Subiect: filioque
View Single Post
  #13  
Vechi 14.04.2010, 21:27:41
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Exact , procesiunea sau purcederea ca existenta a Duhului Sfant este din veci numai din Tatal.

Pentru cel care a deschis topicul,uite niste linkuri bune le-am gasit si eu pe site-ul nostru :

http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ime-69034.html
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...hul-82491.html
Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Un fragment din al II lea link :

Dar tot Parintii au tinut sa accentueze ca Duhul, purcezand din Tatal, se odihneste in Fiul. Sfantul Grigorie Palama, bazandu-se pe marturia Sfantului Ioan Botezatorul, ca a vazut pe Duhul pogorandu-Se din cer "si ramanand peste Fiul", spune ca aceasta e o dovada ca, si inainte de intruparea Fiului, Duhul se odihneste peste El. Si el arata si pe Sfantul Ioan Damaschin cugetand astfel. Caci, dupa ce aminteste locul din Evanghelia dupa Ioan 1, 33, Sfantul Grigorie Palama continua: "Si ca sa nu socoteasca cineva ca acestea s-au scris si s-au savarsit pentru intruparea Fiului, sa ascultam pe dumnezeiescul Damaschin, care scrie in alt 8-lea din capetele dogmatice: "Credem si in Sfantul Duh, Care din Tatal purcede si in Fiul se odihneste"".



Aceasta "odihna" a Duhului in Fiul pune intr-o legatura pe Duhul si cu Fiul, legatura pe care catolicismul a socotit in mod gresit ca o poate afirma identificand purcederea Duhului din Tatal cu purcederea din Fiul, ca dintr-un singur principiu (tanquam ex uno principio ), ceea ce sterge in acest act deosebirea intre Tatal si Fiul, considerand-o ca un act al fiintei lor comune, nu ca un act care mentine pe Tatal ca Persoana deosebita de Fiul. "Odihna" Duhului purces din Tatal peste Fiu o socoteste Sfantul Grigorie Palama ca dovedind iubirea Lui fata de Fiul. Duhul e trimis de Tatal peste Fiul ca o fapta a iubirii Lui fata de Fiul. Caci ii place Tatalui insusi sa Se odihneasca peste Fiul prin Duhul purces spre El. Dar Fiul nu ramane pasiv sau nepasator in aceasta atentie iubitoare a Tatalui fata de El. El e bucuros ca Tatal trimite Duhul Sau spre El si-Si arata, primindu-L, si bucuria Lui fata de Tatal.


Sfantul Grigorie Palama spune de fapt urmatoarele: "Si Insusi Cuvantul preaiubit si Fiul lui Dumnezeu Se intoarce spre Nascatorul prin Duhul Sfant, ca iubire, si are Duhul Sfant prin Tatal, odihnindu-Se impreuna cu El in Sine"
Dupa ce am citit putin mai mult din linkul al II-lea nu pot zice ca sunt intru totul de acord cu el, si unele exprimari chiar nu imi plac.Nu mai sunt de acord cu linkul.Chiar si o litera sau un cuvant cand se vorbeste despre dumnezeire de nu e la locul ei e greseala mare.Din cele citate nu sunt de acord cu ceea ce am bolduit si am o reticienta fata de exprimarile astea.Sunt de acord ca Duhul exprima iubirea lui Dumnezeu in Treime si mai ales prin Duhul interactioneaza Tatal si Fiul dar si Duhul interactioneaza cu Ei, e o unire si o relationare de comuniune perfecta.Duhul Sfant e o Persoana a Dumnezeirii din Sfanta Treime impreuna lucratoare si interrelationala cu Tatal si cu Fiul.

Iar fata de cele subliniate sunt sceptic, avand in vedere intelesul care mi se pare mie ca i se da.Deci absolut tot linkul.I take it back.
Reply With Quote