View Single Post
  #109  
Vechi 01.08.2011, 02:25:01
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Avoss85 Vezi mesajul
o mare intrebare imi puneam cand intram itodeauna intr-o biserica ortodoxa:Oare nu pacatuiesc daca ma inchin la Icoanele ? Sa vedem ce spune scriptura de ele:
Exodul 20/4-6
4. Sa nu-ti faci chip cioplit, nici vreo infatisare a lucrurilor care sunt sus in ceruri, sau jos pe pamant, sau in apele mai de jos decat pamantul.
5. Sa nu te inchini inaintea lor si sa nu le slujesti; caci Eu, Domnul Dumnezeul tau, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea parintilor in copii, pana la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Ma urasc,
6. si Ma indur pana la al miilea neam de cei ce Ma iubesc si pazesc poruncile Mele.
Daca poate sa faca cineva lumina mai mare pe baza scriptuii e invitatul meu.Eu unu sunt convins acum ce trebuie sa fac bazat pe cuvantul Lui Dumnezeu.
Ps. Cu ceva postari in urma am vazut ca cineva spunea ca in afara biserici Ortodoxe nu exista mantuire...Iarasi spun pe baza scripturi ca mantuirea este DOAR PRIN ISUS HRISTOS nu printr-o religie sau dominatiune sau nu stiu eu ce alceva. Dumnezeu sa va Binecuvanteze


Pai daca sunteti aprioric convins, de ce mai cereti lamuriri? Ca sa intelegi ceva, orice, e musai sa lasi la o parte siguranta (aparentă) pe care ti-o da numai ignoranta.

Dar daca chiar va intereseaza pozitia ortodoxa, incerc o mica schita.

Intai de toate, trebuie precizat ca ortodocsii se inchina (termenul corect=proskinesis) doar lui Dumnezeu si Il adora (termenul corect=latreia) doar pe El.

Ortodocsii nu se inchina obiectului in sine, lemnului, culorilor, zidurilor Bisericii, ci Chipului reprezentat.
Cuvantul „icoana” e de origine greceasca si inseamna „chip”. Prin urmare ortodocsii se inchina „chipului” vazut al Dumnezeului celui nevazut.

Motivatia ortodoxa pt. cinstirea icoanelor sta tocmai in a intelege poruncile din VT neaparat prin prisma NT.

Daca pentru necinstitorii de icoane, care isi zic crestini, Biblia e Cuvantul lui Dumnezeu, pt. ortodocsi Cuvantul lui Dumnezeu nu are doar un inteles morfologic, lingvistic, semantic.

Pentru ortodocsi, Cuvantul lui Dumnezeu nu e cuprins doar intr-o Carte, ci e o Persoana, una din Cele Trei ale Sfintei Treimi.

La un moment dat al istoriei, aceasta Persoana-Cuvantul/Logosul/Ratiunea invizibila a lui Dumnezeu, si-a luat de la Fecioara Maria ceva ce nu avea: o constitutie specifica umanului, un trup vizibil, cu un chip (eikon) vizibil, devenind astfel Persoana cu doua firi: firea din vesnicie nevazuta si o fire vizibila, cu un chip vizibil.

In BO se afirma ca pana la intruparea Celei de-a doua persoane a
Sf. Treimi, Dumnezeu (duh fiind) nu putea fi reprezentat in nici un fel.
Porunca din VT, ,, sa nu-ti faci chip cioplit, nici alta asemanare a vreunui lucru din cer sau de pe pamant,, e o porunca data oamenilor pt. a nu-L identifica pe Dumnezeu cu nici o proiectie imaginara la care sa se inchine - orice inchipuire si-ar fi facut ei, ar fi fost inevitabil un idol.

De aceea, Dumnezeu le-a poruncit evreilor sa nu-si faca nici o asemanare a nici unui lucru din cer sau de pe pamant, adica sa nu si-L imagineze in nici un fel, pt. ca oricum si L-ar fi imaginat, nu ar fi corespuns cu ceea ce e El.

Odata cu intruparea celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi intr-o persoana umana lucrurile iau alta dimensiune.

Ortodoxia are la baza dogma intruparii Logosului cu tot ce decurge de aici. Unul din Treimea cea nevazuta devine vazut si poate fi vazut.

In VT era pericolul ca fiecare sa si-L imagineze pe Dumnezeu cum are chef. De aceea, le-a interzis sa-si faca ei chip cioplit si alte asemanari si inchipuiri, pentru ca nu era inca vremea ca Dumnezeu sa-si arate chipul (eikon-ul) in Persona Logosului-cu-chip-de-om.

Porunca ,,sa nu-ti faci chip cioplit si nici o alta asemanare,, - inseamna pt. noi ca doar cand se va plini vremea Intruparii vom sti CARE e Chipul care merita a fi cinstit ca fiind al lui Dumnezeu.
Vremea Intruparii a venit in NT, deci, de acum se stie CINE e chipul (eikon-ul, icoana) vazut al Dumnezeului celui nevazut.

Incepand cu NT, Cuvantul lui Dumnezeu nu mai are doar inteles lingvistic sau de manifestare impersonala a vointei divine, ci are si un Trup, o imagine, un Chip de Persoana. ,,la inceput a fost Cuvantul si Cuvantul s-a facut Trup…,,

In ortodoxie, ideea e ca daca acest Cuvant-in-trupat-in-chip-de-om nu poate fi reprezentat iconografic, ar insemna ca nu recunoastem ca acest Cuvant al lui Dumnezeu are si o imagine nu doar o semnificatie lingvistica , adica am nega in-truparea celei de-a doua persoane a Sf. Treimi.

Pana la Intrupare, nu exista un chip vazut al Dumnezeului celui nevazut. Odata cu Intruparea, se stie cum arata Dumnezeu, se stie ca are un Trup vazut care poate fi reprezentat.

V-as intreba si eu: merita acest chip vazut al lui Dumnezeu vreo cinste sau nu? Merita sa fie reprezentat si cinstit? Daca ar fi existat aparate foto pe vremea Lui, dvs. ce ati fi facut cu fotografia lui Iisus? Ati fi tinut-o in casa la loc de cinste sau nu? Cand v-ati fi rugat, ati fi facut-o in prezenta acelei fotografii sau ati fi scos-o din camera? Ati fi strans-o la piept din cand in cand de dor, ati fi sarutat-o (evident nu cu gandul ca sarutati hartia fotografica, ci chipul Celui ce ne mantuieste)?


Cinstind icoana, ortodocsii cinstesc chipul vazut al lui Dumnezeu.
Asa cum Cuvantul lui Dumnezeu poate fi scris, tot asa, el poate fi si pictat pentru ca incepand din NT, are un chip de om.
Asa cum Cuvantul lui Dumnezeu reprezentat in scris (Biblia) e vrednic de respect, tot asa si Cuvantul lui Dumnezeu reprezentat prin pictura (Icoana) e vrednic de respect.

Daca voi va permiteti sa nu-L cinstiti, o faceti pe riscul vostru.

Pt. ortodocsi, a-L reprezenta pe Dumnezeu in icoana e un adevar de credinta prin care marturisim ca Dumnezeul in care credem noi, e in acelasi timp vazut si nevazut pt. ca are atat fire divina (invizibila), cat si umana (vizibila).

Dumnezeul in care credem noi e altul decat acela pe care inca il asteapta evreii si de aceea ei nici nu si-l reprezinta in imagini. Dumnezeul nostru e altul decat vreun duh impersonal din vreo religie orientala sau new-age-ista sau sectara.

Pt. ortodocsi, chipul vazut al Dumnezeului Celui Nevazut e Hristos si nu altcineva. Nu mai asteptam pe altul ca evreii, asa incat perioada non-reprezentarilor Lui, inceputa in VT, s-a incheiat.

Hristos insusi ne-a lasat chipul Lui impregnat in icoane nefacute de mana omeneasca, care sunt model de 2000 de ani pt. pictarea icoanelor.

Pt. ortodocsi, a nu cinsti icoana lui Hristos, chipul vazut al Dumnezeului celui nevazut, inseamna 2 erori, ambele foarte grave:

1.Facand abstractie de faptul ca Dumnezeu are un chip vizibil, negam latura Lui umana si nu marturisim in-truparea Celui ce este Duh, si prin asta, negam dumnezeirea lui Iisus.

2.In cazul in care totusi nu negam ca Cel Nevazut a devenit Vazut in Persoana lui Hristos, dar inca nu admitem in cult icoana lui Hristos, nu facem decat sa consideram ca chipul de om primit de Una din cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi, nu merita nici o atentie, nici o cinste, nici un respect.

In oricare situatie, e o iluzie sa creada cineva ca se inchina „in duh si in adevar”, daca nu tine cont de adevarul ca Unul din Treime are un chip asemanator Fecioarei Maria, un chip vrednic de a fi reprezentat si cinstit.

Last edited by delia31; 01.08.2011 at 10:00:31.
Reply With Quote