Citat:
În prealabil postat de maria32
Fani nu stiu daca exista o circulara sau ceva scris si publicat in privinta asta. Dar nu cred ca noi mirenii de rand trebuie sa avem neaparat acces la aceste "regulamente interne" ale BOR ca sa le respectam. Cred ca e suficient de spus ca multi preoti ortodocsi mi-au spus acest lucru.
Probabil insa ca, la fel ca deobicei, se vor mai gasi unii si altii care sa "treaca peste" si sa puna astfel in pericol si sufletul lor si pe al celor pe care ii cununa astfel, si pe al viitorilor copii ai cuplului.
Cat despre ceea ce spuneai despre tinerii care calatoresc din ce in ce mai mult si intra in contact cu tineri de alte confesiuni... TOCMAI IN ACEST CONTEXT mi se pare bine venita o astfel de masura.
Caci daca ajungem sa incuviintam din ce in ce mai usor trecerea de la o confesiune la alta ce mai inseamna dreapta noastra credinta?
Cum sa fiu de acord ca un ortodox sa se cunune la catolici? Au ei oare sfanta impartasanie? au ei oare aceeasi credinta ca si noi? NU! de un milion de ori nu. si nu cred ca e cazul aici sa intram in eterna dezbatere catolici-ortodocsi.
Insa, nu cred ca a trece peste diferentele de credinta (fie ele si interconfesionale) ca raspuns la "marea iubire" dintre cei doi tineri, este o solutie!.
Daca nu putem renunta la iubirea pentru un om si nu punem mai presus iubirea de Dumnezeu si dreapta noastra credinta, oare cum ne vom dobandi mantuirea?
Trebuie sa facem compromisuri? Cu ce? Cu credinta? Cu insasi mantuirea sufletului nostru?
|
1) Scotianul si Noesissa au dreptate: ce se va intampla daca se pune in aplicare acest 'decret'? Cazurile unu, doi si trei expuse de ei.
Cei care ar zice atunci: 'nu ma marit cu tine ca esti papistas, desi te iubesc' vor fi foarte, foarte, foarte rari, oricum; si chiar sa fie asta soluutia cea mai buna?
Este vorba aici de aplicarea principiului iconomiei pe care BO a avut intotdeauna intelepciunea sa-l aplice: a face tot posibilul ca o persoana, chiar daca nu traieste situatia ideala, sa poata avea o cale la mantuire, sa ramana membru al Bisericii. Asta se aplica si in cazul nuntii a doua, de ex. Biserica prefera sa ii uneasca pe cei doi, decat sa ii lase sa traiasca impreuna necasatoriti.
2) Bineinteles ca ar trebui sa stim si noi mirenii ce hotaraste patriarhia sau episcopia si de ce schimba ceea ce facea inainte. Biserica nu sunt serviciile secrete. Suntem cu totii membri ai trupului lui Hristos.
3) Ne uneste mai mult de cat ne dsparte cu ceilalti crestini, iar BO in general recunoaste botezul, impartasania si alte taine la ei. Dar ai dreptate, nu ar trebui sa intram si in discutia asta.
4) Nu este vorba totusi sa fii TU de acord ca un ortodox se cununa cu un catolic sau un protestant. Oricum, faptul ca ei ar face-o, nu te obliga pe tine sa te casatoresti cu unul dintre acestia... Este vorba de ce traiesc alti oameni, printre altele cea care a deschis acest topic.
Daca ei se simt in stare sa treaca peste diferentele de credinta si sa isi traiasca fiecare credinta lui (in masura in care o au), atunci este povara lor, poate grea, dar a lor.