![]() |
Sociologia credintei
Într-un serial publicat pe blogul meu ( http://sfantacruce.ro/myblog/mihnead...-credintei-iv/ ) mă străduiesc să găsesc explicații asupra unui fenomen pe care l-am sesizat de mai mulți ani: evaporarea unei bune părți a băieților și bărbaților din biserici. Nu este vorba (numai) de faptul că procentul de credinicioși "practicanți" a scăzut considerabil în comparație cu situația de acum două generații, ci e vorba că repartiția pe sexe a acestui proces arată că urmașii lui Adam au șters-o în procent mult mai mare în comparație cu urmașele Evei. Care să fie explicația acestui lucru, după părerea voastră ?
|
Nu stiu. La biserica mea, de rit latin, procentul este aproximativ egal la Liturghia de duminica, iar in timpul saptamanii, intr-adevar, mai mult femei.
|
Și la confesional ?
|
Mai mult femei....
Repet, nu ma aventurez sa ofer o explicatie. Cea pe care am citit-o pe blogul dumneavoastra mi se pare pertinenta. Biserica si-a pierdut "virilitatea", iertata fie-mi expresia. |
Si totusi, acelasi fenomen se obeserva si in bisericile ortodoxe. Care as spune ca nu au trecut prin aceleasi schimbari ca Biserica Catolica. Deci care ar fi explicatia?
Poate e doar impresia mea, dar in bisericile ortodoxe ultra-ortodoxe, gen unde sunt preoti sau calugari super-ultra-mega-traditionalisti tot mult mai multe femei vezi decat barbati. Tot mai multe femei la spovedit. Tot (mult, mult) mai multe femei pe la masluri si dezlegari. Si nu as spune ca mesajul care este transmis acolo este efeminat. Sau dulceag. Ci mai mult tunete si fulgere. Apoi o alta intrebare ar fi: chiar a scazut numarul barbatilor din biserici? Erau cu mult mai multi barbati in biserica acum 50 de ani? Sau acum 100 de ani? Posibil. Dar sunt date exacte? Sau este doar o impresie? Apoi, eu ca si tanara care nu lipseste de la biserica duminica de multi ani de cand eram adolescenta, niciodata nu m-am gandit ca merg la biserica fiindca sunt femeie, si deci asa trebuie sa fac. Sau ca ma duc fiindca sunt mai multe femei. Sau ca preotul transmite un mesaj mai efeminat care imi alinta urechile feminine. Nu. De exemplu la biserica catolica din Olanda la care merg acum ma duc exact fiindca mesajul nu este dulceag. Ma duc fiindca preotul nu se jeneaza sa spuna, de exemplu, ca homosexualitatea nu este un stil de viata crestinesc sau compatibil cu viata sacramentala (mare lucru in Olanda!), nu se eschiveaza in a vorbi de pacat, de alegerile pe care trebuie sa le faci ca si crestin si daca vrei sa te numesti crestin, de a nu vota cu socialistii ( :D) si asa mai departe. In schimb, mai aproape de unde locuiesc eu este o biserica, tot catolica, unde femei au un fel de functii de pastori (administratori parohiali? nu stiu cum este in romaneste), care stau in jurul Sf Mese in timpul slujbei, impart Sf Impartasanie, transmit un mesaj intr-adevar efeminat. Un preot inconjurat de femei imbracate in haine asemanatoare preotului si care arata a mari feministe? Phew! Asa ceva pe mine, ca tanara femeie, nu ma atrage absolut deloc. Dimpotriva, mi se pare extraordinar de ridicol. |
Citat:
Am să o ilustrez altfel: am să amintesc că secolul al XX-lea a fost martorul introducerii a două mari sărbători în Biserica apuseană. Ele se află la antipozi, în sensul că prima este o "sărbătoare masculină", iar a doua este o "sărbătoare feminină". Ambele au fost inițiative papale. Fiecare dintre ele a făcut obiectul a câte unei enciclice. Dar ce efecte deosebite au avut ! Astfel încât studierea lor "pe coloane" este cum nu se poate mai instructivă pentru ceea ce încerc să demonstrez. Prima sărbătoare a fost inițiată în anul 1925 de Pius al XI-lea și se numește Sărbătoarea lui Cristos Regele. A fost o reacție a Bisericii la ofensiva stângii pan-europene. Fericitul papă Ioan al XXIII-lea, în cadrul reformării sinaxarului, o clasifică drept sărbătoare de clasa I (cred că ar corespunde rangului de "praznic împărătesc" la răsăriteni). Și a rămas cu clasificarea. A doua a fost inițiată în anii 90 de papa Ioan Paul al II-lea și se numește Sărbătoarea Divinei Îndurări (sau Milostiviri) și a fost o reacție la o revelație particulară pe care a primit-o o femeie bolnavă (devenită sfântă după un sinuos proces de canonizare). Prost plasată (suprapusă pe Duminica Tomei), această sărbătoare a cunoscut un succes uluitor. Or, câtă diferență ! În numai câțiva ani, a doua a cucerit lumea. Prima se mai celebrează și ea anual, că doar e în calendar, asta e. Dar, în vreme ce cu greu găsești catolici nepracticanți care să fi auzit de Sărbătoarea lui Cristos Regele, cred că oricine a auzit de cealaltă sărbătoare și mulți au în casă cel puțin o reproducere a icoanei Divinei Milostiviri. Poate că nu au Rozariu, nu au Medalia Miraculoasă, nu au Scapular. Nu au relicve și nici nu vor să audă de ele. Dar o ilustrată reprezentându-l pe Isus din care pleacă două raze colorate, asta au. Puțină lume mai vorbește despre "Duminica Tomei". Prima Duiminică de după cea a Învierii se cheamă, azi, Duminica Divinei Milostiviri. Doar șase decenii despart două sărbători, care sunt două embleme, două ipostaze ale felului de a-L recepta pe Cristos. La urma urmei, două paradigme. |
Nu stiu daca e neaparat necesara o explicatie sociologica vis-a-vis de exemplele dumneavoastra.
Marturisesc, cu rusine, ca nu stiu nimic despre sarbatoarea lui Cristos Regele. (promit sa ma informez). DAR. In ceea ce priveste Divina Indurare (sau Divina Milostivire) - pot sa spun urmatoarele: In intervalul de timp in care am trecut de la ateism militant la credinta in Cristos, una dintre lecturile cele mai zguduitoare a fost din jurnalul Sfintei Faustina (calugarita catolica careia i s-a aratat Isus si care a jucat rolul esential in instituirea acestei devotiuni si sarbatori a Divinei Milostiviri). E un fragment care vorbeste despre dialogul dintre sufletul aflat in pragul mortii si Mantuitorul care i se adreseaza, oferindu-i iertarea si gratia divina. In umila mea opinie, acest fragment din jurnalul sfintei este, in sine, suficient pentru a explica amploarea pe care a luat-o aceasta devotiune in cadrul Bisericii. Pe mine unul, m-a facut - nu sa plang, nici sa multumesc, nici sa ma bucur - ci sa inteleg, in sfarsit, notiunea de indurare, de iertare, de iubire divina, sa inteleg, nu de ce, sau cum, ci pur si simplu sa inteleg ca Isus ne iubeste si se milostiveste de noi, ca exista ceva mai presus de toata suferinta, de toata durerea, de toate legile, de toate normele, de toate constrangerile, si anume dragostea lui Dumnezeu fata de om. |
Citat:
Iată, un romano-catolic practicant și atât de informat ca dv nu a auzit de Sărbătoarea lui Cristos Regele, dar știe atâtea lucruri despre Sărbătoarea Divinei Milostiviri: despre asta ați citit cărți și aveți o devoțiune specială. Cât de bine ilustrează acest lucru ceea ce vroiam să spun ! Am putea găsi și alte paralele, de exemplu între aparițiile Sf Fecioare de la Fatima, deplin apropbate de Biserică și presupusele apariții de la Medjugorje, în cazul cărora Biserica nu a găsit nimic supranatural și a interzis cultul public. Și totuși, de câte ori la dv la biserică ați găsit fițuici despre Madjugorje și de câte ori despre Fatima ? Câte afișe cu "pelerinaje" la Medjugorje, în comparație cu afișe la adevărate sanctuare ca cel de la Fatima ați văzut pe pereții adiacenți bisericii ? Diferența o sesizați ? Este aceeași. Este diferența între "mesaje de tip masculin" de la Fatima și "presupuse mesaje de tip feminin" de la Mejugorje. La Fatima, Sf Fecioară a vorbit despre iad, despre numărul mare al celor care ajung acolo, despre motivele pentru care ajung în număr atât de mare acolo, despre ce ar trebui să facem ca acest lucru să nu se mai întâmple: convertirea și consacrarea popoarelor. La Mejugorje, se povestește că Sf Fecioară a vorbit neobișnuit de locvace (peste 40.000 de mesaje) centrate pe minunata lume în care trăim. Chemarea la acțiune și luptă exterioară în primul caz este înlocuită de lupta interioară în al doilea, dar care și ea devine nu o luptă cu puterile răului din noi, ci eșuează în sentimentalism și introspecție glamuroasă. |
Ceea ce nu inteleg din argumentarea dumneavoastra este dihotomia sarbatoare masculina/sarbatoare feminina.
Sigur, Cristos Rege poate fi caracterizat ca o ipostaza mai degraba masculina, regalitate, stapanire, autoritate. Dar ce anume considerati ca este eminamente feminin in Divina Milostivire ? As fi inteles daca faceati vorbire despre devotiunile mariane, dar imaginea "cu doua raze" este a lui Isus... Editare ulterioara - da, in ceea ce priveste pelerinajele mariane, aveti dreptate. Pai chiar parohia greco catolica de langa mine este dedicata Sf. Maria a Pacii, adica, in fond, aparitiei mariane de la Medjugorje, ceea ce mi se pare extrem de periculos, si de cate ori trec pe langa biserica aceea ma intreb ce se va intampla cu parohia daca vom avea un constat de non supernaturalitate la Medjugorje. In ceea ce ma priveste, Fatima a fost unul dintre motivele majore ale convertirii mele la crestinism, in general, si catolicism in particular. A doua editare - Divina Milostivire are, in comparatie cu Cristos Rege, cateva ingrediente deloc de neglijat - un sfant, o experienta mistica, revelatie particulara, o icoana, o carte... Este mai "palpabila", ca sa zic asa. |
Citat:
Pericolul major al "modelului feminin de spiritualitate", care îmi pare prevalent astăzi în Biserică în urma unei basculări de dată recentă, este acela de a cădea în eroarea ispitirii lui Dumnezeu. Noi știm bine că El este și bun, și drept. Dar, punând mereu accent pe bunătate, riscăm să uităm cât este de drept. În realitate, aceste două atribute nu sunt ca brațele unei balanțe, adică excesul într-o direcție să însemne deficit în cealaltă. Și totuși, mecanismele psihologice ale oamenilor care nu Îl pot cuprinde cu mintea sunt așa fel făcute, încât aici se poate ajunge. Un lucru e clar: la a Doua Venire nu vom ai vedea un Cristos umil, coborându-se mai jos decât servii, născut în iesle, spălând picioarele pescarilor. Ceea ce noi vom vedea, chiar cu ochii noștri, va fi un Cristos în toată mărirea Lui. “Rex tremendae maiestatis”, asta vom vedea. Atunci, după Seceriș nimeni nu va mai putea face nimic. De schimbat, putem să ne schimbăm acum. Noi și lumea. Aceasta este LUPTA la care Regele nostru ne cheamă cât încă este zi. Micile porcărele de acum (care sunt mici în ochii noștri mici), le vom vedea atunci enorme, iar din cauza lor inima noastră va fi cât un purice. |
Am inteles ceea ce vreti sa spuneti.
Desi, intr-o anumita masura, va dau dreptate, nu pot sa nu-mi amintesc ca o asemenea argumentatie (ce-i drept, dusa la extrem) am citit prima oara pe un site sedevacantist care mergea pana la a nega realitatea revelatiilor Sfintei Faustina. Iertate fie-mi cele de mai sus, si sa nu intelegeti ca va acuz de ceva. E nevoie de mult echilibrul intre traditionalism si modernism, iar realitatea este ca si mesajele de la Fatima, si mesajele transmise Faustinei sunt reale iar noi trebuie sa ne raportam la ambele. |
Si la noi in biserici sunt prezente mult mai multe femei decat barbati . Raportul femei-barbati este cam 2/1 - 3/1. Personal cred ca aceasta se intampla datorita faptrului ca a fi credincios inseamna inainte de toate a te supune lui Dumnezeu. Femeile sunt obnisnuite sa se supuna, cele mai multe au cate un barbat de care asculta [mai mult sau mai putin]. Pentru barbati supunerea e mult mai dificila. E doar o parere personala, nu am nimic cu barbatii, no offence. :1:
|
Citat:
@Doriana: tocmai, nu prea se mai vorbește despre ierahie și supunere. Preot sau laic e tot aia. Trăiască egalitatea ! Papa ? E președintele episcopilor. Ascultarea e facultativă, trebuie să ascultăm numai de propria conștiință. Și nu era normal să se ajungă aici, dacă se poartă insigne pe care scrie mare "J.C. is my friend" ? |
Citat:
Inca de pe acum trebuie insa sa va spun ca cele mai multe sunt despre Medjugorje... De fapt, banuiesc ca stiti... Pe de alta parte, despre Divina Milostivire am citit, dar nu practic devotiunea; in schimb, dupa fiecare decada de rozariu stiti ce rugaciune spunem.... |
Citat:
Cea mai nimerită ilustrare a ce vreau să spun cred că ar fi punerea pe coloane a chiar textelor celor două liturghii romane. Începând cu evaporarea rugăciunii către Arhanghelul Mihail. |
O explicatie ar fi urmatoarea: Barbatul poate trai mult mai usor fara credinta decat femeia.Femeia in credinta isi gaseste echilibrul,barbatul poate sa si-l mentina mai usor,fara a apela la credinta.
|
Domnule Dragomir, am impresia ca ducem incet incet discutia intr-o directie inaccesibila colegilor ne catolici.
Dar nu asta e problema. Influenta schimbarilor post-conciliare asupra raportului barbati/femei in biserica e un subiect interesant, DAR atata timp cat auzim ca aceeasi tendinta se manifesta si in bisericile protestante, sau ortodoxe, ce ne facem ? Sau admitem ca schimbarile promovate la Vatican II - DACA sunt responsabile pentru problema semnalata - fac parte dintr-o tendinta, gestalt, spuneti-i cum vreti, mai larg, aplicabil si altor biserici crestine ? Daniel777, nu stiu ce sa spun; cred ca e periculos sa promovam ideea ca pentru jumatate din populatia planetei credinta este mai putin necesara, nu credeti ? |
Citat:
|
educatia
Observ la copilasi masuri dieferite in educarea lor.
Fetitele stau cuminti in picioare, isi fac cruce.. sunt admonestate cu usurinta cand atentia lor este distrasa sau daca incearca sa se joace in timpul Liturghiei. In schimb baieteii NU sunt struniti deloc. Am fost de mai multe ori in situatia sa atrag atentia baieteilor sa nu mai vorbeasca (sau macar sa vorbesca incet, sa nu stea cu spatele catre altar etc.. da, stiu ca o baba enervanta sunt, dar daca nu are cine sa le spuna.. ), iar alte mamici ii scuza zambind "ei, lasa, sunt baieti!". La varste mai mari deja doar fetitele mai vin la slujba, baietii raman acasa si nu sunt fortati sa vina (ca deh, credinta cu forta nu se poate, dreptul de a alege etc) si tot asa.. pana la maturitate. |
Sper ca cuvintele Pr. Staniloae sa ajute in intelegerea faptului, ca vin mai multe femei decat barbati la biserica:
"S-a spus ca feminitatea reprezinta prin sine partea pasiva, receptiva a omenitatii, spre deosebire de elementul barbatesc, care este initiativa si incredere semeata in puterile proprii. Prin urmare, prin simplul fapt al feminitatii sale, Maria ar fi corespuns hotararii divine de infaptuire a intruparii Logosului prin initiativa divina. Dealtfel, acesta ar trebui sa fie raportul cosmosului, in general fata de Dumnezeu, Creatorul sau. Insa, barbatul a deturnat existenta de la structura ei. Numai in femeie s-a mai pastrat aceasta structura a creatiunii de a fi instrument la dispozitia lui Dumnezeu." (din IISUS HRISTOS sau RESTAURAREA OMULUI) |
Citat:
|
Citat:
In ceruri vom fi fara sex, deci nici barbati, nici femei. Iti amintesti unde se vorbeste de acest lucru in biblie? Atunci cand este intrebat Iisus, ce va face femeia careia ii mor mai multi soti, cu care a fost casatorita in timpul vietii. A cui sotie se va considera acolo sus ca este? Raspunsul este clar: a niciunuia, caci acolo nu mai suntem nici barbati, nici femei. Ce nu e de inteles la cele de mai sus? Doar exprima f clar; dar nu se spune nimic despre "ideea cum ca barbatul a deturnat existenta de la structura ei". Nu e cazul sa adaugi ceea ce nu este. Este vorba de ascultarea pe care femeia o are mai mult decat barbatul, fata de Dumnezeu. Ascultarea Fecioarei Maria este data ca exemplu pentru tot Universul, ca creatie a lui Dumnezeu. Prin aceasta Pr. Staniloae o face pe femeie exemplu de urmat si pentru barbati. Da, dar ce ne facem, ca acum femeile ca rezultat al feminismului, vor sa aiba egalitate deplina cu barbatii?!? |
Citat:
deci, ramane de vazut ce fac barbatii... |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Chiar nu mai vin barbatii la biserica...
Eu cred ca exista o explicatie practica, ce nu are a face cu credinta. Barbatii trebuie sa mearga sa munceasca, nu mai cum sa mearga la biserica. Viata s-a ingreuiat mult si serviciul la fel. Daca ai noroc sa ai serviciu, pai ti se scoate si sufletul din tine. Multe ore de munca, control, stat peste program, delegatii, etc. Mai ai si familie... Inainte mai fugeai de la lucru, te impartasai, sau ascultai putin o slujba, era cumva mai lejer. Sunt oamenii si mai obositi. Si duminca este greu sa te scoli iar de dimineata, sa mergi ore intregi la biserica. Multi se duc prin santiere, sau la camp, in strainatate, sa munceasca... Femeile mai stau cu copiii, mai au concedii, ingrijire copii, sau se retrag de la munca de tot... Credinta/biserica a fost mai mult a femeii, din toate timpurile, cred eu. Poate ca exista si o alta componenta - barbatii poate nu mai sunt asa convinsi de credinta...considera ca nu mai este a barbatilor, ca e lucru femeiesc sa tot stai la biserica si la rugaciune. Stiu eu? Banuiesc... Ma intrebam si eu intr-o vreme, din alt motiv. La noi in biserica mai vin si alte nationalitati la slujba noastra, ortodocsi din Etiopia sau Eritreea. Si acolo femeile au mare credinta, cum n-am vazut la romani, sau la altii. Dar barbatii nu vin... Poate ca si acolo se considera treaba de femei. Acolo mai este un aspect...mortalitatea poate... Asta este chiar paradoxul: Barbatii au primit credinta si biserica, inclusiv preotia, iar femeile cu toata prigoana, tot ele tin credinta in picioare. Daca e treaba de femei acum, daca barbatii nu mai pot, au de dus greul vietii si intretinerea familiei, atunci sa se schimbe si pozitia femeii in biserica... |
Citat:
|
Citat:
Dar si la noi vin barbati si femei si copii. |
Citat:
Din cate am citit in alta parte, barbatii pot trai fara Dumnezeu, dar nu femeile. De aici inteleg, ca femeile sunt mai predispuse decat barbatii, sa se intoarca cu fata spre Dumnezeu; dovada ca vin mai multe femei la biserica. Dar in ce mod a deturnat barbatul existenta de la structura ei... poate ne spune altcineva. |
Citat:
Dar aici nu discutam cartea Pr Staniloae. Nu ma simt obligata sa fiu de acord doar fiindca ceva este scris de cineva cu nume mare. In continuare cred ca ce am scris eu mai sus face mai mult sens decat citatul pe care l-ai dat. Citat:
Citat:
|
Citat:
Ceea ce am citat, am inteles cat imi trebuia mie, si sper ca au inteles si altii ceva, poate chiar mai mult decat mine. Gasesc ca are sens sa citam ceva, inteles poate doar superficial, pentru ca exista posibilitatea ca altcineva sa dea o explicatie mai ampla. Oricum, mie mi-a dat un raspuns, de ce vin cu precadere femeile la biserica. A face afirmatii, fara a aduce nici un argument, asa cum faci tu mai sus, e mai bine, Noesis? Ceea ce nu-mi place, este tonul tau, Noesis. Stiu ca nu asta vrei, dar asta faci. Si inca in mod repetat. |
Citat:
Crezi ca Parintele Staniloaie si-a dorit ca toate scrierile si ideile sale sa fie tratate ca litera Evangheliei ? Hai sa fim seriosi, au fost si Parinti ai Bisericii care au gresit in probleme de dogmatica, daramite o chestiune sociologica. A contesta o idee nu e totuna cu a contesta persoana. Daca aducem la masa dezbaterii opiniile unei alte persoane, fie si sfant, o facem pt. a le dezbate, altfel cadem in alte alea; recursul la autoritate nu e argument, e eroare de argumentare. |
Citat:
Fiind catolic, s-ar putea sa nu stii acest lucru. Chiar daca teologii ortodocsi nu invoca in nici o situatie infailibilitatea, totusi prin cele pe care le scriu, isi castiga respectul si locul lor. Unul dintre acestia este Pr. Staniloae. Nu e deci cazul sa il diminuam, caci este un titan. Iar din felul in care scrii mai sus, Erethorn, arati lipsa de respect pentru modul de a privi lucrurile in lumea ortodoxa: recursul la autoritatea Sfintilor Parinti este argumentare; de fapt singura bazata pe adevar. Eu, ca persoana nu pot sa argumentez mai bine decat cel, care a scris sub influenta Duhului Sfant (ma refer la sfintii invocati de tine mai sus), sau decat un mare teolog roman. Din pacate constat tot mai multe diferente intre modul de a privi lucrurile de catre un ortodox si un catolic. Chiar imi doresc sa vad si ceva ce avem in comun... |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
In ceea ce-l priveste pe Parintele Staniloaie, trebuie sa va dezamagesc, caci stiu si cine si ce este; mai mult, am si respect pentru dansul; parte din respectul meu se manifesta tocmai in aceea ca nu-mi permit sa-l asez intr-un loc in care, fara doar si poate, nu si-ar fi dorit sa fie asezat. |
Mereu am considerat că argumentele bazate pe Sfinții Părinți sunt argumente cu multă greutate și de cea mai mare valoare. Fără patristică, suntem și chiori, și șchiopi. În cazul fericit în care nu ajungem alături cu calea pe care au mers Sfinții Părinți, ne paște mereu pericolul de a avea senzația că am descoperit roata.
Dar pr. Dumitru Stăniloaie face parte dintre Sfinții Părinți ? |
Va las sa discutati intre voi, ca prea aveti aceeasi optica. Mie aceasta imi este straina, asa cum voua va este strain ceea ce spun eu.
Un lucru e cert: Pr. Staniloae nu are nevoie de asa "apreciere", ca cea exprimata de voi mai sus. |
Citat:
ideea asta nu e oare mai adanca? poate n-ar strica sa cauti raspunsuri in antropologia crestina. Am citit in Teologia sexelor a lui Razvan Codrescu si nu numai, urmatoarea idee, care s-ar putea sa fie o piesa importanta in puzzle-ul tau. Dumnezeu le-a dat femeilor nasterea de copii, iar ele experimentand aceasta incredibila taina au acces la o traire unica, netransferabila barbatilor. Dumnezeu stie ce bogatie a pus in noi la creatie si ne indeamna sa ne descoperim in mod liber propria maretie. Omul ajunge sa fie el insusi o enigma pentru el cand incepe sa-si exploreze adancurile. Iar femeia e mult mai dispusa sa-si experimenteze adancurile de taina mai ales prin experienta purtarii unei noi vieti in pantec, ceea ce o face mult mai sensibila la miracol si taina. Iar ambianta Bisericii e prin esenta una de taina in care femeile se simt atrase (mai mult sau mai putin constient) intr-o masura mai mare decat barbatii. succes cu cercetarea be blessed |
Citat:
Dacă am explica pe baza unei deosebiri dintre natura bărbătească și natura femeiască, atunci cum se explică faptul că acest fenomen este unul relativ nou ? Să se fi schimbat natura oamenilor, bărbați și femei ? Nu cred. Și totuși, pe vremuri bărbatul mergea la biserică împreună cu femeia sa, și eventual cu copii îmbrăcați cu ce aveau mai frumos. Acuma, vedem că merge femeia singură. |
Citat:
in scurte vremuri de criza, poate dar la modul general, nu chiar avem noi o imagine idilica a unor astfel de vremuri... |
Citat:
Ceea ce mai știu este că, în ambele sate ale bunicilor mei (materni și paterni), în vremea tinereții lor, bărbații își luau nevestele și mergeau la biserică. Și nu era nici o criză, criza a venit după aceea. Acum, mult mai des merg nevestele singure, după cum prea bine știți. În concluzie, poate că ar fi bine să renunțați la judecata prezumțioasă privind "imagine idilică" etc. Aveți date sau păstrați amintiri contrare ? Furnizați-le ! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:21:34. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.