![]() |
![]() |
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
"Cântăreți și psalmozi opt sute cincizeci și cinci".
"Cântăreții sunt cei ce vestesc cuvântul (rațiunea) dumnezeiesc prin modurile virtuților cu fapta, fără contemplație. Iar "psalmozii" sunt cei ce inițiază tainic în cuvântul (rațiunea) dumnezeiesc pe alții, prin modurile virtuților împreunate cu dulceața cunoștinței din contemplație; încântându-le urechile lor spirituale. Numărul acestora indică știința lucrurilor veșnice, atâta cât le este îngăduită oamenilor; Din numărul opt sute cinci zeci, "opt sute" indică rațiunile viitoare ale cunoștinței, iar "cincizeci" ale virtuții. In sfârșit "cinci" înfățișează știința lucrurilor de aici, precum am arătat vorbind despre numărul "cinci" puțin mai înainte. "Cămile, trei sute treizeci și cinci . Cămilele ce ies împreună cu fiii lui Israel eliberați din robia amară, sunt diferitele reprezentări (contemplații) naturale ale lucrurilor văzute, care sunt alcătuite, asemenea cămilei, pe deoparte din înfățișările cele văzute ce se raportează la simțuri și sunt așa zicând picioarele lor, iar pe de alta din rațiunile mai înalte, privite în ele cu duhul, care se raportează la minte și sunt așa zicând capul lor. Poate despre aceste cămile a zis marele Isaia, prevestind profetic slava Ierusalimului spiritual: Și te vor acoperi pe tine cămilele de Madian și Ghefar".Ele sunt reprezentările (contemplațiile) duhovnicești ale afectelor (patimilor) firești. Căci Madian se tălmăcește "golirea stomacului", sau "lut sângeros", sau "sudori omenești și ale mamei", Iar Ghefar "posesiunea spatelui", care este contemplația ridicată deasupra patimilor trupești. Căci spatele sufletului este trupul, ca unul ce este îndărătul lui. Deci Scriptura zice aici că locul sau reședința duhovnicească a cunoștinței pașnice și nedezbinate a vederilor tainice este asemenea unei cetăți sfinte, acoperită de ele ca de niște vite. Același sens `l arată și numărul însuși, care indică mișcarea rațională în jurul timpului și al naturii. "Și cai, șapte mii șapte sute treizeci și șase". "Cal" este acela care aleargă în viață pe drumul celor virtuoși, având toată vigoarea iuțimii (mâniei). Căci se spune că fierea calului stă în unghiile picioarelor, pe care le are de la fire. De aceea a și fost socotit cel mai destoinic și mai tare la drum dintre toate celelalte animale domestice și supuse oamenilor. Cu ei aseamănă marele Prooroc Avacum și pe sfinții Apostoli, când zice prin Duhul: "Și ai suit pe mare caii Tăi, care tulbură ape multe".El numește "cai" pe sfinții și fericiții Apostoli, care poartă cuvântul mântuitor al adevărului înaintea neamurilor și împăraților, în toată lumea, pe care o numește figurat "mare". Iar neamurile le-a asemănat cu apele. Căci și ele sunt tulburate și agitate de puterea cea mare din cuvântul Duhului și trecute de cutremurul mântuitor de la necredință, de la neștiință la cunoaștere și de la păcat la virtute. " Aceasta o arată și numărul însuși al cailor, care închipuiește deprinderea cu filosofia practică a virtuții. Căci numărul "șapte mii șapte sute", ca număr ce indică timpul, arată mișcarea sprintenă a virtuților, iar "treizeci și șase" activitatea firii care aleargă împreună cu virtuțile. "Iar catâri opt sute patruzeci și cinci". Catârul este, după înțelesul cel de laudă, deprinderea care nu rodește păcatul. Din acest motiv s-a rânduit, într-un chip cât se poate de potrivit și de cuvenit duhului Scripturii, ca cel ales rege în Israel să nu șadă pe cal, ci pe catâr. Prin aceasta Scriptura arată că mintea contemplativă, care împărătește peste înțelesurile și reprezentările (vederile) lucrurilor, ca și peste mișcările proprii, trebuie să aibă o deprindere neroditoare de rău, adică una care nici să nu zămislească, nici să nu nască răul. Ea trebuie să fie purtată de această deprindere, atunci când se mișcă în contemplație, ca nu cumva, ocupându-se cu cercetarea duhovnicească a lucrurilor, să cadă din nebăgare de seamă în puterea vreunuia din duhurile rele, care pot corupe prin ceva din cele sensibile dispoziția curată a inimii.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Calatoria spre Ortodoxie si dinspre Ortodoxie | ioanna | Morala Crestina | 76 | 14.06.2015 08:40:05 |
ortodoxie ocultista | padrevicentiu | Generalitati | 5 | 02.07.2010 20:03:08 |
Patriotism & Ortodoxie | eodor nastasa | Generalitati | 31 | 07.04.2010 12:20:20 |
|