View Single Post
  #419  
Vechi 20.05.2010, 14:23:13
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Pana una alta am gasit cu ajutorul lui glykys pasajul pe care il cautam de la parintele Cleopa, legat de Impartasanie si nu numai.

"28. - Care este randuiala de infranare (curatie) si traire conjugala a sotilor? - Biserica nu a fixat sotilor un program de convietuire, caci nu poate intra in amanuntele zilnice. Ci, a lasat totul la stiinta lor si la posibilitatea de a se iconomisi unul pe altul, potrivit cu natura, cu mijloacele si cu idealul fiecaruia. In general, sotii au datoria de a se ajuta unul pe altul, atat la bine cat si la necaz, si mai ales la boala si in greutatile vietii in general. Credinciosia unuia fata de altul trebuie sfanta; copiii sa fie bine crescuti, gospodaria bine chibzuita si demnitatea morala si sociala cu grija pastrata, cum zice si Sfantul Apostol Pavel: Casatoria sa fie cinstita intru toate si patul nespurcat, iar pe desfranati si pe preadesfranati ii va judeca Dumnezeu (Evrei 13, 4). Un Parinte bisericesc zice: „Cei ce sunt legati prin casatorie, trebuie sa-ti fie lor judecatori, fiindca au auzit pe Pavel care scrie ca este lucru cuviincios a se departa unul de altul pentru un timp, prin consimtamant, pentru ca sa staruiasca in rugaciune si apoi iar sa se apropie” (I Cor. 7, 4; Sfantul Dionisie, 3). Celor casatoriti legal le zice acelasi Sfant Apostol: Sa nu va lipsiti unul de altul decat numai prin intelegere, pe un anumit timp, ca sa va indeletniciti cu rugaciunea si apoi iar sa va impreunati ca sa nu va ispiteasca pe voi satana pentru neingranarea voastra. Si aceasta o zic dupa sfat, iar nu din porunca (I Cor. 7, 5-6). „Insa este de trebuienta a se feri de impreunare sambata si Duminica si in zilele de post, pentru ca in aceste zile se aduce Domnului jertfa cea duhovniceasca” (Timotei, canonul 13). „Nu s-a oprit barbatul si femeia de la impreunare trupeasca, decat numai cand vor a se pregati pentru rugaciune si Sfanta Impartasanie” (Pravila Mare, 170). Sfantul Simeon al Tesalonicului invata pe cei casatoriti: „Trebuie sa stim ca cei ce se insotesc prin nunta s-au legat de la Dumnezeu si sunt curati cu chemarea Celui curat. Deci, trebuie sa pazeasca unul fata de altul nunta neintinata si sa vietuiasca in pace si evlavie. Cei ce s-au unit de la Dumnezeu cu cinste, curatie si dragoste, sa pazeasca insotirea intr-un cuget, cu pace, ca un mare dar, pentru ca vor raspunde inaintea Domnului, alaturi de celelalte indatoriri dumnezeiesti, ingrijindu-se nu numai de trup, ci si de sufletul lor. Caci numai asa Dumnezeu va fi cu ei. Sa-si creasca copiii cu frica de Dumnezeu (Ef. 6, 4), sa faca milostenie si sa se mantuiasca” (Sf. Simeon Tesaloniceanul, op. cit., cap. 262). Pravila Mare a lui Matei Basarab, cap. 170, spune urmatoarele despre curatenia trupeasca a celor doi soti: „Barbatul si femeia sa nu se afle in pofta trupului, nici sambata, nici Duminica, ca in aceste zile mai mult se face dumnezeiasca Liturghie. Insa sambata pentru sufletele celor morti, iar Duminica pentru Invierea Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Insa aceasta sa fie cu intelegerea amandurora, adica sa fie cu voia barbatului si a femeii”. Iar Molitfelnicul mare, numit Trebnic, pagina 519, spune despre infranarea trupeasca a sotilor: „In cele patru posturi, precum si miercurea si vinerea este bine ca sotii sa se infraneze de la impreunarea trupeasca, ca semn ca iubim pe Dumnezeu”. Asadar, zilele de infranare trupeasca ale sotilor sunt cele patru posturi, miercurea, vinerea, sambata, Duminica si toate zilele de post si sarbatorile de peste an. Sotii trebuie sa aiba doua zile de curatie inainte sa mearga la biserica, iar cand vor sa se impartasasca, in afara de cele patru posturi, sa tina cel putin o saptamana de curatie inainte de a primi Preacuratele Taine si trei zile dupa Sfanta Impartasanie."

De aia va spun ca nu se poate deasa impartasanie si viata lumeasca in acelasi timp. Si de aia tot intreb cum trebuie facut.
Am postat mai sus citate din marii Sfinti Parinti ai Bisericii Ortodoxe, de unde rezulta clar ca trebuie sa ne impartasim cat de des putem. Evident ca nu putem zilnic, macar saptamanal - si numai cu aprobare de la indrumatorul nostru duhovnicesc.

Stiu ca Parintele Cleopa si Parintele Iustin sunt pentru impartasania rara. Este treaba lor, eu ma ghidez dupa Sfintii Parinti si dupa duhovnic.

Daca nici macar Sfantul Apostol Pavel nu stabileste cu exactitate anumite zile de abstinenta, atunci de unde si pana unde Parintele Cleopa sau Matei Basarab hotarasc asa ceva pentru cei casatoriti?! Au trait calugarii in lume, au avut ei neveste ca apoi sa ajunga la concluzia asta?... In NT scrie clar ca numai si numai sotii cad de comun acord sa se opreasca pentru o vreme - dupa cum cred ei de cuviinta. Cei care tintesc desavarsirea, n-au decat sa traiasca in casatorie alba, este hotararea lor particulara.

Eu sunt de acord ca Duminica este ziua Domnului si ca trebuie respectata ca atare. Dar nu ma poate obliga nimeni in rest sa fac abstinenta in posturile randuite de Biserica. Este ridicol - si insusi protopopul de Timisoara sustine acelasi lucru.

Cat despre postul de o saptamana inainte de impartasanie si trei zile dupa aceea, este iarasi o enormitate care nu este conforma cu Sfanta Traditie si cu Sfintele Canoane ortodoxe. Daca ar fi asa, atunci preotii ar trebui sa tina post in continuu sau sa nu se impartaseasca la fiecare Liturghie - ceea ce e absurd.

Deci Sophia, mai documenteaza-te si incearca sa traiesti o viata echilibrata, in ascultare de duhovnicul tau si nu pleca urechea la tot ce scrie pe internet. Cantareste toate si ia o decizie buna care ti se potriveste tie si familiei tale. Nu uita: cei care traiesc in extreme sunt cei mai pasibili sa cada rau de tot atunci cand cad; sunt cei mai luptati de subtila patima a mandriei in formele care sunt parerea de sine si slava desarta.

Doamne ajuta!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote