![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
| Doar sa citim duminica de duminica |
|
0 | 0% |
| Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
|
2 | 100,00% |
| Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj | |||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]61[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica după Botezul Domnului[/SIZE] [SIZE=3](Matei 4, 12-17)[/SIZE] 12. Iar auzind Iisus că Ioan este prins, s-a dus în Galileea. 13. Și lăsând Nazaretul, a venit de a locuit în Capernaum lângă mare, în hotarele lui Zavulon și ale lui Neftalim. 14. Ca să se împlinească ce s-au zis prin Isaia Proorocul, ce zice: 15. Pământul lui Zavulon, și pământul lui Neftalim, calea mării de aceea parte de Iordan, Galileea limbilor. 16. Poporul cel ce ședea întru întuneric a văzut lumină mare, și celor ce ședeau alături, și în umbra morții, lumină a răsărit lor. 17. De atunci a început Iisus a propovădui, și a zice: pocăiți-vă, că s-a apropiat împărăția cerurilor. Pregătirea și începutul activității lui Iisus 1. După Botez, înainte de a-și începe activitatea Sa, Mântuitorul (4, 1 ș.u.) se retrage în singurătate spre a-și termina pregătirea pentru uriașa sa operă. Pregătirea aceasta din urmă este atât de importantă, încât găsim că aici este locul potrivit să o privim mai de-aproape. Iisus se retrage în pustie, unde petrece singur 40 de zile în post și în rugăciune. La sfârșitul acestui timp de izolare El flămânzește. Acest moment Satan voiește să-l exploateze spre a-I zădărnici venirea între oameni. Satan, prin amăgire, ajunsese să fie stăpân peste Adam și peste urmașii lui. El vede acum cu groază că Iisus, înarmat cu puteri dumnezeiești, se pregătește să-i desființeze stăpânirea. Este deci firesc ca el să încerce totul spre a-și apăra domnia. El știe că luptă pe față nu poate susține. De aceea recurge la surprindere, la amăgiri, prin care să împingă pe Iisus la vreun pas pripit, prin care să-Și închidă calea, să-Și facă imposibilă împlinirea misiunii. Pururea vigilent, când vede că Iisus este flămând, își zice: acum a sosit momentul de atac: dacă reușesc să-L înduplec, ca El să-Și întrebuințeze puterile pentru binele Său personal, devenind din pur altruist ce este, un egoist, – eu am câștigat lupta, căci, în acest caz El, abătându-Se de la planul dumnezeiesc, a păcătuit și a intrat sub stăpânirea mea. 2. În consecință Satan se apropie de Iisus în momentul când Acesta era mai flămând, și-I zice: Văd că ești flămând și ce să mănânci n-ai; ești, prin urmare, în primejdie să suferi de foame, și în cele din urmă, chiar să mori. Ei bine, „dacă“, în adevăr, „tu ești Fiul lui Dumnezeu“, ai putere să faci ce vrei, ai putere să-ți procuri hrană schimbând materia care-ți stă la dispoziție, cum ai schimbat la Cana apa în vin – deci: „zi pietrelor acestora să se facă pâini“ și să mănânci. Iisus, Care era conștient de misiunea Sa și de intențiile diavolului, – fiindcă acesta îl numise Fiul lui Dumnezeu, îi răspunde cu cuvântul lui Dumnezeu: „Scris este că nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu“ (Deuteronomul 8, 3). Văzând Satan că reușește să-L înduplece pe Iisus, ca să-Și vină într-ajutor cu hrana corpului, el crede că va izbuti să-L surprindă cu ispitire mai profundă, ispitire în Duh. Îi cere să ispitească pe Dumnezeu. Îl ia deci pe Iisus și zboară cu Dânsul în Ierusalim, depunându-L pe aripa Bisericii, unde nu putea sta, dar de unde nu se putea pogorî, ci era în pericol să amețească, să cadă la fiecare moment. Aici, arătându-I primejdia, în care se află, Îi zice: „Dacă ești tu Fiul lui Dumnezeu aruncă-te jos, căci“ – și aici Diavolul aduce și el motiv din Sfânta Scriptură – „este scris că îngerilor Săi va porunci...“ (Psalmul 90, 11-12). Nu Iisus era însă Acela care să știe de frică, și Care, prin surprindere, putea fi înspăimântat. El îi răspunde cu toată liniștea: „Scris este: nu vei ispiti pe Domnul Dumnezeul tău“ (Deuteronomul 6, 16). Dar nici Satan nu se dă bătut. El își aduce aminte, pe de-o parte, că pofta de mărire îl făcuse pe el rău, de alta ce efect minunat avusese apelul lui la pofta de mărire a Evei. Stratagema întrebuințată la amăgirea Evei, voiește, deci, să o pună în aplicare și față de Iisus. El ia pe Iisus și se înalță cu Dânsul pe vârful unui munte, de unde Îi arată toate Împărățiile lumii și mărirea lor, și-I zice: Vezi acestea toate? Sunt ale mele! ți le dau ție, Te fac stăpân universal, cu o singură condiție, să mă recunoști pe mine ca pe mai marele tău, „să te închini mie“. Iisus, atunci, face uz de autoritatea Sa dumnezeiască, poruncindu-i lui Satan: „Fugi dinaintea mea că scris este...“ (Deuteronomul 6, 13; 10, 20). Satan dispare, lovit de dumnezeiasca poruncă, iar Îngerii vin în jurul lui Iisus și-I servesc. 3. După întoarcerea din pustie, aflându-se în Pereea, lui Iisus Îi vine vestea că Irod a prins pe Ioan Botezătorul și l-a aruncat în temniță. Atunci El trece în Galileea și se stabilește în Capernaum. De aici Capernaumul s-a și numit cetatea Sa. Și acest fapt este însă o împlinire de proorocie (Isaia 9, 1-2; 42, 7), anume ca să deștepte pe evrei spre a recunoaște în Iisus pe Mesia Cel așteptat de dânșii. Evreii trebuiau să vadă în activitatea galileică a lui Iisus, că El este lumina cea mare, despre care vorbește Isaia, lumină care s-a arătat întunecaților galileeni. Învățătura lui Iisus, la început, se rezumă (vs. 17) în pregătirea pentru Împărăția cerurilor – o continuare a învățăturii lui Ioan. Precum la Botez, în primul act al pregătirii Sale, prin arătarea Sfintei Treimi se mărturisește în mod solemn mesianitatea dumnezeiască a lui Iisus; iar în al doilea, în alipirea