View Single Post
  #96  
Vechi 02.01.2009, 09:40:19
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 45

TÎLCUIREA PSALMULUI 45
Întru sfîrșit, fiilor lui Core, pentru cele de taină.
Mai-nainte vestind cele ce or să fie după multă înconjurare de vreme, Psalmistul a scris iarăși deasupra „întru sfîrșit”, poruncind să aștepte sfîrșitul proorociei. Psalmul mai-nainte grăiește de ridicările-asupră împotriva Bisericii, și de ajutorul dat ei din cer și de pacea întru care petrece acum. Însă ni se cuvine a ști că oarecari au socotit că Psalmul acesta s-a zis pentru Gog și Magog[COLOR=#800080][1][/COLOR], oarecari - pentru Ahaz[COLOR=#800080][2][/COLOR] și Pecah, iar alții - pentru Iezechia și Asirianul. Dar, cu ajutorul lui Dumnezeu, tîlcuirea din parte va arăta că înțelegerea Psalmului nu se potrivește nici unuia din cei ziși.
Dumnezeu este scăparea noastră și puterea, ajutor întru necazurile ce ne-au aflat pe noi foarte.
După ce Psalmul dinainte a proorocit pentru Biserica adunată din neamurile păgîne și făcută Împărăteasă, arătînd că fiii ei s-au hotărît boieri peste tot pămîntul, acum arată tulburările de la începutul propovăduirii, ridicîndu-se asupră-i împotrivă-grăitorii și dîndu-le război celor credincioși. Apoi, mai-nainte zugrăvește cum ceata celor goniți, fiind îngrădită cu nădejdea către Dumnezeu, va defăima valurile ce năpădiseră asupra ei. Și zice: Avîndu-L cetate tare pe Dumnezeul tuturor, nu simțim necazurile cele de multe feluri.
2 Pentru aceasta, nu ne vom teme cînd se va tulbura pămîntul și se vor muta munții în inima mărilor.
Unele ca acestea mai-nainte a vestit și dumnezeiescul Isaia: „Toată valea se va umple, și tot muntele și dealul se va smeri, și vor fi cele strîmbe drepte, și cea aspră - în căi netede.” Proorocul numește „vale” neamurile cele adîncate și smerite, lipsite din înălțime, cărora mai-nainte le-a vestit că se vor umple de cuvîntul dăscălesc. Iar „munți și dealuri”, a numit capiștile dracilor și mai-nainte a grăit că feluritele și înșelătoarele lucrări ale acelora se vor smeri și vor fi de tot nearătate. De aceea, proorocescul cuvînt arată aici că cei ce au crezut Mîntuitorului strigă: Nu vom primi în suflet nici o temere, văzînd pămîntul tulburîndu-se și pe draci gonindu-se întru adînc. Totodată, cuvîntul proorocesc mai-nainte grăiește că va fi deșartă și se va trimite ca într-un adînc păgînătatea dracilor, care se asemăna de demult cu înălțimea munților și avusese cea mai mare stăpînire a lumii.
Sunat-au și s-au tulburat apele lor, tulburatu-s-au munții întru tăria Lui.
Și Istoria Faptelor ne învață cum s-au umplut de tulburare și de gîlceavă cetățile cînd Sfințiții Apostoli au început să înconjure lumea: în Efes, Dimitrie a pornit toată cetatea de acolo, în Listra și în Dervi s-a făcut același lucru. Și iarăși: în Filipi, în Tesalonic, în Atena și în Corint s-au ridicat valuri de către duhurile înșelăciunii. Și, fiind stăpîniți de acestea, oarecari strigau împotriva Sfințiților Apostoli: „Cei ce au tulburat toată lumea au venit și aici.” Și Fericitul Avacum mai-nainte le-a vestit pe acestea, zicînd: „Ai adus la mare caii Tăi, tulburînd ei ape multe.” Și i-a numit „cai” pe Sfințiții Apostoli, căci ei s-au făcut pe sine căruță dumnezeiască, fiindcă, purtîndu-Se peste dînșii, Stăpînul a risipit ca pe niște ape feluritele dogme ale păgînătății. Deci Psalmistul zice aici că apele au fost cuprinse de furtună și munții s-au clătinat cînd s-a adus propovăduirea Evangheliei în toată lumea. Iar „munți”, a numit ceata dracilor, pentru umflarea trufiei și pentru înălțimea îngîmfării, și „ape” - socotelile oamenilor, ce se poartă aici și acolo ca niște ape și se amăgesc de duhurile înșelăciunii.
3 Pornirile rîului veselesc cetatea lui Dumnezeu.
Iar „rîu” a numit aici propovăduirea cea evanghelicească, și „cetate” - petrecerea celor bine-credincioși, care se adapă cu curgerile rîului spre aducerea de roadă. Cei trei au tălmăcit stihul mai descoperit, zicînd: „Despărțirile rîului veselesc cetatea lui Dumnezeu.” Că, precum izvorul Raiului s-a despărțit în patru rîuri, așa și rîul acesta al lui Dumnezeu a avut curgeri mai presus de tot numărul, care au alergat la toate semințiile oamenilor: că unul a alergat către Indieni, altul către Hispani; unul a apucat spre Egipt, altul spre Elada; unora li s-a încredințat să adape Iudeea, altora Siria și Cilicia. Iar altora li s-a dat lucrarea pămîntului altor neamuri. Mai-nainte a vestit aceasta și Fericitul Avacum: „Pămîntul rîurilor - zice - se va despica“, în loc de: Pămîntul se va împărți după curgerile lor, primind curgerile rîului cel mare, pentru că „rîuri” a numit despărțirile acestuia.
Sfințit-a lăcașul Său Cel Preaînalt.
„Cetatea” a numit-o aici „lăcaș”, căci zice Domnul Atotțiitorul: „Voi locui întru dînșii, și voi umbla, și voi fi Dumnezeul lor și ei Îmi vor fi Mie norod.” Deci de aceștia a zis că se adapă și se sfințesc de Dumnezeul tuturor.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Despre Gog și Magog vezi la Iezechil, 38-39.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Împăratul Ahaz (735-719), tatăl bine-credinciosului Împărat Iezechia. A purtat războaie cu Pecah, împăratul din Israil, cu Sirienii și cu Filistenii, fiind prieten cu Asirienii. A săvîrșit nenumărate nelegiuiri, așa cum vedem în Cartea a patra a Împăraților, capitolul 16, și în Cartea a doua Paralipomena, capitolul 28.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote