![]() |
Ispite/Incercari inaintea rugaciunii
Buna seara!
As avea nevoie de sfaturile dvs. cu privire la o situatie neplacuta pe care o intampin acum, cand m-am hotarat sa citesc Paraclisul Maicii Domnului de 40 de ori, in speranta de a primi ajutor cu privire la o problema care pe mine ma apasa de f mult timp si care imi provoaca nefericire si nesiguranta. Ieri am decis sa incep a citi Paraclisul Maicii Domnului ptr o perioada mai lunga decat o fac in mod normal (in mod normal citesc ocazional doar Paraclisul). Seara, cu putin timp inainte de a ma retrage si a incepe sa citesc m-au izbit niste sentimente extrem de neplacute si care imi provocau multa scarba sufleteasca. Nu mai simtisem acest tip de sentimente pana acum, imi erau straine, precum imi era straina si situatia care le-a provocat - in sensul ca imi displacea si inainte si acum, nu simteam vreo atractie fata de aceasta. Si acum ma simteam napadita de scarba, am cazut intr-o tristete profunda si nu mai voiam sa ma rog (de cate ori simt ceva intens neplacut, imi e rusine sa ma rog). Imi pare rau ca nu pot da mai multe sau mai concrete detalii, insa imi este prea rusine sa le expun. Problema este ca in urma cu vreo doua saptamani decisesem sa citesc Acatistul Buneivestiri, tot in speranta de a primi un ajutor sau un raspuns la aceeasi problema care ma macina. Si am intampinat oprelisti semnificative, avand in vedere ca eu nu am mai intampinat piedici de vreun fel la citirea acatistelor (inclusiv la citirea acatistului Sf. Ciprian). Anume, la inceput, simteam o durere intensa la coloana cervicala (o problema p care de altfel eu am capatat-o atunci cand studiez si care apare ocazional) care incepea si nu ceda nici cand adoptam o postura corecta si care nu mai aparuse in timpul citirii altor rugaciuni sau acatiste, precum si o stare de apasare pe piept, care imi ingreunau respiratia si concentrarea. Aceasta stare a durat cateva zile. Apoi, a disparut. Acestea au fost inlocuite de tot felul de situatii marunte care ma infuriau (noaptea) si care la fel imi ingreunau rugaciunea. Reuseam intr-un final sa ma linistesc si sa incep rugaciunea. Acum, s-a intamplat asta. Sunt aproape deznadajduita si nu stiu ce sa cred. Daca nici nu gandesc si nici nu imi doresc sa simt ceea ce simt, pot fi acuzata ca pacatuiesc? Pot fi acestea oprelisti trimise de diavol ca sa ma indeparteze de la rugaciunea catre Maica Domnului, mai ales ca eu cred cu adevarat ca Ea ma va ajuta in situatia mea? |
Citat:
Desigur, pacatul poate fi facut cu gandul, dar in acest caz presupune adeziunea vointei la gand. Adica, in loc sa il respingem deindata, incepem si tesem cu mintea, punand de la noi peste ceea ce ne aduce ispita. Citat:
Nu mai tin minte cum am scapat. Dar bine ca s-au terminat aceste ganduri teribile, cel putin in asemenea forma manifest diabolica. Acuma, se mai intampla sa imi zboare gandul de la rugaciune, astea deja sunt lucruri cu care m-am obisnuit. |
Stările afective sunt declanșate de obicei de gândurile noastre. Dacă mă gândesc acum, de pildă, la ziua morții mele și la ce va urma, mărturisesc că mă apucă frica, dacă nu cumva chiar groaza. Când, însă, cuget la Mila Domnului, frica scade, poate chiar să dispară; și se așterne liniștea.
În mod similar, probabil (ipoteza mea) înainte de rugăciune ați fost într-o atmosferă sufletească deloc prielnică rugăiunii. Această atmosferă s-a instalat ca urmare a gândurilor (amintirilor) neplăcute pe care le-ați lăsat să "ruleze" în minte. Ca într-o moară care macină neîncetat aceleași "semințe"... Dacă acceptați o sugestie, ca simplă ipoteză: înainte de începerea Paraclisului cred că ar fi folositor să vă creați o atmosferă prielnică rugăciunii. Să lasați gândurile supărătoare care vă macină, să le lăsați să plece (gândurile seamănă cu norii; vin și pleacă; e alegerea noastră dacă primim mai mult de o clipă un gând prin atenția acordată lui, sau dacă ne fixăm atenția în altă parte, lăsînd astfel gândul respectiv să plece). Pentru aceasta, ați putea, de pildă, să aprindeți candela, să tămâiați camera, să vă reamintiți Cui vă rugați și Cine este Dumnezeu, respectiv Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, să meditați la ceasul morții și la Judecată, cu nădejde în Mila Domnului, apoi desigur să rostiți rugăciunile începătoare. Cred că astfel rugăciunea va prinde aripi. Doamne ajută! P.S. Starea de tensiune psihică pe care o autoîntreținem prin gânduri, se exprimă și în corp prin creșterea tonusului muscular, ceea ce provoacă dureri sau alte senzații de disconfort. Aceasta deoarece afectivitatea este o vibrație a întregii ființe, concomitent psihică, fizică și comportamentală. Deci reveniți la gânduri, pentru a le lăsa să plece, așa cum vă spuneam, deoarece din gândurile acelea vin ca dintr-un izvor emoțiile și tensiunea sufletească. P.P.S. De obicei diavolul ne luptă prin gânduri. De aceea, Părinții insistă să cercetăm cu atenție gândurile înainte de a le pune la inimă sau pur și simplu înainte de a ne hotărî să le dăm cea mai mică atenție. Când am păcătuit și dorim să facem pocăință, una dintre piedici (ispită) este să zăbovim prea mult, obsesiv chiar, asupra gândurilor legate de păcatul nostru. Astfel ne umplem de resentimente și atmosfera noastră sufletească devine irespirabilă. Nu răzbim așa, ci doar ne îmbolnăvim. Iar rugăciune nu mai avem, cu adevărat. |
Citat:
Alergi pentru viata ta si te opresti cand ai terminat. 1. Rugaciunea fa-o mai rapid sau foarte rapid primele saptamani. 2. Rugaciunea fa-o cu voce foarte tare, pentru a acoperi toate gandurile interioare. Trebuie sa inveti sa fugi de diavolii care iti prind sau mintea cu intrebari prea multe sau prostesti, sau sufletul cu mahnire. Ca sa poti trece de asta ai nevoie de multa multa experienta. Pana atunci FUGA E RUSINOASA DAR SALVEAZA SITUATIA. Motivatia acestor opreslisti: sub nici o forma demonii nu te vor lasa sa ceri sistematic ajutorul lui Dumnezeu, si nici sa-l primesti. |
Citat:
La ganduri de hula impotriva lui Dumnezeu numele Maicii Domnului ajuta imediat. Neaparat sa tii in gand numele ei si sa-l repeti, si ai sa vezi ca gandurile pleaca rapid. Si daca mai vine astfel de vifor de ganduri peste tine solutia este urmatoare: citeste Paraclisul Maicii Domnului cateva zile si cere sa alunge gandurile de la tine. Dar mai ales cerceteaza cauza pentru care au venit gandurile: gandurile astea inseamna sau departare si imprastiere de Dumnezeu, sau fapte bune si furie a diavolilor, sau progres duhovnicesc si sperietura a diavolilor pe care incearca sa ti-o faca. Oricum, daca au aparut o data, or sa mai apara, ar fi bine sa fii pregatit cu arme corecte pentru asa ceva. |
Citat:
Avem spusele Sfantului Teodor Studitul despre tainele din afara Bisericii: „Dupa masura deosebirii dintre lumina si întuneric, asa e si deosebirea dintre împartasania drept slavitoare (ortodoxa) si cea ereticeasca: cea drept slavitoare lumineaza, cea ereticeasca întuneca; una îl uneste cu Hristos, cealalta – cu diavolul; una da viata sufletului, cealalta îl ucide“. |
Citat:
Cat despre asa-zisele ispite de la inceputul topicului... Ma intreb oare de ce e nevoie sa cerem sfaturi din moment ce Dumnezeu ne vorbeste extrem de clar. Mai clar de-atat mi se pare imposibil de transmis. Opiniile celorlalti nu fac decat sa creeze o foarte mare confuzie, ceea ce il face pe diavol sa jubileze. Fratilor, daca hotaram sa ne rugam altfel decum o faceam de obicei (mai mult, mai bine, mai adevarat) e un mare pas inainte. Dar aceasta atitudine nu poate fi luata dintr-o data, fara o profunda constientizare a ceea ce reprezentam in fata lui Dumnezeu. Este ca si cum, un individ oarecare, nespalat si duhnind a drojdie de la distanta, i se pune pata pe o domnisoara tanara si extrem de atragatoare, si vrea s-o sarute pur si simplu... Si care ar trebui sa fie atitudinea ei? Asa si cu "dorintele speciale" catre Dumnezeu. Pana nu ne spovedim adevarat, caindu-ne cu toata fiinta noastra pentru mizeriile trecutului, pana nu ne achitam cu smerenie de canoanele pe care le primim de la acel duhovnic care nu face compromisuri si... negocieri, pana nu trecem de mai multe ori pe la Sf. maslu... nu putem avea prea mari pretentii decat daca suntem tineri naivi, caz in care Dumnezeu ofera "credit in alb", stiind sa faca si "scadenta" la timpul cuvenit!... |
Cata, cred ca ai gresit mult: nu Dumnezeu Se "ocupa" cu blasfemii, ci...partenerul Sau de sah cosmic...
