aproape suficiente raspunsuri
Foarte multe pareri , incredibil de multe postari, despre subiect. Multe dintre ele bine argumentate iar altele argumentate dar gresit interpretate. Atitudinea corecta , ca in totdeauna cind vine vorba despre ,,Cartea Care Conteaza" este sa ii citam pe sf. parinti sau macar pe parintii contemporani avind ca baza de atitudine cuvintele sf. Vasile cel mare ,pe care de atitea ori le reamintesc, cum ca noi nu indrasnim sa propovaduim si sa invatam cuvintele noastre ,ideile noastre,ci doar ceea ce ne-au lasat parintii nostri. Parerea mea este inspirata din gheronul Cleopa si Arsenie Boca si suna asa:
- pactele sunt de mai multe feluri, de mai multe gravitati, importante si cu consecinte diferite asupra omului sau asupra descendentilor;
- pt. orice pacat trebuie facuta penitenta macar la jumatatea celor prevazute de canoane.Cineva a aratat , nu mai stiu pe care topic pt. ca nu vreau sa gresesc pronuntindu-ma in graba, despre exemplul unui preot care desconsiderind canoanele (fara a-si da bine seama ce facea) si pacatele stabilea epitimiile cu multa indulgenta ajungind ca dupa ani de preotie sa patimeasca trupeste greu fara a face legatura de cauzalitate cu faptele sale pina ce i le-a aratat altcineva . Defapt si parintele Cleopa da exemplul unui preot ardelean in virsta care patimea un cancer cu evolutie mai indelungata si alte complicatii conexe si nu stia din ce i se tragea . Tot batrinul Cleopa spune ca un asemenea preot care nu-si face meseria f. corect si drept te duce impreuna cu el in iad . Pe semne ca stia batrinul de ce spune asa pt. ca el nu era un glumet cu cele dogmatice sau canonice. Deci, revenind, nefacindu-se canon obligatoriu chiar daca pacatul este marturisit el nu este sters deoarece D.zeu nu lasa pacatele neispasite ...cu toate ca stim asa verbal, adica imprecis, ca taina spovedaniei sterge toate pacatele. Da, sterge pacatele dar precis doar daca ea, taina, este valida, implinita corect : marturisire, parere de rau fata de ceea ce ai facut, oprirea de la pacatul respectiv si implinirea epitimiei poruncita in canoane !
Ca o invitatie (pt. iubitorii de reflectii dar si pt. curiosi... nu si pt. indaratnici !)la judecata profunda : stim cu totii f. bine ca pt. a ne mintui sunt necesare 2 conditii magistrale :
_ sa nu avem pacate (nu mai reiau: nemarturisite , necanonisite, etc, etc.)
_ sa facem neaparat cuvintul Mintuitorului care spune : ,,...cine nu maninca trupul meu si nu bea singele meu nu va intra in imparatia cerurilor " sau ,, ...nu va avea viata vesnica ". Motiv pt. care toti muribunzii , in functie de urgenta, se impartasesc inaintea mortii oricum alimentati dar cu spovedanie(mare atentie : este o conditie absolut necesara nu insa si o garantie ! asa am putea crede ca putem face ce dorim in viata ca inaintea mortii ne impartasim si gata ...in rai. Ei, nu este chiar asa...).
Pai in cazul acesta ar trebui ca raiul sa fie mult mai plin decit iadul, pt. ca mai toti ne spovedim regulat si ne si impartasim, cel putin de monahi(nu mai detaliez de unde stim noi toti ca iadul este in prezent mult mai populat decit raiul !) ... ceea ce nu este si adevarat !! Asta insemneaza ca mai este ceva ... o piedica... care ? Sau altfel spus, implinind toate acestea formal esti sigur ca vei ajunge in rai... ori nici pe departe nu este asa ! Iata deci, cit de important este sa fi preot ,sa zicem ,,constiincios", si sa-ti faci jertfa ta dreapta iubind desigur pastoritii dar mai ales implinind f. corect slujirea ta mai intii. De aceea sunt si numeroase povestile (una este spusa chiar de parintele Cleopa despre celebrul sau staret Ioanichie Moroi) in care preoti aparuti in visul zelitorilor confirma ca nu s-au mintuit sau ca s-au mintuit f. greu tocmai din cauza ca au fost preoti !
Piedica impotriva mintuirii sigure este viata noastra ,in primul rind, adica nu toti voim sa ne luam crucea noastra ,sa ne lepadam de sine si sa urmam lui Hristos(dupa cuvintul sau spus fara gluma sau cu dragoste iluzorie ; este clar cuvintul Lui !) si mai apoi nu toti ne marturisim corect sub obladuirea incorect-canonica a duhovnicilor , adica nu se procedeaza corect pt. stergerea pacatelor in taina spovedaniei ! Nici o taina implinita incorect , se stie preabine , nu este valida ; exemplul cel mai cunoscut este cu taina botezului dar toate tainele pot fi atinse de incorectitudinea savirsirii . Nu avem spatiu pe un topic sa vorbim despre importanta extraordinara a savirsirii cu corectitudine canonica si dogmatica a tainelor si a repercusiunilor acestora asupra crestinului cind nu sunt implinite corect (va intristati sau chiar va puteti infricosa !) Dar spunem : vai de preotul care face ,,dragoste" acolo unde se cere mare rigoare si si invers !
Sa reluam firul discutiei : spuneam ca pacatele sunt de mai multe feluri adica, unele care se pot transmite peste generatii (adica acea energie malefica penetranta de cod genetic si incuibarita acolo care isvoraste in fiinta omului in momentul savirsirii pacatelor) si altele nu . Exista si un paradox, cel putin pt. mintea umana, si-anume : cel mai mare pacat adica hula impotriva Duhului Sfint nu se transmite peste generatii dar ramine strins legat de sufletul pacatosului . In schimb se transmit pacatele de moarte , asa-zisele , cele care duc la ,,omorirea" duhului savirsitorului adica defapt la pierderea duhului lui D.zeu (a milei si protectiei Sale). Cel mai transmisibil este pruncuciderea si a uciderei in general(despre varsarea de singe si de ce acesta este de mare consideratie inaintea lui D.zeu gasim tot in VT), desfrinarea dar si minia, mindria, lacomia , zavistia ,etc , pe care (dupa cuvintul parintelui Arsenie Boca)de multe ori le sesizam la descendenti mai usor vizibil sau mai greu : copii sau nepotii sau stranepotii sunt de cele mai multe ori nervosi sau avari sau desfrinati sau orgoliosi din cale afara ca si parintii sau bunicii lor chiar daca parcurg sisteme educationale performante !
Generatiile care nu pot face penitenta canonica pt. aceste pacate primite in ,,dar" de la predecesori ( nu imbratiseaza credinta, nu vor sa faca nevointe serioase, nu pot face multe nevointe, au aversiune impotriva lui D.zeu si a credintei drepte , imbratiseaza credinte dracesti etc,etc.)nu sunt socotite la calcului generatiilor ispasitoare.
Se stie ca daca dintro familie cineva se face calugar (intra si moare in minastire) atunci 9 generatii in sus si in jos de la el se vor mintui . Si Proloagele ca si Patericul contin exemple de oameni aflati in iad facind canoane (implinind corect epitimiile care nu le-au implinit pe pamint)si bucurindu-se cind au aflat de la Duhul Sfint ca in neamul lui s-a nascut unul care se va face calugar si-l va mintui astfel si pe el . Dar mare ATENTIE : este vorba de calugarii care au purtat cu mare cinste jugul calugariei si s-au mintuit in primul rind pe ei ... si nu de orice purtator de rasa care intra si moare in minastire . Nici macar toti calugarii nu se mintuiesc !!
Subiectul este un pic mai amplu si in general userii vor telegrame ori din telegrame este mai greu sa vorbim lucruri serioase. Mi-am spus astfel parerea si mi-am argumentat-o . Cine are indoieli il invit la lectura , acum sau cind o avea chef . Asta nu inseamna ca si trebuie sa ma creada ...intocmai... Nu uitarti: omul este liber ; raiul ca si iadul este pe alese !
Last edited by zaharia_2009; 08.12.2009 at 13:20:33.
|