![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Într-un serial publicat pe blogul meu ( http://sfantacruce.ro/myblog/mihnead...-credintei-iv/ ) mă străduiesc să găsesc explicații asupra unui fenomen pe care l-am sesizat de mai mulți ani: evaporarea unei bune părți a băieților și bărbaților din biserici. Nu este vorba (numai) de faptul că procentul de credinicioși "practicanți" a scăzut considerabil în comparație cu situația de acum două generații, ci e vorba că repartiția pe sexe a acestui proces arată că urmașii lui Adam au șters-o în procent mult mai mare în comparație cu urmașele Evei. Care să fie explicația acestui lucru, după părerea voastră ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nu stiu. La biserica mea, de rit latin, procentul este aproximativ egal la Liturghia de duminica, iar in timpul saptamanii, intr-adevar, mai mult femei.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Și la confesional ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mai mult femei....
Repet, nu ma aventurez sa ofer o explicatie. Cea pe care am citit-o pe blogul dumneavoastra mi se pare pertinenta. Biserica si-a pierdut "virilitatea", iertata fie-mi expresia. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Si totusi, acelasi fenomen se obeserva si in bisericile ortodoxe. Care as spune ca nu au trecut prin aceleasi schimbari ca Biserica Catolica. Deci care ar fi explicatia?
Poate e doar impresia mea, dar in bisericile ortodoxe ultra-ortodoxe, gen unde sunt preoti sau calugari super-ultra-mega-traditionalisti tot mult mai multe femei vezi decat barbati. Tot mai multe femei la spovedit. Tot (mult, mult) mai multe femei pe la masluri si dezlegari. Si nu as spune ca mesajul care este transmis acolo este efeminat. Sau dulceag. Ci mai mult tunete si fulgere. Apoi o alta intrebare ar fi: chiar a scazut numarul barbatilor din biserici? Erau cu mult mai multi barbati in biserica acum 50 de ani? Sau acum 100 de ani? Posibil. Dar sunt date exacte? Sau este doar o impresie? Apoi, eu ca si tanara care nu lipseste de la biserica duminica de multi ani de cand eram adolescenta, niciodata nu m-am gandit ca merg la biserica fiindca sunt femeie, si deci asa trebuie sa fac. Sau ca ma duc fiindca sunt mai multe femei. Sau ca preotul transmite un mesaj mai efeminat care imi alinta urechile feminine. Nu. De exemplu la biserica catolica din Olanda la care merg acum ma duc exact fiindca mesajul nu este dulceag. Ma duc fiindca preotul nu se jeneaza sa spuna, de exemplu, ca homosexualitatea nu este un stil de viata crestinesc sau compatibil cu viata sacramentala (mare lucru in Olanda!), nu se eschiveaza in a vorbi de pacat, de alegerile pe care trebuie sa le faci ca si crestin si daca vrei sa te numesti crestin, de a nu vota cu socialistii ( :D) si asa mai departe. In schimb, mai aproape de unde locuiesc eu este o biserica, tot catolica, unde femei au un fel de functii de pastori (administratori parohiali? nu stiu cum este in romaneste), care stau in jurul Sf Mese in timpul slujbei, impart Sf Impartasanie, transmit un mesaj intr-adevar efeminat. Un preot inconjurat de femei imbracate in haine asemanatoare preotului si care arata a mari feministe? Phew! Asa ceva pe mine, ca tanara femeie, nu ma atrage absolut deloc. Dimpotriva, mi se pare extraordinar de ridicol.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am să o ilustrez altfel: am să amintesc că secolul al XX-lea a fost martorul introducerii a două mari sărbători în Biserica apuseană. Ele se află la antipozi, în sensul că prima este o "sărbătoare masculină", iar a doua este o "sărbătoare feminină". Ambele au fost inițiative papale. Fiecare dintre ele a făcut obiectul a câte unei enciclice. Dar ce efecte deosebite au avut ! Astfel încât studierea lor "pe coloane" este cum nu se poate mai instructivă pentru ceea ce încerc să demonstrez. Prima sărbătoare a fost inițiată în anul 1925 de Pius al XI-lea și se numește Sărbătoarea lui Cristos Regele. A fost o reacție a Bisericii la ofensiva stângii pan-europene. Fericitul papă Ioan al XXIII-lea, în cadrul reformării sinaxarului, o clasifică drept sărbătoare de clasa I (cred că ar corespunde rangului de "praznic împărătesc" la răsăriteni). Și a rămas cu clasificarea. A doua a fost inițiată în anii 90 de papa Ioan Paul al II-lea și se numește Sărbătoarea Divinei Îndurări (sau Milostiviri) și a fost o reacție la o revelație particulară pe care a primit-o o femeie bolnavă (devenită sfântă după un sinuos proces de canonizare). Prost plasată (suprapusă pe Duminica Tomei), această sărbătoare a cunoscut un succes uluitor. Or, câtă diferență ! În numai câțiva ani, a doua a cucerit lumea. Prima se mai celebrează și ea anual, că doar e în calendar, asta e. Dar, în vreme ce cu greu găsești catolici nepracticanți care să fi auzit de Sărbătoarea lui Cristos Regele, cred că oricine a auzit de cealaltă sărbătoare și mulți au în casă cel puțin o reproducere a icoanei Divinei Milostiviri. Poate că nu au Rozariu, nu au Medalia Miraculoasă, nu au Scapular. Nu au relicve și nici nu vor să audă de ele. Dar o ilustrată reprezentându-l pe Isus din care pleacă două raze colorate, asta au. Puțină lume mai vorbește despre "Duminica Tomei". Prima Duiminică de după cea a Învierii se cheamă, azi, Duminica Divinei Milostiviri. Doar șase decenii despart două sărbători, care sunt două embleme, două ipostaze ale felului de a-L recepta pe Cristos. La urma urmei, două paradigme.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 29.06.2010 at 00:05:51. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
ideea asta nu e oare mai adanca? poate n-ar strica sa cauti raspunsuri in antropologia crestina. Am citit in Teologia sexelor a lui Razvan Codrescu si nu numai, urmatoarea idee, care s-ar putea sa fie o piesa importanta in puzzle-ul tau. Dumnezeu le-a dat femeilor nasterea de copii, iar ele experimentand aceasta incredibila taina au acces la o traire unica, netransferabila barbatilor. Dumnezeu stie ce bogatie a pus in noi la creatie si ne indeamna sa ne descoperim in mod liber propria maretie. Omul ajunge sa fie el insusi o enigma pentru el cand incepe sa-si exploreze adancurile. Iar femeia e mult mai dispusa sa-si experimenteze adancurile de taina mai ales prin experienta purtarii unei noi vieti in pantec, ceea ce o face mult mai sensibila la miracol si taina. Iar ambianta Bisericii e prin esenta una de taina in care femeile se simt atrase (mai mult sau mai putin constient) intr-o masura mai mare decat barbatii. succes cu cercetarea be blessed |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dacă am explica pe baza unei deosebiri dintre natura bărbătească și natura femeiască, atunci cum se explică faptul că acest fenomen este unul relativ nou ? Să se fi schimbat natura oamenilor, bărbați și femei ? Nu cred. Și totuși, pe vremuri bărbatul mergea la biserică împreună cu femeia sa, și eventual cu copii îmbrăcați cu ce aveau mai frumos. Acuma, vedem că merge femeia singură.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
in scurte vremuri de criza, poate dar la modul general, nu chiar avem noi o imagine idilica a unor astfel de vremuri...
__________________
catolica |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ceea ce mai știu este că, în ambele sate ale bunicilor mei (materni și paterni), în vremea tinereții lor, bărbații își luau nevestele și mergeau la biserică. Și nu era nici o criză, criza a venit după aceea. Acum, mult mai des merg nevestele singure, după cum prea bine știți. În concluzie, poate că ar fi bine să renunțați la judecata prezumțioasă privind "imagine idilică" etc. Aveți date sau păstrați amintiri contrare ? Furnizați-le !
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Marturisirea credintei | antoniap | Biserica Ortodoxa Romana | 72 | 27.12.2013 19:30:21 |
Libertatea credintei | Daniel_7 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 10 | 14.09.2011 09:28:24 |
Inceputul credintei... | Man Teo | Generalitati | 143 | 10.09.2011 09:52:42 |
Nevoia credintei | Kronos | Generalitati | 16 | 26.06.2011 17:17:25 |
Universul Credintei TVR | C-tin | Biserica Ortodoxa Romana | 2 | 27.03.2008 23:56:48 |
|