![]() |
#01. 1 septembrie - Anul nou bisericesc
Muzica se împarte în timpi, și tot așa viața se împarte în zile. Tot la fel precum măsura dă ritmul muzicii, așa și calendarul dă ritmul vieții. Spre exemplu: când calendarul tău se concentrează pe ziua onomastică, atunci și viața ta se concentrează pe persoana proprie; dacă punctul de atenție este anul nou, atunci și viața se concentrează pe trecerea timpului; iar dacă calendarul tău este concentrat pe Sfintele Sărbători, atunci și viața ta este concentrată pe viața veșnică. Drept urmare, bunii părinți ai Bisericii au istovit de 2000 de ani să ne ofere acest prilej de a ne regla viața după sfințenie și de a ne atrage atenția la îngrijirea sufletească. Cu prilejul începerii unui nou an, vă invit să observăm câte o zi sfântă în fiecare săptămână, ascultând ce ne șoptește și înțelegând astfel tainele Bisericii Sfânte comunicate prin calendarul nostru ortodox.
Potrivit tradiției, Mântuitorul Iisus Hristos și-a început activitatea publică în ziua de 1 septembrie, când a intrat în sinagogă și a citit cuvintele prorocului Isaia care profețeau despre Persoana Sa dumnezeiască: „Duhul Domnului este peste Mine, pentru că M-a uns ca să binevestesc săracilor; M-a trimis să vindec pe cei zdrobiți cu inima; să propovăduiesc robilor dezrobirea și celor orbi vederea; să slobozesc pe cei apăsați. Și să vestesc anul plăcut Domnului“ (Luca 4, 18-19 și Isaia 61, 1-2). --------------------------------- Săptămâna următoare: 8 septembrie (vineri): Nașterea Maicii Domnului |
#02. 8 septembrie - Nașterea Maicii Domnului
În cele doisprezece luni ale anului bisericesc, găsim și doisprezece Praznice Împărătești: șapte dedicate Lui Iisus Hristos și restul de cinci dedicate Maicii Sale, Fecioara Maria. Ba mai mult de atât, anul bisericesc începe și se termină cu viața Maicii Domnului: pe 8 septembrie este prăznuită Nașterea Sa, iar pe 15 august—ultima lună a anului bisericesc—este prăznuită Adormirea Maicii Domnului. Așadar, anul bisericesc se deschide cu o minune: Sfinții Ioachim și Ana, înaintați în vârstă și fizic incapabili să aibă copii, dau totuși viață Fecioarei Maria precum le-a promis Arhanghelul Gavriil că vor avea o fiică despre care aflăm mai târziu că va fi fericită de toate neamurile (Luca 1, 48). Deși totuși Maica Domnului a primit păcatul strămoșesc la fel ca toți oamenii, a trăit o viață de sfințenie personală, reușind prin aceasta să unească cerul și pământul ca în final să dea viață pământească însuși Fiului.
--------------------------------- Săptămâna următoare: 14 septembrie (joi): Înălțarea Sfintei Cruci |
Citat:
|
Nascandu-se din oameni, primind firea omeneasca, cea cazuta de la Adam. Acest lucru este in opozitie cu doctrina romano-catolica numita "Imaculata Conceptie" pe care noi, ortodocsii, o respingem.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Firea omeneasca este cazatoare de la momentul intrarii sufletului in trup, adica de la bun inceput, deoarece trupul este material chiar daca e tesut biologic evoluat. Cu alte cuvinte, firea naturala a omului este pur si simplu cazatoare, n-are cum sa fie altfel. N-are Adam nicio ”vina” ca, din populatia de bipezi din jurul lui, el a fost "primul" care a avut revelatie cu Dumnezeu; de-aia e si pomenit in Scriptura ca-n rest el n-a fost primul la nimic. Sfantul botez (al lui Ioan) nu schimba cu nimic firea, ci doar raspunde cu angajare ferma (dar cazatoare si cat se poate de omeneasca) la angajamentul vesnic mantuitor al lui Dumnezeu. 21. Iar această mântuire prin apă închipuia botezul, care vă mântuiește astăzi și pe voi, nu ca ștergere a necurăției trupului, ci ca deschiderea cugetului bun către Dumnezeu, prin învierea lui Iisus Hristos,(1Ioan3,21) Firea omeneasca devine capabila de schimbare doar dupa botezul cu Duh Sfant primit prin pilda lui Hristos. 8. Eu v-am botezat pe voi cu apă, El însă vă va boteza cu Duh Sfânt.(Mc1,8) Acest botez cu Duh Sfant se da pentru a se treace proba jertfei de sange si doar aceasta jertfa dovedeste schimbarea firii prin botezul cu Duh Sfant. Cine nu trece, ocoleste sau evita aceasta proba n-a primit Duh Sfant. Asta face parte mereu din evolutia oricui. 10. Iar Dumnezeul a tot harul, Care v-a chemat la slava Sa cea veșnică, întru Hristos Iisus, El însuși, după ce veți suferi puțină vreme, vă va duce la desăvârșire, vă va întări, vă va împuternici, vă va face neclintiți.(1Petru5,10) |
Citat:
Citat:
|
#03. 14 septembrie - Înălțarea Sfintei Cruci
După ce Hristos a fost crucificat, crucea s-a pierdut, devenind atât simbol comun venerat de creștini cât și simbolul suferințelor ce aveau să urmeze. Dar, după aproape 300 de ani de trăit în nesiguranță, prigoanele anti-creștine aveau să înceteze odată cu Edictul de la Milan din 313 prin care Împăratul Constantin a proclamat „recunoașterea creștinismului ca religie[, dând] creștinilor dreptul de a se întruni" în Imperiul Roman. Ba mai mult, câțiva ani mai târziu, Sfânta Elena Împărăteasa, mama lui Constantin, a găsit însăși Crucea Făcătoare de Minuni a Mântuitorului sub o floare de busuioc în Ierusalim. Așa că, pe 14 septembrie, Sfântul Ierarh Macarie a înălțat Crucea cea Adevărată nu doar ca simbolul ce unește cerul și pământul, dar și ca un obiect sfânt și protector ce avea să supravegheze o nouă epocă în istoria credinței. Deși, 300 de ani mai târziu, persanii au reușit să captureze crucea în 616, aceasta a fost recuperată la scurt timp de către Împăratul Bizantin Heraclius după Bătălia de la Ninive unde ultimul imperiu persan preislamic a fost învins definitiv. Pentru a evita pierderea ei încă o dată, Crucea a fost fragmentată și împărțită bisericilor de peste tot, cel mai mare fragment aflându-se la Mănăstirea Xiropotamu din Sfântul Munte. Așadar, azi sărbătorim Înălțarea Sfintei Cruci în cinstea recuperării Sfintei Cruci atât in anul 326 cât și in anul 630, fiind una din puținele praznice de post strict pentru a ne aduce aminte de suferințele Mântuitorului și a primi tainic puterea Crucii.
