View Single Post
  #517  
Vechi 12.12.2009, 17:55:44
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit

DESPRE FAPTELE BUNE
ALE NEORTODOCȘILOR
Faptele celor ce nu cred în Hristos
ar cine nu crede în Fiul lui Dumnezeu? Nu
cel care pe față, cu hotărâre se leapădă de El,
ci și acela care, numindu-se creștin, duce
viață păcătoasă, aleargă după desfătări trupești; cel al
cărui dumnezeu este pântecele; cel al cărui dumnezeu
este argintul și aurul; cel al cărui dumnezeu e slava
pământească; cel care a cinstit ca pe un dumnezeu
înțelepciunea pământească cea vrăjmașă lui Dumnezeu,
că tot cela ce face rele urăște Lumina și nu vine la
Lumină, ca să nu se vădească faptele Lui; iar cel ce face
adevărul vine la Lumină, ca să se arate lucrurile lui, că
întru Dumnezeu sunt lucrate (In. 3, 20-21).
Fără lepădare de sine, omul nu e în stare de
credință; rațiunea lui căzută luptă împotriva credinței,
cerând cu obrăznicie lui Dumnezeu socoteală pentru
lucrările Lui și dovezi pentru adevărurile descoperite de
El omului; inima căzută vrea să ducă viața căderii, către a
cărei omorâre năzuiește credința; trupul și sângele,
neluând aminte la mormântul ce le stă înainte în oricare
ceas, vor și ele să își trăiască viața lor, viața stricăciunii și
a păcatului.
D
23
În ce trebuie să credem?
„Credința”, a zis Preacuviosul Simeon Noul Teolog,
„în înțelesul larg al acestui cuvânt, cuprinde în sine toate
Dumnezeieștile Porunci ale lui Hristos: ea e pecetluită de
încredințarea că în porunci nu este nici o buche care să
nu aibă rost, că totul în ele, până la o iotă, e viață și
pricină a vieții veșnice”.
Să crezi în dogmele propovăduite de Evanghelie, să
le înțelegi și să le mărturisești după învățătura neștirbită
a Bisericii Ortodoxe de Răsărit, singura ce cuprinde
învățătura evanghelică în toată curăția și plinătatea ei. Să
crezi în tainele rânduite în Biserică de însuși Domnul,
păstrate de Biserica de Răsărit în toată plinătatea lor. Să
crezi în sfintele, de viață făcătoarele porunci evanghelice,
care pot fi împlinite fără greșeală numai în sânul Bisericii
celei adevărate, a căror plinire o alcătuiește așa-numita
de către Părinți credință lucrătoare a creștinului, în
dogme e Teologia predată de însuși Dumnezeu.
Lepădarea dogmelor este o hulă împotriva lui
Dumnezeu ce se numește necredință; schimonosirea
dogmelor este o hulă împotriva lui Dumnezeu ce se
numește erezie.
Criteriul faptelor bune
Credința Ortodoxă în Hristos, pecetluită prin Taina
Botezului e îndestulătoare pentru mântuire și fără fapte,
arunci când omul n-are timp să le săvârșească: fiindcă
credința îl înlocuiește pe om cu Hristos, și faptele bune
omenești cu meritele lui Hristos. De-a lungul vieții
24
pământești, însă, este neapărată nevoie de fapte.
Ca fapte bune îi sunt recunoscute creștinului numai
acelea care sunt împlinire a poruncilor evanghelice, prin
care se hrănește, trăiește credința lui, prin care este
sprijinită viața lui în Hristos: fiindcă singurul care
lucrează în creștin trebuie să fie Hristos. Cel botezat nu
are dreptul să facă după curii îi dau ghes simțirile inimii,
care depind de înrâurirea trupului și sângelui asupra
acesteia, oricât ar părea de bune aceste simțiri: îi sunt
primite doar faptele bune către a căror săvârșire inima
este îmboldită de către Duhul Sfânt și Cuvântul lui
Dumnezeu, care sunt ale firii înnoite de Hristos.
„Faptele bune” ale firii căzute
Sunt orbi cei ce pun preț pe așa numitele de către ei
„fapte bune” ale firii căzute. Aceste fapte au lauda lor,
prețul lor, în vreme și între oameni, nu însă înaintea lui
Dumnezeu, înaintea Căruia toți s-au abătut, împreună
netrebnici s-au făcut (Rom. 3, 12).
Cei ce nădăjduiesc în faptele bune ale firii căzute nu
L-au cunoscut pe Hristos, n-au priceput taina
răscumpărării, sunt prinși în cursele propriei filosofări
mincinoase, ridicând împotriva credinței lor care este pe
jumătate moartă și se clatină din împotrivire prostească:
„Oare Dumnezeu este atât de nedrept încât să nu dea răsplata
mântuirii veșnice faptelor bune săvârșite de închinătorii la idoli
și de eretici?”
Acești „judecători” pun nedreptatea și neputința
judecății lor pe seama judecății lui Dumnezeu. Dacă
faptele bune săvârșite potrivit simțirilor inimii ar aduce
25
mântuirea, venirea lui Hristos ar fi fost de prisos, n-ar
mai fi fost nevoie de răscumpărarea lumii prin patimile și
moartea pe cruce a Dumnezeului-Om, nici de poruncile
evanghelice. Este învederat că cei ce socot că mântuirea
se poate dobândi și numai prin faptele firii căzute
nimicesc însemnătatea lui Hristos, leapădă pe Hristos.