Daca Mihnea a avut asa o ispita, e clar ca originea ei este Jos de tot. La mine nu prea sunt asa ispite, doar ca, in ce priveste Preasfantul Sacrament, da, deseori ma gindeam ca e posibil sa fie un ritual special, inrudit cu "soma" persilor, pentru a capta multimile la biserica. (A le "aglutina", cum zic eu). Genul de ispita prin care treceam era pentru ca atunci eram mai mult "tocilar" (a se citi "intelectual cu prea multe informatii si prea putin suflet si prea putina viata") si aplicam modelele gasite in carti cu anasina pe statuia in miscare a situatiilor din viata. Deci, e genul de ispite blasfematorii tipic pentru intelectualii uscati pe dinauntru, cum ii numea un mare aghiorit, care ajung sa se indoiasca. Mihnea e un om complet si echilibrat, asa ca ispita aia scarboasa cu aruncatul Preasfantului Sacrament la canal nu isi avea originea in el.. Cum m-am mai cocalarizat (ca sa echilibrez talerul celalalt, ca sa nu mai aiba atata greutate talerul cu tocilarul :) ), incercind multe ispite si rabdind, privind, intelegind, cu un cuvnt traind mai multe decat gaseam in nu stiu care pedefeuri citite, cum a disparut ispita aceea. |
Citat:
In plus Sfantul Teodor nici macar nu se referea la cei din afara Bisericii, ci, probabil, la iconoclasti. Daca stii, inainte de Schisma, dupa ce Papa rostise Crezul cu Filioque, rasaritenii spuneau ca apusenii si-au pierdut harul si chiar aruncau impartasania apuseana pe jos. Chiar in textul anatemei lui Humbert se reprosa rasaritenilor ca se considera singura Biserica si singurul botez, ca reboteaza pe latini. In final un citat din Sfantul Iustin Popovici, cel care si da acele citate din sf. Teodor. "Numai în Biserica â în aceasta neasemuita a-tot-taina a lui Hristos â poate fi vorba despre Taine: fiindca Biserica Ortodoxa, ca Trup al lui Hristos, este izvorul si criteriul Tainelor si nu invers." "Biserica Ortodoxa nu îngaduie existenta altor taine în afara de ea, nici nu le socoteste taine, pîna la venirea prin pocainta din âbisericaâ eretica, adica dintr-o biserica mincinoasa în Biserica Ortodoxa a lui Hristos. Cîta vreme cineva ramîne în afara de Biserica, neunit cu ea prin pocainta, unul ca acesta este pentru Biserica eretic si, în chip de neocolit, se gaseste în afara împreuna-unirii mîntuitoare."Ereziile nu sînt Biserica si nici nu pot fi Biserica. Pentru aceea în ele nici nu pot exista Sfinte Taine, si mai cu seama Taina Împartasirii â aceasta Taina a Tainelor; fiindca tocmai Sfînta Împartasire este totul si toate în Biserica." |
Citat:
E adevarat, ca cineva sa marturiseasca un adevar de credinta trebuie sa cunoasca invatatura, sa o creada si sa aiba curajul sa o marturiseasca. Mai ales daca majoritatea sunt impotriva, cum era in cazul sfintilor marturisitori, cand majoritatea celor din Biserica adoptasera o erezie. |
Citat:
Imi amintesti de o pilda spusa de un parinte la predica... La poarta raiului se infatiseaza un pagan si-un ortodox. Sf. Petru ii priveste iar ortodoxul spune: "Vreau sa intru in rai. In viata am fost ortodox, parintii mei la fel, strabunii mei la fel. Nu ca acest pagan, nebotezat!" Sf Petru ii roaga sa astepte sa se informeze mai intai, apoi dupa putin se intoarce si spune: "Din pacate numai unul dintre voi poate intra!" Ortodoxul zambeste sarcastic catre partenerul de drum si da sa intre, dar Sf Petru il opreste: "Nu tu esti pe lista de intrare, ci celalalt!" Indignat, acesta striga furios: "Dar nu se poate asa ceva. Doar e scris: Numai ortodocsii se vor mantui! E strigator la cer sa vad acum ca am fost inselat" Sf. Petru ii raspunde cu blandete, scotand din buzunar o stampila mare pe care scria ORTODOX si aplicand-o pe spatele paganului: "Dar n-ai fost inselat deloc. Iata, acum si el e ortodox!" Viata m-a pus in fata multor intamplari. Iar daca mai amintim si de cuvintele Mantuitorului care par a "jalona" printre sanse (numai bunul samaritean sau pilda fariseului sunt extrem de relevante in acest sens), ma fac sa cred ca... "In casa Tatalui Meu, multe lacasuri sunt!" Oare, ajuns in rai (ceea ce iti doresc din suflet!!!) care ar fi reactia cand ai descoperi multi catolici, protestanti, anglicani, mahomedani, etc? Ai prefera iadul, numai sa nu imparti raiul cu ei? Ieri mi-a picat in fata ochilor articolul acesta http://ortodox.md/monitorizarea-pres...raspuns-video/, cu inregistrarea aferenta. Chiar daca un pic de confuzie s-a starnit si in sufletul meu (asta cu anglicanismul si ortodoxia... sincer n-am inteles-o deloc, dar nici nu m-am straduit prea mult), nu pot sa spun ca nu m-a pus pe ganduri la modul serios. Sunt destui in lume care L-au cunoscut pe Mantuitor prin catolicism, si nici nu cred ca stiu ceva despre ortodoxie. Dar de Hristos nu-si dau drumul nici macar cu pretul vietii... Oare cum putem indrazni noi sa spunem ca pe acei oameni nu-i iubeste Dumnezeu si ca aceia nu se pot mantui. NU! Noi avem o problema! Pentru ca nu reusim sa iubim creatia lui Dumnezeu la modul dezinteresat, ci ne raportam la ceea ce ne motiveaza cel viclean in asa-zis-a noastra credinta. Oare nu stim ca nu asta-i calea? Iubeste curat si fa ce vrei (desi ti se va arata pas cu pas EXACT ce trebuie sa faci)... "Cele nearatate si cele ascunse ale intelepciunii Tale, mi le-ai aratat mie". Pentru noi este un mare privilegiu, dar si o mai mare osanda, daca am aflat (deci STIM) si totusi... nu iubim cum ni se cere!!! |
