Subiect: filioque
View Single Post
  #116  
Vechi 31.10.2010, 19:33:28
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotsman;301923
(text scris de [I
dl[/i].Cristian Badilita in data de 25 iulie 2008)

Draga Scot, daca tot vrei sa ramai impartial, iti recomand si alte opinii pe tema asta decat cea a lui Badilita.
Personal, il apreciez pe Cristian Badilita ca eseist, traducator, om de cultura, erudit sorbonard etc., dar in materie de dogme nu l-as pune pe acelasi calapod cu sfintii parinti.
Banuiesc ca pasajul expus mai sus e din „OrtHodoxie versus ortodoxie”. Nu am citit-o inca dar stiu pozitia lui Badilita referitor la BOR din circul mediatic din blogosfera de acum 2 ani din articolul lui „Cele 12 mirari in cazul Corneanu”
(2008), unde la punctul 9 face trimitere si la filioque.
Nu stiu daca ai citit replica lui Mircea Platon la asta. uite aici:

„Pentru a rămâne în sfera lui filioque, trebuie să mai precizez că, la punctul 9) din textul lui Cristian Bădiliță, domnia-sa se declară dezgustat de “ignoranța crasă” a teologilor ortodocși care își dau cu părerea în privința lui filioque deși, scrie dl Bădiliță: “Nu cunosc o boabă din istoria acestei «erezii» (acceptată fără probleme de Constantinopol până în secolul XI, recitiți-l pe bizantinul Blemydes, ca să vedeți «ce părere are» ortodoxia!).”

Mi-e teamă că și aici dl Bădiliță greșește. În primul rând, filioque nu a fost acceptat “fără probleme” în Bizanț până în secolul XI. Marea și definitiva lucrare a lui Fotie despre Mistagogia Sfântului Duh e din secolul IX. Crezul Niceo-Constantinopolitan e din secolul IV. Inserția adaosului filioque în versiunea latină a Crezului Niceo-Constantinopolitan s-a operat în sinoade apusene locale din secolele VI-VII, fără ecou în Bizanț, și a fost transformat în subiect de dispută între Apus și Răsărit de către franci, în secolul VIII. Așadar reacția bizantinilor a fost destul de rapidă după standardele vremii, survenind nu în secolul XI, la vremea schismei, ci în secolul IX.
Apoi, Blemydes nu dă mărturie despre cum accepta Ortodoxia filioque până în secolul XI de vreme ce el a scris în secolul XIII, în contextul complicatelor negocieri politico-teologice între Bizanț și Roma care au urmat cuceririi Bizanțului de către cruciați în 1204, negocieri în cursul cărora împărații bizantini erau dispuși să facă unele concesii Apusului.
În ciuda a ceea ce pare să sugereze dl Bădiliță, Blemydes respinge explicit în scrierile sale formula filioque. Pentru Blemydes, ca și pentru restul Ortodoxiei patristice, Sfântul Duh purcede doar de la Tatăl, fără “cauzalitatea mediană” a Fiului. Toate aceste chestiuni, precum și înțelesul patristic al formulei per Filium folosite de Blemydes, sunt lămurite în volumul pe care, nu mă îndoiesc, îl avea dl Bădiliță în minte atunci când ne-a îndemnat să-l citim pe Blemydes: Nicephore Blemydes, Oeuvres Theologiques, Paris, CERF, 2007, vol. I.
Sursa http://www.rostonline.org/blog/claud...-la-punct.html


iar la comentarii, retine trimiterea lui Razvan Codrescu la „Canonul Ortodoxiei” realizat de Diacon Ioan I. Ica jr. (Canonul Ortodoxiei este titlul generic al unei serii de cinci volume si care isi propune restituirea integrala a tuturor documentelor constitutive ale identitatii crestine ortodoxe.)
„Păcat că un teolog de talia lui Ioan I. Ică jr, în a cărui densă introducere la recentul corpus "Canonul Ortodoxiei", d-l Bădiliță ar fi putut afla contra-argumente avizate la majoritatea propriilor elucubrații, nu-și folosește măcar din cînd în cînd autoritatea și forța condeiului pentru a desființa, în numele dreptei cuviințe creștine, cîteva false mituri intelectuale ce întrețin derute și tensiuni dizolvante la nivelul elitelor culturale neduse la Biserică..”

parerea mea - in aceeasi idee cu a profesorului lui din Madrid: "Dragul meu,nu am fost niciodata acolo sus, in sanul Sfintei Treimi, ca sa stiu de unde purcede exact Sfantul Duh". Cu asta cred ca putem trece la chestiunea urmatoare."

be blessed
Reply With Quote