dar nu mai sunt atent la mine și la Domnul, alteori sunt atent la un gând sau la o emoție însă dau cu capul în ușă, alteori sunt atent la Domnul, rugîndu-mă, dar mă împiedic de oameni pe stradă... Cum să fac, oare? Deși, îmi dau seama, am început să pun uneori întrebări prea grele pentru un singur om..." - Voi întreba, în acest caz, pe forum - am replicat eu. Un monah, a continuat Tudor, e un om care, dacă înțeleg bine, a unit printre altele și orientările atenției într-o singură "poiană". Când șarpele vine să fure mărul de aur, a continuat el, imaginînd cu larga mea încurajare decorul, se oprește în ierburi; pentru că ele sunt dintr-odată săbii tăioase, prin harul atras de rugător. Dar dacă omul uită să se lege de Dumnezeu prin rugăciune, șarpele trece ușor printre gânduri și printre alte plante sufletești și pătrunde în lumina poieniței, iar noi credem atunci că e o floare de-a noastră, nu știu cum devine posibil asta, iar noi o primim bucuroși și ne tot minunăm de ea. Dar nu-i așa! Ci e doar o păcăleală, pentru că nu am fost atenți la toate câte ni se-întâmplă deodată. Alegem înainte să avem toate datele problemei, nu-i așa? Un monah poate lucra toată viața unimea atențiilor (că sunt măcar trei) și dacă reușește să învețe ceva, atunci el devine gheron prin nevoință și har, nu-i așa? Frumoasa (cred) și neașteptata dilemă pe care mi-a expus-o Tudor, iată o propun spre dezbatere aici: Avem nevoie să fim atenți la trei deodată? Dacă da, ce ne împiedică s-o facem? Și cum putem să aducem în comuniune, concomitent sau, mă rog, cât mai frecvent, atenția externă cu atenția internă și cu atenția la Dumnezeu? Sau, poate, m-am pripit să dau prea multă atenție unor copilării?... P.S. Am ales să propun subiectul la secțiunea "Pocăința" întrucât pocăință fără strunirea atenției nu prea văd să se poată desfășura. De fapt, în afara atenției toate merg strâmb (sau nu?) în planul conștient al omului, presupun. |
Cu adevărat frumoasă această dilemă. Tudor ne surprinde din nou cu maturitatea problemelor pe care le pune. De fapt, n-ar trebui să fie surprinzător, dacă n-am uita că și noi am fost copii și am avut întrebări existențiale. Faptul că încă suntem preocupați de ele nu înseamnă că s-au născut azi, ci doar că am uitat când ni le-am pus prima dată.
Problema atenției - la Dumnezeu, la lumea noastră lăuntrică și la ceilalți - și-o pune orice creștin care conștientizează, asistat de obicei de scrierile sfinte, că are de lucru cu sine, pentru împlinirea dorinței care crește în el de a se uni cu Hristos. Și cum calea este lăuntrică iar drumul duhovnicesc, înțelege că trebuie să-și deschidă acest ochi, să-și exerseze această vedere. Atunci începe să se roage, și rugându-se, după cum bine știi, atenția se îndreaptă către Hristos și către sine, către inima sa. Atunci încep să se întâmple minuni. Omul constată că inima îi este un pietroi (vorba lui MariS) sau un ogor înțelenit sau plin de buruieni. Dacă se apucă de treabă, rugând întruna mila Domnului, ogorul inimii sale, însămânțat în prealabil de cuvintele sfinte, va primi ploaie și lumină dumnezeiască, se va înmuia și va începe încet, încet, să dea lăstari care vor crește până vor ajunge, cândva, să rodească. Poate am cam divagat, însă lucrarea aceasta este tocmai pocăința la care făceai referire, iar rugăciunea nu se poate fără atenție. Și minunea este că în rugăciunea aceasta care trebuie să devină a inimii, însuși Hristos - Logosul, Dumnezeu Cuvântul, Rațiunea divină, coboară în inima la a cărei ușă ne-a spus El că stă și bate. Noi credem că Îl chemăm, însă iată că El deja este acolo și așteaptă să-i deschidem. Celelalte atenții cred că sunt cuprinse în aceasta, către Dumnezeu, pentru că El cuprinde toate și pe toți. Omul care se roagă nu se închide în sine, nu se izolează de tot ce-l înconjoară, ci din contră, cu harul Domnului devine mai prezent și mult mai atent și conștient de lumea în care se află, mai receptiv. Sf. Serafim din Sarov (parcă) dădea îndată răspuns potrivit celor care veneau cu diverse probleme la el, rugându-se și pătrunzându-le într-o clipă, în profunzime (însă am cunoscut și în viață un astfel de rugător). |
Mulțumesc pentru răspuns! Foarte frumos, Cristian, iar asta îmi dă curaj să adâncesc tema (așa cum o percep eu acum): Tudor a văzut pe părintele Cleopa făcînd simultan două acțiuni - vorbea oamenilor, pe un pridvor și totodată mișca încet din degete, pe metanier. Acest detaliu l-a făcut să cugete la volumul (sau mobilitatea) atenției Părintelui și să realizeze că monahii sunt simultan atenți și la rugăciune și la oameni. A cugetat mai apoi că musai sunt atenți și la mișcările lor lăuntrice.
Ei bine, întreb acum: noi creștinii din lume, prinși în activitățile atât de solicitante, cu stimuli de tot felul, care de care mai pregnanți și mai acaparatori, cum putem păstra atenția lăuntrică (cu riscul de a produce vreun accident, risc real și teribil de periculos!)? Și cum o facem oare? Avem repere, indicii, semne de reper? Folosim simțurile corporale? Practicăm introspecția? De unde știm că nu ni se pare că un gând e o simplă reacție automată la un context, mai degrabă decât un steag fluturat dinlăuntrul inimii? (mai departe, referitor la văzduhurile lăuntrice, nu îndrăznesc deocamdată să întreb) Uite, ca termen de comparație: în domeniul relației de consiliere/psihoterapie suntem permanent instruiți să monitorizăm mișcările fizice, emoționale și mintale ale propriei ființe. (Valabil și în munca de profesor, în negocieri etc.) Când ai pierdut contactul cu mișcările tale lăuntrice înseamnă că, deja, ești în afara experienței de viață aici și acum, și ai fugit ... exclusiv în minte. În trecut sau în viitor. Ca urmare, proiectezi asupra clientului atât frustrările sau rănile trecutului tău cât și aspirațiile personale îndreptate spre viitor. Iar aceasta creează de obicei, în subiectivitatea semenului, impresia că nu e înțeles, că nu e ascultat etc. De aici probleme în relație, comunicare slabă/defectuoasă și de multe ori eșec terapeutic (școlar, marital, de afaceri etc.). Or, acest canon al profesiei de consilier cred că e tangent, cel puțin, cu lucrarea creștinului nevoitor, indiferent de profesia lui sau de vârstă. Mai întâi, așadar, exercițiul contactului cu sine. Dacă s-a prins deja și oarecare obișnuință a rugăciunii (forma cea mai scurtă face adevărate minuni, cred), am sesizat că se modifică și percepția mișcării interioare. Rugăciunea crește anumite senzații lăuntrice, moderează pe altele, tabloul interior se modifică, se reașază ca intensități, relief, lumini și umbre... În relația cu altul, efectul pe care îl cunosc mai bine este: asculți, mai degrabă decât vorbești. Și asculți modificat; mai îngăduitor, mai receptiv, meditativ. Ba chiar dubitativ... Unificarea celor trei direcții ale atenției moderează zvâcul intempestiv al intervenției. Scade iuțimea gestului verbal sau de alt gen. Comportamentul devine mai domol, mergi, parcă, în sfârșit la pas!... Nu mai gonești nebunește, îți amintești că exiști și tu, că Domnul e aproape, cauți să îți tragi sufletul, oleacă... Apar, însă, altele...:) |
Citat:
“Precum in cer asa si pe pamant” Unimea atentiilor: atentia la lume, la gandurile proprii si la Dumnezeu – intr-o singura simtire si lucrare sfanta - in adancul inimii – a fost invatata de catre Hristos in rugaciunea Tatal Nostru “precum in cer asa si pe pamant”. Privirile noastre pacatoase percep un mediu contaminat, cu oameni contaminati de pacate. Sfintii nu o vad astfel. Aceasta perceptie gresita judeca instantaneu semenii. Este pacatul din noi care vede pacate. Si astfel ramanem sub pacat. Voia Lui Dumnezeu este sa ne sfintim ochiul inimii. Pana nu unim in simtirea noastra “pamantul si cerul” atentia noastra va fi impartita. Ne asemanam cu cineva care are aripi dar, in acelasi timp, si pietroaie mari legate de picioare. Aripile bat, dar pietroaiele perceptiilor si conceptiilor noastre despre lume ne trag cu putere spre pamant. Inima se inalta cand este in rugaciune dar se raceste, mai repede sau mai incet, atunci cand este expusa lumii. Ce insemna a uni “cerul si pamantul”? Inseamna in primul rand sa corectam conceptia gresita despre modul in care exista cu adevat “pamantul” (toate fenomenele care ne inconjoara) iar in al doilea rand, pe baza adevarului, sa ne curatam perceptia si sa vedem ca toate purced din Dumnezeu, ca Dumnezeu este in toate, omniprezent. Astfel iL avem pe Dumnezeu permanent in fata ochilor, indiferent ceea ce percepem. O astfel de minte se spune ca este “unitara” – simte acelasi gust in orice directie priveste, fie in afara, fie inlauntru. Cele din launtru se regasesc in afara, iar cele din afara se regasesc inlauntru. Orice miscare a sa este rugaciune. Chiar si cand doarme. |
Uneori atenția este furată, absorbită de un stimul extern (cu însușiri frapante) și atunci, am sesizat, te trage de mânecă obișnuința rugăciunii pe care o simți cum pornește în tine, singură, lin, adeseori vesel dar și sobru, alteori...
Am remarcat că prima mișcare e una de reculegere, îndreptată spre starea psiho-fizică. Sesizezi, de pildă, că stai picior peste picior (când situația ar fi cerut altă postură) sau că ții capul prea sus, ori că stai cocoșat, ori că ești prea trist ori prea vesel sau că ți-a fugit imaginația ori privirea cine mai știe pe unde... etc. Ți s-a întâmplat? Cum se leagă toate! Ce Meșter Mare ne-a alcătuit, Slavă Lui! Și e vorba despre "banala" atenție, pe care manualele de psihologie o expediază într-un capitol sumar, numind-o ca simplă funcție fiziologică (cum dealtfel cred că și este, până la un punct), alături de altele... Lucru de minune, însă: această atenție e de fapt, spun cercetașii lumii, o zonă activă a memoriei! Depinde așadar de cunoștințele noastre, printre care și scopurile și dorințele formulate mai mult sau mai puțin explicit... Într-un fel e atent omul care deține cunoștințe în vânat fripturi, altfel cel destoinic în răpus salata!... |
Cea mai mare lupta a mea este , draga Ioane , cu imprastierea mintii mai ales in rugaciunile zilnice !
Am ore in sir cand ma rog , dar minute de atentie adevarata , si atunci reiau de la cap pana imi pun ordine in mintea cea neascultatoare . Lipsa atentiei , lipsa de concentrare si deci imprastierea mintii este cu adevarat o grea povara , si singurul remediu este vointa , rabdarea si nu in ultimul rand credinta cea adevarata , mantuitoare . O minte simpla , neimprastiata si nedispersata in multe lucruri va aduce cu siguranta roade in viata crestinului ! Mai putem noi oare . draga Ioane , sa vorbim de Rugaciunea Mintii , fara o astfel de concentrare ? Cu siguranta , nu , caci concentrarea unica a mintii ne arata pe ce treapta suntem, iar atunci cand vom reusi sa adunam in inima noastra cele ale mintii , cu adevarat am reusit ! Inca odata multi ani cu bucurii cu ocazia zilei tale de nastere si sa te ajute Bunul Dumnezeu in toate cele cu folos , inclusiv in terminarea cu bine a celei de a doua facultati , Facultatea de Teologie , caci cu adevarat iti va fi necesara atentia , rabdarea , vointa si multa dragoste presarata peste toate acestea ! Doamne ajuta !:1: |
Că tot pomeniși de rugăciune, frate Cristian, am constatat nu doar prezența unor distractori ai atenției (gânduri, imagini, emoții străine de duhul rugăciunii - iar toate acestea vin deopotrivă din starea de curăție, atât cât este, a inimii precum și din atmosfera dimprejurul rugăciunii, adică din lucrarea de toată vremea a persoanei noastre prinse în vârtejul fiecărei zile) ci și o creștere a sensibilității sau acuității atenției, cu timpul, cu stăruința, cu deprinderea meșteșugului - să zic așa...
