Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Tinuta in Biserica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5026)
-   -   Parintele Cleopa ne vorbeste despre cele 14 conditii canonice pt mersul la biserica: (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=6772)

caminaris 25.07.2009 23:49:42

Parintele Cleopa ne vorbeste despre cele 14 conditii canonice pt mersul la biserica:
 
In manastirea unde merg eu la Sfanta Liturghie nu prea se respecta toate regulile si asta cu siguranta nu pentru ca nu vor oamenii sa le respecte ci pt ca pur si simplu nu stiu, nu au aflat de ele. Nici eu nu stiam de ele pana azi cand mi-a cazut in mana o carte a Parintelui Cleopa: "Ne vorbeste Parintele Cleopa"-vol.7. Acolo le-am gasit si am fost de-a dreptul entuziasmat pentru ca acum, in sfarsit, stiu ce sa fac ca sa ma conformez regulilor si sa nu mai smintesc pe altii. Ma gandeam sa intreb pe duhovnicul meu daca n-ar fi bine sa le lipesc pe undeva prin biserica, sa afle si altii. Iata-le mai jos:

1. Prima conditie canonica pentru a merge la Sfanta Biserica este sa te ierti cu toti.

2. A doua conditie canonica. Cand mergi la Biserica sa duci un mic dar din casa ta.. Macar o lumanarica, macar un banut, o prescura, un pahar de vin, ce poti. Ca prin acel mic dar pe care-l duci tu la biserica se binecuvinteaza toata averea ta, caci il dai jertfa lui Dumnezeu.

3. A treia conditie canonica. La biserica este bine sa mergi mai de dimineata, ca sa poti apuca Evanghelia Invierii de dimineata si Slavoslovia. Si totodata daca te duci mai devreme, te poti inchina linistit, nu-i lume multa la biserica, te duci la locul tau fara sa deranjezi slujba.

4. A patra conditie canonica. Totdeauna barbatii in biserica trebuie sa stea in partea dreapta, iar femeile in partea stanga. Si in ordinea aceasta trebuie sa stea in biserica : barbatii batrani in frunte, cei mai putin carunti la spate, cei mai tineri in spatele lor, flacaii si baietii tot asa. La fel si femeile. Iar intre barbati si femei, sa lasati o carare in biserica, ca sa mearga cine vine sa se inchine si sa duca darul la Sfantul Altar.

5. A cincea conditie canonica este sa nu vorbiti in biserica, ca este mare pacat. Daca este mare nevoie sa vorbesti, vorbeste in soapta sau prin semne.

6. A sasea conditie canonica. Daca mergi la biserica, sa nu iesi pana nu se termina slujba. Numai, Doamne fereste, daca esti bolnav, sau daca patesti ceva. Dar altfel sa nu iesi, ca, daca iesi inainte de terminarea Liturghiei, esti asemenea cu Iuda, care a iesit de la Cina de Taina, unde erau la masa Mantuitorul cu Apostolii si s-a dus si L-a vandut pe Hristos. Asa arata Sfantul Ioan Gura de Aur.

7. A saptea conditie canonica pentru cei ce merg la biserica. Cand va inchinati la sfintele icoane, sa nu sarutati sfintii pe fata , ca-i pacat. Nu-i voie. Daca sfantul este pictat in picioare, ii saruti picioarele, daca este pictat pe jumatate, il saruti la partea de jos.

8. A opta conditie canonica. Sa stiti ca dupa ce da preotul binecuvantare de Sfanta Liturghie, nimeni nu mai are voie sa se inchine la icoane in biserica sau sa mai duca daruri la altar, ca este mare pacat.De atunci inainte nu mai este voie nici sa te inchini la icoane, pentru ca ii tulburi pe cei care vor sa asculte Sfanta Liturghie.

9. A noua conditie canonica. Crestinii trebuie sa stea in genunchi cand se sfintesc preacuratele daruri, cand se canta : " Pe Tine Te laudam, pe Tine bine Te cuvantam... !" Altii stau in genunchi si la Evanghelie. Nu-i o greseala. La Axionul Maicii Domnului si la Tatal nostru, atunci se sta. Si dupa ce se canta Tatal nostru se face sarutarea pacii. Asa se facea inainte. Acum in unele biserici s-a uitat.

10. A zecea conditie canonica. Dupa ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos, treci la usa diaconeasca, ca acolo sa-ti dea anafora si un paharut de vin. Apoi treceti la strana sau in pridvor, sa va cititi molitfele sau rugaciunea de multumire dupa Sfanta Impartasanie.

Trebuie sa stiti ca nimeni nu are voie sa se impartaseasca daca nu si-a citit rugaciunile de impartasire ( molitfele ). Apoi, cele de multumire.

Cel ce s-a impartasit, nu mai are voie sa sarute mana preotului. Pana nu stai la masa nu mai ai voie sa saruti nici sfintele icoane, nimic, ca ai primit pe Hristos atunci. Dupa masa poti sa saruti mana si sfintele icoane.Dupa impartasanie n-ai voie sa scuipi trei zile si trei nopti. Asa-i dupa randuiala canonica. Dar macar pana a doua zi, macar 24 de ore sa tineti minte. Dar, trei zile arata cartea. Asa este dupa Sfanta Impartasanie.

Cei casatoriti, care vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine, trebuie sa pazeasca curatia in familie, macar trei zile, iar dupa ce s-au impartasit sa tina macar doua zile. Iar in posturi, trebuie sa traiasca toate zilele in curatie.

11. A unsprezecea conditie canonica. Cel ce a venit la biserica dintr-o familie, se cheama apostolul familiei. El trebuie sa ia sfanta anafora pentru toti cei de acasa.

12. A douasprezecea conditie canonica. Cel ce a fost la sfanta biserica, cand a zis preotul : " Cu pace sa iesim ! Intru numele Domnului" si a facut otpustul, adica sfarsitul Liturghiei, face trei inchinaciuni in mijlocul bisericii si merge acasa.

De la biserica sa nu se opreasca pana la usa lui. Nu cumva sa-l duca diavolul de la biserica la crasma sau la joc, ca atunci e vai de el. A inceput cu Dumnezeu si termina cu diavolul. Ca asa face vrajmasul : " Da, oare sa ma duc pe la cutare cumatru; dar, sa ma duc pana la cutare; dar, sa merg oleaca la crasma ".

Bucuria diavolului ca te-a scos din raiul lui Dumnezeu si te duce in iad, caci crasma este gura iadului. Asa o numesc toti Sfintii Parinti.

Dracul, cand ai intrat in crasma iti bate trei cuie. Primul cui, cand ai pus piciorul pe pragul crasmii; al doilea, cand ai stat pe scaun la masa, in crasma; si al treilea, cand ai luat primul pahar. Pe urma esti al lui; te tine el acolo, nu scapi degraba. Ti-a batut trei cuie.

Deci, de la usa bisericii du-te direct acasa !

13. A treisprezecea conditie canonica. Cand mergi acasa, zi o rugaciune la sfintele icoane si cand toti stau la masa, tu sa le povestesti ce ti-a ramas si tie in cap de la biserica. " Uite, a fost Apostolul cutare, Evanghelia cutare; preotul a tinut predica cutare; uite asa a cantat dascalul, asa frumos a fost !", ca sa auda si cei ce n-au putut merge la biserica, din motive binecuvantate.

14. A paisprezecea conditie canonica. Dupa ce ai stat si tu la masa, sa te odihnesti doua ore. Apoi trebuie sa te duci in Duminici si sarbatori sa faci vizite si sa cercetezi pe cei bolnavi si saraci.

Daca stii un batran bolnav sau o femeie bolnava sau un copil, sau cineva care zace de multi ani, du-te si-l cerceteaza, ca auzi ce spune Hristos in ziua Judecatii : Bolnav am fost si nu m-ati cercetat (Matei 25, 36).

Daca nu poti duce un dar cat de mic la cel bolnav, du-te si-i spune un cuvant de mangaiere : " Rabda, frate ! Roaga-te lui Dumnezeu ca te iubeste ! Dumnezeu, pe care-L iubeste, il cearta. Si daca ai sa rabzi in lumea asta, n-ai sa mai rabzi dincolo. Asa a rabdat Iov, asa a rabdat Lazar !"

Deci regula a paisprezecea este sa cercetam pe batrani si pe cei bolnavi in Duminici si sarbatori.

Acestea sunt pe scurt cele paisprezece reguli de buna cuviinta pentru crestinii care merg la sfanta biserica in Duminici si in sarbatori.

caminaris 25.07.2009 23:52:33

Am uitat sa spun ce anume ma nedumereste: ce este "sarutarea pacii"?

Florin-Ionut 05.12.2009 12:52:40

Citat:

În prealabil postat de caminaris (Post 156394)
3. A treia conditie canonica. La biserica este bine sa mergi mai de dimineata, ca sa poti apuca Evanghelia Invierii de dimineata si Slavoslovia. Si totodata daca te duci mai devreme, te poti inchina linistit, nu-i lume multa la biserica, te duci la locul tau fara sa deranjezi slujba.

4. A patra conditie canonica. Totdeauna barbatii in biserica trebuie sa stea in partea dreapta, iar femeile in partea stanga. Si in ordinea aceasta trebuie sa stea in biserica : barbatii batrani in frunte, cei mai putin carunti la spate, cei mai tineri in spatele lor, flacaii si baietii tot asa. La fel si femeile. Iar intre barbati si femei, sa lasati o carare in biserica, ca sa mearga cine vine sa se inchine si sa duca darul la Sfantul Altar.

Preotii ar trebui sa-si aminteasca de aceste doua conditii canonice si sa faca Utrenia inainte de Liturghie - in marea majoritate a parohiilor din Timisoara nu se tine slujba Utreniei, iar la predici sa le aminteasca oamenilor sa stea separati in biserica, adica barbatii de femei.

sophia 09.12.2009 15:28:34

Citat:

În prealabil postat de caminaris (Post 156394)
In manastirea unde merg eu la Sfanta Liturghie nu prea se respecta toate regulile si asta cu siguranta nu pentru ca nu vor oamenii sa le respecte ci pt ca pur si simplu nu stiu, nu au aflat de ele. Nici eu nu stiam de ele pana azi cand mi-a cazut in mana o carte a Parintelui Cleopa: "Ne vorbeste Parintele Cleopa"-vol.7. Acolo le-am gasit si am fost de-a dreptul entuziasmat pentru ca acum, in sfarsit, stiu ce sa fac ca sa ma conformez regulilor si sa nu mai smintesc pe altii. Ma gandeam sa intreb pe duhovnicul meu daca n-ar fi bine sa le lipesc pe undeva prin biserica, sa afle si altii. Iata-le mai jos:

4. A patra conditie canonica. Totdeauna barbatii in biserica trebuie sa stea in partea dreapta, iar femeile in partea stanga. Si in ordinea aceasta trebuie sa stea in biserica : barbatii batrani in frunte, cei mai putin carunti la spate, cei mai tineri in spatele lor, flacaii si baietii tot asa. La fel si femeile. Iar intre barbati si femei, sa lasati o carare in biserica, ca sa mearga cine vine sa se inchine si sa duca darul la Sfantul Altar.

10. A zecea conditie canonica. Dupa ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos, treci la usa diaconeasca, ca acolo sa-ti dea anafora si un paharut de vin. Apoi treceti la strana sau in pridvor, sa va cititi molitfele sau rugaciunea de multumire dupa Sfanta Impartasanie.

Trebuie sa stiti ca nimeni nu are voie sa se impartaseasca daca nu si-a citit rugaciunile de impartasire ( molitfele ). Apoi, cele de multumire.

Cel ce s-a impartasit, nu mai are voie sa sarute mana preotului. Pana nu stai la masa nu mai ai voie sa saruti nici sfintele icoane, nimic, ca ai primit pe Hristos atunci. Dupa masa poti sa saruti mana si sfintele icoane.Dupa impartasanie n-ai voie sa scuipi trei zile si trei nopti. Asa-i dupa randuiala canonica. Dar macar pana a doua zi, macar 24 de ore sa tineti minte. Dar, trei zile arata cartea. Asa este dupa Sfanta Impartasanie.

Cei casatoriti, care vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine, trebuie sa pazeasca curatia in familie, macar trei zile, iar dupa ce s-au impartasit sa tina macar doua zile. Iar in posturi, trebuie sa traiasca toate zilele in curatie.

Mai era si aceea cu femeile in anumite zile. Cum de lipseste?

Am lasat spre discutie anumite lucruri care sunt de discutat. Cu restul sunt de acord si le practic in general.

Pe aia cum paharutul de vin am vazut undeva odata si n-am inteles-o. In rest n-am mai vazut-o nicaieri, niciodata.

De problema cu cei casatoriti nu mai comentez. Este impotriva Tainei Casatoriei si atat. Dar un monah nu poate sti anumite lucruri.

Cu separarea barbatilor si femeilor in biserica: nu prea mai exista si n-am inteles rostul.
1. Abia daca este loc in biserici la Sf. Liturghie (in tara vorbesc). Sa stai asezat nici nu mai vorbesc. Asa ca stai unde ai loc si gata.
Este vorba sa ne purtam si imbracam cuviincios si atat, nu conteaza unde stam in biserica, atata vreme cat suntem respectuosi.
2. Nu prea mai vad barbati in biserici. Sunt mai mult femei, cu sau fara copii.

Intrebare: dupa ce te-ai impartasit zice sa nu scuipi 3 zile etc. Si atunci nu te mai speli nici pe dinti? Ca acolo scuipi.
Acum 2000 ani nu se spala lumea pe dinti. Nu stiu cum se face azi la manastiri.

Noesisaa 11.12.2009 23:35:08

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 189365)

Pe aia cum paharutul de vin am vazut undeva odata si n-am inteles-o. In rest n-am mai vazut-o nicaieri, niciodata.

Exista. De unde sunt eu este o regula nescrisa absoluta chiar ca dupa impartasanie sa iei o bucatica de anafura si un paharel de vin. Doar copiii foarte mici sunt exceptati de la vin.

orthodoxia.i.thanatos 12.12.2009 01:51:40

Cred ca-i o exagerare a numi acele reguli "conditii canonice", mai ales ca nu toate sint canonice, iar regula nr. 9 este de-a dreptul anti-canonica. In Biserica Ortodoxa nu se sta in genunchi Duminica la slujba.

"Am primit în mod canonic, de la Dumnezeu purtătorii Părinții noștri, să nu plecăm genunchii în dumineci, cinstind (astfel) învierea lui Hristos. Drept aceea ca să nu nesocotim chipul lămurit al ținerii acestei (porunci), rânduim (poruncim) limpede credincioșilor ca sâmbăta, după intrarea cea de seară a preoților în altar, potrivit obiceiului care se ține (în vigoare), nici unul să nu plece genunchii până duminică seara următoare, când, după intrarea în vremea luminândei, plecând îndată genunchii, în chipul acesta să aducem rugăciunile (noastre) Domnului. Căci socotim noaptea cea după sâmbătă ca înaintemergătoare învierii Mântuitorului nostru, de atunci începem în chip duhovnicesc cântările, sfârșind sărbătoarea de la întuneric spre lumină, ca de aici înainte în cursul nopții și al zilei întregi să sărbătorim noi învierea." - Canonul XC al celui de-al 6-lea Consiliu Ecumenic.

Acest canon, oricit de greu ar fi de crezut, este foarte strict tinut chiar si in unele biserici ecumeniste si sergianiste, cum ar fi Biserica Rusa.

costel 12.12.2009 09:54:58

Citat:

În prealabil postat de caminaris (Post 156396)
Am uitat sa spun ce anume ma nedumereste: ce este "sarutarea pacii"?

Mai multe informatii despre sarutarea pacii gasesti in acest articol:
http://www.crestinortodox.ro/liturghia/96601-sarutarea-iubirii

MariS_ 12.12.2009 10:20:31

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 189365)
Mai era si aceea cu femeile in anumite zile. Cum de lipseste?

Am lasat spre discutie anumite lucruri care sunt de discutat. Cu restul sunt de acord si le practic in general.

Pe aia cum paharutul de vin am vazut undeva odata si n-am inteles-o. In rest n-am mai vazut-o nicaieri, niciodata.

De problema cu cei casatoriti nu mai comentez. Este impotriva Tainei Casatoriei si atat. Dar un monah nu poate sti anumite lucruri.

Cu separarea barbatilor si femeilor in biserica: nu prea mai exista si n-am inteles rostul.
1. Abia daca este loc in biserici la Sf. Liturghie (in tara vorbesc). Sa stai asezat nici nu mai vorbesc. Asa ca stai unde ai loc si gata.
Este vorba sa ne purtam si imbracam cuviincios si atat, nu conteaza unde stam in biserica, atata vreme cat suntem respectuosi.
2. Nu prea mai vad barbati in biserici. Sunt mai mult femei, cu sau fara copii.

Intrebare: dupa ce te-ai impartasit zice sa nu scuipi 3 zile etc. Si atunci nu te mai speli nici pe dinti? Ca acolo scuipi.
Acum 2000 ani nu se spala lumea pe dinti. Nu stiu cum se face azi la manastiri.

Cum ramane cu spalatul pe fata dupa ce preotul ne-a mirut pe frunte cu Sfantul Mir?
Ca miruirea e mai deasa ca impartasania.
Iertare.

sophia 12.12.2009 11:30:20

1. Da, cu anafura stiu ca se ia dupa impartasanie. Cu paharul poate ca se practica in alte zone din tara, eu am vazut 1-2 ori numai.
Si care este sensul totusi? Din moment ce te-ai impartasit si deci ai luat din trupul si sangele Domnului, la ce mai trebuie sa mai iei pe urma vin si anafura?

