View Single Post
  #49  
Vechi 07.04.2010, 22:44:57
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Mai cinstiti mi se par unii catolici care folosesc icoane sau chiar rugaciuni de genul acatiste foarte bizantine si nu se sfiesc sa recunoasca ca ele sunt de inspiratie estica,
Părerea mea este că faceți o confuzie, înțelegând prin "catolici" romano-catolicii, adică cei de rit latin. Există 26 de rituri catolice, grupate în 6 familii mari. Dintre acestea, în România sunt active trei rituri: greco-catolic, romano-catolic și armeano-catolic (ultimul pe cale de extincție, mai avem doar 4 parohii). Fiecare Biserică catolică particulară este bine să își mențină și să își cultive ritul propriu, care este cel latin în cazul romano-catolicilor și cel bizantin în cazul greco-catolicilor. Fiecare are de cultivat și de transmis mai departe un tezaur de uriașă valoare, care este tezaurul spiritualității apusene în cazul romano-catolicilor și tezaurul spiritualității răsăritene în cazul greco-catolicilor. Având aceeași credință și fiind membre ale aceluiași trup, condus de același cap văzut, romano- și greco-catolicii au totuși alt sinaxar, altă liturgică, altă teologie, alți Sfinți Părinți de referință, alte obiceiuri ale pietății populare, altă arhitectură eclezială, alte canoane, altă ierarhie de care sunt legați prin ascultare. În esență, un alt fel de a-L lăuda pe Domnul.

Deci, statuilor nu le stă prea bine în bisericile greco-catolice, în care în schimb icoanele sunt la locul lor, tot așa cum elemente ca dicherul, tricherul sau antimisul nu au ce căuta într-o biserică romano-catolică. Icoanele sunt comune ambelor rituri, însă cu precădere ritului răsăritean, deoarece controversa iconoclastă a interesat cu precădere spațiul răsăritean (cu alte cuvinte, iubirea răsăritenilor pentru icoane este cumva reactivă, după părerea mea).

În concluzie, a fi catolic înseamnă a fi în comuniune cu papa și cu episcopii aflați în comuniune cu el și nu are nici cea mai mică legătură cu ritul, cu statuile ori cu icoanele. Când vedem un episcop greco-catolic și unul romano-catolic, vedem doi episcopi catolici, chiar dacă unul poartă kamilafkion, iar celălalt poartă biretta. Iar a fi un bun greco-catolic înseamnă a fi foarte catolic, adică foarte în comuniune cu papa și a fi foarte răsăritean.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 07.04.2010 at 23:11:01.
Reply With Quote