Tropar: Mântuiește, Doamne, poporul Tău și binecuvântează moștenirea Ta. Biruință binecredincioșilor creștini asupra celor potrivnici dăruiește și cu Crucea Ta păzește pe poporul Tău. --------------------------------- Săptămâna următoare: 21 septembrie (joi): Sfântul Proroc Iona |
#04. 21 septembrie - Sfântul Proroc Iona
În Vechiul Testament, găsim 16 cărți profetice, iar una dintre acestea îi este dedicată profetului Iona. Deși profeția lui Iona este scurtă, acesta este amintit pentru viața sa antitetică și paradoxală. Ca prunc, Iona moare și este reînviat de Sfântul Ilie. Ca proroc, el este trimis la Ninive de către Dumnezeu, însă el alege să meargă în Tarsis, în direcția opusă. Călătorind într-o corabie, el doarme când furtuna îi amenința cu moartea pe restul. Apoi, aruncat în mare, este înghițit de un chit pentru a fi eliberat peste trei zile ca în sfârșit să își ducă la capăt misiunea, transmițând o profeție de numai câteva cuvinte: „Patruzeci de zile mai sunt, și Ninive va fi distrusă!" Însă, după natura sa antitetică ce-i definește viața, în loc ca profeția să fie ignorată de păgâni și apoi îndeplinită de Dumnezeu, întregul popor ninivitan se căiește și este iertat. Ba mai mult, Iona este mânios să descopere că Dumnezeu i-a iertat, mustrându-L pe Dumnezeu că este un „Dumnezeu îndurat și milostiv, îndelung-răbdător și mult-milosârd". Așa că antiteticul a rămas cu Iona toată viața și chiar și după: Sfântul Ioan Gură de Aur îl descrie pe Hristos, încă o dată, în antiteză cu Iona: „Iona, spune Hristos, era rob, Eu Stăpân; el a ieșit din chit, Eu am înviat din moarte; Iona a predicat pieirea, Eu am venit binevestind împărăția; ninivitenii n-au auzit mai mult decât cuvintele lui Iona, Eu am predicat o filosofie care biruie orice filosofie; Iona a venit ca slujitor, Eu am venit fiind Însuși Stăpânul și Domnul universului" [1] (cf. Matei 12, 39-41). Tropar: Ninivitenilor harfă ai fost vestindu-le pedeapsa judecății și s-au căit din toată inima lor, căci tu ieșind din pântecele chitului închipuit-ai Învierea Domnului. Drept aceea mijlocește pentru noi toți, Proorocule Iona ca un prieten al Lui. --------------------------------- Săptămâna următoare: 26 septembrie (marti): Sfântul Voievod Neagoe Basarab |
#05. 26 septembrie - Sfântul Voievod Neagoe Basarab
După ce Ștefan cel Mare și Constantin Brâncoveanu au fost canonizați în 1992, li s-a alăturat celor doi sfinți și Neagoe Basarab (1482 - 1521) în 2008, aproape 500 de ani după adormirea sa. Acest voievod, fost elev al Sfântului Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului, a domnit peste o Țară Românească în plină dezvoltare culturală, oferindu-i atât prima capodopera literară româneasca, „Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie"—o compilație de învățături monastice—, cât și împodobind a doua capitală a Țării Românești prin ctitorirea Mănăstirii Curtea de Argeș—mănăstirea în jurul căreia s-a țesut legenda Meșterului Manole. Însă, activitatea culturală a lui Neagoe Basarab nu s-a oprit aici: tot el l-a făcut mitropolit pe ieromonahul cărturar Macarie, după ce acesta a tipărit primele cărți creștine de pe meleagurile românești, și a contribuit donații către mănăstiri ortodoxe în Balcani, în Sfântul Munte, în Constantinopol, și în alte locuri sfinte. Deși slavona era limba în uz bisericesc la vremea aceea, tot din timpul lui Neagoe Basarab găsim primul text în limba română, Scrisoarea lui Neacșu. Drept urmare, Sfântul Voievod Neagoe Basarab, supranumit și Domn al culturii, spiritualității, și Prinț al Păcii, a îmbinat firesc cultura, credința, și țara, zidind o parte statornică și fertilă în dezvoltarea României. Tropar: Domnitor preaînțelept între căpeteniile neamului românesc, ctitor de lăcașuri sfinte, prieten al Sfinților Părinți, învățător luminat de Duhul Sfânt și mare iubitor de pace, Sfinte Neagoe Voievod, roagă-L pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre! --------------------------------- Săptămâna următoare: 6 octombrie (vineri): Sfântul Apostol Toma |
Fragment din „Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie” realizat de maicile de la Mănăstirea Diaconești și urcat pe YouTube de Trinitas TV: https://youtu.be/_k5OjWjLQ94
|
#06. 6 octombrie - Sfântul Apostol Toma
Printre cei doisprezece apostoli pe care Mântuitorul i-a ales să propovăduiască adevărul, se numără și Apostolul Toma, nume care se traduce „Geamănul” în siriană. Acesta este dornic să moară cu Iisus, îndemnându-i pe ceilalți ucenici „să mergem și noi și să murim cu El” (Ioan 11,16). Ba mai mult, după reînvierea Lui Hristos, Sfântul Toma a propovăduit Evanghelia cel mai departe, ajungând până la hinduși și devenind sfântul ocrotitor al creștinilor din India unde a fost torturat și străpuns de cinci sulițe. Cu toate acestea, reputația lui a ajuns să fie legată de o credință experiențială: „Dacă nu voi vedea, în mâinile Lui, semnul cuielor, și dacă nu voi pune degetul meu în semnul cuielor, și dacă nu voi pune mâna mea în coasta Lui, nu voi crede” (Ioan 20, 25). Învierea însăși a fost supusă testului simțurilor de Sfântul Apostol Toma înainte de a-L mărturisi pe Domnul și Dumnezeul nostru. După ce Dumnezeu S-a lăsat pipăit, răspunsul Lui a fost de o ocară tainică: „Pentru că M-ai văzut ai crezut. Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut!” (Ioan 20, 29) Tropar: Apostole Sfinte Toma, roagă pe Milostivul Dumnezeu, ca să dăruiască iertare de greșeli sufletelor noastre. --------------------------------- Săptămâna următoare: 14 octombrie (sâmbătă): Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iași |