Citat:
Eu am scris sute de mesaje pe tema asta, dar nu cred ca ai participat la aceste discutii, daca imi dai voie o sa iti scriu cate ceva. Invatatura ortodoxa spune ca pentru mantuire e nevoie de harul din Sfintele Taine, deci de Biserica, protestantismul (de unde isi ia invataturile ecumenismul) spune ca nu e nevoie decat de credinta. Ecumenismul a reinviat vechile erezii. De exemplu Pelagius spunea ca nu e nevoie de har pentru mantuire, ci doar de fapte. Observi ca, fara sa stii, afirmi ceea ce zicea Pelagius. Pe site-ul Patriarhiei era catehismul ortodox, in care scria: "Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca." Deci Botezul, prin care se prmeste harul, este inceputul mantuirii. Asadar stim care e invatatura revelata. Lacasurile se refera la faptul ca cei ce se vor mantui nu vor avea toti aceeasi slava, in functie de ceea ce au facut pe Pamant. Atentie, ca o invatatura gresita poate duce la pierderea mantuirii. |
Citat:
Nu-mi doresc polemica si as vrea sa se inteleaga exact faptul ca eu nu sustin altceva decat ortodoxia cea curata. Dar... asta e sansa noastra, a celor nascuti asa, intr-o lume predominant ortodoxa, deci cu sanse infinit mai mari spre mantuire, dar cu riscuri infinit mai mari de a aluneca in inselare. Eu vorbesc de cei ce nu se nasc intr-o astfel de lume, ci sunt izolati. Ei pot fi aproape desavarsiti in credinta lor, fiind oricand gata de sacrificiul suprem. Repet, desi risc sa enervez sufletele "acre", trebuie sa fim foarte dur adanciti in dogmatica sa credem ca acele suflete nu castiga iubirea si mangaierea Mantuitorului Hristos. Nu cei ce se dezic constient de ceea ce stiu ca e de la Dumnezeu (vezi Sfanta Lumina, care transmite clar, pe de o parte voia lui Dumnezeu, iar pe de alta, carei Biserici apartine harul). Sfanta Impartasanie? Cred ca este de departe cel mai mare dintre privilegiile unui muritor, atunci cand este luata cu vrednicie. Si totusi, multi au murit prin puscarii, fara a se fi putut impartasi ani la rand, nici macar in ceasul mortii. Prin mila si voia lui Dumnezeu, au ajuns cu sfinte moaste. Si-atunci... mai ramane botezul. Pentru cei "alesi", are Dumnezu grija si de acest aspect, fiindca El nu se contrazice niciodata, ci noi nu cunoastem tainele Lui fiindca suntem limitati in informatie, sau o evitam voit, sau o citim trunchiat, sau o interpretam subiectiv!... Sa avem mila de toti cei ce nu au sansele ortodocsilor, nu fiindca le evita constient, ci traiesc intr-o lume in care noi am fi fost iremediabil pierduti daca ne-am fi nascut acolo! Nici aici nu prea stim finalul, desi parem a fi foarte siguri pe "dogme". Privesc aici in jurul meu si aproape ca nu exista om care sa nu aiba un tatuaj expus. Daca le vorbesti de biserica, desi esti tolerat, devii dintr-o data "ciudat"! Cat despre cei care mai calca inca intr-o biserica, duminica, sunt extrem, extrem de putini, in timp ce bisericile (fost anglicane) devenite peste noapte lacasuri ortodoxe, sunt in fiecare duminica pline de credinciosi si mai ales de multe zeci de copii care se impartasesc duminica de duminica. E o imagine trista pentru starea lor spirituala, si o bucurie sufleteasca pentru renasterea noastra din cenusa! Nu e mandrie, ci o mangaiere, atat! Multe ar fi de spus, dar... cred ca este un subiect foarte delicat, iar noi riscam sa ne smintim intre noi, numai fiindca viata ne-a fost altfel oranduita, iar percepria este putin diferita. Nu vreau sa ma justific, iar pilda de care vorbeam nu am auzit-o la protestanti sau nu-stiu-unde in alta biserica ci in cadrul bisericii noastre ortodoxe, la doi preoti diferiti, in perioade diferite. Sa fi fost si ei rataciti? Eu tot cred ca faceau aluzie la pericolul de a cadea in mandria ortodoxa, si smerenia totala a celui care nu a sperat o clipa ca va avea sansa sa cineze la Masa Stapanului. E dureros sa vrem sa ne mantuim... doar noi. Ma tem ca vom fi opriti din mers! |
Citat:
Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu." Adevărat, adevărat zic vouă: Cel ce nu intră pe ușă, în staulul oilor, ci sare pe aiurea, acela este fur și tâlhar. Iar cel ce intră prin ușă este păstorul oilor. ... A zis deci iarăși Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă: Eu sunt ușa oilor. .. Eu sunt ușa: de va intra cineva prin Mine, se va mântui; și va intra și va ieși și pășune va afla. Furul nu vine decât ca să fure și să junghie și să piardă. Eu am venit ca viață să aibă și din belșug să aibă. Eu sunt păstorul cel bun. Păstorul cel bun își pune sufletul pentru oile sale. .. Am și alte oi, care nu sunt din staulul acesta. Și pe acelea trebuie să le aduc, și vor auzi glasul Meu și va fi o turmă și un păstor. Iisus i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine. Poate vrei sa spui ca in Rai se gasesc multi fosti catolici, protestanti, mahomedani etc., dar pe care moartea nu i-a gasit tot intr-ale lor. Cu asta sunt de acord. |
Iisus i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine.