În chip nelegiuit s-au oștit împotriva credinței
iudeii, cerând de la credincioși împlinirea rânduielilor
rituale ale Legii vechi; în chip nelegiuit fiii lumii vrăjmașe
lui Dumnezeu, ce sunt străini de cunoașterea cea tainică
și totodată vie a lui Hristos, cer de la cei ce cred în
Hristos fapte bune potrivite cu înțelegerea și simțirile firii
căzute. Cel ce crede în Hristos trage împotriva simțirilor
inimii sabia lui Hristos și își silește inima, tăind cu sabia
ascultării față de El nu doar pornirile păcătoase vădite, ci
și acele porniri care par bune la arătare, dar în fapt sunt
potrivnice legilor evanghelice și, astfel, este întreaga
lucrare a omului care se ia după imboldurile firii căzute.
Faptele părute bune, făcute din imboldurile firii
căzute, fac să crească în om „eu”-ul sau, nimicesc
credința în Hristos, sunt potrivnice lui Dumnezeu;
faptele credinței omoară egoismul în om, fac să crească în
el credința, fac să crească în el Hristos. De vei mărturisi
cu gura ta pe Domnul Iisus, spune Apostolul, și vei crede
întru inima ta că Dumnezeu L-a ridicat pe El din morți, te
vei mântui: căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu
gura se mărturisește spre mântuire (Rom. 10, 9-10).
26
Dreapta credință, adevărata faptă bună
Credința adevărată și vie aduce omului mântuirea,
chiar dacă acesta o mărturisește doar cu gura. Ea i-a adus
mântuirea tâlharului răstignit pe cruce; a adus mântuire,
prin pocăință, multor păcătoși în ultimele clipe, cele
dinainte de moarte, ale vieții lor.
Atât de însemnată, de neapărat trebuincioasă este
pentru mântuire mărturisirea cu gura a credinței inimii și
încredințării sufletului, că sfinții mucenici din toate
veacurile creștinismului, începând cu înșiși Apostolii lui
Hristos, s-au învoit mai degrabă a răbda chinuri lungi și
înfricoșate, a vărsa sângele lor ca apa, decât a rosti
lepădarea de Hristos, fie aceasta și prefăcută, numai cu
gura, tară ca inima să ia parte.
Dumnezeu cere de la om pentru a-l mântui numai
credința vie, adevărată. Aceasta, ca zălog al mântuirii și
fericirii veșnice, trebuie să fie pentru creștin mai de preț
decât viața lui pământească. Mucenicia este roadă
adevăratei cunoștințe de Dumnezeu, dăruite prin
credință. Mucenicia este roadă credinței. Această faptă au
hulit-o și o hulesc cei ce pun mare preț pe faptele firii
omenești căzute: în orbirea lor, ei numesc această
preasfântă nevoință a celor mari la suflet „urmare a
nebuniei”.
Atât de însemnată este fiecare idee a dogmelor date
de Dumnezeu, că sfinții mărturisitori, asemenea
mucenicilor, au pecetluit mărturisirea de credință
ortodoxă cu pătimiri grozave și râuri de sânge. Potrivit
însemnătății credinței în lucrarea mântuirii, și păcatele
împotriva ei au o deosebită greutate în cumpăna dreptei
judecăți a lui Dumnezeu: toate aceste păcate sunt de
27
moarte, adică sunt împreunate cu moartea sufletului și le
urmează veșnica pierzanie, muncile veșnice în adâncurile
iadului.
Cea mai rea faptă – necredința
Păcat de moarte este necredința: ea leapădă
singurul mijloc de mântuire, credința în Hristos. Păcat de
moarte este lepădarea de Hristos: ea Îl lipsește pe cel care
se leapădă de credința vie în Hristos, ce se arată și se
păstrează prin mărturisirea cu gura. Păcat de moarte este
erezia: ea cuprinde în sine hulirea lui Dumnezeu și îl face
pe cel molipsit de ea străin de adevărata credință în
Hristos. Păcat de moarte este deznădăjduirea: ea este
lepădare a credinței lucrătoare, vii în Hristos.
Vindecarea de toate aceste păcate de moarte este
credința adevărată, sfântă, vie în Hristos. De o
însemnătate covârșitoare în faptele credinței este
mărturisirea cu gura: marele dătător de lege al
israilitenilor, văzătorul de Dumnezeu Moisi, a fost lipsit
de intrarea în pământul făgăduinței îndată ce a rostit, cu
privire la o faptă a credinței, cuvinte ce arătau o oarecare
îndoială (Numeri 20, 10-12).
De ucenicii unui oarecare pustnic mare din Egipt s-a
depărtat harul botezului îndată ce acesta, stând de vorbă
cu un evreu, a rostit, în simplitatea sa, un cuvânt de
îndoială cu privire la credința creștină.
Istoria bisericească povestește că în primele timpuri
ale creștinismului, în vremea prigoanelor, unii păgâni
mărturiseau cu gura pe Hristos cu prefăcătorie, în glumă
și în bătaie de joc, iar harul dumnezeiesc îi adumbrea de
28
îndată: într-o clipă se prefăceau din păgâni înrăiți în
creștini râvnitori și pecetluiau cu sângele lor mărturisirea
pe care la început o rostiseră ca pe o luare în deșert.[...]
Credința în Iisus Hristos,
mai presus de toate faptele bune
Cel ce crede în Hristos, de va și muri cu moartea
păcatului, iarăși va învia prin pocăință (In. 11, 25), și
vedem pe mulți dintre sfinți că au căzut din înălțimea
sfințeniei în adâncul unor păcate grele, iar apoi, cu
ajutorul credinței și al pocăinței insuflate de aceasta, s-au
liberat din adâncul cel puturos și întunecat, au suit iarăși
la înălțimea curăției și sfințeniei.
Reply With Quote