Intelesul cuvntului "lume"(2)
[SIZE=3]Urmând clasificările stabilite de rațiune, cuvântul lume se întrebuințează ca și nume comun pentru toate patimile. Atunci când dorim să desemnăm toate patimile, noi le numim lume; iar atunci când vrem să le clasificăm după caracteristicile particulare, le numim “patimi”. Fiecare patimă este un mod particular de a trăi după înțelesurile cele slabe ale lumii (Gal. 4, 3; Col. 2, 8). Acolo unde patimile încetează de a acționa, înțelesurile lumii rămân inactive. Iată care sunt patimile: pofta de avere, tendința de a aduna diferite lucruri; plăcerea trupească din care izvorăște patima desfrânării; pofta de mărire, din care se naște invidia; pofta de stăpânire; deșartă slavă a puterii; tendința de a se îmbrăca cu haine luxoase și cu podoabe deșarte; căutarea slavei omenești care produce pizma; neliniștea pentru existența trupească.[/SIZE]
[SIZE=3]Acolo unde aceste patimi încetează de a acționa, lumea moare. In măsura în care ascetul se eliberează de acestea rămâne în afară de lume, acesta anihilându-se pe măsură ce părți din ea sunt distruse. Cineva a spus despre sfinți că în timp ce trăiau, erau și morți: căci trăind în trup, nu trăiau pentru trup. Și tu, analizează pentru care din patimile enumerate mai sus trăiești. Vei ști atunci în ce măsură trăiești pentru lume, și în ce măsură ești mort pentru ea. Când vei înțelege ce înseamnă lumea, vei pricepe, conform indicațiilor de mai sus, prin ce ai rămas legat de ea și prin ce te-ai rupt de ea. Pe lumea este viața și înțelepciunea trupească”.[/SIZE]
[SIZE=3]“Lumea este o prostituată care solicită dragostea celor ce o privesc cu poftă, pentru frumusețea ei. Cel ce a fost sedus, chiar în parte, de dragostea lumii și care se lasă îmbrățișat de ea, nu se va putea smulge din brațele ei până ce-l va lipsi de viața veșnică. Atunci când lumea îl stăpânește complet pe un om până la moarte, de abia atunci omul realizează că aceasta este mincinoasă și înșelătoare. Cel ce se luptă pentru a scăpa de întunecimea lumii nu poate, până încă se află în această întunecime, să-i vadă toate cursele. Lumea îi ține înlănțuiți nu numai pe ucenicii săi, pe fii săi captivi, ci iată că a început să-i angajeze în lucrurile sale chiar și pe cei ce practică sărăcia, pe asceți și pe cei ce s-au ridicat deasupra ei; ea îi strivește și îi calcă în picioare”.[/SIZE]
[SIZE=3]Intemeindu-ne pe aceste învățături despre lume, învățate din Sfânta Scriptură și de la Sfinții Părinți, le dăm fraților noștri prea iubiți următorul sfat și le adresăm o fierbinte rugăciune: temeți-vă să nu ajungeți slujitori ai lumii! Chiar și asceții pot ajunge în această slujire dacă nu veghează cu mare atenție asupra lor înșiși. Această slujire se poate împlini printr-un atașament nebăgat în seamă, față de lucruri neînsemnate. Să luăm toate măsurile pentru a ne apăra împotriva iubirii față de lume. Să nu considerăm inofensiv un atașament neînsemnat, chiar dacă pare fără nici o importanță. Să nu considerăm cea mai mică îndepărtare de poruncile evanghelice.[/SIZE]
[SIZE=3]Să nu uităm cuvintele teribile spuse de Sfântul Apostol lacov: “Prea desfrânaților! Nu știți, oare, că prietenia lumii este dușmănie față de Dumnezeu? Cine deci va voi să fie prieten cu lumea se face vrăjmaș lui Dumnezeu” (lacob 4, 4). Orice atașament este, în sens spiritual, desfrânare pentru călugărul care trebuie să-și îndrepte către Dumnezeu toată dragostea, cum spune Psalmistul: “Iubiți pe Domnul toți cuvioșii Lui” (Ps. 30, 25). Căci iată cei ce se depărtează de Tine vor pieri; nimicit-ai pe tot cel ce se leapădă de Tine” (Ps. 72, 26).[/SIZE]
[SIZE=3]Cine slujește lumii, nu poate în același timp sluji și lui Dumnezeu; lucrul acesta este imposibil! Chiar dacă pentru cei ce sunt robiți de lume, și au o opinie deformată, lucrul acesta li se pare posibil, se înșală: aceasta nu-i în realitate decât ipocrizie, fățărnicie, minciună față de tine și față de alții. Cel ce este prieten cu lumea devine în mod inevitabil, poate fără să știe, vrăjmaș lui Dumnezeu și mântuirii sale. Iubirea față de lume se strecoară în suflet ca un hoț, favorizat de întunericul nopții, adică de nebăgarea de seamă și lipsa de atenție față de tine însuți. Dragostea față de lume este capabilă de cele mai mari nedreptăți, de cele mai mari crime.[/SIZE]
[SIZE=3]Exemplu concludent ne este dat de către preoții evreilor contemporani cu Domnul Hristos. Acest cler căzuse în iubire față de lume. Era corupt prin iubirea față de onoruri, de laudele și slava oamenilor. Erau stăpâniți de iubire de bani și de bogății; erau căzuți în senzualitate și în desfrânare; făceau tot felul de abuzuri și nedreptăți. Pentru a-și păstra poziția lor privilegiată în sânul poporului, își puneau masca pietății, și împlineau cu minuțiozitate prescripțiile rituale și tradițiile bătrânilor. Și care a fost urmarea acestei iubiri față de lume? O despărțire radicală față de Dumnezeu, precedată de o ură oarbă și fanatică contra Lui. Clerul iudeu s-a împotrivit cu îndărătnicie lui Dumnezeu-Omul atunci când El se descoperea lumii; I s-au opus conștienți fiind de divinitatea Lui, cum mărturisește Nicodim, unul dintre membrii Sinedriului (Ioan 3, 2).[/SIZE]
|