Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Acuma iar mă abandonezi în incertitudine. Adică, până la urmă nu dragostea e cea care primează? Atunci înseamnă că nu e dragoste, întrucât sunt constrâns să respect ceva care-mi condiționează mântuirea pe care nu mi-o dă decât Hristos, din dragoste și în dar, adică fără nicio condiție a posteriori .
|
Desigur dragostea e cea care primează, iar relația dintre Lege și dragoste este evidentă. Legea Decalogului e numită Legea Iubirii, căci ținta poruncii este dragostea (nu mai dau textele aferente, însă cu siguranță le cunoști). Hristos Însuși spune că cine-L iubește păzește poruncile Lui, iar dragostea lui Hristos ne strânge (constrânge). Cum îți poți manifesta mai evident și mai plenar dragostea față de Dumnezeu și față de aproapele decât respectând cele 10 porunci?
Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Așadar, dragostea arătată mie de către Domnul e condiționată sau necondiționată? Îmi deschide mie libertatea iubirii sau îmi indică un set de reguli care îmi condiționează mântuirea (cum ar fi să respect o anumită zi, și numai aia, ca odihnă și închinare)?
Dacă Domnul îmi condiționează mântuirea de astfel de reguli impersonale (bune cândva să disciplineze un popor îndărătnic), înseamnă că mă invită să ader la o ideologie, și nu la o relație a cărei principiu tutelar e dragostea. Și în felul acesta nu mai e dar și har, pentru că îmi cere ceva în schimb, adică mă obligă să mă achit de mântuire impunându-mi un comportament programat. În acest caz, îmi imaginez un dumnezeu antropomorfic cu care fac afaceri, nu am o relație liberă de iubire și încredere care înlătură din start orice contrângere juridică, orice termeni contractuali de genul "eu îți dau mântuirea și faci asta și asta....".
Mă întreb (și te întreb): Întruparea Domnului a avut ca scop convertirea întregii lumi la monoteismul iudaic sau a fost revelația totală și ultimă a Dumnezeirii? A venit Hristos să impună globalizarea religiei evreilor în concurență cu celelalte religii sau a schimbat din temelii modul de existență a omenirii . În fine, creștinismul e o completare a iudaismului sau e revelația deplină a Dumnezeului celui viu?
|
Relația dintre Lege și mântuire am expus-o de nenumărate ori: noi nu suntem mântuiți pentru că păzim Legea, ci o păzim tocmai pentru că suntem mântuiți (nimeni nu este exceptat de la posibilitatea mântuirii) și răspunsul nostru natural la iubirea lui Dumnezeu este păzirea voiei Lui.