Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009
In primul rind am spus in postarea mea tot ceea ce este necesar pt. a intelege legatura dintre taina pocaintei, impartasanie, mintuire si tipul de viata dus de un crestin. Deosebit de mult insa ma surprinde prostia (iarta-ma , dar nu eu am sustinut aceasta !!)care o spui si o reiau acum aici : ,,Sa inteleg ca nu avem voie sa speram in mantirea unui om chiar daca el nu a dus o viata crestina, nu avem voie sa speram si sa ne rugam pentru el daca nu a murit spovedit si impartasit? Sa speram putem spera la nesfirsit ! Pai daca nu a dus viata crestina , ce mintuire mai vrei, nu iti dai seama ca anulezi astfel principiile disciplinare de vietuire crestina numite canoane (tu ai ce ai cu canoanele !!) date de sfinti sub obladuirea Duhului Sfint ? In alta ordine de idei nu vezi ca susti principii neopreotestante , desi nu ar fi prima data, prin care indiferent cum traiesti poti crede ca te mintuiesti pt. ca ai fi in verun fel ales . De asemenea, vad ca iti dai mina cu Origen si susti apaocatastaza ... ca pina la urma si dracii vor fi iertati si mintuiti si iadul se va desfinta indiferent de ce fel de viata au dus !!!!!!!. Da, biserica se roaga dar nu te poate scoate pt. orice jale ai facut si mai ales pt. indiferenta cum ti-ai dus viata ,cum ai vrut dar sa crezi ca totusi te vei mintui . Ma lasi mut cu asemenea pareri . Pai daca spui astea ... la ce iti mai foloseste baza dogmatico-moralo-canonica a ortodoxiei . Desi sunt uimit neintelegind in mod sincer ( ca altfel pot intelege !) cum pot intra de-a valma in sufletul , ratiunea si in trairea ta aceasta amestecatura... prefer sa tac . Nu ne-ar fi de nici un folos real sa mai continui eu discutia, crezi cum vrei !
Exemplele pe care le dai in rest sunt aiurea : mintuirea este numai treaba persoanei; daca a vrut sa fie ateu toata viata este doar treaba ei, daca a vrut sa fie ateu toata viata si acum a apucat-o frica , iar este numai treaba ei . Ai trait o viata intreaga cum ai vrut : ai mers pe strada si ai vazut cinematograf si ai intrat in el sa te desfeti (sau relaxezi, este acelasi lucru !) ai vazut restaurant si ai intrat sa te desfeti, ai vazut teatru, expozitii, voiaje, si ai intrat sa te desfeti !! Dar cind ai vazut biserica nu ai intrat pt. ca erai ateu, sa-ti fie de bine, este numai treaba ta , mintuire cu sila nu exista , esti raspunzator de faptele tale si de faptul ca stai pina in ultima clipa . Pai nu ti-am spus ca am scris in postarea mea tot ce era necesar. Nu citesti cu atentie, doar cu vanitate, nu este frumos !
Oriunde ai pleca in lumea aceasta inainte trebuie sa te rinduiesti si sa te spovedesti si sa te impartasesti ca si inaintea mortii . Cind ajungi la destinatie cauti o biserica ortodoxa(greaca, sirba, bulgara, rusa, romana,albaneza) si-ti continui vietuirea in duh si adevar... daca vrei si daca vrei sa te mintuiesti, daca nu poti benchetui si trai new age-ist pina vine ispititorul si-ti cere plata. Doar in jungla nu gasesti biserica dar si aici ai plecat bine rinduit duhovniceste , ai grija la ce fel de viata duci si de te intilnesti cu moartea sansa de mintuire este aceiasi cu cea care o aveai inainte sa pleci .Dar daca nu pleci in buna rinduiala... este numai treaba ta , frate ateu !
Mintuirea tine numai de tine si de viata pe care o duci pina in clipa mortii si nu depinde de lumea si situatiile in care esti pus. Conteaza ce alegi tu in orice situatie !
|
Chiar nu inteleg de ce esti asa suparat si inversunat.
1. Nu am spus nicicum ca "indiferent cum traiesti poti crede ca te mintuiesti pt. ca ai fi in verun fel ales"!! Am vrut sa spun prin ce am scris ca noi nu putem pune stavila milei lui Dumnezeu care 'vrea ca toti oamenii sa se mantuiasca', si ca, desi calea de mantuire ne este trasata clar (cu participarea la Taine si viata crestina),
nu putem exclude pocainta pe patul de moarte.
Nu putem exclude asta nici la un sinucigas.
Pentru acest fel de afirmatii exista exemple cate vrei si in Biblie, si in scrierile ascetice.
2. Nu am spus nicicum ca toti vor fi mantuiti ('apocatastaza'). Am spus doar ca
putem spera pentru opricine mantuirea si ne putem ruga pentru oricine. De altfel asta face Biserica atunci cand ne spune sa ne rugam pentru oricine, inclusiv pentru cei morti fara spovedanie si impartasanie, inclusiv ateii si inclusiv cei mai mari pacatosi imaginabili. Pana la Judecata de Apoi exista sansa de mantuire chiar si a celor care se afla in iad. Daca Biserica (oficial, in slujbe, sau prin fiecare credincios, acasa) se roaga pentru cei morti astfel, atunci nu inseamna ca exista o sansa ca Dumnezeu sa asculte aceste rugaciuni, deci sa ii scota si din iad? Asta este doctrina Biericii ortodoxe. De unde scoti tu doctrina asta - ca cine nu face tot dupa canoane nu se mantuie in veci si basta - nu stiu.
Vezi ca pui la indoiala puterea rugaciunii cand scrii contrariul.
3. Nu am vorbit in scurta mea postare despre tot ce s-ar putea spune la acest subiect.
4. Sigur ca mantuirea altora ne priveste. Nu ne mantuim singuri (nu mai stiu ce sfant a sus asta). Ne mantuim cu aproapele, si daca nu ne pasa de soarta lui, inseamna ca nu avem dragoste.
5. Nu stiu daca te-ai gandit la tarile comuniste cum erau pe vremuri: acolo daca cineva era de ex. la inchisoare crezi ca avea neaparat cum sa gaseasca un preot sa-l spovedeasca, daca nu era unul in celula?
Eu cand am dat astfel de exemple m-am gandit si la o carte pe care am citit-o, de Graham Greene (scriitor catolic englez sau american), in care este vorba de ultimul preot ramas intr-o tara din America de Sud (Mexic parca) la inceputul sec 20 cand se instaurase acolo un regim comunist de tip virulent ateu, care interzisese Biserica. Acolo am aflat si de aceasta doctrina catolica despre contrictiunea perfecta. El traieste ca un martir toti acei ani, facand pe preotul itinerant, dar avea pe suflet pacate pe care nu avea cui sa le marturiseasca, el fiind ultimul preot. Nu mai spun cum se termina catea, merita citita. (
La puissance et la gloire se numea in franceza)
Pot fi si cazuri in care omul pur si simplu abia la sfarsit se pocaieste.