Citat:
În prealabil postat de korinna
Mirii sunt si ei chemati la infranare cat pot ei de multa, deci impreunarea ar trebui sa fie cat mai rara cu putinta, dar nu absenta, ca nu mai e cununie... si de 2 ori pe saptamana cred ca e de ajuns, zic.
|
Asta din ce canon mai e ??
Ceea ce vă scapă este ce a spus și Sophia: baza înfrânării în zile de post este voința comună (după căsătorie există un "noi" și nu un "eu" și "tu"). Deci, dacă unul dintre soți îl refuză pe celălalt, invocând obligația postului, săvârșește păcat. Refuzul datoriei conjugale este păcat grav, fiind condamnat explicit în Cartea Sfântă.
În această privință, operează distincția dintre poruncile lui Dumnezeu și poruncile Bisericii în materie de disciplină a vieții de credință. Când soțul îți cere să încalci o poruncă a lui Dumnezeu, el trebuie refuzat, fiindcă se cuvine să ascultăm mai mult de Dumnezeu decât de oameni. Dar, dacă îți cere să încalci o materie de disciplină, el nu trebuie refuzat, cu atât mai mult când un astfel de refuz e explicit condamnat de învățătura apostolică.
Să presupunem că soțul ne cere să furăm de la servici. "Dragă, nu mai avem bani să dăm Fanta la copilași. Voi aveți fond de protocol la serviciu, iar tu ai cheia de acolo. Adu și tu o sticlă de Fanta când vii, să avem să punem pe masă". În mod evident, o astfel de cerință contravine unei porunci a lui Dumnezeu, deci trebuie respinsă.
Acum, să presupunem că episcopul nostru cere tuturor credincioșilor să fie într-o anumită zi, într-un anume loc, pentru o prăznuire. Dar, soțul nu ne lasă. Este o cu totul altă situație. Cerința soțului primează.
Sintetizând, putem spune: deși Biserica are autoritate atât în credință și morală, cât și în materie de disciplină eclezială, numai în privința credinței și moralei această autoritate îi leagă pe toți credincioșii în mod absolut.
"Bine, bine" s-ar putea spune "dar de unde știm că obligația postului trupesc este de natură disciplinară și nu morală ?" Putem ști că obligația postului trupesc este de natură disciplinară din aceea că este posibil a fi schimbată. Numai cele ale credinței și moralei sunt neschimbabile, fiindcă se referă la legătura omului, a cărui natură nu se schimbă, cu Dumnezeu, care este Neschimbatul Însuși. Dimpotrivă, cele disciplinare sunt schimbabile: țin de un anume timp, uneori de un anume loc sau stare.
"OK", ar putea spune altcineva, "dar schimbabile sunt și cele referitoare la cult. Dacă, de exemplu, soțul ne cere să introducem în uleiul sfințit din candelă un pic de ulei din motorul mașinii lui, ca să îi meargă mașina bine, trebuie să primim un astfel de lucru în numele ascultării ?". Răspunsul este negativ. În cele ale cultului soțul nu are autoritate, pe când Biserica are. Într-o zi, Biserica ar putea cere să se folosească ulei de mașină pentru candele. Această cerere ar fi legitimă și ar trebui urmată. Dar, dacă aceeași cerere vine din partea soțului, e un cu totul alt caz și nu trebuie urmată (nu este
legitimă).
Atunci, să ne întrebăm: are sau nu are soțul competență în problema legăturii matrimoniale într-o anumită zi ? Răspuns afirmativ. A se citi din 1 Corinteni cap 7.
"Totuși", ați putea spune, "împrejurarea că unul dintre soți cedează celuilalt în numele ascultării, nu înseamnă aceasta că o asemenea căsnicie, ori asemenea nuntă, nu mai este curată ?". Amintiți-vă de cuvintele Domnului, trimise Apostolului în vis: "Ceea ce Domnul a curățat, să nu numești spurcate !"