Altfel spus, dacă la început rugătorul sesizează doar senzații tari, grosiere, ale stării sale sufletești, cu vremea devine capabil să conștienteze împotriviri mult mai fine precum și, slavă Domnului, un abur subțire, de nespus, un parfum aparte în gândurile lui, în starea emoțională, în toate... Ce sunt aceste împotriviri? Ce e parfumul acesta? Treburi de împărtășit cu duhovnicul și, totodată, "obiecte" ale atenției noastre re-înnoite, când ea cată la sine și la Bunul Dumnezeu... Cât privește legătura celor trei direcții ale atenției, eu nu cred că ea în sine are vreo importanță. Întrucât și ateul poate fi atent concomitent: la sine (sunt așa și pe dincolo), la mediul său (ăștia sunt așa și așa), la Dumnezeu (o simplă idee inventată de primitivi - zice el). După cum și fratele Florin, care se străduiește, cred eu, să Îl cunoască pe Domnul, poate fi atent la sine și la ideea de Dumnezeu, ca orice oriental serios și dedicat cu totul școlii lui. Dar sunt oare, aceste experiențe ne-creștine, același lucru cu experiența atențională a unui creștin evlavios? Eu cred că nu, nici pe departe. Întrucât experiența conștientă a creștinului este înrâurită de Duhul Sfânt, orice ar crede cei din afara Bisericii. Creștinul trăiește o experiență prosexică diferită calitativ de experiența omului din afara Bisericii. Pur și simplu este vorba despre altceva. Neîmpărtășibil, cel mai adesea... |
Citat:
Întrucât, rugîndu-se creștinul și ajungînd la cuvântul "păcătosul", el se raportează clar, limpede și dureros către oamenii pe care i-a rănit, față de care a păcătuit înaintea lui Dumnezeu, ba chiar către orice alte ființe sau alcătuiri ale Creației. A te recunoaște drept păcătos, cred eu, implică prin Porunca Iubirii o conștientizare a eșecului tău în raport cu aproapele. Nu pot spune despre mine "păcătosul", fără să am în vedere oamenii pe care i-am rănit, desconsiderat, nedreptățit etc. Dimpotrivă, tocmai pentru că am făcut, vai, acestea, spun și eu în deplină cunoștință de cauză: "păcătosul". Altminteri ce rămâne? De nu o vorbă goală, insuficient înțeleasă/resimțită/asumată... Suntem, așadar, atenți și la acest cuvânt, de se poate ....:) |
Citat:
Prefer, totuși, să mă țin la post și iată de ce: noi creștinii nu avem nevoie de un efort de "puritate", în sensul de eliminare a păcatului, orice s-ar crede din cuvintele mele... Nu elimin eu păcatul deși mă străduiesc, uneori, din răsputeri. Dimpotrivă, noi trăim în păcate, conștientizăm mereu păcătoșenia și neputința noastră de a bate păcatul. Ca urmare, din neputință în neputință, noi creștinii: a) devenim conștienți de noi înșine, de întreaga noastră neputință trupească (întrucât păcătuim fiind salahorii trupului, mai întâi) b) ne acceptăm starea păcătoasă, fără însă a o dori sau a o îndrăgi c) punem mintea la bătaie, înțelegînd că doar mintea, prin munca ei, poate avansa către dreptatea și mila lui Dumnezeu d) practicăm rugăciunea și alte nevoințe de zi cu zi în acest scop e) ne minunăm deseori de lucrarea ascunsă a harului în noi, mai precis de roadele acestei lucrări (întrucât lucrarea în sine a Duhului nu stă în puterea noastră de conștientizare) f) și prin toate acestea, precum și prin altele (dureri, îndeosebi, lacrimi multe, uneori deznădejdi întregi, trecătoare sau ceva mai statornice) și îndeosebi prin rugăciunile duhovnicului și ale altor creștini (inclusiv îngeri și sfinți) dobândim un strop de smerenie. Asta-i tot. Dar nu putem noi să unim nicicum cerul și pământul, decât în metafore, în visări, în intenții; frumoase, ce-i drept... Așadar, nu stă