| 
				  
 
			
			...si de ce nu il primesc ortodocsii pe papa ca criteriu ultim al adevarului:
 ...Iata principiile īntemeietoare ale filosofiei ortodoxe a societatii: ca singura societate adevarata, Biserica este īn primul rīnd un organism Dumnezeu- omenesc,  si apoi o īntocmire Dumnezeu-omeneasca īn lume, care īntrupeaza tot ceea ce este al Dumnezeu-Omului, adica: dragostea lui Hristos, care naste toate, dreptatea lui Hristos,bunatatea lui Hristos,intelepciunea lui Hristos si indeobste toate faptele bune ale lui Hristos. Pentru ca, prin mijlocirea lor, Hristos locuieste īn om  si Se īntrupeaza īn el. Un astfel de om traieste prin Hristos, gīndeste prin Hristos, simte īn Hristos, lucreaza prin Hristos, se gaseste īn īmpreuna-unire cu ceilalti oameni pe toate planurile vietii īn Hristos. De unde are el puterea aceasta? De la Hristos Īnsusi, dupa cuvīntul Sfīntului Apostol:  Toate le pot īn Hristos, Care ma īntareste  (Filipeni 4:13). Omul credintei ortodoxe, traind īn organismul Dumnezeu-omenesc al Bisericii, traieste īntotdeauna īn īmpreuna- unire cu toti Sfintii (Efeseni 3:18), care-l ajuta īn chip tainic la īmplinirea poruncilor evanghelice. De aceea madularul ortodox al Bisericii are simtamīntul viu ca viata lui este aceeasi cu viata tuturor celorlalti oameni  si ca are una  si aceeasi credinta cu Apostolii, cu Mucenicii  si cu Sfintii tuturor veacurilor. El mai are simtamīntul viu ca toti acestia traiesc vesnic  si, ceva mai mult, ca atīt pe el, cīt  si pe ceilalti, īi strabate una  si aceea si putere Dumnezeu-omeneasca, una  si aceeasi viata Dumnezeu-omeneasca, unul  si acelasi adevar Dumnezeu-omenesc. Īn Biserica, socotita ca societate, trecutul este īntotdeauna prezent, pentru ca Dumnezeu-Omul Hristos - Care este tare  si azi, Acelasi  si īn veci - traieste neīntrerupt īn trupul Lui Dumnezeu-omenesc, cu aceeasi bunatate, cu aceeasi viata,  si face īntregul trecut un prezent neīntrerupt. Pentru aceasta omul credintei ortodoxe nu este niciodata singur, ci īntotdeauna īn īmpreuna-unire cu toate celelalte madulare ale Bisericii  si cu toate fiintele. Cīnd el gīndeste ceva, face acest lucru cu teama  si spaima Dumnezeiasca,  stiind ca la aceasta fapta a lui iau parte īn chip tainic toti Sfintii. Ortodocsii sīnt ortodocsi prin aceea ca au neīncetat simtamīntul sobornicitatii Dumnezeu-omenesti, īncalzindu-se cu acest simtamīnt  si pazindu-l prin rugaciune  si smerenie. Nu se vestesc niciodata pe ei īnsisi, nu se lauda niciodata īn ce priveste omul, nu sīnt multumiti niciodata de umanismul gaunos  si nu se īnchina niciodata umanismului. Pe toate caile, ei marturisesc  si propovaduiesc pe Dumnezeu-Omul, iar nu pe om. Pentru ca ei  stiu ca omul  si societatea omeneasca, fara de Cuvīntul, ca unire  si unitate nestricacioasa, alearga cu neīnfrīnare catre irationalitate  si catre īntunericul nefiintei, sau, ceva mai mult, catre īntunericul unui "vai  si amar".
 ....
 
 Sfintul Iustin Popovici
 
				__________________Singura dragoste adevarata este cea care īncredinteaza aproapelui viata vesnica!  Sfintul Iustin Popovici
 
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 |