Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Aici se ascunde esențialul. Aici este deosebirea dintre practica întâlnită în Biserica Catolică și practica întâlnită în Biserica Ortodoxă (sau o parte a ei, aceea în care vă situați). NU ESTE ACELAȘI LUCRU a-i pomeni pe cei care nu se pot împărtăși fiindcă au păcate pentru care, în mod obișnuit, ar fi amânați de la Sf Împărtășanie cu necredincioșii și ereticii. Să presupunem că e vorba de cineva care a furat. Este acesta în afara Bisericii, ori este un membru păcătos al Bisericii ? Nu e totuna, diferența e esențială: un membru, oricât de păcătos al Bisericii, poate fi pomenit, deoarece chiar pentru asta e făcută Biserica: să îl pomenească. Numai cineva care este înafara Bisericii nu poate fi pomenit, acest lucru fiind absurd, deoarece Biserica nu are jurisdicție decât asupra membrilor săi. Iar înafara Bisericii sunt următoarele categorii de oameni: infidelii (care nu au fost niciodată membri ai Bisericii), precum și foștii membri ai Bisericii care se împart în: apostați, eretici, schismatici, excomunicați. Asupra membrilor ei păcătoși, Biserica poate da pogorământ și, dacă ar fi în timpul vieții, i-ar putea împărtăși dacă ar dori aceasta. Numai asupra celor dinafara Bisericii (infidelii și foștii membri de mai sus) nu ar putea da pogorământ nici dacă ar vrea, fiindcă, așa cum spuneam, are jurisdicție numai asupra membrilor ei. Iată de ce, în principiu, Biserica l-ar putea pomeni pe Jack Spintecătorul (presupunând că a fost botezat și nu a rejectat niciodată credința), dar nu l-ar putea pomeni pe Mahomed (infidel) sau Martin Luther (eretic) și nu îl va putea pomeni nici pe cardinalul Millingo, dacă va muri în stare de excomunicare.
|
Poate nu m-am facut inteleasa.. eu vorbesc de pomenirea celor VII si de pomenirea la Sf. Liturghie...
Ma indoiesc ca au catolicii alte reguli.
Cu cei adormiti e o situatie usor diferita in sensul ca ei nu mai pot face nimic, dar pot fi ajutati de cei vii prin rugaciuni, slujbe, milostenie etc..
Nu stim in ce stare au murit.. poate au murit in pocainta, spovediti etc..
Dar cei vii.. ei au picioare cu care pot merge la spovedanie etc.. Starea lor este foarte clara uneori! Nu vor!