în puterea noastră să corectăm vreo percepție fundamentală, oricât de dezamăgitor sună aceasta. Ci Duhul deschide alte percepții în sufletul nostru, noi înțelesuri, noi puteri de făptuire, noi simțăminte - prin har, prin Mila Domnului. Lumina nu țâșnește niciodată din noi, ca efect al vreunei împăcări dintre pământ și cer (Apostolul arată clar că acestea sunt ireconciliabile în noi, CA SĂ NU FACEM CE VOIM), ea nici nu emană din om, fie el și sfânt (cum afirmă Cătălin pe alt topic), ci totdeauna se dă ca dar, pogorîndu-se, când și cum și cât voiește Domnul. În gânduri se pogoară, în simțiri, în toată fapta bună; în jurul nostru chiar, precum scriu sfinții. Așa cred, să mă ierți dacă ți-am greșit. |
Citat:
Aceasta lunga traditie a simbolismului profetic evreiesc isi va gasi deplina implinire in gesturile si invataturile Mantuitorului si ma intreb,din moment ce istoria gesturilor simbolice nu s-a oprit niciodata,daca nu sunt momente in care un asemenea gest nu ar vorbi mai mult si mai profund decat cuvintele,pt ca te invita sa cunosti o realitate dincolo de el,pe care el ti-o rezuma poate intr-o evidenta violenta dar care,analizata,poate duce spre insasi cauza si solutia problemei.In orice situatie insa te intriga,te nedumereste,te poate infuria dar nu te lasa indiferent,mintea umana reactioneaza,spre surprinderea noastra,la stimuli dintr-o realitate ce pare dincolo de ea.Odata un profesor de geografie a obsevat dezinteresul dureros fata de materia pe care o preda dar interesul pt hartile colorate.La urmatoarea lectie,cand nimeni nu parea interesat,s-a ridicat brusc si a inceput sa rupa incet o asemenea harta.Copii au reactionat violent reprosandu-i ca distruge ceea ce lor le place.El le-a cerut scuze,le-a spus ca a crezut ca nu-i intereseaza si apoi i-a intrebat daca nu ar dori sa le povesteasca despre acele harti.Din aceea zi copii au privit altfel materia,intelegand legatura dintre cuvinte,ce pot parea plictisitoare,si imagine,atat de fascinanta in aparenta dar atat de saraca fara cuvinte.Ambele creeau o realitate si gestul simbolic de distrugere a uneia dintre fatetele ei a de lansat resortul mental de prezervare a realitatii prin acceptarea in forma ei composita. Catodata,fie ca suntem de acord sau nu cu ele,mici gesturi simbolice ale celor din jurul nostru ne vorbesc mai profund decat ne inchipuim :) |
Părintele Efrem Katunakiotul
Citat:
Mulți dintre cei ce vin aici, la Katunakia, îmi zic: "Dă-ne un cuvânt de folos". Ei, să vă spun unul: închinați rugăciunii lui Iisus măcar o jumătate de oră din douăzeci și patru - după programul lumesc, pe la ora 10-11 înainte de miezul nopții. Spuneți rugăciunea fără să luați metanierul în mână; rugător, cereți cu lacrimi mila Sa: "Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă" - așa!... Să o lucrezi, și vei vedea ce roade îți va aduce! Dacă izbutești o jumătate de oră, fă mai apoi Rugăciunea o oră. Numai să fii atent ca în ora aceea nici telefonul să nu sune, nici somnul sau vreun gând de hulă să nu te lovească. Nimic! (...) Și vei vedea că sădești un pomișor, iar mâine-poimâine o să dea roadă. Și Sfântul Ioan Gură-de-aur și Sfântul Vasile de la această lucrare au pornit - de la un pomișor au ajuns luminătorii lumii! (...) În rugăciunea minții "Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă" se găsește rugăminte, mulțumire, mângâiere, slăvire, pocăință. Diavolul începe întâi să fiarbă, apoi să plesnească, iar mai încolo fuge departe. |
Rugăciunea minții nu se face fără povățuitor duhovnicesc
Citat:
