Citat:
În prealabil postat de Scotsman
Dogma a fost instrumentul cu care Primii Parinti au pastrat vie Evanghelia in fata interpretarilor concurente-preponderent gnostice-ale credintei.
Daca dogma a fost produsul situatiei istorice a crestinismului timpuriu,este de asemenea adevarat ca situatie crestinismului tarziu a fost modelata de prezenta dogmei.Dar indiferent ca este timpurie sau tarzie,produs sau forta modelatoare,dogma ramine ce a fost de la inceput:raul obicei de a intelectualiza,preluat de crestin de la grec,atunci cand a fugit de evreu.Transformarea credintei in dogma,adica ,,lucrarea mintii grecesti pe solul Evangheliei" a fost raspunzatoare de ceea ce s-a numit secularizarea crestinismului." (Philip Rieff)
A bon entendeur,salut!
|
Deci, desi problema Sfintei Treimi este o dogma, dvs. impreuna cu Harnack respingeti dogmele. In Evanghelie nu este formulata o invatatura despre Sfanta Treime, ci sunt date doar indicii.
Formularea acelei invataturi (despre Sfanta Treime, dar nu numai) intr-o forma inteligibila, accesibila mintii omenesti (cat de cat...), se numeste dogmatizare, iar formula rezultata se numeste dogma.
Insa dvs. spuneti ca dogma e ceva rau in crestinism, fiindca asa filosofeaza unul care neaga esenta crestinismului (ma refer la invierea lui Hristos, conform 1 Corinteni 15).
Daca dogma e rea, deci trebuie respinsa, cum de ramaneti fidel ideii de Sfanta Treime, pe care Scriptura nu o exprima in mod explicit, literal ?
Oricum, ceea ce vrea sa faca Harnack in crestinism desfiintand ideea de dogma e egal cu ceea ce au vrut sa faca marxist-leninist-stalinistii desfiintand ideea de religie...
(Este o comparatie, sper sa o intelegeti...),