View Single Post
  #69  
Vechi 09.01.2009, 08:28:55
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (69)

[SIZE=3]61[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica după Botezul Domnului[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 4, 12-17)[/SIZE]

12. Iar auzind Iisus că Ioan este prins, s-a dus în Galileea. 13. Și lăsând Nazaretul, a venit de a locuit în Capernaum lângă mare, în hotarele lui Zavulon și ale lui Neftalim. 14. Ca să se împlinească ce s-au zis prin Isaia Proorocul, ce zice: 15. Pământul lui Zavulon, și pământul lui Neftalim, calea mării de aceea parte de Iordan, Galileea limbilor. 16. Poporul cel ce ședea întru întuneric a văzut lumină mare, și celor ce ședeau alături, și în umbra morții, lumină a răsărit lor. 17. De atunci a început Iisus a propovădui, și a zice: pocăiți-vă, că s-a apropiat împărăția cerurilor.


Pregătirea și începutul activității lui Iisus

1. După Botez, înainte de a-și începe activitatea Sa, Mântuitorul (4, 1 ș.u.) se retrage în singurătate spre a-și termina pregătirea pentru uriașa sa operă. Pregătirea aceasta din urmă este atât de importantă, încât găsim că aici este locul potrivit să o privim mai de-aproape.
Iisus se retrage în pustie, unde petrece singur 40 de zile în post și în rugăciune. La sfârșitul acestui timp de izolare El flămânzește. Acest moment Satan voiește să-l exploateze spre a-I zădărnici venirea între oameni.
Satan, prin amăgire, ajunsese să fie stăpân peste Adam și peste urmașii lui. El vede acum cu groază că Iisus, înarmat cu puteri dumnezeiești, se pregătește să-i desființeze stăpânirea. Este deci firesc ca el să încerce totul spre a-și apăra domnia. El știe că luptă pe față nu poate susține. De aceea recurge la surprindere, la amăgiri, prin care să împingă pe Iisus la vreun pas pripit, prin care să-Și închidă calea, să-Și facă imposibilă împlinirea misiunii.
Pururea vigilent, când vede că Iisus este flămând, își zice: acum a sosit momentul de atac: dacă reușesc să-L înduplec, ca El să-Și întrebuințeze puterile pentru binele Său personal, devenind din pur altruist ce este, un egoist, – eu am câștigat lupta, căci, în acest caz El, abătându-Se de la planul dumnezeiesc, a păcătuit și a intrat sub stăpânirea mea.
2. În consecință Satan se apropie de Iisus în momentul când Acesta era mai flămând, și-I zice: Văd că ești flămând și ce să mănânci n-ai; ești, prin urmare, în primejdie să suferi de foame, și în cele din urmă, chiar să mori. Ei bine, „dacă“, în adevăr, „tu ești Fiul lui Dumnezeu“, ai putere să faci ce vrei, ai putere să-ți procuri hrană schimbând materia care-ți stă la dispoziție, cum ai schimbat la Cana apa în vin – deci: „zi pietrelor acestora să se facă pâini“ și să mănânci.
Iisus, Care era conștient de misiunea Sa și de intențiile diavolului, – fiindcă acesta îl numise Fiul lui Dumnezeu, îi răspunde cu cuvântul lui Dumnezeu: „Scris este că nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu“ (Deuteronomul 8, 3).
Văzând Satan că reușește să-L înduplece pe Iisus, ca să-Și vină într-ajutor cu hrana corpului, el crede că va izbuti să-L surprindă cu ispitire mai profundă, ispitire în Duh. Îi cere să ispitească pe Dumnezeu. Îl ia deci pe Iisus și zboară cu Dânsul în Ierusalim, depunându-L pe aripa Bisericii, unde nu putea sta, dar de unde nu se putea pogorî, ci era în pericol să amețească, să cadă la fiecare moment. Aici, arătându-I primejdia, în care se află, Îi zice: „Dacă ești tu Fiul lui Dumnezeu aruncă-te jos, căci“ – și aici Diavolul aduce și el motiv din Sfânta Scriptură – „este scris că îngerilor Săi va porunci...“ (Psalmul 90, 11-12).
Nu Iisus era însă Acela care să știe de frică, și Care, prin surprindere, putea fi înspăimântat. El îi răspunde cu toată liniștea: „Scris este: nu vei ispiti pe Domnul Dumnezeul tău“ (Deuteronomul 6, 16).
Dar nici Satan nu se dă bătut. El își aduce aminte, pe de-o parte, că pofta de mărire îl făcuse pe el rău, de alta ce efect minunat avusese apelul lui la pofta de mărire a Evei. Stratagema întrebuințată la amăgirea Evei, voiește, deci, să o pună în aplicare și față de Iisus. El ia pe Iisus și se înalță cu Dânsul pe vârful unui munte, de unde Îi arată toate Împărățiile lumii și mărirea lor, și-I zice: Vezi acestea toate? Sunt ale mele! ți le dau ție, Te fac stăpân universal, cu o singură condiție, să mă recunoști pe mine ca pe mai marele tău, „să te închini mie“.
Iisus, atunci, face uz de autoritatea Sa dumnezeiască, poruncindu-i lui Satan: „Fugi dinaintea mea că scris este...“ (Deuteronomul 6, 13; 10, 20).
Satan dispare, lovit de dumnezeiasca poruncă, iar Îngerii vin în jurul lui Iisus și-I servesc.
3. După întoarcerea din pustie, aflându-se în Pereea, lui Iisus Îi vine vestea că Irod a prins pe Ioan Botezătorul și l-a aruncat în temniță. Atunci El trece în Galileea și se stabilește în Capernaum. De aici Capernaumul s-a și numit cetatea Sa.
Și acest fapt este însă o împlinire de proorocie (Isaia 9, 1-2; 42, 7), anume ca să deștepte pe evrei spre a recunoaște în Iisus pe Mesia Cel așteptat de dânșii. Evreii trebuiau să vadă în activitatea galileică a lui Iisus, că El este lumina cea mare, despre care vorbește Isaia, lumină care s-a arătat întunecaților galileeni.
Învățătura lui Iisus, la început, se rezumă (vs. 17) în pregătirea pentru Împărăția cerurilor – o continuare a învățăturii lui Ioan.
Precum la Botez, în primul act al pregătirii Sale, prin arătarea Sfintei Treimi se mărturisește în mod solemn mesianitatea dumnezeiască a lui Iisus; iar în al doilea, în alipirea aderenților de persoana Sa (Ioan 1, 37-51), dovedește Însuși Dumnezeirea Sa (atotștiința manifestată către Petru și către Natanail și atotputernicia manifestată în schimbarea apei în vin), – în actul al treilea al pregătirii Sale se oglindește întreagă activitatea Sa, absolut dezinteresată, neinfluențată și neîmpiedicată de nimic, de nici o putere. Acest al treilea act este un fel de preludiu, un fel de simbol, din care cunoaștem că El va merge înainte bravând și sfidând pericolele și piedicile ce I le-ar pune puterea inamică, chinurile și moartea. În actul al treilea al pregătirii Sale ni se simbolizează programul Său, înfățișat în deviza scrisă cu litere de lumină: „Nimic pentru Mine, totul pentru omenire“.
Mari și bogate învățăminte cuprinde pentru noi această Evanghelie.
Și noi adeseori suntem supuși ispitei de pofta stomacului, de frică și de deșertăciune lumească. Pofta stomacului, dorința de a mânca, nesațiul care aduce cu sine atâtea rele, prin consecințele ei ne îndeamnă la înfrânare, la temperare. Omul nu consistă numai din materie, ci și din spirit; el să nu se gândească numai la hrana josnică, materială, ci mai vârtos la cea spirituală, superioară, la hrana cuvântului lui Dumnezeu, la cultura cea adevărată: luminarea minții și înnobilarea inimii.
Frica, amenințarea cu nenorociri, dacă am evita să facem vreo faptă rea, ori, dacă am săvârși una spre binele aproapelui, ne povățuiește la încrederea în Dumnezeu, Care va răsplăti Însuși faptele cele bune și va pedepsi pe cele rele.
Deșertăciunea lumească, pofta de mărire, păcatul primordial și izvorul păcatului în lume și al răului peste tot – ne îndeamnă să ne înarmăm cu pavăza smereniei și cu coiful lepădării de sine, care conduce la cea mai înaltă mărire cerească.
Mântuitorul S-a dat pe Sine Însuși pildă vie de smerenie și de lepădare de sine, ca și noi urmându-L, deviza să o avem: Nimic pentru noi, totul pentru neam și pentru lege.
Preotul, trimisul Lui, dacă voiește să fie vrednic de misiunea sa, trebuie să-L urmeze.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote