View Single Post
  #522  
Vechi 05.12.2009, 01:47:52
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zxcvbnm Vezi mesajul
Lectura amănunțită a programelor școlare în vigoare, după care se predă Religie în anul școlar 2009-2010, scoate în evidență faptul că încă se mai predă creaționismul în școala românească, contrar “sugestiei” înaintate de Consiliul Europei:
http://assembly.coe.int/Main.asp?lin...7/ERES1580.htm

De exemplu, privind (doar) câteva programe care au fost modificate (după cum spuneți):

1. La nivelul clasei întâi:
- la primul Obiectiv Cadru (Cunoașterea și iubirea lui Dumnezeu ca fundament al mântuirii și desăvârșirii omului) se recomandă următoarele activități de învățare: [Observarea și contemplarea lumii înconjurătoare: frumusețea, perfecțiunea, măreția acesteia] și [Observarea și comentarea unor imagini despre Crearea Lumii].

2. La nivelul clasei a doua:
- la primul Obiectiv Cadru (identic celui de mai sus) se recomandă exerciții de observare asupra Naturii ocrotite de Dumnezeu.

3. La nivelul clasei a treia:
- la același prim Obiectiv Cadru se impune lecturarea unor texte biblice reprezentative, dintre care nu poate lipsi, desigur, Facerea.

4. La clasa a unsprezecea:
- la Competența Generală “Definirea specificului propriei credințe, în raport cu alte credințe și convingeri” avem surpriza să dăm peste conținutul “CREAREA LUMII. CREAREA OMULUI și căderea în păcat”.
- la Competența Generală 4, avem o surpriză de proporții: conținutul “Respectul pentru LUMEA CREATĂ (ecologie creștină)”, legat de o Competența Specifică deloc mai prejos (Identificarea responsabilităților față de LUMEA CREATĂ, ca dar primit de Om de la Dumnezeu).

Se specifică în Sugestiile Metodologice: “De asemenea, profesorul are libertatea de a alege metode, activități și stiluri variate, adecvate particularităților elevilor și ale clasei, precum și în concordanță cu competențele precizate pentru fiecare nivel”. Cu alte cuvinte, dacă profesorul dorește, poate să vorbească despre “creaționism” în orice săptămână din cursul anului școlar.

Și doar o vorbă să mai spun. Cu regret menționez că în cadrul programei școlare la Religie și în valorificarea ei la clasă se ignoră (deseori) o Atitudine, enunțată întotdeauna după Competențele Generale: “Respect și înțelegere față de semenii de alte credințe și convingeri”. Aplicarea ei se rezumă la menționarea existenței celorlalte “ramuri creștine”, care s-au desprins din dreapta credință, și a ideilor religioase exotice, extrem-orientale, care nu au nicio legătură cu dreapta credință.

Nota bene:
Nu mai insist pe ideea că revizuirea programei (și așa destul de târzie) a avut ca premisă abordarea Religiei dintr-o perspectivă ECUMENICĂ & confesională.

PS: Evitați să (mai) repetați că NU se mai predă creaționismul ori că NU se mai regăsește în programa la Religie pe anul școlar în curs, probabil și la anul.
Din pacate eroare. Folositi clisee vechi. Aceasta este noua programa in vigoare. In rest nu ma mai repet.
CLASA A XI-A
(programa se aplică și la clasa a XII-a, liceu – ruta progresivă)
Se aplică și la clasa a XII-a – filiera tehnologică, ruta progresivă de calificare prin școala de arte și
meserii + anul de completare.
COMPETENȚE SPECIFICE ȘI CONȚINUTURI
C.G.1. Definirea specificului propriei credințe, în raport cu alte credințe și convingeri
Competențe specifice Conținuturi
1.1. Sintetizarea principalelor învățături de
credință ortodoxă despre Sfânta Treime și
lucrările Sale în lume
− Descoperirea lui Dumnezeu
− Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
− Lucrarea Sfântului Duh în lume
− Jertfa euharistică și iubirea jertfelnică
− Respectul față de lumea creată (ecologie
creștină)
1.2. Analiza comparativă a marilor religii ale
lumii, pornind de la un set de criterii (
caracteristici definitorii, arie de răspândire,
doctrină , adepți, importanță în istoria omenirii,
etc.)
− Iudaismul
− Creștinismul
− Islamul
1.3. Prezetnarea semnificației și rolului
iconografiei în cult
− Elemente de iconografie
− Semnificația așezării sfintelor icoane în
biserică
C.G.2. Utilizarea adecvată a conceptelor specifice religiei, în diferite contexte de
comunicare
Competențe specifice Conținuturi
2.1. Elaborarea de argumentări fundamentate
scripturistic,(oral sau în scris) referitoare la
învățătura de credință ortodoxă
2.2. Compararea unor opinii și argumente diferite
în discuții și dezbatrei pe teme religioase
− Descoperirea lui Dumnezeu
− Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
− Lucrarea Sfântului Duh în lume
− Elemente de iconografie
− Semnificația așezării sfintelor icoane în
biserică
− Jertfa euharistică și iubirea jertfelnică
− Respectul față de lumea creată (ecologie
creștină)
− Minuni și false minuni, fenomene normale
și paranormale
C.G.3. Integrarea valorilor și a cunoștințelor religioase în structura propriilor atitudini și
comportamente
Competențe specifice Conținuturi
3.1. Evidențierea promovării convingerilor și
atitudinilor moral- creștine, însușite din
învățătuura Mîntuitorului și din exemplele
oferite de marile personalități din istoria
națională, prin promovarea unui comportament
social-moral elevat
− Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
− Jertfa euharistică și iubirea jertfelnică
− Contribuția voievozilor români la formarea
și dezvoltarea culturii naționale (Mircea cel
Bătrân, Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare,
Constantin Brâncoveanu, Neagoe Basarab)
Religie - Cultul ortodox, clasele a IX-a – a XII-a , Liceu și Școala de arte și meserii 20
Competențe specifice Conținuturi
3.2. Analizarea responsabilităților și a modului
de implicarea a tânărului creștin, în familie și
în societatea contemporană
− Familia creștină azi
− Rolul creștinilor în promovarea valorilor
religioase
− Forme de denaturare a persoanei (corupția,
minciuna, înșelătoria)
− Jertfa euharistică și iubirea jertfelnică
3.3. Explicarea caracteristicilor relației om-
Dumnezeu și a relației dintre semeni,
fundamentate pe valorile moralei creștine
− Descoperirea lui Dumnezeu
− Jertfa euharistică și iubirea jertfelnică
− Lucrarea Sfântului Duh în lume
− Minuni și false minuni, fenomene normale
și paranormale
C.G.4. Aplicarea învățăturii de credință în viața personală și a comunității
Competențe specifice Conținuturi
4.1. Identificarea responsabilităților față de
lumea creată și primită în dar de la Dumnezeu
− Respectul față de lumea creată (ecologie
creștină)
4.2. Analizarea consecințelor negative ale
comportamentelor care încalcă morala
creștină, asupra vieții personale și asupra
comunității
− Familia creștină azi
− Rolul creștinilor în promovarea valorilor
religioase
− Forme de denaturare a persoanei
(corupția, minciuna, înșelătoria)
4.3. Folosirea învățăturilor Bisericii pentru a
deosebi corect minunile de falsele minuni,
fenomenele normale de cele paranormale
− Minuni și false minuni, fenomene normale
și paranormale
C.G.5. Corelarea cunoștințelor religioase cu cele dobândite la alte discipline de
învățământ
Competențe specifice Conținuturi
5.1. Sintetizarea și prezentarea contribuției
voievozilor români la formarea și dezvoltarea
culturii naționale, utilizând cunoștințe
dobândite la diferite discipline
− Contribuția voievozilor români la formarea
și dezvoltarea culturii naționale (Mircea cel
Bătrân, Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare,
Constantin Brâncoveanu, Neagoe Basarab)
5.2. Utilizarea cunoștințelor de la diferite
discipline alături de cele religioase pentru a
dialoga pe o temă dată
− Adeverirea morții și realitatea Învierii
Mântuitorului
− Respectul față de lumea creată (ecologie
creștină)
− Minuni și false minuni, fenomene normale
și paranormale
5.3. Utilizarea cunoștințelor de istorie a
religiilor în susținerea importanței respectului și
a dialogului între oameni, comunități, Biserici
− Iudaismul
− Creștinismul
− Islamul
UNITĂȚI DE CONȚINUT
I. Învățătura de credință
1. Descoperirea lui Dumnezeu
2. Iisus Hristos – Mântuitorul lumii
- Întruparea Fiului lui Dumnezeu
- Jertfa pe Cruce a Mântuitorului Iisus Hristos
Religie - Cultul ortodox, clasele a IX-a – a XII-a , Liceu și Școala de arte și meserii 21
- Adeverirea morții și realitatea Învierii Mântuitorului
3. Lucrarea Sfântului Duh în lume
II. Trăirea învățăturii creștine
1. Familia creștină - azi
2. Rolul creștinilor în promovarea valorilor religioase
3. Forme de denaturare a persoanei (corupția, minciuna, înșelătoria)
III. Exprimarea învățăturii creștine
1. Elemente de iconografie
2. Semnificația așezării sfintelor icoane în biserică
IV. Spiritualitate și viață creștină
1. Jertfa euharistică și iubirea jertfelnică
2. Respectul față de lumea creată (ecologie creștină)
V. Religiile lumii
1. Iudaismul
2. Creștinismul
- Neînțelegerile din 1054
- Reforma
- Uniația. Școala Ardeleană
3. Islamul
VI. Ortodoxie și cultură națională
1. Contribuția voievozilor români la formarea și dezvoltarea culturii naționale (Mircea cel Bătrân,
Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare, Constantin Brâncoveanu, Neagoe Basarab)
VII. Creștinismul și provocările lumii contemporane
1. Minuni și false minuni, fenomene normale și paranormale
Reply With Quote