#07. 14 octombrie - Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iași
Născută în regiunea Tracia în veacul al XI-lea, tânăra Parascheva a fugit timpuriu de acasă pentru a deveni călugăriță când încă era copil, „părăsind frumusețea acestei lumi” după cum descria Sfântul Mitropolit Varlaam. Restul vieții sale scurte a fost petrecut în mănăstiri și în pustiu, întorcându-se numai la 25 de ani în locurile părintești pentru a fi îngropată pe pământurile sale. Însă sfințenia Sfintei Parascheva nu s-a sfârșit odată cu această trecere: trupul ei a rămas nu doar intact în fața trecerii timpului, dar chiar și făcător de minuni, alinând bolile și suferințelor celor ce-l atingeau. Câteva sute de ani mai târziu, Dimitrie Cantemir ne povestește provocările prin care domnitorul Vasile Lupu a trecut pentru a împodobi recenta ctitorie a sa, biserica Sfinții Trei Ierarhi de la Iași, cu trupul Cuvioasei, plătind câteva sute de pungi la Poarta Otomană pentru a strămuta moaștele din Constantinopol în 1641. De atunci, Sfânta Cuvioasa Parascheva a devenit printre cei mai iubiți sfinți din țară, fiind atât hramul a peste 400 de biserici naționale cât și ocrotitoarea Moldovei, primind sute de mii de credincioși anual, și continuând să facă miracole aproape 1000 de ani după trecerea la veșnicie. Tropar: Întru tine, maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip; că, luând crucea, ai urmat lui Hristos; și lucrând, ai învățat să nu se uite la trup, căci este trecător; ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru aceasta și cu îngerii împreună se bucură, Preacuvioasă Maică Parascheva, duhul tău. --------------------------------- Săptămâna următoare: 18 octombrie (miercuri): Sfântul Apostol și Evanghelist Luca |
O istorisire foarte frumoasa de la Pr. Pimen despre cum l-a ajutat Sf. Cuviasa Parascheva ca stareț în Sfântul Munte: https://youtu.be/b42DxjZSzMc
|
#08. 18 octombrie - Sfântul Apostol și Evanghelist Luca
Născut în Antiohia, medicul sirian Luca a întocmit mai mult de o treime din Noul Testament, devenind unul din cei mai apreciați istorici ai civilizației noastre. După ce L-a văzut pe Iisus înviat, Sfântul Evanghelist și-a folosit pregătirea academică pentru a scrie o istorisire cât mai obiectivă ale celor văzute. Pe deasupra, Luca și-a folosit educația artistică să întemeieze iconografia creștină, pictând zeci de icoane cu Maica Domnului, având-o pe însăși Născătoarea de Dumnezeu ca model. În final, Sfântul Apostol Luca a fost martirizat în Teba din Boeția, locul ce a dat naștere unor personaje legendare greci precum Oedip, Dionis, și Hercule. Moaștele acestui ocrotitor al doctorilor și al artiștilor au fost mutate din Teba în Constantinopol de către Împăratul Constantin, dar au fost furate de către cruciați în a IV-a cruciadă când romano-catolicii au prăduit Constantinopolul. Deși o parte din moaște au fost returnate în Teba unde îi este mormântul, catolicii păstrează majoritatea moaștelor în Italia și Cehia. Prin viața sa, Sfântul Evanghelist Luca a devenit unul dintre cei mai cunoscuți din cei 70 de Apostoli pe care Iisus i-a trimis „ca pe niște miei în mijlocul lupilor” (Luca 10, 3) să propovăduiască Împărăția Lui Dumnezeu. Tropar: Apostole Sfinte și Evangheliste Luca, roagă pe Milostivul Dumnezeu, ca să dea iertare de greșeli sufletelor noastre. --------------------------------- Săptămâna următoare: 27 octombrie (vineri): Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor |
#09. 27 octombrie - Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor
https://i.ibb.co/mhxN2LW/sf-cuv-dimitire-cel-nou.png Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor 27 octombrie Sărbătorit la o zi după Sfântul Mucenic Dimitrie Izvorâtorul de Mir, Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou a fost un ascet român ce s-a nevoit într-o mănăstire dintr-o peșteră din Țaratul Vlaho-Bulgar în veacul al XIII-lea. Deși puține se știu din viața Cuviosului, știm că a fost păstor într-un sat la sud de Dunăre, după care a trăit ca monah până ce, prevestindu-și sfârșitul, s-a așezat între două lespezi unde s-a dus la Domnul. După o perioadă, moaștele i s-au descoperit printr-o minune de o fată bolnavă ce a fost imediat vindecată. Deși românii au dorit de îndată să aducă moaștele vlahului în țară, nu s-a putut decât după al șaselea război ruso-turc (1768-1774) când rușii au dat românilor moaștele. Astfel, Sfântul Cuvios a devenit ocrotitorul Bucureștilor, salvând orașul de cutremure, secete (1827), epidemii (1813, 1831), și ocupații străine. Deși Biserica l-a recunoscut imediat ca ocrotitor, recunoașterea oficială din partea statului a venit de la Cuza-Vodă în 1864 în urma propunerii lui Mihail Kogălniceanu. În următorul veac, bulgarii au încercat să fugă cu moaștele Cuviosului în timpul Primului Război Mondial când România era ocupată de germani, dar aliații lor germani i-au oprit cerându-le bulgarilor să readucă moaștele în București. Mai târziu, două luni înainte de a fi executat, Ceaușescu a cerut dizlocarea moaștelor din Dealul Mitropoliei, ceea ce unii consideră îndrăzneala care i-a grăbit sfârșitul. Din 2008, PF Daniel a orânduit în cadrul Patriarhiei Române și Arhiepiscopiei Bucureștilor o intensificare a procesiunilor menite să ceară ajutorul Sfântului Cuvios, praznicul devenind prilejul unuia dintre cele mai mari pelerinaje din țară alături de pelerinajul de la Sfânta Cuvioasa Parascheva de la Iași. Tropar: Întru tine, părinte, cu osârdie s-a mântuit cel după chip; că, luând crucea, ai urmat lui Hristos; și lucrând, ai învățat să nu se uite la trup, căci este trecător; ci, să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru aceasta și cu îngerii împreună se bucură, Preacuvioase Părinte Dimitrie, duhul tău. --------------------------------- Săptămâna următoare: 1 noiembrie (miercuri): Sfinții doctori fără de arginți Cosma si Damian din Asia Mică |
Minunatul cor TRONOS interpetând o rugăciune a Sfântului Dimitrie https://www.youtube.com/watch?v=zrp-hQ7Be-I
|
Citat:
Pe de alta parte il serbam prematur pe sf. Dimitrie cel nou, caci sarbatoarea lui in Cer se tine abea peste 13 zile. Azi e sarbatoarea sf. Parascheva si iata ca de ziua ei in Cer nimeni de jos nu-i aduce vreo cantare sau vreun imn duhovnicesc argumentandu-se ca s-au facut procesiuni de mare amploare acum 13 zile pentru a ne arata recunostinta. Sigur ca in duhul proorocilor se poate tine si devansat fata de Cer cu 13 zile, insa cati dintre noi mai au azi Duhul proorociilor ca sa-si permita sa serbeze defazat? Io ca sa impac si capra si varza, Doamne iarta-ma, la capra cu trei iezi ma refer, deci tin sarbatoarea, si aia din Cer, ma bucur cat mai mult de sf.Parascheva dar o tin si pe asta de pe pamant, ma bucur de sf.Dimitrie cel nou ocrotitorul Bucurestilor, fiindca la noi in Biserica cu Hramul sf. Ioan Botezatorul sufla vant bun cu miros duhovnicesc de la sfintii prooroci asa ca sfantul aude azi rugaciunile si laudele ce i se aduc dar o sa simta sfantul toate urarile de bine abea peste 13 zile, adica de ziua lui serbata in Cer. Nu pot sa ma mint si nu vreau sa mint, de aia v-am marturisit cum fac! |
Citat:
|
Citat:
|
#10. 1 noiembrie - Sfinții doctori fără de arginți Cosma si Damian din Asia Mică
https://i.ibb.co/sFGNf8K/cosma-damian-asia-mica.png Sfinții doctori fără de arginți Cosma si Damian din Asia Mică 1 noiembrie În cadrul Sfântului Maslu, după ce preotul unge bolnavul, putem auzi „Părinte Sfinte, doctorul sufletelor și al trupurilor, Cela ce ai trimis pre Unul-Născut Fiul Tău, Domnul nostru Iisus Hristos, să vindece toată boala și să ne răscumpere din moarte, vindecă pre robul Tău (nume) de neputința sufletească și trupească ce-l cuprinde (...) cu ale Sfinților și tămăduitorilor fără de arginți Cosma și Damian, Chir și Ioan, Pantelimon și Ermolae, Samson și Diomid, Mochie și Anichit, Talaleu și Trifon (...)” Dar cine sunt Cosma și Damian și ce sunt doctorii fără de arginți? Sunt sfinți doctori ce au tămăduit alfel: în loc să tranzacționeze cu oamenii, au tranzacționat cu Dumnezeu. Au dat rugăciuni pentru har și nu le-a mai trebuit plată pentru serviciile prestate, îndeplinând astfel cuvintele mântuitorului: „în dar ați luat, în dar să dați” (Matei 10, 8). În cazul sfinților Cosma și Damian, avem 3 perechi de sfinți cu acest nume în calendar, cei mai cunoscuți fiind cei din Roma, prăznuiți de 1 iulie. Astăzi, însă, prăznuim pe Cosma și Damian din Asia Mică, doctori ce au trăit în veacul al IV-lea în Imperiul Roman. Aceasta este singură pereche ce nu a fost martirizată, fiind inițial înmormântați separat, deoarece, într-o zi, o femeie a reușit să-l convingă pe Damian să primească trei ouă pentru vindecarea ei, ceea ce l-a revoltat pe Cosma. Dar, printr-o minune, s-a clarificat că Damian a acceptat ouăle din respect pentru Dumnezeu, nu ca plată, convingând astfel lumea să-i îngroape pe frați împreună. Tropar: Sfinților cei fără de arginți și de minuni făcători, cercetați neputințele noastre; în dar ați luat, în dar dați-ne nouă. --------------------------------- Săptămâna următoare: 8 noiembrie (miercuri): Soborul Sfinților Mihail si Gavriil și al tuturor cereștilor puteri |
https://i.ibb.co/QXx1DXt/soborul-arhanghelilor.png Soborul Sfinților Arhangheli Mihail si Gavriil și al tuturor cereștilor puteri 8 noiembrie În această zi obișnuia să se prăznuiască doar Sfântul Arhanghel Mihail, „capetenia oștirii Domnului” (Iosua 5, 14) ce le-a venit în ajutor Drepților David și Ilie, Apostolilor Petru și Pavel, și chiar Sfântului Constantin cel Mare. Mai târziu, Sfântul Arhanghel Gavriil s-a alăturat prăznuirii, cel ce a vestit nașterea fecioarei Maria și mai târziu a înfăptuit Bunavestire ce a anunțat însăși Întruparea. Astăzi, praznicul s-a extins să cuprindă toate puterile cerești, printre care ceilalți cinci Sfinți Îngeri: Rafail „care ridică rugăciunile sfinților și le înalță înaintea slavei Celui Sfânt” (Tobit 12, 15), Uriil (Focul lui Dumnezeu, cel care pedepsește), Salatiil (Rugaciunea lui Dumnezeu, cel care mijlocește), Gudiil (Slavirea lui Dumnezeu, cel care slăvește), și Varahiil (Binecuvantare de la Dumnezeu, cel ce mângâie). Deși ființe raționale și deținătoare de voință liberă, atât în istoria creștinismului cât și în dogmatica creștină, îngerii rămân ființe tainice ce împărtășesc o altă fire decât cea umana, neavând trupuri ci doar spirit. Cât despre rolul lor, Apostolul întreabă: „Îngerii oare nu sunt toți duhuri slujitoare, trimise ca să slujească, pentru cei ce vor fi moștenitorii mântuirii?” (Evrei 1, 14) Tropar: Mai marilor Voievozi ai Oștilor cerești, rugămu-vă pe voi noi, nevrednicii; cu rugăciunile voastre să ne acoperiți pe noi, cu acoperământul aripilor slavei voastre celei netrupești păzindu-ne pe noi, cei ce cădem cu deadinsul și strigăm: izbăviți-ne din nevoi, ca niște mai mari peste cetele puterilor celor de sus. --------------------------------- Săptămâna următoare: 15 noiembrie (miercuri): Sfântul Cuvios Paisie de la Neamț |
#12. 15 noiembrie - Sfântul Cuvios Paisie de la Neamț
Deși sub regim fanariot, veacul al XVIII-lea a beneficiat de o renaștere culturală unică în istoria noastră. Sfântul Paisie, educat la academia mitropolitului moldovean Petru Movilă, părăsește de tânăr Ucraina pentru a intra în schiturile moldovenești, faimoase pentru tradiția lor athonită. De acolo, se duce în Athos pentru aproape 20 de ani înainte de a se întoarce la Mănăstirea Dragomirna în Suceava unde pornește o mare reînviere monahală pe teritorile noastre, reoganizând monahismul românesc precum a facut-o și Nicodim de la Tismana câteva veacuri mai devreme. Astfel, limba română devine prima limba în care se traduc părți semnificative din Filocalie, Sf. Paisie pornind un curent „ascetico-filologic” prin care mănăstirile românești deveneau focare de cultură patristică, aducând laolaltă români, slavi, și greci din toată ortodoxia. Este oare surprinzător că patru dintre ucenicii lui direcți au fost proslăviți la rândul lor ca sfinți și a lăsat în urmă întregi generații care au continuat să împodobească pământurile noastre cu un duh de dragoste jertfelnică? Dus la Domnul în 1794, moștenirea Sfântului Paisie din Neamț încă este vie în mănăstirile românești, epoca lui Paisie rămânând un etalon al vieții chinoviale. Tropar: Apărătorule al dreptei credințe și lauda monahilor, Cuvioase Părinte Paisie, din pruncie iubind pe Hristos, ca un alt Avraam ai părăsit patria ta, în Muntele Athosului nevoindu-te; și, adunând ceată de ucenici, te-ai așezat în țara Moldovei cea binecuvântată și Mănăstirea Neamțului rai pământesc ai făcut-o. Pentru aceasta, împreună cu îngerii, nu înceta a te ruga lui Dumnezeu pentru sufletele noastre. --------------------------------- Săptămâna următoare: 21 noiembrie (marți): Intrarea în biserică a Maicii Domnului |
Am încercat să pun laolaltă pe OrthodoxWiki o listă cu ucenicii lui Paisie:
Citat:
|
#13. 21 noiembrie - Intrarea în biserică a Maicii Domnului
https://i.ibb.co/bJky0jw/intrarea-in-biserica.png Intrarea în biserică a Maicii Domnului 21 noiembrie Astăzi este cea mai importantă sărbătoare din Postul Nașterii Domnului: Intrarea în biserică a Maicii Domnului, știută și ca Vovidenie sau Ovedenie („ceea ce se face văzută” din slavonă). Înainte de Întâmpinarea Domnului la Templu, înainte de Întrupare și Bunavestire, a trebuit mai întâi ca Drepții Ioachim și Ana să-și îndeplinească făgăduința făcută către Dumnezeu: că-și vor da fiica lor să slujească Domnului și numai Domnului („Să trăiască Domnul Dumnezeul meu, dacă voi naște prunc - băiat ori fată - îl voi dărui Domnului Dumnezeu spre a-L sluji toate zilele vieții sale” - Protoevanghelia lui Iacov 4, 1). De aceea intrarea Maicii Domnului în Templu reprezintă împlinirea făgăduinței din liberă voință, de acolo urmând să se facă numai voia Domnului, crescând-o pe Fecioara Maria într-o copilărie pură și fără prihană înainte să fie dată în căsătorie Dreptului Iosif. De aici a putut fi îndeplinită Pronia Dumnezeiască revelată în discuția dintre Dumnezeu și Satana: „Dușmănie voi pune între tine și între femeie, între sămânța ta și sămânța ei; aceasta îți va zdrobi capul, iar tu îi vei înțepa călcâiul" (Facerea 3, 15). Așadar, intrarea Maicii Domnului în biserică depășește dușmănia și tentațiile diavolului, asigurând buna-creșterea Fecioarei, sporirea sa în iubire de Dumnezeu, și „taina fecioarei ce a făcut posibilă taina Betleemului” (Arhid. Ioan Ică Jr.). Tropar: Astăzi înainte însemnarea bunăvoinței lui Dumnezeu și propovăduirea mântuirii oamenilor, în Templul lui Dumnezeu luminat Fecioara se arată și pe Hristos tuturor mai înainte Îl vestește. Acesteia și noi cu mare glas să-i strigăm: Bucură-te, Împlinirea rânduielii Ziditorului. --------------------------------- Săptămâna următoare: 30 noiembrie (joi): Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi Chemat, Ocrotitorul României |
#14. 30 noiembrie - Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi Chemat, Ocrotitorul României
