![]() |
cum vad personal o facultate de teologie
Mult timp am fost dezgustat de procesul de formare al preotilor .
Stim cu totii ce fapte savarsesc preotii de azi (ma refer la cele elementare nu cele dogmatice). Vad clar aceiasi doza de lumesc si in noii studenti, in viitorii preoti. Consider ca nu e vina lor ci a celor care ii conduc. Scoala crestina reprezenta un ajutor al viitorului preot, insa este o conditie. Ceva cu totul nelumesc s-a trasformat in ceva cu totul lumesc. Din misiune , din chemare a devenit meserie. Mi se parea mai potrivita o perioada de pregatire intr-o manastire in care ar fi invatat si ar fi fost protejati de lumea exterioara. Pt ca toata vina "boacanelor" (omenesti si normale de altfel) ale preotiilor si viitorilor preoti tin de lumesc. Se apara de mediul dur si crud, necrestin prin aceiasi atitudine pana cand inconstient cad prada chiar aceluiasi pacat. Caci preotia nu a fost si nu va fi o meserie, nu este o metoda de supravietuire , un job, ci o jertfa uriasa pe care tineri nu mai stiu sa o faca nu pt ca nu ar vrea ci pt ca nu i-a invatat nimeni sa o faca. O jertfa (viata lor insasi) adusa lui Dumnezeu . Mi-au povestit foarte multi oameni ca nu au putut ajunge preoti desi si-au dorit foarte mult pt ca nu au avut bani, ceea ce e adevarat in multe cazuri. Un copil de la sate nu are absolut nici o sansa daca nu este cineva care sa-l sprijine financiar, ceea ce mi se pare absurd. In locul cursurilor trebuiau misiuni de ingrijire in spitale, in locul examenelor (de altfel foarte tampite dupa mine [in examen nu ii poti testa moralitatea, bunatatea] ) trebuiau nopti de privegheri si toate acestea intr-o scoala de preoti, o manastire. Sa nu se scoata pe banda rulanta sute de teologi ci doar cativa preoti pe an.Teologia o stiu si dracii si o stiu degeaba. Sa nu se supere studenti la teologie pe mine. Dar astfel printr-o implicare mai mare din partea conducerii fata de viitorii preoti aveam cu toti de castigat. Excursii gratuite in Athos, Ierusalim, privegheri, programul de manastire, programe de ajutorare a sinistratilor, a bolnaviilor din spitale nu ar fi putut decat sa imbunatateasca preotii si sa le ofere o experienta absolut necesara in Jertfa ce urmeaza sa o faca. Foarte multi studenti sunt nemultumiti pt ca nu ii invata sa cante. Si pe buna dreptate. Un preot aduce jertfa si prin cantare si asta ar trebuii sa invete in scoli(facultati) nu prin meditatii. Si uite asa primi raspuns la intrebari. De ce nu se duc preotii la sate, ci prefera orasele? Pt ca ei nu vad si nu au fost invatati sa priveasca preotia ca pe o jertfa ci ca pe job pe care il obti doar cu ajutorul unui master in teologie. Ei nu au vina ,in cazul asta, ca sistemul de formare al preotilor e atat de LUMESC . |
Este adevarat ca cei care vin din mediul rural si nu au bani sa faca o facultate de teologie sunt dezavantajati. Dar este la fel de adevarat ca acesti tineri ar fi dezavantajati daca ar alege orice alta facultate.
Studiile superioare cer bani, foarte multi bani, chiar daca esti pe locurile de la buget, stim cu totii asta. Eu am terminat liceul in 2004 si de atunci si pana acum nu am dat la facultate din acest motiv. Totusi, facultatea nu face parte din invatamantul obligatoriu, iar faptul ca statul se implica prin oferirea anuala a unui numar de locuri platite de la buget e un lucru bun, inseamna ca statul e isi depaseste atributiile. Problema cred ca este alta, anume pozitionarea profesiei de preot in aceeasi oala cu profesia de avocat, medic, inginer s.a.m.d. Daca vrei sa fii avocat, incepi facand Dreptul. Si nu oricine poate face Dreptul, ci doar cei care-si permit sa termine o astfel de facultate, pentru ca au banii necesari si capacitatea necesara de a invata. In aceeasi situatie se afla si preotia, numai ca spre deosebire de celelalte meserii aceasta se spune ca mai necesita pe deasupra o "chemare", o dorinta de a deveni preot nu numai pentru ca e o meserie aducatoare de bani, ca alte meserii, ci pentru ca cel ce devine preot il iubeste pe Dumnezeu si vrea sa-L slujeasca. N-am fost student la Teologie ca sa stiu, insa ma gandesc ca BOR are un cuvant de spus in privinta absolventilor si ca nu lasa exclusiv in grija statului raspunsul la dilema "cine termina / cine nu termina". Daca nu o face, ar trebui sa o faca. Daca o face, ar trebui sa o faca mai bine, sa se implice mai tare, ca sa-si asigure preoti inalt calificati si "cu chemare". Iar daca BOR ar fi interesata de formarea celor mai buni preoti ar renunta sa-i mai formeze intr-o facultate de stat. Ar cauta in toate colturile tarii tineri credinciosi, doritori si care sa indeplineasca conditiile cerute, i-ar forma pe cheltuiala proprie, le-ar pune la dispozitie materialele de studiu necesare, cazare in cazul celor din alta localitate etc. Asta a fi cea mai pura si dezinteresata modalitate de a obtine absolventi la cele mai inalte standarde. Asadar avem doua modalitati: cea concurentiala, prin inscrierea intr-o facultate, cu toate cele ce decurg din asta si cea pe care tocmai am ilustrat-o mai sus, modalitate care nu va fi folosita decat atunci cand statul va renunta sa mai finanteze facultati religioase - slabe sanse sa se intample in viitorul apropiat. Ne ramane ce avem acum, metoda concurentiala, in care nu-ti trebuie numai vocatie, ci si bani si in care cei saraci de la sate sunt dezavantajati. Singura solutie este o mult mai puternica implicare a BOR in procesul de formare a preotilor. Daca statul ofera finantarea facultatii de teologie, baza materiala, resursele, plata studiilor - BOR nu trebuie decat sa se asigure ca absolventii au o inalta conduita morala si ca-si doresc cu adevarat sa fie preoti. Iar daca exista cazuri exceptionale prin vreun sat ratacit, BOR poate sa-si faca siesi si tanarului respectiv un bine si sa-l finanteze. Deci ambele metode in paralel - si n-ar exista nici un conflict de interese, avand in vedere ca vorbim despre BOR. |
mi se pare geniala ideea, pacat ca nimeni nu te asculta. stiu foarte bine despre ce vorbesti, am cunoscut persoane care faceau facultatea de teologie si care nu prea aveau nimic in comun cu cele sfinte, din pacate. Doamne iarta-ma, nu-mi place sa critic, dar trebuie facut ceva, pentru ca in joc sunt sufletele oamenilor, pe care muti preoti le smintesc.
Maicuta Domnului sa se indure de noi! |
Vad ca Podolski si cu Scrable cugeta pozitiv, ar vrea o schimbare in structura si strategia de invatamant teologica, aveti o viziune progresiva inspre mai bine, sau inspre adevarata pregatire a preotilor printr-o traire directa a "chemarii" lor catre slujire. Pana aici totu pare a fi o varianta valabila si mai constructiva. Insa nu va-ti pus o singura intrebare: oare majoritatea studentilor ar vrea asta? Sau nu cumva le convine si lor asa cum e'acum?
Oricum, personal, stau si ma gandesc asa ca idee...atata timp cat eu ma duc la biserica atunci cand simt nevoia de marturisire si imi las acolo "povara" mea in fata preotului, care nu este decat un martor la randul lui in fata lui Hristos pentru cele spovedite, nu cred ca mai are rost sa ne "stresam" in zadar pentru niste aspecte ce nu vor fi schimbate. Sa-L lasam pe Dumnezeu sa-i judece pe actualii si viitorii preoti. Scrable, esti agnostic. Ce te face sa fii nesigur de existenta lui Dumnezeu? Fii sigur ca ceva acolo sus exista cu tarie iar asta o demonstreaza Universu in toata complexitatea, vastitatea si armonia lui. |
Veilur, nu prea are importanta ce doresc studentii, interesul principal aici este al BOR, acela de a-si asigura resurse umane de calitate. Studentii, sau viitorii preoti se vor acomoda oricarui mod de selectie si educatie, deci totul depinde de BOR.
Intrebarea despre agnosticism este prost pusa iar o explicatie ar fi prea lunga si ar deturna subiectul discutiei. Daca doresti detalii, contacteaza-ma cu un esaj privat. |
Citat:
Parerea mea e ca preotul are un rol activ de indrumare, trebuie sa fie credincios, fin cunoscator al psihologiei umane, al radacinilor pacatelor, charismatic, bun orator si cantaret. Doar o parte din acestea consider ca se poate invata. As adauga ca uneori totul mi se pare atat de superficial, ca ma dezgusta. Ortodoxia e oficiala: se preda in scoli, ca materie, se practica in biserica drept meserie, se aleg ierarhii. Dupa toate astea, constati ca in sufletul omului ramane acel: TREBUIE, la fel de oficial. Trebuie sa fac nunta, trebuie sa botez copilul, trebuie sa merg la biserica, dar nu trebuie sa cred!! Sufletul e tocmai pregatit sa-i bata cineva la usa, sa-l intrebe daca nu vrea sa li se alature: evanghelisti, adventisti, protestanti, se gasesc. Avem nevoie de preoti care sa stie sa lupte cu asa ceva. Ca sugestie, ar fi exemplul personal. |
@Z.Lidia: cred ca atunci cand detii majoritatea, cum este cazul BOR, intervine si un pic de laissez-faire. Alte culte sunt obligate sa practice un prozelitism exacerat, altfel nu pot capata adepti.
|
[SIZE=3][COLOR=green]Domnilor, invatati, mai intai, cum se scrie un titlu, faceti vreo 17 ani de scoala, predati vreo 30 de ani la catedra si pe urma - dar foarte de departe - exprimati-va pareri vizavi de scoala... [/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=green][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=green]Si Eminescu spunea candva, apropo de poezie, ca "E usor a scrie versuri//Cand nimic nu ai a spune..." Tare se mai potriveste...[/COLOR][/SIZE] |
Citat:
Tot vorbe goale, de acord, ca doar nu avem putere de decizie! Iar ca sa avem, nu sunt necesari 17 ani de scoala si 30 de catedra, trebuie altceva. Habar n-am ce. |
Citat:
[COLOR=teal][/COLOR] [COLOR=teal]Insa din necunoastere, cei acuzati de dezastrul din scoala romaneasca sunt profesorii. Nu, nu profesorii sunt vinovati. Profesorii sunt niste simpli executanti, sunt cei ce lucreaza la catedra. Profesorii NU fac/NU concepe și NU editeaza manuale, programe... Profesorul NU vinde manuale... Toate vin de suuuuuuus si noi trebuie doar sa aplicam. [/COLOR] [COLOR=teal][/COLOR] [COLOR=teal]Pe nimeni nu intereseaza ce face omul/profesorul la catedra. Tot ce intereseaza e cu cat cotizezi din amaratul acela de salariu ca sa-ti asiguri catedra si pentru anul urmator. Daca nu esti mut, surd si chior, ti-ai asumat un risc. Nu ai voie sa vorbesti cu nimeni despre scoala, nu ai voie sa ai idei, pareri, initiative. [/COLOR] [COLOR=teal][/COLOR] [COLOR=teal]Ai aratat cumva ca esti inteligent, ca vrei sa te implici, ca vrei sa muncesti pentru ca-ti place, pentru ca esti pasionat? Riscul asumat e si mai mare. Devii pericol pentru colegi si, daca nu pleci singur, esti eliminat, risti sa ajungi la marginea societatii... Etc... [/COLOR] [COLOR=teal][/COLOR] [COLOR=teal]Sunt doar cateva aspecte din drama omului/profesorului de la catedra. Copiii traiesc drame si mai mari... Dar... cui ii pasa?[/COLOR] |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
parintele Arsenie Boca a dat un raspuns extraordinar acelor femei care au venit la dansul sa i se plnaga de preotii lor: "Nasteti-i!"
Scurt si cuprinzator!!! Atat timp cat parintii nu-si mai educa copiii in spirit religios, duhovnicesc, nu-i invata sa se fereasca de pacat, si ei insisi nu duc o viata de sfintenie, NU vom avea preoti sfinti! Daca cititi vietile Sfintilor, vedeti ca majoritatea au fost crescuti, fie pe ascuns, fie liber, in duh CRESTINESC AUTENTIC! (a se vedea Sf. Gheorghe sau Sf.Dimitrie sau Sf.Nectarie din Eghina sau Sf.Sofia cu cele trei fiice ale sale, si ex.pot continua)! Atat timp cat parintii nu mai nasc copii, iar cei pe care ii au ii cresc in duh CURVESC, al BETIEI, al DISTRACTIILOR, cum poate iesi din ei un PREOT DE FOC? (Apropo, citi cartea "Un preot de foc - Parintele Iulian" de la Ed.Sofia, sa vedeti viata de preot contemporan si daruit total lui Dumnezeu, sau cititi Visata Sf.Ioan de Kronstadt, preot de mir, deventi sfant). Ne plangem de viitorii preoti? Dar cine ii mai educa religios daca lor le-au lipsit si cei 7 ani de acasa, anii prunciei, anii educatiei, anii de aur (cum mai sunt numiti)??? Daca preotii profesori ai facultatilor de teologie sunt si ei crescuti fara cei 7 ani, cum oare sa fie exemplu si sa invete cele duhovnicesti pe cei mai mici decat ei, adica pe studenti??? (nu ii bag pe toti in aceeasi oala, stiu si cunoasc exceptii, preoti "jos palaria"! tot respectul pt ei!!! Pr.Prof.Dr.Vasile Mihoc e cel mai graitor exemplu al facultatii din care fac parte, cea din Sibiu!!! Este exemplu viu de sfintenie!!! Atat pt studenti cat si pt familia sa, copii si nepoti!!! Apoi, cine se mai roaga azi pt preotul sau Paroh??? sa il tine Dumnezeu sa il intareasca sa ii dea putere ca nu are o misiune usoara... cine??? Cati se duc la Biserica si aprind o lumanare pt parintele lor??? cati merg si ii sar in ajutor cand cere ajutorul, nu pt dansul ci pt Biserica ce nu este a sa personala ci a tuturor enoriasilor??? NIMENI... si vrem preoti sfinti... Si mai este ceva: vine parintele cu Aghiasma in ajun de Boboteaza sau de Sf.Cruce si toti enoriasii il asteapta pe parintele cu paharelu de 50... tuica... coniac.. palinca... etc! Si daca primeste de la fiecare familie, DIN RESPECT, ajunge ca dupa 10 case sfintite, sa dea el insusi coltul... Se poate asa ceva??? Si mai este si obraznicia aceea "Parinte, dar ne refuzati pe NOOOI?" sa nu mai spun de saracu cantaret (care azi in genere este seminarist sau student teolog) caruia i se spune "ia un paharel sa iti dregi vocea ca mult ai de cantat1"! CINE INVATA PE PREOT SI PE CANTARET SA FIE BETIV? defapt, cine ii imbata??? apoi tot oamenii cu gura "s-a imbatat popa!" si umple satul cu hiperbolizari despre preot... Saracul preot care are de trecut prin asa ceva, ca daca e cu bun simt, accepta de la o familie, doua... trei... dar ce se face cand are 300??? fereasca Dumnezeu!!! Deci fratii mei, SA NU II MAI JUDECAM pe teologi si pe preoti, CA II AVEM DUPA CUM SUNTEM, DUPA CUM NI-I FACEM!!! Sa fiti binecuvantati!!! |
Scuza-ma Silver, am vrut sa citez pe Z.Lidia, dar cand postam am avut impresia ca tu ai scris din cele citate, nu stiu ce s-a intimplat in mintea mea - dar am dat "eroare".
|
Citat:
|
Citat:
Sa revenim la subiect: agnosticii sustin faptul ca nimeni nu poate sti daca Dumnezeu exista sau nu, existena Lui nu poate fi probata si ca atare nu poate fi cunoscut. De asta am spus eu ca esti intr-o stare nelamurita asupra existentei lui Dumnezeu, pentru ca aceasta conceptie filozofica analizeaza totul dintr-o perspectiva externa si neimplicabila in credinta. Cei care au o traire in duhul credintei, sau macar incearca sa faca ceva in sensul practic al credintei, nu ajung sa fie agnostici, pentru ca Dumnezeu se descopera fiecaruia dupa masura faptelor lui in credinta, si nu dupa speculatii, chiar daca se descopera putin, dar o face, pentru ca exista acolo un pic de incredere, iar acel "un pic", pe parcursul vietii poate involua, poate stagna sau in cel mai bun caz poate evolua. Pentru incepatori, Dumnezeu se descopera prin faptul ca raspunde uneori la unele rugaciuni dandu-ne ajutorul cerut de la El, iar la cei sporiti Dumnezeu se descopera prin trairi, contemplatii si alte stari de care eu nu stiu sa vorbesc. Hmm, :1:, sper ca acum nu te-am mai tratat de sus, ci doar mi-a facut placere sa imi spun si eu punctul de vedere. |
Imi cunosc perceptele dupa care ma conduc. Scuzele erau deajuns.
