[urmare a mesajului trecut]
22. O zi întreagă nu ar fi de ajuns, dacă aș încerca să fac o listă cu toți cei pe care îi cinstim și îi slăvim ca Sfinți Părinți, fără totuși a merge în urma lor, atunci când calea lor se îndepărtează de adevăr.
Acest lucru trebuie să îl facem și în cazul de față, dacă se dovedește că unii dintre Sfinții Părinți au afirmat purcederea Duhului de la Fiul, împotriva cuvântului Domnului, Care ne-a învățat pe noi. Ne delimităm de această noutate, în măsura în care ea trădează și falsifică, cuvântul Stăpânului; în schimb, în ce-l privește pe părintele acestei noi dogme, ne abținem să îl condamnăm, cu atât mai mult cu cât nu este prezent, și nu poate nici să vorbească, nici să se apere. Dar, atunci când acuzatul nu este în măsură să apară în fața noastră și nici să trimită delegați, cine ar fi atât de nebun încât să dea drumul unei acuzații împotriva lui? Și fără acuzator, această problemă nu poate veni la judecată; fără judecată, nici condamnare, este imposibil ca să fie jignit cineva, care nu a luat parte la nici o dezbatere, fără a te acoperi tu însuți de rușine.
23. (1) „Sfinții Părinți au spus că Duhul a purces de la Fiul”. Aceasta este obiecția. Noi răspundem că aceștia sunt în număr mic și că majoritatea Sfinților Părinți nu a consimțit acestei păreri.
(2) Câțiva Sfinți Părinți – pe care îi putem număra pe degete – au ținut această învățătură. Dar hotărârile Sfintelor Sinoade au osândit pe cei care se împotrivesc astfel cuvântului Stăpânului.
(3) Au fost Sfinți Părinți cei care au spus aceasta. Dar la ce ne folosește să ne certăm asupra numărului Sfinților Părinți în chestiune? Când toată Zidirea face să se audă un singur glas, nimeni nu va părăsi niciodată Mistagogia, nici învățătura Ziditorului și Creatorului universului, pentru a alege creatura în locul Lui, dacă s-ar întâmpla ca aceasta să vorbească împotriva Celui ce a zidit-o. Nimeni nu se va închina în fața legilor iscodite de creatură, disprețuind pe cele ale Făcătorului și Întemeietorului lumii.
24. Invoci mărturia Sfinților Părinți pentru a-ți susține dogma? Iată aici mărturia Stăpânului Însuși. Iată hotărârile Sfintelor Sinoade Ecumenice. Iată, în sfârșit, și ceata celor mai mulți dintre Sfinții și de Dumnezeu purtătorii Părinți. Acestea sunt izvoarele dogmatice la care s-au adăpat duhovnicește, înainte de tine, episcopii Romei, la care ne-am referit puțin mai înainte. Ei au primit nealterată, datorită Simbolului sfânt de credință, dogma Sfintei Treimi consubstanțiale, și au transmis-o în toate provinciile din apus. I-am citat
(a) pe cei doi Sfinți Leon – Sfântul Părinte care a strălucit la al IV-lea Sfânt Sinod Ecumenic, și cel care e părtaș cu el la același nume și la aceeași credință. Dar exemplul lor este departe de a fi singular. Să ne gândim:
(b) Strălucitul Adrian a condus același tron apostolic. Dar, în corespondența sa cu Sfântul și Prea Fericitul Tarasie, unchiul nostru din partea tatălui, el se declară, deschis și fără ezitări, apărător al dogmei purcederii Duhului de la Tatăl, și nu de la Fiul.
25. (c) Credem de asemenea că e necesar să îi arătăm – chiar dacă aceste evenimente, fiind apropiate de noi, ne sunt cunoscute – pe preoții care, în vremea noastră, au venit la noi din Vechea Romă. Lucru ce s-a întâmplat nu o dată, ci de trei ori. Când am discutat, așa cum este drept, la întâlnirea pe care am avut-o cu ei, problema credinței noastre ortodoxe, ei nu ne-au spus, nici nu au lăsat să se înțeleagă, că ar avea în cugetarea lor, vreo dogmă diferită de credința care s-a întins peste tot pământul. Dimpotrivă, au strigat împreună cu noi, în mod limpede și fără ambiguități, că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl.
(d) Mai mult decât atât: în timpul unui sinod reunit pentru a hotărî anumite probleme bisericești, reprezentanții trimiși de Roma de către Părintele nostru Sfânt, Papa Ioan, pentru a stabili împreună cu noi, adevărata și dreapta teologie, ca și cum ar fi fost el însuși prezent, au făcut cunoscut, prin toate cuvântările și prin semnătura lor, că sunt adepții Simbolului ce este după cuvântul Domnului, și care a fost propovăduit și afirmat de toate Sfintele Sinoade Ecumenice.
26. Pentru că aceasta este realitatea și pentru că Biserica Romei s-a arătat întotdeauna, în cuvinte și în cugetare, în acord cu celelalte patru Patriarhii, spuneți-mi, cum de au ajuns urmașii lui Ham, să poată să dezvelească, fără scrupule, rușinea celor pe care îi proclamă Părinții lor, dar pe care îi ridiculizează în mod public? Dacă ar fi avut cea mai mică grijă pentru cuvântul Sfinților Părinți, ar fi trebuie să se supună hotărârilor Sfintelor Sinoade; să asculte de cuvintele episcopilor Romei; să se plece în fața cetei Sfinților și de Dumnezeu purtătorilor Părinți, în loc să se lege numai de unii, pe care îi necinstesc, acuzându-i de răzvrătire împotriva Stăpânului tuturor, deși pretind că le urmează regula și canonul credinței. Ar fi trebuit să înțeleagă că le fac cu mult mai mult rău acelora, arătându-i ca și vrăjmași ai Domnului, decât pot să le facă bine numindu-i „Sfinți Părinți”. Și chiar dacă le-ar fi indiferent faptul că i-au ultragiat pe Sfinții Părinți, ar trebui totuși să tremure și să se înțelepțească la gândul osândirii și al blestemului dumnezeiesc, care l-a lovit pe Ham, primul autor al unui asemenea paricid. Și temându-se să îl imite pe acel blestemat, ei nu ar trebui să descopere, ci mai degrabă să acopere ceea ce ar putea găsi smintitor la Părinții lor.
27. Dar dorința noastră cea mai dragă ar fi ca să nu fi existat niciodată nimeni care să imite acea faptă și nici să atragă un asemenea blestem! Fie ca Hristos Dumnezeul nostru să-i miluiască pe cei care s-au lăsat duși de val ca să comită acest paricid și care s-au răzvrătit împotriva cuvântului Său și a Legii Sale. Fie ca El, în marea Sa iubire de oameni, să le arate căderea lor, să-i împace cu cei pe care i-au jignit, și să le insufle dorința îndreptării. Fie ca El să-i primească în binecuvântarea celor care au acoperit rușinea Părintelui lor și să nu mai lase pe nimeni să devină prada și hrana lupului gânditor, începătorul răutății.
Pentru tine, iubite și sfinte ierarh, care lupți pentru mântuirea acestor oameni și care iei cununile biruinței împotriva vrăjmașului neamului omenesc, tu, care faci roade pentru Dumnezeu și îi aduci Lui în dar mântuirea celor pierduți, fie ca tu, pentru toate aceste osteneli, să păstrezi întreg și nestins focul iubirii dumnezeiești, pe care ni-l mărturisești, în Hristos Însuși, Adevăratul nostru Dumnezeu; cu rugăciunile Prea Sfintei Stăpâne și Maicii lui Dumnezeu, cu ale dumnezeieștilor Îngeri și cu ale tuturor Sfinților. Amin!
Razvan
|