Sarutarea iubirii

Sarutarea iubirii

In primele secole, credinciosii isi dadeau in cadrul Sfintei Liturghii sarutarea iubirii. Aceasta sarutare mai este cunoscuta si sub denumirea de „sarutarea pacii”. Obiceiul sarutarii s-a pierdut cu timpul si a ajuns sa fie limitat doar la preoti in Sfantul Altar. In timpul sarutarii slujitorilor, la strana se canta: "Pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, Treimea cea de o fiinta si nedespartita".

In vremea acestei cantari, episcopul si preotii se inchina de trei ori in fata Sfintei Mese rostind "Iubi-Te-voi Doamne, vartutea mea, Domnul este intarirea mea si scaparea mea si izbavitorul meu (Ps. 17, 1) si saruta Cinstitele Daruri si Sfanta Masa. Dupa aceasta sarutare, isi dau unul altuia sarutul pacii pe umeri, strangandu-si mana dreapta. Sarutarea se da de trei ori in numele Sfintei Treimi, cel dintai spunand: "Hristos in mijlocul nostru”, celalalt raspunde "Este si va fi" iar cel dintai incheie "Totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor". In practica greceasca si slava, dupa sarutarea umerilor, preotii isi saruta reciproc si mainile.

Practica sarutarii Cinstitelor Daruri si a Sfintei Mese, se crede ca a fost introdusa ca un substitut al sarutului pacii la Liturghia savarsita de un singur preot.

In trecut, sarutarea avea loc la indemnul diaconului "Imbratisati-va unul pe altul cu sarutare sfanta!”, cuvinte pastrate pana prin secolele IV-V, inlocuite mai tarziu cu "Sa ne iubim unii pe altii, ca intr-un gand sa marturisim!".

Ritualul sarutarii pacii, asezat inaintea impartasirii, avea menirea de a ne descoperi ca nu putem intra in comuniune cu Dumnezeu, daca nu suntem uniti in iubire cu ceilalti membri ai Bisericii. In vechime, acest ritual descoperea ca fiecare apartine celuilalt si tuturor. Cel de langa tine nu mai era un strain sau un dusman, ci un frate.

Din fericire, mai sunt biserici unde putem intalni sarutarea pacii intre credinciosi. In unele biserici din Transilvania si la sud de Carpati, exista obiceiul ca cei tineri sa le sarute celor in varsta mainile. Aici sarutarea este urmata de imbratisarea lor, barbati cu barbati si femei cu femei.

"Constitutiile Apostolice", document liturgic din veacul al IV-lea, descrie acest ritual astfel: „Si clerul sa sarute episcopul, barbatii laici pe barbati, iar femeile pe femei. Copiii sa stea langa altar si un alt diacon sa-i supravegheze sa nu faca dezordini. Iar ceilalti diaconi sa umble si sa-i observe pe barbati si pe femei, ca sa nu faca zarva si nimeni sa nu faca semne din cap, sa susoteasca sau sa motaie...“ (VIII, 11). Motivul pentru care sarutarea pacii a disparut a fost acela al dorintei de a nu exista un moment de dezordine sau tulburare in timpul Sfintei Liturghii. Insa, in chip minunat ne-a fost dat sa intalnim mai multa liniste in bisericile in care se pastreaza acest ritual.

Faptul ca nu exista o hotarare a Sfantului Sinod care sa interzica aceasta sarutarea, dovedeste ca nu exista nici un impediment canonic pentru savarsirea lui.

Consideram a fi important ca in fiecare biserica sa existe acest ritual. Astfel, sarutul iubirii intre slujitori ar fi ferit sa ajunga un simplu gest, sec, lipsit de fond.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

17 Mai 2017

Vizualizari: 7301

Voteaza:

Sarutarea iubirii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact