![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]Urmând clasificările stabilite de rațiune, cuvântul lume se întrebuințează ca și nume comun pentru toate patimile. Atunci când dorim să desemnăm toate patimile, noi le numim lume; iar atunci când vrem să le clasificăm după caracteristicile particulare, le numim “patimi”. Fiecare patimă este un mod particular de a trăi după înțelesurile cele slabe ale lumii (Gal. 4, 3; Col. 2, 8). Acolo unde patimile încetează de a acționa, înțelesurile lumii rămân inactive. Iată care sunt patimile: pofta de avere, tendința de a aduna diferite lucruri; plăcerea trupească din care izvorăște patima desfrânării; pofta de mărire, din care se naște invidia; pofta de stăpânire; deșartă slavă a puterii; tendința de a se îmbrăca cu haine luxoase și cu podoabe deșarte; căutarea slavei omenești care produce pizma; neliniștea pentru existența trupească.[/SIZE]
[SIZE=3]Acolo unde aceste patimi încetează de a acționa, lumea moare. In măsura în care ascetul se eliberează de acestea rămâne în afară de lume, acesta anihilându-se pe măsură ce părți din ea sunt distruse. Cineva a spus despre sfinți că în timp ce trăiau, erau și morți: căci trăind în trup, nu trăiau pentru trup. Și tu, analizează pentru care din patimile enumerate mai sus trăiești. Vei ști atunci în ce măsură trăiești pentru lume, și în ce măsură ești mort pentru ea. Când vei înțelege ce înseamnă lumea, vei pricepe, conform indicațiilor de mai sus, prin ce ai rămas legat de ea și prin ce te-ai rupt de ea. Pe lumea este viața și înțelepciunea trupească”.[/SIZE] [SIZE=3]“Lumea este o prostituată care solicită dragostea celor ce o privesc cu poftă, pentru frumusețea ei. Cel ce a fost sedus, chiar în parte, de dragostea lumii și care se lasă îmbrățișat de ea, nu se va putea smulge din brațele ei până ce-l va lipsi de viața veșnică. Atunci când lumea îl stăpânește complet pe un om până la moarte, de abia atunci omul realizează că aceasta este mincinoasă și înșelătoare. Cel ce se luptă pentru a scăpa de întunecimea lumii nu poate, până încă se află în această întunecime, să-i vadă toate cursele. Lumea îi ține înlănțuiți nu numai pe ucenicii săi, pe fii săi captivi, ci iată că a început să-i angajeze în lucrurile sale chiar și pe cei ce practică sărăcia, pe asceți și pe cei ce s-au ridicat deasupra ei; ea îi strivește și îi calcă în picioare”.[/SIZE] [SIZE=3]Intemeindu-ne pe aceste învățături despre lume, învățate din Sfânta Scriptură și de la Sfinții Părinți, le dăm fraților noștri prea iubiți următorul sfat și le adresăm o fierbinte rugăciune: temeți-vă să nu ajungeți slujitori ai lumii! Chiar și asceții pot ajunge în această slujire dacă nu veghează cu mare atenție asupra lor înșiși. Această slujire se poate împlini printr-un atașament nebăgat în seamă, față de lucruri neînsemnate. Să luăm toate măsurile pentru a ne apăra împotriva iubirii față de lume. Să nu considerăm inofensiv un atașament neînsemnat, chiar dacă pare fără nici o importanță. Să nu considerăm cea mai mică îndepărtare de poruncile evanghelice.[/SIZE] [SIZE=3]Să nu uităm cuvintele teribile spuse de Sfântul Apostol lacov: “Prea desfrânaților! Nu știți, oare, că prietenia lumii este dușmănie față de Dumnezeu? Cine deci va voi să fie prieten cu lumea se face vrăjmaș lui Dumnezeu” (lacob 4, 4). Orice atașament este, în sens spiritual, desfrânare pentru călugărul care trebuie să-și îndrepte către Dumnezeu toată dragostea, cum spune Psalmistul: “Iubiți pe Domnul toți cuvioșii Lui” (Ps. 30, 25). Căci iată cei ce se depărtează de Tine vor pieri; nimicit-ai pe tot cel ce se leapădă de Tine” (Ps. 72, 26).[/SIZE] [SIZE=3]Cine slujește lumii, nu poate în același timp sluji și lui Dumnezeu; lucrul acesta este imposibil! Chiar dacă pentru cei ce sunt robiți de lume, și au o opinie deformată, lucrul acesta li se pare posibil, se înșală: aceasta nu-i în realitate decât ipocrizie, fățărnicie, minciună față de tine și față de alții. Cel ce este prieten cu lumea devine în mod inevitabil, poate fără să știe, vrăjmaș lui Dumnezeu și mântuirii sale. Iubirea față de lume se strecoară în suflet ca un hoț, favorizat de întunericul nopții, adică de nebăgarea de seamă și lipsa de atenție față de tine însuți. Dragostea față de lume este capabilă de cele mai mari nedreptăți, de cele mai mari crime.[/SIZE] [SIZE=3]Exemplu concludent ne este dat de către preoții evreilor contemporani cu Domnul Hristos. Acest cler căzuse în iubire față de lume. Era corupt prin iubirea față de onoruri, de laudele și slava oamenilor. Erau stăpâniți de iubire de bani și de bogății; erau căzuți în senzualitate și în desfrânare; făceau tot felul de abuzuri și nedreptăți. Pentru a-și păstra poziția lor privilegiată în sânul poporului, își puneau masca pietății, și împlineau cu minuțiozitate prescripțiile rituale și tradițiile bătrânilor. Și care a fost urmarea acestei iubiri față de lume? O despărțire radicală față de Dumnezeu, precedată de o ură oarbă și fanatică contra Lui. Clerul iudeu s-a împotrivit cu îndărătnicie lui Dumnezeu-Omul atunci când El se descoperea lumii; I s-au opus conștienți fiind de divinitatea Lui, cum mărturisește Nicodim, unul dintre membrii Sinedriului (Ioan 3, 2).[/SIZE] |
#2
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]Clerul iudaic s-a hotărât la deicid, și l-a săvârșit. Știa cu certitudine că acționează împotriva lui Mesia și, în orbirea sa, mărturisea acest adevăr ironizându-L pe Hristos, atunci când pe altarul Crucii mântuia lumea. “Pe alții i-a mântuit, iar pe Sine nu poate să Se mântuiască!” (Matei 27, 42), ziceau bătându-și joc marele preot, cărturarii, bătrânii și fariseii, fără să-și dea seama că-și pronunță singuri osânda: recunoșteau că L-au dat morții și că-L batjocoreau pe Cel care, într-un chip minunat, cu putere și autoritate divină, îi salva pe alții.[/SIZE]
[SIZE=3]Cu frică clerul iudeu ascultase vorbindu-se de nașterea lui Dumnezeu-Omul și a început să-L urască de pe atunci, pregătindu-se pentru a se scăpa de El. Acest lucru se vede clar în Evanghelie. Când magii au adus la Ierusalim vestea nașterii lui Hristos, Regele iudeilor, cel ce era atunci pe tron, Irod, s-a tulburat, și cu el toată capitala (Matei 2, 3).[/SIZE] [SIZE=3]Era normal, remarcă fericitul Teofilact al Bulgariei, ca suveranul ce domnea să se tulbure auzind că S-a născut un alt Rege al iudeilor, care îl va priva de tron pe el și pe urmașii lui. Dar de ce s-a tulburat Ierusalimul la vestea nașterii lui Hristos - Ierusalimul care de veacuri îl aștepta pe Mesia cel promis, Eliberatorul și slava sa, Ierusalimul a cărei religie consta în a crede în Mesia și a-i pregăti venirea?[/SIZE] [SIZE=3]Dacă Ierusalimul a fost tulburat era pentru că locuitorii lui erau corupți din punct de vedere moral.[/SIZE] [SIZE=3]Ierusalimul sesiza, cu o intuiție fină și vrednică de o mare capitală, că noul Rege, Regele dreptății, va cere să se renunțe la imoralitate și să se practice virtuțiile adevărate și că El nu se va lăsa păcălit cu virtuți false și ipocrite.[/SIZE] [SIZE=3]Pentru dragostea față de lume locuitorii Ierusalimului socoteau că este mai suportabil un monstru ca Irod, decât Regele Dumnezeu. Intuind pe bună dreptate că dispozițiile spirituale ale tiranului erau cele ale unui ipocrit și ale unui comediant - ca ale membrilor Sinedriului, de altfel - atunci când Irod i-a întrebat unde trebuie să se nască Mesia, fără nici o ezitare și fără nici o gândire, i-au indicat locul cu precizie, și L-au dat pe Mesia în mâinile călăului. “Ei i-au zis: în Betleemul Iudeii”. Pentru a întări informația lor au adăugat: “Că așa este scris de proorocul” (Matei 2, 5), și au redat restul profeți ei, de o uimitoare precizie (Matei 2, 5). Dacă ei ar fi avut altă dispoziție, ar fi dat un răspuns evaziv și n-ar fi arătat acest loc.[/SIZE] [SIZE=3]Evanghelia atribuie iubirii față de lume toate crimele comise de oameni începând cu Cain, ce l-a ucis pe fratele său Abel, până astăzi (Matei 23, 32). În timpul vieții pământești a lui Dumnezeu-Omul, cei ce erau robiți de dragostea lumii au umplut măsura crimelor, respingându-L pe Hristos și răstignindu-L (Matei 23, 32); în vremurile de pe urmă, la fel, vor umple măsura primindu-l pe Antihrist și dându-i cinstea ce I se cuvine numai lui Dumnezeu (Ioan 5, 43).[/SIZE] [SIZE=3]Dragostea față de lume este teribilă. Ea se strecoară încet și pe neobservate în om; dar odată instalată devine stăpân crud și absolut, încet, încet omul este pregătit, și pe plan sufletesc lucrurile capătă o asemenea întorsătură, încât este în stare de deicid; în vremurile actuale, de asemenea, încetul cu încetul, oamenii sunt pregătiți printr-o dispoziție sufletească și starea de spirit necesară pentru a-l primi pe Antihrist (2 Tes. 2, 7).[/SIZE] [SIZE=3]Sfântul Mucenic Sebastian relata remarcabil deșertăciunea iubirii față de lume și funestele sale consecințe într-o discuție cu martirii care, din cauza iubirii pentru părinți și familii, șovăiau în timpul prigoanei. “O, ostașii lui Hristos cei tari! O, luptători iscusiți ai oștirii celei dumnezeiești![/SIZE] [SIZE=3]Iată că și prin tăria sufletelor voastre și cu bărbăție v-ați apropiat de biruință. Iar acum, pentru ticăloasa momire de la ai voștri, voiți a lepăda jos cununile cele veșnice? Să învețe prin voi bărbăție ostașii lui Hristos a se înarma cu credință. Să nu voiți a vă lepăda semnul biruinței voastre, pentru lacrimile femeii și nu slăbiți punerea picioarelor voastre pe grumajii vrăjmașilor, pentru ca nu, iarăși luând puterea, să se ridice spre război, care, deși, întâi era cumplit asupra voastră, mai pe urmă însă mai cumplit se va arăta.[/SIZE] [SIZE=3]Deci ridicați, în pătimirile acestea pământești, ca preaslăvire, steagurile nevoinței voastre și nu vă lipsiți de Hristos pentru o nefolositoare tânguire copilărească. Căci aceștia pe care îi vedeți plângând, s-ar fi bucurat acum de ar fi știut cele ce știți voi; căci ei socotesc că nu numai această singură este viața, care, luând sfârșit, nici o parte nu rămâne celui viu, trupul fiind mort. De ar fi știut că este altă viață fără de moarte și fără de durere, în care împărtășește bucuria cea de-a pururea, cu adevărat s-ar fi sârguit împreună cu voi a merge către aceea și viața aceasta vremelnică întru nimic socotind-o, pe cea veșnică ar fi poftit-o.[/SIZE] [SIZE=3]Pentru că viața aceasta de acum este degrab trecătoare și atât de nestatornică, încât nici cei către cei ce o iubesc pe ea nu poate vreodată să-și păzească credința; căci, de la începutul lumii, cei ce au nădăjduit spre dânsa s-au păgubit și pe toți cei ce au poftit-o, i-a înșelat; apoi și-a bătut joc de toți cei ce s-au mândrit cu dânsa, pe toți i-a mințit și pe nici unul nu l-a făcut cu nădejde; în fine, cu totul s-a arătat că este minciună. O! De-ar fi umblat numai cu minciuna și să nu se fi dus în rătăcirea cea cumplită! Dar ce este mai amar, că viața aceasta pe iubitorii ei îi duce către toată fărădelegea. Aceasta pe iubitorii de pântece îi îndulcește cu îmbuibarea și cu băutura. Pe iubitorii de patimi, la desfrânare și la toată necurăția îi îndeamnă.[/SIZE] [SIZE=3]Viața aceasta îndeamnă pe tâlhari să fure, pe cel mânios să se iuțească, pe cel mincinos să înșele. Aceasta seamănă între bărbați și femei despărțire; între prieteni vrajbă; între cei blânzi, gâlceava; între cei drepți, nedreptăți; între frați, sminteli. Aceasta ia de la judecători judecata dreaptă, de la cei curați, întreaga înțelepciune; ia de la meșteri cinstea și, ca să nu pomenim pe cele mai cumplite ale ei, apoi ea duce către mari fapte rele pe iubitorii săi, încât uneori ucide frate pe frate, fiu pe tată și prieten omoară pe prieten. Oare cu a cui îndemnare se fac acestea? Cu al cui sfat? Cu ce fel de nădejde și gând se săvârșesc niște fărădelegi ca acestea?[/SIZE] |
#3
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]Oare nu pentru viața aceasta de acum, pe care prea mult iubind-o, oamenii se urăsc unii pe alții? Pentru că fiecare își caută lui singur petrecerea cea mai cu bune plăceri. Căci pentru ce junghie tâlharul pe călător, bogatul năpăstuiește pe cel sărac, cel mândru face strâmbătate celui smerit și cel nevinovat de tot răul izgonește pe cel nevinovat? Cu adevărat toate răutățile acestea le lucrează cei ce slujesc vieții acesteia de acum, care poftesc a petrece și a se îndulci cu dragostea ei multă vreme; ea, sfătuind la toate relele de poftitorii și slujitorii ei, îi dă pe ei fiicei sale celei născute dintr-însa, adică morții celei veșnice, în care au căzut și oamenii cei dintâi pentru aceasta. Căci, creați fiind spre câștigarea vieții celei veșnice, s-au dat pe sine întru dragostea vieții vremelnice; apoi s-au făcut robi plăcerii pântecelui și tuturor dulceților. După aceea au căzut în iad, nimic neducând cu ei din bunătățile cele pământești. Această viață de acum vă înșeală pe voi, o, prieteni iubiți?”[/SIZE]
[SIZE=3]“Apoi a zis către părinții mucenicilor: Pe acești iubiți ai voștri, care merg către viața cea veșnică, să-i întoarceți înapoi cu sufletul vostru cel nedrept? Aceasta vă invită pe voi. O! cinstiți părinți, ca să dați înapoi cu tânguirile voastre cele fără de socoteală pe fiii voștri care aleargă către ostășirea cea cerească, către cinstea cea nestricată și către prietenia împăratului celui veșnic? Aceasta vă silește pe voi, o! femei ale sfinților, ca prin momelile voastre să răzvrătiți mințile cele mucenicești și să-i abateți de la scopul lor cel bun? Prin sfătuirile voastre le mijlociți moarte în loc de viață și robie în loc de mântuire. Pentru că, de se vor învoi cu sfaturile voastre, apoi puțină vreme vor viețui cu voi, iar după aceea va fi nevoie a se despărți de voi; și astfel se vor despărți, încât nu veți putea să vă mai vedeți unul cu altul acolo, fără numai în muncile cele veșnice, unde văpaia arde sufletele necredincioșilor, unde șerpii tartarului mănâncă buzele hulitorilor, unde aspidele rup piepturile închinătorilor la idoli, unde este plânsul cel amar și suspinarea cea grea, unde nu se mai contenește tânguirea în munci.[/SIZE] [SIZE=3]Deci dați loc acestora ca să scape de muncile acelea, după ceea sârguiți-vă și voi a vă izbăvi de acelea, spuneți-le iarăși a se sârgui către cununa cea gătită lor. Nu vă temeți, căci nu se despart de voi, ci merg ca să vă gătească vouă în cer lăcașuri strălucite, întru care cu dânșii și cu fiii voștri vă veți sătura de bunătățile cele veșnice. Dacă aici vă mângâie casele frumoase de piatră, cu cât mai vârtos vă vor mângâia pe voi frumusețile curților celor de sus, unde mesele de aur curat strălucesc, unde cămările sunt zidite din pietre scumpe, cu mărgăritare împodobite și cu slavă strălucite; unde-s grădinile de-a pururea înflorite cu flori neveștejite, unde-s câmpuri verzi și îndestulate cu izvoare de ape dulci; unde văzduhul este întotdeauna cu mireasmă bună, negrăită, unde este ziua cea neînserată, lumina cea neapusă și bucuria cea nesfârșită; unde nu este durere, nici întristare, nici suspin, nici un fel de vedere urâtă, nici o grea mirosire, nici o auzire a vreunui glas de întristare, de plângere și de înfricoșare. Ci toate se văd frumoase, toate au miros ca niște aromate, toate se aud înveselitoare. Acolo cântă neîncetat cetele îngerilor și ale arhanghelilor, slăvind pe împăratul cel fără de moarte într-un glas.[/SIZE] [SIZE=3]Deci pentru ce să treceți cu vederea o viață ca aceasta și să o iubiți pe cea vremelnică? Au doară pentru bogății? Acelea pier degrabă, iar cei ce voiesc a le avea lângă ei veșnic, să audă ce răspund către dânșii bogățiile lor, așa ne iubiți pe noi, ca să nu ne despărțim de voi niciodată; însă a merge în urma voastră, după ce muriți, noi nu putem; iar a merge înaintea voastră, viețuind voi, putem; însă nu dacă ne veți porunci voi, adică de ne veți trimite înaintea voastră. Lacomul împrumutător și lucrătorul de pământ cel osârduitor să vă fie vouă chip, căci acela dă omului aur în datorie, cu îndoit să ia de la dânsul; iar celălalt, feluri de semințe seamănă în pământ, ca să le poată lua însutit. Deci datornicul dă împrumutătorului îndoit aurul său și pământul crește sămânța semănătorului însutit; iar bogățiile voastre pe care le veți încredința lui Dumnezeu, oare nu le va da vouă îndoit de multe?[/SIZE] [SIZE=3]Astfel trimiteți acolo bogăția voastră înainte și apoi sârguiți-vă a merge și voi degrabă. Pentru că ce folosește viața aceasta vremelnică? De ar trăi cineva o sută de ani și apoi când va veni ziua cea de pe urmă, au nu se văd toți anii cei trecuți și toate dulcețile vieții, ca și cum n-ar fi fost niciodată? Numai că rămân niște urme ca ale unui călător străin, care ar fi găzduit la noi într-o zi.[/SIZE] [SIZE=3]O! cu adevărat nebunul și acela care nu știe nici unele din aceste bunătăți, numai acela nu poate iubi această viață prea frumoasă. Cu adevărat al celui fără de pricepere este lucrul acesta a se teme de pierderea acestei vieți pieritoare, spre a primi pe cea pururea viitoare, întru care îndulcirile, bogățiile și veseliile se încep, ca să nu se sfârșescă niciodată, ci fără sfârșit rămân în veci. Căci cel ce nu voiește să iubească o viață ca aceasta pururea fiitoare, acela și pe aceasta vremelnică în deșert o pierde și cade în moartea cea veșnică. Apoi se ține legat în iad unde este focul cel nestins, supărarea cea de-a pururea și chinurile cele neîncetate, unde viețuiesc duhuri cumplite, cu capete de șerpi, ai căror ochi slobod săgeți de foc, ai căror dinți sunt mai tari ca fildeșul, cu cozile de scorpie, cu glasurile ca ale leilor răcnesc și numai la vedere sunt înfricoșătoare și aduc mare frică, durere cumplită și moarte amară.[/SIZE] [SIZE=3]O! De-ar fi cu putință a muri într-acele înfricoșări și chinuri, dar ce este mai cumplit, căci de aceea viețuiesc ca să moară neîncetat. Pentru aceea nu se mistuiește până în sfârșit, ca fără de sfârșit să se chinuiască. De aceea rămân întregi ca în veci să se învenineze de mușcările balaurilor. Apoi mădularele cele mușcate iarăși se înnoiesc, ca iarăși, să fie spre mâncarea șerpilor celor înveninați și a viermilor celor neadormiți (Viețile Sfinților, 18 decembrie).[/SIZE] [SIZE=3]Singurul mod corect de a trăi pe pământ, este de a te pregăti pentru veșnicie. Fraților, să parcurgem scurtul pelerinaj pământesc împlinind voia lui Dumnezeu, și să luăm din lume numai ceea ce ne este necesar. “Și, în adevăr, zice Apostolul, evlavia este mare câștig, dar atunci când ea se îndestulează cu ce are. Pentru că noi n-am adus nimic în lume, tot așa cum nici nu putem să scoatem ceva din ea afară; ci, având hrană si îmbrăcăminte cu acestea vom fi îndestulați. Cei ce vor să se îmbogățească, dimpotrivă, cad în ispită și în multe pofte nebunești și vătămătoare; ca unele care cufundă pe oameni în ruină și în pierzare” (l Tim. 6, 6-9).[/SIZE] [SIZE=3]Iubirea de mărire și iubirea de plăcere îl duc pe om în aceeași mizerie morală ca și iubirea de avere. Iubirea de lume rezultă din aceste trei patimi capitale.[/SIZE] |
#4
|
|||
|
|||
![]()
[SIZE=3]Parintele Dumitru Staniloae spunea ca pentru poporul roman lumea intreaga raspandeste o "lumina" prin randuiala ei. De aceea i se spune "lume", de la cuvantul lumina. Etimologic, cuvantul lumina provine din latinescul lumen, care are si intelesul de lume, si de viata, sau de podoaba. Lumina si lumea se dezvaluie mai adanc in relatie cu celelalte intelesuri ale termenului lumen, anume faclie, lumina ochilor, ochi, vedere, deschizatura, claritate, ornament. Lumea este facuta din lumina, iar Cel ce este Lumina lumii, Hristos, este si Viata ei![/SIZE]
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Lumea este buna. Lumea, in starea ei naturala, de faptura a lui Dumnezeu, este o minunata cale spre Creatorul ei. Nu putini sunt cei ce, pornind de la minunatiile si ordinea din jurul lor, au ajuns la a-L cunoaste si iubi pe Dumnezeu. Asa cum taina omului este de nepatruns, tot asa si taina lumii. Lumea ascunde atatea taine de nepatruns, in pofida tuturor cautarilor stiintifice. Lumea este imagine a complexitatii si unitatii divine. Lumea are nevoie de om pentru a se ridica din nou la starea cea dintai.
Lumea este rea. Lumea, in starea ei corupta si denaturata, de scop in sine (lucrare de denaturare savarsita de diavol), este o mare piedica in calea spre Dumnezeu si in vederea adevaratului ei scop in viata omului. Oprindu-ne din a vedea lumea ca un "dar al lui Dumnezeu" pe care trebuie "sa-l daruim inapoi" lui Dumnezeu, am facut lumea sa cada din insasi rostul ei initial. Sa iubim lanul de grau, in pofida firelor de neghina dintre spice. Sa iubim lumea, caci nimic nu este "necurat", insa sa urat raul si pacatul care a ajuns sa se identifice cu aceasta. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Asa si sensul expresiei "sfarsitul lumii" inseamna "sfarsitul raului" care a corupt lumea. Creatia va ramane, caci Dumnezeu a facut-o in intregime buna, insa va fi purificata prin foc si raul va fi exclus si separat de Creatie si de Insusi Dumnezeu. La fel si cei dintre noi care nu vrem sa ne separam de rau inca din timpul vietii vom ramane afectati pentru totdeauna de acesta si separati de Dumnezeu fara speranta de intoarcere la El dupa moarte.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
De la lume adunate, si-napoi la lume date... | ucenic | Generalitati | 27 | 28.06.2012 22:50:26 |
Despre lume si lepadarea de lume | buiacu gabriel | Intrebari utilizatori | 12 | 10.08.2010 11:27:11 |
Etimologia cuvantului Craciun | MihaiFloarea | Biserica Ortodoxa Romana | 3 | 20.12.2008 22:33:05 |
Puterea cuvantului | jenica | Generalitati | 25 | 10.08.2007 15:02:53 |
|