https://i.ibb.co/DfcjGkb/Sf-ap-andrei.png Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi Chemat, Ocrotitorul României 30 noiembrie Întâiul chemat, ucenicul Înaintemergătorului, a părăsit ucenicia arhetipului monahal Ioan Botezătorul pentru a deveni pescar de oameni sub marele Învățător și Arhiereu, Iisus Hristos. Și așa a și făcut, hirotonind numeroși episcopi atât în Bizanț cât și în Atena, Tracia, și foarte posibil în Dobrogea noastră, înființând alături de Sf. Ap. Filip începuturile creștinismului apostolic românesc. În final, Sf. Andrei a fost martirizat în Patras lângă Corint, fiind crucificat pe o cruce în formă de „X”. Crucea Apostolului a fost furată din Grecia de romano-catolici în veacul XIII și revoluționarii francezi au încercat să o distrugă în 1789. În sfârșit, în 1980, crucea a fost returnată grecilor, iar în 1997 Sf. Andrei a fost proclamat Ocrotitorul României, ziua de azi devenind sărbătoare națională bisericească. În 2018 a fost sființită Catedrala Mântuirii Neamului cu hramul Sfântul Apostol Andrei, cea mai mare biserică ortodoxă din lume, menită să vegheze asupra neamului românesc, botezat de Sfântul Apostol Andrei. Tropar: Fiu al Galileei și frate al lui Petru, dintre pescari în soborul Apostolilor întâi ai fost chemat, Andrei cel minunat, iar de la mormântul tau din Patra chemi popoarele la Dumnezeu și atunci ne-ai umplut de bucurie când în România iarăși ai venit, unde pe Hristos Domnul L-ai propovăduit. --------------------------------- Săptămâna următoare: 6 decembrie (miercuri): Sfântul Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei |
Conform Pr. Păcurariu, ne-au rămas colinde din antichitate care-l menționează pe Sf. Andrei.
Postez aici Colindul Sfântului Andrei interpretat de maicile din Mănăstirea Brâncoveni, Olt. Colindul a fost cules în 1935 din folclorul dobrogean unde s-a transmis din generație în generație. https://www.youtube.com/watch?v=7Otk7ubLlDk Conform părintelui Paisie, viețuitor al Catedralei Arhiepiscopiei Tomisului: Citat:
|
#15. 6 decembrie - Sfântul Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei
https://i.ibb.co/FDKN7MR/sf-nicolae.png Sfântul Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei 6 decembrie Sfântul Nicoale este o mare taină în tradiția creștină. Deși se știau puține din timpul vieții sale, după trecerea la Domnul, Sf. Nicolae a lucrat într-atât încât a ajuns unul din cei mai iubiți sfinți din toată lumea, fiind și acum unul din sfinții ocrotitori ai Greciei. Prin evlavia uriașă primită, Sf. Nicolae a introdus două povești în tradiția noastră cu care Biserica se confruntă repetat să le contextualizeze și recontextualizeze. Într-una din ele, Sf. Nicolae îl pălmuiește pe ereticul Arie în cadrul primului Sinod Ecumenic, din „râvnă Dumnezeiască”. În a doua, obiceiul său de a aduce cadouri peste noapte s-a transformat nu doar în tradiția lui „Moș Nicolae” dar și în tradiția lui Moș Crăciun! În ambele cazuri, Biserica muncește să țină credincioșii cu mintea la cele sfinte auzind poveștile acestea, dar oare ce vrea să ne spună Sf. Nicolae cu adevărat prin ele? Tropar: Îndreptător credinței și chip blândețelor, învățător înfrânârii te-a arătat pe tine, turmei tale, adevărul lucrurilor. Pentru aceasta ai dobândit cu smerenia cele înalte și cu sărăcia cele bogate; Părinte Ierarhe Nicolae, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre. --------------------------------- Săptămâna următoare: 13 decembrie (miercuri): Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei |
Citat:
|
#16. 13 decembrie - Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei
https://i.ibb.co/bgM0dhH/dosoftei-al-moldovei.png Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei 13 decembrie În veacul al XVII-lea când limba română era în curs de a fi introdusă în cultul bisericesc, Sf. Dosoftei a găsit acest lucru un prilej de a aduce omul mai aproape de Dumnezeu. Înainte de ilustra traducere a Dumnezeieștii Liturghii în limba română, Psaltirea în versuri a lui Dosfotei, considerată de Iorga „începutul poeziei scrise a românilor”, avea menirea de a „trage firea omului către cititul ei (...) ca să poată fi mai mare îndemnare către rugă și către nevoință”. De atunci, poezia a hrănit neamul nostru și la bine și la rău: în veacul al XIX-lea Eminescu a fost un mare apreciator al Sf. Dosoftei, iar în veacul al XX-lea deținuții din închisorile comuniste se hrăneau cu poezii bisericești, mulți fiind pedepsiți pentru scrierea sau recitarea acestor poezii, Radu Gyr fiind chiar condamnat la moarte pentru asta. Așadar, marele sfânt cărturar Dosoftei a deschis o nouă dimensiune artistică în viața ortodoxă a românilor, fixând o puternică piatră de temelie la fundația culturii neamului. Tropar: Apărătorule al Ortodoxiei și învățătorule al sfințeniei, păstor blând ca un miel și mare dascăl al Sfintei Liturghii, Părinte Ierarhe Dosoftei, roagă pe Hristos-Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre! --------------------------------- Săptămâna următoare: 18 decembrie (luni): Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul |
#17. 18 decembrie - Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul
După ce Mitropolia Moldovei a dobândit recunoașterea celorlalte jurisdicții ortodoxe în 1401, urma o epocă de aur în istoria acestei regiuni românești. Ucenic al Sfântului Ierarh și schimonah Leontie de la Rădăuți, Cuviosul Daniil și-a început viața sfântă de mic, intrând în mănăstiri de tânăr și devenind la rândul său duhovnicul Sfântului Ștefan cel Mare și al mitropolitului Grigorie Roșca. Sub îndrumarea ieroschimonahului Daniil, Moldova a înflorit nu doar prin victoriile istorice ale lui Ștefan Vodă dar și prin faimoasele mănăstiri ctitorite de voievod sub ascultarea duhovnicului său și mai târziu îngrijite de Grigorie al Moldovei. Astfel, Sf. Daniil a devenit primul egumen de la Mănăstirea Voroneț, una dintre cele mai faimoase construcții românești din lume. Așadar, deși Mitropolia Moldovei nu beneficia de autocefalie în mod oficial, înflorirea acestei Mitropolii era de necontestat: crearea unui stil artistic unic, înscăunarea de episcopi locali, și chiar proslăvirea Sfântului Daniil imediat după trecerea sa la Domnul arăta că românii erau pregătiți să-și reia locul de cinste în ortodoxie pe care l-au avut în primele veacuri apostolice în Dobrogea antică sub păstoria Mitropoliei din Tomis. Tropar: Întru tine, Părinte, cu osârdie s-a mântuit cel după chip; căci luând Crucea, ai urmat lui Hristos; și luptând, ai învățat să nu se uite la trup, că este trecător; ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru aceasta și cu îngerii se bucură, Preacuvioase Părinte Daniile, duhul tău. --------------------------------- Săptămâna următoare: 25 decembrie (luni): Nașterea Domnului (Crăciunul) |
#18. 25 decembrie - Nașterea Domnului (Crăciunul)
„Și tu, Betleeme Efrata, deși ești mic între miile lui Iuda, din tine va ieși Stăpânitor peste Israel, iar obârșia Lui este dintru început, din zilele veșniciei” (Miheia 5, 1). Odată cu Buna Vestire, Dumnezeu S-a întrupat și Împărăția Cerurilor a început tainic pe pământ la „plinirea vremii”. Însă doar nouă luni mai târziu această taină s-a manifestat vizibil, odată cu nașterea Domnului. Astfel, s-a luminat adâncul peșterii din Betleem precum întreaga lume căzută de la Adam și Eva, acum luminată de trupul Fiului, devenit om: „Ieșit-am de la Tatăl și am venit în lume” (Ioan 16:28). Tropar: Nașterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoștinței; că întru dânsa cei ce slujeau stelelor de la Stea s-au învățat să se închine Ție, Soarelui dreptății și să Te cunoască pe Tine, Răsăritul Cel de sus, Doamne, Slavă Ție! --------------------------------- Săptămâna următoare: 6 ianuarie (sâmbătă): Botezul Domnului (Boboteaza – Dumnezeiasca Arătare) |
#19. 6 ianuarie - Botezul Domnului (Boboteaza – Dumnezeiasca Arătare)
https://i.ibb.co/d6pPWZx/Boboteaza.png Botezul Domnului (Boboteaza – Dumnezeiasca Arătare) 6 ianuarie Sfânta Treime s-a dezvăluit tainic încă din primul capitol din Scriptură când Dumnezeu a zis: „Să facem om după chipul și după asemănarea Noastră” (ημετεραν). Însă la Iordan, Revelația a fost desăvârșită când „Duhul lui Dumnezeu s-a văzut” și Tatăl a spus: „Acesta este Fiul Meu cel iubit”. De atunci, Dumnezeul lumii a devenit un Dumnezeu personal, dând voie credincioșilor să zidească relații aievea cu Persoane, nu cu idealuri, concepte abstracte, sau substanțe de nedeslușit. Această mare taină a fost păstrată și prețuită de ortodocși, respinsă de evrei și musulmani, schimonosită de romano-catolici și protestanți, și a rămas străină de hinduși și budiști. De la început până astăzi, Sfânta Treime, împreună cu Euharistia și Întruparea rămân cele mai tainice mistere ale credinței creștine. Tropar: Nașterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoștinței; că întru dânsa cei ce slujeau stelelor de la Stea s-au învățat să se închine Ție, Soarelui dreptății și să Te cunoască pe Tine, Răsăritul Cel de sus, Doamne, Slavă Ție! --------------------------------- Săptămâna următoare: 10 ianuarie (miercuri): Sfântul Cuvios Antipa de la Calapodești |
#20. 10 ianuarie - Sfântul Cuvios Antipa de la Calapodești
Sfântul ieroschimonah Antipa de la Calapodești este un sfânt român mai bine cunoscut în Sfântul Munte și în Rusia decât în țara sa. Născut în 1816 în Bacău, tânărul de 20 de ani nu a fost primit în Mănăstirea Neamț, ceea ce l-a determinat să plece în Sfântul Munte, primind binecuvântare de la starețul din Schitul Brazi din Țara Românească. În Athos, prin râvnă și nevoință aspră, primește chipul îngeresc—schima mare—în mănăstirea greacă Esfigmenu. Trăind în perioada de construire a Schitului Prodromu ca loc chinovial, Sf. Antipa este chemat să ajute, eventual fiind trimis în Iași pentru a administra un metoc. Acolo, ieroschimonahul continuă să trăiască o viața aspră, postind zile întregi chiar și în centrul urban în care se afla. Inima sa însă râvnea după sihăstrie, așa că Dumnezeu i-a rânduit Sfântului Antipa să ajungă la vestita Mănăstire Valaam, „Athosul Nordului”, una dintre cele mai mari mănăstiri din Rusia. Acolo, în 1882, se va duce la Domnul, rămânând un mare sfânt, iubit în toată lumea ortodoxă. Tropar: Povățuitor preaînțelept al călugărilor și înger pământesc te-ai arătat, Sfinte Cuvioase Părinte Antipa, înfrânându-ți trupul cu nepătimirea și luminând inimile credincioșilor cu strălucirea virtuților tale. Pentru aceasta te-ai făcut locaș preacinstit al Sfântului Duh și în ceruri ai aflat plata ostenelilor tale de la Dumnezeu, pe Care roagă-L să ne dăruiască nouă mare milă. --------------------------------- Săptămâna următoare: 20 ianuarie (sâmbătă): Sfântul Cuvios Eftimie cel Mare |
#21. 20 ianuarie - Sfântul Cuvios Eftimie cel Mare
Cam la 150 de ani după înființarea monahismului în Egipt, Sfântul Eftimie cel Mare împreună cu Sfântul Cuvios Teoctist călătoresc în Palestina unde au să înființeze a doua mare tradiție monahală. Acolo, marele Eftimie avea să creeze o lavră faimoasă unde asceți de peste tot veneau să se nevoiască. Printre ei, Sfântul Sava cel Sfințit, cel ce a dat tipicul mănăstirilor folosit și în ziua de azi, va ucenici pe lângă Eftimie, alături de Martirie, viitorul patriarh al Ierusalimului, și alți mari sfinți cuvioși. Împreună, acești călugări vor lua parte la dezbaterile celui de-al IV-lea Sinod Ecumenic, combatând erezia monofizită. Astfel, Sf. Eftimie a dat naștere unei bogate tradiții mănăstirești ce a continuat să se dezvolte necontenit în Palestina până în veacul al VII-lea când regiunea a fost cucerită de mahomedani. Rămâne de la sine înțeles că tradiția a continuat până azi, iar românii au luate parte în mod direct de asemenea: în veacul trecut, Sfântul Ioan Iacob Hozevitul a fost canonizat de Patriarhia Ierusalimului după ce sfântul român a sihăstrit la Marea Lavră Sf. Sava (Mar Saba) din pustiul Iordanului, la vreo 30 de kilometri de Betleem. Tropar: Veselește-te pustiu care nu rodeai, bucură-te ceea ce nu aveai durere; că bărbatul doririlor Duhului ți-a înmulțit ție fii, sădindu-i cu dreapta cinstire de Dumnezeu și hrănindu-i cu înfrânarea, spre împlinirea faptelor bune. Cu ale cărui rugăciuni, Hristoase Dumnezeule, mântuiește sufletele noastre. --------------------------------- Săptămâna următoare: 26 ianuarie (vineri): Sfântul Ierarh Iosif cel Milostiv, mitropolitul Moldovei |
#22. 26 ianuarie - Sfântul Ierarh Iosif cel Milostiv, mitropolitul Moldovei
https://i.ibb.co/syqJsxP/iosif-naniescu.png Sfântul Ierarh Iosif cel Milostiv, mitropolitul Moldovei 26 ianuarie La sfârșitul veacului al XIX-lea, ateismul socialist amenința Moldova dinspre răsărit, iar dinspre apus se năpustea ateismul darwinist. Împotriva acestor curente seculare Dumnezeu ni l-a dat pe Sf. Ierarh Iosif Naniescu, mitropolit-cărturar, fost egumen, arhimandrit, profesor de religie, și director de seminar. Sf. Iosif a înființat prima revistă de teologie de pe pământurile românești, Revista Teologică, revistă pe care mitropolitul o dădea gratuit credincioșilor la slujbă pentru a-i proteja de rătăcirile venite din afară. Membru de onoare al Academiei Române, Iosif a donat o bibliotecă de peste 10.000 de cărți Academiei propășind o legătură strânsă între Biserică și Academie. Însă toate aceste lupte ar fi fost zadarnice dacă Iosif nu și-ar fi dublat activitatea cărturărească printr-o înaltă viața duhovnicească: cu o iubire de psalmi înduioșătoare, o slujire a Dumnezeieștii Liturghii în lacrimi, și o milostenie care întrecea toți ierarhii vremii, Iosif cel Milostiv a ajuns iubit de întreg neamul românesc, încrezător în acest păstor plin de har. După adormire, a fost înmormântat în ctitoria sa, Catedrala Mitropolitană din Iași, lăcaș început de predecesorul și modelul său din copilărie, mitropolitul cărturar Veniamin Costachi. Tropar: Curăția ta și rugăciunea, milostenia și înfrânarea vas ales al Sfântului Duh te-au făcut; pentru aceasta, Moldovei fiind păstor, urmai cu totul Păstorului Celui bun; Sfinte mare Ierarhe, milostive Iosife, roagă pe Hristos Dumnezeu să ne dăruiască nouă mare milă. --------------------------------- Săptămâna următoare: 2 februarie (vineri): Întâmpinarea Domnului |
Ne-ar prinde bine și nouă astfel de ierarhi cărturari astăzi să apere turma de toate inepțiile venite din afară. Oare o să facă un documentar sau vreun material mai acătare Trinitas despre Sf. Iosif anul ăsta? O să postez dacă văd ceva. Până atunci, am văzut filmulețul ăsta cu Pr. Calistrat: https://www.youtube.com/shorts/jbyw6YokmIk
|
#23. 2 februarie - Întâmpinarea Domnului
La 9 luni de la Bunavestire este Nașterea Domnului, iar la 40 de zile de la Naștere este Aducerea la Templu a Pruncului Iisus. Menționat numai de Evanghelistul Luca, acest Praznic Împărătesc sărbătorit încă din primele veacuri păstrează un caracter tainic. Pe de o parte, urmașul vechilor prooroci, Dreptul Simeon îl primește și îl acceptă pe Mântuitor chiar în inima Israelului, în Templul din Ierusalim. Pe de altă parte, Fecioarei Maria îi este vestită pentru prima dată o proorocie dureroasă: „prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi”. Iar pruncul Iisus Hristos este acum jertfit „precum s-a zis în Legea Domnului”, prefigurând jertfa ce deja a acceptat-o și va să mântuiască întreaga omenire. Tropar: Bucură-te, Ceea ce ești Plină de har, Născătoare de Dumnezeu Fecioară; că din tine a Răsărit Soarele dreptății, Hristos Dumnezeul nostru, luminând pe cei dintru întuneric. Veselește-te și tu, bătrânule drepte, cel ce ai primit în brațe pe Izbăvitorul sufletelor noastre, Cel Ce ne-a dăruit nouă și Învierea. --------------------------------- Săptămâna următoare: 10 februarie (sâmbătă): Sfântul Sfințit Mucenic Haralambie |
Ora este GMT +3. Ora este acum 20:27:58. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.