![]() |
![]() |
|
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
DESPRE FAPTELE BUNE
ALE NEORTODOCȘILOR Faptele celor ce nu cred în Hristos ar cine nu crede în Fiul lui Dumnezeu? Nu cel care pe față, cu hotărâre se leapădă de El, ci și acela care, numindu-se creștin, duce viață păcătoasă, aleargă după desfătări trupești; cel al cărui dumnezeu este pântecele; cel al cărui dumnezeu este argintul și aurul; cel al cărui dumnezeu e slava pământească; cel care a cinstit ca pe un dumnezeu înțelepciunea pământească cea vrăjmașă lui Dumnezeu, că tot cela ce face rele urăște Lumina și nu vine la Lumină, ca să nu se vădească faptele Lui; iar cel ce face adevărul vine la Lumină, ca să se arate lucrurile lui, că întru Dumnezeu sunt lucrate (In. 3, 20-21). Fără lepădare de sine, omul nu e în stare de credință; rațiunea lui căzută luptă împotriva credinței, cerând cu obrăznicie lui Dumnezeu socoteală pentru lucrările Lui și dovezi pentru adevărurile descoperite de El omului; inima căzută vrea să ducă viața căderii, către a cărei omorâre năzuiește credința; trupul și sângele, neluând aminte la mormântul ce le stă înainte în oricare ceas, vor și ele să își trăiască viața lor, viața stricăciunii și a păcatului. D 23 În ce trebuie să credem? „Credința”, a zis Preacuviosul Simeon Noul Teolog, „în înțelesul larg al acestui cuvânt, cuprinde în sine toate Dumnezeieștile Porunci ale lui Hristos: ea e pecetluită de încredințarea că în porunci nu este nici o buche care să nu aibă rost, că totul în ele, până la o iotă, e viață și pricină a vieții veșnice”. Să crezi în dogmele propovăduite de Evanghelie, să le înțelegi și să le mărturisești după învățătura neștirbită a Bisericii Ortodoxe de Răsărit, singura ce cuprinde învățătura evanghelică în toată curăția și plinătatea ei. Să crezi în tainele rânduite în Biserică de însuși Domnul, păstrate de Biserica de Răsărit în toată plinătatea lor. Să crezi în sfintele, de viață făcătoarele porunci evanghelice, care pot fi împlinite fără greșeală numai în sânul Bisericii celei adevărate, a căror plinire o alcătuiește așa-numita de către Părinți credință lucrătoare a creștinului, în dogme e Teologia predată de însuși Dumnezeu. Lepădarea dogmelor este o hulă împotriva lui Dumnezeu ce se numește necredință; schimonosirea dogmelor este o hulă împotriva lui Dumnezeu ce se numește erezie. Criteriul faptelor bune Credința Ortodoxă în Hristos, pecetluită prin Taina Botezului e îndestulătoare pentru mântuire și fără fapte, arunci când omul n-are timp să le săvârșească: fiindcă credința îl înlocuiește pe om cu Hristos, și faptele bune omenești cu meritele lui Hristos. De-a lungul vieții 24 pământești, însă, este neapărată nevoie de fapte. Ca fapte bune îi sunt recunoscute creștinului numai acelea care sunt împlinire a poruncilor evanghelice, prin care se hrănește, trăiește credința lui, prin care este sprijinită viața lui în Hristos: fiindcă singurul care lucrează în creștin trebuie să fie Hristos. Cel botezat nu are dreptul să facă după curii îi dau ghes simțirile inimii, care depind de înrâurirea trupului și sângelui asupra acesteia, oricât ar părea de bune aceste simțiri: îi sunt primite doar faptele bune către a căror săvârșire inima este îmboldită de către Duhul Sfânt și Cuvântul lui Dumnezeu, care sunt ale firii înnoite de Hristos. „Faptele bune” ale firii căzute Sunt orbi cei ce pun preț pe așa numitele de către ei „fapte bune” ale firii căzute. Aceste fapte au lauda lor, prețul lor, în vreme și între oameni, nu însă înaintea lui Dumnezeu, înaintea Căruia toți s-au abătut, împreună netrebnici s-au făcut (Rom. 3, 12). Cei ce nădăjduiesc în faptele bune ale firii căzute nu L-au cunoscut pe Hristos, n-au priceput taina răscumpărării, sunt prinși în cursele propriei filosofări mincinoase, ridicând împotriva credinței lor care este pe jumătate moartă și se clatină din împotrivire prostească: „Oare Dumnezeu este atât de nedrept încât să nu dea răsplata mântuirii veșnice faptelor bune săvârșite de închinătorii la idoli și de eretici?” Acești „judecători” pun nedreptatea și neputința judecății lor pe seama judecății lui Dumnezeu. Dacă faptele bune săvârșite potrivit simțirilor inimii ar aduce 25 mântuirea, venirea lui Hristos ar fi fost de prisos, n-ar mai fi fost nevoie de răscumpărarea lumii prin patimile și moartea pe cruce a Dumnezeului-Om, nici de poruncile evanghelice. Este învederat că cei ce socot că mântuirea se poate dobândi și numai prin faptele firii căzute nimicesc însemnătatea lui Hristos, leapădă pe Hristos. În chip nelegiuit s-au oștit împotriva credinței iudeii, cerând de la credincioși împlinirea rânduielilor rituale ale Legii vechi; în chip nelegiuit fiii lumii vrăjmașe lui Dumnezeu, ce sunt străini de cunoașterea cea tainică și totodată vie a lui Hristos, cer de la cei ce cred în Hristos fapte bune potrivite cu înțelegerea și simțirile firii căzute. Cel ce crede în Hristos trage împotriva simțirilor inimii sabia lui Hristos și își silește inima, tăind cu sabia ascultării față de El nu doar pornirile păcătoase vădite, ci și acele porniri care par bune la arătare, dar în fapt sunt potrivnice legilor evanghelice și, astfel, este întreaga lucrare a omului care se ia după imboldurile firii căzute. Faptele părute bune, făcute din imboldurile firii căzute, fac să crească în om „eu”-ul sau, nimicesc credința în Hristos, sunt potrivnice lui Dumnezeu; faptele credinței omoară egoismul în om, fac să crească în el credința, fac să crească în el Hristos. De vei mărturisi cu gura ta pe Domnul Iisus, spune Apostolul, și vei crede întru inima ta că Dumnezeu L-a ridicat pe El din morți, te vei mântui: căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturisește spre mântuire (Rom. 10, 9-10). 26 Dreapta credință, adevărata faptă bună Credința adevărată și vie aduce omului mântuirea, chiar dacă acesta o mărturisește doar cu gura. Ea i-a adus mântuirea tâlharului răstignit pe cruce; a adus mântuire, prin pocăință, multor păcătoși în ultimele clipe, cele dinainte de moarte, ale vieții lor. Atât de însemnată, de neapărat trebuincioasă este pentru mântuire mărturisirea cu gura a credinței inimii și încredințării sufletului, că sfinții mucenici din toate veacurile creștinismului, începând cu înșiși Apostolii lui Hristos, s-au învoit mai degrabă a răbda chinuri lungi și înfricoșate, a vărsa sângele lor ca apa, decât a rosti lepădarea de Hristos, fie aceasta și prefăcută, numai cu gura, tară ca inima să ia parte. Dumnezeu cere de la om pentru a-l mântui numai credința vie, adevărată. Aceasta, ca zălog al mântuirii și fericirii veșnice, trebuie să fie pentru creștin mai de preț decât viața lui pământească. Mucenicia este roadă adevăratei cunoștințe de Dumnezeu, dăruite prin credință. Mucenicia este roadă credinței. Această faptă au hulit-o și o hulesc cei ce pun mare preț pe faptele firii omenești căzute: în orbirea lor, ei numesc această preasfântă nevoință a celor mari la suflet „urmare a nebuniei”. Atât de însemnată este fiecare idee a dogmelor date de Dumnezeu, că sfinții mărturisitori, asemenea mucenicilor, au pecetluit mărturisirea de credință ortodoxă cu pătimiri grozave și râuri de sânge. Potrivit însemnătății credinței în lucrarea mântuirii, și păcatele împotriva ei au o deosebită greutate în cumpăna dreptei judecăți a lui Dumnezeu: toate aceste păcate sunt de 27 moarte, adică sunt împreunate cu moartea sufletului și le urmează veșnica pierzanie, muncile veșnice în adâncurile iadului. Cea mai rea faptă – necredința Păcat de moarte este necredința: ea leapădă singurul mijloc de mântuire, credința în Hristos. Păcat de moarte este lepădarea de Hristos: ea Îl lipsește pe cel care se leapădă de credința vie în Hristos, ce se arată și se păstrează prin mărturisirea cu gura. Păcat de moarte este erezia: ea cuprinde în sine hulirea lui Dumnezeu și îl face pe cel molipsit de ea străin de adevărata credință în Hristos. Păcat de moarte este deznădăjduirea: ea este lepădare a credinței lucrătoare, vii în Hristos. Vindecarea de toate aceste păcate de moarte este credința adevărată, sfântă, vie în Hristos. De o însemnătate covârșitoare în faptele credinței este mărturisirea cu gura: marele dătător de lege al israilitenilor, văzătorul de Dumnezeu Moisi, a fost lipsit de intrarea în pământul făgăduinței îndată ce a rostit, cu privire la o faptă a credinței, cuvinte ce arătau o oarecare îndoială (Numeri 20, 10-12). De ucenicii unui oarecare pustnic mare din Egipt s-a depărtat harul botezului îndată ce acesta, stând de vorbă cu un evreu, a rostit, în simplitatea sa, un cuvânt de îndoială cu privire la credința creștină. Istoria bisericească povestește că în primele timpuri ale creștinismului, în vremea prigoanelor, unii păgâni mărturiseau cu gura pe Hristos cu prefăcătorie, în glumă și în bătaie de joc, iar harul dumnezeiesc îi adumbrea de 28 îndată: într-o clipă se prefăceau din păgâni înrăiți în creștini râvnitori și pecetluiau cu sângele lor mărturisirea pe care la început o rostiseră ca pe o luare în deșert.[...] Credința în Iisus Hristos, mai presus de toate faptele bune Cel ce crede în Hristos, de va și muri cu moartea păcatului, iarăși va învia prin pocăință (In. 11, 25), și vedem pe mulți dintre sfinți că au căzut din înălțimea sfințeniei în adâncul unor păcate grele, iar apoi, cu ajutorul credinței și al pocăinței insuflate de aceasta, s-au liberat din adâncul cel puturos și întunecat, au suit iarăși la înălțimea curăției și sfințeniei. |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Cateva intrebari pentru neoprotestanti si protestanti. | Seraphim7 | Secte si culte | 104 | 23.10.2022 01:36:38 |
| Profeti adventisti | NeInocentiu | Secte si culte | 592 | 07.05.2012 10:41:27 |
| Cateva intrebari pentru sfintii preoti si crestini | RafaelMiticaPitulice | Despre Sfanta Scriptura | 25 | 02.08.2011 10:01:17 |
| Despre Penticostali, Baptisti, Adventisti | danyel | Secte si culte | 741 | 11.08.2010 22:37:50 |
|
|