![]() |
![]() |
|
#361
|
|||
|
|||
![]()
si inca 2 citate de la Sf. Parinti despre filioque daca nu ai avut rabdare sa citesti de la linku care ti l-am dat:
Cyril of Alexandria "Since the Holy Spirit when he is in us effects our being conformed to God, and he actually proceeds from the Father and Son, it is abundantly clear that he is of the divine essence, in it in essence and proceeding from it" (Treasury of the Holy Trinity, thesis 34 [ca. A.D. 424]). Fulgence "Hold most firmly and never doubt in the least that the only God the Son, who is one person of the Trinity, is the Son of the only God the Father; but the Holy Spirit himself also one person of the Trinity, is Spirit not of the Father only, but of Father and of Son together" (The Rule of Faith 53 [A.D. 524]). Gregory of Nyssa "[The] Father conveys the notion of unoriginate, unbegotten, and Father always; the only-begotten Son is understood along with the Father, coming from him but inseparably joined to him. Through the Son and with the Father, immediately and before any vague and unfounded concept interposes between them, the Holy Spirit is also perceived conjointly" (Against Eunomius 1 [A.D. 380]). Ambrose "Just as the Father is the fount of life, so too, there are many who have stated that the Son is designated as the fount of life. It is said, for example that with you, Almighty God, your Son is the fount of life, that is, the fount of the Holy Spirit. For the Spirit is life, just as the Lord says: `The words which I have spoken to you are Spirit and life' [John 6:64]" (The Holy Spirit 1 ![]() |
#362
|
|||
|
|||
![]()
Sfantul Grigore de Nyssa vorbeste in citatul tau despre Unitatea Persoanelor Sfintei Treimi, nu ca Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul.
Cand spui Duhul purcede de la Tatal si mai spui Duhul purcede de la Fiul, atunci automat spui ca intre Persoanele Sfintei Treimi se creeaza o ierarhie al carei ultim loc este ocupat de Duhul Sfant. Asta mi se pare o conceptie nu tocmai adevarat despre Unitatea Persoanelor Sfintei Treimi si aceeasi parere despre Filioque o are si Sf. Fotie cel Mare ,Patriarhul Constantinopolului in scrisoarea despre Filioque, trimisa pe la anii 883-884 catre Mitropolitul si Arhiepiscopul de Aquileea. Mi se pare ca am mai dat o data link spre aceasta epistola, dar se pare ca fiind prea lunga nu te-ai obosit s-o citesti, nici macar printre randuri. Corect ar fi: Duhul purcede de la Tatal si prin [mila] Fiul[ui] ajunge la noi, oamenii, sarmanele creaturi. |
#363
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#364
|
|||
|
|||
![]()
Am spus ce s-ar intampla din punctul de vedere al ierarhizarii Persoanelor Preasfintei Treimi, in cazul in care as accepta Filioque-ul.
Daca Duhul purcede de la Tatal si daca si Duhul purcede si de la Fiul nu inseamna oare ca Duhul ar ocupa ultimul loc intr-o presupusa ierarhie a Celor Trei Persoane ale Preasfintei Treimi? Asa judeca si Sfantul Fotie cel Mare invatatura latina Filioque. Nota istorica la Scrisoarea Sf. Fotie cel Mare catre Patriarhul de Aquileea: " Notă istorică despre SCRISOAREA CĂTRE MITROPOLITUL DE AQUILEEA (883) Scrisoarea Sfântului Fotie către Mitropolitul de Aquileea a fost scrisă între 883 și 884, adică după Sinodul de la Constantinopol din 879-880, al VIII-lea ecumenic, și cu puțin timp înainte ca Sfântul Patriarh să scrie Mistagogia Duhului Sfânt. Din nefericire, nu se știe cui a fost adresată cu adevărat, pentru că au fost doi Patriarhi de Aquileea, dușmani, în acea vreme: Walpert la Aquileea și Paladie la Grado (Cf. R. Haugh, Photius and the Carolingians, p.131). Este foarte posibil ca Patriarhul căruia i se adresează Sfântul Fotie, să fie un apărător al Papei Ioan al VIII-lea și al Sinodului din 879-880, și nu unul din partida germano-francă. Sfântul Fotie i-a răspuns acestui Patriarh de Aquileea, care îi scrisese la Constantinopol, arătându-i diferite argumente înaintate de teologii franci, ca răspuns la Scrisoarea Enciclică. Interesul esențial pe care îl suscită această scrisoare, rezidă, deci, în două puncte principale: 1. Sfântul Fotie știa foarte bine că în Apus, în Biserică, are loc un război teologic, între romanii ortodocși și francii, care încercau să uzurpeze autoritatea Bisericii, care a jucat în perioada caroligiană rolul unei etnarhii protectoare a poporului roman din Apus. Permiteți-ne să cităm câteva rânduri din articolul lui Romanides, apărut în Dossier H Augustin, care face lumină asupra contextului istoric: „Primul punct care trebuie luat în seamă este următorul: nu a existat niciodată, cu privire la Filioque, un conflict între romanii din Răsărit și cei din Apus. Desigur, au existat certuri în interiorul romanității, asupra unor puncte care priveau hristologia și asupra hotărârilor Sinoadelor ecumenice cu privire la Persoana lui Hristos. Dacă este adevărat că romanii din Apus au combătut hotărârile celui de-al Șaptelea Sinod, cu privire la Sfintele Icoane, în schimb, ei nu au susținut niciodată nici dogma, nici adăugarea lui Filioque la Crez, așa cum au făcut francii. Este deci esențial să se înțeleagă că această controversă cu privire la Filioque, nu a fost un conflict între Patriarhiile Vechii Rome și Noii Rome, ci între franci și toți romanii, din Răsărit și din Apus. Motivul controversei filioquiste trebuie căutat în hotărârea francilor de a face să fie condamnați ca eretici romanii din Răsărit, pentru a-i face pe aceștia să apară ca „greci”, adică, drept o națiune cu totul străină, în ochi romanilor din Apus, aflați atunci sub dominați francă. Pretextul controversei filioquiste a venit din acceptarea, de către franci, a ideii că opera Fericitului Augustin este cheia pentru a înțelege teologia primelor două Sfinte Sinoade ecumenice. Pertinența acestei diferențe între cauză și pretext apare citind hotărârile Sinodului de la Franckfurt (794), ale cărui Acte condamnau cele două tabere în conflict din timpul controversei iconclaste, cu intenția de a-i face să pară eretici pe romanii din Răsărit. Scopul francilor era, într-adevăr, de a rupe unitatea națională și ecleziastică a națiunii romane, făcând să apară controverse dogmatice, și astfel, să-i despartă, odată pentru totdeauna, pe romanii din Apus – aflați permanent pe punctul de a se revolta împotriva asupritorilor lor – de romanii din Răsărit. Pentru a face aceasta, francii lăsau să se creadă că romanii liberi din Răsărit își schimbaseră naționalitatea devenind „eretici” (de parcă erezia arată naționalitatea!), mutându-și capitala de la Vechea Romă la Noua Romă și preferând limba greacă celei latine. Aici se află, de fapt, argumentele pe care le găsim în scrisoarea, datată 871, a Împăratului Louis al II-lea Germanicul, către Împăratul Vasile I. Această politică deliberată a francilor a făcut din Filioque o problemă de dimensiuni dezastruoase și cu consecințe ireparabile. Până atunci, de fapt, Filioque nu era decât o armă a politicii france, fără a căpăta dimensiunile unei controverse teologice, pentru că romanii nădăjduiau, împotriva tuturor evidențelor, că papalitatea va ști cum să schimbe opțiunea francilor de a apăra această dogmă absurdă. Când a devenit evident că francii își vor menține această concepție politico-dogmatică, romanii au reacționat energic și au condamnat, atât pe Filioque, cât și poziția echivocă a francilor, cu privire la cinstirea Sfintelor Icoane – lucru ce s-a întâmplat în timpul celui de-al Optulea Sinod ecumenic, ținut în 879 la Constantinopol, Noua Romă. Scriindu-i Patriarhului de Aquileea, Sfântul Fotie se adresează, în mod sigur, prin intermediul lui, romanilor ortodocși din Apus, pentru a-i susține în lupta lor împotriva francilor și împotriva lui Filioque. Din această cauză, el le amintește propria lor tradiție romană latinofonă, propria lor credință, adică, cea înscrisă pe scuturile de argint, având Crezul Niceo-constantinopolitan, în greacă și latină, fără adăugiri. 2. Scrisoarea către Mitropolitul de Aquileea este importantă, pentru că reprezintă o respingere a tratatelor caroligiene, care încearcă să ofere justificări, din punct de vedere teologic și a posteriori, pentru că Filioque a fost, în Apus, mai întâi afirmat, fără argumentație pentru purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl și de la Fiul. Aceste tratate france au fost scrise, la cererea papei Nicolae I, care i-a solicitat lui Hincmar de Reims și lui Liutbert de Maintz să îl ajute. Astfel au fost concepute tratatele lui Enée de Paris și al lui Ratramne de Corbie, și s-a reunit sinodul de la Worms. Enée de Paris a scris Liber Adversus Graecos, o carte plină de dușmănie împotriva „grecilor”, pe care a împânzit-o cu citate din Fer. Augustin, luate din compilațiile anterioare ale lui Alcuin. Ratramne de Corbie a scris Contra Graecorum Opposita Romanam Ecclesiam Infamantium, care este încă și mai elaborată decât cartea lui Enée de Paris. Sfântul Fotie, în scrisoarea sa către Patriarhul de Aquileea, răspunde deci, unora dintre acuzațiile lui Ratramne, dar mai ales denunță, ca fals, apelul făcut de către franci la autoritatea Sfinților Părinți romani latinofoni, ca Fer. Ieronim, Sf. Ambrozie și Fer. Augustin – argument al autorității care a fost, de altfel, și principalul argument al sinodului de la Worms. Într-adevăr, Sfântul Fotie afirmă că, deși pot fi unele erori la anumiți Sfinți Părinți apuseni – în realitate, el nu putea să studieze această problemă decât formal, pentru că nu era ușor să citești operele lor, scrise în latinește –, aceste lacune, aceste deficiențe, nu au primit nici o autoritate, pentru că ele sunt condamnate de „inima” Sfinților Părinți. Aici avem argumentul Sfântului Vincențiu de Lerin, argument dezvoltat în Commonitorium, pe care îl reia Sfântul Fotie: totdeauna, este de preferat universalitatea sau majoritatea, în locul unei păreri izolate sau rău afirmată. În comentariul nostru, urmând majorității teologilor ortodocși contemporani, vom arăta că, indiferent de caracterul „formal” al dezbaterilor asupra Fericitului Augustin, conflictul între Sfântul Fotie și franci dovedește o opoziție dogmatică esențială între Sfinții Părinți ortodocși elenofoni și latinofoni – între care sunt incluși și Fericiții Ieronim și Augustin – și augustinismul pe care s-a întemeiat, în mod unic, teologia francă". Comentariu aparut in http://ro.wordpress.com/tag/lumea-ortodoxiei/ la data de 23 august 2008. R. |
#365
|
|||
|
|||
![]()
Texte: Migne, 102, col. 794-822; J. N. Valettas, Letters of His All-Holiness Photios, Patriarch of Constantinople, Londra, 1864, p.181 și urm.; Photius, Epistulae et Amphilochia, ed. B. Laourdas și L. G. Westerink, coll. Teubner, Leipzig, vol. III (1985), p.138-152, Ep. 291.
SCRISOARE CĂTRE MITROPOLITUL DE AQUILEEA Către Prea Fericitul Patriarh, Prea Sfințitul și prea iubitul de Dumnezeu,fratelui meu și coliturghisitor,Prea cinstitul și slăvitul Arhiepiscop și Mitropolit de Aquileea. Fotie,prin mila lui Dumnezeu Arhiepiscop al Constantinopolului Noua Romă și Patriarh ecumenic. 1. Scrisoarea pe care am primit-o de la Prea Fericirea voastră, ne-a făcut de la început să cunoaștem, cugetarea dumnezeiască ce vă însuflețește, cât și măreția și înălțimea iubirii duhovnicești pe care o aveți, care întrece cu mult sentimentele obișnuite ale celor ce sunt supuși stricăciunii. Apoi, persoana plină de sfințenie [pe care ați trimis-o la noi], căreia i-ați încredințat scrisoarea, ne-a părut, prin virtuțile sale, prin înțelepciunea și mai ales prin forța și prin tăria caracterului său, o oglindă în care am putut să contemplăm trăsăturile cinstite și dumnezeiești ale Sfinției Voastre. Însă, și scrisoarea lăsa să se întrevadă acestea, cu certitudine, atâta cât poate cuvântul scris; dar el ne-a oferit o icoană vie și desăvârșită, și ne-a adus, de asemenea, foarte multă bucurie și veselie, povestindu-ne evlavioasele osteneli ale Prea Fericirii Voastre. Și pe cine am avut sub ochii noștri? Un om ce inspira respect prin înțelepciunea sa mai mult decât prin părul său alb, bogat în înțelegeri duhovnicești ca și în virtuți; un om în care finețea și soliditatea gândirii se uneau armonios; un om, într-un cuvânt, cu totul înveșmântat în harul care se cere de la un preot, pe care numai Dumnezeu îl sfințește prin puterea Sfintelor noastre Taine, și care are cinstea de a fi ucenicul vostru și de a fi fost hirotonit de Sfinția Voastră. Astfel este preotul pe care noi l-am văzut în trimisul Prea Sfinției Voastre. Acest lucru ne-a făcut să cunoaștem cu siguranță, că ierarhul ce este deasupra lui, care l-a hirotonit în Taina preoției și care l-a trimis acum la noi, are o bogăție de harisme dumnezeiești și trebuie să fie, atât prin viața sa strălucitoare, cât și prin iubirea și prin râvna aprinsă pentru dogme, un model și o flacără, care conduc pe tot omul pe calea mântuirii. 2. Această persoană, de care vorbesc, care a primit de la Prea Sfinția Voastră harul de episcop, a fost hrănit, fără nici o îndoială, de la masa învățăturilor voastre dumnezeiești, și s-a adăpat din izvorul bogat al desăvârșirilor voastre; fără de care, n-ar fi putut niciodată să strălucească atât de mult în virtuți, așa cum le stă bine Arhipăstorilor lui Dumnezeu. Dar copia nu este întotdeauna identică, cu modelul și nici strălucirea luminii nu este aceeași. Trebuie, de aceea, să dăm slavă lui Dumnezeu, Cel ce este Binefăcătorul nostru și Ziditorul universului, care sfințește, în Apus ca și în Răsărit, învățători și făclii, și îi înalță pe tronul arhiepiscopal, ca să strălucească fără a slăbi, și să lumineze inima și sufletul mulțimii. 3. Dar, în mijlocul mângâierilor pe care le gustăm cugetând la sfintele voastre virtuți, admirând faptele curajoase, care ne bucură, iată că un zvon ne lovește urechile cu zgomot – și mai bine ar fi fost să nu-l fi auzit niciodată! Căci el nu ne aduce durere trupească, ci sufletească. Totuși, pentru că virtuțile Sfinției Voastre ne-au adus multă nădejde, vă vom spune și motivul tulburării noastre. Dar cum să vorbim fără să plângem? Unii din Apus au lepădat cuvintele Domnului, și ce lucru mai este frumos la ei ? Au disprețuit ei dogmele, hotărârile Sfinților Părinți ai Sinoadelor? Au socotit ei întru nimic precizările atente pe care aceștia le fac? Ori s-au aplecat asupra lor fără să aibă capacitatea duhovnicească necesară pentru a le înțelege ? Nu știu. Oricare ar fi motivul, zvonul – pe care aș vrea să nu-l fi auzit niciodată – a ajuns la urechile noastre, că unii din Apus răspândesc ideea că dumnezeiescul și Prea Sfântul Duh nu purcede numai de la Dumnezeu Tatăl, ci și de la Fiul. Ori, afirmând aceasta, fac mult rău credincioșilor. Această dogmă, în măsura în care rămâne o părere personală, nu cauzează, poate, un așa mare rău celor care, din lejeritate, au îmbrățișat-o – deși stricăciunile nu sunt mici. În schimb, când li se va propune o discuție pe această temă și li se va demonstra cu claritate, pe temeiul cuvintelor înseși ale Domnului și pe al întregii Scripturi Sfinte, că sunt în înșelare, vor trebui atunci să renunțe imediat la această dogmă absurdă și să accepte dogmele și textele ortodoxe. Dacă nu vor face nimic, atunci e clar că vor cădea într-o hulă foarte mare și vor suporta o condamnare foarte aspră, chiar dacă nimeni nu i-ar denunța în mod expres. Căci sunt lipsiți de orice virtute, mai ales în ce privește mărturisirea credinței adevărate, și sunt lipsiți și de Duhul Sfânt Însuși, pe Care L-au jignit, dogmatizând că purcede de la Fiul. Într-adevăr, prin această a doua purcedere, ei Îl nedreptățesc pe Duhul Sfânt și iau în bătaie de joc unica purcedere. Mintea lor n-a putut să găsească altceva mai aberant? Sau, mai bine zis, nu este acesta un lucru hulitor în cel mai înalt grad? Această hulă are ca rezultat atacarea a înseși cuvintelor Domnului și respingerea dogmei și a tradiției care au fost păstrate întotdeauna în marile episcopii. 4. Iată dovezile. Leon cel Bătrân (Leon I), episcop al Romei – pentru a nu-i cita și pe cei dinaintea lui – și Leon cel Tânăr (Leon III), care i-a urmat, sunt cunoscuți pentru că au păstrat credința și dogmele Bisericii universale și apostolice, cea a sfinților episcopi care i-au precedat și a hotărârilor Apostolilor. Primul dintre ei a dat multă strălucire celui de-al IV-lea Sfânt Sinod Ecumenic, prin trimișii sfinți pe care i-a delegat, și de asemenea, prin celebra sa scrisoare, care i-a „desființat” pe Nestorie și Eutihie. Dar, în ea declară că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl, conform celor formulate la Sfintele Sinoade anterioare; însă nu vorbește despre o purcedere de la Fiul. 5. La fel, Leon cel Tânăr, cel cu numele și cu credința la fel, înflăcărat apărător al adevăratei evlavii, dorind să evite ca traducerea într-o limbă străină să strice Crezul prea curat al sfintei noastre credințe, a scris textul în limba originală, greacă. Astfel, el i-a învățat pe apuseni, să cânte și să teologhisească în limba elenă, slava Sfintei Treimi. Departe de a se mulțumi numai cu această poruncă, el a dat să se construiască plăci comemorative în care a gravat Crezul în grecește și pe care le-a expus în mod public, la poarta Bisericii din Roma. Astfel se putea învăța, fără nici o teamă și fără nici o greutate, întreg conținutul credinței. Și nu mai rămânea nici un mijloc de a înțelege rău credința noastră, adevărata credință a creștinilor, folosind texte făcute în ascuns și fără nici un sens. Nu se mai putea face astfel, din Fiul, a doua cauză a Duhului, împreună cu Tatăl – Acest Duh Care purcede de la Tatăl, egal în cinste cu Fiul născut. 6. Acești doi oameni, acest „duet” sfânt care a luminat Apusul, nu au fost singurii care au păstrat credința nepătată și curată de orice adăugiri străine. Nu, Biserica apuseană nu duce lipsă de mărturisitori; și nu este cu ușurință să numărăm corul ierarhilor care s-au făcut auziți în intervalul de timp, care a separat pe cei doi Leon, ce au strălucit cu aceeași credință. Dar, pentru că Biserica Romei este într-un gând cu celelalte patru scaune patriarhale și păstrează aceeași credință; și pentru că Biserica este întemeiată și întărită pe piatra cuvintelor Stăpânului – această Biserică pe care porțile Iadului, adică gurile necuvântătoare ale ereticilor, nu o vor birui niciodată, după cum ne-a spus Adevărul Însuși – de unde și de la cine a putut să vină această nouă hulă împotriva Duhului, această hulă care este pe cale de a se răspândi? Și cum să nu ne tânguim fără încetare, cum să nu plângem nemângâiați, văzând nenorocirea care decurge de aici? Dar, în același timp, acest lucru ne obligă să avem îndoită râvnă, pentru a putea împiedica suferința și boala care se întinde, ca să îi înghită pe cei ale căror nume sunt înscrise în turma lui Hristos! 7. Iată de ce smerenia noastră se întoarce către cel ce este desăvârșit în virtuți, Sfinția Voastră, ca și către marele apărător al Bisericii, către care privesc toți fiii casei lui Israel. Vă cerem să faceți să lumineze în fața tuturor focul dumnezeiesc care arde în inima Sfinției Voastre: astfel, aprinzându-vă făclia, ca arhiepiscop, veți arunca lumina mântuitoare peste toți cei rătăciți; și îi veți smulge pe aceștia din greșeala lor, aducându-i la credința care a umplut pământul. [continuare] R. |
#366
|
|||
|
|||
![]()
[continuare din mesajul trecut]
8. Dogma purcederii de la Tatăl reiese în primul rând, după cum am văzut, din cuvintele Domnului (In. 15,26), fulger și tunet care întrece toată lumina. Să primească deci, cei ce Îl calomniază pe Duhul Sfânt spunând că purcede de la Fiul, acest cuvânt al Evangheliei, și să părăsească înșelarea și întunericul în care se zbat. Apoi vor putea, strălucind cu adevărata credință, să se adumbrească, împreună cu oamenii evlavioși, în adăposturile unde arde, cu strălucire neînserată, lumina ortodoxiei. Da, să îl respecte, în primul rând, pe Sfântul Ioan Teologul, Apostolul mistic, ce și-a rezemat capul de pieptul Mântuitorului, și care ne conduce în cunoașterea tainelor cerești, pe care le scoate ca dintr-un izvor (qu’il y a puisés); în sfârșit, să se roage ca să primească iertarea răzvrătirii lor împotriva Stăpânului, și împotriva Sfântului Ioan, cel mai mare teolog dintre Ucenici. Adepții dogmei purcederii Prea Sfântului Duh de la Tatăl și de la Fiul introduc în mod necesar două cauze și două principii; ei distrug astfel Monarhia – Unicitatea Principiului – în Sfânta Treime. Este limpede, de altfel, că dogma lor duce la predicarea, pe lângă prima dogmă, a unei dualități de cauze, a cărei unitate însăși se subdivide – această hulă să cadă pe capul lor! – în două principii. 9. Pe de altă parte, dacă purcederea de la Tatăl este desăvârșită, pentru ce mai este nevoie de o a doua purcedere, din moment de Duhul primește deja, prin purcederea de la Tatăl, desăvârșirea absolută? Dacă, dimpotrivă, purcederea de la Tatăl este nedesăvârșită… dar cine va putea suporta o asemenea absurditate, în care cădem acceptând o astfel de ipoteză? În primul rând, cu adevărat, cel ce îndrăznește să facă o asemenea afirmație, acela introduce nedesăvârșirea în sânul Atotdesăvârșitei Treimi. Apoi, face ca, din două părți care sunt imperfecte în sine, să vină Duhul Care desăvârșește toate. Mai mult, se întâmplă chiar ca să facă din Duhul o ființă compusă, pentru că spune că a venit din două cauze, subliniind – o, limbă necurată și inimă spurcată – că Duhul purcede în mod nedesăvârșit din fiecare dintre cele două cauze! Cei care sunt ținuți de această hulă, ar da bucuroși Duhului numele de fiu mai mic: și dacă își țin totuși limba, este de frica reacției pe care o vor avea oamenii evlavioși ; ei nu sunt mai puțin în favoarea acestei idei. Căci dacă Fiul a ieșit din Tatăl prin naștere și duhul a ieșit din Fiul prin purcedere, atunci Duhul este înjosit la rangul de fiu mai mic. Aceasta este o urmare inacceptabilă, dacă mai avem cea mai mică urmă de evlavie, și dacă mai vrem să fim considerați creștini. Și dacă harul lui Dumnezeu ne dăruiește competența necesară pentru o discuție teologică, nu am face o mare greșeală dacă am ignora această erezie și am neglija respingerea ei? Cum, deci, vom ocoli noi osânda care îi amenință pe hulitori? 10. Pentru tine, iubite și cinstite ierarh, sfânt între sfinți, arată-le lor încă o dată, urmările dogmei lor absurde. Duhul purcede – în opinia lor – prin nașterea Fiului. Dar nașterea Fiului și purcederea Duhului de la Fiul Care Se naște sunt simultane; deci, față de Tatăl, și Duhul iese prin naștere la fel de bine ca și Fiul: pentru că Tatăl naște pe Fiul iar Duhul împreună-răsare cu Fiul născut. Căci dacă ieșirile Lor nu sunt simultane, ci Fiul Se naște într-un anumit moment, și e nevoie de un alt moment pentru purcederea Duhului de la Fiul – ei sunt reduși aproape cu totul la acest gen de invenții – rezultă cu necesitate că Duhul este mai tânăr decât Fiul, pentru că vine după nașterea Fiului… Dar dacă, dându-și seama de această primejdie, ei renunță la această prea evidentă teomahie, recad în cealaltă problemă dificilă, fiind obligați să recunoască pe Duhul născut, [în loc de Duhul purces]. 11. Am aflat chiar că îndrăznesc să îl atace pe Sfântul Pavel însuși, acest stăpân și Părinte al întregii lumi: ei invocă mărturisirea sa de om al lui Dumnezeu în sprijinul ereziei lor. Iată argumentul lor. „Apostolul spune acestea: Dumnezeu a trimis pe Duhul Fiului Său, Care strigă în inimile noastre: Avva! Părinte!” Ei bine! Cei care își imaginează că găsesc în această frază a Sfântului Apostol o justificare a propriei lor neștiințe, trebuie să afle că însuși acest cuvânt al Sfântului Pavel, din care ei își fac scut, acesta însuși respinge cu cea mai mare putere erezia lor. Iese din orice discuție faptul de a-l critica pe Sfântul Pavel sau propovăduirea sa; însă noi le reproșăm faptul de a fi falsificat cuvintele sale, în care tresaltă viața dumnezeiască. Pentru că lor nu le e rușine ca să pună pe seama lui cuvinte și gânduri pe care el nu le-a avut niciodată, și osânda pe care ei o îndreaptă înspre el, să cadă pe capul lor. Deci, ce spune acest om ceresc? Că Duhul Fiului este trimis de Tatăl. Foarte bine. Mărturisește deci și tu același lucru, cu Sfântul Pavel. Da, El este Duhul Fiului, pentru că - El nu este niciodată străin Fiului, - El nu Îl contrazice niciodată, - El nu așază niciodată altă Lege decât cea a Fiului, și, pe de altă parte, - El are aceeași esență și aceeași putere cu a Fiului, - El are aceeași voință și aceeași putere de decizie, - El este, față de Unul – Tatăl – în același raport de dependență ca și Fiul: Primul Se naște din Unul, Al Doilea purcede tot din El; și iată de ce Sfântul Pavel a zis că El este „Duhul Fiului”. Ei nu au deci altceva de făcut decât să păstreze această sintagmă și nimeni nu îi va acuza de erezie. Sfântul Pavel nu a zis: „El purcede de la Fiul”; ci unii vor să spună că a zis, aruncând calomnii asupra propovăduirii sale și făcându-se pe ei vinovați de erezie. Dacă ei cred că faptul de a-L numi „Duhul Fiului” înseamnă că purcede de la Fiul, atunci vor dogmatiza și faptul că Tatăl purcede pe Fiul, pentru că Tatăl este mereu numit „Tatăl Fiului”. Mai mult, interpretarea lor va face loc la o multitudine fără sfârșit de cauze și de purcezători ai Duhului: pentru că Îl numim, de asemenea, și „Duhul Înțelepciunii”, al „Cunoștinței” al „Puterii”, și al tuturor atributelor de acest fel care se cuvin Dumnezeirii. Dacă deci, sub pretextul că Îi atribuie Duhului toate aceste lucruri printr-un complement direct, ei susțin că Duhul purcede din ele; ei bine, putem spune atunci că avem de-a face cu niște minți foarte inteligente! Dar cum să nu vezi prăpastia acestei greșeli, abisul înfricoșător în care demersul lor „subtil”, îi face să cadă? [continuare] R. |
#367
|
|||
|
|||
![]()
[urmare din mesajul trecut]
Citeste cu atentie pasajele subliniate: 12. Să luăm în considerare un alt aspect al dogmei lor; de aici vom vedea ieșind într-o zi, o altă blasfemie. Să presupunem că Duhul purcede de la Fiul, fără să fie nici anterior, nici posterior nașterii Fiului, pentru că aceste determinări temporare sunt cu totul excluse în Sfânta Treime. Duhul, să zicem, purcede simultan, dar și de la Unul și de la Celălalt: în același timp de la Tatăl și în același timp de la Fiul. Atunci, Cel purces va fi diferit în El Însuși, în funcție de Ipostasurile, de Persoanele care Îl purced. Vor fi deci două Duhuri în loc de unul, unul purcezând de la Tatăl și celălalt de la Fiul. Căci contrariul ar fi ceva cu totul monstruos și neobișnuit, pe care nu putem să-l vedem nicăieri, nici chiar la ființele care se reproduc prin naștere. Într-adevăr, este evident faptul că mai multe ființe care sunt persoane, pot să iasă din una și aceeași persoană. În schimb, ca o singură și aceeași ființă, o persoană unică, să iasă din principii diferite fără să păstreze în sine diversitatea persoanelor care au conceput-o, este un fenomen necunoscut și imposibil de exemplificat. Nici nașterea, nici alt mod de concepere, chiar superior nașterii, nu ne dau nici cel mai mic indiciu [că așa ceva ar putea fi posibil]. 13. Să luăm cazul copiilor. Se întâmplă adesea ca să se nască mai mulți, împreună sau unul după altul, dintr-unul și același pântece. Alt exemplu: aceeași mână lovește, scrie, face bine și se întinde către Dumnezeu. Dar a scrie este o sarcină proprie mâinii; lucruri asemănătoare putem spune, dacă vrem, și despre picior. Cine ar putea să creadă, doar dacă nu este nebun, că mersul este un lucru specific atât mâinii, cât și piciorului, că faptul de a vedea aparține atât ochiului, cât și urechii, sau alte lucruri de acest fel? Dimpotrivă, la fel cum mădularele sunt despărțite și așezate în spațiu, încât să poată fi distinse unele de altele, la fel și acțiunea lor, energia proprie fiecăreia dintre ele, este strâns legată de firea mădularului care acționează, și se diferențiază de celelalte. Aceeași specificitate există și la nivelul ființelor care sunt cu totul independente de alte ființe, adică a ipostasurilor, a persoanelor. 14. Ce scăpare le mai rămâne adepților acestei hule? Răul are atâtea șiretlicuri cu care să ne înșele! Totuși, puterea și înțelepciunea Pietrei Unghiulare, vorbind prin gura robilor Săi, dejoacă cu ușurință aceste stratageme. Să fim serioși! La ce subterfugiu au să mai facă acum apel, pentru a întări blasfemia lor? Cu a cui autoritate se vor mai acoperi? Cu cuvântul însuși al Domnului! Da, într-adevăr, nu le ajunge să hulească împotriva Stăpânului; mai trebuie să mai și demonstreze că El Însuși le-a dat ideea acestei hule, și că El a făcut din aceasta o lege. „Mântuitorul, spun ei, zice: «Acela va primi din al Meu și El aceea vă va vesti vouă» (In. 16,14)” Dar, tocmai acest pasaj este cel la care ne putem referi pentru a-i contrazice, și pentru a demonstra că Duhul primește de la Tatăl și purcede de la Tatăl, într-un mod cu totul neîndoielnic. Deci, dacă acești oameni își susțin erezia pe un verset care, în realitate, îi contrazice în cel mai înalt grad, nu sunt ei de plâns? Acești teoreticieni lamentabili se arată încă și mai lamentabili în dialoguri. Nu este acesta versetul dorit? Ce poate fi însă mai limpede, decât acest cuvânt al Domnului, pentru a respinge îndrăzneața lor teorie? Nu ar putea reieși de altundeva mai cu claritate că Duhul purcede de la Tatăl și nu de la Fiul. 15. Într-adevăr, ceea ce Domnul ne învață în altă parte, când spune că Duhul purcede de la Tatăl (In. 15,26), El exprimă aici prin cuvintele „Duhul va primi (va lua) din al Meu”. Să luăm aminte: El nu spune „de la Mine”, ci „din al Meu”, adică, în mod evident, din Tatăl. Doar dacă nu există, pentru ei, altcineva, în afară de Tatăl și de Duhul, care să fie al Fiului și pe care Fiul să îl numească „al Meu”. Dacă vrăjmașii noștri își mai imaginează, că mărturii atât de copleșitoare pentru ei, converg sensului pe care îl doresc ei, nu știu ce avocat ar mai putea găsi, pentru a susține dogma lor absurdă. Ei se arată neputincioși de a înțelege texte care sunt cunoscute de toată lumea; neputincioși de a păstra dogma pe care au ținut-o în mână; și neagă faptul de a învăța, de la altcineva, ceea ce nu cunosc. Ar fi trebuit să cerceteze cu ardoare și să ceară ajutorul oamenilor înțelepți, care i-ar fi scos din neștiința lor. Ei, în schimb, se prezintă ca niște stăpâni și care niște părinți, ai propriilor lor elucubrații. Pentru că Domnul zice: „Duhul va primi din al Meu și aceea vă va vesti vouă”, oare n-au nici un scrupul, ca să nu înțeleagă cuvintele „din al Meu”, altfel decât ni le-a spus Mântuitorul? De ce falsifică ei, ceea ce El a spus, citind „de la Mine”, în loc de „din al Meu”? Căci poate că tocmai acest mod de a citi, i-a condus să gândească, că ar fi aici o confirmare a ideii lor. Dar, admițând chiar, că Domnul ar fi spus aceasta – ceea ce nu este cazul – eu susțin totuși, că interpretarea lor rămâne inacceptabilă. Căci termenul „lambanein” (a lua, a primi) nu este totdeauna folosit, pentru a arăta purcederea. El poate îmbrăca, în anumite contexte, un sens cu totul diferit. Trebuie să facem foarte bine diferența între două idei. Faptul că un ipostas primește și face să țâșnească apele înțelepciunii într-un alt ipostas (sau: izvorăște ceva într-un alt ipostas), nu are nimic de-a face cu faptul de a purcede, adică de a-și primi ființa sau ipostasul. Astfel, luând în considerare numai sensul termenilor folosiți, și tot nu văd nici o îndreptățire a gândirii lor. Un cu totul altul argument al lor, se arată a fi îmbibat de aceeași demență, și produsul aceleiași neștiințe; și în același timp, bun de a-i înfunda în aceeași necredință și lipsă de evlavie, care îi poartă spre moarte. 16. Iată aici noul lor argument: „Să zicem că este adevărat ceea ce spuneți; Dar Sf. Ambrozie cel Mare, Augustin, Ieronim și încă alții câțiva, care se bucură de aceeași autoritate și de aceeași importanță dogmatică ca și acești trei Părinți, și care sunt de asemenea cunoscuți, prin viața lor luminoasă și virtuoasă, au învățat, nu o dată, în operele lor, că Duhul purcede de la Fiul. Urmându-i pe acești învățători, noi credem și mărturisim această dogmă; și noi nu vrem să îi nedreptățim pe acești Sfinți Părinți și să îi acuzăm de erezie!” Primul răspuns care trebuie să le fie dat, sare în ochi: dacă zece, sau chiar douăzeci de Sfinți Părinți, ar fi spus aceasta, atunci când zece mii spun contrariul, atunci întreb: cine îi insultă pe Sfinții Părinți? Cei care restrâng acest ocean imens de credință, la o foarte mică minoritate, cei care fac din această mână de oameni, împotrivitori și vrăjmași ai Sfintelor Sinoade Ecumenice și ai mulțimii nenumărate de Sfinți Părinți purtători de Dumnezeu ? Sau cei care sunt din marea majoritate? „Dacă refuzăm să spunem că Duhul purcede de la Fiul, zice potrivnicul nostru, atunci îi ridiculizăm pe Sfinții Părinți, care au spus tocmai aceasta.” Dar dacă acceptăm să o spunem, nu ne batem joc atunci, cu atât mai mult, de Sfinții Părinți, care, în majoritatea zdrobitoare a lor, n-au acceptat această dogmă, nici pentru o clipă? „Dar a susține contrariul a ceea ce au spus ei, înseamnă a-i insulta pe Sfinții Părinți”. Dar nu înseamnă a insulta, cu atât mai grav, Atotputernicia Stăpânului a toate, atunci când se falsifică cuvintele Sale și când este ales un alt învățător, în afară de El, pentru a face cunoscută teologia? Pe de altă parte, cine susține aceste lucruri pe care le pretindeți? Da, cine îl insultă pe Augustin, acest om sfânt, pe Ieronim sau pe Sfântul Ambrozie? Nu este mai degrabă același care se opune Stăpânului și Părintelui tuturor? Ba da, el este, și nu cel care, fără a înainta pe acest drum, recunoaște smerit că toată lumea trebuie să se supună sfintelor porunci ale Stăpânului universului R. [continuare] |
#368
|
|||
|
|||
![]()
[urmare a mesajului trecut]
17. Dar, din două, una – insistă potrivnicii noștri – : ori acești Sfinți Părinți de care vorbim, au afirmat o dogmă adevărată, și atunci toi cei care îi socotesc în numărul Părinților, trebuie să îmbrățișeze și ei această opinie; sau ei au proferat o hulă, și atunci trebuie să îi condamnăm cu totul, împreuna cu dogma eretică. Ce nedreptate enormă! Iată deci, până unde merge necuviința! Încă nemulțumiți îndeajuns pentru această „subminare” (subversion) a Teologiei, din care ei fac lege, li se pare că nu au parcurs decât jumătate din drum, dacă nu reușesc să îi sară chiar și pe aceia pe care îi socotesc Sfinții lor Părinți! Ei îi supun unui examen cu totul necuvincios, și „le dezvelesc rușinea”. Da, ei sunt cu adevărat urmașii lui Ham care, în loc să acopere rușinea tatălui său, a avut îndrăzneala și impudoarea să o descopere. Dimpotrivă, fiii Bisericii, inimile credincioase învățăturilor și dogmelor sfinte, știu, vrednici urmași ai lui Sem și Iafet, atât să acopere rușinea părintelui lor, cât și să condamne comportamentul urmașilor intoleranți ai lui Ham, fugind de tovărășia lor. 18. Este bine de remarcat că, dacă oamenii pe care i-am numit Sfinții Părinți, nu au spus nimic împotriva Stăpânului tuturor, nici noi nu ne opunem lor cu nimic. În schimb, dacă voi spuneți, că ei se împotrivesc cuvintelor Stăpânului, atunci vă asumați responsabilitatea unei greșeli duble: Îl așezați pe Stăpânul în al doilea rând, după ei; și îi socotiți voi înșivă foarte vinovați, pentru că au nesocotit poruncile Domnului. Dar cât de multe scuze putem invoca, totuși, pentru a-i dezvinovăți pe acești fericiți oameni! Câte împrejurări nu au existat, ca să îi constrângă, pe mulți dintre ei, să păstreze tăcerea asupra a diferite lucruri, și să spună altceva, din grija de a menaja auditoriul, sau pentru a răspunde atacurilor eretice, sau în sfârșit, din cauza unei neștiințe pur umane, care este partea noastră a tuturor! Unul, zic, era în plin război împotriva eterodocșilor; altul dorea să se pogoare la slăbiciunea ascultătorilor săi; al treilea urmărea un alt scop, și presându-l împrejurările, a trebuit să renunțe, într-o măsură care nu e neglijabilă, la rigoare și la acrivie, în scopul de a salva un adevăr mai esențial. Iată cum și unii și alții s-au aflat purtați să spună și să facă ceea ce noi nu putem nici să spunem, nici să facem, în prezent. 19. Să ne gândim, de exemplu, la Sfântul Pavel, pentru a nu-l cita decât pe el. Nu a acceptat el, marele învățător al neamurilor, să se curățească după poruncile Legii și, anume, să se tundă (Fapt. 18,1 ![]() Dar, cei care iau în considerare astfel de texte și trec cu vederea slăbiciunea ascultătorilor vremii, precum și nevoia oratorului de a se folosi de blândețe în asemenea împrejurări, precum și polemica pe care o angajase împotriva vrăjmașilor săi, pe scurt, dacă scoatem din context anumite texte și le prezentăm astfel, ca dogme și le primim cu acest titulatură, autorii lor înșiși vor protesta împotriva unui astfel de procedeu și îl vor condamna. 20. Pe de altă parte, dacă autorii cu pricina au fost avertizați asupra unui punct capabil să stârnească polemici, iar ei au continuat totuși să insiste în împotrivirea lor împotriva cetei Părinților; dacă ei au împins îndrăzneala până la sfidare și până la răzvrătirea deschisă; dacă au continuat în această părere rătăcită și sunt morți știind ceea ce li se impută; atunci, da, fără nici o îndoială, trebuie să îi respingem, împreună cu dogma lor greșită. În schimb, dacă au formulat ceva incorect, și un anumit motiv, astăzi uitat, i-a purtat ca să facă o mică modificare legii celei drepte; dacă nici o cercetare nu le-a fost propusă asupra problemei în discuție; dacă nimeni nu le-a atras atenția să se lumineze în privința Adevărului; în acest caz, ca și când nu ar fi spus niciodată acel cuvânt [care poate fi eronat], vom continua să îi considerăm ca Sfinți Părinți, datorită strălucirii vieții lor, a evlaviei pe care o avem față de virtuțile lor și față de adânca lor credință ortodoxă, altfel ireproșabilă. Nu le vom urma însă definițiile care sunt atinse de eroare. Potrivnicii noștri acționează însă invers. Vrând cu orice preț, să pună mărturia Sfinților Părinți în dezacord cu însuși glasul Domnului, ei par, declarativ, că îi cinstesc și îi numesc Sfinți Părinți; dar în realitate, după raționamentul lor, îi fac să pară vrăjmași și vinovați de paricid. Noi, care suntem conștienți de faptul că mai mulți Sfinți Părinți și Fericiți s-au îndepărtat, în alte cazuri, de rigoarea absolută a dogmelor ortodoxe, refuzăm, de fiecare dată, a le urma în greșeli și a le include pe acestea în conținutul de credință; dar, față de persoanele lor, ne păstrăm cinstirea. Facem la fel și de această dată, dacă se dovedește că unii s-au înșelat și au spus că Duhul purcede de la Fiul. Nu vom accepta această idee, care se împotrivește cuvântului Domnului; dar nu-i vom izgoni din ceata Sfinților Părinți, pe acești oameni vrednici de cinstire. 21. Nu este și Sf. Dionisie al Alexandriei în această situație? Numărându-l în ceata Sfinților Părinți, nu primim însă și propovăduirea sa cu tentă ariană, pe care a ținut-o împotriva libianului Sabelie. Dar ce spun, că „nu primim”? Nu numai că nu o primim, dar o și respingem, chiar și cu ultima suflare. Putem apune la fel și despre Sf. Metodie, marele Mucenic și Arhiepiscop, care a avut cheile tronului de la Patara; de asemenea și despre Sf. Irineu, Arhiepiscop al Lyonului și despre Sf. Papius de Ierapole (Papius d’Hiérapole). Sfântul Metodie a primit cununa de mucenic; ceilalți doi s-au arătat vrednici urmași ai Sfinților Apostoli, și viața lor virtuoasă strălucește cu o lumină cu adevărat minunată. Ei bine! Dacă ei nu au fost întotdeauna la înălțimea Adevărului și s-au rătăcit câteodată în păreri contrare dogmelor comune ale Bisericii, în acestea nu le vom urma. Dar nu micșorăm întru nimic cinstea și slava pe care o merită, ca Sfinți Părinți. [continuare] R. |
#369
|
|||
|
|||
![]()
[urmare a mesajului trecut]
22. O zi întreagă nu ar fi de ajuns, dacă aș încerca să fac o listă cu toți cei pe care îi cinstim și îi slăvim ca Sfinți Părinți, fără totuși a merge în urma lor, atunci când calea lor se îndepărtează de adevăr. Acest lucru trebuie să îl facem și în cazul de față, dacă se dovedește că unii dintre Sfinții Părinți au afirmat purcederea Duhului de la Fiul, împotriva cuvântului Domnului, Care ne-a învățat pe noi. Ne delimităm de această noutate, în măsura în care ea trădează și falsifică, cuvântul Stăpânului; în schimb, în ce-l privește pe părintele acestei noi dogme, ne abținem să îl condamnăm, cu atât mai mult cu cât nu este prezent, și nu poate nici să vorbească, nici să se apere. Dar, atunci când acuzatul nu este în măsură să apară în fața noastră și nici să trimită delegați, cine ar fi atât de nebun încât să dea drumul unei acuzații împotriva lui? Și fără acuzator, această problemă nu poate veni la judecată; fără judecată, nici condamnare, este imposibil ca să fie jignit cineva, care nu a luat parte la nici o dezbatere, fără a te acoperi tu însuți de rușine. 23. (1) „Sfinții Părinți au spus că Duhul a purces de la Fiul”. Aceasta este obiecția. Noi răspundem că aceștia sunt în număr mic și că majoritatea Sfinților Părinți nu a consimțit acestei păreri. (2) Câțiva Sfinți Părinți – pe care îi putem număra pe degete – au ținut această învățătură. Dar hotărârile Sfintelor Sinoade au osândit pe cei care se împotrivesc astfel cuvântului Stăpânului. (3) Au fost Sfinți Părinți cei care au spus aceasta. Dar la ce ne folosește să ne certăm asupra numărului Sfinților Părinți în chestiune? Când toată Zidirea face să se audă un singur glas, nimeni nu va părăsi niciodată Mistagogia, nici învățătura Ziditorului și Creatorului universului, pentru a alege creatura în locul Lui, dacă s-ar întâmpla ca aceasta să vorbească împotriva Celui ce a zidit-o. Nimeni nu se va închina în fața legilor iscodite de creatură, disprețuind pe cele ale Făcătorului și Întemeietorului lumii. 24. Invoci mărturia Sfinților Părinți pentru a-ți susține dogma? Iată aici mărturia Stăpânului Însuși. Iată hotărârile Sfintelor Sinoade Ecumenice. Iată, în sfârșit, și ceata celor mai mulți dintre Sfinții și de Dumnezeu purtătorii Părinți. Acestea sunt izvoarele dogmatice la care s-au adăpat duhovnicește, înainte de tine, episcopii Romei, la care ne-am referit puțin mai înainte. Ei au primit nealterată, datorită Simbolului sfânt de credință, dogma Sfintei Treimi consubstanțiale, și au transmis-o în toate provinciile din apus. I-am citat (a) pe cei doi Sfinți Leon – Sfântul Părinte care a strălucit la al IV-lea Sfânt Sinod Ecumenic, și cel care e părtaș cu el la același nume și la aceeași credință. Dar exemplul lor este departe de a fi singular. Să ne gândim: (b) Strălucitul Adrian a condus același tron apostolic. Dar, în corespondența sa cu Sfântul și Prea Fericitul Tarasie, unchiul nostru din partea tatălui, el se declară, deschis și fără ezitări, apărător al dogmei purcederii Duhului de la Tatăl, și nu de la Fiul. 25. (c) Credem de asemenea că e necesar să îi arătăm – chiar dacă aceste evenimente, fiind apropiate de noi, ne sunt cunoscute – pe preoții care, în vremea noastră, au venit la noi din Vechea Romă. Lucru ce s-a întâmplat nu o dată, ci de trei ori. Când am discutat, așa cum este drept, la întâlnirea pe care am avut-o cu ei, problema credinței noastre ortodoxe, ei nu ne-au spus, nici nu au lăsat să se înțeleagă, că ar avea în cugetarea lor, vreo dogmă diferită de credința care s-a întins peste tot pământul. Dimpotrivă, au strigat împreună cu noi, în mod limpede și fără ambiguități, că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl. (d) Mai mult decât atât: în timpul unui sinod reunit pentru a hotărî anumite probleme bisericești, reprezentanții trimiși de Roma de către Părintele nostru Sfânt, Papa Ioan, pentru a stabili împreună cu noi, adevărata și dreapta teologie, ca și cum ar fi fost el însuși prezent, au făcut cunoscut, prin toate cuvântările și prin semnătura lor, că sunt adepții Simbolului ce este după cuvântul Domnului, și care a fost propovăduit și afirmat de toate Sfintele Sinoade Ecumenice. 26. Pentru că aceasta este realitatea și pentru că Biserica Romei s-a arătat întotdeauna, în cuvinte și în cugetare, în acord cu celelalte patru Patriarhii, spuneți-mi, cum de au ajuns urmașii lui Ham, să poată să dezvelească, fără scrupule, rușinea celor pe care îi proclamă Părinții lor, dar pe care îi ridiculizează în mod public? Dacă ar fi avut cea mai mică grijă pentru cuvântul Sfinților Părinți, ar fi trebuie să se supună hotărârilor Sfintelor Sinoade; să asculte de cuvintele episcopilor Romei; să se plece în fața cetei Sfinților și de Dumnezeu purtătorilor Părinți, în loc să se lege numai de unii, pe care îi necinstesc, acuzându-i de răzvrătire împotriva Stăpânului tuturor, deși pretind că le urmează regula și canonul credinței. Ar fi trebuit să înțeleagă că le fac cu mult mai mult rău acelora, arătându-i ca și vrăjmași ai Domnului, decât pot să le facă bine numindu-i „Sfinți Părinți”. Și chiar dacă le-ar fi indiferent faptul că i-au ultragiat pe Sfinții Părinți, ar trebui totuși să tremure și să se înțelepțească la gândul osândirii și al blestemului dumnezeiesc, care l-a lovit pe Ham, primul autor al unui asemenea paricid. Și temându-se să îl imite pe acel blestemat, ei nu ar trebui să descopere, ci mai degrabă să acopere ceea ce ar putea găsi smintitor la Părinții lor. 27. Dar dorința noastră cea mai dragă ar fi ca să nu fi existat niciodată nimeni care să imite acea faptă și nici să atragă un asemenea blestem! Fie ca Hristos Dumnezeul nostru să-i miluiască pe cei care s-au lăsat duși de val ca să comită acest paricid și care s-au răzvrătit împotriva cuvântului Său și a Legii Sale. Fie ca El, în marea Sa iubire de oameni, să le arate căderea lor, să-i împace cu cei pe care i-au jignit, și să le insufle dorința îndreptării. Fie ca El să-i primească în binecuvântarea celor care au acoperit rușinea Părintelui lor și să nu mai lase pe nimeni să devină prada și hrana lupului gânditor, începătorul răutății. Pentru tine, iubite și sfinte ierarh, care lupți pentru mântuirea acestor oameni și care iei cununile biruinței împotriva vrăjmașului neamului omenesc, tu, care faci roade pentru Dumnezeu și îi aduci Lui în dar mântuirea celor pierduți, fie ca tu, pentru toate aceste osteneli, să păstrezi întreg și nestins focul iubirii dumnezeiești, pe care ni-l mărturisești, în Hristos Însuși, Adevăratul nostru Dumnezeu; cu rugăciunile Prea Sfintei Stăpâne și Maicii lui Dumnezeu, cu ale dumnezeieștilor Îngeri și cu ale tuturor Sfinților. Amin! Razvan |
#370
|
|||
|
|||
![]()
Mihai, asa "judeca" ortodocsii chiar pe Sfintii Parinti [care au fost o minoritate] ce au sustinut in contra hotararii Sinodului I Ecumenic de la Niceea ca Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul.
Invataturile innoitoare fata de hotararile Sfintelor Sinoade Ecumenice nu trebuie urmate, insa acesti oameni care au dus o viata de sfinti au fost supusi si ei erorilor umane si au formulat invataturi innoitoare. Insa trebuie avut in vedere contextul in care au fost "formulate" asemenea invataturi, care este si in functie de auditoriul caruia ii era destinata invatatura de credinta. Razvan |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Iarasi cipuri si biometrice | BogdanF2 | Generalitati | 71 | 24.02.2017 07:53:45 |
Institutia papala | danyel | Biserica Romano-Catolica | 28 | 06.01.2013 22:26:39 |
Vizita papala in 2013 ? | Mihnea Dragomir | Biserica Romano-Catolica | 92 | 13.09.2012 21:04:03 |
Ganduri ...iarasi | 14carol06 | Generalitati | 1 | 06.02.2009 17:14:58 |
Iarasi despre grafice,sondaje, filocalie, scl.... | alecsandru | Generalitati | 4 | 15.05.2007 09:16:13 |
|