![]() |
Cum nu intelege BC Sfanta Scriptura si zice ca exista purgatoriu
BC foloseste pentru a justifica doctrina purgatoriul urmatorul verset:
" 9. Căci noi împreună-lucrători cu Dumnezeu suntem; voi sunteți ogorul lui Dumnezeu, zidirea lui Dumnezeu. 10. După harul lui Dumnezeu, cel dat mie, eu, ca un înțelept meșter, am pus temelia; iar altul zidește. Dar fiecare să ia seama cum zidește; 11. Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos. 12. Iar de zidește cineva pe această temelie: aur, argint, sau pietre scumpe, lemne, fân, trestie. 13. Lucrul fiecăruia se va face cunoscut; îl va vădi ziua (Domnului). Pentru că în foc se descoperă, și focul însuși va lămuri ce fel este lucrul fiecăruia. 14. Dacă lucrul cuiva, pe care l-a zidit, va rămâne, va lua plată. 15. Dacă lucrul cuiva se va arde, el va fi păgubit; el însă se va mântui, dar așa ca prin foc. 16. Nu știți, oare, că voi sunteți templu al lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi? " Focul de care se vorbeste dupa cum se intelege de la talcuirea Sfintei Scripturi a IPS Anania nu e focul vazut ci vremea de incercare. Asa daca cineva lucreaza bine in sinergie cu Dumnezeu si face faptele bune bune cu adevarat sufletul sau se schimba si devine omul smerit,bland,iubitor de Dumnezeu si de aproapele si toate celalte. Cand vine incercarea peste dansul nu se sminteste. Si din vremea de incercare randuita de Domnul pentru dansul acela va iesi mai sporit duhovniceste. Cel care nu a pus ca temelie lucrarii sale duhovnicesti pe Domnul nostru Iisus Hristos - si ce se intelege din aceasta nu prea inteleg -dar sa iau exemplu meu care lucrez duhovniceste pentru parerea de sine iar nu pentru a spori in dragostea,unirea si cate mai sunt de si cu Domnul nostru Iisus Hristos la vreme de incercare cad pentru ca am zidit pe alta temelie decat Domnul nostru Iisus Hristos. Am zidit pe temelia parerii de sine,pe temelia egoismul si pe celalte uraciuni ale iadului. Si ma mantuiesc "ca prin foc" de inteleg ca pana atunci am lucrat gresit si ca de fapt nu am fost in sinergie cu Dumnezeu; si cad cu smerenie la Dumnezeu si il rog sa ma ierte si Dumnezeu fiind bun si milostiv si iubitor de oameni ma iarta si imi da a pune inceput bun si a lucra avand pe Dansul ca piatra de temelie. De fapt cum se vede aci Sfantul Apostol Pavel se refera la sinergia adica la impreuna lucrarea omului cu Dumnezeu si de vremile de incercare randuite de preabunul Dumnezeu pentru om. Pentru cei de lucreaza bine spre mai mare sporire duhovniceasca si mai multa plata spre cei ce lucreaza dar nu bine ci parut bine spre indreptarea din aceasta gresita si inceperea unui lucrarii bine placute lui Dumnezeu. Adica de exemplu cum fac eu fapta paruta buna dar cu fatarnicie. In exterior e fapta buna dar pentru ca e facuta din mandrie,parere de sine si alte ca acestea nu mai e fapta buna si ma pagubeste sufleteste in loc de a ma folosi. |
Focul reprezinta incercarile randuite de preabunul Dumnezeu in a noastra viata spre folosul nostru sufletesc.
Necazuri,ispite si cate mai sunt. Sfantul Apostol Pavel inca ne si avertizeaza: "10. După harul lui Dumnezeu, cel dat mie, eu, ca un înțelept meșter, am pus temelia; iar altul zidește. Dar fiecare să ia seama cum zidește; 11. Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos." Sfantul Apostol Pavel a pus temelia prin cuvant in aceia ,prin Sfintele Taine si prin ce mai pusese.Iar cel care zideste e cel care a fost a fost imbracat in Hristos.Acela e "altul care zideste". Dar cum zideste (adica sa lucreze in sinergie cu Dumnezeu fapta buna) trebuie sa ia seama ca sa nu cumva sa se osteneasca dar sa se osteneasca spre paguba sa sufleteasca proprie. |
La primul post era:
"spre indreptarea din aceasta gresita lucrare". |
Cateva referinte scripturale care sustin ideea Purgatoriului:
Mt 5:48 Heb 12:14 Jam 3:2 Rev 21:27 1Jn 5:16-17 Jam 1:14-15 2 Sam 12:13-14 Mt 5:26, 12:32, 12:36 2Macc 12:44-46 1Cor 3:15 1Pet 3:18-20; 2:6 2 Tim 1:16-18 1 Cor 15:29-30 Nota bene: pentru cine se asteapta sa gaseasca in Scriptura cuvantul "Purgatoriu", ii rog sa mediteze asupra faptului ca nici cuvantul Treime nu apare niciunde... |
Citat:
Heb 12:14 "Cautati pacea cu toti si sfintenia, fara de care nimeni nu va vedea pe Domnul" Mt 5:26, 12:32, 12:36 " Adevarat graiesc tie> nu vei iesi de acolo pana nu vei da cel de pe urma ban." (era vorba de impacare), "Si I-a zis carturarul:Bine, Invatatorule. Adevarat ai zis ca unul este Dumnezeu si nu este altul afara de El", "Insusi David a zis intru Duhul Sfant: "Zis-a Domnul Dumnului meu: Sezi de-a dreapta Mea pana ce voi pune pe vrajmasii Tai asternut picioarelor Tale"" 1Cor 3:15 "Daca lucrul cuiva se va arde, el va fi pagubit, el insa se va mantui, dar asa ca prin foc" era vorba despre dezbinare Mai intai, nu am reusit sa caut toate citatele, am sa o fac, unele nu stiu ce inseamna. Din nici una din acestea nu reiese nimic ca ar exista un foc purificator intre iad si rai. |
Citat:
Iata un prim exemplu: Evrei 12:14 "Cautati pacea cu toti si sfintenia, fara de care nimeni nu va vedea pe Domnul". Nimeni nu va vedea pe Domhul (nu va fi in Rai) inainte sa se curete in totalitate de pacatele sale si de urmarile lor, ajungand la sfintenie. |
Citat:
Poate am eu un val pe ochi, dar nu-mi dau seama care e legatura cu purgatoriul. Curatirea pacatelor se face pe pamant nu dupa moarte. Nimic nu indica altceva. |
Citat:
Citat:
Adică, nu se duc în Rai decât cei care mor în stare de sfințenie ? Numai sfinții se duc în Rai ? |
Citat:
Multumesc de lamurire. Acum stiu unde sa caut. Citat:
Normal ca nu. Toti avem sansa la mantuire, depinde de faptele noastre. Dupa moarte doar Biserica ne mai poate ajuta (prin rugaciunile apropiatilor mai ales) |
OK, dar Isus a spus clar - numai sfinții îl vor vedea pe Dumnezeu.
Dacă admiteți că majoritatea dintre noi nu mor în stare de sfințenie, înseamnă că, înainte de a ajunge să-L vedem pe Dumnezeu, mai trebuie să trecem printr-un oarecare proces de curățire/vindecare/iertare. De altfel, în lipsa unui concept cvasi-echivalent cu cel al Purgatoriului, nici rugăciunile pentru morți ale ortodocșilor nu și-ar avea o explicație rațională. |
Citat:
|
Sfantul Marcu Eugenicul a redactat un memoriu in care raspundea acestor argumente. inca de la inceput, acest memoriu infatiseaza limpede pozitia ortodoxa si merita pentru aceasta citat pe larg:
"Ca cei care au adormit in dreapta credinta sunt neindoielnic ajutati de liturghiile ce se savarsesc pentru ei, de rugaciunile si de milosteniile facute in numele lor, potrivit unui vechi obicei, marturisesc adevarul lucrurilor si cuvintele multor Dascalilor latini si greci, din multe locuri si timpuri, insa ca sufletele s-ar izbavi curatindu-se prin chin si foc vremelnic, date spre ajutor, in Purgatoriu, despre aceasta nu aflam nimic nici in Sfintele Scripturi, nici in cuvintele Dascalilor. in schimb, am primit de la ei invatatura ca pana si sufletele tinute in iad si inca de pe acum chinuite, fie cu simtirea suferintei, fie din pricina deznadajduirii pentru soarta lor, pot fi si ele ajutate si primesc o mica alinare (din cele facute in numele lor), chiar daca muncile nu inceteaza si nici sfarsitul nu si-l stiu. Si acestea le-a aflat marele nevoitor Macarie, prin lucrare dumnezeiasca, de la o tigva gasita in pustie. Si tot aceasta arata si rugaciunea lui Vasile cel Mare, rostita cu plecarea genunchilor in ziua Cincizecimii, cand spune: "Stapane, Atottiitorule [...] Care si la acest praznic cu totul desavarsit si mantuitor, ai binevoit a primi rugaciuni de mijlocire pentru cei tinuti in iad, dandu-ne noua mari nadejdi ca vei trimite usurare si mangaiere celor cuprinsi de intristari apasatoare". Cat priveste sufletele credincioase si iubitoare de Dumnezeu ce ies din viata aceasta intinate de pacate, ori mici si nestiute, de care nu s-au cait, ori mari si grele, de care s-au cait, dar n-au adus roade vrednice de pocainta, credem ca ele vor fi spalate de gresalele lor, dar nu prin foc curatitor si prin osandire in loc osebit, caci, dupa cum am spus, nu asa am fost invatati. Ci pe unele suflete le spala la iesirea lor din trup chiar frica mortii, dupa cum spune Grigorie Dialogul. Altele au sa se spele pe urma, fie stand si asteptand in acelasi salas pamantesc mai inainte de a merge sa se inchine inaintea lui Dumnezeu si de a fi asezate in ceata celor binecuvantati ai Lui; fie, de-au fost robite multa vreme de pacatele grele, vor fi tinute in iad, ca si intr-o temnita, sub paza, dar nu ca cele ce au sa ramana pururi in vapaie si chin. Acestia toti sunt ajutati de rugaciunile si liturghiile ce se fac pentru ei, prin lucrarea dumnezeiestii bunatati celei iubitoare de oameni. Asa cum spune Dionisie Areopagitul, talcuind intelesul tainic al celor savarsite pentru cei adormiti in dreapta credinta, unele pacate, cele ale slabiciunii omenesti, Dumnezeu pe data le lasa si le iarta. Altele insa, dupa o vreme, printr-o dreapta judecata, fie sunt desavarsit lasate si iertate, fie vinovatia lor nu se sterge pana la Judecata de apoi. Pentru aceasta, socotim ca nu este nevoie de vreo alta osandire sau de foc curatitor; caci pe unii-i curata frica, pe altii ii roade constiinta si-i chinuie mai rau ca focul; pe altii inca ii va curati infricosarea din vremea cand vor sta inaintea slavei celei dumnezeiesti, nestiind care le va fi soarta. insasi cercarea lucrurilor arata ca nu e chin si osanda mai mare. Sfantul Ioan Gura de Aur da marturie de aceasta in mai toate cuvintele sale de invatatura. Si tot asa marturiseste si sfantul nevoitor Dorotei in cuvantul sau Despre constiinta. Ca nestiinta celor ce vor fi cu ei munceste mai mult ca orice cazna pe cei osanditi o spun marii nostri Dascali, precum Grigorie Teologul in cuvantul sau Despre plaga grindinii[...]. De aceea ne rugam la Dumnezeu cu credinta ca-i va izbavi pe cei plecati (de chinul cel vesnic), iar nu de alt chin sau foc decat acelea ce s-au numit vesnice. inca credem ca rugaciunile pot sa slobozeasca sufletele zavorate in iad ca intr-o temnita. Pentru aceasta da marturie, impreuna cu multi altii, Sfantul Teofan Marturisitorul, cel numit si Graptul (insemnatul) [...], care a scris cantari de rugaciune pentru cei raposati si care se roaga pentru ei, cerand: "De lacrimile si de suspinurile cele din iad slobo-zeste pe robii Tai, Mantuitorule!" Auziti? Spune "lacrimi si suspin" si nu pomeneste de vreo alta osanda ori de foc curatitor. Iar cand se aminteste de foc in aceste cantari si rugaciuni, nu e vorba de un foc vremelnic, care poate sa cu-rateasca, ci de focul cel vesnic si de osanda fara sfarsit. Manati de iubirea de oameni si de mila pentru frati, indraznind si nadajduind cele ce sunt aproape cu neputinta, sfintii se roaga pentru mantuirea tuturor celor adormiti in dreapta credinta. Asa il auzim pe Sfantul Teodor Studitul cerand in canonul sau pentru morti: "Toti sa ne rugam lui Hris-tos, facand astazi pomenire mortilor celor din veac, ca sa izbaveasca de focul cel vesnic pe cei ce au adormit in credinta si nadejdea vietii celei vesnice". Iar in alt tropar iarasi zice: "De focul cel pururea arzator si de intunericul cel neluminat si de scrasnirea dintilor si de viermele cel ce chinuieste neincetat si de toata pedeapsa izbaveste, Mantuitorul nostru, pe toti cei ce in credinta au adormit". Unde e aici focul curatitor? Ca de-ar fi cu adevarat, ce loc mai cuvenit decat acesta ar fi gasit sfantul ca sa ne vorbeasca despre el? Nu este al nostru a sti daca Dumnezeu asculta aceste rugaciuni ale sfintilor. Ei insa o stiau, avand in ei salasluit pe Duhul Care toate le stie si Care ii mana sa graiasca si sa scrie intru cunostinta. O stie aceasta Domnul, Care a poruncit sa ne rugam pentru vrajmasii nostri si El insusi s-a rugat pentru cei ce L-au rastignit pe cruce, si Care l-a luminat pe intaiul mucenic Stefan sa faca tot asa pe cand era ucis cu pietre. Chiar daca nimeni nu poate spune ca rugaciunea sa a fost ascultata, se cuvine sa facem tot ce ne sta in putinta. Vedeti-i pe sfinti, ca s-au rugat nu numai pentru credinciosi, ci si pentru pagani, si au fost auziti, izba-vindu-i pe aceia de chinul cel vesnic. Asa cea dintai mucenita Tecla a mantuit-o pe Falconila, iar dumnezeiescul si marele Grigorie, pe imparatul Traian, dupa cum insusi istoriseste in Dialogurile sale." |
Citat:
Citat:
Iată, citatul pe care l-ați dat din Sf. Marcu lămurește problema: "Altele au sa se spele pe urma, fie stand si asteptand in acelasi salas pamantesc mai inainte de a merge sa se inchine inaintea lui Dumnezeu si de a fi asezate in ceata celor binecuvantati ai Lui; fie, de-au fost robite multa vreme de pacatele grele, vor fi tinute in iad, ca si intr-o temnita, sub paza, dar nu ca cele ce au sa ramana pururi in vapaie si chin. Acestia toti sunt ajutati de rugaciunile si liturghiile ce se fac pentru ei, prin lucrarea dumnezeiestii bunatati celei iubitoare de oameni." Asta învață și Biserica Catolică. Este doar o chestiune de semantică: noi spunem că din Iad nu se iese, voi spuneți că se iese. De fapt, noi numim partea aceea din iad din care se poate ieși curățit - Purgatoriu, iar partea de iad din care nu se poate ieși, - Iad. |
Citat:
Fericita Teodora nu este sfanta si a trecut de vami. Citat:
|
Citat:
Nu putem să mergem între oameni nespălați și cu hainele murdare. Cum ar fi să intru la o nuntă, de exemplu, unde toți sunt curați, îngrijiți, îmbrăcați în cele mai bune haine, aranjați, frumoși, nespălat de 10 zile, puțind ca un dihor, neras, îmbrăcat în haine jegoase și rupte ?! Aș muri de rușine. Pe de altă parte, Biserica ne învață că de jegul păcatului putem, și trebuie, să ne curățăm. Cu rugăciunile noastre, cu rugăciunile sfinților, ale Sfintei Fecioare, și mai ales cu jertfa Mântuitorului. |
Citat:
In rest, sunt de acord. |
Citat:
Pana atunci, iadul este provizoriu; unii care sunt in iad, pot iesi prin rugaciunile noastre, si ... este o taina cum, prin ceea ce poate se petrece cu ei 'acolo'. Problema nu este ideea unei posibilitati de purificare dupa moarte, a unei cai, ci a unui concept prea juridic al purgatoriului. Sunt in BC niste descrieri, si daca nu ma insel chiar la nivel de dogma, ale purgatoriului, pe care ortodocsii nu le pot accepta. |
Citat:
Citat:
Art 1: Purgatoriul există. Art 2: Rugăciunile și faptele de credință ale celor vii pot ajuta sufletelor din purgatoriu. |
Dogma simpla a purgatoriului nu e dogma ortodoxa.
Asa ca pentru noi nu exista,simpla sau complexa cum vrei sa zici.. |
Citat:
Dar cred ca ideea in sine de purgatoriu ca stare intermediara a sufletului, de pregatire si purificare, nu este contrara ortodoxiei. |
Citat:
Eu nu aș insista asupra acestui lucru dacă ar fi prima dată când aud asemenea observație. Dar am mai întâlnit-o, de exemplu la pr prof Stăniloaie. El, în "Teologia Dogmatică Ortodoxă", afirmă același lucru folosind aceleași cuvinte ca și dv, dar nici el nu dezvoltă ideea. |
Citat:
Ioan 3, 5: "Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu." Matei 18, 3: "Și a zis: Adevărat zic vouă: De nu vă veți întoarce și nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor." Cuvintele subliniate si rostite de Insusi Hristos nu lasa loc de interpretare. Mai mult, tot El ne spune clar: Matei 11, 11: "Adevărat zic vouă: Nu s-a ridicat între cei născuți din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul; totuși cel mai mic în împărăția cerurilor este mai mare decât el." Deci putini ajung in Imparatia Cerurilor. Foarte putini. Mai exista o conditie pentru a dobandi viata vesnica: Ioan 6, 53: "Și le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață în voi." Hristos este Adevarul si orice afirmatie facuta de El nu admite interpretari. Deci, cine se poate mantui daca numai cei botezati, impartasiti si desavarsiti au sansa sa ajunga in Imparatia Cerurilor? Uite cine: Talharul de-a dreapta, care a ajuns in Rai. Desi a cerut sa fie pomenit in Imparatia Celui ce rabda Crucea langa el, a fost primit totusi in Rai. Nici nu avea cum, din moment ce nu era botezat si nici pe departe desavarsit ca pruncii... Zaheu, impreuna cu casa lui, s-a mantuit schimbandu-si viata in bine. Nu se stie cat de sfant a ajuns pana la trecerea la Domnul. Mai mult, in cele noua fericiri, Mantuitorul ne invata asa: Matei 5, 5: "Fericiți cei blânzi, că aceia vor moșteni pământul." Cei blanzi, buni, drepti, corecti care nu au avut acces la ortodoxie, dar care au trait o viata bine-placuta Domnului vor mosteni pamantul cel nou (Apocalipsa 21, 1). Pe cand Imparatia Cerurilor si vederea Lui Dumnezeu sunt rezervate celor saraci cu duhul (saraci in pacate), curati cu inima, care au rabdat suferinte si moartea pentru credinta in Iisus Hristos. |
Citat:
Apoi, nu constientizati ca omul ramane modelat dupa chipul Lui Dumnezeu pentru totdeauna. Asta presupune ca va exista vesnic ca fiinta rationala, intr-un mod liber si cu posibilitatea de a iubi mai mult sau mai putin. Raiul si Iadul sunt locuri liber alese de fiintele create, ingeri sau oameni. Un pacatos nu s-ar simti bine daca ar fi asezat in Rai, pentru ca nu este de acord sa faca ascultare smerita, nu poate iubi, nu poate convietui pasnic cu ceilalti. De aceea s-a razvratit Lucifer & co., pentru ca nu i-a convenit starea in care a fost asezat, cu toata marirea pe care a avut-o. Asa ca i sa construit o imparatie dupa propria dorinta, unde sa faca ce vrea. Chipul divin ramane vesnic imprimat in noi si in toti ingerii, insa Hristos nu ne obliga sa traim dupa exemplul Sau. Ideea de apocatastaza este de aceea in contradictie cu teologia ortodoxa (nu spun ca purgatoriul inseamna acelasi lucru). Deci, poate nu pricep eu bine, explicati-mi in ce fel ar putea un loc de suferinta temporara sa curete un suflet care sa devina astfel desavarsit, respectand libertatea fiintei respective. Da, la ortodocsi exista rugaciuni pentru adormiti, insa nu stim noi in ce masura ii mantuim pe respectivii care populeaza Iadul. Poate ca au parte de un chin mai usor pana la Judecata, poate ca ii ajutam sa inteleaga adevarul lucrurilor intr-o lumina mai mare (vedeti istoria dreptului Lazar si a bogatului care, in loc sa ceara mantuire, el cerea apa). Poate ca unii vor sa ajunga in Rai (sa nu uitam de liberul arbitru care e un atribut fundamental si vesnic al nostru) si sunt opriti de anumite pacate, dar numai Dumnezeu stie daca unii au voie sa faca salturi existentiale de la Iad pana la Rai. Sa speram ca da. |