Oare sa fi spus eu altceva, in acest sens? E inutil sa mai insist. Calendarul e plin cu sfinti care au avut un trecut diferit (Sf Ciprian, Sf Ecaterina... ) Citat:
Citat:
|
Citat:
Iată, stau la ușă și bat; de va auzi cineva glasul Meu și va deschide ușa, voi intra la el și voi cina cu el și el cu Mine. Căci zice: "La vreme potrivită te-am ascultat și în ziua mântuirii te-am ajutat"; iată acum vreme potrivită, iată acum ziua mântuirii, Iisus a răspuns și i-a zis: Dacă Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi, și vom veni la el și vom face locaș la el. |
Citat:
Invatatura adevarata este perfecta, nu vine in contradictie cu nimic si e conforma invataturilor revelate in Sfanta Scriptura. Invatatura gresita e contradictorie, face de neinteles toata invatatura revelata. De exemplu, Mantuitorul a venit pentur ca nimeni nu se putea mantui prin fapte. Daca spunem ca se pot mantui oamenii doar prin fapte inseamna ca se neaga necesitatea Intruparii, oamenii se puteau mantui si asa, fara sa fie necesara venirea Mantuitorului. Chiar si acesta e argumentul impotriva dogmei Neprihanitei zamisliri, de la catolici, daca Sfanta Fecioara nu mai avea pacatul stramosesc ce se sterge prin botez inseamna ca se putea mantui si fara Iisus. Asadar, prin caderea lui Adam toti oamenii erau condamnati la Iad din cauza ca datorita firii cazute mostenite nu mai puteaua junge la sfintenie ca sa primeasca harul. Nu doar pacatosii, dar si dreptii mergeau in Iad. Atunci cum puteam sa spunem ca paganii si altii care au mult mai putin decat dreptii sunt mai vrednici sa ajunga in Rai? Iisus S-a intrupat ca sa aduca Mantuirea, prin botez. Invatatura protestanta spune ca jertfa Mantuitorului a avut efect asupra tuturor oamenilor, sau cel putin a celor ce cred in El. Invatatura ortodoxa spune ca noi beneficiem de lucrarea Mantuitorului doar prin Botez, altfel nu are niciun efect asupra unui pagan, de exemplu. Daca nu ai citit pana acum iti recomand doua lucruri scurte ale unor sfinti, Sfantul Ignatie Briancianinov: http://blog.pustniculdigital.info/articole/54/ si Sfantul Serafim de Sarov: http://saraca.orthodoxphotos.com/bib...ea_duhului.htm In ele vei gasi raspunsul la ceea ce am discutat pana acum. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Poate undeva, ceva, se intelege gresit. Eu nu caut sa rastalmacesc nimic din TOT ce mi-a trecut prin fata ochilor. In general incerc sa nu fiu partinitor catusi de putin propriei mele credinte, pentru ca stiu ca toti fac la fel. Eu am in vedere anumite promisiuni generale facute de Mantuitor. Cea facuta talharului pe cruce uneori ma cutremura, mai ales fiindca o gasim in foarte multe dintre rugaciuni, ca si nadejde necuprinsa: "Astazi vei fi cu Mine in Rai!" Marturisirea lui Hristos, prin "botezul sangelui" nu poate fi mai mica decat Botezul clasic. Eu ma refeream la acei copii care au preferat sa fie decapitati decat sa se lepede de Hristos, desi nu cunosteau ortodoxia! Aici se naste in adancul sufletului, nu o indoiala, ci o certitudine ca dragostea lui Dumnezeu e necuprinsa pentru TOATA zidirea Sa, dar pentru cei ce-L marturisesc pe Fiu, este cu atat mai mare! Citat:
|
Pr. Serafim Rose: «super-ortodocșii» de azi pot ușor să-i cadă pradă lui Antihrist”
Părintele Serafim observa cât de ușor ne luăm după „înțelepciunea lumească” atunci când ne lăsăm prinși de idei mărețe: „Este la modă acum să înveți despre Rugăciunea lui Iisus, să citești Filocalia, să mergi înapoi la Părinți. Dar nici acestea nu ne vor mântui – sunt lucruri care țin de cele exterioare. Ele pot fi de folos, dacă sunt folosite cum se cuvine, dar dacă devin o patimă, cel dintâi lucru după care tânjești, atunci devin exterioare și nu duc la Hristos, ci la Antihrist”. Părintele Serafim era una cu prorocul veacului al XlX-lea, Sfântul Ignatie Briancianinov, când învăța că numai cei ce simt împărăția lui Dumnezeu în inimile lor vor fi în stare să recunoască adevărata fire a lui Antihrist atunci când va veni. Dimpotrivă, afirma Părintele Serafim, „«super-ortodocșii» de azi pot ușor să-i cadă pradă lui Antihrist”. În unele locuri a spus și cum se poate întâmpla aceasta: „Vladimir Soloviov, în «Scurtă povestire despre Antihrist», sugera cu ingeniozitate că Antihrist, pentru a-i atrage de partea lui pe ortodocșii conservatori, va deschide un muzeu cu toate antichitățile creștine. Probabil că până și reprezentările lui Antihrist însuși (Apoc. 13, 14) vor fi în cel mai curat stil bizantin, iar acest gând ar trebui să ne facă să ne trezim. Antihrist trebuie înțeles ca un fenomen duhovnicesc. De ce vor dori toți cei din lumea întreagă să se închine lui? Evident, fiindcă este ceva în el ce corespunde cu ceva din noi. Iar acest ceva este lipsa lui Hristos din noi înșine. Dacă ne vom închina lui (ferească Dumnezeu!), va fi pentru că vom simți o atracție către un lucru exterior, care s-ar putea chiar să semene a creștinism, de vreme ce «Antihrist» înseamnă cel ce este «în loc de Hristos» sau seamănă cu Hristos”. În particular, Părintele Serafim vedea în nejustificatele atacuri „ortodoxe” la adresa Fericitului Augustin semnul externalismului ce va conduce la acceptarea lui Antihrist. Învățăturile hiper-raționaliste ale Fericitului Augustin (față de care Părintele Serafim însuși se recunoștea a nu fi un mare admirator), nu reprezintă decât aspectul extern, intelectual, al unui om cu o inimă vădit ortodoxă. După cum scria Părintele Serafim într-o scrisoare, „principalul și singurul lucru plăcut și ortodox al său este simțământul ortodox, evlavia și dragostea de Hristos ce ies la iveală așa de puternic în lucrările sale nedogmatice, precum Mărturisirile. A-l distruge pe Augustin, așa cum încearcă s-o facă criticii de azi, înseamnă să ajuți de asemenea la distrugerea acestei evlavii și iubiri de Hristos. În ce mă privește, eu mă tem mult mai mult de inimile reci ale celor «corecți intelectual» decât de orice greșeli pe care le-ai putea găsi la Augustin. Simt în aceste inimi reci o pregătire pentru luarea lui Antihrist (a cărui imitare a lui Hristos trebuie să se întindă și la «teologia corectă»!); simt la Augustin dragostea lui Hristos”. Ieromonah Damaschin, Viața și lucrările părintelui Serafim Rose, Editura Sophia, București, 2005 |
Citat:
|
Citat:
Sfantul Ignatie spune: "Daca insa vom socoti ratiunea ca sanatoasa, considerand-o astfel pe baza a ceva necunoscut, sovaielnic, nedeterminat, mereu schimbator, atunci ea, ca "sanatoasa", va renega neaparat pe Hristos. Acest lucru e dovedit experimental. Ce zice judecata dumneavoastra, ratiunea dumneavoastra sanatoasa? Ca a recunoaste pieirea unor oameni buni, care nu cred in Hristos este un fapt potrivnic ratiunii dumneavoastra sanatoase! Si nu doar atat! Ci ca o asemenea pieire a oamenilor virtuosi e potrivnica milosteniei unei Fiinte atat de atotbune ca Dumnezeu. Ati avut cumva o revelatie de sus asupra acestui obiect, asupra a ceea ce e contrar si nu e contrar milosteniei lui Dumnezeu? Nu! Insa ratiunea dumneavoastra sanatoasa va spune asta! Ah, ratiunea dumneavoastra sanatoasa! Atunci, cu ratiunea dumneavoastra sanatoasa, de unde ati scos ca puteti intelege, cu patrunderea omeneasca limitata, ce este si ce nu este contrar milosteniei lui Dumnezeu?" Vedem cum aceasta invatatura presupune de fapt neimportanta Bisericii, Sfintelor Taine, credintei in Hristos, etc. Adica tocmai acea renegare. Citat:
Eu iti scriu toate acestea dar probabil nu ai inca pamantul pregatit pe care sa incolteasca. Dar il poti pregati, eu la inceput m-am rugat de multe ori sa aflu adevarul in legatura cu catolicii si alte culte. Sigur primeste raspuns cel ce se roaga in adevar. Citat:
In legatura cu acei copiii, nu se spune ca erau catolici, acolo cei mai multi crestini sunt ortodocsii necalcedonieni. Daca mai e nevoie iata ce scrie in toate catehismele. Am mai dat catehismul Sfantului Nicolae Velimirovici, iata si catehismul de pe credo, conditiile mantuirii: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6 Tot din acel catehism, capitolul despre Biserica: "Caci daca "Hristos este capul Bisericii, trupul sau, al carui mantuitor este" (Efeseni. 5, 23), cum zice cuvantul dumnezeiesc al Sfintei Scripturi, atunci nimeni nu poate sa se impartaseasca de mantuire, daca nu este madular al trupului lui Hristos, adica al Bisericii. recum mladita se usuca daca este rupta de vita, de la care primeste hrana prin seva, tot asa si sufletul moare duhovniceste, adica isi pierde mantuirea, daca se rupe de Biserica, trupul tainic al lui Hristos, care il hraneste duhovniceste prin harul dumnezeiesc." |