2. Da, am observat ca preotii mai fac asta. Am vazut si unele persoane in biserica procedeaza ca in articolul din link (cele tinere saruta mana celor in varsta si apoi se imbratiseaza), inainte de a se impartasi. Cred ca a mai ramas pe la tara, sau prin zone mai conservative in traditie (Moldova).
Mie mi-ar place sa se faca macar simbolul pacii, sa ne ducem unii la altii la Liturghie si sa ne cerem scuze, sa ne impacam. Macar atunci.
Am stii atunci sa pretuim acest gest si nu ne-am mai duce la impartasanie macar cu stiinta/ sau nestiinta ca in zilele trecute am ranit pe cineva.

MariS - miruitul se face pe frunte de obicei. Poti pana a doua zi sa nu te speli pe fata/frunte. Mai greu este cu mainile, ca se mai miruieste (la Maslu) si pe maini. Si cu dintii, dupa impartasanie.

Fani71 12.12.2009 11:39:31

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 190382)
1. Da, cu anafura stiu ca se ia dupa impartasanie. Cu paharul poate ca se practica in alte zone din tara, eu am vazut 1-2 ori numai.
Si care este sensul totusi? Din moment ce te-ai impartasit si deci ai luat din trupul si sangele Domnului, la ce mai trebuie sa mai iei pe urma vin si anafura?

Din cate stiu eu, se ia din doua motive:
1) ca sa nu-ti ramana pe buze urme de Impartasanie - care au mai multa sansa sa fie inghitite daca mananci si bei imediat altceva
2) este un rest simbolic al agapelor pe care le tineau primii crestini

La rusi se da intotdeauna si vin.

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 190382)
2. Da, am observat ca preotii mai fac asta. Am vazut si unele persoane in biserica procedeaza ca in articolul din link (cele tinere saruta mana celor in varsta si apoi se imbratiseaza), inainte de a se impartasi. Cred ca a mai ramas pe la tara, sau prin zone mai conservative in traditie (Moldova).
Mie mi-ar place sa se faca macar simbolul pacii, sa ne ducem unii la altii la Liturghie si sa ne cerem scuze, sa ne impacam. Macar atunci.
Am stii atunci sa pretuim acest gest si nu ne-am mai duce la impartasanie macar cu stiinta/ sau nestiinta ca in zilele trecute am ranit pe cineva.

Da, asa ar fi bine. este o traditie care s-a pierdut.

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 190382)
MariS - miruitul se face pe frunte de obicei. Poti pana a doua zi sa nu te speli pe fata/frunte. Mai greu este cu mainile, ca se mai miruieste (la Maslu) si pe maini. Si cu dintii, dupa impartasanie.

Toate astea cu nespalatul si nescuipatul sunt exagerari de tip superstitios.
Imi seamana cu inderdictia din islam de a nu scuipa in timpul zilei in timpul Ramadamului.

Si de data asta sunt de acord cu Orthodoxia_y_Thanatos: regula de a nu ingenunchia in timul liturghiei de dumnica, drept simbol al invierii, este mai veche si mai bine fondata decat traditia care s-a impamantenit in Romania de a ingenunchia.

Daca ar fi sa ne luam dupa p. Cleopa si sa nu avem relatii intre soti trei zile inainte si doua dupa (din ce canoane o mai scoate si pe asta, nu stiu), atunci oamenilor casatoriti le-ar fi imposibil sa mai traiasca ca soti si sotie daca vor sa se impartaseasca in fiecare duminica (ceea ce faceau crestinii din primele secole, de altfel, si fac din nou o parte din ortodocsi). Si preotii ce fac, ca ei se impartasesc la fiecare liturghie? Ca mai ramane doar miercurea care e zi de post. Punem conditii mai greu de indeplinit mirenilor decat preotilor?

MariS_ 12.12.2009 13:02:22

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 190385)
Din cate stiu eu, se ia din doua motive:
1) ca sa nu-ti ramana pe buze urme de Impartasanie - care au mai multa sansa sa fie inghitite daca mananci si bei imediat altceva
2) este un rest simbolic al agapelor pe care le tineau primii crestini

La rusi se da intotdeauna si vin.



Da, asa ar fi bine. este o traditie care s-a pierdut.



Toate astea cu nespalatul si nescuipatul sunt exagerari de tip superstitios.
Imi seamana cu inderdictia din islam de a nu scuipa in timpul zilei in timpul Ramadamului.

Si de data asta sunt de acord cu Orthodoxia_y_Thanatos: regula de a nu ingenunchia in timul liturghiei de dumnica, drept simbol al invierii, este mai veche si mai bine fondata decat traditia care s-a impamantenit in Romania de a ingenunchia.

Daca ar fi sa ne luam dupa p. Cleopa si sa nu avem relatii intre soti trei zile inainte si doua dupa (din ce canoane o mai scoate si pe asta, nu stiu), atunci oamenilor casatoriti le-ar fi imposibil sa mai traiasca ca soti si sotie daca vor sa se impartaseasca in fiecare duminica (ceea ce faceau crestinii din primele secole, de altfel, si fac din nou o parte din ortodocsi). Si preotii ce fac, ca ei se impartasesc la fiecare liturghie? Ca mai ramane doar miercurea care e zi de post. Punem conditii mai greu de indeplinit mirenilor decat preotilor?

Se spune ca odata satana a facut mare sedinta in iad. I-a adunat
pe toti dracii si i-a pus sa vina cu idei noi de a-i pierde pe crestini.
Au inceput sa se vaite dracii ca nu mai au idei si ca alea vechi sunt
deja rasuflate si pe cand se vaitau ei asa se deschide usa si intra
michiduta, transpirat si gafaind. -Ce faci, michiduta, il intreaba satana,
de ce ai intarziat? - Sa traiti preaintunericimea ta, raspunde michiduta,
tocmai vin de la un teolog care se crede sfant. Se ocupa cu introdusul
de canoane si l-am lasat sa puna 5 de la Domnul lui dar pe-al saselea
i l-am strecurat eu. Ca daca unul nu reusesc sa-l tina, e suficient.
-Vedeti mai ce idee buna, pardon rea, are michiduta?- spuse satana.
-Asa sa faceti si voi.
Iertare.

andrei_im 12.12.2009 13:03:37

respectarea acestor canoane tine de masura credintei fiecaruia. Daca noi inca suntem stapaniti de patimi si ne aruncam la a respecta orbeste toate canoanele, riscam sa devenim "tipicari" (sau cum spunea parintele Arsenie Papacioc - "tipic, tipic, si la inima nimic"). E vorba de canon in sensul de "prescriptie tipiconala", nu de dogmele de credinta stabilite de Sfintii Parinti, ce trebuie respectate de toti.

Antoni0 24.12.2009 03:52:11

Citat:

În prealabil postat de andrei_im (Post 190400)
respectarea acestor canoane tine de masura credintei fiecaruia. Daca noi inca suntem stapaniti de patimi si ne aruncam la a respecta orbeste toate canoanele, riscam sa devenim "tipicari" (sau cum spunea parintele Arsenie Papacioc - "tipic, tipic, si la inima nimic"). E vorba de canon in sensul de "prescriptie tipiconala", nu de dogmele de credinta stabilite de Sfintii Parinti, ce treb. uie respectate de toti.

Si aceste canoane nu fac parte din Sfanta Traditie?

Nici semnul Sfintei Cruci nu e dogma insa ce s'ar intampla daca ne-am bate joc de ea?

Miha-anca 25.12.2009 03:49:44

Citat:

În prealabil postat de andrei_im (Post 190400)
respectarea acestor canoane tine de masura credintei fiecaruia. Daca noi inca suntem stapaniti de patimi si ne aruncam la a respecta orbeste toate canoanele, riscam sa devenim "tipicari" (sau cum spunea parintele Arsenie Papacioc - "tipic, tipic, si la inima nimic"). E vorba de canon in sensul de "prescriptie tipiconala", nu de dogmele de credinta stabilite de Sfintii Parinti, ce trebuie respectate de toti.

Din cate am citit, aici e vorba de ispita de dreapta, atunci cand tii cu tot dinadinsul sa respecti toate canoanele, sa exagerezi, crezand ca faci bine. Dar diavolul vine cu aceasta ispita la cei mai avansati din punct de vedere duhovnicesc, la cei, care s-au indepartat de pacate, tocmai pentru a-i face din nou sa pacatuiasca. Ajunge sa dai ascultare diavolului o singura data, si apoi face cu tine ce vrea el...
Cei, care inca se complac in pacate, mai degraba sunt tinuti departe de rugaciune si canoane... Acestia vor respecta unele canoane, vor face faptele si gesturile necesare, dar fara participarea inimii.
Iertati-ma daca gresesc, dar cand aud vorbindu-se de cineva care respecta orbeste toate canoanele, desi nu e patruns in inima sa, acest lucru mie mai degraba in suna a indemn de a nu respecta canoanele, sub pretextul, ca duce la "tipic, si la inima nimic". Nu cred, ca Pr. Arsenie Papacioc a recomandat sa nu se respecte canonul primit, ci a spus sa implicam si inima in tot ceea ce facem; iar gandul nostru, inaripat de o rugaciune scurta, sa zboare cat mai des spre Domnul. In orice caz asa mi-a spus mie Sfintia sa.

ghost7 05.04.2010 21:18:29

Doamne Ajuta!

Noesisaa 05.04.2010 23:10:15

Citat:

În prealabil postat de ghost7 (Post 231324)
sophia scuzatima ca zic dar are unele probleme grave... pot zice cu capul.
Mai fata mai cum sa scuipi , tu esti constienta? esti constienta? tu iei INSUSI TRUPUL SI SANGELE DOMNULUI INSUSI nu doar simbol INSUSI si tu scuipi? sau te impreunezi cu barbatul/femeia? Asta este cel mai Sfanta Taina a Impartasaniei! Cum poti sa critici asa un Duhovnic , PARINTELE CLEOPA, cum? cum poti zice ca "un monah nu are de unde sti" ba da are, la cat a patimit pentru Hristos si numai el stie cate a indurat si cat s-a rugat si una ca tine vine si zice "hmm, Impartasania eee nu are nimic daca scuip, sau zici ia sa ma impreunez cu barbatul" mai femeia lui Dumnezeu mai intreaba preotii mai citeste ca esti bota , mai inveti si pe altii fel si fel de prostii sau ii enervezi cum ai facut cu mine. Tu peste tot pe acest forum te crezi foarte inteligenta in aceste privinte.

In al doilea rand
Oare nu ti-ar placea sa mergi cu fundul gol la Biserica? ai comentat intr-un topic zicand ca ce treaba e asta cu imbracamintea.
Doamne Ajuta!

...si vine SUCEAVA la inaintare... :71:

Ghost7, scuipatul este un obicei urat fie ca ai luat Sf Impartasanie sau nu. Un om civilizat nu scuipa pe strada in nici o ocazie, poate din eu stiu ce necesitate absolut stricta. Ridicarea "ne-scuipatului" la rang de dogma este o exagerare mare si superstitioasa. Ce treaba are ne-scuipatul cu Hristos care este in noi? Adica il necinstesti pe Hristos daca te speli pe dinti si nu inghiti apa cu pasta de dinti? Ce treaba are una cu alta?

maria32 12.06.2010 00:53:59

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 189365)
Sa stai asezat nici nu mai vorbesc. Asa ca stai unde ai loc si gata.

2. Nu prea mai vad barbati in biserici. Sunt mai mult femei, cu sau fara copii.

Draga Sophia am o nedumerire... spui ca nu e loc sa te asezi la Sfanta Liturghie...

Adica Mantuitorul sta pe cruce si se jertfeste pentru noi (MOARE! pentru noi) iar noi ne facem griji ca n-avem unde sa ne asezam?
Pai cum vine asta? Iisus moare pentru noi iar noi vrem sa stam frumusel pe scaun sa privim ca la spectacol?

2. Nu stiu la ce biserici mergi tu (stiu ca nu in tara, poate acolo unde mergi tu asa este, dar in Romania te asigur ca sunt f multi barbati care vin la biserica. Din fericire din ce in ce mai multi si nu dintre cei batrani ci dintre cei tineri. Vad mereu barbati care vin cu pruncii in brate la Sfanta Liturghie si ii tin ei in brate pe tot parcursul slujbei ca sa le scuteasca (ajute) astfel pe sotiile mai slabe prin natura lor femeiasca de greutatea de a tine copilul in brate.

Iarta-ma daca te-am suparat prin cuvintele mele dar chiar nu pot intelege cum ai vrea si cum ti-ai putea dori sa stai jos in biserica si sa privesti pe Mantuitorul pe cruce... As vrea sa inteleg ca sa nu mai judec.

Iertare

cristinacristea 09.10.2010 17:20:51

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 194136)
Din cate am citit, aici e vorba de ispita de dreapta, atunci cand tii cu tot dinadinsul sa respecti toate canoanele, sa exagerezi, crezand ca faci bine. Dar diavolul vine cu aceasta ispita la cei mai avansati din punct de vedere duhovnicesc, la cei, care s-au indepartat de pacate, tocmai pentru a-i face din nou sa pacatuiasca. Ajunge sa dai ascultare diavolului o singura data, si apoi face cu tine ce vrea el...
Cei, care inca se complac in pacate, mai degraba sunt tinuti departe de rugaciune si canoane... Acestia vor respecta unele canoane, vor face faptele si gesturile necesare, dar fara participarea inimii.
Iertati-ma daca gresesc, dar cand aud vorbindu-se de cineva care respecta orbeste toate canoanele, desi nu e patruns in inima sa, acest lucru mie mai degraba in suna a indemn de a nu respecta canoanele, sub pretextul, ca duce la "tipic, si la inima nimic". Nu cred, ca Pr. Arsenie Papacioc a recomandat sa nu se respecte canonul primit, ci a spus sa implicam si inima in tot ceea ce facem; iar gandul nostru, inaripat de o rugaciune scurta, sa zboare cat mai des spre Domnul. In orice caz asa mi-a spus mie Sfintia sa.

Sunt partial de acord cu aceasta afirmatie "tipic, tipic si in inima nimic". Acum vorbesc din proprie experienta.
De multe ori in viata m-am ghidat dupa semnificatia zicalei "pofta vine mancand". A fost o perioada in care m-am indepartat foarte tare de Dumnezeu si nu mai spun de Biserica... eram foarte furioasa si toata chestia asta m-a tinut vreo 4-5 ani. Apoi, a venit o vreme in care nu mai aveam nicio speranta de mai bine in viata mea si, desi undeva inlauntrul meu stiam ca doar Cel de Sus mai este langa mine cu adevarat si ma poate ajuta, nu am gasit in mine forta de a ma ruga, de a merge la Biserica asa cum trebuie...adica, sa am credinta in suflet, sa spun o rugaciune din toata inima. Mi-am dat curand seama ca nu sunt pe drumul cel bun spre a deveni un bun crestin. Am hotarat, in concluzie, sa merg duminica de duminica la biserica sa ascult slujba si sa spun in fiecare seara o rugaciune...am facut toate astea pentru ca asa trebuia si fara prea mare implicare sufleteasa...si...pofta a venit mancand:)...dupa un timp am inceput sa merg la Biserica pentru ca ceva ma chema (acum nu mai trebuia), nevoia mea spirituala s-a aprins si incet, incet am prins o mare "pofta" de cunoastere a lui Dumnezeu, de slavire, de pocainta:)...cam asta a fost cu "tipic, tipic dar in inima nimic"... parerea mea este ca , chiar daca incepi sa faci lucrurile intr-un mod tipicar, treptat, treptat, iubirea lui Dumnezeu se revarsa asupra ta si te acapareaza...

floricica 22.10.2010 20:09:25

Doamne, am citit ce s-a scris pe aici si ma inspaimant! Oare cat ne va mai rabda Dumnezeu sa ne batem joc de scump Sangele si Trupul Sau?
Nu-mi gasesc cuvintele.... deh, suntem mari crestini, ne impartasim saptamanal sa vada Domnul ce mult Il iubim, dar e musai sa avem si relatii trupesti cu sotul/sotia, ca, na, sa nu calcam Sfanta taina a casatoriei.... ..............miluieste-ma Doamne!

unamic 23.10.2010 00:18:11

Foarte frumos spune Cleopa! multumiri lui Dumnezeu ca ne-a dat sa avem asa credinciosi. As avea o neclaritate cu privire la citatul de mai jos:
Citat:

În prealabil postat de caminaris (Post 156394)
1. Prima conditie canonica pentru a merge la Sfanta Biserica este sa te ierti cu toti.

"sa te ierti cu toti", nu cred ca inseamna sa fi mers deja la preot la spovedit. Mai degraba cred ca tre sa mergi la ala la care i-ai gresit si sa-l rogi sa te ierte. Cred ca se vorbeste despre iertarea adevarata din inima, nu doar cu a-si da mana unul cu altul. ce credeti?

addavv 07.12.2010 08:55:47

Citat:

În prealabil postat de unamic (Post 299692)
Foarte frumos spune Cleopa! multumiri lui Dumnezeu ca ne-a dat sa avem asa credinciosi. As avea o neclaritate cu privire la citatul de mai jos:

"sa te ierti cu toti", nu cred ca inseamna sa fi mers deja la preot la spovedit. Mai degraba cred ca tre sa mergi la ala la care i-ai gresit si sa-l rogi sa te ierte. Cred ca se vorbeste despre iertarea adevarata din inima, nu doar cu a-si da mana unul cu altul. ce credeti?


Mama mea are un obicei frumos cand pleaca la biserica.
Inainte de a iesi pe usa ii roaga pe toti cei din casa s-o ierte pentru greselile sau supararile pe care le-a pricinuit in timpul saptamanii. Spune: "Iertati-ma", iar cei prezenti ii raspund cu "Dumnezeu sa te ierte" si apoi pleaca.

Incerc si eu sa pastrez acest lucru in familia mea.

anatolie 29.12.2010 22:07:01

In acest topic doamna sophia , sper sa ma ierte dar exagereaza. Iarta-ma ca zic dar ai grija , mare grija, monahul nu are voie sa se tulbure , dar barbatii adica mirenii nu se pot compara cu manahii , se tulbura foarte usor , si nu numai ca se tulbura ci, se enerveaza cateodata. Adica sa dau un exemplu, vine in biserica o fata de 15 - 16 ani sa zicem si este in blugi , sau cu capul descoperit sau etc. Pe mine ma enerveaza la culme chestia asta. Si referitor la "femeile in unele zile" cum ai zis , parintele Cleopa , caci de el te-ai legat , are dreptate. In acele zile femeile nu sunt curate. Dar tu nu vrei sa intelegi. Incearca sa intelegi! Si te rog sa nu mai postezi pe forum mesaje de genul "nu inteleg de ce barbatii stau separati de femei" si etc. Sfintii parinti au dat o randuiala care trebuie respectata, fie ca iti place fie ca nu. Cu asemenea abateri de la randuiala nu o sa ajungi nicaieri!
Ierati-ma! si Domnul sa va lumineze pe toti!

fallen 23.12.2011 16:17:41

Una peste alta, aceste reguli sunt foarte bune, si nu trebuie sa ne cramponam de unele amanunte, cum ar fi cele cu spalatul pe dinti... trebuie vazute principiile de baza. Desigur, unele sunt "conditii ideale", cum ar fi sa nu te mai foiesti dupa ce incepe slujba, dar asta ar insemna ca toata lumea sa vina la slujba de la prima ora, sa se inchine si sa dea darul la altar.
Dar cea mai imposibila conditie ramane dupa parerea mea, chiar prima. Imposibil de respectat mai ales cand nu ai binecuvantarea sotului sau a familiei pentru a merge la sfanta slujba. Cat despre venirea acasa si impartasirea cu cei dragi a celor auzite , mi se pare foarte frumos, important e si ei sa fie de aceeasi parere. Alminteri, cred eu ca e mai bine sa mergi in taina la biserica si sa nu spui la nimeni, decat sa creezi conflicte si sa fii numit fariseu.

Yasmina 21.12.2012 02:45:29

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 258662)
Draga Sophia am o nedumerire... spui ca nu e loc sa te asezi la Sfanta Liturghie...

Adica Mantuitorul sta pe cruce si se jertfeste pentru noi (MOARE! pentru noi) iar noi ne facem griji ca n-avem unde sa ne asezam?
Pai cum vine asta? Iisus moare pentru noi iar noi vrem sa stam frumusel pe scaun sa privim ca la spectacol?

2. Nu stiu la ce biserici mergi tu (stiu ca nu in tara, poate acolo unde mergi tu asa este, dar in Romania te asigur ca sunt f multi barbati care vin la biserica. Din fericire din ce in ce mai multi si nu dintre cei batrani ci dintre cei tineri. Vad mereu barbati care vin cu pruncii in brate la Sfanta Liturghie si ii tin ei in brate pe tot parcursul slujbei ca sa le scuteasca (ajute) astfel pe sotiile mai slabe prin natura lor femeiasca de greutatea de a tine copilul in brate.

Iarta-ma daca te-am suparat prin cuvintele mele dar chiar nu pot intelege cum ai vrea si cum ti-ai putea dori sa stai jos in biserica si sa privesti pe Mantuitorul pe cruce... As vrea sa inteleg ca sa nu mai judec.

Iertare

Pai daca vrei sa vezi si sa intelegi(ca sa nu mai judeci),uite o sa fac eu o poza din biserica de la noi si ti-o trimit pe privat.

Nu-i problema ca ne dorim noi locuri,cei care intram in acest asezamant construit dupa tipicul locului si mentalitatea localnicilor iar nu dupa parerea noastra.
La bisericile ortodoxe din strainatate vin si multi oameni ai locului,cetatenii acelei tari nu numai emigrantii.
Ei bine,bisericile ortodoxe au dispunerea locurilor la fel ca si in BC,toata biserica este ticsita cu banci lungi,asezate pe 2 coloane stanga-dreapta.
Este lasat un mic spatiu intre aceste coloane,la fel si stanga-dreapta pt circulatie.
Nu ai unde sa stai in picioare,practic ai sta in drumul oamenilor care circula,sau al preotului care tamaie.

Nu este vorba neaparat de comoditate,deoarece in timpul slujbei se sta mai mult in picioare decat asezat- cat mai mult de ORDINE SI DISCIPLINA in biserica.Daca toata lumea se aseaza ca in Romania,care pe unde,pana si preotului ii vine greu sa se umble pe acolo,practic ar fi aceiasi invalmasala si tiganie cu care sunt familiarizata din tara,unora le ard hainele sau parul de la lumanarile vecinilor,calcat pe picioare,imbranceli,impins.

Si adica cum este asta sa stai corp la corp in timpul slujbei?
De ce sa nu stam ordonati si rasfirati la intalnirea cu Domnul?


***ideea cu locurile este geniala;oricat ai spune oamenilor sa pastreze o anumita ordine si o coloana libera la mijloc,tot nu o pot mentine.Majoritatea oamenilor au mentalitatea de a se supune unor reguli evidente decat a apela la propria lor judecata,constiinta.

Laura19 21.12.2012 04:55:07

La Bisericile Ortodoxe Slave (sarbesti,rusesti etc.) nu au banci ca si catolicii. Ei si-au pastrat traditia, desi sunt in America de Nord. De asemenea, femeile in stanga, barbatii in dreapta; femeile cu parul acoperit. Cei care merg la aceste Biserici si sunt canadieni se conformeaza cu regulile. Deci se poate si asa, traditional. :) Doar la greci si la romani am vazut adaptarea aceasta si la bisericile locale(cei drept la cele din SUA, aici nu am avut inca ocazia sa descopar Biserica Ortodoxa Canadiana).Eu daca stau jos in timpul slubjbelor ma ia somnul sau imi zboara mintea in alta parte. Asa in picioare e mai bine.

Si in Romania sunt Biserici si Manastiri unde se pastreaza ordinea si nu se calca unii pe altii pe picioare. Sa nu exageram si sa spunem ca in Bisericile din Romania este tiganie. Depinde si de cat de mare este Biserica si cati oameni merg la Biserica. Daca vine toata comuna si Biserica este mica sau medie, e firesc sa fie putina inghesuiala. In sfarsit. Nu consider ca este asa important. Indiferent de situatie se poate sa te simti bine si sa fi atent la slujba.

Pentru cei curiosi, cam asa arata Bisericile Ortodoxe cu banci ca la romano-catolici (link-ul cu Biserica unde merg eu; are un filmulet unde arata interiorul Bisericii; se gasesc si poze):

http://www.bisericaortodoxaaurora.com/?page_id=201

Yasmina 21.12.2012 09:44:50

Citat:

În prealabil postat de Laura19 (Post 490031)
La Bisericile Ortodoxe Slave (sarbesti,rusesti etc.) nu au banci ca si catolicii. Ei si-au pastrat traditia, desi sunt in America de Nord. De asemenea, femeile in stanga, barbatii in dreapta; femeile cu parul acoperit. Cei care merg la aceste Biserici si sunt canadieni se conformeaza cu regulile. Deci se poate si asa, traditional. :) Doar la greci si la romani am vazut adaptarea aceasta si la bisericile locale(cei drept la cele din SUA, aici nu am avut inca ocazia sa descopar Biserica Ortodoxa Canadiana).Eu daca stau jos in timpul slubjbelor ma ia somnul sau imi zboara mintea in alta parte. Asa in picioare e mai bine.

Si in Romania sunt Biserici si Manastiri unde se pastreaza ordinea si nu se calca unii pe altii pe picioare. Sa nu exageram si sa spunem ca in Bisericile din Romania este tiganie. Depinde si de cat de mare este Biserica si cati oameni merg la Biserica. Daca vine toata comuna si Biserica este mica sau medie, e firesc sa fie putina inghesuiala. In sfarsit. Nu consider ca este asa important. Indiferent de situatie se poate sa te simti bine si sa fi atent la slujba.

Pentru cei curiosi, cam asa arata Bisericile Ortodoxe cu banci ca la romano-catolici (link-ul cu Biserica unde merg eu; are un filmulet unde arata interiorul Bisericii; se gasesc si poze):

http://www.bisericaortodoxaaurora.com/?page_id=201


Oameni si oameni,Laura!
Tu ai trait in Brasov,eu in Bucuresti.
Poate doar din auzite sa fi prins firea oamenilor din sud,mai aprinsa,mai navalnica ,mai la buluc.Explicatia consta in densitatea populatiei pe metru patrat.
Iti dai seama ca daca nu traiam asa experiente in biserica nici nu scorneam eu subiecte controversate.
Nici nu cred in generalizare,afirmand ca asemenea atmosfera domneste in toata Romania,ci am facut referire la experienta mea din Bucuresti.
Daca o sa ai ocazia sa te duci la bisericile vechi,istorice din centrul Bucurestiului ,te rog sa-mi spui ce impresie ai.

Repet,aici in biserica se sta f putin asezat,80% standu-se in picioare,iar oamenii sunt foarte amabili,comunicativi si zambitori.
Ani de zile am frecventat biserica din parohia mea,in Romania si nu am legat o cunostiinta,nu 2 ...nici macar una!!
Nimeni nu a venit la mine sa ma intrebe cum ma cheama.
Dar deja sunt off topic cu comunitatea din BO romana.

IOLANDA 28.12.2012 18:47:05

pentru ca tot este vorba despre ce ne vorbeste Parintele Cleopa,imi permit sa postez cateva versuri duhovnicesti ale parintelui din cartea intitulata "Cum putem intra in rai""
In biserici cand intrati
Voi nu va mai rusinati
Cu maini si picioare goale,
Cu multa nerusinare.

Cu capul descoperit
Si cu pieptul tot golit,
Parca la bal ati intrat
In costum de deghizat.

Cu fusta scurta de tot,
Ca nu are nici un cot,
Si cand vreti sa va-nchinati
Fundul la toti aratati.

Sa te rogi tu ai venit,
Dar pe toti tu i-ai smintit.
Daca ai vreun necaz mare
Sau o cerere oarecare,

Oare cum vei suspina
Sau cum poti a lacrima,
Cu Domnul de vorb-a sta
De nu stii a te-mbraca?

Din Scripturi n-ai auzit
Cum ca cei ce au gresit,
Cu sac ei se imbracau,
Cenusa pe cap puneau.

Cand veneau de se rugau,
Numai in genunchi sedeau.
Domnu-asa ii asculta
Si cererea le-o implinea?......"

si sunt mult mai multe versuri foarte elocvente in ce priveste "bunul nostru moral"...al crestinilor..........recomand din suflet aceasta micuta carte (costa numai 3 lei),dar valoreaza cam.....3 miliarde....poate si mai mult.....datorita "invataturilor"......Doamne Ajuta!!!

maria-15 29.12.2012 09:36:13

parca tot Parintele Cleopa a scris o poezie care mi-a placut foarte mult(a citit-o odata preotul in biserica,dupa predica)despre Taina Pocaintei,imi aduc aminte de un vers care zicea cam asa:"Mos Gheorghe a murit de multi ani nespovedit".auzind poezia si tatal meu a inceput sa-si doreasca sa mearga sa se spovedeasca,si el nu facuse niciodata lucrul acesta,chiar daca avea peste 40 de ani.

IOLANDA 03.01.2013 17:15:44

exact,in aceasta cartulie este si poezia unde se spune de acel mos Gheorghe......daca nu cumva se numeste "moartea pacatosului".......cam asa ceva.......


Ora este GMT +3. Ora este acum 17:18:43.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.