Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Pocainta (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5019)
-   -   Despre pogoraminte (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=9533)

florina_drossu 24.05.2010 21:39:52

Despre pogoraminte
 
Multi spun ca societatea a evoluat si Biserica trebuie sa tina pasul cu aceasta. Ca raspuns la aceste pareri secularizate, am scris un articol pe blogul meu personal:

"Mulți spun că societatea s-a schimbat și că trebuie să se schimbe și Biserica. Cum adică? Să spună Biserică: “Nu mai e păcat să trăiți necununati, să fumați, să faceți avorturi”? Asta nu se poate. Acum se dau pogoraminte (îndulciri) la spovedanie ale Sfintelor Canoane, dar păcatele tot păcate se numesc.

*

Credința oamenilor a scăzut însă. Legea dată de Dumnezeu e însă aceeași! Căci “Iisus Hristos, ieri și azi și în veci, este același.” (Epistola către Evrei a Sfântului Apostol Pavel, capitolul 13, versetul 8). Ba, mai mult, citim în ultimul capitol din Apocalipsă: “Cine e nedrept, să nedreptățească înainte. Cine e spurcat, să se spurce încă. Cine este drept, să facă dreptate mai departe. Cine este sfânt, să se sfințească încă.” (Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul, capitolul 22, versetul 11). Deci, urcușul normal duhovnicesc este să punem din ce în ce mai multă nevoință pentru noi și iubire față de aproapele. Dar vedem că noi căutăm pretexte pentru a deveni “creștini de secol XXI”; căutăm pretexte pentru a nu-i iubi și ajuta pe ceilalți. Uităm cât de scurtă este viața aceasta și cât de lungă e veșnicia. Uităm că nu putem intra în Împărăția lui Dumnezeu dacă nu am fost de folos nimănui. Uităm că pe Dumnezeu trebuie să-L iubim infinit mai mult decât orice pe lumea asta, mai mult decât noi înșine, și pe aproapele ca pe noi. Adică să îl ajutăm pe fratele nostru ca și cum ne-am dărui nouă o bucurie. Când bucuria celuilalt va deveni bucuria noastră, atunci vom ajunge la odihna sufletului. Amin."

Sursa: http://florina.megablog.ro/2010/05/2...n-secolul-xxi/

Deci, concluzia mea este ca nu avem ce sa adaptam la societatea aceasta, cel mult preotul poate da canoane mai mici pentru a nu-i pierde pe credinciosi. Astept si alte pareri...

dorinastoica14 24.05.2010 21:56:07

Nici eu nu cred că este necesară "modernizarea" bisericii deși aceasta cu sau fără voia noastră se face.
Aici nu mă refer la tipicul slujbelor sau la conținutul acestora care nu poate fi schimbat ci la metodele prin care informația pătrunde la fiecare credincios.

Nu aș spune că nu sunt și astăzi credincioși autentici,trăitori care înțeleg cuvântul Evangheliei și îl urmează.Numai preoții duhovnici și Dumnezeu cunosc câtă credință este!
Noi nu putem aprecia și nici măsura credința oamenilor care a fost este și va fi până la sfârșitul vremurilor!

În legătură cu lejeritatea canoanelor ce să spun! Cine dorește cu adevărat să-și schimbe viața caută un duhovnic care dă canoane serioase și nu se lasă până nu-l găsește.

Mihnea Dragomir 24.05.2010 21:59:24

Să nu confundăm noțiunea de "canon", care este lege eclezială ce trebuie respectată și care are, ca orice lege, o activitate (adică nu se aplică nici retroactiv, nici ultraactiv) cu noțiunea de "canon de pocăință" pe care îl dă preotul confesor unui penitent și al cărui scop principal este remisiunea consecințelor temporale ale păcatelor (alt scop ținând de urcușul spiritual). În materie de canon de pocăință, nu există legi, decât cel mult orientări, iar confesorul este competent (și răspunzător în fața Celui care l-a delegat) să țină sau să nu țină seama de asemenea orientări, ori chiar, în cazuri speciale, să dea absolvire fără nici un canon de pocăință. Este, cred eu, o îndrăzneală cam mare să cerem socoteală preoților spunând că dau canoane de pocăință prea indulgente: credem ori nu credem că Dumnezeu vorbește prin gura lor și că, atunci când sunt în exercițiul Sfintelor Taine, acționează ca alter Christus ? Dacă spunem că noi credem aceasta, atunci înlocuiți propoziția "confesorul dă canoane prea indulgente" cu propoziția "Cristos dă canoane prea indulgente" și vedeți cum sună. Ce canon de pocăință a dat El tâlharului din dreapta ? Dar ușuraticei care era să fie ucisă cu pietre ? Eu zic să mulțumim Domnului că nu ne dă, prin gura preoților Săi, canoanele pe care, de fapt, le-am merita !

florina_drossu 24.05.2010 22:09:32

Eu cred ca si ratiunea lor lucreaza. Harul nu anuleaza si gandirea preotului care poate fi lumeasca, deci daunatoare. Daca nu ar fi asa, ar fi indiferent unde ne-am spovedi. Ori, e bine sa alegem un duhovnic care are mult discernamant. Spunea Sfantul Ignatie Briancianinov ca atunci cand lumea afla un medic bun, alearga sa se vindece. Asa sa faca si crestinii cu duhovnicii extraordinar de evlaviosi.

iustin10 24.05.2010 22:34:56

Eu nu cred ca crestini din ziua de azi sunt atat de influentabili,si ca se iau asa mult dupa chipul 'modern; al lumii acesteia. Cine are adevarul in suflet ,nu mai priveste la lumea aceasta . De aceea se si zice : “Cine e nedrept, să nedreptățească înainte. Cine e spurcat, să se spurce încă. Cine este drept, să facă dreptate mai departe. Cine este sfânt, să se sfințească încă.” Pentru ca fiecare isi vede de drumul sau .
Din pasajul de mai sus,si noi crestinii,putem fi nedrepti si spurcati ca cei care sunt indiferenti si straini credintei.Dar avem o marca inconfundabila in sufletul nostru:constiinta ca suntem asa,si dorinta de a ne indrepta,intr-un cuvant : pocainta .
Iar daca este vreun crestin care mai este ratacit de valorile lumii acesteia,este doar din necunoastere,dar cum aude adevarul de la alti frati sau parinti duhovnicesti ,aproba acest adevar si se corecteaza,departandu-se de lume
Se intampla practic ceea ce anticipa Domnul ,cei care sunt ai lui Dumnezeu cunosc glasul Sau,indiferent cate ispite le arata lumea.Iar cei care nu sunt,nu sunt si pace:"chiar daca ar vedea pe cineva inviat din morti"
De aceea e bine sa avem incredere in duhovnicii nostrii,pentru ca ei daca vad scanteia credintei la noi,devin mai atenti,mai plini de har,nu de la ei putere ,ci de la Pastrorul care vegheaza asupra turmei Sale.
Cel care isi doreste desavarsirea,chiar daca e slabit de confruntarea cu lumea aceasta,totusi duhul sau e fierbinte,si canonul nu i se pare exagerat,ci pe placul sufletului sau

Mihnea Dragomir 24.05.2010 22:39:33

Citat:

În prealabil postat de florina_drossu (Post 252354)
ar fi indiferent unde ne-am spovedi.

De fapt, chiar așa este. E indiferent unde ne spovedim (dacă preotul respectiv este valid hirotonit și hirotesit să spovedească). Părerea mea personală este că ortodocșii cam exagerează alergând pe coclauri după cine știe ce duhovnici, când unul foarte potrivit pentru stadiul în care se află ar putea fi chiar la bisericuța din colț. Nu în meritul personal al confesorului, ci în harul primit de el în mod gratuit se află mântuirea. Aici e deosebirea între doctori și preoți. Mă duc la doctorul bun, fiindcă cel rău nu mă ajută sau chiar mă nenorocește. Dar cu Sf Taine, nu e așa ! Pe urmă, nu e deloc obligatoriu ca să mă spovedesc la duhovnic. Eu pot foarte bine să merg să cer sfat îndreptător și întăritor în credință unui călugăr pe care îl consider înaintat în sfințenie, dar să mă duc să mă spovedesc la parohia mea ori la cea de alături. Nu are nimica una cu alta.

Fani71 24.05.2010 22:40:44

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 252349)
Să nu confundăm noțiunea de "canon", care este lege eclezială ce trebuie respectată și care are, ca orice lege, o activitate (adică nu se aplică nici retroactiv, nici ultraactiv) cu noțiunea de "canon de pocăință" (...)

Iarasi zic: in Ortodoxie canonul nu este lege ca in Catolicism.

Mihnea Dragomir 24.05.2010 22:44:31

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 252371)
Iarasi zic: in Ortodoxie canonul nu este lege ca in Catolicism.

Să înțeleg că nu credeți în afurisenii și anateme ? Biserica nu dă legi (cărora le spune canoane) ? Dar ce dă ? Își dă cu părerea ?

petrurar 24.05.2010 22:53:32

logica exista pe undeva?
 
Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 252369)
Pe urmă, nu e deloc obligatoriu ca să mă spovedesc la duhovnic. Eu pot foarte bine să merg să cer sfat îndreptător și întăritor în credință unui călugăr pe care îl consider înaintat în sfințenie, dar să mă duc să mă spovedesc la parohia mea ori la cea de alături. Nu are nimica una cu alta.


:13:
inca ceva: daca ai ajunge cu adevarat la un calugar "înaintat în sfințenie" (!?sic) cu siguranta te-ar trimite la un duhovnic.

Fani71 24.05.2010 23:05:29

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 252374)
Să înțeleg că nu credeți în afurisenii și anateme ? Biserica nu dă legi (cărora le spune canoane) ? Dar ce dă ? Își dă cu părerea ?

Traditia canonica ortodoxa nu este un corp de legi ca in BC. Canoanele sunt foarte diverse, unele sunt de inspiratie direct dogmatica si da, acelea sunt valabile oricand si oriunde (in ele intra in general cele cu anateme daca nu ma insel), unele sunt date de circumstantele in care au fost formulate si ca sa poata fi folosite in alte epoci sunt adaptate. Aici intra canoanele disciplinare si multe din cele morale.
Cheia folosirii canoanelor de acest al doilea tip o detin episcopii si preotii. Ei au primit harul de a lega si de a dezlega - nu canoanele. Canoanele nu sunt deasupra lor.
Biserica nu da legi altele decat poruncile date de Dumnezeu in Scripturi.

Nu sunt specialista. Sunt de citit lucrarile parintelui John Erickson, de exemplu.

Fani71 24.05.2010 23:07:31

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 252369)
De fapt, chiar așa este. E indiferent unde ne spovedim (dacă preotul respectiv este valid hirotonit și hirotesit să spovedească). Părerea mea personală este că ortodocșii cam exagerează alergând pe coclauri după cine știe ce duhovnici, când unul foarte potrivit pentru stadiul în care se află ar putea fi chiar la bisericuța din colț. Nu în meritul personal al confesorului, ci în harul primit de el în mod gratuit se află mântuirea. Aici e deosebirea între doctori și preoți. Mă duc la doctorul bun, fiindcă cel rău nu mă ajută sau chiar mă nenorocește. Dar cu Sf Taine, nu e așa ! Pe urmă, nu e deloc obligatoriu ca să mă spovedesc la duhovnic. Eu pot foarte bine să merg să cer sfat îndreptător și întăritor în credință unui călugăr pe care îl consider înaintat în sfințenie, dar să mă duc să mă spovedesc la parohia mea ori la cea de alături. Nu are nimica una cu alta.

Aici sunt de acord, si stiu ca asa a aparut traditia duhovniciei in oprtodoxie - mai intai nu era tot una cu spovedania.
Si da, bineinteles, un dohovnic care nu este preot si nu poate dezlega pacatele nu in locuieste preotul.

Mihnea Dragomir 25.05.2010 00:03:42

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 252385)
Traditia canonica ortodoxa nu este un corp de legi ca in BC.

Puțin importă că sunt adunate într-un corp de legi sau sunt sub formă de facsimile. Codexurile nu servesc decât la numerotarea și accesul mai facil la legi, dar nu influențează caracterul lor de legi. Nici în BC canoanele nu erau grupate în corp de legi până la Codex Iuris Canonici, a cărui ediție princeps a fost abia în 1917 și s-a revizuit în 1984. Oare până în 1917 nu erau canoane pe care toți clericii și credincioșii sunt obligați moral să le urmeze ?


Citat:

Cheia folosirii canoanelor de acest al doilea tip o detin episcopii si preotii. Ei au primit harul de a lega si de a dezlega - nu canoanele. Canoanele nu sunt deasupra lor.


Biserica nu da legi altele decat poruncile date de Dumnezeu in Scripturi.
Aici vă contraziceți. Cu prima parte a celor afirmate sunt de acord, cu cea de a doua nu, fiindcă nu sunt protestant. Considerați că Sinodul de la Ierusalim, în care apostolii au hotărât ce putem mânca și ce nu putem mânca, a fost ultimul și că urmașii de azi ai apostolilor nu mai pot da asemenea hotărâri, ori dacă le dau, trebuie să le luăm sub titlu de inventar și să le urmăm nu cu aceeași rigoare ca cele din vremea apostolică ? Recitiți, vă rog, Fapte cap 15.

Când spuneți că episcopii și preoții dețin cheia, aveți dreptate. Dar NUMAI ei o dețin ! Nu noi, aceasta e mândrie și spirit schismatic. Spre exemplu: există un canon că vinerea trebuie să postim ? Există. Prin urmare, oricine nu postește vinerea, fără a avea dezlegare de la preot și fără a se califica în vreuna din situațiile de excepție (lăuzie, boală, închisoare etc) care ar fi prevăzute în acel canon sau în altele ulterioare date de Biserică săvârșește materie gravă. Deci, postul nu e facultativ, canonul nu e ceva de care putem moralicește să ținem seama sau să nu ținem seama. Când primim dezlegare (lucru pe care un preot bun îl face numai în anumite situații, deși e valid întotdeauna), nu înseamnă că nu mai există canonul: dacă suntem orbi și poliția ne permite să traversăm pe oriunde, asta nu înseamnă că nu mai există regula de a traversa pe zebră. La fel e și cu zilele când trebuie să mergem la Sf Liturghie. Acelea sunt marcate cu roșu în calendar și se numesc "zile de poruncă" și nu "zile cu participare opțională și benevolă", fapt care arată că Biserica ne poruncește și nu doar că ne recomandă să mergem la masa Regelui nostru.

Ca dovadă că așa stau lucrurile și că nu Biserica Ortodoxă ar crede că legile ei sunt orientative, ci că dv în mod eronat, în răspăr cu ea, credeți acest lucru, amintiți-vă de îndreptarele de spovadă pe care le veți fi citit, ori de întrebările preotului pe când erați sub epitrahil: nu ați citit și nu ați auzit întrebări ca: "ați ținut Postul?" sau "ați fost la Sf Liturghie?". V-ar întreba el asta, dacă nerespectarea acestor porunci ar fi materie ușoară ?

