Citat:
În prealabil postat de Miha-anca
In ceea ce priveste acceptarea scrierilor Pr. Arsenie Boca, considerate de unele persoane de pe acest forum, ca ar fi extremiste, nu pot raspunde decat printr-o alta intrebare:
Cand mergi sa faci o operatie, preferi ca igiena din sala de operatie sa fie de 50% sau de 100% ? Indepartarea pacatelor este si ea un fel de operatie si de preferat este igiena de 100%. Degeaba indepartez o buna parte din pacate, dar consider exagerat sa le indepartez pe toate. Ce am facut atunci?!? Sau, cand ne spalam pe maini sa ne spalam doar varful degetelor... Exemplele pot continua.
Pr. Arsenie Boca, avand Duh Sfant, ne-a invatat de bine. Nu putem lua doar o parte de bine, neacceptand restul. La ce ne-ar folosi?
Ni se pare ca a fost sever? Da, a fost, din dragoste si spre binele nostru. adevarul nu suporta jumatati de masura.
Coralina, daca ai gasit la Pr. Arsenie Boca sfaturi care contravin celor lasate noua de Sf. Parinti, atunci te rog sa le pui aici in discutie; daca nu, atunci ceea ce avem de la Pr. Arsenie este bun si nu e motiv sa criticam.
Ca ne e greu sa ne indepartam total de pacate, stiu, caci si mie imi e la fel de greu; dar asta e o lipsa proprie cu care trebuie sa lupt/am, nu sa acceptam jumatatile de masura, care nu ne duc nicaieri.
|
Miha-Anca, iata:
"5. Să nu vă lipsiți unul de altul, decât cu bună învoială pentru un timp, ca să vă îndeletniciți cu postul și cu rugăciunea, și iarăși să fiți împreună, ca să nu vă ispitească satana, din pricina neînfrânării voastre." (I Corinteni, cap.7)
---------versus----------
"Iar viața curată a căsătoriei, după cinstea ei de Taină, este aceasta:
1. Binecuvântată este numai rodirea de copii. Iar tot ce-i în afară de rostul acesta, în privința trupească, este desfrânare și păcat și să nu se mai facă;
2. Vremi îngăduite pentru chemarea copiilor sunt numai zilele între posturi, însă numai dacă soții amândoi sunt învoiți la rostul rodirii de copii;
3. Vremi oprite sunt acestea:
a) Cele patru posturi mari;
b) Cele trei zile de post pe săptămână (miercuri și vineri, iar luni numai dacă este voință);
c) Sărbătorile și zilele asupra sărbătorilor [inclusiv duminica – ziua Domnului și sâmbăta];
d) Vremea necurăției;
e) Vremea de slăbiciune sau de boală a unuia din soți;
f) Vremile de tulburări și războaie precum și oarecare vreme după acestea, pentru cei ce au luat parte la ele;
g) Vremea oprită cu mare asprime este toată vremea sarcinii, precum și vremea alăptării.
4. Cei ce se dovedesc neroditori, să se înțeleagă la petrecerea frățească, evitând păcatul;
5. De la încetarea semnelor femeii, încetează și datoria căsătoriei, a chemării de copii.
6. Urmând așa, nu se mai întâmplă:
a) Crime de avort;
b) Blestemăția ferelii;
c) Fărădelegea desfrânării;
d) Și alte spurcăciuni." ("Pravila alba" - Arsenie Boca)
---------
Asadar in opinia parintelui Arsenie Boca cei infertili si cuplurile in care femeia a ajuns la menopauza nu trebuie sa mai aiba relatii trupesti deloc. Asta in timp ce Sfantul Apostol sfatuieste ca indepartarea trupeasca a barbatului de femeie sa fie una temporara, facuta cu acordul ambelor parti.
Femeilor insarcinate si celor care alapteaza li se "interzice cu asprime" sa faca dragoste cu sotul pentru ca iese copilul viciat in mii de feluri (nu am mai dat citatele). Asta inseamna ca cel putin 2 ani din viata cuplului sa fie fara relatii trupesti, ceea ce depaseste acel "pentru un timp" mentionat de Sf. Apostol Pavel.
Cat despre analogia intre curatenia din sala de operatie si urmarea povetelor celor mai stricte date de Sfintii Parinti, ma gandesc ca problematicile in discutie sunt total diferite. Igiena e un lucru obiectiv care poate fi realizat in proportie de 100% daca se depune efort suficient. Curatirea de patimi este un proces eminamente subiectiv (e implicat in el omul iar nu bacteriile), continuu, a carui desfasurare depinde de foarte multi factori.
Asa cum bine mentiona cineva la acest topic, regulile de urmat pe calea mantuirii sunt uneori deconcertante. Cele privitoare la igiena sunt batute-n cuie, urmezi un anumit protocol si gata.
Raman la parerea ca nu cea mai exigenta opinie e cea "valabila" sau "safe" de urmat ci cea care tine cont de cat mai multe dintre variabilele care sunt implicate intr-un proces complex precum cel al curatirii omului de patimi.