Sambata a fost ziua de odihna a Vechiului Testament.Duminica este ziua de odihna a Noului Testament.Amandoua sunt Sabate.Si Duminica este Sabat(Evrei 4:7-9).Asezamintele si poruncile Vechiului Testament, cat si Legea au fost o umbra a Noului Testament si a asezamantului Imparatiei Cerurilor adus de Hristos pe pamant, Biserica, care este Trupul Sau(Col 2:15-17).Sambata a fost o umbra a Duminicii care este ziua Imparatiei Cerurilor, ziua in care a Inviat Domnul nostru din morti.Ziua care ne-a impacat cu Dumnezeu si una cu Sabatul lui Dumnezeu prin Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul.Orisicine tine sambata si legea veche marturiseste ca nu a primit harul si Hristos nu-i va folosii la nimic(Gal 5:1-4).
Citat:
În prealabil postat de georgeval
Cu rabdare sa citesti acest text, daca nu vei avea idei preconcepute vei intelege sinteza mea. Duminica -odihna noastra in Dumnezeu- care desavarseste creatia.
In aceasta oprire a activitatii noastre create si primire a activitatii necreate divine, noi suntem insotiti nu numai de Logosul providential, care dupa ce a creat lumea si a dezvoltat-o pana la limita puterilor ei, acum se odihneste ca sa revina la exclusiva activitate necreata, ci si de Logosul intrupat, care moare cu noi, ramanand asa in ziua Sambetei, si invie cu noi in Duminica fara de sfarsit. Propriu zis, daca Logosul nu s-ar fi intrupat sa moara si sa invie impreuna cu noi ca om, n-am fi putut ajunge nici la Sabatul creatiunii si la ziua a opt-a a indumnezeirii, fiind opriti de pacat. Iar Dumnezeu n-ar fi putut avea satisfactia de-a trece la aceasta odihna, dupa incheierea in mod fericit a lucrarii Sale in legatura cu creatiunea. Logosul isi desavarseste opera in legatura cu Hristos. Prin Hristos ne implinim destinul nostru, ne indumnezeim.
Mistica Sfantului Maxim este o mistica hristologica, fara sa inceteze de a fi un sistem atotcuprinzator, in care lumea intra si se valorifica pentru veci in toata amploarea ei.
|