"Celelalte rugăciuni le facem cumva cu creierul nostru. Le spunem simplu și le auzim cu urechile noastre; au un alt mod. Dar rugăciunea minții este altceva. Pentru a vă îndeletnici numai cu rugăciunea minții, trebuie să aveți povățuirea duhovnicului. Rugăciunea minții nu se face fără povățuitor duhovnicesc. Există primejdia ca sufletul să se rătăcească. E nevoie de luare aminte. El vă va învăța să intrați în rânduiala rugăciunii, căci, dacă nu intrați în rânduială, există teama de a vedea lumina cea potrivnică, de a trăi în înșelare și de a vă întuneca, așa încât cel ce trăiește astfel începe să se sălbăticească, să-și schimbe purtarea ș.a. Aceasta este dezbinarea personalității. Ați văzut cum se naște rătăcirea? Însă, dacă înaintați în rugăciune prin povețele Bătrânului, veți vedea lumina cea adevărată. Duhovnicul trebuie să fie deprins în rugăciunea minții. Dacă se roagă mecanic și nu a simțit el însuși rugăciunea prin harul lui Dumnezeu, nu poate să spună celuilalt cum să se roage. Îi va spune, firește, după cum a citit în cărți și după cum spun Părinții. S-au scris cărți întregi care vorbesc despre rugăciune. Atâția și atâția le citesc, și nimeni nu știe să se roage. O să spui: „Le citim, învățăm, ne pregătim, și Dumnezeu binecuvântează și ne trimite harul Său și le înțelegem”. Da, dar e taină. Rugăciunea, și mai presus de toate rugăciunea inimii, este taină. Prin rugăciunea minții se poate naște o înfricoșătoare rătăcire. Celelalte rugăciuni le facem cumva cu creierul nostru. Le spunem simplu și le auzim cu urechile noastre; au un alt mod. Dar rugăciunea minții este altceva. Tocmai de aceea, dacă avântul minții este legat nu de sinele cel bun al tău ci de celălalt, cel egoist, vei începe a vedea luminile, însă nu lumina Iui Hristos, și vei începe să simți o falsă bucurie. Dar în afară, în viața ta, în relațiile tale, vei fi mai sălbatic, mai mânios, mai nervos, mai neliniștit. Ei, iată așadar harisma celui înșelat." (Părintele Porfirie, Ne vorbeste părintele Porfirie, Editura Egumenița, p. 209-210) |
Cand spuneti atentie va referiti la "luarea aminte la sine", nu-i asa?
Este un subiect foarte bun si de luat aminte la el. Mai jos am dat un link despre acest subiect http://www.crestinortodox.ro/sfaturi...ume-68584.html |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Si totusi cred ca Cezar Ioan se refera la "atentia distributiva" pentru ca doar "atentie" este insusitea omului de a se concentra asupra unui anumit lucru sau, ma rog, fenomen... sau, nu? Oricum, daca nu-i vorba de "luarea aminte la sine" si nici de atentia distributiva, atunci chiar nu inteleg despre ce se vorbeste. E greu... |
Citat:
Incerc sa fac precum ne invata Sfantul Ioan Gura de Aur: " Dacă tu însuți nu asculți rugăciunea pe care o rostești, cum vrei să o asculte Dumnezeu? Zici: „Am îngenuncheat”. Da, ai îngenuncheat, dar numai cu trupul, căci gândul tău zbura prin alte părți. Cu gura rosteai rugăciunea, iar cu mintea socoteai dobânzi, încheiai contracte, vindeai mărfuri, cumpărai proprietăți, te întâlneai cu prietenii tăi. Lucrul acesta se întâmplă pentru că diavolul, care știe că prin rugăciune multe putem să dobândim, tocmai atunci vine și ne seamănă gânduri în minte. De multe ori, stăm în patul nostru și nu ne gândim la nimic; ne ducem la biserică să ne rugăm și atunci mii de gânduri ne trec prin minte. În felul acesta, pierdem roadele rugăciunii noastre, plecând din locul de unde ne-am rugat cu mâna goală. De aceea, în ceasul rugăciunii noastre, de fiecare dată când ne dăm seama că gândul nostru s-a îndepărtat de Dumnezeu și s-a apropiat