aderenților de persoana Sa (Ioan 1, 37-51), dovedește Însuși Dumnezeirea Sa (atotștiința manifestată către Petru și către Natanail și atotputernicia manifestată în schimbarea apei în vin), – în actul al treilea al pregătirii Sale se oglindește întreagă activitatea Sa, absolut dezinteresată, neinfluențată și neîmpiedicată de nimic, de nici o putere. Acest al treilea act este un fel de preludiu, un fel de simbol, din care cunoaștem că El va merge înainte bravând și sfidând pericolele și piedicile ce I le-ar pune puterea inamică, chinurile și moartea. În actul al treilea al pregătirii Sale ni se simbolizează programul Său, înfățișat în deviza scrisă cu litere de lumină: „Nimic pentru Mine, totul pentru omenire“. Mari și bogate învățăminte cuprinde pentru noi această Evanghelie. Și noi adeseori suntem supuși ispitei de pofta stomacului, de frică și de deșertăciune lumească. Pofta stomacului, dorința de a mânca, nesațiul care aduce cu sine atâtea rele, prin consecințele ei ne îndeamnă la înfrânare, la temperare. Omul nu consistă numai din materie, ci și din spirit; el să nu se gândească numai la hrana josnică, materială, ci mai vârtos la cea spirituală, superioară, la hrana cuvântului lui Dumnezeu, la cultura cea adevărată: luminarea minții și înnobilarea inimii. Frica, amenințarea cu nenorociri, dacă am evita să facem vreo faptă rea, ori, dacă am săvârși una spre binele aproapelui, ne povățuiește la încrederea în Dumnezeu, Care va răsplăti Însuși faptele cele bune și va pedepsi pe cele rele. Deșertăciunea lumească, pofta de mărire, păcatul primordial și izvorul păcatului în lume și al răului peste tot – ne îndeamnă să ne înarmăm cu pavăza smereniei și cu coiful lepădării de sine, care conduce la cea mai înaltă mărire cerească. Mântuitorul S-a dat pe Sine Însuși pildă vie de smerenie și de lepădare de sine, ca și noi urmându-L, deviza să o avem: Nimic pentru noi, totul pentru neam și pentru lege. Preotul, trimisul Lui, dacă voiește să fie vrednic de misiunea sa, trebuie să-L urmeze. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]62[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE] [SIZE=5]Nașterea Maicii Domnului1[/SIZE] [SIZE=3](8 Septembrie)[/SIZE] [SIZE=3](Luca 10, 38-42; 11, 27-28)[/SIZE] 38. Și când mergeau ei, au intrat într-un sat, iar o femeie anume Marta, l-a primit pe el în casa sa. 39. Și aceea avea o soră, care se numea Maria, care șezând lângă picioarele lui Iisus asculta cuvintele lui. 40. Iar Marta se silea spre multă slujbă, și stând a zis: Doamne, au nu socotești că sora mea singură m-a lăsat să slujesc; spune-i deci să-mi ajute. 41. Și răspunzând Iisus a zis ei: Marto, Marto, te grijești și spre multe te silești. 42. Dar un lucru trebuie. Iar Maria partea cea bună și-a ales, care nu se va lua de la dânsa. 27. Și, când grăia El acestea, ridicând o femeie glasul din popor a zis Lui: fericit este pântecele care te-a purtat și sânii pe care i-ai supt. 28. Iar El a zis: adevărat fericiți cei ce aud cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc pe el. Gospodăria și învățătura 1. În Betania era o familie cu care Mântuitorul s-a împrietenit: Lazăr cu surorile sale Marta și Maria. De câte ori trecea pe la Ierusalim ori se înapoia, era firesc ca El să se abată pe la prietenii Săi. În una din excursiile Sale, ne spune Evanghelia de astăzi, Iisus, însoțit, firește, de Învățăceii Săi și de mulțime de popor, trecând prin Betania, găsește numai pe cele două surori, Marta și Maria, și găzduiește la ele. Ambele surori iubeau pe Iisus și nu știau cum să-I arate mai viu dragostea și admirația lor. Ele încercau să emuleze în a se arăta vrednice de prietenia Lui. Pare că erau de fire cu totul opusă. Una, Marta, mai reală, mai practică; cealaltă, Maria, mai sentimentală, mai spirituală, mai înclinată spre idealuri. 2. Marta pare a fi fost mai vârstnică. Ea se poartă ca doamna casei, căci (vs. 38) ea primește în casă pe Mântuitorul. Ca bună gospodină, ea pune repede la cale cele trebuincioase pentru masă, spre a servi cu vrednicie pe marele ei oaspete și pe însoțitorii Lui. Dar ea singură nu putea răzbi cu gătirea bucatelor și cu aranjarea celor de lipsă pentru masă. Maria însă, în admirația ei pentru Iisus, nu se îndepărtează de Dânsul, ci (vs. 39), șezând lângă picioarele Lui, Îi asculta cu atenție învățăturile, căci El, oriunde se afla, era neobosit în a învăța pe cei care îl înconjurau. Pentru Maria, femeia idealistă, dispărea toată lumea materială, când ea se găsea în apropierea lui Iisus, Care pentru ea era totul. Ea ar fi stat nemâncată și nebăută zile întregi lângă adoratul ei Învățător, hrănindu-și sufletul cu hrana spirituală, cuprinsă în învățătura lui dumnezeiască. Această retragere a Mariei de la grijile gospodăriei, mai ales acum când în casă erau atâți și așa de distinși oaspeți, nu convenea surorii ei, Martei, care nu putea singură împlini toate necesitățile pentru gătirea și aranjarea mesei. Spre a nu suferi vreo scădere în servirea oaspeților, Marta, părăsindu-și pentru moment lucrarea, trece în odaia în care Iisus se află învățând, și, cu prietenească familiaritate, Îi zice: Doamne, vezi că sora mea m-a lăsat singură, și eu așa nu pot izbuti să slujesc cum se cuvine; nu o mai ține încătușată cu vorba, ci, pentru scurtă vreme, zi-i să vină, să-mi ajute(vs. 40). Mântuitorul îi laudă râvna pe care o depune ea în gospodărie, ca să-L servească pe El și pe ai Săi(vs. 41). În același timp însă, o face băgătoare de seamă că, această râvnă singură, fără partea spirituală, nu este îndestulătoare pentru mântuire. Da, bine face ea, că îngrijește de menaj, de gospodăria casei, dar să nu piardă din vedere un lucru: îngrijirea de suflet prin luminarea minții și prin înnobilarea inimii cu învățătură. Ea, Marta, se îngrijea pentru hrana materială, pe care să o servească Mântuitorului ei și bine făcea; Maria se îngrijea însă pentru hrana ei spirituală, pe care o sorbea cu nesațiu din gura Învățătorului ei – și: mai bine făcea. Pe când Iisus aproba, cu oarecare mulțumire osteneala și scopul Martei, pe atunci scoase în relief ținuta spirituală a Mariei, care și-a ales partea cea mai bună, parte care nu se va lua de la dânsa. Nu se va lua, căci aceea ce câștigă ea ascultându-L, este inalienabil, nu i se mai poate lua. Ca și în convorbirea cu samarineanca și cu ucenicii sosiți cu merinde din Sihar (cap. 11, 12), și aici Iisus, de la hrana materială, trece la cea spirituală, pe care o scoate la iveală, ca lucru de căpetenie, care trebuie să preocupe pe om. Aceasta face Mântuitorul într-o vorbire mai lungă, pe care Evanghelistul o rezumă în câteva cuvinte. 3. Învățătura aceasta, împreună cu cea cuprinsă în cap. 11 vs. 1-26 produce în mulțimea care-L asculta, așa puternic efect, că o femeie din popor dă expresie entuziasmului ei, plin de admirație pentru Iisus, strigând: „Fericit este pântecele care Te-a purtat și sânii ce ai supt“ (11, 27). Femeia, în numele poporului, fericește pe Fecioara Maria, care pe Iisus L-a purtat în pântece și L-a alăptat. Mântuitorul, admițând această fericire ca întemeiată, se grăbește a enunța că, afară de Maica Sa, adevărații fericiți sunt aceia care Îl aud pe El și se conformează învățăturilor Lui. Cele două femei sunt pentru noi două modele de imitat: Marta, model de sârguință în primirea cu cinste a oaspeților, model de gospodină, de îngrijire de cele casnice, de economie domestică. A o imita pe ea este prima datorie a femeii, a doamnei de casă. Unde femeia nu poartă grijă de gospodărie, acolo este risipă, din care rezultă sărăcia cea rușinoasă cu întregul ei cortegiu de nenorociri. Maria – modelul sârguinței pentru educație și instrucție. Nu e destul ca femeia să fie bună gospodină, ea trebuie să imite pe Maria în a se instrui și a se educa pe sine, și mai ales în a-și instrui și a-și educa copilașii. Primul și cel mai de căpetenie educator al copiilor trebuie să fie mama lor. Ferice de acele femei care imită pe Maria, care își însușesc învățăturile și știu să beneficieze de ele. Orice alte avuții ar avea ele, grații și frumusețe, sunt trecătoare, li se pot lua: instrucțiunea și educația lor, ca și cea dată de ele copiilor lor, nu se pot lua de la dânsele: le posedă până intră în mormânt, ba și dincolo de mormânt. Locul cel dintâi între cei râvnitori pentru instrucție și educație trebuie să-l ocupe preotul, ca instructor și educator. În întreagă viața sa el neîncetat trebuie să se instruiască citind, învățând. Mai ales trebuie să facă aceasta viitorul preot, seminaristul. Lui îi zice Hristos: Fericit cel ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și îl păzește. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]63[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE] [SIZE=5]Înălțarea Sfintei Cruci[/SIZE] [SIZE=3](14 Septembrie)[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 19, 6-35)[/SIZE] 6. Iar dacă L-au văzut pe El Arhiereii și slugile, au strigat zicând: răstignește-L, răstignește-L pe El; zis-a lor Pilat: Luați-L voi pe El și-L răstigniți, că eu nu aflu vină întru El. 7. Răspuns-au lui Iudeii, noi lege avem și după legea noastră trebuie să moară, că pe Sine Fiul lui Dumnezeu S-a făcut. 8. Iar dacă a auzit Pilat acest cuvânt, mai mult s-a temut. 9. Și a intrat în divan iarăși, și a zis lui Iisus: de unde ești Tu? Iar Iisus răspuns nu i-a dat lui. 10. Deci a zis Pilat Lui: mie nu-mi grăiești? nu știi că putere am să Te răstignesc, și putere am să te slobozesc? 11. Răspuns-a Iisus: nu ai avea nici o putere asupra Mea, de nu ți s-ar fi dat ție de sus. Pentru aceea cel ce m-a dat pe mine ție mai mare păcat are. 12. De aceea căuta Pilat să-l sloboadă pe El. Iar Iudeii strigau: de vei slobozi pe acesta, nu ești prieten al Cezarului, că tot cel ce se face pe sine Împărat, stă împotriva Cezarului. 13. Iar Pilat auzind cuvântul acesta, a scos pe Iisus afară, și a șezut la judecată, în locul ce se zice pardosit cu pietre, iar evreiește Gavvatha. 14. Și era venirea Paștilor, ca la al șaselea ceas, și a zis iudeilor: Iată Împăratul vostru. 15. Iar ei strigau: ia-L, ia-L, răstignește-L pe El, zis-a lor Pilat: dar răstigniți voi pe Împăratul vostru? răspuns-au Arhiereii: nu avem Împărat, ci numai pe Cezarul. 16. Deci atunci L-a dat pe El lor, ca să-L răstignească, și au luat pe Iisus și L-au dus. 17. Și purtându-Și crucea sa au ajuns la locul care se zice evreiește Golgota. 18. Unde L-au răstignit pe El, și împreună cu El, și pe alți doi de ceastă parte și de cealaltă, și în mijloc pe Iisus. 19. Și a scris și titlu Pilat, și l-a pus pe cruce, și era scris: Iisus Nazarineanul, Împăratul Iudeilor. 20. Și acest titlu mulți din iudei l-au citit, căci aproape era locul de oraș, unde au răstignit pe Iisus. Și era scris evreiește, elinește și latinește. 21. Deci zicea lui Pilat Arhiereii iudeilor: nu scrie Împăratul Iudeilor. Ci pentru că El a zis, Împăratul Iudeilor sunt. 22. Răspuns-a Pilat: ce am scris, am scris. 23. Deci ostașii, dacă au răstignit pe Iisus, au luat hainele Lui și le-au făcut patru părți, fiecăruia parte și cămașa lui necusută, de sus țesută peste tot. 24. Deci au zis unii către alții, să nu o sfâșiem, ci să aruncăm sorții pentru ea, a cui va fi. Ca să se împlinească scriptura, care zice: Împărțit-au hainele mele lor și, și pentru cămașa mea au aruncat sorți! Și ostașii acestea au făcut. 