View Single Post
  #195  
Vechi 02.01.2009, 11:24:42
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 93 -1 care anuleazea pe "psalm 93"

TÎLCUIREA PSALMULUI 93
Psalmul lui David, întru o a patra a sîmbetei. Nescris deasupra la Evrei.
Este arătat că alții au pus scrierea-deasupra, iar nu Proorocul, și nici cei ce l-au tălmăcit pe acesta dintru început. Iar pricina Psalmului este aceasta: mulți din Iudei - și boieri, și împărați - au iubit nelegiuirea, și scoteau hotărîrea judecînd cu nedreptate și îndrăzneau ucideri, vînzînd sîngele celor nevinovați pentru daruri. Pe aceștia i-a prihănit și Fericitul Isaia, zicînd: „Ascultați, domnii Sodomei... ”, și iarăși: „Boierii tăi sînt nesupuși, iubind darurile, căutînd răsplătire, nejudecîndu-i pe sărmani și neluînd aminte la judecata văduvelor.” Și nu i-a prihănit numai, ci i-a și sfătuit: „Judecați sărmanului și faceți dreptate văduvei!” Și Fericitul Avacum a făcut această prihănire și, aducîndu-I rugăciune lui Dumnezeu, zicea: „Vei face pe oameni ca pe peștii mării și ca pe niște tîrîtoare ce nu au povățuitor, și cel necredincios mănîncă de tot pe cel drept.” Tot așa prihănește nedreptatea acestora și minunatul Eremia, și încă și ceilalți Prooroci. Mai-nainte văzîndu-le pe acestea de departe cu ochii proorocești, dumnezeiescul David a scris Psalmul ca oamenii din vremile acelea să dobîndească folosul prin cîntarea de laudă ce se făcea în dumnezeiasca Biserică. Și ne învață purtarea de grijă a lui Dumnezeu și pedeapsa celor ce trăiesc întru răutate. Și închipuie Psalmul despre fața celor ce s-au hrănit și s-au crescut întru buna-credință care le-au pătimit pe acestea de la nedrepții aceia.
Dumnezeul izbîndirilor, Domnul, Dumnezeul izbîndirilor cu îndrăzneală a stătut.
Iar în loc de acest „cu îndrăzneală a stătut”, Achila a zis: „arată-Te”. Așa încă și ceilalți tălmăcitori. Și zice: Te rog pe Tine, Dumnezeul tuturor, și Stăpînul și Cel ce ocîrmuiești zidirea și aduci pedeapsa cea vrednică asupra celor nedrepți, să mă auzi și să-mi primești rugăciunea.
2 Înalță-Te, Cel ce judeci pămîntul, răsplătește răsplătirea celor mîndri!
Arată tuturor înălțimea stăpînirii Tale și surpă sprînceana celor trufași, învățîndu-i prin lucru că Tu ești al lumii Judecător.
3 Pînă cînd păcătoșii, Doamne, pînă cînd păcătoșii se vor făli?
4 Pînă cînd vor spune și vor grăi nedreptate toți cei ce lucrează fărădelege?
Nu se roagă ca cei fără de lege să pătimească pierzare, ci să nu stăpînească, pentru ca stăpînirea să nu le fie îndemn către nedreptate.
5 Pe norodul Tău, Doamne, l-au împilat, și moștenirea Ta au necăjit.
6 Pe văduvă și pe sărman au ucis, și pe nemernic l-au omorît.
Tot felul de nedreptăți se îndrăznesc de dînșii – o Stăpîne! – și pentru stăpînire se trufesc și folosesc cuvinte nedrepte. Iar lucrările lor sînt mai grele decît cuvintele, că cele lipsite de soți și cei ce tînguiesc sărmănia părinților lor zac înaintea lor ca un vînat gata, iar cei ce din neamuri s-au apropiat la Legealui Dumnezeu și au dorit să petreacă după legile Tale pătimesc de la dînșii junghierea cea nedreaptă. Că pe aceștia i-a numit „nemernici”.
7 Și au zis: Nu va vedea omul, nici va pricepe Dumnezeul lui Iacov!
Zice: Iată întinderea păgînătății, căci le îndrăznesc pe acestea nesocotind că-i privești și că porți grijă de lucrurile omenești. Și nu așa prost este adăugat acest „Dumnezeul lui Iacov”, ci spre creșterea mustrării, că - cunoscînd multă purtare de grijă a lui Dumnezeu împrejurul norodului: cea prin Prooroci, cea prin Preoți, cea în război, cea în vreme de pace - nu se înfricoșează de Dumnezeul tuturor ca de Cel ce îi vede.
De aici înainte, le aduce lor sfătuire și dojenire, nu numai celor ce într-acea vreme boleau cu unele ca acestea, ci și celor ce pînă acum stăpînesc într-acest fel:
8 Înțelegeți dar, cei fără de minte întru norod! Și, cei nebuni, înțelepțiți-vă vreodată!
Deci: O nebuni! – tîrziu cîndva voiți a cunoaște și a vă învăța firea lucrurilor! Că asemenea pînzei de păianjen este starea vieții de acum.
9 Cel ce a zidit urechea au nu aude? Sau Cel ce a zidit ochiul au nu privește?
Foarte cu siloghism[COLOR=#800080][1][/COLOR] a adus lor învățătura, că zice: Cel ce a zidit ochiul din tină și i-a dăruit lui lucrarea cea văzătoare; și, de asemenea, a făcut urechile și le-a dăruit simțirea cea auzitoare, nu vede El, nici nu aude? Oare Ziditorul acestora este lipsit de lucrarea pe care o dăruiește altora?

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Raționament deductiv compus din trei părți, în urma căruia cea de a treia judecată (concluzia) se deduce din prima (premiza majoră), prin mijlocirea celei de a doua (premiza minoră). Deci: dacă ochiul este pentru vedere, și dacă a fost zidit de Dumnezeu, atunci negreșit că Dumnezeu este înzestrat cu vedere.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote