www.sfgrigoriedenazianz.ro
http://www.sfgrigoriedenazianz.ro/35...gati/#more-356
"Altundeva Grigorie se referă la suflet ca și la „suflarea lui Dumnezeu” sau o „mică parte din divinitate.”"
Nu cred sa fi zis Sfantul Grigorie Teologul asa ceva.
Tot de acolo:
"Grigorie admite probabil că purificarea poate fi dobândită după moarte fiindcă el scrie că păcătoșii „pot fi botezați prin foc. Acesta este ultimul botez, cel mai dificil și mai lung, care înghite materia ca și cum ar fi din fân și arde greutatea fiecărui păcat.” Este probabil că el a avut în minte numai destinul creștinilor nepocăiți fiindcă el scrie: „mă uit la un foc care nu curăță, ci avertizează. Domnul se pogoară jos ca ploaia pe fiecare păcătos, adăugând valuri și furtuni. Acest foc a fost gătit diavolului și îngerilor lui și pentru toți cei care nu se pleacă Domnului și arde pe dușmanii din jurul Lui.” "
Nici nu e greu de observat aci teoria eretica a purgatoriului.
Eu ma indoiesc ca Sfantul Grigorie Teologul a scris asa ceva.
Tot pe acolo mai aflam ca cica s-ar fi publicat Filocalia lui Origen pe la IMBMBOR .
Sufletul uman nu e deloc suflarea lui Dumnezeu.
Este tinut de lucrarile lui Dumnezeu in existenta dar nu este lucrarile lui Dumnezeu,din lucrarile lui Dumnezeu si in niciun caz din fiinta lui Dumnezeu.
Este creat de Dumnezeu.
(este adevarat caci suflarea lui Dumnezeu este lucrarea de viata pe care Dumnezeu o impartaseste sufletelor umane si prin care le tine in viata.
Dumnezeu a creat omul trup si suflet dar era cu totul fara viata.
Apoi cand a inceput sa ii impartaseasca suflarea de viata omul a inceput sa vieze.)
Cum e asa e nu putem afla ce natura are.(referitor la suflet).
Dar credem ca nu e din lucrarile lui Dumnezeu caci e creat iar lucrarile lui Dumnezeu sunt necreate.
Dealtfel acest punct de vedere e sustinut si de Sfantul Ioan Gura de Aur,Sfantul Maxim Marturisitorul etc.
Chiar Dumnezeu ii zice Sfantului Simeon Noul Teolog ca e in toate si in afara de toate.
(in toate cu lucrarile in afara de toate cu fiinta cum talcuieste parintele Cleopa.)
Dar ii zice ca e in toate nu ii zice ca e toate.
Una e sufletul uman,altceva e lucrarea lui Dumnezeu de il tine in existenta,altceva este harul de il primeste si altceva sunt alte lucrari ale Sfintei Treimi de poate sa le primeasca sufletul.
Acesta se vede ca nu e asa caci zice la cartea lui Iov:
"
14.Daca Dumnezeu n-ar cugeta decat la sine insusi si daca ar lua inapoi la sine duhul sau si suflarea sa
15.Toate fapturile ar pieri deodata si omul s-ar intoarce in tarana.
"
(cap 34 din cartea lui Iov).
(cuvantul e zis de Elihu care nu e deloc mustrat de Dumnezeu pentru ce a vorbit ceea ce arata ca Elihu e mare teolog si ce a zis el are valoare de dogma.Puteti observa caci Dumnezeu continua vorbirea lui Elihu si prin asta putem vedea ca Duhul Sfant ii aratase lui Elihu ce sa spuna. Prietenii lui Iov : Elifaz,Bildad si Sofar sunt foarte mustrati de Dumnezeu pentru aiurelile de le debitasera despre Dansul. Si Iov e mustrat de Dumnezeu pentru ce a zis dar mai putin.Prietenii lui Iov : Elifaz,Bildad si Sofar sunt iertati de Dumnezeu pentru rugaciunea lui Iov .Iata aci alta dogma ca Dumnezeu pentru rugaciunea placutilor sai poate sa nu mai lase mustrari asupra noastra desi dupa dreptate asa ar trebui.)
Dealtfel Sfantul Dionisie Areopagitul zisese aceasta de multa vreme.
Sfantul Grigorie Palama si Sfantul Simeon Noul Teolog arata aceasta clar.
Dealtfel si la utrenie intr-o cantare se zice:
"Prin Sfantul Duh tot sufletul viaza si prin curatie se înalta".
Iar mai zice:
"Prin(din) Duhul Sfânt izvorasc izvoarele harului, adapând toata zidirea, spre rodire de viata".
Se poate vedea foarte clar caci zice adapand.
De adapat trebuie sa sa fii adapat mereu ca sa nu mori de sete.