Citat:
Se pare ca nu vrei sa patrunzi dincolo de intelesul cuvintelor, ci ai tendinta sa le iei ad-literam. Personal, foarte rar fac apel la... ratiune, dar la iubire fata de orice fiinta a lui Dumnezeu, cred ca am cautat sa fac apel mereu, dupa puteri. Grija mea speciala este aceea de a ma sargui pentru propria mea mantuire. La fel si a ta. La fel si a protestantilor, catolicilor, etc. Cred ca m-as simti foarte dezamagit daca un catolic, anglican, protestant, etc, m-ar privi de sus si mi-ar spune ca doar ei se mantuiesc. As intelege astfel ca nu pe Mantuitor il iubesc, chiar daca sustin asta sus si tare, ci o idee care duce la pieire. De fapt chiar avem in jur (ca sa te parafrazez pe tine, desi, iarasi nu-ti dau dreptate) destui stilisti care chiar cred ca doar ei au dreptul sa se mantuiasca intrucat doar ei pastreaza vechea traditie! Cu ce erau diferiti preotii care L-au rastignit pe Mantuitor? Nu cunosteau ei Sfintele scripturi? Nu erau in permanenta "upgradati" de catre prooroci? Ce i-a determinat sa strige la unison: "Rastigniti-L! Rastigniti-L!" Nu cumva mandria de a fi... poporul ales? Maine daca ar reveni Hristos intr-o forma asemanatoare, cei mandri si tari in credinta lor (care incalca de fapt jumatate din porunci), L-ar rastigni din nou... Eu nu am... revelatii si nu pretind ca stapanesc adevaruri incontestabile. Spun doar atat: penrtru cei alesi, Dumnezeu le va orandui negresit o portita de intrare in "staul" pentru ca din fericire nu tine cont de ingradirea noastra cu sarma ghimpata, ci de bucuria de a mai castiga o oaie ratacita, dar care striga din ghearele lupului ca vrea inauntru. Da, la Dumnezeu TOATE sunt cu putinta, inclusiv un botez la momentul cuvenit, inclusiv Sfinte Taine, daca trebuie. Ce ar trebui sa ne mire. De ce n-ar fi de dorit, pentru noi, ortodocsii, sa apara minuni si in taberele vecine, daca au traire adevarata in Hristos? Ce ne face pe noi sa credem ca am fi cu mult mai adanciti in rugaciune decat un biet pantofar din Alexandria (sper ca stii la ce fac aluzie, si nu-mi spune ca pantofarul era tot ortodox, ca nu de asta e vorba, ci de mandria ce ne stapaneste)... Ca ortodox, cand vei simti nevoia sa imbratisezi orice faptura omeneasca, de oriunde ar fi si orice religie ar avea (asta nu inseamna ca ii impartasesti si credinta, ci te intristezi pentru ca va fi lipsit de viata vesnica, fara a avea o vina anume), atunci esti aproape mantuit. Altfel, oricate dogme am flutura prin fata ochilor celorlalti (ca si cum numai tu le-ai sti, iar altii nu) si oricate vorbe goale ai pune in gura celorlalti ca si cum ei le-ar fi spus nu propriul tau rationament, ramanem ortodocsi de tinichea, ruginiti de orgolii si vanitate. Citat:
Au ramas, insa, cateva Biserici Ortodoxe cu calendarul iulian neindreptat, ca: Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusa si Biserica Sarba, precum si Manastirile din Sf. Munte Athos, cu exceptia Vatopedului, care se numesc "pe stil vechi", pentru ca praznuiesc toate sarbatorile dupa vechiul calendar, adica dupa "stilul vechi". A, de fapt trebuie sa existe ceva, undeva, in scrierile sfintilor parinti ca noi suntem chiar mai vrednici decat cuviosii de pe Muntele Athos, sau Patriarhia Ierusalimului... Cat despre sfintii Rusiei la care lumea face pelerinaje necontenit, sunt simple basme de adormit copii. Sa ne dea Dumnezeu veghe nepartinitoare si pace sufleteasca. Iar de te-am suparat, te rog sa ma ierti. Inclin sa cred ca noi nu ne certam, ci doar incercam sa intelegem mai bine voia lui Dumnezeu cu toate ale Sale! Care sunt bune si foarte bune! |
Inapoi la topic. Ispite/incercari inaintea rugaciunii.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Din cate stiu eu Sfintii Vasile, Grigorie si Ion nu au avut contradictii. Cred ca te referi la stabilirea sarbatoririi lor si disputa din sec. XI, mult timp dupa trecerea lor la Domnul. Citat:
Citat:
Citat:
Aceia s-au impotrivit lui Hristos tocmai din cauza ca nu mai ascultau de Scripturi si de prooroci, creasera ei propria invatatura si interpretare, lumeasca. La fel cum lumeasca e si invatatura ecumenista. Se spune ca multi din cei alesi vor cadea cand va veni Antihristul. Cine crezi ca il vor urma, cei care au dreapta credinta sau cei ce au o credinta laxa, pietista, dorind unirea tuturor fara adevar? Pentru ca Antihristul va dori sa ii uneasca pe toti. Citat:
