View Single Post
  #8  
Vechi 15.05.2009, 10:47:11
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit 855, 7736

"Cântăreți și psalmozi opt sute cincizeci și cinci".
"Cântăreții sunt cei ce vestesc cuvântul (rațiunea)
dumnezeiesc prin modurile virtuților cu fapta, fără
contemplație. Iar "psalmozii" sunt cei ce inițiază tainic
în cuvântul (rațiunea) dumnezeiesc pe alții, prin modurile
virtuților împreunate cu dulceața cunoștinței din
contemplație; încântându-le urechile lor spirituale.
Numărul acestora indică știința lucrurilor veșnice,
atâta cât le este îngăduită oamenilor; Din numărul opt

sute cinci zeci, "opt sute" indică rațiunile viitoare ale
cunoștinței, iar "cincizeci" ale virtuții. In sfârșit "cinci"
înfățișează știința lucrurilor de aici, precum am arătat
vorbind despre numărul "cinci" puțin mai înainte.
"Cămile, trei sute treizeci și cinci . Cămilele ce ies
împreună cu fiii lui Israel eliberați din robia amară, sunt
diferitele reprezentări (contemplații) naturale ale lucrurilor
văzute, care sunt alcătuite, asemenea cămilei, pe deoparte
din înfățișările cele văzute ce se raportează la simțuri și sunt
așa zicând picioarele lor, iar pe de alta din rațiunile mai
înalte, privite în ele cu duhul, care se raportează la minte și
sunt așa zicând capul lor.
Poate despre aceste cămile a zis marele Isaia, prevestind
profetic slava Ierusalimului spiritual: Și te vor
acoperi pe tine cămilele de Madian și Ghefar".Ele sunt
reprezentările (contemplațiile) duhovnicești ale afectelor
(patimilor) firești. Căci Madian se tălmăcește "golirea
stomacului", sau "lut sângeros", sau "sudori omenești și ale
mamei", Iar Ghefar "posesiunea spatelui", care este
contemplația ridicată deasupra patimilor trupești. Căci
spatele sufletului este trupul, ca unul ce este îndărătul lui.
Deci Scriptura zice aici că locul sau reședința duhovnicească
a cunoștinței pașnice și nedezbinate a vederilor tainice este
asemenea unei cetăți sfinte, acoperită de ele ca de niște vite.
Același sens `l arată și numărul însuși, care indică
mișcarea rațională în jurul timpului și al naturii.
"Și cai, șapte mii șapte sute treizeci și șase".
"Cal" este acela care aleargă în viață pe drumul celor
virtuoși, având toată vigoarea iuțimii (mâniei). Căci se
spune că fierea calului stă în unghiile picioarelor, pe care le
are de la fire. De aceea a și fost socotit cel mai destoinic și
mai tare la drum dintre toate celelalte animale domestice și
supuse oamenilor. Cu ei aseamănă marele Prooroc Avacum
și pe sfinții Apostoli, când zice prin Duhul: "Și ai suit pe
mare caii Tăi, care tulbură ape multe".El numește "cai"
pe sfinții și fericiții Apostoli, care poartă cuvântul mântuitor
al adevărului înaintea neamurilor și împăraților, în toată
lumea, pe care o numește figurat "mare". Iar neamurile le-a
asemănat cu apele. Căci și ele sunt tulburate și agitate de
puterea cea mare din cuvântul Duhului și trecute de
cutremurul mântuitor de la necredință, de la neștiință la
cunoaștere și de la păcat la virtute. "
Aceasta o arată și numărul însuși al cailor, care
închipuiește deprinderea cu filosofia practică a virtuții. Căci
numărul "șapte mii șapte sute", ca număr ce indică timpul,
arată mișcarea sprintenă a virtuților, iar "treizeci și șase"
activitatea firii care aleargă împreună cu virtuțile.
"Iar catâri opt sute patruzeci și cinci". Catârul
este, după înțelesul cel de laudă, deprinderea care nu rodește
păcatul. Din acest motiv s-a rânduit, într-un chip cât se
poate de potrivit și de cuvenit duhului Scripturii, ca cel ales
rege în Israel să nu șadă pe cal, ci pe catâr. Prin aceasta
Scriptura arată că mintea contemplativă, care împărătește
peste înțelesurile și reprezentările (vederile) lucrurilor, ca și
peste mișcările proprii, trebuie să aibă o deprindere
neroditoare de rău, adică una care nici să nu zămislească,
nici să nu nască răul. Ea trebuie să fie purtată de această
deprindere, atunci când se mișcă în contemplație, ca nu
cumva, ocupându-se cu cercetarea duhovnicească a
lucrurilor, să cadă din nebăgare de seamă în puterea
vreunuia din duhurile rele, care pot corupe prin ceva din
cele sensibile dispoziția curată a inimii.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote