View Single Post
  #2  
Vechi 13.11.2010, 13:35:41
ioannistor ioannistor is offline
Member
 
Data īnregistrćrii: 05.11.2010
Mesaje: 31
Implicit Istoria trecerii de la calendarul niceo-iulian la calendarul iulian indreptat

Partea 1 - Sursa: http://logos.md/2007/12/21/istoria-s...bisericesc-ii/

Partea a 2-a:

Latinii, care īn adīncul lor sunt constienti de minciuna īn care trãiesc, au gãsit de cuviintã a īnvãta cã diferentele lor fatã de Biserica Ortodoxã sunt nesemnificative. Aceasta se face ca o consecintã a tãcerii asupra adevãratei lupte pe care o duc īmpotriva Traditiei Ortodoxe care la rīndu-i se apãrã prin culmi dogmatice si adīncimi duhovnicesti īn care latinii se īmpotmolesc.
Ei īnvatã cã sigura diferentã īntre noi si ei e nesupunerea canonicã, iar īn ceea ce priveste diferentele dogmatice, sunt numai neīntelegeri din cauza formulãrilor incomplete. Ei au adaptat astfel uniatia, īncīt nu cer nimãnui convertirea imediatã, schimbarea credintei si a vietii, ci īi acceptã pe rãsãriteni numai dacã se supun Papei. Ei cred cã acest asalt pasnic este menit pentru a paraliza orice rezistentã ortodoxã. Aceastã vicleanã politicã a lor are īnlãuntru o psihologie diabolicã. Ei stiu cã de pot convinge proprii credinciosi cã nimic esential nu īi desparte de ortodocsi, īi tin legati de turmã; iar dacã reusesc sã ne convingã cã ceea ce ne separã e nesemnificativ, ne cīstigã si pe noi, prin sufletele cãldicele care dintotdeauna au stiut de frica puterilor lumesti si sunt impresionati de marile scenarii.
Victimele acestei propagande latine sunt īn cea mai mare parte teologii laici care au studiat, prin diverse burse sau doctorate, īn mediul Apusean rationalist-iluminist, care i-a convins cã pentru a supravietui īntr-o lume a compromisurilor trebuie sã renunte la afirmarea adevãrurilor "grosolane si supãrãtoare" si sã se facã īntelesi prin finetea filozofiei teologice reconciliante si īmpãciuitoare. Printr-o repetare frecventã si amestecatã a acelorasi cuvinte, unii ca acestia reusesc ca cea mai monstruoasã minciunã sã parã naturalã. Toate acestea se īntīmplã cīnd cei mai multi dintre credinciosii nostri de-abia s-au trezit din betia comunismului si astãzi sunt īn pericol de a primi ideea cã drãgutii de catolici īmbrãcati īn blãnuri de miel sunt īntr-adevãr tratati prea crud de noi, cã sunt fratii nostri neīntelesi de care am stat despãrtiti prea mult timp datoritã unor motive istorice neīnsemnate.
Iatã de ce papistasii īsi pãstreazã cu tãrie titulatura de "Bisericã Apuseanã" si spun cã "nu sunt o bisericã doar cu numele, ci īn realitate pãstreazã, īn ciuda schismei si a devierilor dogmatice, harul preotiei si al tainelor."
Ei se bazeazã īn afirmatiile lor pe urmãtoarele argumente:
1. Biserica Apuseanã a pãstrat succesiunea apostolicã īn sacerdotiu.
2. Biserica Ortodoxã acceptã botezul romano-catolic prin stropire, de vreme ce nu reboteazã pe cei care vin la ei. Aceasta īnseamnã, spun ei, cã Biserica Ortodoxã recunoaste validitatea tainelor catolice si apostolicitatea "Bisericii Apusene".
3. Nu existã, spun ei, o hotãrīre clarã a vreunui Sinod Ortodox care sã caracterizeze Biserica Apuseanã ca ereticã si deci despãrtitã de Una, Sfīntã, Soborniceascã si Apostoleascã Bisericã a lui Hristos.
4. Īn vechile documente patriarhale oficiale adresate Papei, biserica apuseanã este numitã "Bisericã", ceea ce īnseamnã cã astãzi e recunoscutã ca fiind īn esentã Bisericã de patriarhii care le-au scris.
Haideti sã vedem cīt de stabile sunt argumentele lor si care este actuala pozitie a Bisericii Ortodoxe īn aceastã problemã, pentru a putea contracara pãrerile iresponsabile care abundã īn teologia actualã.
Poate fi real faptul cã apusenii au pãstrat succesiunea apostolicã īn hirotonie? Vorbind de succesiunea apostolicã, nu e suficient cã noi ca ortodocsi putem demonstra continuitatea si neruperea firului ce ajunge la noi de la Mīntuitorul prin Sf. Apostoli. Biserica lui Hristos nu rãmīne īn litera legii, pentru cã Duhul suflã oriunde voieste. Sã luãm asadar mãrturiile ce sunt clare si de nezdruncinat. Dacã cei ce hirotonesc nu au dreapta credintã, hirotonia nu e validã, si nu putem vorbi de succesiune apostolicã si har (Canonul 68 Apostolic). Nu ne īndoim cã punerea mīinilor episcopului dreptcredincios asupra pretendentului, transmite īntreg harul Prea Sfīntului Duh. Oare Duhul Sfīnt se pogoarã acolo unde e necredintã? Unde sade erezia?

Iatã ce spunea Sfīntul Vasile celor din Nicopole: "Eu nu voi numãra vreodatã cu adevãratii preoti ai lui Hristos, pe acela ce s-a hirotonisit si a luat purtarea de grijã a norodului din spurcatele mīinile ereticilor, spre spurcarea Dreptslãvitoarei Biserici."
Canonul 68 al Sfintilor Apostoli spune: "Dacã vreun Episcop, sau Presbiter, sau Diacon ar primi a doua hirotonie de la oarecine, sã se cateriseascã si el si cel ce l-a hirotonisit. Fãrã numai de ar dovedi, cã de la eretici are hirotonia. Cã cei ce de unii ca acestia sunt botezati, sau hirotonisiti, nici credinciosi, nici Clerici este cu putintã a fi. [ref. Apost: 46, 47; Sobor 1: 8; Sobor 2: 7; Sobor 6: 95; Cartagina: 57, 77, 101]"
Ce valoare are īn acest caz numai un ritual apostolesc de punere a mīinilor, acolo unde din cauza ruperii de Bisericã prin erezie, Sfīntul Duh s-a depãrtat? Sfīntul Ciprian al Cartaginei a spus: "Unde este episcopul acolo este Biserica." Legãtura de nezdruncinat dintre Bisericã si episcop are la temelie chipul unirii lui Hristos Mirele cu Mireasa Bisericã. Atīta timp cīt Biserica crede īn capul Hristos, rãmīne Bisericã, iar episcopul cīt rãmīne īn dreapta credintã mãrturisitã la hirotonie si se aflã īntr-un Sfīnt Sinod, rãmīne al Bisericii. Catolicii s-au spãimīntat de acest adevãr si au nãscocit īn jurisdictia lor un canon care spune: "Un episcop hirotonit valid poate face la rīndu-i hirotonii valide." Dar Sfintii Apostoli si-au "validat" continuitatea tocmai prin mãrturisirea dreptei credinte si rãmīnerea īn sobornicitate, de aceea un episcop hirotonit valid (pīnã īn 1054) īsi rupe firul continuitãtii prin cãderea īn eresul infailibilitãtii, continuīnd a face hirotonii nevalide īn biserica acefalã īn care se aflã.
Cel de-al doilea argument catolic pentru a demonstra cã Papalitatea este Biserica Apostolicã, este considerat cel mai "greu" din toate teoriile lor: "Ca si Bisericã, ei spun, ortodocsii nu reboteazã catolicii ce vor sã devinã ortodocsi, ceea ce īnseamnã cã preotia si tainele catolice sunt reale si valide."
Cu cītã superficialitate este trasã aceastã concluzie! Dacã acest argument ar fi adevãrat, atunci ar trebui sã acceptãm cã si arienii si macedonienii nu sunt eretici, de vreme ce Biserica a primit pentru o vreme si botezul lor. Dar departe de noi aceastã blasfemie! Botezul ereticilor si al schismaticilor nu este botez. Tine doar locul Botezului si nu-l īnlocuieste desãvīrsit decīt numai atunci cīnd prin iconomie Biserica īl primeste. "Un Domn, o Credintã, un Botez" īnvatã Sf. Apostol Pavel (Efes. 4,5). Si Sinodul Local de la Cartagina, primit de Sinodul Sase Ecumenic, explicã: "Pentru ca Biserica cea Universalã sã fie una si adevãratul Botez sã fie unul, cum se poate ca si ereticii si schismaticii sã aibã adevãratul Botez de vreme ce ei nu sunt īn Biserica Universalã, ci s-au tãiat prin ereziile lor? Iar dacã botezul ereticilor si schismaticilor este adevãrat si Botezul Bisericii Ortodoxe este de asemenea adevãrat, atunci nu este un singur Botez dupã spusele Sf. Pavel, ci douã, ceea ce este absurd."
De asemenea, Sfīntul Vasile cel Mare īn ale sale canoane nu acceptã botezul schismaticilor: "Cã necuviinta de acolo este arãtatã si vãzutã tuturor celor ce cīt de putin stiu a socoti. Cei catari (curati) si ei sunt din cei dezbinati. Dar īnsã s-a pãrut celor din īnceput, celor īmpreunã cu Ciprian zic, si cu Firmilian al nostru, pe toti acestia a-i supune unei hotãrīri. Pe cei curati [cataristi], si īnfrīnati [engratisti], si idroparastati, si apotactisti (adicã de sinesi lepãdati de la Catholiceasca[*] Bisericã). Cãci īnceputul despãrtirii s-a fãcut prin dezbinare. Iar cei ce s-au dezbinat de Bisericã, nu au mai avut Harul Duhului Sfīnt peste dīnsii. Cã a lipsit īmpãrtãsirea, pentru cã s-au īntrerupt urmarea. Cã cei īntīi ce s-au depãrtat aveau hirotoniile de la Pãrinti, si prin punerea mīinilor lor peste ei, aveau darul cel duhovnicesc. Iar cei ce s-au rupt fãcīndu-se mireni, nici de a boteza, nici de a hirotoni nu au avut putere, nici de a putea da altora Harul Sfīntului Duh, de la care ei au cãzut. Pentru aceasta ca niste botezati de mireni cei de dīnsii botezati, au poruncit (Pãrintii) ca venind la Bisericã, cu adevãratul Botez al Bisericii de a doua oarã sã se curãteascã." (Canonul I al Sf. Vasile) (va urma)
Reply With Quote