Inca un cliseu, toti cei afectati de invatatura modernista folosesc ca argument "la Dumnezeu toate sunt posibile". Daca vrei cauta pe google articole despre ecumensim si o sa vezi ca sunt scrise tot ce iti spun eu si o sa observi ca ai exact acea invatatura. Citat:
In concluzie, eu iti zic de bine, incearca sa cercetezi si sa iti insusesti invatatura ortodoxa. Daca vrei, eu doar te sfatuiesc. |
Citat:
Pana una alta , iti voi reda o scurta invatatura de la cei vrednici : "Rugăciunea să nu se facă silit. Forțarea poate să aducă o împotrivire înlăuntrul nostru, să facă rău. Mulți s-au îmbolnăvit de la rugăciune, căci au făcut-o cu forțare. Ceva se întâmplă, bineînțeles, și când o faci silit, dar nu e sănătos. Și nici să nu folosiți modalități tehnice. Nu-i nevoie nici de scăunel, nici de aplecarea capului, nici de închiderea ochilor. Mulți zic: „Șezi pe un scăunel, ghemuiește-te și concentrează-te”. Dar unde… Încercați să vedeți. Nu este nevoie să vă concentrați în mod deosebit ca să spuneți rugăciunea. Nu e nevoie de nici o străduință, atunci când ai dragoste dumnezeiască. Oriunde v-ați afla – pe scăunel, pe scaun, în mașină, pe drum, la școală, la birou, la muncă –, puteți să spuneți rugăciunea „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă”, lin, fără forțare. Să nu vă legați de loc. Dragostea pentru Hristos este totul. Sufletul nu se satură repetând cu dăruire, cu dor, cuvintele „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă”. Sunt cuvinte de care nu te poți sătura! Să le rostiți în întreaga voastră viață. Ascund atâta sevă!" Părintele Porfirie |
Tot pentru Silvia
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Nu stiu ce vrea Antihristul dar stiu ca Biserica Ortodoxa se roaga mereu pentru unitatea credintei. Dar nu o "tocana generala" ci acea credinta care NU are cum sa fie pusa sub semnul indoielii si care inca o sustine Insusi Dumnezeu, prin Pronia Sa. Mai mare Adevar ca Sfanta Lumina care se aprinde de doua mii de ani la rugaciunile arhiereilor ortodocsi, nu exista. Macar si numai de la premisa aceasta de s-ar pleca, si tot ar fi un motiv extrem de important pentru "ceilalti" sa incerce sa cerceteze nepartinitor, dupa ce se roaga cu lacrimi in ochi sa le arate Dumnezeu unde se afla Adevarul... Faptul ca n-o fac desi sunt constienti, ii osandeste infinit mai mult decat pe cei care habar nu au de nimic si pentru care inclin eu sa cred ca Dumnezeu are mare mila! Citat:
Citat:
|
Citat:
Este o experienta duhovniceasca la limita pe care numai daca o intalnesti o traiesti. @Mihnea - nu am comentat pentru ca nu prea am stiut cum.. nu inteleg de ce te-a atacat atat de tare demonul. Dar si eu ma intreb cum Dumnezeu de va ataca si pe voi, care sunteti lipsiti (in adevar) de harul dumnezeiesc atunci cand savarsiti tainele... (Nu te supara, dar asta este convigerea mea). |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Dar in forma aceasta e tot tot idee din vest. De fapt invatatura e simpla. Din cauza caderii lui Adam toti oamenii mergeau in Iad. Din cauza urmarii pacatului stramosesc. Adica toti, pacatosi, copii si chiar dreptii. Iisus a venit sa stearga pacatul stramosesc, iar asta se face prin botez. Nu e venit doar pentru ortodocsi sau pentru romani, ci pentru toti, chinezi, eschimosi, africani, etc. Dar unele popoare i-au respins pe apostoli, acestia au ajuns chiar si in India. Citat:
Citat:
Dar era vorba de conducatorii iudeilor, fariseii, saducheii, etc. Iar acestora le zice Iisus ca nu cunosc Scripturile, nu ca le cunosc prea bine. Ei stiau citatele, dar nu le intelegeau. Asteptau un Mesia pamantean, care sa ii ajute sa scape de romani. In plus, invenasera, pe langa legea data, tot felul de alte obiceiuri (care mai sunt si azi, de exemplu nu purtau incaltaminte cu cuie sambata, ca asta ar fi presupus efort, cuiul fiind mia greu). Si in fata oamenilor se dadeau mari virtuosi, dar aveau pacate si erau mandrii. De aceea se foloseste termenul de fariseu, una spune si alta face. Citat:
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 00:14:10. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.