![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
De fapt cred ca este un pic de ipocrizie in cultura ortodoxa romaneasca. Pe de o parte auzi osanale la adresa bisericilor noastre seculare care sunt mici, care se presupune ca induc ideea de caldura sufleteasca, pe de alta parte, si in special la bisericile noi, opulenta de tot felul nu lipseste, inclusiv influente occidentale. Chiar azi ma uitam la un articol despre noua catedrala din Suceava, care este intr-adevar uriasa, si preotul se juca cu noua jucarie a catedralei: 13 clopote, actionate cu telecomanda, care canta tot felul de melodii, de la Hristos a inviat pana la Stefan, Stefan, parca. Nu spun ca este rau, sau urat, sau nepotrivit. De ce nu, este frumos cand duminica dimineata bat 13 clopote spre gloria lui Dumnezeu si chemarea oamenilor la rugaciune. Dar nu este traditional ortodox. La fel si corurile polifonice si mixte, la fel si frumoasele manastiri din Bucovina care au influente gotice cat cuprind, la fel si unele aspecte ale cultului in special din Romania gen binecuvantari si sfintiri, ingenunchierea duminica, formula de dezlegare la spovedanie, muzica clasica, multe din bisericile ortodoxe care se construiesc in occident au banci, sau pastreaza bancile existente, si altele si altele... Si atunci, de ce sa nu recunoastem ca de fapt ne plac unele lucruri din occident,si le folosim, si ele pot fi integrate armonios in cultul bizantin si in viata unui crestin ortodox pentru intarirea credintei si trairii? Nu spune Sf. Ap. Pavel: "Pe toate le incercati, tineti ce este bine..."? Mai cinstiti mi se par unii catolici care folosesc icoane sau chiar rugaciuni de genul acatiste foarte bizantine si nu se sfiesc sa recunoasca ca ele sunt de inspiratie estica, dar ca ei le adopta fiindca sunt pline de simbol, traire mistica si sacru...si deci ii ajuta. Ca se vorbea mai sus de biserica de suflet. Biserica catolica la care merg eu aici are de fapt multe icoane bizantine, trei mai mari deasupra altarului, dar capela este de sus pana jos in icoane rusesti/bizantine. http://www.parochie-mm.nl/extraframe...p?ID=21&foto=4 Nu mi se pare nici urat, nici a-catolic, ci chiar o combinatie fericita.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Foarte corect.
Ca un alt exemplu vis-a-vis de ceea ce spunea mai sus Noesisaa, ar fi asa numita Cruce a Sf. Damiano, care este extrem de importanta pentru catolici in general si pentru ordinul franciscan in special - traditia spune ca Isus i-a vorbit Sfantului Francisc de pe aceasta cruce, si care este curat bizantina: http://en.wikipedia.org/wiki/San_Damiano_cross |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Deci, statuilor nu le stă prea bine în bisericile greco-catolice, în care în schimb icoanele sunt la locul lor, tot așa cum elemente ca dicherul, tricherul sau antimisul nu au ce căuta într-o biserică romano-catolică. Icoanele sunt comune ambelor rituri, însă cu precădere ritului răsăritean, deoarece controversa iconoclastă a interesat cu precădere spațiul răsăritean (cu alte cuvinte, iubirea răsăritenilor pentru icoane este cumva reactivă, după părerea mea). În concluzie, a fi catolic înseamnă a fi în comuniune cu papa și cu episcopii aflați în comuniune cu el și nu are nici cea mai mică legătură cu ritul, cu statuile ori cu icoanele. Când vedem un episcop greco-catolic și unul romano-catolic, vedem doi episcopi catolici, chiar dacă unul poartă kamilafkion, iar celălalt poartă biretta. Iar a fi un bun greco-catolic înseamnă a fi foarte catolic, adică foarte în comuniune cu papa și a fi foarte răsăritean.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 08.04.2010 at 00:11:01. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Nu, nu, stiu asta. Doar ca pentru ortodocsi, sau oricum, ne-catolici, ritul latin este cel mai vizibil, din punct de vedere estetic, cel putin. Sigur ca a fi greco-catolic inseamna a fi foarte catolic, si asa mai departe.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
|
#5
|
|||
|
|||
|
lemn sau piatra, tot un obiect e....
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Reprezentarea bidimesionala si tridimensionala nu inseamna acelasi lucru. Reprezentarea tridimensionala nu reuseste sa-l scoata pe crestin din acest spatiu, pe cand icoana prin reprezentarea bidimensionala il ajuta pe crestin sa trasceanda- de aceea icoana este numita si "fereastra catre absolut".
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
iar icoana se numeste "fereastra catre absolut" pentru ca are rama precum ferestrele doar ca prin fereastra pivim lumea, iar prin icoana privim divinul
__________________
catolica |
|
#8
|
|||
|
|||
|
In icoana este infatisata umanitatea indumnezeita si transfigurata. De aceea, icoanele in Biserica Ortodoxa nu trebuie sa fie de factura realista. Ori, pictura ofera cea mai mare libertate, precum si mai multe mijloace, in a realiza aceasta reprezentare a omului induhovnicit.
Sculptura insa este mult mai saraca in acest sens. Oricat te-ai stradui sa intelegi o statuie de factura religioasa, aceasta cu greu reuseste sa te trimita in celalat plan al existentei, cel spiritual. Daca in catolicism este nevoie ca sfintii sa fie prezenti fizic - la nivel de statuie - in mijlocul credinciosilor, in ortodoxie nu s-a manifestat aceasta necesitate. In biserici sau in casele noastre noi suntem partasi privirii calde a sfintilor din icoane, bucurandu-ne totodata de prezenta lor tainica dar lucratoare. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Pe mine, statuia nu reuseste sa ma rupa din planul acesta existential, in fata unei statui nu exista un "dincolo".
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Folosirea optima a functiilor forumului | tabitha | Reguli generale de utilizare a forumului | 48 | 15.11.2024 23:28:24 |
| Folosirea limbajului | costel | Generalitati | 3 | 02.06.2011 23:40:57 |
| Folosirea calendarului Iulian | sunsray | Generalitati | 3 | 13.04.2010 07:05:32 |
| folosirea materialului genetic | cozia | Generalitati | 12 | 25.02.2010 18:53:14 |
|
|