Acuma, mă iertați dacă am folosit expresii mai tari: nu aș fi făcut-o dacă nu ați fi repetat asemenea idee pe mai multe topicuri și dacă nu aș ști cât e de periculoasă pentru suflet, ori dacă acest lucru mi-ar fi indiferent. Vecinul dv, care nu se duce decât la Paști la slujbă și care mănâncă fleici în vinerea mare s-ar putea să aibă o scuză pe care Dumnezeu, în bunătatea Sa, o va găsi, să sperăm, valabilă. El nu știe de canonele Bisericii și poate că nu a auzit că trebuie să se ferească de anumite alimente. Poate că nu a văzut niciodată nici calendar bisericesc, nici îndreptar de spovadă și singura dată când a întâlnit ceva despre Dumnezeu a fost în școala profesională, când a citit "Biblia Distractivă". Dar dv ? Ce veți spune în ceasul acela ? "Doamne, păi eu am crezut că ceea ce hotărăsc apostolii Tăi e orientativ !" Mă tem că veți auzi: "Dar ți-am trimis cărți ! Te-am atras să auzi cuvântul Meu ! Ți-am aprins dorința de a mă urma ! Pentru ce Mi-ai răspuns astfel ?"

eduardd 26.05.2010 08:39:34

Pregatirea discursului spre "sfintenie"
 
Sfatul e sfat iar spovedania, spovedanie.

Nu stiu cum simtiti voi, dar eu una cand merg la spovedit merg sa-mi plang pacatele. Sa le scot din mine, sa le pun la picioarele Lui Hristos si Sa-I spun: asta sunt Doamne, nu pot mai mult fara Tine, ajuta-ma!

Chiar daca uneori spovedania se termina fara a primi un sfat eu ma simt din mila Stapanei, usurata si vesela. Pentru ca simti in inima Iertarea.
Nu caut cuvinte ci simtire. Poate gresesc, Dumnezeu sa ma ierte.
Da, si cuvintele sunt bune nu spun ca nu...dar..parca tot mai multa bucurie aduce uneori, tacerea.

Nu stiu cum procedati voi, dar eu ma tem sa dialoghez cu parintele in timpul spovedaniei prea mult. Ma tem pentru ca nu cumva sa ma intrebe ceva si eu sa incep (cu voie sau fara voie) sa ma scuz, sa ma disculp... sa spun, dar stati parinte ca uite de ce am facut asa..
Am facut si aceasta si am simtit si rezultatul..
Toti parintii pe care i-am cunoscut din mila Stapenei mi-au spus asa:
Jenica, spovedania e sfanta nu o confunda cu pregatirea discursului pentru "sfintenie".:2:

Stiu, fiecare om este unic, fiecare om are nevoie de un alt gen de "hrana". De aceea este bine (este doar parerea mea) sa cautam sa intelegem ce ne foloseste noua. Nu conteaza ce fac eu sau altul ci ceea ce iti este tie de folos.
Sa te spovedesti sau sa primesti sfaturi?
Cred ca, primul pas pe care ar trebui sa-l facem este sa incercam sa ne cunoastem sinele. Numai asa ne putem ajuta pe noi insine..


Cat despre pogoraminte...ele se numesc pogoraminte pentru ca sunt "lasate" pentru fiecare caz in parte. Este greu sa discuti despre un lucru care poate imbraca orice forma in functie de situatie.. E ca si cum ai incerca sa intelegi ce este in sufletul altuia...fara "dispozitivul" necesar..
Parerea mea..:3:
In rest, bucurie!

Fani71 30.05.2010 00:04:02

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 252406)
Puțin importă că sunt adunate într-un corp de legi sau sunt sub formă de facsimile. Codexurile nu servesc decât la numerotarea și accesul mai facil la legi, dar nu influențează caracterul lor de legi. Nici în BC canoanele nu erau grupate în corp de legi până la Codex Iuris Canonici, a cărui ediție princeps a fost abia în 1917 și s-a revizuit în 1984. Oare până în 1917 nu erau canoane pe care toți clericii și credincioșii sunt obligați moral să le urmeze ?


Aici vă contraziceți. Cu prima parte a celor afirmate sunt de acord, cu cea de a doua nu, fiindcă nu sunt protestant. Considerați că Sinodul de la Ierusalim, în care apostolii au hotărât ce putem mânca și ce nu putem mânca, a fost ultimul și că urmașii de azi ai apostolilor nu mai pot da asemenea hotărâri, ori dacă le dau, trebuie să le luăm sub titlu de inventar și să le urmăm nu cu aceeași rigoare ca cele din vremea apostolică ? Recitiți, vă rog, Fapte cap 15.

Când spuneți că episcopii și preoții dețin cheia, aveți dreptate. Dar NUMAI ei o dețin ! Nu noi, aceasta e mândrie și spirit schismatic. Spre exemplu: există un canon că vinerea trebuie să postim ? Există. Prin urmare, oricine nu postește vinerea, fără a avea dezlegare de la preot și fără a se califica în vreuna din situațiile de excepție (lăuzie, boală, închisoare etc) care ar fi prevăzute în acel canon sau în altele ulterioare date de Biserică săvârșește materie gravă. Deci, postul nu e facultativ, canonul nu e ceva de care putem moralicește să ținem seama sau să nu ținem seama. Când primim dezlegare (lucru pe care un preot bun îl face numai în anumite situații, deși e valid întotdeauna), nu înseamnă că nu mai există canonul: dacă suntem orbi și poliția ne permite să traversăm pe oriunde, asta nu înseamnă că nu mai există regula de a traversa pe zebră. La fel e și cu zilele când trebuie să mergem la Sf Liturghie. Acelea sunt marcate cu roșu în calendar și se numesc "zile de poruncă" și nu "zile cu participare opțională și benevolă", fapt care arată că Biserica ne poruncește și nu doar că ne recomandă să mergem la masa Regelui nostru.

Ca dovadă că așa stau lucrurile și că nu Biserica Ortodoxă ar crede că legile ei sunt orientative, ci că dv în mod eronat, în răspăr cu ea, credeți acest lucru, amintiți-vă de îndreptarele de spovadă pe care le veți fi citit, ori de întrebările preotului pe când erați sub epitrahil: nu ați citit și nu ați auzit întrebări ca: "ați ținut Postul?" sau "ați fost la Sf Liturghie?". V-ar întreba el asta, dacă nerespectarea acestor porunci ar fi materie ușoară ?

Acuma, mă iertați dacă am folosit expresii mai tari: nu aș fi făcut-o dacă nu ați fi repetat asemenea idee pe mai multe topicuri și dacă nu aș ști cât e de periculoasă pentru suflet, ori dacă acest lucru mi-ar fi indiferent. Vecinul dv, care nu se duce decât la Paști la slujbă și care mănâncă fleici în vinerea mare s-ar putea să aibă o scuză pe care Dumnezeu, în bunătatea Sa, o va găsi, să sperăm, valabilă. El nu știe de canonele Bisericii și poate că nu a auzit că trebuie să se ferească de anumite alimente. Poate că nu a văzut niciodată nici calendar bisericesc, nici îndreptar de spovadă și singura dată când a întâlnit ceva despre Dumnezeu a fost în școala profesională, când a citit "Biblia Distractivă". Dar dv ? Ce veți spune în ceasul acela ? "Doamne, păi eu am crezut că ceea ce hotărăsc apostolii Tăi e orientativ !" Mă tem că veți auzi: "Dar ți-am trimis cărți ! Te-am atras să auzi cuvântul Meu ! Ți-am aprins dorința de a mă urma ! Pentru ce Mi-ai răspuns astfel ?"

Este interesant de citit pentru punctul de vedere ortodox asupra canoanelor articolul
http://www.crestinortodox.ro/drept-b...ile-69974.html

cristiboss56 30.05.2010 00:39:51

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 254411)
Este interesant de citit pentru punctul de vedere ortodox asupra canoanelor articolul
http://www.crestinortodox.ro/drept-b...ile-69974.html

http://www.canoaneortodoxe.net/can_sf_parinti.html


Ora este GMT +3. Ora este acum 14:00:40.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.