25. Și sta lângă crucea lui Iisus, mama Lui, și sora mamei Lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena. 26. Deci Iisus văzând pe Mama Sa, pe ucenicul pe care-l iubea, stând, a zis Mamei Sale: Femeie, iată fiul tău! 27. După aceea a zis ucenicului: Iată mama ta! Și din acel ceas a luat-o ucenicul întru ale sale. 28. După aceea știind Iisus că toate s-au sfârșit, ca să plinească scriptura, a zis: mi-e sete. 29. Și un vas plin de oțet zăcea, iar ei umplând un burete de oțet și de isop, și punându-l într-o trestie l-au adus la gura Lui. 30. Iar dacă a luat oțetul Iisus, a zis: sfârșitu-s-au și plecându-și capul și-a dat sufletul. 31. Deci Iudeii ca să nu rămână pe cruce trupurile Sâmbăta, pentru că era Vineri, că era mare zi aceea a Sâmbetei, rugat-au pe Pilat ca să se sfărâme fluierele lor, și să se ia. 32. Deci au venit ostașii, și celui dintâi i-au sfărâmat fluierele, și celuilalt, care era răstignit cu el. 33. Iar la Iisus venind, dacă l-au văzut că a murit, nu i-au sfărâmat lui fluierele. 34. Ci unul din ostași cu sulița în coasta Lui a împuns și îndată a ieșit sânge și apă. 35. Și cel ce a văzut a mărturisit și adevărată este mărturisirea lui. Și acela știe că adevărat zice, ca și voi să credeți. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
I. Iisus judecat
[SIZE=3](19, 6-16)[/SIZE] Pilat, reprezentantul Cezarului, având să revizuiască sentința Sinedriului contra lui Iisus și să se pronunțe hotărâtor asupra ei, arată încă de la început mare slăbiciune. El considerase toată afacerea ca un ce bagatel: o ceartă evreiască pentru chestiuni doctrinale. În loc să procedeze cu energie, să enunțe cu autoritatea sa aprobarea ori respingerea sentinței, el, ca să nu se pună rău cu fruntașii Iudeilor, încearcă să-i împace, să-i înduplece ca să-L ierte pe Iisus, despre care de la început are convingerea că e nevinovat. Văzând că și-a greșit calea, el, luând pe Iudei în bătaie de joc cu „Împăratul lor“, încearcă să-L scape prin îngrozirea cu liberarea unui bandit, Baraba. Ura Iudeilor este însă mai presus de frica banditului. Atunci Pilat recurge la milă, la compătimirea evreilor. El dă pe Iisus în mâinile soldaților să-L bată, să-I producă sânge, crezând că evreii, când Îl vor vedea plin de sânge, se vor mulțumi cu atât. Ostașii, luând pe Iisus și ducându-L în curte, Îl dezbracă de hlamida cu care-L îmbrăcase Irod, Îl bat cu vergile peste spate și peste cap, și când Îl văd plin de răni Îi pun iarăși purpura. Și ca persiflarea și batjocura să fie desăvârșite, în nemărginita lor ură contra Iudeilor, soldații iau niște spini dintr-un gard și repede împletesc o cunună, căreia îi zic diademă. Unul din ei ia „diadema“ și o pune pe capul lui Iisus, apăsând-o așa fel că spinii sfâșie pielea de pe cap și sângele curge șiroaie pe față și pe umeri. Acum Îi dau și o trestie în mână, pretinzând că este sceptrul împărătesc, și intitulându-L „Împăratul iudeilor“, Îl bat din nou; îngenunchează înaintea Lui, ca semn de supunere, apoi Îl scuipă și-I dau palme. După ce își varsă asupra lui Iisus tot necazul pe care-l aveau contra iudeilor, soldații Îl duc la Pilat. 2. Pilat ia pe Iisus astfel batjocorit și plin de sânge și-L prezintă Iudeilor, să-L vadă și să se mulțumească cu atât. El le zice: „Iată Omul“ vrednic de compătimirea, de mila, nu de ura voastră (vs. 61). Iată omul inofensiv, nevinovat în ce hal vi se prezintă, și, prin mine vă cere iertare. Iudeii însă n-aveau milă. Ei se mai vedeau și persiflați în aspirațiunea „Împăratului lor“ prin hlamida de la Irod, care le arată că Iisus, cel batjocorit, ar fi Împăratul lor. Ei turbează de mânie și strigă: „Răstignește-L, răstignește-L pe El“. Neizbutind nici cu această încercare rău dirijată, Pilat își pierde răbdarea, și, iritat, le răspunde: „Luați-L voi și-L răstigniți, că eu nu aflu vină întru El“. Dacă nu afli tu, te privește. Aflăm noi! „Noi avem Lege și după Legea noastră trebuie să moară, căci ne-a profanat-o, făcându-se Fiul lui Dumnezeu“. Cinic și necredincios, dar în același timp superstițios, Pilat, când aude că Iisus „s-a făcut Fiul lui Dumnezeu“, se cuprinde de frică superstițioasă: nu cumva Iisus totuși să fie vreo ființă superioară, fiul vreunui Zeu. Stăpânit de această frică, ca să-și câștige siguranță, (vs. 9) se îndreaptă din nou spre Iisus cu gândul să-L sondeze, să-L ispitească. Deci, deși știa că Iisus este din Galileea, numai ca să înceapă vorba, Îl întreabă „de unde ești tu?“. Iisus îl înțelege pe Pilat, și nu-i răspunde (vs. 13). Văzând că Iisus nu-i răspunde, Pilat recurge la autoritatea sa, declarând că el poate și abuza de puterea sa. Această vorbă mare a lui Pilat nu rămâne fără de răspuns (vs. 11): Da, îi zice Iisus, tu poți să abuzezi de puterea dată ție! tu poți să fii fără conștiință, să condamni pe un nevinovat! Mai mare vină decât tine are însă acela care M-a dat pe mâna ta: Primul vinovat este sinedriul și tu al doilea. Acest răspuns demn al lui Iisus îl deșteaptă pe Pilat. În el se trezește demnitatea înaltului funcționar roman și conștiința responsabilității sale. Rușinat de nesocotința cu care tratase pe Iisus, pe Care acum Îl cunoaște că nu e un om de toate zilele și nici un vizionar, precum își închipuise. El (vs. 12) încearcă să repare ce stricase, să elibereze pe Iisus, dar tot cu concursul iudeilor. Iudeii, care se simt pe cale a câștiga lupta rămân neînduplecați și, în cele din urmă îl amenință cu apelul la Cezarul, apel în care Pilat să fie implicat ca conspirator contra Cezarului. Văzându-se strâns cu ușa, Pilat își pierde din nou energia și, ca să scape din situația penibilă ce însuși își crease, (vs. 13) scoate pe Iisus înaintea Iudeilor, și, pozând întreagă gravitatea Judecătorului, le zice cu dispreț: „Iată Împăratul vostru“ – iată acela, al Cărui complice credeți voi să mă faceți pe mine. Întărâtarea Iudeilor ajunge la paroxism (vs. 5). Ei răspund insultei cu zbierătul: „Ia-L, ia-L, răstignește-L“. „Cum?“ continuă Pilat pe tonul batjocurii „să răstignesc pe Împăratul vostru?“. Evreii, care nu vor să știe de Împărăția lui Iisus, și care consideră ca ofensă a le aminti și numai în glumă că Iisus le-ar fi Împărat, din neîmpăcați dușmani ai Cezarului, pozează în cei mai credincioși dinastici: „Nu avem Împărat, fără numai pe Cezar“. 3. Pilat își pierduse și energia și cumpătul. El se văzu bătut, fiindcă procedase de la început greșit, nedemn. Acum nu mai găsește nici un mijloc de scăpare, ci (vs. 16) cedează cu lașitate, recunoscând, după cum ne spune Evanghelistul Matei (27, 24 ș.u.) că cedează să se facă o înfricoșătoare nedreptate, deși el are puterea și datoria a lua sub scut pe cel nevinovat. Ca să decline răspunderea – la aparență, căci în faptă nu o putea declina – el, în fața publicului ia apă și se spală pe mâini, declarând că el este nevinovat de sângele Nevinovatului pe care-L osândește la moarte. El face răspunzători pe evrei, care îl silesc să verse sânge nevinovat. Și, evreii, în orbirea lor, fără să se gândească la urmări, primesc asupră-le toată răspunderea, declarând: „Sângele Lui asupra noastră și asupra fiilor noștri“. Dacă va fi nevinovat, noi să suportăm urmările: toată responsabilitatea cadă asupra noastră și asupra urmașilor noștri. Această teribilă legătură a fost, spre nenorocirea Evreilor, o înfricoșată cobe rea, care s-a împlinit cu o nemaipomenită strășnicie. Cruce au cerut ei pentru Iisus; crucea au invocat-o ca pedeapsă pentru ei și pentru copiii lor, la caz de nevinovăția Celui osândit: cruce li s-a dat. Căci, căzând Ierusalimul sub osânda judecății dumnezeiești, cu trei rânduri de cruci, pe care erau răstigniți evreii, au înconjurat Ierusalimul nemiloșii romani, conduși de Cezarul Tit. Învățătură găsim în purtarea lui Pilat, învățătură în purtarea ostașilor, învățătură în ținuta Evreilor. Din purtarea lui Pilat învățăm să ne ferim a nu da importanța cuvenită lucrurilor și chestiunilor, asupra cărora avem să ne pronunțăm, știind că aprecierea greșită ne duce ușor la noi și grele greșeli, ale căror consecințe nu se pot prevedea. Iar fiind chemați să judecăm: cu orice preț să susținem și să apărăm dreptatea și nevinovăția. De la ostași învățăm să ne ferim de patima urii și mai ales de a o descărca asupra celor nevinovați, care, personal, cu nimic nu și-au atras ura noastră. Ura orbește pe om și-l duce la tot soiul de rele, la crime. Ea nu este niciodată îndreptățită! De la iudei învățăm să ne ferim de preocupare, care, ca și ura orbește pe om și-i închide inima pentru sentimente nobile, aducând nenorocire asupra celor stăpâniți de dânsa. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]64[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE] [SIZE=5]Înălțarea Sfintei Cruci[/SIZE] [SIZE=3](14 Septembrie)[/SIZE] II. Iisus răstignit (19, 17-35) 1. Răstignirea pe cruce era cea mai grea și totodată cea mai rușinoasă pedeapsă. Cel răstignit se zvârcolea zile întregi în cele mai cumplite dureri. Pedeapsa nu era evreiască, ci importată de romani, care și ei o împrumutaseră de la cartagineni, și o aplicau celor mai mari răufăcători de rele. După legea lor, Iudeii trebuia să-L omoare pe Iisus cu pietre. Această moarte însă li se părea prea ușoară, însoțită de prea puține suferințe. Ei I-ar fi aplicat lui Iisus toate chinurile pe care mintea le-ar putea născoci, numai să-și poată mulțumi neîmpăcata lor ură contra Lui. De aceea, negăsind în mintea lor o pedeapsă cu mai multe suferințe, ei cer răstignirea lui Iisus. Această pedeapsă infamantă, cerută de Iudei, e încuviințată de nevrednicul procuror roman, deși el avea deplină convingere despre nevinovăția Aceluia, pe Care el L-a osândit. Osândiții trebuiau să-și ducă înșiși crucea. Și Iisus își ducea crucea. Deodată cu Iisus sunt duși la răstignire doi bandiți, tovarăși de-ai lui Baraba. Ajunși la Golgota, ostașii, însărcinați cu executarea condamnaților, răstignesc întâi pe Iisus, apoi pe cei doi bandiți, punând pe unul de-a dreapta, pe altul de-a stânga Lui, anume ca, la cererea Iudeilor, pe Iisus să-L arate ca mai criminal decât cei împreună răstigniți. 2. Răsplata ostașilor executori era avutul celor executați; în cazul de față hainele lor. Ei le iau, și, în fața celor ce se zbăteau în durerile morții, brutali și nesimțitori, cum erau, le împart între ei. Când ajung să împartă cămașa lui Iisus, rămân uimiți de valoarea ei. Era un lucru de artă, adus din India, și dat lui Iisus în dar, probabil de femeile bogate care-I urmau Lui. Cămașa era ieșită gata din stative, fără să se fi cusut ceva, prin urmare neatinsă de ac și de foarfecă, cum era prescris să fie cămașa Arhiereului (Ieșirea 28, 31-32). Prin aceasta se simboliza Arhieria lui Iisus. Ca să-și ia o satisfacție oarecare față de iudei (vs. 18 ș.u.) Pilat pune drept motiv al răstignirii lui Iisus că e Împăratul iudeilor. Acest motiv, această vină capitală, o scrie pe tablă în limba evreiască, limba țării, în cea latină, limba statului și în cea greacă, limba culturii – așa ca toată lumea să vadă și să înțeleagă batjocura, ce înșiși evreii își aduc: că ei își răstignesc Împăratul, numai pentru că e împărat. Arhiereii simt lovitura și protestează, cerând să schimbe inscripția, să se adauge: „El a zis că e Împărat al iudeilor“. Această concesie Pilat nu voiește să le-o facă. El îi refuză scurt și dezgustat de toată afacerea, zicând: „Ce am scris am scris“ – și nu modific. Într-aceea poporul se îndepărtează, rămânând lângă cruce o patrulă de ostași, și mai la o parte cu sfială, Fecioara Maria, Apostolul Ioan și mai multe femei din Galileea. Văzând Iisus pe mama Sa, îi zice: „Femeie, iată fiul tău“, apoi privind spre Ioan, îi zice: „Iată mama ta“ (vs. 26). Prin aceasta Iisus recomandă pe Mama Sa în îngrijirea iubitului Său ucenic care a și luat-o la sine. Pe lângă durerile cele nespuse, răstigniții sufereau de o sete infernală. Iisus, găsindu-se în agonie (vs. 28) zice: „Mi-e sete!“. Atunci unul din ostași ia un burete, îl moaie în oțetul amestecat cu fiere, pe care îl luau ostașii romani cu sine, spre a-și astâmpăra setea, și împlântând buretele într-un cotoraș de isop, îl duce la gura lui Iisus, Care, sugând și umezindu-Și buzele arse de focul setei, exclamă „Săvârșitu-s-a“ (vs. 30). Și zicând acestea, Și-a dat duhul! Sinedriștii vedeau cu groază cele trei cruci, care cu osândiții de pe ele stăteau amenințătoare asupra Ierusalimului (vs. 31).. Petrecerea pe cruce a celor răstigniți era o profanare a sărbătorilor, care aveau să înceapă în seara acelei zile. Ca să înlăture deci acest inconvenient, sinedriștii aleargă la Pilat și cer să dispună grabnic ca cei răstigniți să se omoare în torturi și să-i ia de pe cruce, spre a evita profanarea sărbătorii. Dându-și Pilat învoirea, soldații, înarmați cu ciocane mari de fier, se duc la cei osândiți și sfărâmă fluierele celor doi bandiți, care erau vii. Sfărâmarea deoparte provoca o potențare a durerilor, de alta aducea moartea cu sine, și chiar în caz de-a rămâne în viață – cel cu fluierele sfărâmate era incapabil să umble și, deci, să mai facă rele. Când vor să sfărâme fluierele picioarelor lui Iisus, soldații văd, spre mirarea lor, că Iisus este mort. Deci își cruță osteneala de-a mai sfărâma picioarele mortului. Dar, ca să fie deplin siguri de moartea Lui, unul dintr-înșii, luând sulița, Îl străpunge cu ea în așa fel ca să-I străbată inima, și, la caz de-a mai fi rămas vreo licărire de viață într-Însul, și la caz de-a mai fi rămas vreo îndoială în adevărata și reala Lui moarte, să înceteze orice nedumerire și să producă deplina siguranță în moartea Lui. Din rana produsă de sulița ostașului a ieșit sânge și apă, indicând că Iisus și în moarte este viață, dătător de viață. Toate acestea, câte s-au întâmplat cu Iisus au fost proorocite cu sute de ani înainte. Ele trebuiau să se împlinească, și s-au împlinit. Gândindu-ne la răstignirea lui Iisus și la înfricoșatele dureri împreunate cu acest supliciu, ne umplem de mirare și ne întrebăm cum a putut să le suporte de bună voie, fără să fi avut cea mai mică vină. Răspunsul îl aflăm în economia dumnezeiască. Dumnezeu crease pe om pentru viață. Dar omul prin păcat se făcuse vinovat de pedeapsa cu moartea, moartea veșnică. Omul însuși nu mai putea face nimic pentru ieșirea de sub sentința de moarte. Și Dumnezeu, în nemărginita Sa iubire de oameni, ca să schimbe acea sentință fatală, Se face Însuși om, și, ca om nevinovat primește să ia asupra-Și întreagă vina omului păcătos și Se supune la cea mai înfricoșătoare pedeapsă pe care omul păcătos I-o poate dicta, dar pe care omul păcătos însuși o merită. El, Dumnezeu-omul, primește această pedeapsă cu toate durerile ei fizice și morale numai ca să scape pe om de moarte. Gândindu-ne la aceasta, nemărginită trebuie să fie recunoștința noastră către Dumnezeu-omul, Care, prin chinuri și prin moarte, ne-a scăpat de chinuri și de moarte, și deci, încordată trebuie să ne fie silința de a ne arăta vrednici de mărimea jertfi Sale necuprinsă de mintea omenească, de-a ne purta așa, cum El dorește să ne purtăm spre binele nostru. Preotul, mai ales preotul, care zilnic jertfește pe Cel ce s-a răstignit pentru noi, dator este neîncetat să pună în vederea turmei sale jertfa adusă de Dumnezeu-omul pentru binele ei, și să o îndemne prin fapte și prin cuvinte să se arate vrednică de jertfa adusă, ca nu cumva pentru ea, jertfa să fi fost zadarnică. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]65[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Ziua Nașterii Domnului1[/SIZE] [SIZE=3](25 Decembrie)[/SIZE] [SIZE=3](Matei 2, 1-12)[/SIZE] 1. Iară dacă s-a născut Iisus în Betleemul Iudeii, în zilele lui Irod împăratul, iată magii de la răsărit au venit în Ierusalim, zicând: 2. Unde este cel ce s-a născut Împăratul Iudeilor, că am văzut steaua Lui la Răsărit, și am venit, să ne închinăm Lui. 3. Și auzind Irod Împăratul, s-a tulburat, și tot Ierusalimul cu dânsul. 4. Și adunând pe toți Arhiereii, și cărturarii poporului, i-a întrebat pe ei unde este să se nască Hristos. 5. Iar ei au zis lui: în Betleemul Iudeii, că așa este scris prin proorocul. 6. Și tu Betleeme, pământul Iudei, cu nimic nu ești mai mic întru căpeteniile Iudeii, că din tine va ieși conducătorul, care va paște pe poporul meu Israel. 7. Atunci Irod în ascuns chemând pe Magi a întrebat de la ei vremea stelei, care s-a arătat. 8. Și trimițându-i pe ei în Betleem, a zis: mergând întrebați cu deadinsul de prunc, și dacă-l veți afla, dați-mi de știre, să vin și eu să mă închin lui. 9. Iar ei ascultând pe Împăratul, s-au dus; și iată steaua care o văzuse la răsărit, mergea înaintea lor, până când a venit, de a stătut deasupra, unde era pruncul. 10. Iar ei văzând steaua s-au bucurat cu bucurie mare foarte. 11. Și intrând în casă, au aflat pruncul cu Maria mama lui, și deschizând vistieriile sale au adus lui daruri, aur și tămâie și smirnă. 12. Și luând știre în vis să nu se întoarcă la Irod, pe altă cale s-au dus în țara lor. Iisus Împărat și Dumnezeu și al păgânilor 1. După cele petrecute la Nașterea lui Iisus (Luca 2, 1-38), iată, niște călători misterioși se apropie de Ierusalim. După obiceiul de călătorie de pe atunci ei formau o caravană, în fruntea căreia, pe cămile încărcate, împodobite, călătoreau niște principi, care în același timp erau filozofi și astrologi, – urmați de mari cete de oșteni și robi înarmați, călări și ei pe cai superbi. Acești călători, veniți din Orient sunt cunoscuți sub numele „magi“. Ei atrăgând asupră-le atenția tuturor, se îndreaptă fără înconjur, la palatul împărătesc și cer audiența. Împăratul Irod îi primește și ei îl surprind cu întrebarea: „unde este Principele de curând născut“, care e menit să fie Împărat Universal, că am venit să i ne închinăm în numele orientului, pe care noi îl reprezentăm. Ei presupuneau că Principele de care vorbeau ei, a trebuit să se nască în familia Împăratului Irod, după cum, omenește judecând, așa ar fi trebuit să fie. Irod, care era bătrân și de mult nu avuse prunci, spre a se încredința dacă din dinastia sa se va fi născut pretinsul Principe, sondează mai deaproape pe Magi și află, spre îngrozirea sa, că în adevăr s-a născut în timpul ca de doi ani, de când s-a arătat steaua, dar că acest Principe nu este și nu poate fi din familia sa. Concluzia pentru Irod era că acest Principe are să-l răstoarne de pe tron și să întemeieze o nouă domnie. Întrebarea cea mare era însă: unde s-a născut, cine sunt părinții lui, cine este El? Vestea despre nașterea minunatului Principe, comunicată de Magi lui Irod, se aude și în Ierusalim, între locuitorii cetății. Irod era păgân; el n-avea știință de proorociri. Auzise și el ceva vești vagi despre așteptarea unui Mesia evreiesc, și atâta tot. Nu așa însă și locuitorii Ierusalimului. Ei erau pregătiți de sute și sute de ani, prin nenumărate profeții pentru primirea lui Mesia, pe care tocmai Îl așteptau. Și cu toate acestea, în loc să se bucure la auzul acestei vești minunate, ei, conștienți de răutatea lor, și temându-se că nou născutul Principe are să aducă schimbări în modul lor de trai și de câștig (vs. 3) ei se cutremură alături cu Irod, numai la auzul împlinirii profeții. Astfel vedem dar că încă la nașterea lui Iisus, evreii, reprezentați prin cei din Ierusalim, iau poziție ostilă față de Mântuitorul lor, și nu e nici o mirare dacă această predispoziție sufletească a lor își află încheierea în tragedia îngrozitoare de pe Golgota. Irod împăratul, când simte primejdia, și plănuiește un chip infernal de scăpare: moartea Principelui. Dar rămânea deschisă întrebarea: unde s-a născut, cine-i sunt părinții, cine este primejdiosul copil? Spre a se dumeri și a lua măsuri (vs. 4) el cheamă în consiliu de stat pe Arhiereii și Învățații poporului și-i întreabă dacă nu știu ei cumva din sfintele lor Scripturi, să-i dea răspuns la întrebările care pentru el erau enigme. Tot ce pot să-i spună cei întrebați de proorocia lui Miheea (5, 2) care arată că Betleemul este locul unde trebuie să se nască Hristos. Aflat odată locul, după socoteala omenească era ușor de aflat cine este Principele, care a produs atâta neliniște numai prin vestea nașterii Sale. Această afacere își rezervă șiretul Irod să o dezlege cu ajutorul Magilor. 2. Spre a-și putea pune în aplicare planul, fără să se dea de gol, Irod cheamă în taină pe Magi, se informează mai deaproape de timpul când li s-a arătat steaua cea minunată și, prin urmare de timpul când, aproximativ, se va fi născut Hristos, și apoi, tot în taină le spune că Principele misterios pe Care ei Îl caută, s-a născut în Betleem. Arătându-le locul, el îi trimite să-L caute și, fățărind dorința sinceră de a I se închina și el, îi roagă ca, dacă îl vor afla, să se informeze de-aproape despre casa în care se găsește, despre părinți și alte relații, și să se înapoieze prin Ierusalim să-l pună în cunoștință de cele aflate – ca să meargă și el și să I se închine. Când magii se apropiaseră de Ierusalim, steaua după care ei veniseră, se ascunsese, ca semn că nu în Ierusalim este Acela, Care este Domn și al stelelor – lucru pe care magii nu l-au înțeles. Când însă magii, la sfatul lui Irod, pleacă spre Betleem (vs. 9), steaua se arată din nou, merge înaintea lor și se oprește deasupra casei în care era pruncul Iisus. 3. În vechime era obiceiul ca cei care mergeau să vadă pe alții, mai ales pe cei mai mari decât dânșii, să ia cu sine lucruri de preț și să le prezinte ca daruri acelora pe care îi cercetau. Aceste daruri de la sine înțeles, erau cu atât mai mari și mai bogate cu cât erau mai bine situați cei ce le dăruiau și erau mai sus puși cei ce le primeau. Magii, oameni bogați, când pleacă din Persia iau cu sine nu numai scule de aur ci și alte lucruri de preț, spre a le dărui Marelui Împărat, întru întâmpinarea Căruia ei fac o așa lungă și obositoare călătorie. Ajungând însă în Iudeea, din vorbele lui Irod, din impresia ce a produs în popor vestea despre nașterea Lui, și din starea excepțional de modestă, ba de extremă sărăcie, în care găsesc ei pe Cel atât de cu dor căutat, se conving că Acesta nu este un Principe ca alți Principi; din convorbirea cu Maria și cu Iosif se conving că El nu e născut în chip natural, ca alți copii, că, prin urmare El nu e numai viitor Împărat, ci și Dumnezeu totodată. Ei își schimbă planul stabilit de mai înainte în privința darurilor, și, prosternându-se înaintea Lui ca înaintea lui Dumnezeu, își deschid visteriile și depun la picioarele Lui aur, ca semn de tribut, că ei, în calitate de învățați, care pricep ce fac, și ca Principi supuși, aduc Împăratului, Stăpânului lor; apoi smirnă și tămâie, în calitate de Preoți, care Îi aduc jertfă, ca adevăratului Dumnezeu. Astfel vedem că, pe când la Nașterea Mântuitorului Iudeii se înspăimântă și I se arată dușmani, străinii, reprezentanții păgânismului, nu numai evreii se bucură de Nașterea Lui, dar Îl recunosc de Împărat și Dumnezeu al lor. Acesta era un prognostic despre creștinătatea Păgânilor în timp ce evreii vor rămâne în orbirea lor. Dacă din depărtări mari, cu primejdia vieții călătoresc Învățații orientului, nu să asculte învățăturile, ci numai să vadă venirea în lume a Mântuitorului – aceasta s-a întâmplat ca nouă să ne fie de mare învățătură. Noi nu suntem învățați, deci cu atât mai mult avem nevoie de învățătură, de lumină. Nu ca să-L vedem în fașă, ci desăvârșit, să-I auzim învățăturile și povețele, avem să călătorim nu în depărtări mari, ci numai până la Sfânta Biserică, unde găsim tot ce ne dorește inima în sfintele Scripturi, Cuvântul Lui. Dacă Magii I-au adus daruri aur, smirnă și tămâie, noi trebuie să-i oferim, în loc de aur, inima noastră; în loc de smirnă și tămâie, faptele noastre cele bune. Acestea Îi sunt lui Iisus cele mai plăcute daruri de la noi. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]66[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE] [SIZE=5]Tăierea împrejur[/SIZE] [SIZE=3](1 Ianuarie)[/SIZE] [SIZE=3](Luca 2, 20-21, 40-52)[/SIZE] 20. Și s-au întors păstorii slăvind, și lăudând pe Dumnezeu de toate cele ce auzise și văzuse, precum le se zisese lor. 21. Și când s-au umplut opt zile, ca să taie pruncul împrejur, chemat-au numele lui Iisus, care a fost zis de Înger, mai înainte până nu s-a zămislit în pântece. 40. Iar pruncul creștea, și se întărea cu Duhul, umplându-se de înțelepciune, și Darul lui Dumnezeu era pe dânsul. 41. Și se duceau părinții lui în toți anii în Ierusalim, la praznicul Paștilor. 42. Și când a fost de doisprezece ani, suindu-se Iisus în Ierusalim după obiceiul praznicului. 43. Și sfârșindu-se zilele, când s-au întors ei, a rămas Iisus pruncul în Ierusalim și n-au știut Iosif și mama lui. 44. Și părându-li-se că este cu alți călători, au venit cale de o zi, și l-au căutat pe dânsul prin rudenii, și prin cunoscuți. 45. Și neaflându-l, s-au întors în Ierusalim, căutându-l pe el. 46. Și au fost după trei zile, l-au aflat în biserică în mijlocul dascălilor, și ascultându-i și întrebându-i pe ei. 47. Și se minunau toți, aceia ce-l auzeau pe dânsul de înțelepciunea și de răspunsurile lui. 48. Și văzându-l pe el s-au mirat: și a zis către el mama lui: fiule, pentru ce ai făcut nouă așa? Iată tatăl tău și eu dorindu-te, te-am căutat pe tine. 49. Și a zis către dânșii: ce este că m-ați căutat, ori n-ați știut că întru cele ce sunt ale Tatălui Meu se cad să fiu. 50. Și ei n-au înțeles graiul care grăi lor. 51. Și s-a pogorât cu dânșii, și au venit în Nazaret, și era sub ascultarea lor, iară mama lui ținea toate cuvintele acestea întru inima sa. 52. Și Iisus creștea cu înțelepciunea, și cu vârsta, și cu dar de la Dumnezeu și de la oameni. Cercetarea bisericii 1. După Legea lui Moisi (Facerea 17, 12; Leviticul 12, 3) fiecare prunc, a opta zi de la nașterea sa, trebuia să fie supus circumciziunii sau tăierii împrejur, cu care ocazie i se punea nume. Circumciziunea la iudei era aceea ce este botezul la creștini: punerea omului în legătură cu Dumnezeu („Și veți tăia împrejur marginea trupului vostru, și va fi semn de legătură între Mine și între voi” – Facerea 17, 11). Mântuitorul Hristos, născându-se sub domnia Legii lui Moisi, se supune Legii și se taie și El împrejur a opta zi de la Nașterea Sa. Cu acest prilej I s-a pus numele Iisus, după cum zisese Îngerul, când a anunțat Mariei că va naște pe Mântuitorul lumii (Matei 1, 21; Luca 1, 31). Numele Lui este în deplină consonanță cu misiunea Lui, căci înseamnă Mântuitor. 2. Biserica la Iudei de pe timpul lui Iisus era, nu a lui Solomon, nici a lui Zorobabel, zidită pe ruinele celei dintâi, ci biserica lui Irod cel mare, biserică a cărei zidire a ținut de la 20 î.Hr. până la 62 d.Hr., care, prin urmare, pe timpul lui Hristos încă nu era gata. Biserica, propriu zisă (casa Domnului) era o zidire nu tocmai mare: 20 coți lărgimea și 60 coți lungimea, înconjurată de o curte mare, numită „curtea interioară“, în care puteau intra numai evreii. Curtea aceasta era împrejmuită cu un colosal zid, care în partea lui interioară, adică spre Casa Domnului, avea impozante edificii, care cuprindeau camere mari menite pentru păstrarea vistieriei bisericii. Jur-împrejurul acestei curți se întindea o altă curte vastă, numită „curtea exterioară“ sau „curtea păgânilor“, în care aveau voie să intre și păgânii, și din care Evreii făcuseră o piață formală, de speculă necurată. Din această curte a alungat Hristos pe neguțători. Curtea exterioară era și ea înconjurată cu un zid, încă mai puternic decât zidul curții interioare, așa că din afară, făcea impresia unei inexpugnabile fortărețe. Un aspect impozant primea curtea aceasta de la grandioasele și luxoasele foișoare (pridvoare, hale) de columne corintice, alipite de zidul înconjurător. Pe lângă aceste foișoare, în dosul lor, adică între ele și zidul înconjurător și, poate și printre ele și apoi deasupra lor, în etaj, se aflau locuințe pentru personalul de serviciu și pentru preoți, cum și saloane largi pentru întrunirile Sinedriului. Întreg complexul acesta de zidiri purta numele de biserică. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 23:28:25 |
| Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 13:17:08 |
| Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 23:47:26 |
| Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 09.01.2010 00:10:53 |
| Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 22:40:37 |
|
|