Citat:
Si este pacat ca intr-adevar nu am timp.. As spune, pana sper sa am putin, ca notiunea unei mantuiri castigate prin adaugarea de tip matematic de merite primite de al altii, cam tot asa cum ar pune prietenii de la mana la mana cate un ban sa plateasca cautiunea, este totusi evident de tip juridic. Nu prea vad ce este de argumentat aici. Sau ideea ca urmele pacatelor (caci de ele e vorba in purgatoriu, nu de pacate) trebuie sterse in amanunt, fiecare in parte, prin indulgente (care se obtin de exemplu prin fapte suprameritorii, sau cand le acorda papa), nu este vorba tot despre un concept de tip juridic? Fie, daca este vorba de o imagine, o parabola, ca in evanghelii (cand se spune printre altele ca 'va plati pana la ulmtimul ban'), bine. Dar s-a facut, in BC, o dogma complexa din asta. |
Nu înțelege, pentru că necuratul le-a împietrit rațiunea.
|
Deferentele sunt si in faptul ca la catolici purgatoriul este considerat al treilea loc, alaturi de Rai si Iad, si in faptul ca ei spun ca focul ii curateste de pacate.
Dreapta credinta spune ca eixista doar doua locuri, Iad si Rai, niciunde nu se pomeneste de al treilea loc. In Rai si Iad eixista mai multe trepte. Bineinteles ca un criminal nu are aceleasi munci ca unul mai virtuos din vreo alta religie. Si dreptii din Vechiul Testament ajungeau in iad, dar nu aveau parte si de munci. In credinta noastra nimeni nu mai poate face nimic pentru mantuire dupa ce moare, doar in viata de pe pamant. Doar ceea ce fac cei vii, adica rugaciunile si faptele lor pentru cei morti, acelea mai pot ajuta. Purgatoriul contrazice si invatatura, astfel si ingerii cazuti ar mai fi putut fi salvati. Oamenii au primit moartea ca sa nu ajunga ca si ingerii cazuti. Un articol aici: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...iul-69052.html "Doctrina Purgatoriului s-a nascut de fapt in a doua jumatate a secolului al XII-lea si este o adevarata "nascocire". E vorba insa de un fapt admis astazi de majoritatea istoricilor si demonstrat in chip magistral de renumitul istoric catolic Jacques Le Goff, care a alcatuit un vast dosar, intitulat in chip semnificativ: La Naissance du Purgatoire. El spune raspicat: "inainte de sfarsitul secolului al XII-lea, cuvantul purgatorium, ca substantiv, nu exista. "Un Purgatoriu" pur si simplu nu exista". Deci nici macar cuvantul nu exista, cu atat mia mult o doctrina. Bineinteles ca citatele nu au nicio legatura cu vreun purgatoriu. |
Citat:
Cat despre curatire, de ce fel de curatire ar avea nevoie cineva care ajunge in purgatoriu si cum obtine acea curatire? |
Citat:
Pe de alta parte, daca sunt temeiuri scripturistice care pot sa ilustreze destul de clar lucrurul de mai sus, teoria cu vamile vazdudului sau treptele din rai sau iar are vreo baza biblica. Daca stiti altfel, va rog dati capitolul si versetul. Cat despre "cuvantul purgatoriu nu este in Biblie", parca a mai spus cineva, nici cuvantul "Treime" nu este in Biblie. Am citit un pic mai mult decat ce scrie in sursele anti-catolice, si nu mi se pare nimic care sa mearga impotriva credintei ortodoxe. Este intr-adevar, dogma in BC, este mult mai detaliata, dar face si intelegerea problemei mai simpla decat vamile vazduhului, de exemplu. Si mai este si treaba cu meritele sfintilor, care nu face parte din patrimoniul Ortodoxei. |
Citat:
|
O lamurire va rog
Practic cine a emis ideea de existenta a purgatoriului?
Scuze. Vad acum ce a scris catalin 2 mai sus: ""Doctrina Purgatoriului s-a nascut de fapt in a doua jumatate a secolului al XII-lea si este o adevarata "nascocire". E vorba insa de un fapt admis astazi de majoritatea istoricilor si demonstrat in chip magistral de renumitul istoric catolic Jacques Le Goff, care a alcatuit un vast dosar, intitulat in chip semnificativ: La Naissance du Purgatoire. El spune raspicat: "inainte de sfarsitul secolului al XII-lea, cuvantul purgatorium, ca substantiv, nu exista. "Un Purgatoriu" pur si simplu nu exista". Exista si o sursa mai veche de sec.XII? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Cea mai frumoasa metoda de manipulare si intr-un final de convingere, este aceea de a te prezenta aparent de acord cu cele expuse, cand de fapt ai opinii diametral opuse.
Cam asa pare sa se prezinte ideea de purgatoriu: parca ar exista in credinta ortodoxa, numai ca e privita altfel. Dar de fapt si de drept una cu alta nu au nici in clin si nici in maneca. |
alo e cineva pe fir?
cum functioneaza purgatoriul asta?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cauta si tu in alta parte sau asteapta un raspuns de la cei care au afirmat asta. Rabdare! |
Citat:
După chestia asta, te iau unii profesioniști și te duc printr-un culoar cu pereți de sticlă unitransparenți, prin care poți vedea o grădină frumoasă. Culoarul coboară. În capăt sunt două uși: una pe mâna stângă, pe care e un afiș: "Lăsați orice speranță, voi ce intrați aici". Pe mâna dreaptă e o ușă la fel, numai că scrie: "Biroul de execuție silită a debitelor pentru mântuiți". Acolo intrii. E cam cald. E chiar cald rău de tot. Sau bine de tot, depinde cum o iei. Simți că ceva din tine se topește. Te doare, dar nu-ți pare rău. La urma urmei, e vorba numai de jeg. Rămâi curat după doar zece zile, fiindcă măicuțele clarisse de la un așezământ de clauzură se roagă neîncetat pentru tine. Dacă ai fi știut ! Ar fi fost așa de simplu să faci alea zece mătănii ! Bine că măcar te-ai spovedit, că ai fi luat-o la stânga, pe ușa aia sinistră. Adică de stânga. Dacă ai fi știut că pot răni cuvintele tale pe unii de pe forumul ortodox, mai bine ți-ai fi tăiat limba decât să stai o oră aici. Dar nu mai contează, acuma ești curat, ca atunci când ai făcut băiță și nașul a spus pentru tine: "mă lepăd de Satana". Uite a și venit un om vânjos și care pare foarte bun să te ia: te scoate afară, și te bagă pe o altă ușă pe care scrie: "Veniți, fii Mei !" Omul acela îți deschide ușa spunând: "încăpățânatule ! Nu ai crezut că am fost episcop la Roma, nu ? Hai, intră acum, Șeful te așteaptă să te îmbrățișeze!" |
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:31:26. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.