|
Pregatirea pe care o face un student in facultatea de teologie este de ordin tehnic si intelectual.Pregatirea morala pt preotie o face fiecare viitor preot singur sub indrumarea duhovnicului sau.Cand termina o facultate si isi da un atestat de preot cineva, insemna ca este pregatit din punct de vedere al instructiei primite pt a primi in dar preotia si nu ca este preot;este doar competent din punct de vedre al pregatirii pt a primi harul preotiei si doar atat.Pt a fi preot mai este necesar si competenta morala pe care o certifica duhovnicul...si tot nu este suficient.Urmeaza apoi ca un arhiereu sa-ti daruiasca acest har!Preotia nu este un drept pe care sa-l revendici indiferent de competenta intelectuala si morala.Nu ai nici un drept de a fi preot!Preotia se daruieste,pt ca nu este o meserie ci un har.Harul este primit sau nu si nu poti pretinde sa ti se daruiasca.Te poti ruga la Dumnezeu ca sa iti daruiasca acest har printr-un arhiereu!.......Preotul este servitorul arhiereului sau!......Arhiereul este liber sa daruiasca preotia cui crede de cuviinta si da socotela pt asta doar in fata Mantuitorului!Nu se poate pretinde dreptul de preotie de la un arhiereu in nici o situatie!Asa este canonic!Restul comentariilor este o manifestare a ereziei sau a necunoasterii!
|
Pai tocmai, era vorba de calitatea in scadere a invatamantului teologic romanesc. Pana acum pe acest thread s-a incercat gasirea cauzelor si propunerea de solutii, cel putin eu asta am facut.
Bineinteles ca tinerii absolventi nu termina facultatea preoti si ca devin preoti in urma unui alt proces complex. Dar noi vorbeam de ce se intampla pana la momentul absolvirii si inclusiv absolvirea si despre cat de mult ar trebui sa se implice BOR. Daca este cum spui dumneata, inseamna ca duhovnicii respectivi au o responsabilitate enorma, ceea ce-i face partasi la declinul teologiei romanesti. Bineinteles, nu ma refer la toti, ci doar la cei care fac alegeri proaste. Pentru ca daca facultatea a scos pe nedrept absolventi, este menirea acelui duhovnic sa nu-si dea acordul. Numai bine! |
Citat:
[COLOR=green]Nu va faceti ca nu stiti![/COLOR] :57: |
Copiii de azi, parintii de maine
Exista profesori cu har si profesori fara. Au fost si vor mai fi.
Exista preoti cu har si preoti cu mai putina vocatie pentru acest spatiu. Au fost si vor mai fi. Exista doctori daruiti semenilor lor si doctori care s-au trezit incercand sa practice o meserie pentru care nu sunt bine structurati. Si nu vor fi nici maine. Toti sunt oameni. Toti vor ceva de la aceasta viata. Nu toti vor "ce le trebuie". Si mai putini au vointa (credinta) sa faca "ce trebuie". Sunt intru-totul de acord cu Geo.Nektarios: "Deci fratii mei, SA NU II MAI JUDECAM pe teologi si pe preoti, CA II AVEM DUPA CUM SUNTEM, DUPA CUM NI-I FACEM!!!" Acest "cum suntem si cum ni-i facem pleaca de mult mai departe. Iata ce mai spunea Parintele Arsenie Boca unor femei nemultumite: "Dar care dintre voi se roaga cand sunteti insarcinate: Doamne da-mi un copil bun, cuminte, care sa-ti slujeasca Tie; pentru Tine, Doamne? Care din voi ati citit in timpul sarcinii Acatistul Maicii Domnului si alte carti bisericesti? Voi ziceti ca n-aveti timp sa va rugati. Cereti la Maica Domnului si la Domnul Iisus Hristos si va vor da. Daca nu faceti rele va iese si copilul asa cum doriti." Pentru ca Geo.Nektarios si-a inceput argumentatia citandu-l din Parintele Arsenie Boca, as aminti si eu ca Parintele are o biografie de exceptie. Mama sa, Cristina inainte de a-l avea pe micul Zian s-a rugat Maicii Domnului sa aiba un copil nu pentru ea ci pentru Dumnezeu. Dupa nastere, nu i-a marturisit copilului aceasta dorinta decat in ziua in care Zian Boca a anuntat-o ca s-a hotarat sa-si inchine viata Domnului: "O, dragul meu si scumpul meu, de cand ma rog eu pentru asta!". Atatia ani de rugaciune si nadejde ca Maica Domnului ii va darui micului Zian gandul cel bun. Apoi, Zian Boca, viitorul Parinte Arsenie Boca, in scoala si-a impus si a respecatat intocmai o disciplina foarte dura. A trait si a invatat PERMANENT pentru a ajunge un slujitor al Domnului cat mai bine pregatit. A parcurs aceasta perioada intr-o curatenie si o cumintenie greu de exprimat in cuvinte. Cine are dubii in ceea ce priveste cele "ce trebuie" sa faca pentru a ajunge un bun preot sau un bun calugar ar avea mult de castigat citind cele scrise de sau despre Parinte. Am citit "Viata Maicii Domnului" dupa o serie de lecturi despre Parinte. Am remarcat ca Maica Domnului ca si multi dintre sfinti, ca si Parintele au venit in aceasta lume prin parinti cu multa credinta si curatenie. Un copil cerut si crescut in rugaciune. Nu stiu ce se intampla in Facultatea de Teologie sau in Seminar dar am doi copii, unul la liceu, celalalt in clasa a VII-a si asist la o situatie dramatica pentru neamul romanesc. Sistemul de admitere in liceu impune intr-o masura mai mica sau mai mare profesorilor care nu sunt de matematica sau romana "sa o lase mai moale" in privinta exigentelor. Daca mai adaugam ca foarte putini dintre profesori au cu adevarat har pedagogic se poate intui cu ce bagaj de cunostinte pleaca copiii din scoala. Unii dintre ei vor ajunge sa urmeze teologia. Si acolo vor intalni profesori cu har sau fara. Oare toti profesorii Parintelui au fost remarcabili? Nu. Si iata ca acum nu avem cuvinte pentru a-i evoca coplesitoarea personalitate. De aceea eu cred ca importanta este legatura dintre student si Dumnezeu, dintre student si duhovnicul sau si, as zice dintre student si propria persoana. Doamne-ajuta! |
Citat:
|
Citat:
Asta sa ne intereseze pe noi, frati crestini: CE BINE AM FACUT EU PT APROAPELE MEU??? Sa fiti binecuvantati!!! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Asa este, Geo.Nectarios:
"...si nu numai pt studentii teolgi sau elevii seminaristi, ci PT TOT CRESTINUL ORTODOX!!! " De aceea am vorbit despre copil si despre devenirea lui. De aceea am amintit la inceput despre accidentele vocationale. Doar in final m-am oprit la studentul la teologie si asta numai pentru a reveni la nelinistile lui Podolski: "Mult timp am fost dezgustat de procesul de formare al preotilor . Stim cu totii ce fapte savarsesc preotii de azi (ma refer la cele elementare nu cele dogmatice). Vad clar aceiasi doza de lumesc si in noii studenti, in viitorii preoti." Curgerea generatiilor noastre (ale oamenilor) prin viata este o osmoza caruia i-am spus civilizatie. In acest suvoi care ne poarta prin timp imprumutam si livram unii altora si ce trebuie si ce nu trebuie. Foarte importanta este ciclicitatea parinte-copil-parinte. De aici se imprastie binele si frumosul care duc spre comuniune sau raul si uratul care ne imping la dezbinare. Asa ajungem sa vorbim de fapte bune si oameni frumosi sau despre cele 3 proptele ale pacatului (asa cum le definea Parintele Petroniu Tanase) NESTIINTA, UITAREA si NEPASAREA. Sigur ca nu m-am referit decat contextual la studentul la teologie. Problematica este cat se poate de larga. Doamne-ajuta! |
Citat:
|
Citat:
Te rog frumos sa ma ierti si fii binecuvantat!!! |
Citat:
Daca ma gandesc bine, preotul a ramas etalonul suprem in ceea ce priveste imaginea morala in urbe. De aceea si pretentiile la adresa sa sunt mult mai mari si in consecinta abaterile sale sunt judecate mai aspru. Venim dupa o perioada de comunism atroce si una de capitalism desantat care au lasat urme adanci in acest neam. Va mai trece ceva timp pana vom constientiza cat de mult conteaza sa ne rugam pentru preotul nostru, pentru conducatorii nostri, pentru biserica noastra, pentru neamul nostru, pentru pace, pentru martirii nostri si sa evitam sa judecam cu asprime aproapele. Va mai trece ceva timp pana cand vom adopta cultura binelui si a frumosului, pana cand vom fi cu adevarat un popor ortodox. Doamne-ajuta! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 00:02:04. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.