Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.06.2010, 20:40:38
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit Sociologia credintei

Într-un serial publicat pe blogul meu ( http://sfantacruce.ro/myblog/mihnead...-credintei-iv/ ) mă străduiesc să găsesc explicații asupra unui fenomen pe care l-am sesizat de mai mulți ani: evaporarea unei bune părți a băieților și bărbaților din biserici. Nu este vorba (numai) de faptul că procentul de credinicioși "practicanți" a scăzut considerabil în comparație cu situația de acum două generații, ci e vorba că repartiția pe sexe a acestui proces arată că urmașii lui Adam au șters-o în procent mult mai mare în comparație cu urmașele Evei. Care să fie explicația acestui lucru, după părerea voastră ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.06.2010, 21:02:43
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Nu stiu. La biserica mea, de rit latin, procentul este aproximativ egal la Liturghia de duminica, iar in timpul saptamanii, intr-adevar, mai mult femei.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.06.2010, 21:11:04
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Și la confesional ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.06.2010, 21:16:55
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Mai mult femei....

Repet, nu ma aventurez sa ofer o explicatie. Cea pe care am citit-o pe blogul dumneavoastra mi se pare pertinenta. Biserica si-a pierdut "virilitatea", iertata fie-mi expresia.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.06.2010, 23:02:35
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Si totusi, acelasi fenomen se obeserva si in bisericile ortodoxe. Care as spune ca nu au trecut prin aceleasi schimbari ca Biserica Catolica. Deci care ar fi explicatia?

Poate e doar impresia mea, dar in bisericile ortodoxe ultra-ortodoxe, gen unde sunt preoti sau calugari super-ultra-mega-traditionalisti tot mult mai multe femei vezi decat barbati. Tot mai multe femei la spovedit. Tot (mult, mult) mai multe femei pe la masluri si dezlegari. Si nu as spune ca mesajul care este transmis acolo este efeminat. Sau dulceag. Ci mai mult tunete si fulgere.

Apoi o alta intrebare ar fi: chiar a scazut numarul barbatilor din biserici? Erau cu mult mai multi barbati in biserica acum 50 de ani? Sau acum 100 de ani? Posibil. Dar sunt date exacte? Sau este doar o impresie?

Apoi, eu ca si tanara care nu lipseste de la biserica duminica de multi ani de cand eram adolescenta, niciodata nu m-am gandit ca merg la biserica fiindca sunt femeie, si deci asa trebuie sa fac. Sau ca ma duc fiindca sunt mai multe femei. Sau ca preotul transmite un mesaj mai efeminat care imi alinta urechile feminine. Nu. De exemplu la biserica catolica din Olanda la care merg acum ma duc exact fiindca mesajul nu este dulceag. Ma duc fiindca preotul nu se jeneaza sa spuna, de exemplu, ca homosexualitatea nu este un stil de viata crestinesc sau compatibil cu viata sacramentala (mare lucru in Olanda!), nu se eschiveaza in a vorbi de pacat, de alegerile pe care trebuie sa le faci ca si crestin si daca vrei sa te numesti crestin, de a nu vota cu socialistii ( :D) si asa mai departe. In schimb, mai aproape de unde locuiesc eu este o biserica, tot catolica, unde femei au un fel de functii de pastori (administratori parohiali? nu stiu cum este in romaneste), care stau in jurul Sf Mese in timpul slujbei, impart Sf Impartasanie, transmit un mesaj intr-adevar efeminat. Un preot inconjurat de femei imbracate in haine asemanatoare preotului si care arata a mari feministe? Phew! Asa ceva pe mine, ca tanara femeie, nu ma atrage absolut deloc. Dimpotriva, mi se pare extraordinar de ridicol.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.06.2010, 23:54:06
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Erau cu mult mai multi barbati in biserica acum 50 de ani? Sau acum 100 de ani? Posibil. Dar sunt date exacte? Sau este doar o impresie?
Date exacte nu am (deși mi-aș dori). Prin urmare, este doar o impresie.

Am să o ilustrez altfel: am să amintesc că secolul al XX-lea a fost martorul introducerii a două mari sărbători în Biserica apuseană. Ele se află la antipozi, în sensul că prima este o "sărbătoare masculină", iar a doua este o "sărbătoare feminină". Ambele au fost inițiative papale. Fiecare dintre ele a făcut obiectul a câte unei enciclice. Dar ce efecte deosebite au avut ! Astfel încât studierea lor "pe coloane" este cum nu se poate mai instructivă pentru ceea ce încerc să demonstrez.

Prima sărbătoare a fost inițiată în anul 1925 de Pius al XI-lea și se numește Sărbătoarea lui Cristos Regele. A fost o reacție a Bisericii la ofensiva stângii pan-europene. Fericitul papă Ioan al XXIII-lea, în cadrul reformării sinaxarului, o clasifică drept sărbătoare de clasa I (cred că ar corespunde rangului de "praznic împărătesc" la răsăriteni). Și a rămas cu clasificarea.

A doua a fost inițiată în anii 90 de papa Ioan Paul al II-lea și se numește Sărbătoarea Divinei Îndurări (sau Milostiviri) și a fost o reacție la o revelație particulară pe care a primit-o o femeie bolnavă (devenită sfântă după un sinuos proces de canonizare). Prost plasată (suprapusă pe Duminica Tomei), această sărbătoare a cunoscut un succes uluitor.

Or, câtă diferență ! În numai câțiva ani, a doua a cucerit lumea. Prima se mai celebrează și ea anual, că doar e în calendar, asta e. Dar, în vreme ce cu greu găsești catolici nepracticanți care să fi auzit de Sărbătoarea lui Cristos Regele, cred că oricine a auzit de cealaltă sărbătoare și mulți au în casă cel puțin o reproducere a icoanei Divinei Milostiviri. Poate că nu au Rozariu, nu au Medalia Miraculoasă, nu au Scapular. Nu au relicve și nici nu vor să audă de ele. Dar o ilustrată reprezentându-l pe Isus din care pleacă două raze colorate, asta au. Puțină lume mai vorbește despre "Duminica Tomei". Prima Duiminică de după cea a Învierii se cheamă, azi, Duminica Divinei Milostiviri.

Doar șase decenii despart două sărbători, care sunt două embleme, două ipostaze ale felului de a-L recepta pe Cristos. La urma urmei, două paradigme.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 29.06.2010 at 00:05:51.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 01.07.2010, 22:04:55
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Într-un serial publicat pe blogul meu ( http://sfantacruce.ro/myblog/mihnead...-credintei-iv/ ) mă străduiesc să găsesc explicații asupra unui fenomen pe care l-am sesizat de mai mulți ani: evaporarea unei bune părți a băieților și bărbaților din biserici. Nu este vorba (numai) de faptul că procentul de credinicioși "practicanți" a scăzut considerabil în comparație cu situația de acum două generații, ci e vorba că repartiția pe sexe a acestui proces arată că urmașii lui Adam au șters-o în procent mult mai mare în comparație cu urmașele Evei. Care să fie explicația acestui lucru, după părerea voastră ?


ideea asta nu e oare mai adanca? poate n-ar strica sa cauti raspunsuri in antropologia crestina.

Am citit in Teologia sexelor a lui Razvan Codrescu si nu numai, urmatoarea idee, care s-ar putea sa fie o piesa importanta in puzzle-ul tau.

Dumnezeu le-a dat femeilor nasterea de copii, iar ele experimentand aceasta incredibila taina au acces la o traire unica, netransferabila barbatilor.

Dumnezeu stie ce bogatie a pus in noi la creatie si ne indeamna sa ne descoperim in mod liber propria maretie.

Omul ajunge sa fie el insusi o enigma pentru el cand incepe sa-si exploreze adancurile.

Iar femeia e mult mai dispusa sa-si experimenteze adancurile de taina mai ales prin experienta purtarii unei noi vieti in pantec, ceea ce o face mult mai sensibila la miracol si taina.

Iar ambianta Bisericii e prin esenta una de taina in care femeile se simt atrase (mai mult sau mai putin constient) intr-o masura mai mare decat barbatii.

succes cu cercetarea
be blessed
Reply With Quote
  #8  
Vechi 07.07.2010, 00:30:00
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
ideea asta nu e oare mai adanca? poate n-ar strica sa cauti raspunsuri in antropologia crestina.

Am citit in Teologia sexelor a lui Razvan Codrescu si nu numai, urmatoarea idee, care s-ar putea sa fie o piesa importanta in puzzle-ul tau.

Dumnezeu le-a dat femeilor nasterea de copii, iar ele experimentand aceasta incredibila taina au acces la o traire unica, netransferabila barbatilor.

Dumnezeu stie ce bogatie a pus in noi la creatie si ne indeamna sa ne descoperim in mod liber propria maretie.

Omul ajunge sa fie el insusi o enigma pentru el cand incepe sa-si exploreze adancurile.

Iar femeia e mult mai dispusa sa-si experimenteze adancurile de taina mai ales prin experienta purtarii unei noi vieti in pantec, ceea ce o face mult mai sensibila la miracol si taina.

Iar ambianta Bisericii e prin esenta una de taina in care femeile se simt atrase (mai mult sau mai putin constient) intr-o masura mai mare decat barbatii.

succes cu cercetarea
be blessed

Dacă am explica pe baza unei deosebiri dintre natura bărbătească și natura femeiască, atunci cum se explică faptul că acest fenomen este unul relativ nou ? Să se fi schimbat natura oamenilor, bărbați și femei ? Nu cred. Și totuși, pe vremuri bărbatul mergea la biserică împreună cu femeia sa, și eventual cu copii îmbrăcați cu ce aveau mai frumos. Acuma, vedem că merge femeia singură.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #9  
Vechi 07.07.2010, 14:14:03
MariaB MariaB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.11.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Catolic
Mesaje: 325
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
pe vremuri bărbatul mergea la biserică împreună cu femeia sa...
care vremuri?

in scurte vremuri de criza, poate
dar la modul general, nu chiar

avem noi o imagine idilica a unor astfel de vremuri...
__________________
catolica
Reply With Quote
  #10  
Vechi 08.07.2010, 00:52:44
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariaB Vezi mesajul
care vremuri?

in scurte vremuri de criza, poate
dar la modul general, nu chiar

avem noi o imagine idilica a unor astfel de vremuri...
Eu nu am date sociologice privind repartiția pe sexe a participanților la Sf Liturghii (Misse) cu 100 de ani în urmă, de exemplu. Ceea ce știu este că, în prezent, femeile reprezintă 60 %, fapt observat de mine, prin pas statistic la mai multe biserici de ambele rituri, în consonanță cu acest studiu al Conferinței Episcopilor din Australia: http://www.ppo.catholic.org.au/pdf/S...nAustralia.pdf

Ceea ce mai știu este că, în ambele sate ale bunicilor mei (materni și paterni), în vremea tinereții lor, bărbații își luau nevestele și mergeau la biserică. Și nu era nici o criză, criza a venit după aceea. Acum, mult mai des merg nevestele singure, după cum prea bine știți.

În concluzie, poate că ar fi bine să renunțați la judecata prezumțioasă privind "imagine idilică" etc. Aveți date sau păstrați amintiri contrare ? Furnizați-le !
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Marturisirea credintei antoniap Biserica Ortodoxa Romana 72 27.12.2013 19:30:21
Libertatea credintei Daniel_7 Despre Biserica Ortodoxa in general 10 14.09.2011 09:28:24
Inceputul credintei... Man Teo Generalitati 143 10.09.2011 09:52:42
Nevoia credintei Kronos Generalitati 16 26.06.2011 17:17:25
Universul Credintei TVR C-tin Biserica Ortodoxa Romana 2 27.03.2008 23:56:48