de problemele de zi cu zi, să-l aducem înapoi și să-l silim să rămână atent și nedezlipit de înțelesurile rugăciunii. Dacă ne-am pierdut atenția, să spunem rugăciunea din nou, de la capăt, și dacă iarăși gândul nostru se îndepărtează, să spunem rugăciunea și a treia oară, și a patra oară. Să nu ne oprim din rugăciune până când nu am reușit să o spunem toată, de la un capăt la celălalt, având cuget treaz și netulburat. Iar când diavolul va înțelege că nu depunem armele, atunci va renunța și el să mai lupte cu noi." |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ca persoană care mă aflu între oameni sunt tentat, firește, să spun că aproapele este un alt om. Însă, ceea ce îmi scapă de obicei este faptul crucial, după mine, că tocmai atunci aproapele îmi este mai întâi înlăuntru, în subiectivitate, în văzduhurile interioare/sufletești. Un gând lăuntric îmi este un mesaj venit de la un aproape interior. În funcție de cum răspund acestui gând interior decurge întâlnirea mea cu aproapele exterior. Conștiința mea primește un gând dinlăuntru. Dacă accept că eu, în accepțiunea cea mai simplă, sunt cel conștient de sine, atunci pentru acest eu conștient aproapele este mai întâi cel ascuns înlăuntru. Semenul din afara mea este deja ...departe, comparativ cu acest aproape interior. Îmi pare că lucrarea duhovnicească se centrează tocmai pe acest aproape interior, mai întâi. Sau, poate, sunt chemat la atenție distributivă - spre lăuntrul meu și spre semenul din relația interpersonală. Cred că dialogul intrapersonal este de mare importanță pentru dialogul interpersonal. Psihologia face mare caz de acest dialog interior. Din câte cunosc (cu prejudecățile mele) nici duhovnicia / pocăința nu se află prea departe de această ordine de priorități. Hristos Domnul ne învață să iertăm de șaptezeci de ori câte șapte.... Adică mereu, tot timpul... Pe cine? Evident, pe semenul nostru. Iar eu îndrăznesc să emit ipoteza că acest lucru trece printr-o prealabilă iertare înlăuntru. A cui? A aproapelui interior, care mă poate îndemna să nu îl iert pe cel din fața mea. La rugăciune, e un proces similar, după opinia mea. În singurătatea lui socială, rugătorul care se îndeletnicește cu lucrarea cea sfântă și sfințitoare (despătimitoare) are prilejul să ierte neîncetat pe cel sau pe cei care îl sâcâie dinlăuntru: gânduri, imagini, amintiri, emoții etc. Ce de apropiați vin din lumea internă taman la rugăciune!.... Dintr-o dată, deși singur în cămara ta, te trezești într-o îmbulzeală sufletească de nedescris. Toată psihologia ta subiectivă parcă s-a pus în mișcare tocmai atunci! Ce faci în (ne)cazul acesta? Cum lupți? Prin iertare - după câte cunosc. Astfel, ne-răspunzînd mesajului interior, neintrînd în dialog cu gândurile ( cred că e suficient să pomenești de ele la spovedanie) ci doar luînd un simplu act de prezența lor, îți vezi de treaba ta, mai departe: continui să te rogi, suind călare pe-o lacrimă, pe-un suspin, pe un Doamne ajută-mi! ș.a.m.d... P.S. Nu puneți preț pe aceste gânduri. Sunt doar păreri de psiholog (aproape) ieșit la pensie. În nici un caz nu mi-ar plăcea să fie considerate povață, sfat sau, Doamne ferește, învățătură duhovnicească. Opinie personală, cel mult - pe care, dimineața, recitind-o s-ar putea să o modific sau să o șterg de-a binelea. |
Citat:
Se poate aduce in comuniune atentia externa cu atentia interna su cu atentia la Dumnezeu doar... tacand. Tacerea este cea mai de pret dar si cea mai inaccesibila comoara. |
Atentia este un factor mental care insoteste orice forma de constientizare.
Functia atentiei este aceea de a misca, dirija si focaliza mintea pe obiectul constientizarii. Atentia este de patru feluri: 1.atentie nevoitoare 2.atentie rar-intrerupta 3.atentie neintrerupta 4.atentie spontana In cazul atentiei nevoitoare mintea se straduieste sa mentina obiectul atentiei (de exemplu “prezenta Lui Dumnezeu”) dar il uita, cu intermitenta, intr-un interval relativ scurt de timp (10 min). De fiecare data cand este pierdut obiectul atentiei este nevoie de reinnoirea efortului de refocalizare a mintii. De aceea se numeste atentie nevoitoare. Atentia rar-intrerupta este o forma de atentie imbunatatita, superioara celei nevoitoare, care insa ramane afectata de ingreunarea mintii sau excitabilitate – fie pierde claritatea, fie aluneca prin interferenta altor ganduri. Atentia neintrerupta este o forma de atentie in continuumul careia nu se mai manifesta niciun tip de obstacol, grosier sau subtil, - alunecarea mintii sau pierderea claritatii. Insa, este nevoie de un minim efort pentru pastrarea focalizarii. Atentia spontana este perfecta, continua si fara efort. |
Florin, poate că acum e timpul să ne spui ceva și despre distractori, respectiv despre "imunitatea" atenției (sau a persoanei) față de acești distractori.
La prima vedere, s-ar părea că distractorii care acționează la nivelul atenției nevoitoare sunt mai eficienți (în sensul efectului lor perturbator) decât cei care acționează în celelalte stadii ale dezvoltării atenției/persoanei/credincioșiei. Cum e, de fapt, după cunoștințele tale? Ipoteza mea e că distractorii sunt din ce în ce mai puternici dar impactul lor e din ce în ce mai puțin eficient asupra rugătorului, pe măsură ce omul e săltat spre puteri de concentrare superioare. Temelia, însă, e nevoința. Adică renunțarea la prețuirea unor categorii de stimulări, mai exact asupra unor tipuri de nevoi (joase, gregare, pământești). "Lasă toate ale tale..." Dar poate omul să lase, dacă nu e ajutat? Dacă nu are om, cum ajunge el în scăldătoare?.... |
Citat:
Problema consta in modul in care mintea noastra se raporteaza la stimuli. Nu fosnetul frunzelor sau zgomotul strazii sunt "distractorii", ci insasi modul in care mintea noastra reactioneaza pe baza reflexelor psihice si conditionarilor anterioare. Stimulii ("ispitele"), de fapt sunt foarte buni, pentru ca ne arata care este starea noastra de fapt, reactiva sau intelegatoare. Ne permit sa elaboram, sa aplicam corectii si sa verificam daca am invatat lectia. Cele patru tipuri de atentii sunt patru stadii de evolutie a mintii, culminand cu "linistirea" -atentia spontana - (atentia permanenta la Dumnezeu fara efort). Aceasta atentie induce o suplete minunata a trupului si mintii. Daca mintea devine clara si linistita si trupul o urmeaza docil. "Atentia nevoitoare" este inceputul "lucrului in via Domnului." Mintea este in acest stadiu neimblanzita, plina de ganduri, de frici, impartita, instabila, ca o flacara care se apleaca cu usurinta incotro bat rafalele stimulilor dinlauntru si dinafara. Cand atentia devine spontana, adica este atinsa "Linistirea" stimulii nu mai au nicio putere asupra mintii. Aceasta ramane permanent in odihna, ca un ocean imens perfect linistit si limpede. Metaforic, mintea este atat de puternica si adunata in ea insasi, incat apare ca "infricosatoare" pentru orice forma de distragere. Este ca un soare stralucitor care lumineaza in toate directiile. Nimic nu se poate strecura in ea fara sa fie descoperit si evaporat. Citat:
Linistirea este prima mare realizare duhovniceasca la care suntem chemati cu totii. Urcusul contemplativ practic incepe cu aceasta bunatate sufleteasca extraordinara. Este mult drum pana la desavarsire, dar dupa ce am atins linistirea urcusul este mai usor, panta este mai lina si mai sigura. Ca sa adunam mintea in ea insasi si sa o urcam la Dumnezeu, in mod necesar trebuie sa ne dezlipim de cele lumesti. Putini o pot face cu adevarat. Insa fiecare trebuie sa incerce, dupa puterile sale. Linistirea este mai inainte de toate "harica". Aceasta inseamna ca nu este suficienta o stabilizare a mintii pe un concept sau idee neutra. Mintea trebuie sa se indeletniceasca cu multe si felurite cugetari sfinte, pentru ca prin acestea curge nectarul de Sus. Doar harul are puterea sa tina mintea nemiscata si fericita. Cei care se nasc inzestrati de Dumnezeu nu parcurg in mod necesar etapa atentiei nevoitoare, cu putina rugaciune acestia pot atinge linistirea. Insa ei sunt exceptii. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:16:49. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.